(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 24 دي 1388- شماره 19559
 

سينماي صومعه سرا، سوخته و رنگ باخته
حسن رحيم پور ازغدي: نقطه آغاز انقلاب اسلامي قيام 17 دي مشهد است
مسئول داوطلبان سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي:برنامه پزشك خانواده به اعتبار نياز دارد
معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري:هنرمندان صنايع دستي كشور بيمه مي شوند
تا پايان سال جاري انجام مي شود بهره برداري از مرحله نخست شهرك طلاي اصفهان
استاندار قم: انقلاب اسلامي صحنه آزمايش مومنان است
كارشناس اداره بهزيستي كاشان: يك سوم زنان ايراني دچار پوكي استخوان مي شوند
نظارت بر بازار طلا در استان اصفهان تشديد مي شود
فعاليت 90هزار بافنده فرش دستباف در كردستان
درخواست دانشجويان بنابي
توليد محلول ويژه ضديخ در شهرداري تبريز
دادستان اصفهان خبر داد دستگيري تعدادي از آشوبگران روز عاشورا در اصفهان
قطعه اي از بهشت در خوراسگان
برپايي نمايشگاه از غديرتا ظهور در نوش آباد
پژوهشگران برتر آذربايجان شرقي معرفي شدند
«امير دلها» در اصفهان به چاپ رسيد



سينماي صومعه سرا، سوخته و رنگ باخته

روزگاري شهرستان صومعه سرا با جمعيتي كمتر از 50هزار نفر داراي سالن سينما بود اما امروز با جمعيتي بيش از 200هزار نفر سينما ندارد! براستي چرا؟ اينكه احداث سينما صرفه اقتصادي ندارد به يك موضوع خنده دار براي شهروندان صومعه سرائي تبديل شده است. و اين تحليل كه از سوي برخي از مسئولان شهرستان صومعه سرا مطرح مي شود را نادرست مي دانند. تبديل سينماي قديمي و سوخته شهر به ويرانه، ردپاي سوءمديريت را در اين شهرستان كاملاً پر رنگ مي كند. اكنون به دليل نامعلومي هيچ تمايلي به بازسازي سينماي شهرستان صومعه سرا وجود ندارد و سالهاست مردم بويژه جوانان اين شهرستان از داشتن سينما محروم هستند. اين باري بر دوش مديران و مسئولان سياسي و اجرائي اين شهرستان است. چرا شهرداري در اطراف خيابانهاي اين شهر تا توانسته طرحهاي تجاري و پروژه هاي غيرفرهنگي اجرا مي كند. اما براي ساختن سينما تاكنون مكاني را پيش بيني نكرده است؟! آيا حق نوجوانان و جوانان اين شهرستان پس از سي سال از پيروزي انقلاب اسلامي داشتن يك سينما نيست؟ اين جوانان و نوجوانان به كجا بايد پناه ببرند؟ آيا سزاوار است به برنامه هاي مخرب ماهواره اي روي آورند؟ جوانان و شهروندان صومعه سرايي پناه جوي چه چيزي شوند كه هويت فرهنگ و انديشه خود را بسازند.
شهرداري اين شهرستان تاكنون دراين باره كمترين نشانه اي از عملكرد درست را در اين راستا به نمايش نگذاشته است و در مقابل بر دوش نكشيدن بار مسئوليت و پرتاب توپ به زمين ديگران بيشترين كاري بوده است كه مسئولان سياسي و اجرائي طي چند سال اخير در اين شهرستان در رابطه با سينماي صومعه سرا انجام داده اند. جوانان و نوجوانان شهرستان صومعه سرا امروز با حذف سينما ناچارند اوقات خود را در خيابانها بگذرانند.
متاسفانه رويكرد فرهنگي در شهرستان صومعه سرا طي چند سال اخير تنزل پيدا كرده است و به اغلب شاخه هاي هنري آسيب وارد شده است.
وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي با افتخار از افتتاح 120 سالن سينما در چهار سال گذشته در كشور خبر مي دهد.اما بايد خبر نداشتن سينماي شهرستان صومعه سرا را به آن مقام اطلاع داد تا سينماي قديمي و سوخته شهر ما كه اكنون از خاطره ها رنگ باخته و به طريقي غيرمنتظره، تغيير كاربري داده شده است نيز پذيراي جوانان اين شهر باشد.
صومعه سرا- ابراهيم مسافري

