(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 29 آذر 1388- شماره 19539
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله مهدوي كني: نبايد قدرت به دست كساني بيفتد كه با ولايت فقيه مشكل دارند
توطئه توئيتري گزارش كيهان از جديدترين پروژه ضد ايراني اوباما
گام هاي اساسي براي ايجاد امنيت شبكه و اينترنت در كشور
دروغپردازي رسانه هاي غربي براي خدشه در روابط تهران- بغداد
صفارهرندي: كساني كه با راي كم قصد تحميل خود بر مردم را دارند ديكتاتور هستند
غدير خونين كربلا ـ 3 حقيقت «مرگ» در نگاه سالار شهيدان (ع)
سردار سلامي: استراتژي دشمن در براندازي نظام توقف ناپذير است
اطلاعيه سازمان قضايي نيروهاي مسلح در باره آخرين وضعيت پرونده كهريزك
سردار نقدي در اختتاميه جشنواره ره آورد نور:
حل مشكلات جامعه در گرو بازگشت به روحيه ايثار و گذشت است



آيت الله مهدوي كني: نبايد قدرت به دست كساني بيفتد كه با ولايت فقيه مشكل دارند

آيت الله مهدوي كني تاكيد كرد: نبايد اجازه داد كه كشور در اختيار كساني قرار گيرد كه با ولايت فقيه در تعارض هستند.
رئيس دانشگاه امام صادق(ع) در ديدار مسئولان فرهنگي وزارت علوم با اشاره به حوادث بعد از انتخابات و تاكيد بر علاقه و محبوبيت حضرت امام گفت: نبايد در جامعه قدرت به دست كساني بيفتد كه با ولايت فقيه مشكل دارند.
وي در اين ديدار بر لزوم تعامل فرهنگ و سياست در فضاي دانشگاهي كشور تاكيد كرد و افزود: در ابتداي دولت نهم فضاي دانشگاه ها به شدت سياست زده و ملتهب بود كه با تلاش هاي معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم اين فضاي سياسي به فضاي ادراكي و شناختي تبديل شده است.
آيت الله مهدوي كني در اين ديدار ضمن استقبال از ارتباط مسئولان با علما و روحانيون گفت: سياست جدا از فرهنگ نيست، اما نبايد فراموش كرد كه منظور از سياست مطامع دنيوي و رقابت هاي دفعي نيست، بلكه سياست به معناي حركت در چارچوب هاي نظام جمهوري اسلامي و اداره نظام است.

 



توطئه توئيتري گزارش كيهان از جديدترين پروژه ضد ايراني اوباما

سرويس سياسي-
آمريكا براي كمك به آشوب طلبان ايران در حال توسعه امكانات اينترنتي و لغو برخي تحريم هايش در اين زمينه است.
روزنامه واشنگتن تايمز در گزارشي به قلم «نيكلاس كرالو» اعلام كرد: دولت اوباما با لغو برخي تحريم هاي اينترنتي در مورد ايران اين امكان را فراهم ساخت تا ايرانيان بتوانند نرم افزار ساخت آمريكا را كه در پايگاه هاي اينترنتي اجتماعي از قبيل فيس بوك و توئيتر استفاده مي شود دانلود كنند.
پس از درخواست وزارت خارجه آمريكا از توئيتر براي به تعويق انداختن تعميرات سايت خود در بحبوحه آشوب هاي اخير اين دومين گام دولت اوباما براي تقويت پروژه براندازي سايبري است.
در ادامه اين گزارش آمده است: اين تصميم از اين نگراني نشأت گرفت كه برخي شركت هاي اينترنتي، خدمت رساني به افراد را دركشورهاي تحريم شده، قطع كنند تا با خطر نقض مقررات مربوط به تحريم هاي آمريكا مواجه نشوند. تلاش آمريكا در بهره برداري از فضاي سايبر براي كمك به آشوبگران و مقابله با نظام اسلامي البته مسبوق به سابقه بوده و در جريان اغتشاشات پس ازانتخابات اخير فعاليت هايي پررنگ را تجربه كرد.
هفته نامه آمريكن فري پرس نيز در همين رابطه فاش كرد كه سيا از شبكه هاي اجتماعي اينترنتي توئيتر و فيس بوك براي انتشار داستان هايي درباره ضرب و شتم هاي خونين، درگيري هاي مسلحانه و كشتارهاي گسترده اي كه هيچ گاه تأييد نشد، استفاده كرده است.
اين نشريه با اشاره به تصويب لايحه اختصاص بودجه 55 ميليون دلاري سناي آمريكا به منظور مداخله داخلي در ايران نوشت: در پي انتخابات اخير رياست جمهوري ايران، «تري ميسان» اعلام كرد كه ايرانيان پس از شمارش آراي انتخابات، پيامي متني دريافت كردند كه مدعي شده بود ميرحسين موسوي برنده انتخابات است. هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا هم چندي پيش در گفت وگو با فريد ذكريا، مجري شبكه سي ان ان گفت كه وزارتخانه متبوع وي، اقدامات فراواني را در جريان ناآرامي هاي ايران انجام داده است.
كلينتون براي نمونه اعلام كرد: در آن ايام، شبكه «توئيتر» در اينترنت قصد داشت براي انجام تعميرات داخلي خود، وقفه اي را در فعاليت هايش پديد آورد كه در پي خواسته برخي مقام هاي آمريكايي از مديران ارشد اين سايت، وقفه و تعطيلي مورد نظر در فعاليت توئيتر ايجاد نشد تا آشوب هاي پس از انتخابات ايران را پوشش دهد.
آكادمي بين المللي هنرهاي ديجيتالي و علوم نيز اعلام كرد: انتخابات رياست جمهوري 2009 ايران يكي از ده رخداد مهمي است كه در زمينه اينترنت قرن 21 رخ داده است.
تأثيرگذاري اين فضاي مجازي تا حدي بود كه مشاور سابق امنيت ملي بوش هم در مقاله اي كه در روزنامه «كريستين ساينس مانيتور» انتشار داده است خواستار تعلق جايزه صلح نوبل به بانيان سايت توئيتر به دليل نقش اين رسانه در رخدادهاي پس از انتخابات رياست جمهوري در ايران شد.
«مارك پفيفل» در اين باره گفت: در اوج ناآرامي ها در ايران به طور ميانگين در هر ساعت بيش از 220 هزار مطلب از سوي كاربران ايراني در داخل يا خارج اين كشور روي اين شبكه قرار مي گرفت.
اين بهره برداري عظيم از فضاي مجازي توسط آمريكا اما آنها را به طمع انداخته تا در اين برهه زماني از همين رهگذر نقطه اميدي را براي ترميم وضعيت نابسامان جريان آشوب طلب در ايران ترتيب دهند.
اتاق فكر آن سوي مرزي اغتشاشگران بر آن شده تا با ايجاد شبكه اي ارتباطي بين آشوبگران و انتقال اين شبكه ها به فضاي سايبر، آخرين تلاش خود را براي زنده نگاه داشتن اين جريان نيز انجام دهد. اين رويكرد البته علل اقدامات اخير دولت اوباما را نيز تشكيل مي دهد.
تريتا پارسي رئيس شوراي ملي ايران در آمريكا در گفت وگو با واشنگتن تايمز گفت: لغو تحريم هاي اينترنتي حداقل كاري است كه آمريكا مي توانست براي اصلاح طلبان ايران انجام دهد. وي اين اقدام را گامي مهم به سمت پرداختن تأثير منفي تحريم هاي آمريكا بر مردم عادي ايران توصيف كرد.
توئيتر هك شد
در عين حال به گزارش شبكه خبري بي بي سي، شبكه اجتماعي توئيتر، پنجشنبه صبح در ساعت 6 به وقت گرينويچ هك شد.
بنابراين خبر، زماني كه كاربران سايت توئيتر وارد اين شبكه اينترنتي مي شدند، به سايت ديگري هدايت مي شدند كه اعلام كرده بود اين سايت توسط ارتش سايبري ايران هك شده است.
درسايت هك شده توئيتر اين شعار نمايش داده مي شد كه: رهبر اگر فرمان دهد، جان را فدايش مي كنيم.

