(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 18 آذر 1388- شماره 19530
 

حمايت روسيه از عضويت هند در شوراي امنيت
اعتراض شديد نوري مالكي به برگزاري كنفرانس بعثي ها در واشنگتن
اتحاديه اروپا قدس شرقي را پايتخت فلسطين اعلام كرد
عمليات مرگبار تروريستي در 3 شهر پاكستان
گسترش دامنه درگيري هاي نظامي در استان صعده
نبيه بري: معامله بر سر مقاومت امكان ندارد
127 شهيد و 450 مجروح در سلسله انفجارهاي تروريستي بغداد
زد و خورد پليس يونان با جوانان معترض در خيابان هاي آتن



حمايت روسيه از عضويت هند در شوراي امنيت

روسيه از عضويت دائم هند در شوراي امنيت سازمان ملل حمايت كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، در ديدار روز يكشنبه، «ديميتري مدودف» رئيس جمهور روسيه و «مانموهان سينگ» نخست وزير هند در كاخ كرملين، پس از انعقاد توافقنامه هاي مهم همكاري هاي نظامي - فني و اتمي به ارزش ميليارد ها دلار، روسيه اعلام كرد به هند در راه رسيدن به عضويت دائم شوراي امنيت سازمان ملل و سازمان همكاري هاي اقتصادي آسيا و اقيانوس آرام كمك مي كند. البته روسيه پس از جلب حمايت نخست وزير هند براي طرح پيمان امنيتي اروپايي خود اين وعده را داد. در بيانيه مشترك صادر شده در پايان اين مذاكرات، روسيه هند را «يكي از نامزدهاي شايسته براي عضويت دائم در شوراي امنيت» دانسته و دو طرف بر قصد خويش در تقويت همكاري ها در مسائل مربوط به اصلاح سازمان ملل و شوراي امنيت تاكيد كرده اند.

 



اعتراض شديد نوري مالكي به برگزاري كنفرانس بعثي ها در واشنگتن

نخست وزير عراق به آمريكا هشدار داد، اگر كنفرانس بعثي ها را در واشنگتن برگزار كند، روابط دو كشور تيره خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، نوري مالكي گفت، برگزاري كنفرانس بعثي ها در واشنگتن، زمينه سازي براي بازگشت آنها به روند سياسي عراق است. مالكي افزود: اين اقدام واشنگتن، نقض قرارداد امنيتي و راهبردي بغداد - واشنگتن است و روابط دو طرف را بر هم خواهد زد.وي همچنين تأكيد كرد كه اگر خبر برگزاري كنفرانس بعثي ها با نظارت آمريكا در واشنگتن صحت داشته باشد، اين به معني حمايت آمريكا از تفكر نژادپرستي است و خطر آن كمتر از القاعده نيست. منابع غربي از برگزاري چنين كنفرانسي خبرداده بودند و به علاوه، اعلام كرده اند كه سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا با بعثي هاي صدامي و «عزت الدوري» تماس هاي گسترده اي دارند. الدوري نفر ششم رژيم صدام بود.

 



