(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 4 آذر 1388- شماره 19521
 

سيگار دوست همه سرطان ها
راز و رمز گل ها
انرژي مارمولك ها
داروي همه كاره
روشي جديد براي تشخيص بيماري
پيري قلب از 45 سالگي آغاز مي شود



سيگار دوست همه سرطان ها

بنابر طولاني ترين تحقيقي كه تا به حال درمورد تأثير مصرف دخانيات روي سلامت انسان انجام گرفته است مشخص شده افرادي كه سيگار مي كشند به طور ميانگين 10سال كمتر از افراد غيرسيگاري عمر مي كنند
اين درحالي است كه اولين نتايج به دست آمده از اين تحقيقات كه 50 سال قبل در مجله پزشكي بريتانيا منتشر شد اعلام كرد كه كشيدن سيگار ازجمله مهمترين عوامل بيماري سرطان ريه است. در اين تحقيقات حدود 40 هزار پزشك بريتانيايي كه سيگار مي كشند و بين سال هاي 1900 تا 1930 ميلادي متولد شده اند مدت بيش از 50سال تحت نظر بوده اند و مراحل اوليه اين تحقيقات تأييد كرد كه كشيدن سيگار مي تواند منجر به بيماري سرطان ريه شود. ولي هم اكنون بنابر تازه ترين نتايج به دست آمده در دانشگاه «گلاسكو» خطرات سيگار كشيدن بسيار بيشتر از آن است كه تصور شده است. بنابه اين گزارش از زمان شروع اين تحقيقات، مصرف توتون بيش از يكصد ميليون نفر را در سراسر جهان به نابودي كشانده است از بين اين افراد، كساني كه تقريباً تمام عمر خود را سيگار كشيده بودند به طور ميانگين 10سال زودتر از غيرسيگاري ها جان خود را ازدست دادند و بين يك دوم تا دوسوم آنان نيز به دليل اعتياد به سيگار جان سپردند. اين براي اولين بار است كه تأثير مصرف تنباكو روي سلامت در يك دوره كامل از عمر انسان مورد بررسي قرار گرفته است. اين تحقيق خبرهاي خوشي نيز دارد. به طوري كه بررسي هاي انجام گرفته نشان داده است ترك سيگار حتي در 60سالگي مي تواند ميانگين عمر انسان را تا حداكثر 4 سال افزايش دهد. اين درحالي است كه اگر كسي حتي در 30 سالگي كشيدن سيگار را ترك كند ديگر با خطر جدي در اين رابطه مانند ابتلا به سرطان روبه رو نيست. محققان اميدوارند كه اين اطلاعات جديد بتواند اثرات مفيدي روي سلامت انسان ها داشته باشد، به ويژه در كشورهاي درحال توسعه كه مصرف دخانيات در آنها به شدت روبه افزايش است.
www.sundaytimes.co.uk

 



راز و رمز گل ها

محققان مي گويند براي آنكه راحت تر مطالبي را كه لازم است به ذهن خود بسپاريد يك راه ساده در دسترس است، آن هم بو كردن گل رز است.
محققان آلماني در مطالعات خود به اين نتيجه رسيدند كه با بو كردن و وجود داشتن بوي عطر در فضا حتي در حالت خواب افراد، مي توان به حافظه آنها افزود. نتايج اين تحقيق در مجله علمي ساينس به چاپ رسيده است. محققان مدعي شده اند فعاليت بويايي انسان در حالت خواب و شايد ساير فعاليت هاي مغزي در حالت خواب، مي تواند بر حافظه انسان تاثير مثبت بگذارد و باعث شود فرد پس از بيدار شدن ساده تر مسائل را به خاطر بسپارد.
يان بورن از دانشگاه لوبك و همكارانش 74 فرد داوطلب را مورد مطالعه قرار دادند. اين افراد در بازي هاي حافظه اي و تمركز شركت كردند و مشخص شد كساني كه قبل از حضور در بازي يا حتي در حالت خواب قبل از حضور در بازي گل هاي رز را بو كرده اند بسيار بهتر از ديگران نتيجه گرفته اند .
در نهايت محققان براي آنكه نتيجه تحقيقات را به صورت عددي نشان دهند نتيجه را اين گونه بيان كردند؛ «در حالت عادي 30 داوطلب پس از نشان دادن 50 كارت با تصاوير مختلف 69 درصد آنها را در خاطر داشتند، در صورتي كه قبل از بازي يك ساعت در اتاقي با بوي گل رز مي نشستند اين رقم به 76 درصد مي رسيد و در حالي كه افراد يك شب را در اين اتاق مي خوابيدند اين رقم به 86 درصد مي رسيد. گروه بورن مي گويد بوي مناسب و عطرگونه باعث پيشرفت عملكرد مغزي و بهبود حافظه انسان مي شود، البته اين موضوع به خصوص در حالتي است كه انسان اين بوها را در مرحله خواب عميق در محل خوابش استشمام
مي كند.