 



در دومين همايش مديريت امداد و هماهنگي رخدادهاي رايانه اي بررسي مي شود
گام هاي اساسي براي ايجاد امنيت شبكه و اينترنت در كشور

دومين همايش مديريت امداد و هماهنگي رخداد هاي رايانه اي (CERT) توسط مركز پدافند غيرعامل فاواي كشور با همكاري شركت فناوري اطلاعات برگزار خواهد شد.
محسن اعظمي روز گذشته رئيس مركز پدافند غيرعامل فاوا در خصوص اين همايش گفت: اميدواريم كه با برگزاري همايش ضمن آگاه سازي جامعه در مورد اين مقوله حساس و حياتي، بتوانيم در راستاي تدوين الگوي مناسب براي بهره برداري از مركز ماهر (مركز امداد و هماهنگي حوادث رايانه اي) و راه اندازي مراكز گوهر (گروه واكنش و هماهنگي رخدادهاي رايانه اي) و اتصال مراكز گوهر به مركز ماهرگام هاي اصولي و اوليه اي برداريم.
وي افزود: مديريت امداد و هماهنگي رخدادهاي رايانه اي در واقع مركز مقابله با شرايط اضطراري و بحران ها در مراكز و شبكه هاي رايانه اي وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسه ها است، اين مراكز با بررسي تهديدهاي رايانه اي راهكارهايي را در جهت امن سازي شبكه ارائه مي دهد، صدور پاسخ هاي فوري از مهم ترين فعاليت هاي اين مركز است.
رئيس مركز پدافند غيرعامل فاوا در ادامه تصريح كرد: اهميت چنين واحدهايي در شرايط بحراني آشكار مي شود، چرا كه در موقع بحران، با بروز مشكلات و اختلال در شبكه بارها مشاهده شده است كه به دليل نبود چنين واحدهايي هيچ فردي مسئوليت مشكلات امنيتي به وجود آمده را بر عهده نمي گيرد.
وي ادامه داد: در چند ماه اخير با بروز مشكلاتي براي پايگاه هاي اينترنتي داخلي، راه اندازي و فعاليت چنين مراكزي اهميت بيشتري يافته است، البته پيش از اين دوره شركت فناوري اطلاعات در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به عنوان متولي اين حوزه گام هايي را در جهت راه اندازي مركز ماهر برداشته است.
اعظمي اظهار داشت: مركز پدافند غيرعامل آماده است تا با هر ارگان يا شركتي كه مي تواند كشور را در راه تامين و توسعه امنيت در حوزه ICT ياري دهد همكاري كند.
ضرورت ايجاد CERT در سازمان ها، لزوم آموزش و تشريح حوادث امنيتي رايانه اي با تاكيد بر حوادث بعد از انتخابات عليه سايت هاي ايراني و انتقال تجربه هاي ناشي از اين حوادث، توجيه امنيتي و ارتقا آمادگي دستگاه ها براي مواجهه با حوادث مشابه در آينده از اهداف برگزاري اين همايش است.
چيستي CERT و ضرورت ايجاد آن، انواع CERT و مدل هاي سازماني، گام هاي اجرايي ايجاد CERT نقش CERT در مقابله با تهديدهاي ملي، ميزگرد تخصصي با عنوان توجيه امنيتي دستگاه ها نسبت به حوادث امنيتي اخير و ارتقا و آمادگي آنها براي مقابله با حوادث مشابه در آينده موضوعات مورد بحث در اين همايش است.
مركز پدافند غيرعامل در سال 1386 به عنوان عامل چهارم و بازوي اجرايي سازمان پدافند غيرعامل كشور در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات با اهداف اجراي پروژه هايي با ملاحظات پدافند غيرعامل و مقابله با حمله هاي سايبري راه اندازي شد و در طول اين زمان 40 پروژه مطالعاتي و تحقيقاتي و 15 پروژه امنيتي منجر به محصول را هدايت كرده است.

