(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 18 آذر 1388- شماره 19530
 

تأثير ورزش بر افسردگي
ستاره اي داغتر از خورشيد
آسپرين؛ مفيد اما خطرناك
دليل واقعي اضافه وزن
سرماخوردگي بهترين راه مبارزه با آنفلوآنزايA
سيب زميني گياهي گوشتخوار!



تأثير ورزش بر افسردگي

دويدن نه تنها جسم انسان را سلامت مي كند ، بلكه به او سلامت روحي هم مي بخشد. اين نتيجه يك تحقيق در انگلستان است.
در مطالعه اي كه گروهي از مردان ميانسال انگليسي را براي مدت 10 سال مورد بررسي قرار داد، مشخص شد افرادي كه به طور منظم ورزش مي كنند كمتر از افرادي كه سابقه ورزش منظم ندارند به حالات روحي و رواني چون افسردگي يا بيماري هاي هيجاني مبتلا مي شوند. در اين مطالعه مشخص شد كه در پيشگيري از ابتلا به اين حالت هاي روحي- رواني تفاوتي ميان ورزش با سرعت و فشار معمولي با ورزش سنگين و پرفشار وجود ندارد. دكتر نيكول جي وايلس و همكارانش در دانشگاه بريستول نتايج تحقيق خود را در نشريه پزشكي اپيدميولوژي آمريكا به چاپ رسانده اند. قبلا مطالعات متعددي نشان داده بود كه ورزش منظم مي تواند در بهبود افراد مبتلا به انواع خفيف تا متوسط افسردگي مؤثر باشد اما تاكنون تحقيقي در مورد اينكه آيا ورزش مي تواند از احتمال ابتلا به افسردگي بكاهدصورت نگرفته بود.
در مطالعه دكتر وايلس 1150 مرد انگليسي ميانسال طي 10 سال موردبررسي قرار گرفتند. در اين بررسي افراد عادات ورزشي خود و نيز فعاليت هاي خود در محل كار و زندگي عادي را گزارش مي كردند و سالانه از لحاظ سلامت روحي و معاينات روانپزشكي تحت بررسي قرار مي گرفتند، در نهايت مشخص شد مرداني كه ورزش منظم دارند يك چهارم كمتر از سايرين به حالت افسردگي يا بيماري هاي اضطرابي دچار مي شوند. براساس گفته هاي دكتر وايلس تحقيقات آنها مشخص كرده كه ورزش مستقيماً بر ترشح برخي واسطه هاي شيميايي در مغز تأثير مي گذارد و احتمالاً به طور غيرمستقيم هم با تأثير بر ذهنيت فرد از خودش باعث ايجاد اين كيفيت مثبت مي شود.
البته در اين مطالعه مشخص شد كه ورزش منظم باعث افزايش قدرت محاسبه و توان مغزي افراد نمي شود. اما باتوجه به مشخص بودن سلامتي بيشتر درصورت انجام ورزش و باتوجه به فوايد ذهني، قطعاً بايد ورزش كردن منظم را به خصوص در ميانسالي موردتوجه قرار داد.

 



ستاره اي داغتر از خورشيد

اخترشناسان يكي از داغ ترين ستاره ها را در كهكشان كشف كرده اند كه 35 بار داغ تر از خورشيد است.
اين ستاره روبه افول كه دماي سطح آن 200 هزار درجه محاسبه شده، توسط اخترشناسان مركز اختر فيزيك جودرل بانك در دانشگاه منچستر و با استفاده از تلسكوپ فضايي هابل كه اخيراً ارتقا يافته رصد و شناسايي شده است.
اين ستاره در مركز سحابيBug واقع است كه خود اين سحابي در مسافت حدود 3500 سال نوري در صورت فلكي عقرب قرار دارد.
سحابيBug يكي سحابي سياره اي دوقطبي ابري بين ستاره اي از غبار، گاز هيدروژن، گاز هليوم و پلاسما است.
محققان مي گويند به رغم تلاش هاي قبلي نخستين باري است كه موفق به تهيه تصوير از اين ستاره شده اند.
به گفته پروفسور آلبرت ريجلسترا از دانشگاه منچستر پيدا كردن اين ستاره كار دشواري است چون در پشت ابري از غبار و يخ در وسط سحابي پنهان مي شود.
محققان پيش بيني كردند خورشيد نيز حدود 5ميليارد سال ديگر به همين شيوه سرد شده و افول مي كند.

