(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 30 دي 1388- شماره 19564
 

اعتراض مردم امارات به حضور يك وزير اسرائيلي در ابوظبي
برقراري مقررات حكومت نظامي در يك شهر ناآرام نيجريه
دعوت از مردم جهان براي گسترش تظاهرات عليه ساخت ديوار فولادي
انهدام بخشي از تجهيزات نظامي ارتش سعودي و يمن در جنگ صعده
تصويب لايحه با مشت و لگد در پارلمان تايوان!
هشدار حزب الله به ديدار پي درپي مقامات آمريكايي از بيروت
آمريكا در پوشش كمك به زلزله زدگان هائيتي را اشغال كرد



اعتراض مردم امارات به حضور يك وزير اسرائيلي در ابوظبي

مردم امارات به حضور يك سياستمدار صهيونيست در اين كشور به شدت اعتراض كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، مردم دوبي و ساير شهرهاي امارات عليه حضور «عوزي لانداو» يك وزير كابينه رژيم صهيونيستي در خاك كشورشان به شدت اعتراض كردند.«لانداو» به بهانه شركت در كنفرانس بين المللي انرژي هاي تجديدپذير در امارات حضور يافت. «ابراهيم الشمسي» دبير كميته ملي مقاومت در برابر عادي سازي روابط بارژيم صهيونيستي، در اين باره گفت: «لانداو» يك صهيونيست افراطي است و دست او به خون مردم فلسطين آغشته است. وي افزود: مردم امارات با ورود هر مسئول صهيونيستي به خاك كشورشان مخالفند. به گفته الشمسي، يك هيئت صهيونيستي نيز سه ماه قبل وارد امارات شده بود و در آن زمان، وزير خارجه امارات اين مسئله را توجيه كرد.

 



برقراري مقررات حكومت نظامي در يك شهر ناآرام نيجريه

دولت نيجريه براي پايان دادن به درگيري هاي مذهبي، مقررات منع آمد و شد شبانه را در شهر «جوس» به اجرا درآورد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در پي درگيري هاي خونين مذهبي هفته گذشته در شهر جوس نيجريه كه به كشته شدن 26 نفر و مجروحيت 300تن ديگر انجاميد، منع آمد و شد شبانه در اين شهر بزرگ به اجرا در آمده است. اين اقدام دولت پس از آن صورت گرفت كه در درگيري بين مسيحيان و مسلمانان ساكن شهر جوس بسياري از مساجد و مناطق مسكوني مسلمانان تخريب و تعداد زيادي از آنها كشته و مجروح شدند.در همين حال شاهدان عيني از استقرار گسترده نيروهاي امنيتي و پليس نيجريه در نقاط حساس شهر جوس خبر دادند. به گفته شاهدان، درگيري از آنجا آغاز شد كه مسلمانان قصد داشتند يك مسجد در محله «نصراوه گوم» كه اكثريت آن را مسيحيان تشكيل مي دهند، احداث كنند.

 



