(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 آذر 1388- شماره 19538
 

كوتاه اقتصادي
واريز 8 ميليارد دلار درآمد نفتي به حساب ذخيره ارزي
وزير نفت اعلام كرد تاسيس شركت مشترك نفتي ايران - بلاروس
آغاز توزيع گوشت قرمز و مرغ بين هيئت هاي عزاداري
يك مقام نفتي خبر داد عرضه گاز سي. ان. جي با كارت هوشمند انرژي
قانون مبارزه با پولشويي به اجرا درآمد
رئيس شوراي هماهنگي بانك ها هشدار داد برخورد با اخلال گران نظام پولي كشور
انتقاد يك مقام مسئول از واردات 5 هزار تن تيرآهن بي كيفيت چيني
افزايش 4 دلاري قيمت نفت
كاهش شاخص بورس هاي آمريكا و اروپا در آستانه سال جديد ميلادي
فراخوان دوبي از 90 بانك براي بازپرداخت بدهي ها
تأسيس صندوق طلا در بازار سرمايه از سال آينده



كوتاه اقتصادي

¤ وزير نيرو از راه اندازي بورس برق در سال آينده خبر داد و اعلام كرد عملياتي كردن بورس آب در گرو تصويب، ابلاغ و اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها است.
¤ مدول شماره يك احياي مستقيم فولادخراسان با حضور رئيس هيئت عامل ايميدرو به طور آزمايشي راه اندازي شد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، مهندس احمدعلي هراتي نيك اظهار داشت: با وجود اين كه اجراي صنعت فولاد كاري سنگين و طاقت فرسا است اما مهندسان ايراني و از جمله دست اندركاران مجتمع فولاد خراسان بر اين شرايط غلبه يافته و توانسته اند واحدهاي فولادسازي را راه اندازي كنند.
¤ سخنگوي وزارت بازرگاني گفت همزمان با فرا رسيدن ايام بزرگداشت محرم و با هدف تنظيم بازار بزودي تعداد مراكز عرضه كننده گوشت گرم در سطح تهران به 250واحد خواهد رسيد.
¤ پايگاه اطلاع رساني «عصر خودرو» فعاليت رسمي خود را آغاز كرد و به جمع رسانه هاي الكترونيكي كشور پيوست.
¤ پايگاه خبري «عصر خودرو» با هدف اطلاع رساني پيوسته و انعكاس تازه ترين رويدادها و تحولات صنعت خودروسازي ايران و جهان راه اندازي شده و قرار است روزانه به پوشش كامل اخبار اين صنعت و ساير حوزه هاي تأثيرپذير بپردازد.پايگاه اطلاع رساني «عصر خودرو» به نقد و بررسي رويدادهاي صنعت خودرو ايران نيز خواهد پرداخت و مشي آن نيز بر پايه سرعت اطلاع رساني و نقد كارشناسانه موضوعات خواهد بود.اين پايگاه خبري به نشاني wwwasrekhodrocom بر روي شبكه جهاني اينترنت قابل دسترس است.
¤ مديرعامل بانك توسعه صادرات گفت: با اجراي طرح تحول اقتصادي ممكن است تغييراتي در برنامه كاهش نرخ سود بانكي كه در سال هاي گذشته توسط دولت پيگيري مي شد، ايجاد شود.
¤ يك مقام هندي با تاكيد بر تمايل كشورش براي واردات روزانه 03ميليون مترمكعب گاز طبيعي از ايران در عين حال گفت امكان تعيين جدول زماني براي نهايي شدن مذاكرات در اين خصوص وجود ندارد.
¤ وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: صنايع بانكداري كشور ابتكار عمل در زمينه بازاريابي را بدست گرفته است.
¤ رئيس كل سازمان امور مالياتي گفت: در حال حاضر نسبت ماليات به توليد ناخالص داخلي در كشور حدود 8 درصد است اما ظرفيت هاي اقتصادي ايران نشان مي دهد اين شاخص امكان ارتقا تا 21درصد را دارد.
¤ مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران گفت: اعتراض برخي از مشتركان آب به اين دوره از قبوض خود به دليل اعمال جريمه هاي بيش از الگوي مصرف خود مشتريان بوده است.
¤ بزرگترين توليدكننده موادغذايي جهان كه با 048كارخانه توليدي و 328 هزار كارمند در 68 كشور جهان فعاليت مي كند؛ با سرمايه گذاري افزون بر 05 هزار ميليارد ريال و داشتن 03 هزار كارمند و 74كارخانه، در كشورهاي اسلامي همچون ايران، فلسطين، لبنان، سوريه، امارات، يمن، مالزي، اندونزي، مراكش، پاكستان، قطر، سودان، چاد، ليبي، موريتاني، مصر، عربستان، امارات، عراق، تركيه و بحرين نيز حضوري گسترده دارد.

