(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 4 آذر 1388- شماره 19521
 

55 ميليون دلار آمريكايي براي براندازان نرم ضرورت بررسي
جنگ هاي رواني غرب و مقابله به مثل ايران - بخش نخست



55 ميليون دلار آمريكايي براي براندازان نرم ضرورت بررسي
جنگ هاي رواني غرب و مقابله به مثل ايران - بخش نخست

پريسا جلالي
در حالي كه ايالات متحده آمريكا مدعي تغيير ماهيت رابطه اش با ايران شده است و
آمريكايي ها مكرر مدعي آن مي شوند كه در امور داخلي ايران دخالت نمي كنند، چندي پيش شاهد بوديم باراك اوباما با ادعاي برداشتن گام هاي بلند براي بهبود روابط با ايران بودجه 55 ميليون دلاري پنتاگون براي جنگ نرم عليه ايران را امضا كرد.
اين اقدام، كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي را بر آن داشت تا در تقابل سياست هاي دخالتگرانه ايالت متحده آمريكا بودجه اي را به همين منظور با مبلغ 20 ميليون دلار و در مقابله با تهاجمات نرم شيطان بزرگ پيشنهاد و تصويب كند.
كم و كيف تصويب اين قانون و ميزان همكاري دستگاه هاي مسئول تا جايي كه چنين مصوبه اي سرنوشت ديگر قوانين كلي نظام از جمله دستيابي به جايگاه واقعي ايران در افق 1404 و اجراي دقيق سند چشم انداز توسعه نظام را پيدا نكند، موضوعي است كه در اين گزارش به دنبال آن خواهيم بود.
پيشنهاد 20 ميليون دلاري مقابله با آمريكا در حالي مطرح مي شود كه ايالات متحده آمريكا قصد دارد با هدف براندازي نظام جمهوري اسلامي به هر شكل ممكن در امور داخلي ايران حداكثر مداخله را داشته باشد و تلاش مي كند تا از هر طريق ممكن در جهت مقابله با خواسته هاي ملت ايران بكوشد و جمهوري اسلامي ايران را كه حاصل خون هزاران شهيد و ملت فداكار و ايثارگر است از ميان بردارد.
نقض آشكار معاهده الجزيره در دي ماه 1359 كه در آن سال آمريكا پس از آزادي 52 گروگان آمريكايي پس از 444 روز حضور در ايران، متقابلا تعهد كرد كه از دخالت مستقيم يا غيرمستقيم سياسي يا نظامي در امور داخلي كشورمان خودداري كند، همچنين تصويب بودجه هايي عليه ايران به بهانه هايي همچون تحكيم دموكراسي در اين كشور و يا مبارزه با تروريسم نشان مي دهد اين نخستين اقدام آمريكا براي مبارزه نرم با ايران نيست و اين موضوع سابقه اي طولاني و تاريخي دارد.
مقابله به مثل وكلاي مجلس
در برابر آمريكا
آمريكا براي اولين بار در سال 2005 (1383) به صورت رسمي بودجه اي 3 ميليون دلاري براي حمايت از دموكراسي در ايران اختصاص داد.
پس از انقلاب اسلامي ايران، اين نخستين بار بود كه دولت آمريكا به طور رسمي بودجه اي را به نهادها يا اشخاصي در داخل ايران تخصيص مي داد.
فاطمه آليا رييس كميته حقوق بشر كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز از تشكيل كميته اي از وزارتخانه هاي اطلاعات ، خارجه و كشور براي هزينه كرد بودجه 20 ميليون دلاري مقابله با توطئه هاي آمريكا كه
به زودي توسط مجلس تصويب خواهد شد خبر مي دهد.
اين نماينده مردم تهران با تاكيد بر تصويب كليات طرح افشاي نقض حقوق بشر از سوي امريكا در كميسيون امنيت ملي مي گويد:البته مبلغ
20 ميليون دلار از صندق ذخيره ارزي با توجه به گستره توطئه هاي آمريكا كم است اما براي نظارت بر اين بودجه يك نفر از كميسيون امنيت ملي نيز پيشنهاد شده و آيين نامه اجرايي و نوع هزينه كرد اين مبلغ را كميته تشكيل شده تعيين خواهد كرد.
البته هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز در سال 84 در پي تخصيص بودجه اي براي »پيشبرد دموكراسي در ايران« از سوي آمريكا، بودجه اي بالغ بر دوازده و نيم ميليارد تومان براي كشف و خنثي كردن توطئه ها و دخالتهاي دولت آمريكا، اختصاص داد .
جورج بوش، رييس جمهور پيشين آمريكا نيز در ادامه همين سياست كشورش در بودجه سال 2008 بار ديگر هفتاد و پنج ميليون دلار براي حمايت و پيشبرد دموكراسي در ايران اختصاص داد.
دولت آمريكا به غير از اختصاص اين مبلغ براي پيشبرد آنچه »آمال ايرانيان براي جامعه اي دموكراتيك و آزاد« خوانده، بودجه رسانه هاي وابسته به خود را كه براي ايران، كوبا و كره شمالي برنامه پخش مي كنند افزايش داد.