 



حسن رحيم پور ازغدي: نقطه آغاز انقلاب اسلامي قيام 17 دي مشهد است

مشهد - خبرنگار كيهان:
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: قيام 17 دي مشهد را مي توان نقطه آغاز انقلاب اسلامي دانست.
«حسن رحيم پور ازغدي» در همايش بزرگداشت هفدهم دي ماه كه به مناسبت قيام زنان مشهد در سالروز كشف حجاب رضاخاني در تالار ابن سيناي اين شهر برگزار شد، با بيان اين مطلب كه قيام هفدهم دي ماه در جريان شكل گيري انقلاب اسلامي از جايگاه ويژه اي برخوردار است، افزود: در واقع اين قيام موج عظيمي در مبارزه با بدحجابي در ايران را به وجود آورد.
وي با تأكيد بر اينكه كشف حجاب به عنوان استراتژي استكبار در راستاي حذف زنان از عرصه هاي اجتماعي توسط جوامع غربي در ايران هدايت و مديريت مي شود، اظهار داشت: 70 سال پيش پروژه بد حجابي توسط آتاتورك از تركيه به ايران وارد شد اما در 17 دي 56 زنان مشهد عليه آن قيام كردند و پس از پيروزي انقلاب اسلامي حجاب از ايران ابتدا به تركيه و سپس از آن جا به ساير كشورهاي اروپايي نفوذ كرد.
رحيم پور ازغدي در ادامه به تحليل فلسفه حجاب و عفاف پرداخت و يادآور شد: آموزه هاي ديني و اسلامي، حجاب را تنها چتر حمايتي از زن به منظور حفظ شخصيت، كرامت و دستيابي به حقوق مادي و معنوي در جامعه معرفي مي كند چراكه حفظ آن در ايجاد امنيت رواني و ثبات كانون خانواده تاثير شگرفي دارد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: استكبار جهاني در كشورهاي اسلامي پروژه بي حجابي را در ظاهر براي به صحنه آوردن زن در اجتماع مطرح كرده در حالي كه هدف اصلي آنها فاسد كردن جامعه است تا از اين طريق بتوانند به اهداف استعماري و صهيونيستي خود دست يابند. وي افزود: استعمارگران دريافتند كه به واسطه بدحجابي اگر زن را به فساد بكشانند يك كشور را به فساد كشانده اند و به اهداف ضداخلاقي، استعماري، سياسي و ... خود رسيده اند.
رحيم پور ازغدي تصريح كرد: كشورهاي اروپايي كه شعار آزادي سر مي دهند و حتي برهنگي در آن كشورها آزاد است با حجاب مبارزه و آن را جرم تلقي كرده و عليه آن قانون تصويب مي كنند.
وي با تأكيد بر اينكه بدحجابي در جامعه منشأ نفساني و تربيتي دارد، گفت: فرهنگ سازي استعماري، مدسازي، فساد، تأخير در امر ازدواج، كمبودهاي عاطفي و حتي برخي مسائل و مشكلات در حوزه هاي سياسي و اقتصادي از جمله دلايل مهم بدحجابي در جامعه ما است.

 



مسئول داوطلبان سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي:برنامه پزشك خانواده به اعتبار نياز دارد