دعوت از مردم جهان براي گسترش تظاهرات عليه ساخت ديوار فولادي

كميته مبارزه با ساخت ديوار فولادي از مردم سراسر جهان خواست تا با برپايي تظاهرات مقابل سفارتخانه هاي مصر مخالفت خود را با ساخت اين ديوار اعلام كنند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از خبرگزاري فلسطين، اين كميته در بيانيه اي اعلام كرد از آزادگان سراسر جهان مي خواهيم مقابل طرح هايي كه مصر با همكاري آمريكا و اشغالگران اسرائيلي براي تنگ تر كردن حلقه محاصره 5/1 ميليون فلسطيني در نوار غزه دنبال مي كند، بايستند.
در اين بيانيه بر ضرورت برپايي تحصن و تظاهرات دائمي مقابل سفارتخانه هاي مصر در سراسر جهان در جهت اعمال فشار عليه دولت مصر براي توقف ساخت ديوار فولادي تأكيد شده است.
كميته مبارزه با ديوار فولادي نسبت به سياست هاي كوركورانه مقام هاي مصري و ضربه زدن به ارزش هاي اخلاقي و انساني در تعامل با همسايگانش ابراز نا اميدي كرده است.
در اين بيانيه تأكيد شده كه مصر بايد به جاي بستن تونل هاي زيرزميني به فكر ايجاد راهكارهايي براي اعمال فشار عليه اشغالگران اسرائيلي براي لغو محاصره غزه باشد.
اين كميته همچنين تأكيد كرده كه تدابير مصر با هدف گرسنه نگه داشتن ملت فلسطين در نوار غزه و به زانو درآوردن آنها صورت مي گيرد.
در همين رابطه صدها فلسطيني با برپايي تظاهراتي در مرزهاي مصر و نوار غزه اعتراض خود را به ساخت ديوار فولادي از سوي مصر اعلام كردند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات پلاكاردهايي در دست داشتند كه بر آنها مطالبي براي يادآوري نقش قومي مصر در قبال نوار غزه و مشكلات كودكان بي گناه محاصره شده در اين منطقه نوشته شده بود.
تظاهر كنندگان فلسطيني همچنين با سر دادن شعارهايي محاصره غزه و تدابير رژيم صهيونيستي و مصر را مبني بر بستن گذرگاه هاي اين منطقه به ويژه گذرگاه رفح اعلام كردند.
تظاهر كنندگان از حسني مبارك، رئيس جمهور مصر خواستند تا هر چه سريعتر براي پايان دادن به محاصره نوار غزه وارد عمل شود.
در جريان اين تظاهرات تعدادي از كودكان فلسطيني نيز كبوترهاي موسوم به صلح را از قفس هايي كه در مرز غزه و مصر قرار داده بودند، آزاد كردند.
مجمع اتحاديه هاي صنفي فلسطين نيز از مقامات قاهره خواست تا ساخت ديوار فولادي در مرز ميان نوار غزه و مصر را متوقف سازند.
شيخ «تيسيرالتميمي» قاضي القضات فلسطين نيز از كشورهاي جهان به ويژه كشورهاي اسلامي و عربي خواست وارد عمل شوند و به ياري بيت المقدس و مسجدالاقصي بشتابند.
همچنين جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس هشدار داد قدس در خطر است و اعراب و مسلمانان بايد قدس را نجات دهند.
جماعت اخوان المسلمين مصر نيز موضع قاهره در ساخت ديوار فولادي در مرز با غزه را محكوم و خواستار رهايي ملت محاصره شده فلسطين شد. اين اظهارات و واكنش ها در شرايطي صورت مي گيرد كه طي روزهاي اخير در كشورهاي مختلف تظاهرات گسترده اي عليه ديوار فولادي صورت گرفته است.
در انگليس، اندونزي، هند، لبنان و ديگر كشورهاي جهان تظاهرات مقابل سفارتخانه هاي مصر صورت گرفته و تظاهركنندگان خواستار برچيده شدن اين ديوار شدند.
سنگ اندازي مصر
مخالفت هاي منطقه اي و جهاني با احداث ديوار فولادي مصر در نوار غزه در شرايطي صورت مي گيرد كه جنبش حماس اعلام كرد كه مقامات مصري نه تنها در كمك رساني به مردم غزه كوتاهي مي كنند و با احداث ديوار فولادي يا ديوار مرگ، محاصره را شديدتر مي سازند بلكه با سنگ اندازي از آشتي ملي ميان فلسطينيان جلوگيري مي كنند. حماس تأكيد كرده مسئله آشتي ملي به دليل مخالفت هاي مقامات مصري به بن بست رسيده است.
از سوي ديگر، در حالي كه منابع مصري از پيشنهاد عربستان براي حل بحران داخلي فلسطين خبر دادند سخنگوي جنبش حماس اعلام كرد كه اين جنبش هيچگونه طرحي را براي پايان دادن به شكاف داخلي فلسطين از عربستان دريافت نكرده است.