همين تصميم آمريكا واكنش هاي زيادي در ميان ملت ايران داشت و در نظر افكار عمومي ايرانيان وجهه واقعي ايالات متحده را رسما معرفي مي كرد.
فقط تصويب بودجه؟!
فهميه مجيدي يكي از دانشجويان بسيجي و دانشجوي سال دوم كارشناسي ارشد حسابداري است كه اين اقدام آمريكا كه با عنوان «ارتقاي جامعه مدني، آزادي رسانه ها و آزادي اطلاعات در ايران» نام گرفت را دخالت صرف غرب در امور كشورمان عنوان مي كند.
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش روزنامه كيهان دليل ادعايش را اينطور توضيح
مي دهد: «اختصاص چند صد ميليون دلاري توسط مجلس نمايندگان آمريكا آن هم در لايحه بودجه اين كشور مقابله با ارزش هايي بود كه حفظ آن حق ملت ايران است. چون آمريكا براي آموزش نيروهايي كه براندازي را در سرمي پروراندند بودجه اي اختصاص داد كه فكر مي كنم مجلس ما خيلي دير به اين فكر افتاده كه مقابله به مثل كند و بايد هر چه زودتر اقدام مناسب تري انجام دهد.»
مجيدي عملكرد دولت و مجلس شوراي اسلامي را در مقابل مجلس آمريكا ضعيف قلمداد كرده و تاكيد مي كند: »درصورتي عليه سياست هاي استكباري غرب موفق خواهيم شد كه قدرت مقابله داشته باشيم. همانطور كه در علم و صنعت دانشجويان و فرهيختگان ثابت كرده اند مي توانند خودكفايي را به جامعه هديه كنند دولت و مجلس هم بايد نشان دهند مي توانند در جهات ديگر جلوي اين دشمني ها را بگيرند. دولت و ملت شاهد بودند زمان انتخابات چطور از هر وسيله ارتباطي استفاده مي شد تا به تخريب نظام بپردازند بنابراين مي توان مبلغي بيش از اين براي مبارزه آن هم در مسير فرهنگي اختصاص داد.»
يك كارشناس مسايل سياسي درتحليل بودجه 55 ميليون دلاري آمريكا به گزارشگر كيهان
مي گويد:«ايالات متحده اختصاص 55 ميليون دلار را براي مقابله با فيلترينگ سايت هاي ضد ايراني ، تحريك قربانيان سانسور در ايران، آموزش الكترونيكي ايرانيان مخالف نظام براي براندازي نرم و شبكه سازي اينترنتي براي اغتشاشگران بعد از انتخابات رياست جمهوري، ارائه آموزش هاي لازم رسانه اي و كامپيوتري براي راه اندازي سايت ها جهت اطلاع رساني تصويب كرد در حالي كه تصويب رقم 20 ميليون دلاري توسط مجلس شوراي اسلامي با توجه به آنچه در ايران و حتي در كشورهاي مظلوم نياز است بسيار محدود و كم به نظر مي رسد.
اين لايحه كه »قانون قربانيان سانسور در ايران « نام دارد، از بند 1261 تا 1266 بودجه دفاعي پنتاگون را شامل مي شود و در اين قانون دركل مبلغ 55 ميليون دلار بودجه به وزارت خارجه اختصاص يافته كه بصورت جزئي در بخش اول 30 ميليون دلار به شوراي مديران پخش، براي انعكاس
فعاليت هاي آن لاين و بهبود سرمايه كه بطوركلي ايران را نشانه مي روند، اختصاص مي يابد.
در بخش دوم مبلغ 20 ميليون دلار به «يك بودجه جديد براي رسانه، تعامل و آموزش الكترونيكي ايرانيان » براي«مقابله با تلاش هاي دولت ايران در انسداد، سانسور، و كنترل اينترنت در ايران » و در بخش سوم نيز مبلغ 5 ميليون به وزارت خارجه براي » مستند ساختن و جمع آوري، و پخش اطلاعات درباره حقوق بشر بويژه حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري در ايران » در نظر گرفته شده است . »
اخراج از كمپاني هاي ورشكسته و استخدام در VOA
استخدام كاركنان دائم يا قراردادي براي راديو فردا و شبكه خبر فارسي (VOA) و ايجاد برنامه هاي تلويزيوني فارسي زبان اينترنت محور از جمله يك كانال خبري فارسي زبان از ديگر برنامه هاي در نظر گرفته شده در اين مصوبه مجلس آمريكا است .
در بند ديگر قانون مصوب مجلس آمريكا به منظور گسترش ارتباط ايرانيان با شبكه هاي فارسي زبان خارج از كشور مبلغ 15 ميليون دلار براي پخش اطلاعات از طريق راديو، تلويزيون، اينترنت، موبايل، خدمات پيام كوتاه و ساير وسايل ارتباط جمعي اختصاص يافته است .
حجت الاسلام و المسلمين محمد مديح رييس سازمان بسيج طلاب، وحشت غرب از مسلمانان و انقلاب ايران را عامل اين نوع هزينه ها در غرب مي داند.
