(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 21 آذر 1388- شماره 19532
 

كوتاه اقتصادي
از 15 بهمن ماه تعرفه واردات ميوه به 4درصد كاهش مي يابد
انتشار گزارش مجلس درباره برنج هاي آلوده
آغاز توزيع گوشت گوساله با قيمت 7300 تومان
كاهش 13 هزار توماني قيمت سكه
جلسه ويژه هيئت واگذاري پيرامون ابطال معامله 1364ميليارد توماني فولادخوزستان
مخالفت 54 درصد مردم آمريكا با سياست هاي اقتصادي اوباما
معاون وزير مسكن: تسهيلات مسكن مهر افزايش مي يابد
اول دي ماه خط انتقال گاز تركمنستان به ايران افتتاح مي شود
رئيس اتاق مشترك ايران و چين: صادرات غيرنفتي ايران به چين از مرز 10ميليارد دلار عبور مي كند
هشدار بانك مركزي به موسسات مالي بدون مجوز
استرداد لايحه هدفمند سازي يارانه ها منتفي شد



كوتاه اقتصادي

¤ وزير نيرو از واگذاري هلدينگي سهام 10 نيروگاه دولتي به ارزش تقريبي 6 ميليارد دلار خبر داد و گفت: هم اكنون شركتهاي ايراني بالغ بر 90 درصد توربوژنراتورهاي نيروگاه هاي كشور را مي سازند.
¤ معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: برنج ايراني 15 تا 30 درصد زير قيمت بازار مجاور در جشنواره برنج ايراني توزيع مي شود.
¤ رويترز طي گزارشي با اشاره به سرمايه گذاري هاي گسترده كشورهاي خليج فارس در بخش پتروشيمي اعلام كرد اين منطقه تا سال 2015 به قطب پتروشيمي جهان تبديل مي شود.
¤ ميزان توليد كنسانتره زغال سنگ در كشور در هشت ماهه منتهي به پايان آبان ماه سال جاري در مجموع به 798 هزار و 412 تن رسيد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، همچنين ميزان استخراج زغال سنگ در مدت ياد شده برابر با يك ميليون و 257 هزار و 898 تن بود.
¤ بلومبرگ با اشاره به انتخاب نماينده روسيه به عنوان دبيركل اوپك گازي در نشست دوحه اعلام كرد كشورهاي قطر، الجزاير و روسيه پستهاي مختلف اين سازمان را بدست آوردند.
¤ سال 2008 اداره گمركات كشورهاي جهان، تعداد 1740 فقره توقيف، شامل 13 ميليون كفش به ارزش 373 ميليون يورو را گزارش كردند كه براساس همين گزارش 72 درصد از كفش هاي تقلبي جهان چيني است.
¤ بيمه مركزي طي گزارشي از آمار و وضعيت استقرار نمايندگان بيمه در نيمه اول سال جاري اعلام كرد: نمايندگي هاي بيمه در ايران در پايان شهريور امسال در مقايسه با نيمه اول سال گذشته 39/3 درصد افزايش يافت.
¤ معاون اول صندوق بين المللي پول تاكيد كرد، اقتصادهاي توسعه يافته و صنعتي بايد اجراي سياستهاي تسهيل پولي را ادامه دهند و نرخ بهره بانكي را در حد پاييني نگه دارند.

 



از 15 بهمن ماه تعرفه واردات ميوه به 4درصد كاهش مي يابد

رئيس سازمان بازرگاني استان تهران از رشد 30درصدي ذخيره سازي ميوه و مركبات شب عيد خبر داد.
سيدعلي موسوي د رگفت وگو با فارس درخصوص ذخيره سازي ميوه و مركبات شب عيد اظهار داشت: برنامه ريزي هاي مفصلي با كمك اصناف، تشكلها و مباشرين بخش خصوصي صورت گرفته است تا ميوه و مركبات شب عيد ذخيره سازي شود و طبق تعريف انجام شده در سال جاري بيش از نياز استان تهران اقدام به ذخيره سازي ميوه و مركبات خواهيم كرد، لذا هيچگونه نگراني در اين خصوص براي شب عيد وجود ندارد.
وي افزود: در حال حاضر در مرحله ذخيره سازي ميوه و مركبات در سردخانه ها هستيم و دي ماه وارد مرحله بسته بندي و دست چين كردن مي شويم تا براي شب عيد امسال ميوه و مركبات با قيمت و كيفيت و بسته بندي مناسبي به مردم استان تهران ارائه شود.
وي درخصوص قيمت ميوه و مركبات و اختلاف آن با بازار اظهار داشت: قيمتها هنوز تعيين نشده و كار قيمت گذاري به عهده كميته اي است كه در اوايل بهمن ماه نظر كارشناسي خود را اعلام مي كند اما با توجه به ذخيره سازي صورت گرفته و افزايش عرضه سعي كرده ايم تا قيمتها را كاهش دهيم.
موسوي درخصوص ميزان ذخيره سازي گفت: رقم ذخيره سازي مهم نيست چرا كه اگر اين قيمت را بگويم امكان دارد دلالها سوءاستفاده كنند اما مي توان اين را گفت كه ميزان ذخيره سازي نسبت به سال گذشته 30درصد افزايش داشته است.
تعرفه واردات ميوه 4درصد
تعرفه واردات ميوه از 15 بهمن ماه 4درصد مي شود.
سيدعليرضا شجاعي سخنگوي وزارت بازرگاني در پاسخ به اين سوال كه آيا امسال هم مثل سنوات گذشته تعرفه واردات ميوه در نزديكي ايام نوروز كاهش پيدا مي كند، گفت: در راستاي تنظيم بازار ميوه عيد نوروز تعرفه واردات ميوه از 15 بهمن ماه تا 15 ارديبهشت ماه به 4درصد مي رسد.
وي در پاسخ به اين سوال كه اين طرح باعث مي شود تا واردكنندگان ميوه سوءاستفاده كرده و در اين ايام از سال اقدام به انبار ميوه كرده و با چند برابر قيمت به فروش برسانند، گفت: مطمئنا معاونت بازرگاني داخلي براي مبارزه با اين امر برنامه ريزي كرده كه من در جريان آن نيستم.
سخنگوي وزارت بازرگاني گفت: طبق هماهنگي به عمل آمده با كميسيون كشاورزي مجلس تعرفه واردات محصولات كشاورزي بصورت فصلي تعيين مي شود بطوريكه در فصل برداشت محصول تعرفه به حداكثر و در فصل افزايش تقاضا تعرفه به كمترين حالت خود مي رسد.
وي در پاسخ به اين سوال فارس كه آيا موضوع افزايش تعرفه محصولات كشاورزي تا 90درصد نيز در جلسه هماهنگي با كميسيون كشاورزي مطرح شده يا خير، گفت: در حال حاضر تعرفه 90درصدي واردات محصولات كشاورزي درخصوص 40 قلم كالا در فصل برداشت اجرا مي شود و در فصل افزايش تقاضا اين تعرفه كاهش پيدا مي كند.