 



پس از چند ساعت آشكار شد
دروغپردازي رسانه هاي غربي براي خدشه در روابط تهران- بغداد

سرويس سياسي-
بي اعتباري و دروغپردازي رسانه هاي غربي و عربي براي خدشه در روابط ايران و عراق پس از چند ساعت آشكار شد.
بامداد روز جمعه وقتي بلندگوهاي سخن پراكني چند كشور غربي اخباري مبني بر تصرف يكي از چاه هاي نفتي عراق توسط مرزداران ايراني را منتشر كردند و بلافاصله رسانه هاي عربي شان نيز اين دروغ شاخ دار را با آب و تاب فراوان پخش كردند تا براي اولين بار بروز يك مناقشه جدي ميان ايران و عراق را نتيجه بگيرند. البته اين هياهوي غربي ها و شيخ نشين هاي خليج فارس بيشتر از چندساعت دوام نياورد و آنها مجبور شدند فتيله دروغ بافي خود را خيلي زود پايين بكشند.
اين اتفاق وقتي رخ داد كه احمد علي خفاجي معاون وزير كشور عراق ظهر روز جمعه در گفت وگو با رويترز خبرسازي رسانه هاي غربي مبني بر استقرار نيروهاي ايران در چاه نفتي مشترك را از اساس تكذيب كرد و گفت: اين خبر اصلاً صحيح نيست.
خفاجي افزود: ميدان مورد بحث در حال حاضر توسط هر دو طرف ناديده گرفته شده است و هيچ هجومي هم به اين ميدان انجام نشده و اين ميدان خالي رها شده است.
وي تأكيد كرد ميدان مذكور كاملاً بر روي مرز بين دو كشور قرار دارد. اين اظهارات مقام رسمي عراق در واقع آب سردي بود بر تن دروغپردازان غربي و عربي تا چند ساعت پيش از آن به نقل از منابع آگاه ناشناس(!) هياهو مي كردند كه ايران وارد خاك عراق شده و در چاه شماره 4 ميدان نيسان نيرو مستقر كرده است. اين شايعه پراكني همچنين باعث افزايش 5/1 دلاري قيمت نفت شد. البته علاوه بر تكذيب طرف عراقي، مقامات ايران هم شايعه پراكني فوق را با هدف تخريب روابط ايران و عراق ارزيابي كرده و آن را دروغي بيش ندانستند. سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد در همين رابطه ادعاي برخي رسانه هاي غربي مبني بر ورود سربازان ايراني به خاك عراق را صحيح ندانست و گفت: هرگونه مسائل مرزي بين دو كشور در چارچوب كميته هاي فني و كارگروه هاي تخصصي مورد پيگيري قرار مي گيرد.
حسن كاظمي قمي درگفت وگو با ايسنا تأكيد كرد: مكانيزم هاي مربوط به پيگيري مسايل مرزي از جمله چاه هاي نفتي مشترك يا رژيم حقوقي آب هاي رودخانه هاي مرزي و يا نحوه استفاده از اروندرود در چارچوب توافقاتي كه بين دو كشوروجود دارد مشخص شده است. به طور طبيعي بايد كليه مسايل مربوط به مرزهاي بين دو كشور در چارچوب اين توافق نامه ها در كميسيون هايي كه مورد توافق قرار گرفته است صورت گيرد.
وي تأكيد كرد: مسأله مطرح شده در مورد فكه ادعاهايي است كه از سوي رسانه هاي بيگانه طرح شده و صحت ندارد.
همچنين شركت ملي نفت ايران نيز با صدور اطلاعيه اي ادعاي رسانه هاي غربي و عربي را تكذيب كرد.
تلاش براي برهم زدن
روابط تهران- بغداد
منشأ بيروني دارد
از سوي ديگر سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ادعاهاي مطرح شده از سوي برخي رسانه هاي بيگانه مبني بر اشغال چاه نفت عراق توسط ايران را ترفندهاي تبليغاتي دانست و تأكيد كرد: استفاده از چنين عبارات و الفاظي صرفاً با هدف برهم زدن روابط خوب دو كشور صورت مي گيرد و منشأ بيروني دارد.
«رامين مهمانپرست» در گفت وگو با ايرنا با تأكيد بر روابط بسيارخوب و دوستانه ايران و عراق، تصريح كرد: كساني كه از برهم خوردن روابط دوستانه ايران و عراق خرسند مي شوند، اقدام به ترفند تبليغاتي و استفاده از الفاظ و عبارات تداعي كننده اختلاف ميان تهران- بغداد مي كنند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به اينكه ممكن است يك سري بحث هاي فني در زمينه هاي مختلف بين دو كشور وجود داشته باشد، گفت: مسئولان دو كشور دوست و همسايه بطور مرتب در حال آمد و شد و رايزني در خصوص مسايل مختلف هستند و بحث هاي فني بين مسئولان ذيربط دو كشور مورد گفت وگو و بررسي قرار مي گيرد و اين يك امر كاملاً طبيعي است.
ايران آماده ميزباني
كنفرانس همسايگان عراق
از سوي ديگر در حالي كه رسانه هاي غربي و عربي در تلاش براي خدشه در روابط تهران-بغداد هستند مقامات كشورمان از آمادگي تهران براي ميزباني كنفرانس همسايگان عراق خبر دادند.
به گزارش ايسنا، تهران پيشنهاد ميزباني كنفرانس همسايگان و كشورهاي مرتبط با مسأله عراق را مطرح كرده اما هنوز زمان و جزئيات آن را اعلام نكرده است.