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان عقيده دارد:« بيداري اسلامي و تاثير آن بر مظلومان جهان همچنين الگوگيري آنها از انقلاب اسلامي ايران به دليل پشتوانه آسماني و ارتباط وحياني آن همان چيزي است كه آمريكا و اروپا را به سمت هزينه هايي حتي بيش از صدها ميليون دلار سوق مي دهد. در واقع اين دولت ها وسعت يافتن جامعه اسلامي و عدالتخواه را خطري براي ماهيت و حضور خود و هدف هاي سلطه جويانه شان مي دانند بنابراين صرف چنين هزينه هايي با وجود مشكلات اقتصادي در اين كشورها و يا استخدام افراد با حقوق هاي بالا اين ترس از ايران و انقلاب و انديشه هاي امام خميني(ره) را بروز مي دهد.»
حجت الاسلام مديح با اشاره به گفتمان عدالت به عنوان گفتمان انقلاب اسلامي مي گويد: »مردم جهان به دليل ظلمي كه هم از جهت فردي و هم از جهت حكومتي و دولتي به آنها مي شود تشنه عدالت هستند و تمايل دارند اجراي عدالت را فراگيرند اما اقدامات نرم افزاري و بودجه هاي تخصيص يافته مسير مخالف اين جهت را در پيش گرفته تا جايي كه توسط دستگاه ها و سيستم هاي جديد همچنين اقدامات نرم سعي دارند خلاف آن را نشان دهند و جهان را از شنيدن صداي ايران محروم كنند.»
وحشت از گسترش موج اسلامي
در جهان
بودجه 20 ميليون دلاري در كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در حالي تصويب
مي شود كه علاوه بر آمريكا، ديگر دولت هاي غربي همچنين اسرائيل فعاليت هاي بسياري عليه منافع ايران و ديگر كشورهاي اسلامي در دست تهيه دارند.
مجيد صفاتاج تحليلگر مسايل خاورميانه و استاد دانشگاه علت اين برنامه هاي جامع را از سوي دولت هاي غربي، وحشت و ترس بيش از پيش از گسترش موج اسلامي در جهان كه از انقلاب اسلامي ايران نشات گرفته است مي داند و مي گويد: «صاحبنظران غربي و اسرائيلي همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي ايران و حتي چندي پيش از آن با توجه به فرمايشات امام خميني(ره) احتمال مي دادند انقلاب ايران پيروز شود و حتي برخي كارشناسان يهودي اعلام كردند كه سرزمين يهوديان از بين خواهد رفت و انقلاب امام خميني(ره) آن را به سياهچال خواهد برد. شايد كمتر كسي توجه مي كرد كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران چنين تفكراتي در سطح منطقه شكل گيرد كه منجر به انتفاضه فلسطين شود.»
صفاتاج در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش روز كيهان با بيان اين مطالب همچنين اظهار
مي كند: « تنها وحشت دولت هاي غربي و حاميان اسرائيلي آنها از گسترش نهضت هاي اسلامي و عدالتخواه مانند حزب الله در لبنان، انتفاضه در فلسطين و ديگر نهضت هايي است كه در گوشه و كنار دنيا ايجاد شده است. با توجه به بستر مناسبي كه در قانون اساسي ايران و در حمايت از نهضت هاي آزادي بخش در منطقه خاورميانه و فلسطين به وجود آمد شرايط به گونه اي رقم خورد كه موج جديدي از جنبش احياي ديني در منطقه كه متاثر از انقلاب اسلامي بود شكل گرفت و طبيعي است مبالغ كلاني هزينه كنند تا مانع گسترش نهضت اسلامي در سطح جهان شوند.»
وي مي گويد:«به ويژه اينكه امام خميني(ره) بارها تاكيد داشتند كه ما بايد در صدور انقلاب كوشش كنيم و تفكر اينكه انقلاب را مصادره
نمي كنيم را كنار بگذاريم چرا كه اسلام بين كشورهاي مسلمان فرقي قايل نيست و پشتيبان تمامي مستضعفين جهان است و مبارزه با رژيم اشغالگر قدس را از ابتداي نهضت اعلام كرده بودند.
اين استاد دانشگاه و تحليلگر مسايل خاورميانه تصريح مي كند: »غرب و حتي اسرائيلي ها با توجه به ماهيت انقلاب پيش بيني مي كردند كه انقلاب اسلامي ايران تاثير مستقيمي بر فلسطين و رژيم صهيونيستي خواهد داشت و اين انقلاب منجر به سست شدن پايه هاي رژيم صهيونيستي خواهد شد. از جمله يكي از رهبران احزاب چپ گرا و از
روزنامه نگاران مجلات اسرائيلي كه نگراني هاي اسرائيل در مقابل پيروزي انقلاب اسلامي ايران را از دست دادن منبع نفت و از دست رفتن خريداران مهم فرآورده هاي صنعتي و صنايع كشاورزي همچنين هم پيمانان آنها در سطح سياسي و اقتصادي عنوان مي كند.»
گزارش روز


 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14