اتحاديه اروپا قدس شرقي را پايتخت فلسطين اعلام كرد

وزيران خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در بيانيه قاطع خود از رژيم صهيونيستي خواستند تا قدس را به عنوان پايتخت فلسطين به رسميت بشناسد.
به گزارش خبرگزاري ها، اتحاديه اروپا در اين بيانيه مخالفت خود را با الحاق قدس شرقي به خاك فلسطين اشغالي (اسرائيل) اعلام و تاكيد كرد كه قدس به عنوان پايتخت فلسطين مشخص شود.
در اين بيانيه كه از سوي سوئد به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا ارائه شده است به شدت از وضعيت حاكم بر بيت المقدس شرقي كه از سال 1967 تحت اشغال رژيم صهيونيستي درآمده ابراز نگراني شده است.
اتحاديه اروپا در اين بيانيه از رژيم صهيونيستي خواسته تا هرگونه اقدامات نژادپرستانه عليه فلسطينيان از جمله مصادره اراضي و ويران كردن منازل آنها را متوقف سازد. وزيران خارجه اتحاديه اروپا همچنين از دولت رژيم صهيونيستي خواستند تا شهرك سازي هايش را به طور كامل در بيت المقدس شرقي و كرانه باختري متوقف سازد.
وزير خارجه لوكزامبورگ در اين باره گفت: من اين موضوع را درك نمي كنم كه چرا اسرائيل كرانه باختري، نوار غزه و بيت المقدس شرقي را براي فلسطينيان به رسميت نمي شناسد.
وي از اروپايي ها و آمريكايي ها خواست تا موضعي آشكار در قبال اين مسئله اتخاذ كنند.
اين در حالي است كه بيانيه قاطع و صريح اتحاديه اروپا با انتقادات شديدي از سوي رژيم صهيونيستي روبه رو شد و مسئولان اين رژيم اعتراض خود را نسبت به سند پيشنهادي سوئد مبني بر به رسميت شناختن كشور فلسطين به پايتختي بيت المقدس شرقي اعلام كردند.
در همين حال يكي از نمايندگان حزب جمهوريخواه آمريكا نيز از اتحاديه اروپا خواست با طرحي كه بيت المقدس را به عنوان پايتخت فلسطين به رسميت شناسد مخالفت كنند.
گفتني است اين بيانيه در شرايطي منتشر شده است كه رژيم صهيونيستي براي توقف عمليات ساخت و ساز در شهرك هاي صهيونيستي و طرح هاي توسعه طلبانه خود در قدس شرقي و نيز از سرگيري مذاكرات سازش با فلسطينيان تحت فشار قرار گرفته است.
از سوي ديگر مردم فلسطين روز گذشته با برپايي تظاهراتي گسترده در مقابل كنسولگري هاي فرانسه و سوئد در قدس از طرح اتحاديه اروپا در مورد قدس حمايت كردند.
ده ها فلسطيني با در دست داشتن پلاكاردهايي خواستار حمايت از قدس به عنوان پايتخت فلسطين شدند و اعمال فشارهاي رژيم صهيونيستي براي اصلاح و تعديل طرح اتحاديه اروپا را محكوم كردند.
در شرق غزه نيز راهپيمايي گسترده مردم با حضور برخي از رهبران و شخصيت هاي برجسته حماس برگزار شد و شركت كنندگان در اين راهپيمايي خواستار ادامه راه حماس و جلوگيري از هرگونه عقب نشيني از حقوق فلسطينيان شدند.
در همين رابطه «نبيل قاووق» مسئول حزب الله لبنان طي سخناني اظهار داشت: آنچه كه در بيت المقدس از تجاوزات مداوم دشمن به مسجدالاقصي و ديگر مقدسات اسلامي رخ مي دهد تنها تجاوزي عليه ساكنان بيت المقدس نيست بلكه تجاوز به عزت و شرف تمام جهان عرب و منطقه است.

 