 



انرژي مارمولك ها

نتايج يك تحقيق بين المللي نشان مي دهد كه دم مارمولك ها منبع انرژي است.
محققان مي گويند اگرچه دم مارمولك ها به آنها كمك مي كند تا بتوانند بگريزند و اين جانور دم خود را براي رهايي از چنگال شكارچي اش رها مي كند، اما ظاهراً با اين كار در واقع سوختي را آزاد مي كند كه به آن انرژي قابل ملاحظه اي براي فرار كردن مي دهد.
دكتر تريش فلمينگ- محقق دانشگاه موردوخ- در اين زمينه مي گويد: توانايي جدا كردن دم از بدن در واكنش به حمله شكارچي يك مكانيسم مهم فرار در لحظه خطر در 13گونه از 20 گونه مختلف در خانواده مارمولك ها است. از دست دادن دم به مارمولك امكان مي دهد كه از چنگال شكارچي فرار كند.
دم مارمولك همچنين با ايجاد حركات همزمان پيچشي يا وول خوردن زياد در واقع به عنوان يك ابزار حواس پرتي و پريشان كننده شكارچي عمل مي كند و تا زماني كه مارمولك بگريزد، توجه شكارچي را منحرف مي كند.
محققان مي گويند مارمولك ها با از دست دادن دم خود سريعتر حركت مي كنند. البته محققان تصور مي كنند اين يافته بستگي به نوع گونه مارمولك دارد.

 



داروي همه كاره

آسپرين، با دوز كم تا متوسط ممكن است باعث كاهش مرگ و مير در زنان مسن به خصوص زنان با سن بالاتر و مستعد ابتلا به بيماري هاي قلبي شود، اين موضوع را يك تحقيق 2 ساله روي حدود 80 هزار زن نشان داده است.
البته متخصصان پزشكي مي گويند كه نتايج اين تحقيقات قطعي و مشخص نيست و زنان نبايد بدون مشورت با پزشكان خود به مصرف دائمي آسپرين به عنوان پيشگيري كننده بپردازند. در اين مطالعه طولاني مدت بر روي پرستاران ميانسال و مسن، مشخص شد زناني كه مصرف منظم آسپرين داشتند 25 درصد كمتر از ساير زنان هم سن خود فوت مي كنند. زناني كه مصرف آسپرين داشتند 38 درصد كمتر از سايرين به علت ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي فوت كردند و ميزان مرگ و مير آنها بر اثر سرطان هم 12 درصد كمتر از سايرين بود. در حال حاضر بسياري از پزشكان به زناني كه دچار حملات قلبي و سكته شده اند توصيه مي كنند كه روزي يك آسپرين بچه (با دوز 8 ميلي گرم) مصرف كنند اما مطالعه جديد نشان مي دهد كه مصرف آسپرين ممكن است به زنان سالم هم كمك كند و البته در اين مطالعه مشخص شد كه مصرف روزانه دوزهاي بالاتر آسپرين، از جمله قرص هاي 325 ميلي گرمي مزيت چنداني نسبت به دوزهاي پايين تر ندارد و صرفا عوارض جانبي را بيشتر مي كند.
از آنجا كه مصرف داروي آسپرين به صورت روزانه مي تواند احتمال ابتلا به زخم معده و خونريزي معده را افزايش دهد حتما بايد قبل از مصرف آن با پزشك مشورت شود.