 



انهدام بخشي از تجهيزات نظامي ارتش سعودي و يمن در جنگ صعده

منابع خبري از انهدام بخش قابل توجهي از تجهيزات نظامي ارتش هاي يمن و عربستان در روز سه شنبه خبر دادند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «صعده انلاين»، «عبدالملك بدرالدين الحوثي» فرمانده جنگجويان الحوثي با اعلام اين خبر اظهار داشت كه رزمندگان شيعه ظهر روز دوشنبه جلوي پيشروي ارتش يمن در محور «آل عقاب» را سد كردند.
الحوثي ها از چندي پيش اقدام به محاصره بخشي از نيروهاي نظامي مستقر در محور آل عقاب كرده بودند كه در اين درگيري ها، يك تانك ارتش يمن مورد هدف قرار گرفت و منهدم شد.
همچنين به گفته عبدالملك الحوثي، پيشروي ارتش يمن در منطقه «المدافن» در الملاحيط پس از دو ساعت و نيم زد و خورد شديد، توسط جنگجويان الحوثي ناكام ماند.
از سوي ديگر، پايگاه اينترنتي «26 سپتامبر» وابسته به وزارت دفاع يمن روز سه شنبه از سيطره نظاميان يمني بر بلندي هاي «ظهرالحمار» خبر داد.
اين سايت دولتي مدعي شد بيش از هزار نفر از نيروهاي تازه نفس يمني براي جنگ با الحوثي ها به صعده اعزام شده اند.
در همين حال ارتش عربستان روز دوشنبه با انجام 22 حمله هوايي مناطق مسكوني و روستايي اطراف صعده را به شدت بمباران و بيش از 2140 موشك به خاك يمن شليك كرد.
براساس گزارش صعده انلاين، ارتش عربستان در محور الجابري و جبل الدخان اقدام به حمله گسترده زميني به خاك يمن كرد كه با مقاومت جنگجويان شيعه صعده اين تك ارتش آل سعود با شكست مواجه و ده ها نفر از سربازان آن كشته و زخمي شدند.جنگجويان شيعه در اين زد و خوردها مدعي شدند كه يك زره پوش ارتش عربستان را منهدم كردند و مقداري از تجهيزات آن را به غنيمت گرفتند.
به گفته الحوثي ها، ارتش عربستان در واكنش به شكست حمله زميني خود در محور الجابري، يك مسجد را در منطقه دحاج صعده بمباران و آن را تخريب كرد.

 



تصويب لايحه با مشت و لگد در پارلمان تايوان!

اختلاف نظر نمايندگان پارلمان تايوان در مورد يك لايحه پيشنهادي دولت، به زورآزمايي و زد و خورد ميان طرفين انجاميد. لايحه اي كه صحن مجلس را به عرصه نبرد تمام عيار ميان هواداران دو حزب «هموطنان» و «دموكراسي» تبديل كرد، به دولت اين اختيار را مي دهد كه مقامات محلي را خود منصوب كند و اين مقامات به شيوه رأي گيري، از جانب مردم انتخاب نشوند.

 



هشدار حزب الله به ديدار پي درپي مقامات آمريكايي از بيروت

حزب الله لبنان ديدار مقامات آمريكايي از بيروت را دخالت در امور داخلي كشور دانست و نسبت به آن هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «حسن فضل الله» نماينده مجلس لبنان و عضو فراكسيون وفاداري به مقاومت وابسته به حزب الله اظهار داشت، ديدار مقامات آمريكايي از بيروت به مصلحت لبنان نيست.
وي افزود: ديدار مقامات آمريكايي از بيروت براي اصلاح چهره آمريكاست و آمريكايي ها همچنان در لبنان حضور دارند و در امور داخلي اين كشور دخالت مي كنند. فضل الله تأكيد كرد، لبنان كشوري آزاد است و كسي نمي تواند براي ملت هاي ديگر تصميم گيري كند.
گفتني است «جرج ميچل» فرستاده اوباما به خاورميانه در چارچوب سفر دوره اي خود روز گذشته وارد بيروت شد.
ميچل قرار است بعد از لبنان از فلسطين اشغالي، كرانه باختري و سوريه ديدن كند. مطبوعات صهيونيستي درباره سفر فرستاده ويژه آمريكا به خاورميانه نوشتند واشنگتن در صدد دنبال كردن برنامه اي براي احياي مذاكرات صلح و دستيابي به توافقنامه صلح ظرف مدت دوسال و موافقت بر سر مرزهاي دائمي ظرف مدت 9ماه است.
اين رسانه ها همچنين به نقل از منابعي كه نام آنها اعلام نشده است افزودند، براساس اين طرح، مقامات فلسطيني فورا مذاكرات خود را كه از زمان جنگ غزه به تعويق افتاده است بايد آغاز كنند.
از سوي ديگر، شيخ «محمد يزبك» عضو شوراي مركزي حزب الله لبنان در رابطه با آمادگي اين كشور در مقابل تهديدات و تجاوزات رژيم صهيونيستي گفت، آنچه امروز مانع صهيونيست ها در تجاوز به لبنان شده، قدرت و مقاومت و همسويي مردم و حكومت لبنان با آن است.