 



واريز 8 ميليارد دلار درآمد نفتي به حساب ذخيره ارزي

عضو كميسيون برنامه و بودجه گفت: اضافه شدن 8 ميليارد دلار به حساب ذخيره با توجه به فروش نفت در سال جاري توسط نمايندگان بانك مركزي تاييد شد كه بخشي از اين منابع بايد براي افزايش سرمايه بانك تعاون و باز كردن اعتبارات اسنادي براي بانكها و اعطاي تسهيلات به بخش خصوصي مورد استفاده قرار بگيرد.
جعفر قادري در گفتگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: براساس آمار و ارقامي كه از وضعيت فروش نفت داشتيم، نسبت به پيش بيني 5/37 دلاري بودجه وضعيت بهتري داشته ايم و در 8ماهه امسال 7/63 ميليارد دلار نفت را فروخته ايم و در ماه نهم هم قيمت فروش نفت ايران بالاي 70 دلار بوده است.
وي افزود: بنابراين وضعيت ورودي به صندوق وضعيت قابل قبولي است اما از سوي ديگر 6 درصد به وزارت نفت براي سرمايه گذاري در پارس جنوبي و طرحهاي توسعه اي نفت بايد پرداخت شود و همينطور تعهدات ضروري حساب پرداخت شود و حداقل هايي نيز در حساب ذخيره ارزي حفظ شود تا در موارد ضروري و مورد نياز استفاده شود.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه با توضيحات بهمني روشن بود كه وروديها، پيش بيني ها، فروش نفت 2/5 ميليون بشكه در روز و قيمت هر بشكه مشخص است اظهار داشت: بخشي از آن وارد بودجه شده و بقيه به حساب ذخيره ارزي وارد مي شود.
قادري تاكيد كرد: مجلس نيز بعضي تكاليف را براي برداشت از حساب ذخيره ارزي مشخص كرده است، تكاليفي نيز براي پرداخت تسهيلات ارزي به بخش خصوصي وجود دارد اما طبيعتاً در شرايط بيشتر بودن موجودي تعهدات به بخش خصوصي به طور كامل انجام مي شود و در شرايطي كه به نگهداري موجودي در زمان بيشتري نياز باشد، به طور طبيعي نيازهاي ضروري كشور در اولويت قرار مي گيرد.
قادري با تاكيد بر اينكه بنابراين اين مساله يك مساله مديريتي است كه علني شدن آن شايد درست نباشد تصريح كرد: در جمع بندي اين جلسه ورودي و اضافه شدن 8 ميليارد دلار به حساب ذخيره با توجه به فروش نفت در سال جاري توسط نمايندگان بانك مركزي تاييد شد.
وي افزود: بخشي از اين منابع بايد براي افزايش سرمايه بانك تعاون و باز كردن اعتبارات اسنادي براي بانكها و اعطاي تسهيلات به بخش خصوصي مورد استفاده قرار بگيرد كه متناسب با شرايط روز و وضعيت سياسي-اقتصادي كشور به تناسب امكانات و مقدورات اين نيازها پاسخ داده خواهد شد.

