(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 آذر 1388- شماره 19538
 

باز هم محرم باز هم محتشم
ايران در كيهان
زواره نيازمند توجه بيشتر مسئولان است
استاندار: بايد فضاي فعاليت پژوهشي براي دانشجويان كهگيلويه و بويراحمد فراهم شود
راهپيمايي مردم اليگودرز در محكوميت اهانت به امام خميني
هتل سنتي خور در كوير مركزي ايران افتتاح شد
موافقت وزير ارشاد با احداث بزرگترين پرديس سينمايي مازندران
جرايم خشن در فارس كاهش يافت
نماينده مردم خرمشهر در مجلس: ستاد جذب سرمايه گذاري صنعتي در خرمشهر تشكيل مي شود
فرماندار گنبدكاووس: هدفمند كردن يارانه ها باعث افزايش ثروت جامعه مي شود
پايان سومين جشنواره موسيقي غرب كشور در سنندج
افزايش 30درصدي ترانزيت كالاهاي غير نفتي از بنادرهرمزگان



باز هم محرم باز هم محتشم

شمس الشعرا مولانا كمال الدين علي محتشم كاشاني فرزند خواجه امير احمد از شاعران نامدار و بزرگوار عهد صفويه در سال 935 هجري قمري به دنيا آمد.
استاد سيد علي اصغر صائم كاشاني، نويسنده، محقق و شاعر معاصر كشور بنا بر تحقيقات دير ساله اي كه درباره زندگي محتشم انجام داده است مي گويد: شغل محتشم «شعربافي» بود اما در «تحفه سامي» كه مؤلف آن سام ميرزا صفوي است حرفه محتشم «بزازي» ذكر شده است.
وي، مي افزايد: محل سكونت محتشم دقيقاً در پشت آرامگاه وي بوده است كه هم اكنون اين خانه موجود و متعلق به استاد اخلاق و ادب «استاد علي شريف كاشاني» و تعدادي شريك الملك است و نيكوست كه شهرداري يا ميراث فرهنگي كاشان اين خانه را از صاحبانش خريداري و پس از مرمت و بازسازي به نام «خانه محتشم» يا «موزه محتشم» نام گذاري كند.
آرامگاه محتشم قبل از ارتحالش خانقاه يا مكتب و محل تدريس وي و مركز تجمع شاعران آن عصر و شاگردانش و شعرخواني و سخن پردازي آنان بوده و محتشم پس از فوت در همانجا به خاك سپرده شده است.
صائم كاشاني ادامه مي دهد: بسياري از سخن پردازان نازك انديش عصر وي افتخار تلمذ و كسب فيض و آموزش ظرايف و دقايق شعر و ادب را در محضر محتشم داشته اند كه از آن جمله مي توان به تقي الدين محمد حسيني كاشاني صاحب تذكره عظيم و كم نظير «خلاصه الاشعار و زبده الافكار» مشهور به «مير تذكره» و متخلص به «ذكري» و صدقي استرآبادي و حسرتي كاشاني و وحشتي جوشقاني متوفا به سال 1013 اشاره داشت.
آثار محتشم پس از درگذشت وي توسط شاگرد انديشمندش تقي الدين جمع آوري و تدوين شده است كه محتشم از آغاز، شاعري قصيده پرداز و غزل سرا بوده و از جمله آثارش قبل از مرثيه سرايي «رساله جلاليه» و «نقل عشاق» به شمار مي رود كه به نظم و نثر موجود است.
محتشم درباره تاريخ جلوس شاه اسماعيل دوم شش رباعي سروده كه از بي نظيرترين ماده تاريخ هاي شعر فارسي به شمار مي رود به طوري كه ميرزااحمد وقار شيرازي متخلص به «وقار» از شعراي قرن سيزدهم به شرح و تبيين اين رباعي ها پرداخته است از آن شش رباعي 1128 تاريخ استخراج مي شود و به راستي اگر اين هنر را در حد اعجاز بدانيم سخني بر صواب گفته ايم.
صائم كاشاني مي افزايد: تركيب بند محتشم كه از بهترين اشعار او در رثاي شهيدان كربلا و واقعه شهادت امام حسين(ع) به شمار مي رود مورد استقبال بسياري از شاعران بزرگ از جمله مولانا سليمان صباحي بيدگلي، محمود خان ملك الشعرا، ملك الشعراي صبوري كاشاني، وصاف بيدگلي و از معاصرين، شاعر نامدار استاد مشفق كاشاني قرار گرفته كه اين مهم بيانگر ارزش و والايي شعر محتشم است.
محتشم كاشاني به راستي عاشق كربلا و از جان با راهيان نينوا همنوا بود. اگرچه هرگز كربلا را نديد و اين داغ جان سوز هجران بر ساحت فروغستان قلب عاشق و شيدايش نقش جاودانه بست، ايشان علاوه بر دوازده بند عالي و تأثيرگذار «باز اين چه شورش است كه در خلق عالم است، باز اين چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است» كه در رثاي شهيدان كربلا سروده و از شاهكارهاي ادب پارسي به شمار مي رود، چكامه شيوايي در توصيف پيامبر اكرم(ص) و چكامه بلند ديگري در منقبت حضرت علي(ع) گفته است.
برخي از ابيات محتشم در محتوا و زيبايي و استحكام در معني بي نظير و به صورت تمثيل يا ارسال المثل درآمده و پيوسته بر زبان اهل دل جاري است.
«مقبل» ديگر شاعر درگاه والاي خاندان عصمت و طهارت(س) گفته است: «آنگاه كه در خواب ديدم مولانا محتشم كاشاني اين بخش از تركيب بند بي نظير خود را در محضر فروغ آفرين حضرت پيامبر مكرم اسلام بيان مي داشت»:
اين كشته فتاده به هامون، حسين توست
وين صيد دست و پا زده در خون حسين توست
كه از دست مبارك حضرت ختمي مرتبت به افتخار خلعتي سزاوار نائل شد.
كاشان- خبرنگار كيهان