 



صفارهرندي: كساني كه با راي كم قصد تحميل خود بر مردم را دارند ديكتاتور هستند

وزير سابق ارشاد گفت: در خط مقدم همه انحرافها و يا جريانهاي خجسته و رويدادهاي تعالي بخش، جريانات سياسي قرار دارند.
دكتر محمدحسين صفارهرندي كه در جمع دانشجويان دانشگاه بوعلي سينا همدان به مناسبت سالروز شهادت دكتر مفتح و وحدت حوزه و دانشگاه سخن مي گفت، با بيان مطلب فوق، گفت: برخي از جريانات سياسي كه مردم به آنها اعتماد كرده و به عنوان جلودار پذيرفته بودند قدر اين اعتماد را ندانسته و در ميانه راه خواسته هاي خود را بر منافع اسلام و انقلاب و مردم ترجيح دادند.
اين فعال سياسي افزود: اما اعتقاد مردم ما به اسلام و پيوند آنها با اعتقادات ديني ناگسستني است و عاشورا همواره پشتوانه ما در تاريخ بوده تا عناصر زبون بر ما مديريت نكنند.
وي با اشاره به تكريم امامزاده ها و سادات به دليل انتساب آنها به خاندان پيامبر(ص) توسط مردم؛ ادامه داد: عزيزاني هم كه رنگي را به عنوان نماد دارند هيچوقت به جنگ با مقدسات برنمي خيزند چون پايان چنين ادعا به فرموده امام علي(ع) هلاكت است.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه كرد: كساني كه در جمع هاي دانشجويي هستند نسبت به برخي دلهاي ناپاكي كه مي خواهند دانشجويان را با خوراك مسموم از بيرون تغذيه فكري كنند، پاك ترين ها هستند.
وي يادآور شد: اين تغذيه كنندگان از ابتداي انقلاب پشت صحنه بوده و هيچ گاه گير نيفتاده اند و در پي اين هستند كه دانشجوي ما تقاص تحريكات دشمن شادكن آنها را بپردازد.
وي تاكيد كرد: همه دانشجويان از كسي كه بخواهد عدم اسلاميت را براي آنها به ارمغان بياورد يا مقابل جمهوري اسلامي بايستد اظهار برائت مي كنند.
صفارهرندي اظهار داشت: وقتي به جاي شعار اصولي مطرح از اول انقلاب يعني استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي، كه مردم به پاي آن خون داده و 98 درصد راي دادند، شعار انحرافي جايگزين مي شود، كساني كه اجازه مي دهند اين شعارها زير پرچم آنها مطرح شود، بايد مورد انتقاد قرار بگيرند. كه چرا بستري را فراهم كردند تا عده اي در ماه رمضان دسته جمعي روزه خواري كنند.
صفارهرندي در پايان به برخي سؤالات حاضران پاسخ داد.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص دروغگويي بعضي روزنامه ها كه از سوي دانشجويان مخالف مطرح شده بود، گفت: براي چنين ادعاهايي بايد دليل بياوريد اما موردي مانند 72 كشته كه خيلي از آنها زنده بودند دروغ بزرگي بود كه رواج دهندگان آن هم معترف شدند و ليست را از روي سايت هاي خود برداشتند كه البته كار خوبي بود چون جلوي ضرر را از هر جا بگيري منفعت است.
وي در پاسخ به سؤال ديگري گفت: ديكتاتوري از اين نقطه شروع مي شود كه كسي راي نياورده اما بگويد من رئيس جمهور هستم چرا كه استبداد انگي نيست كه بگوييم به قيافه يك نفر مي خورد بلكه هركس بخواهد خواسته هاي خود را تحميل كند مستبد است.
گفتني است جلسه سخنراني صفارهرندي كه به دعوت جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه بوعلي برگزار شد با آرامش نسبي به پايان رسيد و مورد رضايت سخنران و اكثريت دانشجويان بود.
تلاش عده اي از دانشجويان مخالف براي برهم زدن نظم جلسه توفيق چنداني نداشت و اكثريت حاضران از هر دو طيف با آرامش به سخنان صفارهرندي گوش فرا دادند.
هنگامي كه دانشجويان موسوم به جنبش سبز شعار «دانشجو بيدار است، از استبداد بيزار است» سر دادند صفارهرندي از تمامي دانشجويان حاضر خواست تا اين شعار را تكرار كنند. عليرغم تذكر مجري مبني بر خودداري از كف و سوت به احترام ماه محرم، عده اي از هواداران كانديداهاي شكست خورده در چند نوبت اقدام به اين كار كردند.

 



غدير خونين كربلا ـ 3 حقيقت «مرگ» در نگاه سالار شهيدان (ع)