 



وزير نفت اعلام كرد تاسيس شركت مشترك نفتي ايران - بلاروس

وزير نفت جمهوري اسلامي ايران از تشكيل شركت مشترك نفتي «بل پارس» بين ايران و بلاروس خبر داد و گفت: طرح توسعه ميدان جفير با سرمايه گذاري 500 ميليون دلاري مشترك دو كشور در حال اجرا است.
سيدمسعود ميركاظمي وزير نفت در نشست مشتركي با وزير صنايع بلاروس در تهران با بيان اينكه ايران و بلاروس داراي مشتركات سياسي بالايي هستند، گفت: هم اكنون روابط اقتصادي ايران و بلاروس در بخش هاي صنعت، تجارت و سرمايه گذاري رو به توسعه است.
وي با اشاره به اينكه هدف از برگزاري نشست مشترك ايران و بلاروس در تهران با محوريت توسعه ميدان نفتي «جفير» بوده است، تصريح كرد: هم اكنون طرح توسعه اين ميدان نفتي از يك سال گذشته تاكنون فعال شده و پيش بيني مي كنيم توليد زودهنگام نفت از اين ميدان آغاز شود.
ميركاظمي با اشاره به مذاكرات صورت گرفته با طرف بلاروس براي توسعه ميدان نفتي جفير، بيان داشت: در نشست اخير تهران دو طرف به اين توافق رسيدند تا گروه هاي كارشناسي را براي انجام ساير طرح هاي نفتي تشكيل دهند.
وي در پاسخ به سئوال مهر با اشاره به اينكه پيش بيني مي كنيم سقف سرمايه گذاري مشترك ايران و بلاروس در ميدان نفتي جفير به حدود 500 ميليارد دلار برسد، اظهار داشت: بخشي از اين سرمايه به صورت اوليه توسط دو كشور به اين پروژه نفتي تزريق مي شود و مابقي هزينه هاي سرمايه گذاري آن از محل فروش نفت خام حاصل از توليد زودهنگام تامين اعتبار خواهد شد.
ميركاظمي با اشاره به آغاز توليد زودهنگام نفت از ميدان جفير تا 4 يا 5 ماه آينده بيان كرد: ادامه روند توسعه فازهاي بعدي اين ميدان نفتي به مطالعات آتي آن بستگي دارد.
به گزارش مهر، اخيرا هيئت دولت سرمايه گذاري در فاز اول ميدان نفتي جفير را براي توليد 15 هزار بشكه نفت خام و توسعه فاز دوم آن را براي توليد 25 هزار بشكه نفت مصوب و ابلاغ كرده است. وزير نفت در ادامه در پاسخ به سئوالي از تشكيل شركت مشترك ايران و بلاروس تحت عنوان «بل پارس» خبر داد و گفت: هدف از تشكيل اين شركت نفتي مشترك ادامه همكاري هاي نفتي ايران و بلاروس در قالب يك شركت مشترك نفتي است.

 



آغاز توزيع گوشت قرمز و مرغ بين هيئت هاي عزاداري

مديرعامل شركت پشتيباني امور دام كشور گفت: با آغاز ماه محرم توزيع گوشت قرمز و مرغ مورد نياز هيئت هاي مذهبي در كشور آغاز شد.
صدرالله دولت در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: توزيع گوشت قرمز و مرغ موردنياز هيئت هاي مذهبي در سراسر كشور آغاز شد كه براساس اين برنامه هر كيلوگرم گوشت تازه گوساله از منابع داخلي 5 هزار و 300 تومان و گوشت منجمد كارتوني گوساله وارداتي 5 هزار و 200 تومان و گوشت مرغ منجمد داخلي 2 هزار و 50 تومان براي هيئت هاي مذهبي توزيع مي شود.
مديرعامل شركت پشتيباني امور دام افزود: اولويت توزيع گوشت ارزان هيئت هاي مذهبي با استان تهران است و امروز به صورت گسترده در تهران شروع شده و به ميزان نامحدود به هر مقدار كه مورد تقاضاي هيئت هاي عزاداري باشد گوشت ارزان توزيع مي شود.
دولت تصريح كرد: نمايندگان هيئت هاي عزاداري با در دست داشتن معرفي نامه از هيئت و كارت عضويت و مدارك شناسايي به اداره كل پشتيباني امور دام در استانها و در تهران به اداره كل پشتيباني امور دام واقع در خيابان فاطمي غربي نبش كوچه سين دخت مراجعه و نسبت به دريافت حواله گوشت اقدام كنند.
مديرعامل شركت پشتيباني امور دام تصريح كرد: نمايندگان هيئت هاي مذهبي پس از دريافت حواله براي تحويل گوشت منجمد به سه نقطه در تهران و براي گوشت گرم به چهار نقطه توزيع مراجعه مي كنند كه در حواله آدرس آن ذكر شده است.
دولت خاطرنشان كرد: توزيع گوشت ويژه عزاداري در روزهاي تعطيل نيز انجام مي شود.