 



آسپرين؛ مفيد اما خطرناك

محققان انگليسي دريافتند مصرف روزانه آسپرين مي تواند تا 70درصد از ابتلا به سرطان روده جلوگيري كند.
مصرف آسپرين به مدت طولاني مي تواند يك شيوه مؤثر و ارزان براي جلوگيري از بروز سرطان هاي روده بزرگ در افراد با ريسك بالاي ابتلا به اين سرطان ها باشد، اما احتمال خونريزي هاي بالا ناشي از مصرف آسپرين اين شيوه را براي يك فرد عادي شيوه اي خطرناك و نه چندان مناسب مي كند.
سرطان هاي روده بزرگ و مقعد از سرطان هاي مرگبار در ايالات متحده آمريكا هستند كه سالانه باعث مرگ بيش از 52هزارنفر در اين كشور مي شوند. پيش تر چند مطالعه نشان داده بود كه آسپرين ممكن است باعث جلوگيري از سرطان هاي اين ناحيه از دستگاه گوارشي شود. استفاده روزانه از آسپرين ممكن است باعث جلوگيري از بروز حمله قلبي يا سرطان در افراد با ريسك بالاي اين بيماري ها نيز بشود. اما استفاده روزانه از آسپرين خطر خونريزي هاي دستگاه گوارش را بالا مي برد و ممكن است باعث بروز عوارض وخيم در شماري از افراد مبتلا به سكته مغزي شود.
«دكتر راتول وهمكارانش از دانشگاه آكسفورد نتايج حاصل از تحقيق و پژوهش انجام گرفته در دهه هاي70 و 80 ميلادي را كه در آنها بيماران تحت درمان پيشگيرانه با آسپرين روزانه قرار گرفته بودند را مورد بررسي قراردادند. و در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه افرادي كه روزانه 300ميلي گرم يا بيشتر آسپرين دريافت كرده اند 37درصد كمتر از افراد مشابه كه اين دارو را مصرف نكرده اند در پنج سال اول به سرطان هاي روده بزرگ و مقعد مبتلا مي شوند كه اين آمار طي 15 سال به 74 درصد مي رسد.
به گفته دكتر راتول اگر شخصي در خطر ابتلا به سرطان هاي قسمت انتهايي روده بزرگ قرار نداشته باشد، لازم نيست درمان پيشگيرانه از سرطان با آسپرين براي او انجام گيرد، در واقع حتي مي توان گفت كه تجويز آسپرين براي چنين فردي خطرناك است و نبايد اين دارو را براي او تجويز كرد. اما اگر فردي در ريسك بالاي ابتلا به سرطان بخش انتهايي روده بزرگ قرار دارد مثلا افرادي كه سابقه خانوادگي ابتلا به اين نوع سرطان را دارند، يا افرادي كه در كولونوسكوين آنها يك يا چند پوليپ يا سرطان هاي موضعي كوچك ديده شده بهتر است كه با آسپرين دوز 300ميلي گرم يا بيشتر تحت درمان پيشگيري قراربگيرند.
دكتر آندروچان پزشك مشاور اين تحقيق هم گفته است آسپرين نقش حفاظتي در مقابل ابتلا به سرطان هاي روده بزرگ دارد. اما با توجه به خطرات مصرف طولاني مدت آن و نيز شيوه هاي ديگر پيشگيري از ابتلا به سرطان هاي روده بزرگ بهتر است استفاده از آن صرفاً به افراد با ريسك بالاي ابتلا به سرطان هاي دستگاه گوارش محدود شود.

 



دليل واقعي اضافه وزن

افزايش ميزان چاقي در بين مردم سراسر جهان يكي از مشكلاتي است كه همواره نگراني هاي زيادي را ايجاد كرده است.
اين در حالي است كه به تازگي عده اي از دانشمندان دريافته اند كه ريشه و علت چاقي را بايد در جاي ديگري جست وجو كرد. به همين دليل گروهي از محققان دانشگاه منچستر انگليس، تحقيقات وسيعي را به مرحله اجرا درآورده اند كه در آن رابطه بين چاقي و لاغري و مغز انسان ها به طور كامل ارزيابي شده است. فرضيه زيربناي اين برنامه آن است كه علت لاغر نشدن بسياري از مردم اين نيست كه نمي توانند از خوردن دست بكشند، بلكه به اين دليل است كه مغز به آنها اجازه انجام چنين كاري را نمي دهد. جالب است بدانيد كه طبق بررسي هاي انجام شده در دانشگاه منچستر، محققان به اين نكته پي برده اند كه وقتي شخصي چند كيلوگرم افزايش وزن پيدا مي كند، مغز وي دستوراتي را صادر مي كند تا شخص بپذيرد كه اين عمل، امري عادي بوده است. به اين ترتيب هر نوع كوششي كه پس از آن در زمينه لاغري صورت گيرد، به عنوان يك تهديد براي بدن تلقي مي شود و مغز به صورت خودكار، سوخت و ساز بدن را كند مي كند تا مقدار كمتري كالري مصرف شود و شخص همچنان چاق باقي بماند. دانشمندان عقيده دارند كه در ساليان دور انسان به دليل شرايط موجود به صورت مداوم با گرسنگي دست و پنجه نرم مي كرد و بدن به همين علت ياد گرفت كه براي زنده ماندن سوخت و ساز كندتري داشته باشد و اكنون هنگامي كه يك فرد چاق تصميم بگيرد كه مقداري از وزن خود را كاهش دهد، بلافاصله احساس گرسنگي بر او چيره مي شود و بدن او به كمك مغز، ذخيره كالري را حذف مي كند و از مصرف آنها حتي به صورت عادي نيز مي كاهد. به اين ترتيب محققان عقيده دارند كه چاقي نيز ارثي است كه از پيشينيان به انسان رسيده است و براي لاغر شدن بايد بدن و مغز با يكديگر هماهنگ شوند كه نيازمند زمان است و داروهاي كاهش وزن نيز تأثير چنداني ندارند.
wwwReuterscom: منبع