بحث در تحليل « غدير خونين كربلا » بود. اشاره شد به اينكه خاورميانه را امويان به زور تصاحب كردند. نه در دولتمردان اموي حق وجود داشت، نه در توده مردم كه پيرو دولت مركزي بودند حق خواهي مطرح بود ! وجود مبارك سالار شهيدان، حسين بن علي بن أبيطالب ملاحظه كرد كه اگر اين قيامش را در همان مدينه، عملي كند، آنها حضرتش را مانند امام مجتبي (ع) شهيد و مسموم مي كنند، و در همان مدينه به خاك مي سپارند؛ و الآن ما ديگر كربلا و شهره جهاني آن صحنه را نداشتيم ! لذا حضرت براي روشن كردن مردم از يك سو، و انتخاب سرزميني كه به خطر بعدي وهابيّت و امثال اينها در بقيع گرفتار نشود، جريان كربلا و كوفه را انتخاب كردند.
در مكه كه همگان حضور داشتند، وجود مبارك آن حضرت سخنراني كرد. در نوبت قبل به عرضتان رسيد كه وجود مبارك سالار شهيدان (ع) از همان اوّل قصد « عمره مفرده » داشت، و هرگز قصد حج نداشت تا حج را به عمره تبديل كند ! در روز ترويه كه غالباً آماده مي شدند براي رفتن به عرفات، وجود مبارك حضرت سخنراني كرد و مرگ را تشبيه كرد؛ فرمود: مرگ براي انسان زيور است. خطّ الموت علي ولد آدم مخطّ الق لاده علي ج يد الفتاه (1).
وجود مبارك حسين بن علي مانند سائر ائمه (عليهم السّلام) كه مفسّر حقيقي قرآن كريمند، و قرآن ناطقند، و قرآن ممثّلند؛ براي مردم تشريح كردند كه مرگ يك تحوّل است، و انسان،مرگ را مي ميراند، نه اينكه مرگ، انسان را بميراند ! و مرگ از پوست به در آمدن است، و نه پوسيدن ! مرگ از انسان چيزي نمي كاهد، اين انسان است كه مرگ را پشت سر مي گذارد؛ چون كلّ نفس ذائ قه الموت (2)، نه كلّ نفس يذوقها الموت ! هر كسي مرگ را هضم مي كند، نه هر كسي را مرگ هضم بكند.
وجود مبارك حضرت فرمود: مرگ است كه پايان كار است، و مرگ براي ما گواراست و زيور است براي ما. براي من يك آرامگاهي، يك قتلگاهي، يك قبري در سرزمين عراق مشخص شده كه گويا مي بينم گرگهاي آن منطقه بدنم را قطعه قطعه مي كنند؛ لكن من بيش از آن مقداري كه يعقوب به فرزندش مشتاق بود، يا يوسف به آبائش مشتاق بود، به اجدادم مشتاقم(3).
نثار «خون »، تنها راه نجات مردم از جهالت و ضلالت
پس مرگ براي ما گواراست، ولي خاورميانه در آتش باطل دارد مي سوزد. ا ولا ترون انّ الحقّ لا يعمل ب ه و انّ الباط ل لا يتناهي عنه (4)؛ اين را در مقاطع گوناگون در بين راه فرمود: مگر نمي بينيد كه به حق عمل نمي شود، و از باطل پرهيز نمي شود ! يعني در دولتمردان سخن از حق طلبي نيست؛ در ملّت هم كه عبيد الدّنيا شده اند(5)، حق خواهي مطرح نيست؛ و چاره اي جز بذل ( خون ) نيست !
گاهي با تدريس، با تأليف، با تصنيف، با تحرير، با تحليل، با اين گونه امور حق را مي شود به جامعه منتقل كرد. گاهي كه جامعه غرق شدند، در خطر افتادند و غوطه ورشدند؛ در آنجا سخن از ( ا ستنقاذ ) است، نه تعليم. اينكه در زيارت أربعين آمده است: و بذل مهجته ف يك ل يستنق ذ ع بادك (6)؛ ا ستنقاذ كند، همين است. يك كسي كه در دريا دارد غرق مي شود، بايد وارد دريا شد و او را نجات داد؛ اين حال را مي گويند: ( ا ستنقاذ ).
درباره پيامبر تعبير به هدايت آمده، اما درباره حسين بن علي تعبير به ا نقاذ آمده. در نهج البلاغه، در خطبه اوّل كه قبلاً به عرضتان رسيد، اينچنين بود: و هداهم ب ه م ن الضّلاله و انقذهم ب مكان ه م ن الجهال ه (7). درباره جهالت سخن از « ا نقاذ » شده؛ درباره ضلالت، سخن از « هدايت» است. درباره حسين بن علي هر دو بخشش به ا نقاذ تعبير شده؛ و بذل مهجته ف يك ل يستنق ذ ع بادك م ن الجهاله و ح يره الضّلال ه. به هر تقدير؛ خاورميانه در بطلان فرو رفته بود، و وجود مبارك سالار شهيدان هيچ راهي نداشت جز بذل خون و تحمّل شهادت و اسارت.
« لقاي الهي »، وطن اصلي انسان
بعد از اينكه اين خطبه را در مكه ايراد كرد، فرمود: من عازم عراقم؛ هر كس عازم مرز ما و هدف ماست، من بامداد فردا حركت مي كنم: من كان باذ لاً ف ينا مهجته و موطّ ناً علي ل قاء الله نفسه فليرحل معنا (8). اگر كسي آماده است كه سر ببازد، و اگر كسي آماده است كه خون بدهد، و اگر كسي جهاني فكر مي كند، و اگر كسي ملكوت را وطن مي داند، نه ملك را ! توطين مي كند خود را بر ل قاء الله، ل قاء الله را وطن مي داند، نه سرزمين خاص را؛ او مي تواند به كربلا بيايد.
اين سخن كه در كلمات مرحوم شيخ بهائي آمده: اين وطن، مصر و عراق و شام نيست؛ مسبوق به سخنان لطيف شيخ اشراق است كه فرمود: گرچه اين حبّ وطن اقليمي، مسأله خاص خود را دارد و لازم است، امّا انسان بايد آن وطن حقيقي را دوست داشته باشد: حبّ الوطن م ن اليمان، ما از جاي ديگر آمديم كه لقاي الهي است، بايد به آنجا بر گرديم؛ آن وطن اصلي ماست.
بنابراين سروده مرحوم شيخ بهائي مسبوق به گفته لطيف شيخ اشراق است؛ امّا همه اينها از بركات اهل بيت عصمت و طهارت است كه سالار شهيدان فرمود: كسي توطين بكند؛ يعني وطن شناسي بكند، وطن يابي بكند، وطن محوري باشد، و وطن خود را لقاء الله بداند. چون از آنجا آمده، و به آنجا بر مي گردد؛ نّا ل لّه و نّا ل يه راج عون (9). اگر توطين نفس كرد و فهميد وطن او لقاء الله است، آنجا دار القرار است و مي آرمد؛ اين مي تواند كربلائي بشود. با اين سخنراني حق مدار و حق محور، مردم را روشن كرد. آنهائي كه عازم عرفات و مشعر و منا بودند، آنها را روشن كرد؛ كه بعدها سخن نهضت كربلا كه به آنها رسيد، بسياري از اينها آگاه شدند.
روشنگري هاي امام حسين (ع) در مسير حركت
از مدينه به كربلا
و با اين خطبه از مكه به طرف كوفه حركت كرد؛ منتها كوفه راهش ندادند كه راه كربلا را انتخاب كرد. در بين راه نامه هاي فراواني نوشت، وجود مبارك مسلم بن عقيل را به عنوان نائب خاص به كوفه اعزام كرد كه پيام حضرت را به مردم كوفه رساند. مردم كوفه هم سوابق فراواني با علي بن أبيطالب داشتند، شاگردان آن حضرت بودند، پاي منبر آن حضرت نشسته بودند، به آن حضرت اقتداء كرده بودند ، اهل بيت را مي شناختند.وجود مبارك مسلم بن عقيل به عنوان نائب مخصوص وارد سرزمين كوفه شدند، كه داستان خاص خودش را دارد.
قيام حسيني به منظور « اقامه حق »؛ و نه دريافت ( حطام دنيا )
بنابراين وجود مبارك أبي عبدالله در تمام اين راهها براي تعيين آن هدف بود. اگر در نهج البلاغه آمده است كه: تمام قيام هاي ما، هيچ كدام براي دنيا و حطام دنيا نبود، عين آن سخناني كه در نهج البلاغه هست، در فرمايشات أبي عبدالله هم هست. كه خدايا ! تو مي داني ما براي دنيا و كشور گشائي و امثال ذلك نيآمديم. كلّ اين جريان در اختيار ما باشد، براي اقامه حق است.
بيانات آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در برنامه تلويزيوني
( غدير خونين كربلا ) قم ـ دي 1378
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بحار الأنوار /44 / 366 (2) آل عمران / 185
(3) اشاره به: بحار الأنوار / 44 / 366 و 367 (4) تحف العقول / 345
(5) اشاره به: تحف العقول / 345 ـ نّ النّاس عبيد الدّنيا ...
(6) تهذيب الأحكام / 6 / 113 ـ ز ياره الأربعين (7) نهج البلاغه / خطبه 1 ـ مبعث النّب ي
(8) بحار الأنوار / 44 / 367 (9) بقره / 156
خوان حكمت دردهه اول محرم هر روز منتشر مي شود