عمليات مرگبار تروريستي در 3 شهر پاكستان

انفجارهاي مهيب در شهرهاي لاهور، مولتان و پيشاور پاكستان، دست كم 111 كشته و 164 زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، بازار شلوغ شهر پيشاور واقع در نوار قبايلي شمال غرب پاكستان، ديروز شاهد انفجار بمب بود، كه به مرگ 49 غيرنظامي انجاميد. در اين شهر كه به راحتي در دسترس تروريست ها قرار دارد، تقريبا هر روز يك انفجار مرگبار رخ مي دهد. در شهر شرقي مولتان پاكستان نيز يكي از ادارات سازمان اطلاعات ارتش اين كشور هدف انفجار يك خودروي بمب گذاري شده قرار گرفت كه به مرگ 12 تن و جراحت حدود 20 نفر ديگر انجاميد. علاوه بر اين دو شهر، تروريست ها دو بمب را نيز در لاهور، شهر هشت ميليون نفري و پايتخت فرهنگي پاكستان منفجر كردند. رئيس پليس شهر لاهور و ديگر منابع محلي، تعداد كشته ها را 50 نفر و زخمي ها را نيز 144 تن اعلام كردند. انفجار نخست، مقابل يك بانك و انفجار دوم 30 ثانيه بعد از آنها مقابل يك مركز پليس در بازار اين شهر روي داد.
اين انفجارها، تعدادي از مغازه ها را دچار آتش سوزي كرد و تعدادي از مردم نيز زنده در آتش سوختند.
حمله موشكي آمريكا
مردم جنگ زده و وحشت زده پاكستان در حالي انفجارهاي تروريستي را پشت سر مي گذارند كه آمريكا نيز مناطق شمالي را هدف قرار مي دهد. به گزارش خبرگزاري فارس، حمله موشكي ديروز ارتش آمريكا به روستايي در منطقه «ميرانشاه» وزيرستان شمالي، مرگ دست كم چهار پاكستاني و جراحت سه تن ديگر را در پي داشت.
يك مقام امنيتي پاكستان در اين مورد گفت، در حمله فوق، از هواپيماهاي بدون سرنشين استفاده شد و يك خودرو هدف قرار گرفت.

 



گسترش دامنه درگيري هاي نظامي در استان صعده

منابع خبري از كشيده شدن دامنه جنگ از استان صعده به ديگر نقاط شمال غرب يمن در روزهاي اخير خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، آگاهان مسائل نظامي با كشيده شدن دامنه جنگ از استان صعده به ديگر نقاط شمال غرب اين كشور، ارتش خسته يمن را در برابر چالشي بزرگ و جنگي فرسايشي قرار داده است.
براساس اين گزارش، «علي عبدالله صالح» رئيس جمهور يمن با تحميل جنگي ديگر عليه شيعيان استان صعده با توجه به گسترش دامنه درگيري هاي نظامي اين كشور در شمال غرب يمن و بي ثبات شدن استان هاي جنوبي كه به دنبال تجزيه يمن جنوبي هستند، اكنون ضمن از دست دادن موقعيت سياسي خود در منطقه در برابر گره كوري از مشكلات داخلي قرار گرفته است.
اين در حالي است كه منابع خبري عربستان روز دوشنبه با اشاره به حملات بي نتيجه نيروهاي علي عبدالله صالح در سه محور «حرف سفيان» صعده و «الملاحيط» اعلام كردند: نيروي زميني يمن با كمك قبايل اين كشور، كنترل بخشي از «جبل الرميح» را از دست شيعيان الحوثي خارج كرده اند. به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه «الوطن» عربستان، ارتش يمن با هدف اعمال فشارهاي نظامي و محاصره اقتصادي شيعيان الحوثي، اخيرا اقدام به انعقاد قراردادي با برخي از قبايل اين كشور از جمله «مارب» و «جوف» كرده است.
از سوي ديگر بمباران گسترده هوايي جنگنده هاي عربستان براي باز پس گيري جبل الرميح، در روز دوشنبه، موجب نارضايتي شديد برخي از نظاميان يمن شد كه شاهد كشته و مجروح شدن تعداد زيادي از مردم بي پناه منطقه بودند.
شاهدان عيني گفتند كه تعدادي از نيروهاي نظامي يمن را در حالي كه چندين قبضه سلاح گرانقيمت از ارتش عربستان به غنيمت گرفته و از صحنه درگيري در حال عقب نشيني بودند را مشاهده كردند.
در همين حال، دفتر رسانه اي جنبش الحوثي ها، روز سه شنبه در بيانيه اي اعلام كرد: اجساد به جاي مانده از درگيري هاي روز دوشنبه در جبل الرميح متعلق به ارتش يمن است كه تجهيزات و سلاح سعودي به همراه داشته اند.
پايگاه وابسته به الحوثي ها به نام «المنبر» نيز اعلام كرد كه تصاوير ويدئويي تجهيزات نيروهاي سعودي در اين پايگاه به نمايش گذاشته شده است.
همچنين، نيروهاي نظامي دولت يمن، در ادامه ددمنشي هاي خود عليه مردم منطقه، ده ها منزل و حتي مساجد و آثار تاريخي شهر صعده را با توپ و تانك و موشك مورد هدف قرار داد و ادعا كرد تنها سه نفر از سربازانش در نبرد با جنگجويان الحوثي كشته شدند در حالي كه تلفات طرف مقابل را ده ها نفر اعلام كرد.
عربستان نيز با ادامه بمباران و موشك باران مناطق مسكوني و روستاهاي اطراف صعده به پاكسازي نژادي عليه شيعيان ادامه مي دهد.