شيراز-خبرنگار كيهان:
تامين نشدن اعتبارات لازم برنامه پزشك خانواده يكي از معضلات بخش بهداشت و درمان است.
ميترا توحيدي مسئول داوطلبان سلامت وزارت بهداشت با بيان ا ين مطلب در همايش داوطلبان تخصصي سلامت ادارات فارس گفت: با وجود اينكه وزارت بهداشت مجري اين طرح است اما منبع تامين اعتبارات آن در اختيار وزارت رفاه است و ما به عنوان مجري و ناظر حق تقسيم منابع را نداريم كه اين مشكل بايد حل شود.
وي اظهار داشت: با اجراي برنامه پزشك خانواده در روستاهاي كشور و تحت پوشش بيمه قرار گرفتن تمامي جوامع روستايي، پزشك در تمام اين مناطق وجود خواهد داشت.
وي افزود: در حال حاضر در كشور 130 هزار داوطلب سلامت فعال هستند كه 30 هزار نفر از اين تعداد را داوطلبان متخصص سلامت تشكيل مي دهند.
وي گفت: متولي اصلي سلامت مردم، وزارت بهداشت است اما حمايت هاي ساير سازمان ها نيز در اين خصوص ضروري است.
عضو شوراي سياستگذاري سلامت دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز گفت: در حال حاضر حدود 15 هزار رابط سلامت به ارتقاي سطح سلامت مردم فارس كمك مي كنند.
وي با بيان اينكه 48درصد زنان بالاي 45 سال استان فارس مبتلا به پوكي استخوان هستند و نيز 7درصد مردم استان به ديابت نوع 2 مبتلا مي باشند افزود: در صورتي كه توسعه دامداري هاي صنعتي در دستور كار وزارت صنايع قرار گيرد زمينه كاهش پوكي استخوان در جامعه فراهم مي شود.

 



معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري:هنرمندان صنايع دستي كشور بيمه مي شوند

بوشهر - خبرنگار كيهان:
معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: از ابتداي سال آينده، 350 هزار هنرمند صنايع دستي كشور بيمه مي شوند.
«تهمينه دانيالي» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اين بيمه شامل هنرمنداني مي شود كه در رشته هاي داراي كد شناسه دار از معاونت صنايع دستي هستند.
وي افزود: با توجه به تدوين بانك اطلاعات هنرمندان صنايع دستي، تا پايان امسال، 300 هزار نفر از هنرمندان صنايع دستي كشور، اطلاعاتشان در اين بانك جمع آوري مي شود.
معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در ادامه گفت: 10 ميليارد ريال تسهيلات به صنعتگران صنايع دستي و هنرهاي سنتي در كشور اختصاص يافته است.
دانيالي افزود: اين تسهيلات سال آينده براي برگزاري نمايشگاه و تجهيز كارگاه، بدون بهره و با بازپرداخت طولاني مدت، به صنعتگراني كه كارگاه آنان مجوز فعاليت دارد، پرداخت مي شود.
وي با تاكيد بر تسهيل و روان سازي تسهيلات بخش صنايع دستي تصريح كرد: تلاش مي كنيم با امضاي تفاهم نامه اي با وزارت كار تا پايان امسال، سهم ويژه اي را از محل بنگاه هاي زودبازده اقتصادي براي بخش صنايع دستي در سال آينده بگيريم و اميدواريم بتوانيم حمايت بيشتر صندوق مهر امام رضا(ع) را نيز در افزايش پرداخت تسهيلات جذب كنيم.
دانيالي اظهار داشت: برنامه ما اين است كه در كنار توسعه آموزش تخصصي شدن توليدات صنايع دستي در استان ها، با تدوين يك تقويم مناسب براي حضور صنعتگران در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي، زمينه برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي رشته هاي مختلف را فراهم كنيم.
دانيالي تصريح كرد: ممنوعيت فروش صنايع دستي خارجي در محوطه هاي تاريخي ايران از ديگر مصوبات مهم دولت در سفرهاي استاني بوده است.
وي افزود: دولت همچنين وزارت بازرگاني را موظف كرده تعرفه واردات صنايع دستي را افزايش داده و وزارت كشور نيز مكلف شده با اين موضوع برخورد تعزيراتي داشته باشد.
دانيالي حركت به سمت نمايشگاه هاي تخصصي را ضروري خواند و بيان كرد: در استان بوشهر بايد در سال آينده نمايشگاه تخصصي گبه و گليم برپا شود.