 



انتشار گزارش مجلس درباره برنج هاي آلوده

گزارش نهايي كميسيون كشاورزي مجلس درخصوص برنج هاي آلوده هندي اعلام شد.
عباس رجايي رئيس كميسيون كشاورزي مجلس در اين گزارش با تاكيد بر اين كه كميسيون پس از بررسي ها نه تنها از توضيحات مسئولان ذي ربط قانع نشده، بلكه با ابهامات بيشتري روبرو گرديده، از رئيس مجلس اقدامات مقتضي و لازم را خواستار شده است.
در بخش هايي از متن گزارش نهايي كميسيون كشاورزي مجلس درخصوص برنج هاي آلوده هندي كه در اختيار ايسنا قرار گرفته و براي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز ارسال شده به شرح ذيل است:
در پي اعلام آلودگي برنجهاي وارداتي به كشور و پيگيري موضوع توسط حضرتعالي و همچنين حساسيت اعضاي كميسيون و پيرو جلسه مورخ 21/5/1388، مجددا كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي در روز دوشنبه مورخ 6/7/1388 و با حضور مسئولين دستگاههاي اجرايي ذيربط، جلسه رسيدگي به موضوع تشكيل داده و به بررسي كليه جوانب آن پرداخت.
اينك ضمن شرح مختصري از روند بررسيهاي به عمل آمده، نتايج حاصله را به شرح زير اعلام مي دارد:
1-پس از اعلام خبر آلودگي برنجهاي وارداتي به فلزات سنگين از جمله «آرسنيك»، «سرب»، «جيوه» و «كادميوم» از سوي اداره كل استاندارد استان تهران، بلافاصله و با فوريت جلسه اي با حضور مسئولان و نمايندگان تام الاختيار وزارتخانه هاي بازرگاني، جهاد كشاورزي، بهداشت-درمان و آموزش پزشكي، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران و سازمان گمرك ايران و همچنين نمايندگان مركز پژوهشها و اعضاي كميسيون تشكيل و به بررسي موضوع و ابعاد آن پرداخته شد. مباحث مطروحه در اين جلسه ضبط و كليه مستندات مباحث اين گزارش در كميسيون و برخي از مستندات نيز ضميمه اين گزارش مي باشد.
2-مدير كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران(آقاي مهندس مهدي پورهاشم) معتقد است كه براساس مواد 3 و 4 قانون تشكيل و اساسنامه سازمان، و پس از انتشار برخي اخبار در جرايد مبني بر وجود آلودگي احتمالي، اقدام به بررسي موردي اقلامي از برنج خارجي با روش تصادفي خريد از بازار خرده فروشي تهران نموده و در آزمايشات خود به اين نتيجه رسيده كه 13 مارك برنج خارجي با منشأ كشور هندوستان، تماما آلوده به فلزات سنگين بوده و در 3 مورد، آلودگي در حد بحراني مي باشد.
گرچه تعميم اين بحث به كل واردات صورت پذيرفته از كشور هندوستان از نگاه آماري مورد مناقشه مي باشد، اما آنچه مسلم است اولا اين برنجها در معرض فروش قرار دارد و مقادير متنابهي از آن نيز به خانوارها فروخته شده و ثانيا براساس نظر كارشناسان وزارت جهاد كشاورزي حاضر در جلسه، بدليل آنكه تمامي برنجهاي عرضه شده با ماركها و عناوين متفاوت، يك نوع برنج هندي با كد «پوسا 1121» مي باشند كه از كشورهاي هندوستان، پاكستان، افغانستان و امارات متحده عربي به كشور وارد شده است. لذا با اين توصيف، تعميم آزمايشات به كل واردات اين برنج خيلي دور از واقعيت نيز نمي باشد.
3-رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي كشور (آقاي دكتر نظام الدين برزگري) معتقد است كه در عين حالي كه آزمايشات انجام شده توسط اداره كل استاندارد تهران را نمي توان رد كرد، ولي اين نكته را بايد تاكيد كرد كه اولا براي اثبات و يا رد نهايي موضوع آلودگي، نياز به آزمايشات بر روي نمونه هاي بيشتري از مبدأ گمركات و شهرستانهاي مختلف مي باشد و ثانيا تا زماني كه استاندارد مورد نظر از جمله استاندارد مجاز ميزان آرسنيك در كالاهايي چون برنج در شوراي عالي استاندارد به عنوان استاندارد اجباري مصوب نشود، نمي تواند صرفا با آزمايشاتي از اين نوع با واردات كالاها مخالفت نمايد!!!؟؟
