(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 7 بهمن 1388- شماره 19570
 

از هفتم تا يازدهم بهمن ماه جاري نمايشگاه تخصصي صنعت خودرو در اصفهان برپا مي شود
سامانه كنترل رباتيك گنبد رصدخانه كاشان راه اندازي شد
در دي ماه اصفهاني ها فقط يكروز هواي پاك داشتند
نام ميدان عتيق اصفهان به امام علي (ع) تغيير مي يابد
استاندار: تشكيل دبيرخانه براي پايتخت فرهنگي در اصفهان
معاون وزير بهداشت خبر داد تأمين 96 درصد داروي مورد نياز در داخل كشور
برگزاري نخستين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال استان فارس در شيراز
كوتاه از دهه فجر
وزير كار و امور اجتماعي: پنجره واحد كسب و كار در استان ها تشكيل مي شود
وزير مسكن و شهرسازي: سهم استان سمنان از اعتبارات مسكن مهر 370 ميليارد ريال است
با تهيه مواد اوليه دارويي در دامغان كشور از واردات 9ماده اوليه توليد دارو بي نياز شد
رئيس مجمع نمايندگان لرستان:اعتبارات لرستان در بخش دامداري و كشاورزي افزايش مي يابد
با حضور مشاور رئيس جمهوري كار ساخت جاده مسجد سليمان به ايذه آغاز شد
استاندار:210 ميليارد ريال براي خشكسالي در گيلان اختصاص يافت
مغازه هاي بازار تاريخي نايين يكي پس از ديگري بسته مي شود
ركود خريد محصولات كشاورزي دزفول را تهديد مي كند



از هفتم تا يازدهم بهمن ماه جاري نمايشگاه تخصصي صنعت خودرو در اصفهان برپا مي شود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
ششمين نمايشگاه بزرگ تخصصي صنعت خودرو از 7 تا 11 بهمن ماه جاري در دو بخش خودروهاي سواري و تجهيزات در اصفهان برپا مي شود.
اين نمايشگاه با حضور صنعتگران خودروي داخلي و خارجي در فضايي بالغ بر 8500 متر مربع در دو بخش سربسته و روباز در محل نمايشگاه هاي بين المللي استان اصفهان برگزار مي شود.
در حاشيه نمايشگاه خودروي امسال همچنين سمينار ايده ها و پديده هاي نوين در حوزه بازاريابي و فروش در آخرين روز نمايشگاه با حضور دكتر روستا برگزار مي شود.
فعالان توليد و مونتاژ انواع خودروهاي سبك و سواري، سنگين و نيمه سنگين و قطعات و مجموعه هاي وابسته به آن از استان هاي اصفهان، تهران، خراسان رضوي، قزوين، زنجان، كرمان و آذربايجان در اين نمايشگاه شركت خواهند كرد.
همچنين محصولاتي از كشورهاي فرانسه، كره جنوبي، اسپانيا، چين، تركيه، اكراين و آلمان در اين نمايشگاه به نمايش درخواهد آمد.
به گفته يك مسئول نمايشگاهي به خبرنگار كيهان در اصفهان، گروهي از خودروسازان داخلي توسط دستگاه هاي پيشرفته عيب ياب خودروهاي بازديدكنندگان را براي رفع آلودگي ها و آلاينده ها عيب جويي و مشكلات آنان را به طور رايگان برطرف مي سازند.
اين نمايشگاه از ساعت 15 تا 21 براي بازديدكنندگان در نظر گرفته شده است.

 



سامانه كنترل رباتيك گنبد رصدخانه كاشان راه اندازي شد

كاشان- خبرنگاركيهان:
طرح كنترل رباتيك گنبد رصدخانه دانشگاه كاشان براي نخستين بار در كشور پس از مدتي بهره برداري آزمايشي، به طور كامل راه اندازي شد.
ايرج صفايي، كارشناس رصدخانه دانشگاه كاشان، افزود: در اين سيستم، گنبد رصدخانه با قطر 4/2متري تلسكوپي به قطر 16اينچ را در خود جاي داده است.
وي گفت: در قالب اين سيستم رباتيك، حركت گنبد رصدخانه كنترل شده و چون حركت گنبد وابسته به حركت تلسكوپ است به ازاي حركت هر چند خفيف تلسكوپ، گنبد حركت تلسكوپ را دنبال مي كند.
وي با اشاره به قابليت كنترل تلسكوپ اصلي رصدخانه دانشگاه كاشان از طريق اينترنت خاطرنشان كرد: در صورت ارتقاي پهناي باند اينترنت اين رصدخانه مي توان از اين مجموعه به صورت آنلاين از هر جاي دنيا بهره برداري كرد.