 



تا پايان سال جاري انجام مي شود بهره برداري از مرحله نخست شهرك طلاي اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلاي اصفهان از بهره برداري مرحله نخست شهرك طلاي اصفهان تا پايان سال جاري خبر داد.
«علي زمردپوش» با اعلام اين خبرگفت: شهرك طلا و جواهرات اصفهان زير نظر سازمان ساماندهي مشاغل شهري شهرداري اصفهان هم اكنون در شهرك صنعتي اميركبير اصفهان در حال راه اندازي است.
وي با بيان اين كه اين شهرك در 11 طبقه ساخته مي شود، افزود: در حال حاضر سه طبقه از اين شهرك در حال ساخت و آماده سازي است كه به احتمال زياد اين طبقات تا عيد امسال به واحدهاي طلاسازي تحويل داده مي شود.
زمردپوش گفت: اين سه طبقه شامل 110 واحد است و هم اكنون مرحله دوم طرح با هشت طبقه در مرحله تعيين وضعيت زمين از سوي مسئولان شهرداري است.
وي با بيان اين كه حدود 500 تا 600 واحد طلاسازي هم اكنون در شهر اصفهان مشغول به فعاليت هستند، افزود: ساخت طلا و جواهر در اصفهان در خانه هاي قديمي و بدون پروانه انجام مي شود و فقط تعداد محدودي از واحدها در كارگاه هاي ويژه فعاليت مي كنند.رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا اصفهان با بيان اين كه در ديگر كشورها براي ساخت مصنوعات طلا از شمش به عنوان ماده اوليه استفاده مي شود، گفت: مواد اوليه مورد نياز براي ساخت مصنوعات طلا در واحدهاي توليدي داخل از طلاهاي شكسته تامين مي شود كه اين كار كيفيت توليدات طلا را كاهش داده است.

 



استاندار قم: انقلاب اسلامي صحنه آزمايش مومنان است

قم - خبرنگار كيهان:
استاندار قم در ديدار خانواده هاي شهداي 19 دي اين شهرستان گفت: انقلاب اسلامي صحنه آزمايش مومنان است.
حجت الاسلام والمسلمين محمدحسين موسي پور در اين ديدار ضمن ارج نهادن بر استقامت و مجاهدت خانواده شهدا افزود: همه بركات نظام اسلامي و احياي آموزه هاي ديني در جهان بشريت، مرهون خون پاك شهدا و از آثار ماندگار ايشان است.
وي با بيان اينكه شجره طيبه انقلاب اسلامي با خون شهداي گرانقدر آبياري شده و امروز به ثمر نشسته است خاطرنشان كرد: حكومت اسلامي بنيان ارزشمند و الهي است كه با تكيه بر رهبري ولي فقيه، تلاش مجاهدان راه حق و خون پاك شهدايي همچون شهيدان 19 دي ماه شهر قم استقرار يافت.
موسي پور گفت: مهمترين مسئله پايداري و استمرار در مسير حق و حقيقت است.
وي در پايان خدمت به خانواده شهدا و قدرداني از صبر و مقاومت آنها را وظيفه همه مسئولان دانست.

 



كارشناس اداره بهزيستي كاشان: يك سوم زنان ايراني دچار پوكي استخوان مي شوند

كاشان- خبرنگار كيهان:
يك سوم زنان ايراني در سن 70 سالگي دچار شكستگي استخوان لگن مي شوند در حالي كه در كشورهاي ديگر اين عارضه 10 سال ديرتر اتفاق مي افتد.
مشاور مسئول اداره بهزيستي شهرستان كاشان، جمعيت سالمندان كشور را بيش از هفت ميليون نفر اعلام كرد و با اشاره به اهميت پرداختن به عارضه پوكي استخوان به دليل شيوع اين بيماري در ايران، افزود: دو ميليون نفر از اين افراد در معرض شكستگي استخوان قرار دارند كه ميزان ابتلاي زنان 4 برابر مردان است.
مجيد كبرايي، با اشاره به عدم بروز نشانه هاي پوكي استخوان قبل از ايجاد اين عارضه، روش سنجش تراكم استخوان را تنها راه شناخت اين بيماري در سالمندان ذكر كرد.
وي تغذيه نادرست، استفاده زياد از قند و پروتئين، بي تحركي، مصرف نوشابه هاي گازدار، سيگار كشيدن و زايمان هاي متعدد را از عوامل بروز اين بيماري در سن سالمندي نام برد.
وي يادآور شد: استراحت طولاني مدت در هر سني باعث پوكي استخوان مي شود و سالمندان با وجود درد پا نبايد از پياده روي با روش تدريجي و كفش مناسب اجتناب كنند.