 



نبيه بري: معامله بر سر مقاومت امكان ندارد

رئيس مجلس لبنان گفت، معامله بر سر مقاومت لبنان امكان پذير نيست.
به گزارش خبرگزاري فارس، نبيه بري در گفت وگو با روزنامه السفير، مقاومت را گزينه اي استراتژيك و اصولي خواند و معامله بر سر آن را غيرممكن دانست.
وي تاكيد كرد كه كماكان پايبند به طرح تشكيل هيئت ملي لغو طائفه گري سياسي در لبنان است.
رئيس مجلس لبنان بار ديگر تاييد دستور كار كابينه سعدالدين حريري نخست وزير لبنان را ستود و آن را ضرورتي بر اجراي پيمان طائف دانست.
وي اظهار داشت، لغو طائفه گري سياسي يك شبه انجام نمي شود بلكه نيازمند سال ها وقت است، با اين حال اين موضوع در دستور كار مجلس وجود دارد زيرا اين موضوع نه تنها مربوط به آينده بلكه مربوط به سرنوشت لبنان است.
فراكسيون آزادي و توسعه لبنان به رياست نبيه بري نيز در پايان نشست سالانه خود بر ضرورت ادامه مقاومت تا بيرون راندن كامل رژيم صهيونيستي از مناطق اشغالي اين كشور تاكيد كرد.
«انورالخليل» دبير كل اين حزب در بيانيه پاياني اين نشست اعلام كرد: تا زماني كه رژيم اشغالگر مزارع شبعا و سرزمين هاي كفر شوبا را در اشغال دارد، مقاومت براي لبنان ضرورتي انكارناپذير است.
«عباس هاشم» نماينده مجلس لبنان و عضو فراكسيون حزب آزاد ملي اين كشور نيز گفت، وزيران حزب الله در دولت لبنان وزيران تمام مردم اين كشور هستند و تحريم اين وزيران، تحريم دولت لبنان است.
وي در مورد اظهارات مداخله جويانه مقامات آمريكايي درباره حضور وزيران حزب الله در كابينه لبنان گفت، هدف آمريكا از اين دخالت ها ضربه زدن به تفاهم و آشتي ملي ايجادشده پس از تشكيل دولت وحدت ملي لبنان است.
همچنين سعدالدين حريري نخست وزير لبنان در مراسمي گفت، تهديدهاي مستمر رژيم صهيونيستي عليه لبنان نتيجه اي جز تقويت فرايند وحدت ملي ما نخواهد داشت.
شيخ نبيل قارون مسئول حزب الله در جنوب لبنان نيز تاكيد كرد، مقاومت امروز به لحاظ سياسي از هر زمان ديگر قوي تر است.
وي افزود، تاييد رسمي نقش مقاومت در دفاع از خاك لبنان موجب ياس و شكست آمريكا و رژيم صهيونيستي بود، زيرا آنان به اختلاف هاي داخلي براي فرسوده كرد مقاومت به لحاظ سياسي و مردمي دل بسته بودند.
مسئول حزب الله همچنين تصريح كرد، هر اندازه كه در وفاق ملي پيشرفت كرديم عرصه بر دشمنان و زيان ديدگان از دولت وحدت ملي تنگ تر خواهد شد.
گفتني است بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي اعتراف كرده كه امروز حزب الله ارتش واقعي لبنان است و مهم ترين قدرت نظامي اين كشور به حساب مي آيد.وي تاكيد كرد كه در شرايط كنوني كه دولت لبنان و حزب الله با هم ادغام شدند خطر بيشتري متوجه دولت اسرائيل خواهد شد.