 



يك مقام نفتي خبر داد عرضه گاز سي. ان. جي با كارت هوشمند انرژي

مجري سامانه هوشمند سوخت در شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي از برنامه دولت براي صدور كارت هوشمند انرژي خودروهاي كشور خبر داد و اعلام كرد طرح آزمايشي تجهيز جايگاه هاي CNG به سامانه هوشمند از امروز آغاز مي شود.
عبدالرضا اميني در جمع خبرنگاران با تشريح جزئيات عرضه CNG از طريق كارت هوشمند سوخت در جايگاههاي سراسر كشور با بيان اينكه از 28 آذر ماه طرح آزمايشي تجهيز جايگاههاي CNG به سامانه هوشمند سوخت در دو جايگاه تك منظوره و دو منظوره CNG آغاز مي شود، گفت: پيش بيني مي كنيم در مدت حدود يك ماه نصب تجهيزات سامانه هوشمند در اين جايگاهها به پايان برسد و سپس در يك دوره آزمايشي با عرضه كارتيCNG مشكلات و اشكالات اين طرح آشكار و مرتفع شود.
وي با تاكيد بر اينكه در صورت تكميل مراحل آزمايشي، زمينه تجهيز كل جايگاههاي تك منظوره و دو منظوره CNG كشور به سامانه هوشمند سوخت فراهم مي شود، تبيين كرد: مشكلات و مسائل پيش روي عرضه CNG از طريق كارت هوشمند سوخت كمتر از سهميه بندي بنزين نيست زيرا اصولا ماهيت عرضه گاز طبيعي نسبت به فرآورده هاي نفتي كاملا متفاوت است.
هم اكنون متوسط مصرف CNG در جايگاههاي سراسر كشور با كاهش سهميه هاي بنزين خودروهاي شخصي به بيش از 11 ميليون متر مكعب در روز افزايش يافته است.
اين در حالي است كه با اين ظرفيت سوخت گيري در جايگاههاي فعلي از مجموع نزديك به 7/1 ميليون خودرو تنها 3/1 ميليون خودرو گازسوز مي توانند CNG تحويل بگيرند.
از اين رو، مسئولان وزارت نفت با توجه به كاهش احتمالي سهميه هاي بنزين در سال آينده و پيش بيني افزايش تقاضاي بيشتر براي CNG، قصد دارند كه ميزان عرضه CNG در جايگاههاي كشور را مديريت و سامان دهي كنند.
وي در ادامه از برنامه هاي دولت براي صدور كارت هوشمند انرژي براي خودروهاي سبك و سنگين موجود كشور خبر داد و افزود: براساس سهميه هاي انرژي كه براي خودروها تعريف مي شود، مالكان خودروهاي مختلف مي توانند معادل سهميه خود از حاملهاي انرژي مختلفي همچونCNG، گازوئيل، بنزين و ال پي جي استفاده كنند.
مجري سامانه هوشمند سوخت در شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران افزود: با صدور كارت هوشمند انرژي و اصلاح برخي از ضرايب، خودروسواران كشور مي توانند در صورت صلاحديد از يكي از حاملهاي انرژي سبد سوخت خودروهاي كشور استفاده كنند.
اميني خاطرنشان كرد: پروژه اجرايي كردن كارت هوشمند انرژي با اعمال برخي از تغييرات نرم افزاري سامانه فعلي هوشمند، قابليت اجرايي در كشور را دارد.