 



سردار سلامي: استراتژي دشمن در براندازي نظام توقف ناپذير است

جانشين فرماندهي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي،گفت: استراتژي دشمن كه همان طرح راهبردي براندازي نظام اسلامي است ، توقف ناپذير است.
سردار سرتيپ حسين سلامي در مراسم اختتاميه جشنواره «ره آورد سرزمين نور» با اشاره به واقعه عظيم كربلا و شهادت امام حسين(ع) در روز عاشورا افزود: در اين روز همه لطافت هاي روح بشري پاك شد و عظمتي بي انتها به دليل الهي بودن اين واقعه بزرگ باعث شد كه اين حادثه در زمان متوقف نشود.
وي ادامه داد: زمان نتوانست بر چهره درخشان اين رخداد عظيم الهي گرد كهنه شدن را بپاشد و عاشورا همچنان گسترده، شاداب و نيرومندتر از گذشته در متن زندگي ما جريان دارد، به شكلي كه شيعه بخش اعظم شخصيت خود را مديون عاشورا است كه با آن زندگي مي كند و الهام مي گيرد، همچنان كه تاريخ خود را تاكنون ساخته است.
سردار سلامي با تاكيد بر اين كه عاشورا ابدي خواهد ماند و به طور يقين ازلي بوده و هر پديده اي كه صفت ابدي دارد به طور يقين الهي خواهد بود، تصريح كرد: عاشورا آسمان ستاره هاي پرفروغ بي غروبي است كه نقشي از كهكشان بي ستاره كه نور الهي به زمين منعكس مي كند را دارا مي باشد و توانسته اين نقش بزرگ را نشان دهد كه عاشورا برگرفته اي از هنر است.
وي با تاكيد بر اين كه به طور يقين بدون عاشورا دفاع مقدس نيز شكست خورده بود، ادامه داد: موجي كه در انسان ايجاد شد باعث گرديد تا در هر روز دفاع مقدس، تكرار كربلا و تكثير آن در قالب امروزي شود و دقيقا همان صف آرايي، ولي در مقياسي متفاوت در چهره امروزي با نمادهاي مختلف باشد.
سردار سلامي همچنين امام(ره) را فرزند رسول خدا كه در برابر كفر جهاني علم انسانيت را به دست گرفته و در زمان خود در پي به سعادت رساندن بشريت بود دانست و افزود: دفاع مقدس واكنش سازمان يافته استكبار در برابر انقلاب عظيم اسلامي بود .
وي با اشاره به اينكه در زمان اول انقلاب حكومتي در ايران به روي كار آمد كه فاقد نيروي قدرتمند بود و استكبار قصد داشت كه با درهم پيوستگي كامل در برابر ايراني در مقياس نابرابر مانند واقعه عاشورا ايستادگي كند، گفت: دفاع مقدس يك ميراث ارزشمند ايراني و اسلامي است، همچون دريايي پر از گنج است كه هر غواصي مي تواند از انواع معارف آن بهره مند شود.
جانشين فرمانده كل سپاه در بخش ديگري از سخنانش جنگ فيزيكي عليه نظام را تمام شده دانست اما تصريح كرد كه جنگ به عنوان الگويي از يك مقاومت بي انتهاي ملي، مخزن مهرباني ها، فداكاري ها، رشادت ها و هنرنمايي مردان خدايي همچنان باقي است.
وي دوره كنوني را زنده به وسيله قهرمانان آن دوره تفسير كرد و گفت: نفس گرم آنان در كوچه هاي شهرهاي ما تضمين كننده آرامش، استحكام و امنيت كنوني ما است.
سلامي با ابراز خوشحالي از طولاني شدن مدت زمان دفاع مقدس خاطر نشان ساخت: جنگ تحميلي توانست نشانه هاي بزرگي از عظمت اسلام را مشخص كند و اگر زود تمام مي شد، شايد امكان نداشت عشق و ارادت به ولي زمان توسط مردم ايران نشان داده شود.
وي ادامه داد: دشمن فكر مي كرد نظام اسلامي فاقد تجربه، تعادل و ثبات لازم براي جنگي بزرگ در مقياس جهاني است و در برابر بحران هاي ايجاد شده توسط آنان ناتوان است اما امام (ره) عنصري ناشناخته از ايمان و اعتقاد را به صحنه آورد و مردم نيز جنگ و زندگي را براي پيروزي در هم ادغام كردند كه البته اين رفتار مردم عكس روند ساير انسان ها در صحنه هاي نبرد فيزيكي است.
جانشين فرمانده كل سپاه با تاكيد بر اين كه امروز در بهترين بستر آزادي و امنيت در حال حركت هستيم، گفت: ولي دشمن دست بردار نيست و جنگ را به محيط دانشگاهي و خيابان ها كشيده است.
سلامي افزود: استراتژي دشمن يعني طرح راهبردي از بين بردن نظام توقف ناپذير است و اگر به اين مطلب متوجه نباشيم ممكن است در ميدان آنها توپ بزنيم و معادلات چند مجهولي طراحي آنها را حل كنيم. وي در پايان تاكيد كرد: در خط مقدم ميدان مبارزه جديد، قلم و خطابه حرف اول را مي زند چون بايد رشادت هاي گذشته به نسل جديد منتقل گردد، كه البته نبايد اين رشادت ها در زمان گذشته باقي بماند و شهدا كه هر كدام يك كتاب نانوشته از معارف هستند بايد توصيف و شناسانده شوند.