 



ايران در كيهان

ساخت 250 كيلومتر راه
اروميه - خبرنگار كيهان: مديركل راه و ترابري آذربايجان غربي گفت: عمليات اجرايي 250 كيلومتر بزرگراه و مطالعات براي اجراي 793 كيلومتر راه اصلي در آذربايجان غربي در حال انجام است. عليرضا رحمان زاده افزود: اجراي 636 كيلومتر راه روستايي براي بهره مندي اهالي 200 روستا در سالجاري تاكنون 70 درصد پيشرفت داشته است.
آموزش مهدويت در گنبدكاووس
گنبدكاووس - خبرنگار كيهان: يك هزارو 600 دانش آموز دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان گنبدكاووس در طرح آموزش مهدويت شركت كردند. «محمدحسين رحيمي» معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش گنبدكاووس گفت: اين تعداد دانش آموز دختر و پسر مقطع متوسطه گنبدكاووس دركلاس آموزشي يك روزه با عنوان «مهدويت، مقام انتظار و ولايت» كه در محل مدرسه آنان برگزار شد، شركت كردند.
برخورد با زمينخواران در پارس آباد
پارس آباد - خبرنگار كيهان: فرماندار پارس آباد گفت: با تخريب كنندگان و متجاوزان به اراضي ملي بدون اغماض و برابر با قانون و مقررات بشدت برخورد مي شود التفات خدابنده افزود: در سه سال اخير حدود 2 هزار هكتار از اراضي ملي اين شهرستان كه توسط سودجويان متصرف شده بود به بيت المال بازگردانده شده است.
افتتاح پاسگاه حفاظت از منابع طبيعي
اهواز - خبرنگار كيهان: اولين پاسگاه حفاظت از منابع طبيعي و آبخيزداري استان خوزستان در شهرستان دزفول افتتاح شد. محمد عزيزي فرمانده يگان حفاظت از منابع طبيعي و آبخيزداري استان خوزستان بااشاره به وظايف اين پاسگاه گفت: حفاظت عرصه و عيان منابع طبيعي و ذخاير جنگلي، جلوگيري و برخورد قانوني با هرگونه بهره برداري غيرمجاز از جنگلها، مراتع و بيابان، جلوگيري از تردد و چراي غيرقانوني دام از جمله وظايف اين پاسگاه به شمار مي آيد.
استقرار 100 اكيپ در راه هاي اصفهان
اصفهان - خبرنگار كيهان: در زمستان سال جاري، تعداد 100 اكيپ راهداري در 70 راهدارخانه، گردنه و اداره شهرستان استان اصفهان استقرار يافتند. هوشنگ عشايري مديركل راه و ترابري استان اصفهان با اعلام مطلب فوق گفت: اين اداره با 543 دستگاه ماشين آلات برف روب، شن و نمك پاش و خودرو سبك آماده فعاليت است.
صدور 27 هزار سند مالكيت
قزوين-خبرنگاركيهان: سرپرست اداره كل ثبت اسناد و املاك استان قزوين گفت: 27هزار و 500 جلد سند مالكيت روستايي در اين استان صادر شده است.
اكبر آخوندي افزود: طي 6 ماهه نخست سالجاري مجموع درآمد حاصل از اقدامات ادارات ثبت اسناد و املاك استان قزوين، 22 ميليارد و 266 ميليون ريال بوده كه نسبت به 6 ماهه سال گذشته افزايشي 12 درصدي داشته است.