 



نظارت بر بازار طلا در استان اصفهان تشديد مي شود

اصفهان- خبرنگاركيهان:
مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان اصفهان از تشديد نظارت بر بازار طلا خبر داد و گفت: 4مورد از 11واحد پلمب شده اين استان در يك ماه گذشته طلاسازي و طلافروشي بوده است.
«غلامحسين حسيني» با بيان اين كه از يك ماه قبل تاكنون 2واحد توليدي و يك واحد عرضه سكه پارسيان و يك آزمايشگاه طلا در اصفهان به خاطر تخلف پلمب شده است، گفت: واحدهاي پلمب شده كه در پي تماس مردم شناسايي شده اند، اقدام به عرضه يا توليد سكه هاي تقلبي نمي كردند اما سكه ها با استانداردهاي تعيين شده مغايرت داشت كه از مصاديق جعل محسوب مي شود.
وي افزايش قيمت و تقاضاي سكه طلا را زمينه ساز سوءاستفاده برخي از توليد يا عرضه كنندگان طلا دانست و افزود: برخوردهاي صورت گرفته درخصوص سكه هاي جعلي فقط مربوط به سكه هاي پارسيان بوده و تاكنون گزارشي از جعل سكه هاي بانكي به اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان اصفهان ارائه نشده است.
وي با بيان اينكه هولوگرام اتحاديه طلا و جواهر اصفهان كيفيت قابل قبولي ندارد، افزود: متأسفانه واحدهاي پلمب شده هولوگرام اتحاديه طلا هم داشته اند، بنابراين بايد علاوه بر بالا بردن كيفيت، هولوگرام به واحدهاي داراي پروانه كسب و استاندارد داده شود تا خريدار با ديدن اين علامت از كيفيت محصول مطمئن باشد.
وي گفت: هولوگرام اتحاديه طلا و جواهر اصفهان به راحتي كنده مي شود و قابل جعل است.

 



فعاليت 90هزار بافنده فرش دستباف در كردستان

سنندج- خبرنگاركيهان:
معاون توسعه سازمان بازرگاني استان كردستان در همايش استاني بازارشناسي فرش دستباف اظهار داشت: در حال حاضر بيش از 90 هزار بافنده در استان كردستان مشغول فعاليت هستند.
علي تردست گفت: با توجه به حمايت هاي سازمان بازرگاني استان كردستان از تاسيس كارگاههاي مختلف و همچنين برگزاري دوره هاي آموزشي، بافندگان در هر دوره توليد كه معمولا بيش از پنج ماه به طول مي انجامد، 60 هزار مترمربع فرش توليد مي كنند كه اين امر كردستان را به يكي از استانهاي برتر كشور مطرح كرده است.
وي با بيان اينكه 35 گروه و رسته مختلف در چرخه توليد فرش دستباف در استان كردستان فعاليت مي كنند افزود: توليد فرش و بازار اين صنعت دستي زماني پوياست كه تقاضا براي خريد آن وجود داشته باشد و مهمترين اصلي كه بايد در عصر حاضر در خصوص تامين بازار فرش مورد توجه قرار گيرد شناسايي و توليد براساس نيازهاي بازار است كه در حال حاضر اين مهم تاحدودي ناديده گرفته شده است.
مرتضي لطفي افشار گفت: توليد فرش در كشور ما در طول سالهاي گذشته به عنوان يك كالاي انحصاري در جهان مطرح بوده اما با توجه به اينكه هم اكنون كشورهاي هند، چين، پاكستان و در طول يك دو سال گذشته افغانستان هم به اين جمع افزوده شده، بنابراين قدرت ما را در بازارهاي جهاني كاهش داده است و اگر ما خواهان توسعه صادرات اين محصول هستيم بايد قدرت رقابت در بازارهاي جهان را افزايش دهيم.
رئيس گروه سليقه يابي مركز ملي فرش كشور اظهار داشت: با توجه به اينكه حدود 80درصد فرش توليدي در كشور صادر مي شود بنابراين بايد نوع نگاه به توليد اين محصول منطبق بر سياست هاي تجارت خارجي باشد كه يكي از اولويت هاي سياست تجارت خارجي و صادرات كالا توجه به سليقه مشتري و نياز بازار روز است.