4-مدير كل نظارت بر مواد غذايي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي (آقاي دكتر هدايت حسيني) اعلام نمود كه اساسا در بحث واردات كالاها و مواد غذايي، تعيين ميزان آرسنيك در برنامه آزمايشات دانشگاههاي علوم پزشكي ما نبوده و هيچگونه استانداردي اجباري در اين خصوص را نيز نداشته و عملا تاكنون گواهي هاي اعلامي به گمرك، بدون اين ملاحظه صورت گرفته و فقط در دانشگاههاي علوم پزشكي هرمزگان، اهواز، بوشهر، مشهد و زاهدان، موارد استاندارد 127 مربوط به شكستگي دانه، آفت زدگي، سموم قارچي، آفلاتوكسين و ساير توكسينها،سرب و كادميوم و آلودگيهاي ميكروبي و كپك را اندازه گيري مي نموده ايم و از نظر آفت كشها نيز گواهي كشور مبدا را دريافت مي كرديم و بنابراين ازنظر ما اين برنجها فاقد آلودگي به فلزات سنگين مي باشند. و تا زماني كه استاندارد اجباري ديگري از جمله ميزان آرسنيك به ما ابلاغ نگردد، وظيفه اي براي كنترل آن نداريم. گرچه پس از اعلام آلودگي و مباحث اخير، به دانشگاهها اعلام كرده ايم به اين موضوع نيز توجه كنند!!!!؟؟؟
از مدير كل نظارت بر مواد غذايي وزارت بهداشت-درمان و آموزش پزشكي (آقاي دكتر هدايت حسيني) سوال شد كه با توجه به اينكه شما آزمايش ميزان آرسنيك را انجام نمي دهيد، چرا به سركار خانم مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت-درمان و آموزش پزشكي اطلاعات غلط داده كه ايشان در مصاحبه خود اعلام كند:
«وزارت بهداشت و درمان تمامي برنجهاي غيراستاندارد اعلام شده را مورد آزمايش و بررسي قرار داده است و در هيچيك از برنجها هيچگونه آلودگي مبني بر آرسنيك، فلزات سنگين و غيره ديده نشده است.»
خبرگزاري برنا-1/7/88)كه آقاي مدير كل هيچ پاسخ روشني نداشتند.
همچنين از مدير كل نظارت بر مواد غذايي سوال شد كه پس از اعلام نظر يك مرجع رسمي (اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران) مبني بر وجود آلودگي، چرا تا تعيين تكليف موضوع، جلوي واردات را نگرفتيد؟ كه ايشان اظهار داشتند تا استانداردهاي اجباري رسما به ما از سوي دولت و يا مراجع ذيربط ابلاغ نشود، نمي توانيم جلوي واردات اينگونه كالاها را بگيريم!!!؟؟
در پايان اين گزارش نتيجه گيري شده است:
در تاريخ 29/6/88 مدير كل نظارت بر مواد غذايي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي(آقاي دكتر هدايت حسيني) در مصاحبه با خبرگزاري فارس اعلام مي كند كه به علت نبود استاندارد ملي برنج در كشور، ممكن است برنجهاي وارداتي داراي آلودگيهاي كنترل نشده باشند و قول بررسي و رسيدگي مي دهد. معناي اين سخنان اين است كه وزارت بهداشت درمان تا اين تاريخ آلودگي فلزات سنگين چون جيوه و آرسنيك را بررسي نمي كرده است.
در تاريخ 1/7/88 سركار خانم مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مصاحبه با خبرگزاريها اظهار مي دارد كه «وزارت بهداشت و درمان تمامي برنجهاي غيراستاندارد اعلام شده را مورد آزمايش و بررسي قرار داده است و در هيچيك از برنجها هيچگونه آلودگي مبني بر آرسنيك، فلزات سنگين و غيره ديده نشده است.»
در تاريخ 4/7/88 آقاي دكتر مرتضي پيرعلي مدير كل آزمايشگاههاي كنترل غذا و داروي وزارت بهداشت در مصاحبه اي اعلام مي كند كه تاكنون ميزان جيوه و آرسنيك را ارزيابي نكرده اند و اين نقض سخنان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي باشد.(پيوست شماره5)
در تاريخ 1/7/88 و در اخبار 30/20 شبكه 2 سيما گزارشي پخش مي شود كه در آن گزارش، رئيس موسسه تحقيقات كشاورزي ايالت پنجاب هندوستان به آلوده بودن برنجها به فلزات سنگين اذعان مي كند.
در تاريخ 7/7/88 روزنامه ايران از قول آقاي عباس زارع نژاد مدير كل روابط عمومي وزارت بهداشت مي نويسد كه «هندي ها دروغ مي گويند. برنج هندي آلودگي ندارد!!!!؟؟»
همانگونه كه قبلا نيز ذكر گرديد، كميسيون با اين اوصاف نه تنها قانع نشد، بلكه با ابهامات بيشتري روبرو گرديد. علي هذا با توجه به مباحث فوق الذكر، تقاضا دارد هرگونه اقدامي را كه مصلحت مي دانيد امر به ابلاغ فرمائيد.