كنگره بين المللي توسعه شهري در قزوين
¤ كنگره بين المللي توسعه پايدار شهري با هدف معرفي استان قزوين به مدت سه روز در دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين برگزار شد. گفتني است اين كنگره با حضور كارشناساني از كشورهاي ايران، آلمان، اتريش، كنيا، بلژيك، دانمارك، انگلستان و تركيه در اين شهر برگزار شد. شهر قزوين از سوي برنامه اسكان بشر سازمان ملل متحد سال 2004 در شهر نايروبي پايتخت كنيا به عنوان پايلوت گردشگري انتخاب شده بود.
گازرساني به 65 روستاي تالش
تالش - خبرنگار كيهان: معاون اداره گاز تالش از آغاز گازرساني به 65 روستاي اين شهرستان خبر داد. بهرامي گفت: گازرساني به 22 روستا به صورت كامل اجرا شده و آماده بهره برداري است و در 12 روستا نيز خط تغذيه در حال احداث بوده كه با 40 درصد پيشرفت فيزيكي در حال انجام است.
دوره آموزشي بهداشت كار در كرمانشاه
كرمانشاه- خبرنگاركيهان: دوره آموزشي اصول ايمني و بهداشت كار در كرمانشاه برگزار شد. محمود تكلو رئيس بازرسي اداره كار و امور اجتماعي كرمانشاه هدف از برگزاري اين دوره ها را شناخت اصول ايمني و بهداشت كار، آشنايي با عوامل زيان آور حوادث ناشي از كار، آشنايي با وسايل حفاظت فردي، آشنايي با تشكيلات و قوانين ايمني و بهداشت كار، عنوان كرد.
نمايشگاه فناوري اطلاعات در كاشان
كاشان-خبرنگاركيهان: نمايشگاه دستاوردهاي علمي، تخصصي، هنري كارآموزان مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات كاشان برگزار شد. احمد فرزاد، رئيس مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات ناجي آباد كاشان هدف از برپايي اين نمايشگاه را معرفي فعاليت ها و توانمندي هاي اين مركز به علاقه مندان بويژه نسل جوان و ايجاد انگيزه در آنها بر استفاده از امكانات آن ذكر كرد.
تشكيل كميته پژوهش در رباط كريم
بخش گلستان-خبرنگاركيهان: اولين جلسه كميته پژوهش و فناوري شهرستان رباط كريم برگزار شد. حسين كاشاني پور فرماندار شهرستان رباط كريم در اين جلسه گفت: تدوين يك برنامه پژوهشي در سطح شهرستان براي رسيدن به وضع مطلوب ضروري و الزامي است.
اهداي زمين براي توسعه ورزش
مسجد سليمان-خبرنگاركيهان: رئيس روابط عمومي شركت بهره برداري نفت و گاز مسجد سليمان گفت: 2 تن از مردم خير قلعه خواجه 8هزار مترمربع زمين براي توسعه ورزش در انديكا اهدا كردند. رسول احمدي افزود: جهت احداث سالن چند منظوره در شهرستان انديكا كه جزء پروژه هاي عمراني عام المنفعه شركت بهره برداري نفت و گاز مسجد سليمان محسوب مي شود با مشكل زمين مواجه بوديم كه با تلاش و پيگيريهاي فرماندار شهرستان انديكا و 2 تن از خيران منطقه قلعه خواجه اين مشكل حل شد.