 



روشي جديد براي تشخيص بيماري

دانشمندان انگليسي شيوه جديدي را براي حضور باكتري ها در بدن انسان كشف كرده اند.
آنها شيوه اي جديد براي به كار بردن نور براي تشخيص زودهنگام حضور باكتري ها يافته اند. اين تكنولوژي مي تواند در درمان زخم ها نقش مهمي ايفا كند.
يك گروه از دانشمندان دانشگاه شيفيلد انگلستان يك كيت الكترونيكي كوچك قابل حمل ساخته اند كه اگر برخي مولكول هايش به باكتري ها متصل شود نور از خود ساطع مي كند. در حال حاضر شيوه اي كه براي تشخيص حضور باكتري ها در زخم ها انجام مي شود چندين ساعت يا چندين روز به طول مي انجامد تا پاسخ مناسب را ارائه دهد اما شيوه جديد بسيار زودتر نتيجه را مشخص مي كند. گروه انگليسي حدود 5 سال است كه روي اين شيوه كار مي كنند و مولكول هاي بزرگ- معروف به پليمر- را ساخته اند كه مي تواند به سلول هاي بدن انسان متصل شود و در صورتي كه يك باكتري به اين سلول يا به پليمرهاي آزاد متصل شود اين مولكول ها با يك تغيير شكل از خود نور ساطع خواهند كرد. نوري كه توسط اين مولكول ها ساطع مي شود با چشم غيرمسلح قابل تشخيص نيست اما با گذاشتن كيت در زير لامپ فلورسنت به خوبي خود را نشان مي دهد. با اين شيوه جديد دانشمندان مي توانند از احتمال حضور باكتري ها در زخم ها خبر بدهند كه اين موضوع به خصوص در مناطق جنگي، مكان هايي كه معمولا تجهيزات آزمايشگاهي لازم در دسترس نيست، مي تواند بسيار كارآمد باشد. كيت هاي تشخيص اين شيوه تا يك سال ديگر به توليد انبوه خواهند رسيد و مي تواند در مورد بيماري هاي خطرناك مثل سياه زخم هم فوايد بسيار زيادي داشته باشد.
منبع: ديلي تلگراف

 



پيري قلب از 45 سالگي آغاز مي شود

پژوهشگران آمريكايي با بررسي وضعيت سلامت هزار داوطلب دريافتند كه بدن از 45 سالگي به تدريج رو به زوال مي رود و پيش از همه قلب پير مي شود.
تمام انسانها زماني كه سي سالگي را پشت سر مي گذارند به تدريج احساس افزايش سن و در40 سالگي احساس پيري مي كنند. اكنون محققان دانشگاه هاستون در تحقيقات خود نشان دادند كه پيري فيزيكي تنها از 45 سالگي آغاز مي شود و به خصوص پس از اين سن سيستم قلبي عروقي رو به زوال مي رود.
اين محققان بين سالهاي 1974 تا 2006 حالت سلامت و شكل فيزيكي هزار داوطلب بين 20 تا 96 سال را تحت كنترل قرار دادند.
براي شركت كنندگان در اين تحقيق معاينه كامل وضعيت سلامت به خصوص سلامت سيستم قلبي عروقي، كنترل عادات غذايي و تمرينات ورزشي تجويز شد.
براساس گزارش مدرن مديسين، اطلاعات جمع آوري شده به همراه مدلهاي آماري نشان دادند كه سطح آمادگي جسماني با گذشت زمان كاهش مي يابد اما نه به روش خطي بلكه تنها پس از 45 سالگي زوال دستگاه قلبي عروقي شتاب مي گيرد و اين شتاب به خصوص در مردان شدت بيشتري دارد.
به گفته اين محققان زوال قلب و پيري مي تواند به سبك زندگي نيز وابسته باشد به طوري كه نتايج اين تحقيق نشان مي دهد افراد غيرسيگاري و با وزن متعادل مي توانند با انجام تمرينات ورزشي در گذر زمان شكل فيزيكي خود را بهتر حفظ كنند.

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14