 



آغاز توزيع گوشت گوساله با قيمت 7300 تومان

معاون توسعه بازرگاني داخلي وزير بازرگاني از هماهنگي هاي صورت گرفته در راستاي واردات دام زنده و كشتار و توزيع گوشت گرم گوساله با قيمت هر كيلوگرم 7300 تومان خبر داد.
محمدصادق مفتح گفت: بر مبناي دستور وزير بازرگاني در راستاي تنظيم قيمت گوشت و مرغ در آينده نزديك و براساس هماهنگي صورت گرفته با سازمان دامپزشكي كشور در مرحله نخست سه هزار راس گوساله وارد تهران شده است كه در هفته آينده كشتار خواهند شد.
معاون وزير بازرگاني افزود: توزيع اين گوشت توسط اصناف تهران با قيمت خرده فروشي 7300 تومان صورت خواهد گرفت. وي تصريح كرد: اين طرح در ساير استان ها نيز به همين شيوه اجرا خواهد شد. به گزارش مهر، مهدي غضنفري وزير بازرگاني دوشنبه گذشته در سي و يكمين نشست اتاق تهران با اشاره به اينكه تنظيم بازار مرغ و گوشت پس از دو سال كه در اختيار وزارت جهادكشاورزي بوده به دستور رئيس جمهوري در دستور كار وزارت بازرگاني قرار گرفته است، گفته بود: با استفاده بهينه از توليد داخلي و اندكي تسهيلات در امر واردات به كمك بخش خصوصي مشكل تنظيم بازار گوشت و مرغ به زودي حل مي شود.

 



كاهش 13 هزار توماني قيمت سكه

رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران اعلام كرد: قيمت سكه در بازار آزاد تهران 13 هزار تومان كاهش يافت.
احمد وفادار افزود: با روند كاهشي قيمت طلا در بازار جهاني، قيمت سكه و طلا در بازار داخلي نيز كاهش يافته است. وي علت كاهش قيمت طلا در بازار جهاني را افزايش ارزش دلار در برابر ساير ارزها بيان كرد و گفت: بر اساس اين تقاضاي جهاني براي سرمايه گذاري در بازار طلا كاهش و به تبع آن قيمت طلا در بازار جهاني و داخلي كاهش يافته است. وفادار افزود: قيمت سكه تمام بهار آزادي طرح جديد و قديم در بازار آزاد تهران به ترتيب به 271 هزار و 500 و 272 هزار تومان رسيد كه نسبت به هفته گذشته حدود 13 هزار تومان كاهش يافته است.
وي همچنين گفت: نيم سكه بهار آزادي در بازار آزاد تهران 136 هزار تومان و ربع سكه 69 هزار تومان فروخته شد كه نسبت به هفته اخير به ترتيب حدود 7 و 3 هزار تومان كاهش يافت.
به گزارش شبكه خبر، وفادار افزود: يك گرم طلاي 18 عيار، 27 هزار و 200 تومان در بازار آزاد تهران معامله شد كه نسبت به هفته گذشته حدود 1500 تومان كاهش يافت.
به گفته رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران قيمت هر انس طلا در بازار جهاني نيز به 1140 دلار رسيد كه نسبت به هفته پيش حدود 77 دلار كاهش يافته است.

 



رئيس سازمان خصوصي سازي اعلام كرد
جلسه ويژه هيئت واگذاري پيرامون ابطال معامله 1364ميليارد توماني فولادخوزستان