 



اطلاعيه سازمان قضايي نيروهاي مسلح در باره آخرين وضعيت پرونده كهريزك

سازمان قضايي نيروهاي مسلح در اطلاعيه اي آخرين وضعيت پرونده كهريزك را جهت تنوير افكار عمومي اعلام كرد .
به گزارش روابط عمومي سازمان قضايي نيروهاي مسلح، در اين اطلاعيه آمده است: ضمن عرض تسليت به مناسبت فرا رسيدن ايام سوگواري سيد الشهدا(ع) و ياران با وفايش به اطلاع عموم مي رساند كه پرونده بازداشتگاه كهريزك با صدور كيفر خواست عليه 12 متهم به دادگاه ارسال شد؛ براساس تحقيقات به عمل آمده به دنبال وقوع حوادث و نا آرامي هاي پس از انتخابات از تاريخ 25/ 3/ 1388 تا 3/ 4/ 1388 تعداد 23 متهم و در تاريخ 19/ 4/ 1388 تعداد 145 متهم با دستور مقام قضايي به بازداشتگاه كهريزك اعزام مي شوند.
اين اطلاعيه مي افزايد: در پي وصول گزارش هايي مبني بر نقض حقوق شهروندي منجر به فوت سه نفر از متهمان بازداشتگاه مذكور، مقام معظم رهبري دستور تعطيلي بازداشتگاه كهريزك و برخورد دقيق و قانوني با عوامل تعرض به حقوق شهروندي را صادر و در اين خصوص هيات ويژه دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي تحقيقاتي را آغاز مي كند.
در ادامه اين اطلاعيه آمده است: با پيشنهاد اين هيأت و گزارش هيأت نظارت و بازرسي حقوق شهروندي قوه قضائيه و دستور مقامات عالي قضائي پرونده اي در دادسراي نظامي تهران تشكيل مي شود كه آخرين نتايج رسيدگي به اين پرونده پس از 4 ماه تحقيقات مداوم به شرح ذيل به اطلاع مردم شريف ايران مي رسد.
1- پس از ارجاع پرونده به شعبه اول بازپرسي دادسراي نظامي تهران با همكاري ضابطين قضايي بررسي هاي جامعي در اين ارتباط آغاز و بخش هاي مختلف بازداشتگاه كهريزك مورد بازديد و بازرسي دادستان نظامي تهران و قاضي پرونده قرار مي گيرد. در ادامه با اخذ ليست كامل اسامي متهمان اعزامي به بازداشتگاه كهريزك در جريان حوادث بعد از انتخابات، تمامي آنان شناسايي و 98 نفر شكايت خود را به دادسراي نظامي تهران اعلام مي كنند و مصدومان به پزشكي قانوني معرفي مي شوند.
2- در روند رسيدگي به پرونده، با تدبير دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي و پرداخت خسارت و دلجويي از شاكيان در نهايت تعداد 51 نفر از آنان، رضايت خود را اعلام مي كنند.
3- به دليل جان باختن 3 نفر از بازداشت شدگان به نام هاي مرحوم محسن روح الاميني، مرحوم امير جوادي فر و مرحوم محمد كامراني و شكايت اولياء دم، تحقيقات جامعي در اين خصوص از متهمان، شهود و مطلعين صورت گرفت و از پزشكي قانوني خواسته شد كه با توجه به معاينه اجساد ضمن اخذ نظر هيأت تخصصي پزشكي قانوني نظر خود را درباره علت فوت آنان اعلام كند. پزشكي قانوني در نظريه خود ضمن رد فوت نامبردگان به لحاظ ابتلاء به بيماري مننژيت، با تاييد وجود آثار متعدد ضرب و جرح بر روي اجساد، علت درگذشت متوفيان را مجموع صدمات وارده اعلام مي كند.
4-تحقيقات به عمل آمده نشان مي دهد كه بازداشتگاه كهريزك از شرايط نامناسبي به لحاظ زيستي، بهداشتي و تغذيه برخوردار بوده و شكات نيز بدون رسيدگي هاي لازم پزشكي در كنار برخي افراد سابقه دار و شرور نگهداري مي شدند و به دليل ظرفيت محدود بازداشتگاه، تعداد زيادي از دستگيرشدگان در فضايي محدود و وضعيتي سخت ايام بازداشت خود را سپري كرده اند. در مجموع بازداشتگاه كهريزك فاقد استانداردهاي لازم براي نگهداري متهمين بوده و برخوردهاي ناهنجار و تنبيهات بدني مأمورين نيز اين شرايط بد را تشديد كرده است.
5-پس از تحقيقات اوليه، عوامل دخيل در پرونده به عنوان متهم به دادسراي نظامي احضار و از آنان بازجويي به عمل آمده و تا پايان تحقيقات در مجموع 22 نفر از رده ها و قسمت هاي مختلف نيروي انتظامي و افراد مرتبط به عنوان متهم تحت تعقيب قرار گرفته اند.
6- دادسراي نظامي تهران در نهايت پس از تحقيقت جامع با توجه به اقارير و اظهارات متهمان، گواهي شهود، مدارك و اسناد موجود، اظهارات شكات و مطلعين، معاينه محل وقوع جرم، استعلامات متعدد از مراجع ذيربط، نظريات پزشكي قانوني در خصوص چگونگي و ميزان جراحات و صدمات وارده به شاكيان و علل فوت متوفيان، مواجهه حضوري و ساير قرائن موجود در مجموع 12 نفر از متهمان را مجرم شناخته و در خصوص آنان كيفر خواست صادر و نسبت به ساير متهمان حسب مورد قرار منع پيگرد و موقوفي تعقيب صادر كرده است.
7- براساس مدارك و شواهد موجود و نظريات پزشكي قانوني، دادسراي نظامي تهران جان باختن مرحوم محسن روح ا لاميني، مرحوم امير جوادي فر و مرحوم محمد كامراني را به استناد بند « ب » ماده 206 « قانون مجازات اسلامي » از مصاديق قتل عمد تشخيص داده و در همين ارتباط از دادگاه نظامي براي 3 نفر از متهمان شاغل در بازداشتگاه كهريزك به اتهام مشاركت در ايراد ضرب و جرح منجر به قتل عمد سه نفر، درخواست مجازات كرده است.
8- ساير اتهامات منتسب به متهماني كه پرونده آنان منتهي به صدور كيفر خواست در دادسراي نظامي شده عبارت است از: آمريت و مشاركت در ايراد ضرب و جرح و اهانت به شكات، محروم كردن بازداشت شدگان از حقوق مقرر در قانون اساسي و عدم رعايت حقوق شهروندي موضوع ماده واحده قانون احترام به آزادي هاي مشروع، بي مبالاتي و عدم رعايت نظامات دولتي در ارتباط با امور خدمتي منجر به تلفات جاني و صدمات بدني به دليل عدم مديريت و نظارت لازم بر بازداشتگاه، آمريت و مشاركت در گزارش خلاف واقع در خصوص علت و نحوه درگذشت سه تن از متهمان بازداشتي در كهريزك.
اين اطلاعيه در ادامه مي افزايد: سازمان قضايي نيروهاي مسلح مطابق با مقررات قانوني پس از صدور حكم قطعي اسامي متهمان را اعلام خواهد كرد.
در پايان لازم است از مقامات عالي رتبه نظام، هيأت سه نفره قوه قضائيه، هيأت ويژه دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، اعضاي كميته ويژه مجلس شوراي اسلامي، اصحاب رسانه و مردم صبور ايران و تمامي كساني كه با رهنمودها و همكاري هاي خود دادسراي نظامي تهران را در رسيدگي به اين پرونده ياري نمودند تشكر كنيم.
اطلاعات تكميلي در خصوص نحوه برگزاري و زمان تشكيل اولين جلسه دادگاه متهمان پرونده متعاقبا اعلام خواهد شد.