 



درخواست دانشجويان بنابي

با توجه به قرار گرفتن مراكز آموزش عالي شهرستان بناب از جمله دانشگاه پيام نور، دانشگاه آزاد اسلامي و مجتمع آموزش عالي مجموعاً با بيش از 16 هزار دانشجو كه عموماً در محدوده پليس راه بناب و در مسير پرترافيك جاده بناب- تبريز كه به عنوان يكي از شاه راه هاي مهم ترانزيتي شمالغرب كشور مي باشد قراردارند، پرواضح است كه از بدو تاسيس دانشگاه هاي ياد شده دراين مسير بحث عبور و مرور دانشجويان از عرض جاده همواره به عنوان يك خطر جدي سلامت جاني دانشجويان اين دانشگاه را به مخاطره انداخته است. به طوري كه در طي هفته هاي اخير چندين تصادف دلخراش در منطقه و در مقابل دانشگاه پيام نور به وقوع پيوسته است كه موجب مصدوميت چندين دانشجو شده است.
در همين ارتباط جمع كثيري از دانشجويان دانشگاه پيام نور مركز بناب با امضاي طوماري خواستار تسريع در احداث پل عابرگذر مقابل دانشگاه پيام نور بناب از سوي مسئولان شدند.
لازم است مجدداً تاكيد شود كه هرگونه درنگ و تاخير در اجراي اين خواسته اساسي دانشجويان تبعات جبران ناپذيري از لحاظ سلامت جاني دانشجويان در برخواهد داشت ولزوم توجه و اهتمام جدي مسئولان امر را در اين موضوع مي طلبد.
خبرنگار كيهان در بناب

 



توليد محلول ويژه ضديخ در شهرداري تبريز

تبريز - خبرنگار كيهان:
عمليات پيشگيري از يخ زدگي معابر با توليد محلول ويژه ضديخ در شهرداري تبريز انجام شد.
كارگاره توليد اين محلول ضديخ زدگي در شهرداري منطقه پنج تبريز ساخته و تجهيز شده است.
با استفاده از اين طرح، ميزان آلايندگي و تخريب محيط زيست در حد وسيعي كاهش مي يابد و با كاهش استفاده از نمك، اثرات مخرب زيست محيطي نمك پاشي، كمتر مي شود.
گفتني است هزينه هاي مالي اجراي طرح يخ زدايي نسبت به روش سنتي، تا سطح قابل ملاحظه اي كاهش مي يابد.

 



دادستان اصفهان خبر داد دستگيري تعدادي از آشوبگران روز عاشورا در اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
دادستان اصفهان از دستگيري تعدادي از آشوبگران روز عاشورا در اين شهر خبر داد.
«محمدرضا حبيبي» اظهار داشت:در روز عاشورا حدود 200 نفر از آشوبگران در اصفهان كه شعار انحرافي مي دادند دستگير شدند. وي افزود: اغلب اين افراد با انجام تحقيقات و صدور قرار تامين آزاد شدند و تعداد كمي براي تكميل تحقيقات در بازداشت به سر مي برند.
دادستان اصفهان همچنين از اجراي حكم اعدام 6 نفر از محكومان مربوط به قاچاق مواد مخدر در آينده اي نزديك خبر داد و گفت: تمام مراحل قضايي اين پرونده از جمله تنفيذ در ديوان عالي كشور طي شده است.

 



قطعه اي از بهشت در خوراسگان

خوراسگان-خبرنگاركيهان:
به منظور ترويج فرهنگ عاشورا و تبيين رشادت هاي امام حسين(ع) نمايشگاهي تحت عنوان قطعه اي از بهشت (بين الحرمين) در خوراسگان برپا شد.
در اين نمايشگاه ماكت هايي از حرم امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل و ديگر ضريح متبركه، نهر علقمه و وقايع روز عاشورا به نمايش عموم گذاشته شد. اين نمايشگاه كه به مدت 10 روز داير بود مورد استقبال مردم قرار گرفت. هيئت فاطميه برگزاركننده اين نمايشگاه بود و براي راه اندازي آن 200 ميليون ريال با كمك نيكوكاران هزينه شد.