 



زواره نيازمند توجه بيشتر مسئولان است

زواره شهري است كه به دليل قدمت تاريخي و وجود آثار تاريخي فراوان، تربيت و پرورش شخصيت هاي بزرگ علمي، مذهبي و فرهنگي، پايگاه مبارزه با رژيم ستم شاهي در دوران خفقان پهلوي، تقديم ده ها شهيد در دوران دفاع مقدس، برگزاري گسترده مراسم مذهبي و ديني و استقبال و حضور پرشور مردم آن در مناسبت هاي مذهبي، ساده زيستي و ميهمان دوستي و ده ها شاخصه ديگر به عنوان شهري نام آشنا براي بسياري از مسئولان نظام و استان اصفهان ومردم كشور است. با تلاش ها و پيگيري هاي مجدانه مردم زواره و حمايت مسئولان كشوري، استاني وشهرستان، اين شهر پيشرفت هاي خوبي ازجمله ارتقاي شهر زواره به بخش، ساخت ايستگاه راه آهن زواره، تأسيس مركز دانشگاه آزاد اسلامي و دانشگاه پيام نور، نيروگاه برق و... شاهد بوده است.
اما آنچه تاكنون اتفاق افتاده در مقايسه با رشد ساير شهرها تناسب نداشته و اين شهر توان واستعداد پيشرفت بيشتري دارد. تعريض جاده زواره- انارك، ساخت جاده زواره- ورامين و گرمسار، ساخت واحدهاي صنعتي بزرگ در بخش زواره و... ازجمله انتظارات مردم زواره براي توسعه و عمران شهرشان است. مردم زواره انتظار دارند مسئولان شهرستان اردستان در ساخت و راه اندازي واحدهاي صنعتي بزرگ در اين بخش اهتمام جدي ورزيده و به دور از هرگونه تعصب و حساسيت براي اين شهر تاريخي و مذهبي گام بردارند. موضوع حساسيت بين دو شهر اردستان و زواره موضوعي است كه سال هاي متمادي مردم اين دو شهر را رنج مي دهد ومسئولان بايد براي خشكاندن ريشه اين تعصب كه منجر به ضربه زدن به توسعه اين دو شهر و مانعي براي پيشرفت است تلاش كنند.
بعضاً مشاهده مي شود افرادي ناآگاهانه در برخي از كارها و برنامه ها نسبت به زواره كم توجهي مي كنند كه اين امر نگراني مردم اين بخش را به دنبال دارد درحالي كه تمام روستاها و شهر زواره جزو شهرستان اردستان است و ايجاد و ابراز حساسيت جايگاه و معنايي ندارد. البته مسئولان استان اصفهان هم بايد به بخش زواره توجه بيشتري داشته باشند. كلام آخر اينكه اميدواريم مسئولان شهرستان اردستان در عمل ثابت كنند كه به زواره كم توجهي نمي شود.
زواره- خبرنگار كيهان

 