 



قانون مبارزه با پولشويي به اجرا درآمد

بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران بخشنامه مبارزه با پولشويي را به شبكه بانكي كشور ابلاغ كرد.
آئين نامه اجرايي «قانون مبارزه با پولشويي» پس از تصويب در مراجع ذيربط و تاييد رياست جمهوري ابلاغ شده است.
بر اساس اين آئين نامه، موسسات اعتباري، بيمه ها و شركت بورس موظف شده اند هنگام ارائه تمامي خدمات و انجام عمليات پولي و مالي نسبت به شناسايي اوليه مراجعان اقدام كرده و اطلاعات آن را در سيستم هاي اطلاعاتي خود ثبت كنند.
همچنين به موجب اين آئين نامه، خريد و فروش ارز، فقط در شبكه بانكي و صرافي هاي داراي مجوز از بانك مركزي با رعايت قوانين و مقررات مجاز مي باشد.
دستگاه هاي مشمول مكلف شده اند مدارك مربوط به سوابق معاملات و عمليات مالي را حداقل به مدت پنج سال بعد از انجام عمليات نگهداري كنند.
بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در اجراي موثر و كارآمد قانون مبارزه با پولشويي و آئين نامه اجرايي آن و در راستاي ايفاي مطلوب مسئوليت هاي نظارتي خود در نظام بانكي كشور، ضمن ايجاد ساختار مناسب اداري در بانك مركزي با ابلاغ بخشنامه اي، شبكه بانكي كشور را موظف به ايجاد ساختار مناسب براي اجراي قانون مبارزه با پولشويي و آئين نامه اجرايي آن كرده است.
بر اساس اين بخشنامه، بانك ها و موسسات مالي و اعتباري موظف شده اند موارد مشكوك را گزارش كنند. اميد است با تدابير و تمهيدات اتخاذ شده، مصونيت لازم براي اشخاصي كه به فعاليت سالم اقتصادي اشتغال دارند (اكثريت مشتريان بانك ها) فراهم شود و نظام بانكي كشور در فعاليت هاي بين المللي خود از خطرات اين پديده شوم كه موجب آثار مخرب و زيان باري براي اقتصاد كشور است، مصون بماند.

 



رئيس شوراي هماهنگي بانك ها هشدار داد برخورد با اخلال گران نظام پولي كشور

رئيس شوراي هماهنگي مديران عامل بانك ها با اشاره به شناسايي مشتريان سوءاستفاده جوي بانكي گفت: مشترياني كه به عمد از تسويه تسهيلات بانكي خودداري مي كنند، اخلالگر نظام پولي و مالي كشور هستند.
محمدرضا خاوري در گفتگو با موج با تاكيد بر وصول مطالبات معوق بانك ملي و طبقه بندي وضعيت بدهكاران اظهار داشت: بايد با مشتريان حسن نيت دار كه براي پرداخت تسهيلات بانكي به مشكل نقدينگي برخورد كرده اند، برخورد مسالمت آميزي داشت.
وي با بيان اينكه «جلب اعتماد عمومي، عامل اصلي برگشت وجوه به بانك است» افزود: بانك بايد به مشتري اين اطمينان را بدهد كه با بازگشت به موقع تسهيلات دريافتي، نياز فرد براي اعطاي تسهيلات مجدد مورد بررسي قرار مي گيرد.
مديرعامل بانك ملي ايران تصريح كرد: دسته كوچكي از مشتريان «در عدم پرداخت تسهيلات» تعمد دارند كه بانك ملي اين دسته از مشتريان سوءاستفاده جو را شناسايي كرده است.
مديرعامل بانك ملي تاكيد كرد: خودداري از پرداخت و تسويه تسهيلات بانكي به معناي ايجاد اخلال در نظم پولي و مالي كشور است كه قطعا با اين امر برخورد خواهيم كرد.
خاوري گفت: 60 درصد از مطالبات معوق بانك ملي، زير 100 ميليون تومان است و توزيع معوقات بين اقشار مختلف صورت پذيرفته است.