 



سرماخوردگي بهترين راه مبارزه با آنفلوآنزايA

نتايج تحقيقات دانشمندان بين المللي نشان مي دهد كه سرماخوردگي معمولي و آنفلوآنزاي فصلي بهترين اسلحه در مبارزه با ويروس آنفلوآنزاي نوع A هستند.
محققان مؤسسه آلرژي و ايمنولوژي «لاخولا» در كاليفرنيا دريافتند كه سابقه ابتلا به آنفلوآنزاي فصلي نوعي مصونيت در مقابل آنفلوآنزاي نوعA ايجاد مي كند.
اين دانشمندان با استفاده از پايگاه اطلاعات پادتن و آنتي ژنها كشف كردند كه 17درصد از نشانگرهاي سطحي ويروس آنفلوآنزايA در برخي از ويروسهاي مسئول آنفلوآنزاي فصل نيز وجود دارند و سلولهاي T دستگاه ايمني بدن انسان 69 درصد از نشانگرهاي حاضر بر روي ويروس H1N1 را مي شناسند.
اين محققان در اين باره اظهار داشتند: درصد بالاي تشخيص اين نشانگرها از سوي دستگاه ايمني بدن نشان مي دهد كه مصونيت از پيش موجود مي تواند همانند يك مانع برابر گسترش اين بيماري جديد عمل كند.
همچنين به نظر مي رسد «رينو ويروسها» كه مسئول بروز سرماخوردگي معمولي هستند اين مصونيت را ايجاد مي كنند به طوري كه گروهي از محققان فرانسوي، هلندي و استراليايي كشف كردند كه در كشورهاي اروپايي در دوره بازگشايي مدارس در اوايل سپتامبر ارتباطي ميان شيوع رينوويروس و كاهش موارد ابتلا به H1N1 وجود داشته است .
اين در حالي است كه در ماه اكتبر و با كاهش سرماخوردگي موارد ابتلا به آنفلوآنزاي جديد افزايش يافت و از هر 100هزارنفر در ماه اكتبر 160نفر به اين آنفلوآنزا مبتلا شدند.
اين دانشمندان توضيح دادند: درصد موارد ابتلا به ويروس H1N1 در ماه سپتامبر به همان ميزاني كاهش يافت كه درصد آلودگي به رينوويروس افزايش يافته بود. اين در حالي است كه در ماه اكتبر با كاهش گسترش رينوويروس مجددا موارد ابتلا به آنفلونزايA افزايش يافت.
براساس گزارش نيوساينتيست، به گفته اين محققان رينوويروسها مي توانند از طريق فرايندي كه «تداخل ويروسي» نام دارد گسترش ويروس H1N1 را متوقف كنند.

 



سيب زميني گياهي گوشتخوار!

تحقيقات جديد نشان مي دهد سبزيجاتي مانند سيب زميني و گوجه فرنگي گياهاني بسيار كشنده اند و مي توانند حشرات را ازبين ببرند.
گياه شناسان به تازگي براي اولين بار دريافته اند كه گياهان شكارچيان گوشتخواري هستند كه به منظور باروري خود حشرات را ازبين مي برند.
تحقيقات جديد نشان مي دهد گياهاني مانند سيب زميني و گوجه فرنگي حشرات كوچك را با كمك تارهاي چسبناك ساقه خود به دام انداخته و مي كشند و سپس مواد غذايي موجود در بدن آنها را جذب كرده و مورداستفاده قرار مي دهند. گمان مي رود اين رفتار گياهي زماني شكل گرفته كه كيفيت غذايي خاك براي گياهان كافي نبوده است.
گياهان قاتل در ميان گياهاني شناسايي شده اند كه گياه شناسان معمولاً از آنها چشم پوشي كرده اند. درواقع متخصصان براي يافتن اين گياهان در مناطق دورافتاده به جستجو مي پرداخته اند اما درواقع تعداد گياهان گوشتخوار موجود بيش از 50درصد در جهان تخمين زده شده و اين گياهان د رميان گونه هايي كشف شده اند كه معمولاً به عنوان گياهان بي خطر و لطيف شناخته مي شده اند.
پتونيا، گياه تنباكو، گوجه فرنگي، برخي گونه ها از سيب زميني و نوعي گياه از خانواده كلم ها ازجمله گياهان گوشتخوار شناسايي شده هستند. گياه شناسان در باغ ملي گياه شناسي اكنون بر اين باورند كه صدها نوع ديگر از گياهان گوشتخوار كه تاكنون به آنها توجهي نشده است نيز در جهان وجود دارند.
براساس گزارش تلگراف، در مطالعه اين متخصصان آمده است بسياري از گونه هاي گياهي ويژگي هاي اوليه مرتبط با گونه هاي گوشتخوار را ازدست داده اند و خصوصيت گوشتخواري بسياري از آنها ناشناخته باقيمانده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14