استاندار: بايد فضاي فعاليت پژوهشي براي دانشجويان كهگيلويه و بويراحمد فراهم شود

ياسوج- خبرنگاركيهان:
استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت: اين استان نيازمند تقويت و توسعه فضاي عمومي، در مسئله تحقيق و پژوهش است و مهمترين نقطه آغازين آن مراكز و محيط هاي آموزشي است.
قوام نوذري با بيان اينكه به لحاظ مالي و اعتباري در مسايل پژوهشي هيچ كمبود و مشكلي وجود ندارد، با اظهار گله مندي از وضعيت پژوهش استان گفت: يك حركت فراگير براي امر پژوهش در استان لازم است.
وي تصريح كرد: هر دستگاه اجرايي مي تواند يك تا چهاردرصد از منابع اعتباري خود را براي امر پژوهش اختصاص داده و هزينه كند.
به گفته نوذري، دستگاهها براي هر طرح پژوهشي، مي توانند 40درصد هزينه را از منابع در اختيار خود بكار گيرند و 60درصد ديگر را از دولت در مركز دريافت كنند.
وي بر تشويق، حمايت و افزايش انگيزه پژوهشگران در رشته هاي مختلف علمي و همچنين تقويت و توسعه و بالابردن سطح كمي و كيفي پژوهش تاكيد كرد.
استاندار افزود: دستگاههاي اجرايي مي توانند، پروژه هاي تحقيقاتي، پژوهشي و مطالعاتي خود را تعريف كنند و هر اندازه منابع اعتباري لازم داشته باشند از وزارتخانه مربوطه دريافت كنند.
نوذري، همچنين نقش دانشجويان و دانش آموزان را در مسايل تحقيقاتي و پژوهشي بسيار مهم دانست و افزود: بايد تلاش كنيم تا فضاي فعاليت پژوهشي براي اين اقشار فراهم شود.

 



راهپيمايي مردم اليگودرز در محكوميت اهانت به امام خميني

اليگودرز - خبرنگار كيهان:
مردم اليگودرز در محكوميت اهانت به ساحت امام خميني اقدام به راهپيمايي كردند.
در اين راهپيمايي كه با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد شركت كنندگان با سر دادن شعارهايي خواستار برخورد قاطع قوه قضاييه با سران فتنه و اهانت كنندگان به امام خميني شدند.
حجت الاسلام رضايي امام جمعه اليگودرز در اين مراسم گفت: عده اي كه در 30 سال گذشته در لباس دولت در اين نظام داراي منصب و مقام بودند امروز هويت اصلي خود را نشان دادند غافل از اينكه هرچه دارند از امام خميني است.
وي با تشكر از اقدام صدا و سيما در روشنگري اين مهم گفت: متاسفانه عده اي بجاي محكوم كردن اصل ماجرا درصدد انكار اين توهين هستند كه اين ظلم بزرگي به امام است.
به گزارش خبرنگار ما، چندي پيش مردم اليگودرز با امضاي طوماري به طول 40 متر خواستار محاكمه و مجازات عاملان فتنه شده بودند.
در اين طومار امضاكنندگان از رئيس قوه قضاييه خواسته بودند كه با عاملان فتنه هاي قبل و بعد از انتخابات در هر جايگاه هستند برخورد كرده و آنها را محاكمه كنند.
همچنين مردم اليگودرز وفاداري خود را به رهبر معظم انقلاب اعلام كرده بودند.

 



هتل سنتي خور در كوير مركزي ايران افتتاح شد

اصفهان- خبرنگاركيهان:
هتل سنتي خور در منطقه كوير مركزي ايران و تنها مركز اقامتي مابين استان هاي يزد، اصفهان و مشهد افتتاح شد.
حسين فاضلي معاون سرمايه گذاري و طرح هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در آيين افتتاح اين هتل گفت: توسعه زيرساخت هاي گردشگري در دل كوير و دريا از رويكردهاي دولت است.
فاضلي به ظرفيت هاي گردشگري در منطقه كوير و اطراف شهرستان نايين اشاره كرد و افزود: درحال حاضر شاهد جذب گردشگر خارجي به اين مناطق هستيم.
اسفنديار حيدري پور رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان نيز توسعه ورزش هايي كه مي تواند در اين منطقه صورت گيرد بويژه رالي را در جهت رشد ارتقاي صنعت گردشگري و همچنين معرفي جاذبه هاي طبيعي دانست.
هتل سنتي بالي خور با 25 باب اتاق و با ظرفيت 70 تخت، با مساحتي بالغ بر چهارهزار مترمربع و 1800متر مربع زيربنا و اعتباري بالغ بر 6ميليارد ريال افتتاح شد.
رستوران سنتي، فروشگاه صنايع دستي، كافي شاپ و مكان هاي ورزشي از واحدهاي پذيرايي اين هتل است.