رئيس سازمان خصوصي سازي گفت: در جلسه امروز هيئت واگذاري، موضوع ابطال معامله 1364ميليارد توماني فولادخوزستان مطرح خواهد شد تا تصميم لازم در رابطه با بلوك 5/30درصدي اين شركت و مباحث مالي خريدار آن اتخاذ شود.
غلامرضا حيدري كردزنگنه در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در رابطه با موضوع ابطال بلوك
5/30درصدي سهام فولادخوزستان كه 7 تيرماه سال گذشته به ارزش 1364ميليارد تومان به محمد جابريان فروخته شده بود اظهار داشت: تا آخر هفته گذشته حكم شعبه 19دادگاه در خصوص ابطال اين معامله به سازمان خصوصي سازي ارسال نشد اما خريدار فولادخوزستان كپي اين حكم را براي اين سازمان ارسال كرده است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه واكنش سازمان خصوصي سازي به اين حكم چيست پاسخ داد: در جريان برگزاري جلسه هيئت واگذاري امروز اين موضوع مطرح مي شود تا تصميمات لازم در مورد آن و مباحث مالي خريدار اتخاذ شود.
معاون وزير اقتصاد در خصوص اين پرسش كه با توجه به قانون اجراي اصل 44 و راي هيئت داوري مبني بر عدم لغو اين معامله، آيا دادگاه مي تواند نسبت به ابطال معامله سهام فولادخوزستان اقدام كند يا خير پاسخ داد: بله، هر چند هيئت داوري راي بدوي و عدم لغو اين معامله را صادر كرده بود اما دادگاه مي تواند نسبت به ابطال آن مبادرت ورزد.
كردزنگنه در برابر ديگر سؤال مبني بر اينكه با توجه به حكم دادگاه در خصوص ابطال معامله بلوك 5/30درصدي فولادخوزستان، آيا اين راي قطعي و لازم الاجرا است يا خير تأكيد كرد: هنوز اين موضوع قطعي نشده است و امكان دارد با پيگيري از مراجع قضايي بالاتر معامله فولادخوزستان باطل نشود، اما اول بايد منتظر نتيجه و نظر هيئت واگذاري باشيم.
در اين زمينه اسماعيل غلامي معاون سازمان خصوصي سازي در گفت وگو با ايسنا گفت: چون اين راي تجديد نظر بوده قطعي است و در مورد وضعيت بلوك 30درصدي فولادخوزستان امروز در هيئت داوري بررسي و اين بلوك مجدداً قيمت گذاري مي شود.




 



مخالفت 54 درصد مردم آمريكا با سياست هاي اقتصادي اوباما

تازه ترين نظرسنجي ها در آمريكا از افزايش بي اعتمادي مردم آمريكا نسبت به عملكرد اقتصادي باراك اوباما رئيس جمهور اين كشور حكايت دارد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، تازه ترين نتايج نظرسنجي دانشگاه كويني پياك نشان مي دهد 54 درصد آمريكايي ها عملكرد اقتصادي اوباما را تاييد نمي كنند و فقط 41 درصد با عملكرد اقتصادي رئيس جمهور آمريكا موافق هستند. اين بدترين نتيجه اوباما درخصوص مسائل اقتصادي است و نشان مي دهد ميزان حمايت از وي حتي در مقايسه با يك ماه پيش نيز كاهش يافته است.
نتايج اين نظرسنجي همچنين نشان مي دهد ميزان حمايت آمريكايي ها از عملكرد اوباما درخصوص اشتغال نيز به 46 درصد رسيده است. اين در حالي است كه حدود 44 درصد شركت كنندگان در اين نظرسنجي عملكرد رئيس جمهور آمريكا را درخصوص اين مسئله تاييد نكرده اند. بيش از 2313 نفر در اين نظرسنجي كه از اول تا ششم دسامبر دهم تا پانزدهم آذر در سراسر آمريكا انجام شده است، شركت كرده اند.
باراك اوباما در تازه ترين نطق راديويي خود ضمن تاكيد بر پايان تراژدي بيكاري در آمريكا، سياستهاي غلط اقتصادي جمهوري خواهان را عامل اصلي بحران مالي و اقتصادي آمريكا ارزيابي كرده است.
در همين حال تازه ترين نتايج يك نظرسنجي ديگر نشان مي دهد بيش از 40 درصد آمريكايي ها اشتغال را مهمترين دغدغه خود مي دانند.
به گزارش شبكه فاكس نيوز، در نظرسنجي اين شبكه از مردم آمريكا پرسيده شد كه مهمترين مساله اي كه دولت مركزي آمريكا بايد به آن بپردازد چيست؟ بيش از 40درصد آمريكايي ها اشتغال زايي را مهمترين دغدغه خود توصيف و بر توجه ويژه دولت به اين مساله تاكيد كردند. 29 درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي تلاش براي رفع كسري بودجه را مهمترين اولويت دولت توصيف كردند. 13 در صد آمريكايي ها نيز معتقد بودند دولت بايد براي بهبود نظام بهداشت و درمان و بيمه آمريكا تلاشهاي جدي صورت بدهد.
حدود 9 درصد نيز مردم آمريكا مهمترين مساله اي را كه دولت آمريكا بايد به آن توجه داشته باشد مبارزه با تروريسم توصيف كردند.
شبكه فاكس نيوز اين نظرسنجي را روزهاي سيزدهم و چهاردهم اكتبر انجام داد.
حذف 80هزار فرصت شغلي در سه ماهه سوم 2009 در فرانسه
براساس آمار منتشر شده از سوي موسسه آمار فرانسه، ظرف سه ماهه سوم سال جاري ميلادي 80 هزار و 700فرصت شغلي در اين كشور حذف شده است.
به گزارش روزنامه فرانسوي «چلنج»، حذف 80 هزار و 700 فرصت شغلي در سه ماهه سوم سال 2009 در فرانسه در حالي صورت مي گيرد كه در سه ماهه دوم سال جاري ميلادي نيز 87 هزار فرصت شغلي در اين كشور حذف شدند.براساس اطلاعات منتشر شده از سوي موسسه آمار فرانسه تا پايان ماه سپتامبر گذشته، 17 ميليون و 918 هزار نفر از جمعيت فرانسه داراي شغل هستند.از سوي ديگر بنا بر اعلام پيشين همين موسسه، در فاصله زماني سه ماهه دوم 2008 تا سه ماهه دوم 2009 بيش از 400 هزار فرصت شغلي در فرانسه حذف شده است.انتشار اين خبر در حالي صورت مي گيرد كه «لورنت ووكييز» وزير مشاور فرانسه در امور اشتغال چندي پيش در گفت وگو با هفته نامه فرانسوي «ژورنال دو ديمانش» اعلام كرد كه طبق پيش بيني هاي صورت گرفته نرخ بيكاري در فرانسه در حال افزايش است و فرانسه ظرف ماه هاي آينده وضعيت دشواري را از لحاظ كار برعهده خواهد داشت.