 



آمريكا در پوشش كمك به زلزله زدگان هائيتي را اشغال كرد

در حالي كه زلزله زدگان هائيتي به شدت نيازمند مواد غذايي و دارويي هستند، پنتاگون به بهانه كمك به زلزله زدگان 41 هزار تفنگدار در اين كشور مستقر كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، نيروهاي نظامي آمريكا بلافاصله پس از زلزله هائيتي، فرودگاه «پورتوپرنس» اين كشور را به بهانه نظارت بر آمد و شد هواپيماهاي حامل كمك تصرف كردند. اما اين حضور نظامي به فرودگاه مذكور محدود نشد و بيش از 41 هزار تفنگدار تا پايان روز دوشنبه در سراسر خاك هائيتي مستقر شدند.
تحركات مشكوك آمريكايي ها در اين كشور زلزله زده بلافاصله اعتراض محافل بين المللي و ديگر كشورها را برانگيخت. فرماندهي نيروهاي سازمان ملل متحد در برزيل از كارشكني آمريكايي ها در فرآيند كمك رساني به مردم آسيب ديده خبر داد و گفت: «آمريكايي ها به دنبال مسلط شدن بر اوضاع هستند و ما با مشكلات زيادي در زمينه انتقال مواد ضروري به زلزله زدگان مواجه شده ايم.»
از آنجايي كه محافل امنيتي پيش از اين كه از هائيتي به عنوان ميزبان جديد پايگاه هاي نظامي آمريكا ياد مي كردند، حضور غيرموجه نظاميان آمريكا در اين كشور، موجبات نگراني كشورهاي منطقه را فراهم كرده است. «دانيل اورتگا» رئيس جمهور نيكاراگوئه، امدادرساني آمريكا به مردم هائيتي را بهانه اي براي اشغال نظامي اين كشور عنوان كرد و «هوگو چاوز» رئيس جمهور ونزوئلا نيز با انتقاد از اعزام هزاران نيروي نظامي آمريكايي به هائيتي گفت: «آنها با لباس هاي نظامي و سلاح هايشان به اين كشور سرازير شده اند و آمريكا به بهانه ارسال كمك هاي انسان دوستانه براي زلزله زدگان هائيتي، قصد اشغال نظامي اين كشور را دارد.»
معاون وزير خارجه برزيل در اين باره گفت: «هنوز مشخص نيست كه حوزه وظايف نيروهاي نظامي آمريكا در هائيتي چيست!». معاون رئيس جمهور بوليوي نيز به شدت از اين اعزام گسترده نيرو از سوي آمريكا به هائيتي انتقاد كرد.
در همين رابطه، وزير امور امدادرساني و كمك هاي بشردوستانه فرانسه، آمريكا را به اشغال هائيتي متهم كرد و از سازمان ملل خواست تا نقش آمريكايي ها در اين كشور را روشن كند. هفته نامه آلماني اشپيگل نيز در مطلبي با اشاره به اوضاع وخيم كشور هائيتي و حكومت آن پس از زمين لرزه ويرانگر اخير، از كشمكش قدرت هاي بزرگ استعمارگر دنيا براي استعمار مجدد اين كشور خبر داده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14