 



127 شهيد و 450 مجروح در سلسله انفجارهاي تروريستي بغداد

انفجار شش بمب در پايتخت عراق، دست كم 127 شهيد و بيش از 450 زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، مناطق مختلف بغداد صبح ديروز شاهد شش انفجار جداگانه در فاصله زماني كمي از يكديگر بود. اين انفجارها كه چهار مورد آنها، از طريق خودروهاي بمب گذاري شده انجام شد، شهادت حداقل 127 تن و جراحت دست كم 450 ديگر را در پي داشت. وزارتخانه هاي كار، كشور، دارايي، يك مركز پليس، دانشكده هنرهاي زيبا در اين انفجارها هدف قرار گرفتند. در ميان قربانيان و زخمي هاي اين حادثه، علاوه بر غيرنظاميان، دانشجويان و افراد پليس نيز ديده شدند.احتمال افزايش تلفات نيز وجود دارد.
دوشنبه نيز انفجاري در يك مدرسه ابتدايي شهرك صدر بغداد رخ داده بود كه به شهادت 12 تن و جراحت 50 نفر ديگر انجاميد. به اعتقاد كارشناسان، با نزديك شدن زمان انتخابات پارلماني در بهمن ماه آينده، حملات تروريستي در عراق به ويژه بغداد، افزايش مي يابد.
استقبال
از تصويب قانون انتخابات
به گزارش خبرگزاري مهر، مقامات عراقي از تصويب قانون انتخابات اين كشور توسط پارلمان استقبال كرده و آن را به ملت عراق تبريك گفتند. «جلال طالباني»، رئيس جمهور عراق، اين واقعه را دستاوردي تاريخي دانست. «نوري مالكي» نخست وزير نيز گفت: عراق با اين تحول، در مسير جديدي گام نهاده است. «طارق الهاشمي» معاون رئيس جمهور عراق، كه قبلاً قانون انتخابات را وتو كرده بود، نيز اين بار گفت: پيروزي قانون انتخابات، پيروزي اراده ملت عراق بود. در خارج از عراق نيز اتحاديه عرب، دبير كل سازمان ملل و شماري از كشورها به دولت و مردم عراق تبريك گفتند.

 



زد و خورد پليس يونان با جوانان معترض در خيابان هاي آتن

دومين روز تظاهرات دانشجويان و دانش آموزان يوناني، به خشونت كشيده شد و در جريان اين تظاهرات هزاران نفر از معترضان بازداشت شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، در دومين روز از تظاهرات گسترده دانشجويان و دانش آموزان يوناني در آتن كه به مناسبت سالگرد كشته شدن يك نوجوان 15 ساله به دست پليس اين كشور انجام گرفت، روز گذشته پليس پس از درگيري به روي هزاران نفر از تظاهركنندگان گاز اشك آور شليك كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، در تظاهرات روز گذشته بيش از 5000 دانشجو، كارگر، دانش آموز و گروهي از چپگراها به سمت پارلمان يونان تظاهرات كردند.
گروهي از جوانان نقابدار نيز با پرتاب سنگ به سوي پليس يونان و تخريب خودروها ابراز نارضايتي كردند. براساس اين گزارش محوطه اطراف دانشگاه آتن محل شديدترين درگيري هاي روز يكشنبه و نيز روز گذشته در محاصره كامل پليس بود تا مانع تشكيل تجمعات دانشجويي شود.
به گفته پليس در ناآرامي هاي روز يكشنبه دو افسر پليس زخمي و 3000 تظاهركننده نيز دستگير شدند. گفتني است دولت سوسياليست يونان كه از داشتن اقتصاد ضعيف رنج مي برد، با استقرار 6000 پليس در خيابان هاي آتن سعي در مهار كردن اين تظاهرات را داشت اما به گفته مقامات رسمي اين كشور تاكنون اين ناآرامي ها ميليون ها دلار خسارت به بار آورده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14