 



معاون وزير مسكن: تسهيلات مسكن مهر افزايش مي يابد

معاون وزير مسكن و شهرسازي از ارائه پيشنهاد وزارت مسكن و شهرسازي به شوراي پول و اعتبار براي افزايش سقف تسهيلات مسكن مهر از 15 ميليون تومان به 18 ميليون تومان خبر داد.
منوچهر خواجه دلويي در گفت وگو با فارس گفت: وزارت مسكن و شهرسازي به تازگي پيشنهادي به شوراي پول و اعتبار ارائه كرده تا سقف تسهيلات مسكن مهر از 15 ميليون تومان كنوني به 18 ميليون تومان افزايش يابد.
وي ادامه داد: پيشنهاد افزايش 3 ميليون توماني سقف تسهيلات مسكن مهر با توجه به بازپرداخت اقساط توسط متقاضيان مسكن مهر بوده است.
به گفته وي، اين پيشنهاد همچنان در شوراي پول و اعتبار در حال بررسي است.
وي تخصيص تسهيلات بانكي را يكي از عمده ترين مشكلات اين طرح برشمرد و اظهار داشت: با دستور رئيس جمهور و در ابتداي دولت دهم يك خط اعتباري ويژه از سوي بانك مركزي به اين طرح اختصاص داده شد كه بسياري از مشكلات را برطرف كرد.
همچنين يكي ديگر از معاونان وزير مسكن با بيان اينكه رقم تسهيلات مربوط به نوسازي بافت هاي فرسوده سال آينده دو تا چهار برابر مي شود، گفت: وسعت بافت هاي فرسوده شناسايي شده كشور حدود 65 هزار هكتار است.
احمد صادقي افزود: دولت با ارائه تسهيلاتي همچون تسهيل در صدور پروانه ساخت، تخفيف در عوارض و تراكم مازاد، مردم را نسبت به بازسازي و ساماندهي اينگونه بافت ها ترغيب و تشويق مي كند.
وي عدم آگاهي مردم از قابليتها و ارزش ملكشان را از عوامل بازدارنده اي توصيف كرد كه انگيزه مالكان را براي بازسازي و ساماندهي بافت هاي فرسوده كاهش داده است.
صادقي تصريح كرد: امسال 4500 ميليارد ريال تسهيلات براي نوسازي 30 هزار واحد مسكوني در بافت هاي فرسوده كشور پيش بيني شده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه معيارهاي توزيع اين تسهيلات بين استانها چيست، عنوان كرد: خطر نسبي زلزله در منطقه، ميزان جمعيت ساكن در اين بافت ها و ميزان مشاركت استانها در احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده از جمله اين معيارهاست.
مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري افزود: براي سال آينده رقم تسهيلات مربوط به نوسازي بافت هاي فرسوده دو تا چهار برابر مي شود كه نشانگر توجه ويژه دولت به نوسازي اين بافت هاست.

 



اول دي ماه خط انتقال گاز تركمنستان به ايران افتتاح مي شود

رئيس جمهور تركمنستان اعلام كرد: خط لوله انتقال گاز اين كشور به چين 14 دسامبر و خط لوله شماره 2 انتقال گاز به ايران تا پايان دسامبر (دي ماه) به بهره برداري مي رسند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز قربانقلي بردي محمدوف تصريح كرد در اواخر دسامبر سال جاري تركمنستان قصد دارد خط لوله شماره دو انتقال گاز تركمنستان ايران را افتتاح نمايد. اين لوله صادرات سالانه گاز طبيعي تركمنستان به ايران را از 8 ميليارد متر مكعب كنوني به 14 ميليارد افزايش و بعد از بكارگيري تمام ظرفيت اين لوله، حجم گاز صادراتي تا 20 ميليارد متر مكعب در سال افزايش خواهد يافت.
ساخت اسكله دريايي
نخستين اسكله دريايي صادرات و ايستگاه ذخيره سازي گاز مايع در تركمنستان توسط يك شركت ايراني ساخته شد.
سفير جمهوري اسلامي ايران در گفت وگو با خبرگزاري فارس در تركمنستان ضمن تائيد اين خبر افزود: در مراسم افتتاحيه اسكله صادرات و ايستگاه ذخيره سازي گازمايع در بندر كيانلي تركمنستان معاون رئيس كابينه وزراي تركمنستان در امور نفت و گاز و سفرا و نمايندگان كشورهاي خارجي مقيم تركمنستان حضور داشتند و مراسم افتتاحيه با قرائت پيام رئيس جمهور تركمنستان آغاز شد. محمدرضا فرقاني تصريح كرد:
رئيس جمهوري تركمنستان در اين پيام با تاكيد بر اهميت احداث اين طرح و نقش آن در تنوع و توسعه صادرات گاز مايع اين كشور اعلام كرد كه ساخت اين پروژه ازسوي شركت ايراني «پارس انرژي» نمادي از همكاريهاي خوب دو كشور ايران و تركمنستان در زمينه هاي نفت و گاز مي باشد و بابت اجراي اين طرح از شركت پارس انرژي قدرداني كرد.
وي با اعلام اينكه ارزش ساخت اين پروژه 36 ميليون دلار بوده است، تصريح كرد: با ساخت اين اسكله كشور تركمنستان خواهد توانست گاز مايع صادراتي خود را از طريق كانال «ولگادون» به درياي سياه و درياي آزاد و نيز به كشورهاي اروپايي و ديگر كشورهاي جهان صادر كند.
اين گزارش حاكي است: افتتاح نخستين اسكله دريايي صادرات و ايستگاه ذخيره سازي گاز مايع در تركمنستان توسط ايران بازتاب گسترده اي در رسانه هاي اين كشور داشته است.
روزنامه «تركمنستان بيطرف» در گزارش ويژه خود در اين زمينه اعلام كرد كه اسكله دريايي صادرات و نيز ايستگاه ذخيره سازي گازمايع در بندر كيانلي با حضور مقامات عالي رتبه دولت تركمنستان و نيز سفراي خارجي مقيم تركمنستان از جمله سفير ايران در عشق آباد به بهره برداري رسيده است.
اين روزنامه تصريح كرد: اين مجتمع صنعتي كه در واقع ترمينال مجهز ذخيره سازي و بارگيري گاز مايع به تانكرهاي مخصوص حمل ونقل دريايي گاز مايع است، ظرفيت سالانه آن تا 200 هزار تن گاز مايع مي باشد.