 



موافقت وزير ارشاد با احداث بزرگترين پرديس سينمايي مازندران

ساري- خبرنگار كيهان:
با موافقت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بزرگترين پرديس سينمايي مازندران به نام سردار طوسي در اين استان ساخته خواهد شد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با اعلام اين خبر افزود: 2 هكتار زمين براي عملياتي شدن اين پروژه اختصاص يافته است.
هادي ابراهيمي كه در اولين جلسه شوراي راهبردي رسانه هاي جمعي مازندران سخن مي گفت بر لزوم استفاده از خرد جمعي در تعاملات و سياستگذاري هاي حوزه رسانه و مطبوعات تأكيد كرد.
وي با تأكيد بر صبغه فرهنگي نظام اسلامي خاطرنشان كرد: مسايل فرهنگي بايد دغدغه اساسي مسئولان در كشور باشد و بي توجهي به نيازهاي اين عرصه پذيرفتني نيست.
وي با اشاره به اهتمام ويژه دولت دهم براي به سامان رساني امور مختلف گفت: رسانه ها فارغ از گرايشات و تعلقات سياسي به فضاي كار دولت توجه كنند و براي بازتاباندن تلاش هاي آن بكوشند.
ابراهيمي نقد منصفانه و دفاع واقع بينانه را راهبرد اصولي دولت در حوزه مطبوعات و رسانه بيان كرد و هم افزايي توان ها در دفاع از آرمان هاي انقلاب اسلامي را خواستار شد.

 



جرايم خشن در فارس كاهش يافت

شيراز-خبرنگاركيهان:
فرمانده نيروي انتظامي فارس اظهارنظر يكي از مسئولان استان مبني بر افزايش 50 درصدي ميزان سرقت در فارس را به شدت تكذيب كرد.
سرتيپ علي مويدي در گفت وگو با خبرنگاركيهان در شيراز امنيت كنوني استان را در حد قابل قبولي ذكر كرد و گفت: هم اكنون جرايم خشن و مهم استان به شدت كاهش يافته و كنترل شده و عوامل ناامن كننده امنيت استان يا در درگيري ها كشته شده و يا دستگير و زنداني شده اند.
وي تصريح كرد: در حال حاضر يكي از بهترين و موفق ترين كارنامه ها را در 30 سال اخير در بحث برخورد با اشرار و مجرمان حرفه اي داريم وامنيت پايداري در فارس حكمفرماست.
وي افزود: امروز هيچ تيم سازمان يافته اي كه همانند گذشته بتواند استان را ناامن كند وجود ندارد و پرونده اين تيم ها بسته شده است.
وي درباره وضعيت ارتكاب جرايم خرد در فارس نيز گفت: متغيرهاي متعددي در بروز جرايم خرد موثر است و همه دستگاه ها در پيشگيري از بروز جرايم خرد و ياري رساندن به پليس نقش دارند و در اين بخش درصد بسيار كمي متوجه پليس است. وي افزود: برخي از سرقت ها به خاطر سهل انگاري و تعلل مردم و شهرونداني كه اصول ايمني را رعايت نمي كنند روي مي دهد و اين ربطي به پليس ندارد و به همين خاطر ما آن را ناامني تلقي نمي كنيم.

 