 



انتقاد يك مقام مسئول از واردات 5 هزار تن تيرآهن بي كيفيت چيني

واردات پنج هزار تن تيرآهن كم كيفيت به كشور منجر به افت قيمت تيرآهن و ميلگرد در بازار شده است.
محمد آزاد، رئيس اتحاديه كشوري توزيع كنندگان آهن و فولاد در گفتگو با موج با اعلام اين مطلب اظهار داشت: ماه گذشته پنج هزار تن تيرآهن چيني كه از كيفيت قابل قبولي برخوردار نبود، وارد كشور شد.
وي گفت: ما براي واردات كالا استانداردهاي ملي تعريف كرده ايم اما متاسفانه به كالاهايي كه استانداردشان از استاندارد ملي كشور پايين تر است نيز اجازه واردات مي دهيم كه اين مسئله به زيان اقتصاد كشور است.
آزاد افزود: پنج هزار تن تيرآهني كه ماه گذشته وارد كشور شده نيز مشمول كالاهاي كم كيفيتي مي شود كه داراي استانداردهاي ملي كشور ما نيستند بنابراين موسسه استاندارد، مسئولان گمرك و وزارت بازرگاني نبايد اجازه واردات چنين محصولاتي را به كشور بدهند.
وي با تاكيد بر افت قيمت تيرآهن در بازار اذعان داشت: واردات پنج هزارتن تيرآهن كم كيفيت به كشور از يك سو و عرضه يك هزار و 650 تن آن در بورس موجب افت قيمت تيرآهن و ميلگرد در بازار شد تا جايي كه قيمت تيرآهن از كيلويي 640 تا 650 تومان به كيلويي 600 تومان رسيد.
رئيس اتحاديه توزيع كنندگان آهن و فولاد تصريح كرد: واردات تيرآهن هاي بي كيفيت چيني به كشور موجب شده تا تيشه به ريشه صنعت فولاد و توليد كشور زده شود.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه واردكنندگان تيرآهن هاي بي كيفيت از چين چه كساني بوده اند، خاطر نشان كرد: پاسخ به اين سؤال ما را وارد مباحث سياسي و حاشيه اي مي كند اما اتحاديه كشوري توزيع كنندگان آهن و فولاد قصد دارد تا با واردات آهن آلات بي كيفيت مقابله كند.
آزاد با تاكيد بر اينكه اتحاديه كشوري توليدكنندگان حامي حقوق مصرف كنندگان و توليد داخلي است، اذعان داشت: صنف فروشندگان آهن و فولاد براي مقابله با واردات اجناس بي كيفيت به كشور به طور قطع خريد كالاهاي فاقد كيفيت و كم كيفيت را تحريم خواهند كرد تا بدين طريق بتوانند با واردات بي رويه به كشور مقابله كنند و زمينه عرضه اجناس بي كيفيت در بازار را مهيا نكنند.

 



افزايش 4 دلاري قيمت نفت

به دنبال كاهش شديد ذخاير استراتژيك آمريكا، قيمت نفت با افزايش چهار دلاري به بالاي
73 دلار در هر بشكه رسيد.
به گزارش فارس، قيمت جهاني نفت ديروز افزايش يافت و به بالاي 73 دلار در هر بشكه رسيد.قيمت هر بشكه نفت سبك آمريكا كه تا روز چهارشنبه گذشته به مرز 69 دلار در هر بشكه رسيده بود در روزهاي پنج شنبه و جمعه روندي صعودي را طي كرد و به 30/73 دلار رسيد. بدين ترتيب طي هفته گذشته قيمت نفت 4/4 درصد افزايش داشته است كه اين بالاترين افزايش هفتگي قيمت نفت از ماه اكتبر است.
كاهش ذخاير استراتژيك آمريكا و پيش بيني افزايش مصرف، علل افزايش قيمت نفت عنوان شده اند. وزارت انرژي آمريكا اعلام كرد: حجم ذخاير نفت اين كشور به پايين ترين سطح از ابتداي سال جاري ميلادي رسيده است.
در حالي قيمت نفت نسبت به روز چهارشنبه بيش از چهار دلار افزايش داشته كه ارزش دلار نيز در اين مدت با افزايش مواجه شده است، در حال حاضر هر يورو در برابر 439/1 دلار معامله مي شود، اين رقم روز چهارشنبه گذشته بيش از 46/1 دلار بود.
قيمت هر اونس طلا نيز ديروز به 1109 دلار رسيد كه نسبت به روز چهارشنبه گذشته كاهش داشته اما طي ديروز 9/1 دلار افزايش داشته است.