 



رئيس اتاق مشترك ايران و چين: صادرات غيرنفتي ايران به چين از مرز 10ميليارد دلار عبور مي كند

رئيس اتاق مشترك ايران و چين گفت: براساس اهداف پيش بيني شده، انتظار داريم رقم واقعي صادرات غيرنفتي ايران از مرز 10 ميليارد دلار عبور كند.
« اسدالله عسگر اولادي» در گفت وگو با خبرنگاران تصريح كرد : هر چند كه در زمان حاضر موازنه مبادلات ايران و چين به نفع ايران است اما از اين رقم بيش از60درصد مربوط به نفت وگاز و مابقي غيرنفتي است.
وي پيشتر در گفت و گو با ايرنا ، ميزان مبادلات تجاري تهران و پكن را در سال جاري ميلادي كه روزهاي پاياني خود را پشت سر مي گذارند ،
25 ميليارد دلار عنوان كرده و گفته بود كه از اين رقم 58درصد سهم صادرات ايران و مابقي سهم واردات از چين است.
عسگر اولادي همچنين گفت : به دليل صادرات نفت و گاز ، مجموع مبادلات ايران و چين در 20 سال گذشته به نفع ايران بوده است.
وي با بيان اينكه دو برابر كردن صادرات غيرنفتي به چين يكي از عمده ترين هدف هايي است كه اتاق مشترك پيگير آن است ، افزود : پيش بيني مي شود طي دو سال آينده بتوان از چين به عنوان نخستين بازار بزرگ صادراتي از نظر حجم و اندازه ياد كرد.
عسگراولادي با اشاره به برگزاري همايش چالش هاي صادرات به چين در 25 آذرماه جاري در تهران گفت : از مسئولان وزارت بازرگاني ، بانك مركزي ، وزارت صنايع و معادن و امور خارجه خواسته شده تا با حضور دراين سمينار موانع صادرات كالا به چين را مورد بررسي قرار دهند.
وي معتقد است : براي شناسايي ايستگاه هاي بازدارنده صادرات همچون تامين مالي و مسائل بانكي به چين بايد نهادها و مراجع مرتبط با صادرات در تعاملي مشترك در اين همايش راهكارهاي مورد نياز را ارايه دهند.
عسگراولادي ، ساماندهي و ارتقاي روابط بازرگاني و اقتصادي ميان دو كشور، تقويت سازماني بخش خصوصي و حمايت از فعاليت اين حوزه را از مهمترين هدف هاي برگزاري همايش برشمرد.
وي خاطرنشان كرد: بررسي تطبيقي يكي از بزرگترين بازارهاي جهان با شرايط داخلي كشور از نظر فرصت هاي صادراتي و آماده سازي كارآفرينان از ديگر محورهاي مورد توجه همايش است.
رئيس اتاق مشترك ايران و چين تصريح كرد: مشاركت تهران و پكن در سرمايه گذاري مشترك جهت توليد كالاهاي مورد نياز كشورمان با استفاده از كارآفرينان ايراني ، آشنايي و همكاري بيشتر ميان عاملان اقتصادي در استان هايي كه بيشترين صادرات به چين را دارند با همتايان خود در آن كشور ، برگزاري سمينار مشترك در استان هاي دو طرف ، از جمله هدف هايي است كه با برپايي اين سمينار پيگيري
مي شود.
عسگراولادي با بيان اينكه «براي سرمايه گذاري مشترك نيازي به پول چيني ها نداريم» ، افزود: فناوري و بدست گرفتن سهم بازار چيني ها نياز ماست كه با سرمايه گذاري مشترك مي توان براي دستيابي به آن برنامه ريزي كرد.
وي گفت : در اين صورت مصرف داخل خود را از توليد مشترك بر مي داريم و سپس برنامه صادرات مازاد توليد به ساير كشورها را طراحي مي كنيم.