 



برپايي نمايشگاه از غديرتا ظهور در نوش آباد

كاشان- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي، نمايشگاه از غدير تا ظهور در 30 غرفه و با نمايش 30 واقعه تاريخي عاشورا و مصائب ائمه اطهار در مجموعه فرهنگي خيمه گاه حسيني شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بيدگل گشايش يافت.
مسئول برگزاري نمايشگاه از غدير تا ظهور با اشاره به ششمين سال برپايي آن، هدف از برگزاري اين نمايشگاه را تجسم ملموس و محسوس سوگ، فيلم شهادت حضرت امام حسين(ع) و اسارت اهل بيت ذكر كرد و گفت: ارائه و طراحي نمونك هاي وقايع تاريخي و حماسي نمايشگاه اعم از مكان ها، مجسمه ها و ماكت ها توسط يك تيم يكصد نفره از جوانان عاشق اهل بيت همراه با راهنمايي و كارشناسي مشاور مذهبي هيئت حسيني نوش آباد صورت گرفته است.
سيد محسن هاشم افزود: براي ساخت غرفه هاي نمايشگاه در مساحت يك هزار و 600 مترمربع بيش از 200 تن آجر و حدود 100 نمونك ساخته شده از سنگ، چوب، گچ و آهن در اشكال اشقيا و اشيا در بازگويي حوادث تاريخي و وقايع روز عاشورا استفاده شده است.

 



پژوهشگران برتر آذربايجان شرقي معرفي شدند

تبريز-خبرنگار كيهان:
31 پژوهشگر برتر حوزه هاي اجتماعي، هنر، ادب و فرهنگ آذربايجان شرقي، طي مراسمي در خانه فرهنگ تبريز معرفي شدند.
سكينه اسمعيلي، ليلا موسوي، مجدت تقوي، صديقه شفيعي، مهرنوش مافي غلامي، محمدعلي قلي زاده، احمد وند، حميده حرمتي، رقيه مسهودي، مريم تركان، سحر نعمتي، يعقوب صديق جمالي، محمد رضايي، محمود علمي، محسن رحيمي، نعمت الله سليماني، حميد صبري، عليرضا جابر صفار، تيلا اصغرزاده، عليرضا سلطاني، وحيد پيرعليلو، محمد عزيزي راد، حسين ساجدي، ميرزايي، حاجي بلند، پيمان پاك زاد، وحيد زادشمپور، محمدباقر علي زاده، محمد محمودي اصل، صالحي و رضا فتحي پور، در اين مراسم بعنوان دارندگان پژوهش هاي برگزيده و پايان نامه هاي برتر، مورد تقدير قرار گرفتند.
«احمد-احمدي منش» مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي نيز در سخناني، خواستار توجه بيشتر به امر تحقيق و اهميت پژوهش در فرآيند پيشرفت جوامع و افراد شد.
براي اين دوره از انتخاب پژوهش و پايان نامه هاي برتر حوزه فرهنگ و هنر آذربايجان شرقي 204 اثر، ارسال شده بود.

 



«امير دلها» در اصفهان به چاپ رسيد

اصفهان - خبرنگار كيهان:
كتاب«امير دلها» با حمايت اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان اصفهان در تيراژ 2100 نسخه منتشر شد.
به گزارش علي هاشمي معاون روابط عمومي و تبليغات اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان اصفهان، اين كتاب مجموعه خاطرات يكي از آزادگان دفاع مقدس به نام سيد علي حسيني منجزي است كه با موضوع امام خميني(ره) به صورت خود نوشته تدوين شده است. در اين كتاب علاوه بر نحوه به اسارت در آمدن نويسنده به خاطراتي كه گوياي عشق نيروهاي رزمنده در اردوگاه هاي دشمن به امام خميني(ره) و ارادت قلبي بعضي از سربازان عراقي به امام خميني(ره) است اشاره شده است.
اين مجموعه شامل 9 خاطره بلند است كه با قلمي ساده و روان بيان شده است.
اين كتاب دومين اثر منتشر شده حسيني است كه هشت سال در اسارت نيروهاي بعثي عراق بود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14