نماينده مردم خرمشهر در مجلس: ستاد جذب سرمايه گذاري صنعتي در خرمشهر تشكيل مي شود

اهواز- خبرنگاركيهان:
ستاد جذب سرمايه گذار صنعتي در خرمشهر با مشاركت شركت شهركهاي صنعتي خوزستان بزودي در اين شهرستان تشكيل مي شود.
نماينده مردم خرمشهر و جزيره مينو در مجلس با اعلام اين خبر گفت: ستاد جذب سرمايه گذار در بخش صنعت به منظور توسعه صنايع كوچك در خرمشهر راه اندازي مي شود.
مصطفي مطورزاده با اشاره به قابليت هاي مرزي، ارتباطات جاده اي، آبي و ريلي شهرستان خرمشهر، گفت: با تشكيل اين ستاد همكاري اقتصادي با كشور همسايه عراق فعال تر مي شود.
رئيس مجمع نمايندگان خوزستان در مجلس خاطرنشان كرد: با تشكيل اين ستاد جاذبه ها و فرصتهاي سرمايه گذاري خوزستان به سرمايه گذاران داخلي و خارجي معرفي مي شود و تحول عظيمي در جذب سرمايه گذار صنعتي و توسعه اقتصاد اين شهرستان به وجود مي آيد.
وي با اشاره به مصوبه هيئت دولت در سفر اول به خوزستان مبني بر ساخت شهرك صنعتي و مرزي شلمچه از پيگيري اجراي اين مصوبه خبر داد و افزود: طي پيگيري هاي صورت گرفته مقرر شد با مساعدت استاندار و همكاري وزارتخانه هاي مرتبط به ويژه وزارت امور خارجه و كنسولگري ايران در بصره عراق مدلي از همكاري صنعتي و سرمايه گذاري بين كشور ايران و عراق در شلمچه طراحي و اجرايي شود.
وي اين مصوبه را منوط به اتمام مين زدايي زمين موردنظر براي ساخت اين شهرك عنوان كرد و افزود: پس از تحويل زمين و باتوجه به ضرورت همكاري منطقه آزاد اروند، عمليات اجرايي شهرك صنعتي و مرزي شلمچه با هدف گسترش همكاري بين دو كشور همسايه بزودي شروع خواهدشد و آينده اي روشن براي توسعه و احياي صنعت شهرستان خرمشهر پيش بيني مي شود.

 



فرماندار گنبدكاووس: هدفمند كردن يارانه ها باعث افزايش ثروت جامعه مي شود

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
هدفمند كردن يارانه ها مي تواند در آينده، كشور ما را در مسير توسعه و توازن قرار دهد و چالش هاي كنوني اقتصاد را از ميان بردارد و باعث افزايش ثروت شود.
فرماندار شهرستان گنبدكاووس در مصلاي اهل سنت اين شهرستان در بين نمازگزاران، ضمن اعلام مطلب فوق گفت: براساس بررسي هاي كارشناسي دهك هاي برخوردار جامعه از 70درصد يارانه ها استفاده مي كنند و هفت گروه ديگر جامعه به دليل درآمد كمتر از 30درصد آنچه دولت به عنوان يارانه در اختيار جامعه قرار مي دهد، بهره مند مي شوند.
غلامعلي سوسرايي افزود: در دولت هاي گذشته نيز همواره سعي مي شد كه مسئله يارانه ها را مديريت كنند كه با هماهنگي مجلس شوراي اسلامي اين طرح در دولت خدمتگزار در حال اجراست و دولت و مجلس براي هدفمند كردن يارانه ها تلاش مي كنند.
وي مبلغ يارانه پرداختي دولت را براي هر فرد يك ميليون و 500 هزار تومان اعلام كرد و گفت: اين مبلغ مي تواند در اختيار خود افراد قرار بگيرد تا براساس نياز آن را هزينه كنند.
وي خاطرنشان كرد: افراد دست اندركار طرح هدفمند كردن يارانه ها و ائمه جمعه موضوع هدفمند كردن يارانه ها را براي مردم تبيين كنند تا جامعه آماده اجرايي شدن اين طرح شود.
فرماندار شهرستان گنبدكاووس همچنين مهم ترين راه نجات كشور را جذب سرمايه گذار اعلام كرد و با بيان رويكرد دولت دور جديد را تلاش براي جذب سرمايه گذار به منظور فعاليت اقتصادي گفت: برنامه هاي بسيار خوبي در دولت خدمتگزار براي ايجاد اشتغال صورت گرفته است.
سوسرايي همچنين به آغاز عمليات اجرايي راه آهن با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي و وزير راه اشاره كرده و گفت: اين طرح از پشتوانه قوي اجرايي برخوردار است و باعث توسعه منطقه خواهد شد.