 



كاهش شاخص بورس هاي آمريكا و اروپا در آستانه سال جديد ميلادي

همزمان با نزديكي سال جديد ميلادي، اكثر بورس هاي مهم جهاني با افت شاخص هاي عمده خود مواجه شدند كه اين موضوع سبب نگراني فعالان بازار سرمايه و سهامداران شد.
به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز داوجونز در بازار مالي آمريكا با يك وپنج صدم درصد كاهش به 10هزار و 331 واحد رسيد.
شاخص نزدك نيز در همين بازار مالي يعني بورس آمريكا با يك و سه صدم درصد كاهش به دو هزارو 184 واحد رسيد.
شاخص اس اندپي در بازار مالي ايتاليا با نود و سه صدم درصد كاهش به بيست و دو هزار و 677 واحد رسيد. شاخص ايبكس در بازار مالي اسپانيا با يك و چهار دهم درصد كاهش به يازده هزار و 696 واحد رسيد.
شاخص يل بيست در بازار مالي بلژيك با 46/1درصد كاهش به دو هزار و 490 واحد رسيد.
شاخص پي اس آي در بازار مالي پرتغال با 38/1 درصد كاهش به هشت هزار و 187 واحد رسيد.شاخص فوتسي صد در بازار مالي لندن با 93/1 درصد كاهش به پنج هزار و 217 واحد رسيد.
شاخص كك چهل در بازار مالي پاريس با 16/1 درصد كاهش به سه هزار و 830 واحد رسيد.شاخص دكس در بازار مالي فرانكفورت نيز با يك درصد كاهش به پنج هزار و 844 واحد رسيد.
شاخص اس ام آي در بازار مالي سوئيس با شصت و شش صدم درصد كاهش به شش هزار و 489واحد رسيد.
شاخص يورواستوكس در بازار مالي اتحاديه اروپا با 19/1 صدم درصد كاهش به دو هزار و 891 واحد رسيد.شاخص هانگ سنگ در بازار مالي هنگ كنگ با 22/1 درصد كاهش به بيست و يك هزار و 347 واحد رسيد.
شاخص سهام نيكي در بازار بورس ژاپن با 30/121 واحد كاهش به ده هزار و 50/42 واحد رسيد.اين در حالي است كه در اين بين فقط شاخص آر تي اس اي در بازار مالي روسيه با رشد شاخص مواجه شد.
اين شاخص با چهار دهم درصد رشد به 1401 واحد رسيد.

 