 



سردار نقدي در اختتاميه جشنواره ره آورد نور:
حل مشكلات جامعه در گرو بازگشت به روحيه ايثار و گذشت است

رئيس سازمان بسيج مستضعفين تاكيد كرد: اگر مي خواهيم مشكلات جامعه را حل كرده و به قله هاي پيشرفت برسيم بايد به همان فرمول هاي دفاع مقدس و همان ايثار و گذشت ها متوسل شويم.
سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين عصر شنبه در اختتاميه هفتمين جشنواره فرهنگي هنري ره آورد سرزمين نور كه با حضور محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در سالن 5 آذر بسيج برگزار شد، با اشاره به ايام محرم، ماه پيروزي خون بر شمشير اظهار داشت: اگر امروز شاهد موج بيداري ملت ها در جهان هستيم به بركت اين حركت بزرگ و پيام رساني عظيم حضرت زينب پس از واقعه عاشورا بود كه موجب شد امروز شاهد مجد و قدرت اسلام در جهان باشيم.
نقدي با تاكيد بر اهميت دقت و به كارگيري هنر در اين پيام رساني خاطرنشان كرد: اوج هنر ما زماني است كه بتوانيم راه كارهاي امروزي را براي حل مشكلات از دل اسلام استخراج كنيم و بتوانيم جامعه اسلامي را در اين مسير به حركت درآوريم.
وي ادامه داد: هر چند واقعه كربلا با عظمت و به صورت سينه به سينه در نقل ها و گفته ها به ما رسيده است اما اين انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني بود كه توانست اهداف اين واقعه را به صورت ميداني و اجرايي در جامعه پياده كرده و ارزش هاي اسلامي را احياء كند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين هنر امام را اجراي كاربردي پيام واقعه كربلا دانست و اظهار داشت: امروز با وجود كاروان راهيان نور حركت بزرگي انجام شده است كه جوانان كه توفيق حضور در جبهه ها نداشتند بتوانند با ارزش هاي آن زمان آشنا شوند.
نقدي ضمن تقدير از برگزاري چنين جشنواره اي گفت: جشنواره ره آورد سرزمين نور، مردمي ترين جشنواره كشور است كه در آن شاهد درخشش هاي هنري بزرگي است.
وي افزود: كمال اين حركت آن است كه بتوانيم از درس هايي كه شهدا به ما دادند طرح هاي عملي براي به جريان انداختن همان باورها در بستر جامعه فراهم كنيم.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين ضمن انتقاد از دولت هاي گذشته خاطرنشان كرد: دولت هاي پس از جنگ تفكر ديگري داشته اند و مي خواستند در مسيري كه بروكراسي غرب سر كرده است، حركت كنند و حتي فرصت ندادند تا روح جبهه و جنگ در عرصه سازندگي و اجتماعي كشور ميدان پيدا كند.
نقدي ادامه داد: البته اين روحيه در مردم ما وجود داشت و هر گاه فرصت يافتند با تدابير رهبر انقلاب اين روحيه را به كار گرفتند كه امروز شاهد چنين پيشرفت هايي هستيم.
نقدي افزود: امروز دولت مصمم است تا اين ميدان را به نيروهاي ارزشي بدهد تا چنين روحيه اي در جامعه به وجود آيد و خود دولت نيز در همين جهت تلاش مي كند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اينكه اميدواريم بتوانيم هنر خود براي طرح ريزي چنين راهكارهايي به كار گيريم، تصريح كرد: اگر مي خواهيم مشكلات جامعه را حل كرده و به قله هاي پيشرفت برسيم بايد به همان فرمول هاي دفاع مقدس و همان ايثار و گذشت ها متوسل شويم.
نقدي با تاكيد بر اهميت ترويج اين روحيه در بين جوانان اظهار داشت: بايد ارزش هاي دفاع مقدس را به درون دانشگاه ها برد و ما در تلاش هستيم تا با تدابير رهبر انقلاب بتوانيم اين روحيه ايثار و فداكاري را در جهت سازندگي كشور به كارگيريم.
نقدي در پايان با بيان آنكه در دولت هاي غربي و شرقي بين مردم و نظام حاكم همواره فاصله وجود دارد، اظهار داشت: در كشور ما و در نظام اسلامي دولت، ملت و نظام يكي هستند.


 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14