 



هشدار بانك مركزي به موسسات مالي بدون مجوز

مدير كل نظارت بر بانك ها و موسسه هاي اعتباري بانك مركزي با اشاره به توافق با وزارت تعاون براي ساماندهي تعاوني هاي اعتباري كشور گفت : در اين ساماندهي ، تعاوني هاي آزاد در قالب يك بانك تجميع و فعاليت ساير تعاوني ها هم منطبق با قانون تعاون مي شود.
به گزارش واحد مركزي خبر، حميد تهراني فر افزود : 1900 تعاوني اعتباري دركشور فعال است كه از اين تعداد 1700 تعاوني كارمندي ، كارگري و صنفي است.
وي مشكل تعاوني هاي اعتباري كارمندي ، كارگري و صنفي را با بانك مركزي اندك توصيف كرد و گفت : با تمهيداتي مي توان فعاليت آنها را در مسير اصلي هدايت كرد .
مدير كل نظارت بر بانك ها و موسسه هاي اعتباري بانك مركزي با بيان اينكه مشكل اصلي 200 تعاوني اعتباري آزاد است تصريح كرد : تعاوني هاي آزاد خارج از قانون تعاون ، عمليات تمام عيار بانكي انجام مي دهند. وي افزود : بر اساس طرح ساماندهي بانك مركزي ، تعاوني هاي آزاد تجميع و با همان سهامداران در قالب جديد مانند يك بانك فعاليت خواهند كرد .
تهراني فر گفت : اگر برخي از اين تعاوني هاي آزاد تمايل به تجميع نداشته باشند نيز مي توانند با انطباق فعاليت خود با قانون تعاون مانند ساير تعاوني هاي اعتباري فعاليت كنند.
مدير كل نظارت بر بانك ها و موسسه هاي اعتباري بانك مركزي تصريح كرد : تا پايان آذر ماه هيچ تعاوني اعتباري خارج از اين چارچوب اجازه فعاليت نخواهد داشت .
تهراني فر گفت : اكنون تعاوني هاي آزاد چون به لحاظ شكلي تعاوني هستند و فعاليت بانكي به صورت سهامي عام انجام مي دهند ؛ با مخاطراتي مواجه هستند اما اگر در قالب بانك تجميع شوند نظام بانكي كشور نيز از آنها حمايت مي كند.
مدير كل نظارت بر بانك ها و موسسه هاي اعتباري بانك مركزي در خصوص ساماندهي صندوقهاي قرض الحسنه و موسسات مالي و اعتباري هم گفت : بانك مركزي طبق مصوبه دولت به همه تشكل هاي پولي كه زير پوشش نظام بانكي نيستند ، تا پايان آذر ماه فرصت داده است.
وي افزود : با سازمان اقتصاد اسلامي نيز تفاهم شده است تا صندوق هاي قرض الحسنه زير پوشش اين سازمان ساماندهي شوند و بقيه صندوق هاي قرض الحسنه هم بايد تا پايان آذر ماه درخواست خود را به بانك مركزي ارائه دهند.

 



استرداد لايحه هدفمند سازي يارانه ها منتفي شد

سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي دولت اعلام كرد با برگشت لايحه هدفمند كردن يارانه ها از شوراي نگهبان به مجلس، شرايط براي اصلاح اين لايحه در پارلمان فراهم و استرداد آن نيز فعلا منتفي شد.
محمدرضا فرزين در گفتگو با مهر با اشاره به اينكه شوراي نگهبان لايحه هدفمند كردن يارانه ها را براي رفع ابهام به مجلس شوراي اسلامي برگردانده است، گفت: هم اكنون شرايط براي اصلاح موارد اختلافي دولت و مجلس بر سر لايحه هدفمند كردن يارانه ها فراهم شده است.
خبرنگار مهر پرسيد آيا در اين شرايط دولت باز هم خواهان استرداد لايحه هدفمند كردن يارانه ها از مجلس است؟ كه فرزين پاسخ داد: با توجه به برگشت لايحه هدفمند كردن يارانه ها از شوراي نگهبان به مجلس و توافقات قبلي دولت و كميسيون ويژه مجلس، اين موضوع فعلا منتفي شده است.
وي بازگشت لايحه هدفمند كردن يارانه ها به مجلس را فرصت مناسبي دانست تا توافقات گذشته دولت و كميسيون ويژه مجلس براي تشكيل سازمان هدفمند كردن يارانه ها به منظور رفع اختلاف موجود، در اين لايحه گنجانده شود.
فرزين تاكيد كرد: اگر لايحه هدفمند كردن يارانه ها به بودجه عمومي پيوند بخورد دولت هر ساله بايد چندين متمم بودجه عمومي به مجلس ارسال كند، زيرا بر اساس اين لايحه، دولت در زماني كه قيمت حامل هاي انرژي بيش از 25درصد فوب خليج فارس تغيير كند، مجبور خواهد بود تغييرات قيمتي را اعمال كند، كه عملا موجبات ارائه چندين متمم را فراهم مي كند.
سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي دولت توضيح داد: اگر امسال لايحه هدفمند كردن يارانه ها به همين شكل مصوب شده بود، به دليل تغيير بيش از 25 درصدي قيمت حامل هاي انرژي در خليج فارس، دولت بايد چندين متمم بودجه اي به مجلس ارسال مي كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14