 



پايان سومين جشنواره موسيقي غرب كشور در سنندج

سنندج- خبرنگار كيهان:
سومين جشنواره موسيقي منطقه اي غرب كشور كه در مجتمع فرهنگي، هنري فجر سنندج جريان داشت پس از سه روز با معرفي برترين گروه ها به كار خود خاتمه داد.
در اين جشنواره 115 هنرمند از استان هاي آذربايجان غربي، لرستان، كرمانشاه، همدان و كردستان در قالب 19 گروه و در دو بخش كلاسيك ايراني و سنتي بومي شركت داشتند كه سرانجام با راي هيئت داوران گروه هاي برتر اينگونه معرفي شدند. در بخش كلاسيك ايراني گروه موسيقي (ثالان) از سنندج به سرپرستي و آهنگ سازي «حميد حاصلي» به عنوان گروه اول و منتخب جشنواره معرفي و تنديس ويژه و جايزه نقدي دريافت كرد. گروه كامياران به سرپرستي و آهنگ سازي «مسعود معزي» و گروه همدان به سرپرستي و آهنگ سازي «علي كلاچين» عناوين دوم و سوم جشنواره را به خود اختصاص دادند. در بخش موسيقي نواحي (سنتي و محلي) هيئت داوران دو گروه موسيقي (آوا) به سرپرستي و آهنگ سازي «علي احمدي» از كرمانشاه و «ژين» به سرپرستي و آهنگ سازي «شهباز شاهين پور» از مهاباد را مشتركاً به عنوان گروه اول جشنواره معرفي .گروه «ماد» از سنندج به سرپرستي و آهنگ سازي «شهرام محمدي» نيز به مقام دوم جشنواره دست يافت. در اين بخش هيئت داوران هيچ گروهي را به عنوان مقام سوم معرفي نكرد همچنين 11 نفر از هنرمندان به عنوان منتخبين هيئت داوران با اهدا لوح تقدير و جايزه نقدي مورد تجليل قرار گرفتند.
در مراسم اختتاميه اين جشنواره از «هوشنگ شگرف» و «حسين ذليخا پور» به عنوان دو پيشكسوت عرصه موسيقي كردستان تجليل و لوح تقدير و هدايايي به آنان داده شد.
داوري اين دوره از جشنواره بر عهده «فرج علي پوري» از لرستان، «پيمان سليم فرد» از كردستان و «حسين ده پيري» نماينده دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود.

 



افزايش 30درصدي ترانزيت كالاهاي غير نفتي از بنادرهرمزگان

بندرعباس - خبرنگاركيهان:
مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان از افزايش 30درصدي ترانزيت كالاهاي غير نفتي از بنادر اين استان خبر داد.
محمدرضا اشكريز گفت: در 8 ماهه سال جاري، يك ميليون و 113 هزار و 845 تن كالاي غير نفتي از طريق بنادر هرمزگان ترانزيت شده است. كه درمقايسه با مدت مشابه سال قبل 36 درصد رشد را نشان مي دهد. وي افزود: دراين مدت 55ميليون و 932 هزار و 281 تن كالا دربنادر استان تخليه و بارگيري شده كه نسبت به 8ماهه مشابه سال قبل 17درصد رشد داشته است.
اشكريز تصريح كرد: از ميزان عمليات انجام شده در سطح بنادر استان، 31 ميليون و 482هزار و 749تن مربوط به كالاهاي غيرنفتي و 24ميليون و 449 هزار و 532 تن اختصاص به مواد نفتي دارد كه به ترتيب 18 و 15 درصد افزايش يافته است.
وي به افزايش 19درصدي صادرات كالاهاي غير نفتي دربنادر هرمزگان اشاره و ميزان آن را 9ميليون و 658 هزار و 284 تن عنوان كرد.
مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان گفت: درهمين مدت 12ميليون و 380هزار و 760 تن كالاي غير نفتي وارد كشور شد كه از كاهش 2 درصدي برخوردار بوده است. وي ميزان كاپوتاژ كالاهاي غير نفتي را 5ميليون و 663 هزار و 629 تن عنوان كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14