فراخوان دوبي از 90 بانك براي بازپرداخت بدهي ها

شركت بحران زده «دوبي ورلد» از چند روز آينده مذاكراتش را با نهادهاي اعتباري براي تامين بازپرداخت بدهي 22 ميليارد دلاري خود آغاز مي كند.
به گزارش خبرگزاري ها، بر اين اساس مقام هاي ارشد اين شركت با بيش از 90 بانك اعتباردهنده ملاقات خواهند كرد. تاكنون دولت امارات تنها توانسته 1/4 ميليارد دلار از بدهي شركت «دوبي ورلد» را در پروژه النخيل تضمين كند. اين در حالي است كه مشكلات مالي امارات دوبي بين 80 تا 100 ميليارد دلار برآورد مي شود. «دوبي ورلد» كه بدهي اش 59 ميليارد دلار است در 30 نوامبر اعلام كرده بود كه به اصلاح ساختار شركت هاي زير مجموعه اش از جمله النخيل كه بدهي 26 ميليارد دلاري دارد، نيازمند است. دولت امارات هم در 25 نوامبر اعلام كرده بود كه بازپرداخت بدهي «دوبي ورلد» با تاخير 6 ماهه مواجه خواهد بود.
زيان ايرلاين ها در جهان از مرز 11 ميليارد دلار گذشت
انجمن بين المللي حمل و نقل هوايي (ياتا) پيش بيني كرد زيان شركت هاي هواپيمايي در سال جاري از مرز 11 ميليارد دلار فراتر رود كه اين ميزان دو ميليارد دلار بيشتر از پيش بيني هاي قبلي است.
به گزارش خبرگزاري مهر، در گزارش ياتا پيش بيني شده است: با توجه به كاهش عوايد و افزايش نرخ سوخت، درآمد خالص شركت هاي هواپيمايي در سال جاري، با 15 درصد كاهش نسبت به سال گذشته به 455 ميليون دلار برسد.
در اين گزارش با اشاره به ترافيك مسافري هوايي آمده است: پيش بيني مي شود نسبت به سال 2008، ترافيك مسافري 4 درصد و ترافيك كارگو 14 درصد كاهش يابد.
همچنين پيش بيني مي شود عوايد شركت ها در بخش مسافري 12 درصد و در بخش كارگو 15 درصد كاهش داشته باشد كه اين كاهش در گزارشات قبلي به ترتيب هفت و 11 درصد پيش بيني شده بود.در اين گزارش با اشاره به وضعيت شركت هاي هواپيمايي مناطق مختلف جهان تصريح شده است: شركت هاي هواپيمايي آفريقايي شرايط مطلوبي ندارند و زيان آنها براي سال جاري، حداقل پنج ميليارد دلار خواهد بود؛ زيرا اين شركت ها نه تنها نتوانسته اند در بازارهاي جديد رسوخ كنند، بلكه سهم خود را در بازار برخي مناطق از دست داده اند.
شركت هاي هواپيمايي آمريكاي شمالي هم به رغم كاهش ظرفيت ها و تلاش براي يكسان سازي ميزان عرضه با تقاضا، حداقل دو ميليارد و 600 ميليون دلار زيان خواهند داد كه اين ميزان در حدود يك ميليارد دلار بيشتر از پيش بيني هاي قبلي است.شركت هاي هواپيمايي اروپا هم حداقل سه ميليارد و 800 ميليون دلار زيان خواهند داد كه اين ميزان دو ميليارد دلار بيش از زيان سال گذشته است.
اجرايي شدن پيمان اتحاديه پولي شوراي همكاري خليج فارس
مصطفي الشمالي وزير دارايي كويت در آخرين روز نشست منطقه اي در كويت اعلام كرد پيمان اتحاديه پولي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس به اجرا درآمد. وي در سخناني كه در خبرگزاري رسمي كويت منتشر شد اعلام كرد پيمان مربوط به اتحاديه پولي به اجرا درآمد.

 



تأسيس صندوق طلا در بازار سرمايه از سال آينده

رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران گفت: نخستين صندوق طلا مرداد سال آينده در بازار سرمايه تأسيس مي شود.
احمد وفادار در مصاحبه با واحد مركزي خبر افزود: از سال گذشته مقرر شد تا تمام بخش هاي واقعي اقتصاد، داراي صندوق هاي سرمايه گذاري شوند به همين دليل ايجاد صندوق هاي طلا كه با نام ETF معروف هستند در دستور كار شركت و سازمان بورس قرار گرفت.وي اضافه كرد: برهمين اساس از زمان اعلام اين خبر شركت هاي تامين سرمايه كه مطابق اساسنامه خود ملزم به ايجاد صندوق هاي طلا هستند اقدامات اوليه خود را براي اين كار آغاز كردند.رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران گفت: مطالعات و امكان سنجي لازم براي ايجاد اين صندوق ها صورت گرفته است اما از نظر اجرايي در مراحل ابتدايي هستيم.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14