 



در دي ماه اصفهاني ها فقط يكروز هواي پاك داشتند

اصفهان- خبرنگار كيهان:
شهروندان اصفهاني در دي ماه فقط يك روز هواي پاك داشتند.
كارشناس مسئول آزمايشگاه هاي هواي اداره كل حفاظت محيط زيست استان اصفهان با اشاره به شعار هواي پاك، اصلاح الگوي مصرف، هواي پاك و حقوق شهروندي گفت: براساس گزارشات ثبت شده از 5 ايستگاه سنجش آلودگي هوا در ميادين آزادي، لاله، بزرگمهر، احمدآباد و بلوار كشاورز در طي روزهاي دي ماه، هواي كلان شهر اصفهان فقط يك روز پاك بوده، 3 روز تا حدودي مناسب و بقيه آلوده گزارش شده است.
«بابك صادقيان» با بيان اينكه اصفهاني ها ماه هاي خرداد، تير، مرداد و شهريور نيز هواي پاك نداشتند، افزود: امسال به علت افزايش حجم ترافيك و غبار محلي، هواي اصفهان آلوده تر از سال گذشته بوده است.
وي در ادامه از نصب چند دستگاه سنجش سيار آلودگي هوا در ورودي كلانشهر اصفهان خبر داد و گفت: اين دستگاه ها به زودي نصب و با استفاده از آنها، ميزان آلودگي هوا با تردد هر دستگاه خودرو آزمايش و از عبور و مرور نقليه آلاينده جلوگيري مي شود.
اصفهان بعد از تهران، دومين كلان شهر آلوده كشور گزارش شده است.

 



نام ميدان عتيق اصفهان به امام علي (ع) تغيير مي يابد

اصفهان - خبرنگار كيهان:
لايحه پيشنهاد و تغيير نام ميدان تاريخي عتيق به ميدان امام علي (ع) توسط شهردار اصفهان به شوراي اسلامي شهر تقديم شد.
شهرداري اصفهان به موجب لايحه اي از شوراي اسلامي شهر خواست نام ميدان عتيق به ميدان امام علي(ع) تغيير پيدا كند.
در بخشي از لايحه مذكور آمده است: با عنايت به اينكه ميدان عتيق از بزرگترين ميادين تاريخي و قديمي شهر اصفهان و كشور بوده و از اهميت ويژه اي برخوردار است و داراي موقعيت محلي خاصي است، بنابراين پيشنهاد مي شود نام ميدان مذكور به نام ميدان امام علي (ع) نامگذاري شود.

 



استاندار: تشكيل دبيرخانه براي پايتخت فرهنگي در اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
با توجه به انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگ و تمدن اسلامي ايران، دبيرخانه دائمي براي پيگيري اين موضوع با همكاري دانشگاه آزاد اسلامي تشكيل مي شود.
عليرضا ذاكراصفهاني استاندار اصفهان در ديدار با معاون فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اين مطلب گفت: براي اجرايي شدن عنوان انتخابي براي شهر اصفهان، دبيرخانه آماده هرگونه پذيرش طرح ها و بررسي آنها است و بايد در اين راستا از ظرفيت نخبگي و دانشگاهي استان بهره كافي برد. وي به وجود مراكز متعدد تحقيقاتي در استان اصفهان اشاره كرد و گفت: حمايت از چنين مراكزي ضروري است و محققان و پژوهشگران استان بايد احساس كنند، فعاليت آنها مورد توجه و حمايت قرار مي گيرد.
استاندار اصفهان بر ضرورت نيازسنجي و ايجاد رشته هاي جديد بويژه در زمينه علوم انساني و علوم ارتباطات در استان اشاره كرد.
همچنين در اين جلسه كه دبير شوراي منطقه چهار و قائم مقام واحد علوم و تحقيقات نيز حضور داشتند، در مورد همكاري در زمينه برپايي سالانه جشنواره ملي قرآن و عترت در استان اصفهان توافقاتي صورت گرفت.

 



معاون وزير بهداشت خبر داد تأمين 96 درصد داروي مورد نياز در داخل كشور

ساري- خبرنگار كيهان:
دولت سالانه 2هزار و 400 ميليارد تومان براي نيازهاي دارويي كشور هزينه مي كند.
معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اعلام اين خبر در ساري افزود: هم اكنون 96 درصد اقلام دارويي مورد نياز در داخل كشور تأمين مي شود.
مصطفي قانعي گفت: تامين 4 درصد داروهاي كشور از خارج 800 ميليارد تومان اعتبار دولت را مي بلعد.
وي افزود: 4 درصد اقلام دارويي وارداتي در انحصار 3 كشور قرار دارد.
معاون وزير بهداشت با اشاره به وضعيت نامطلوب روند پرداخت بدهي سازمان هاي بيمه گر به مراكز درماني گفت: بيمه ها با پرداخت نكردن به موقع هزينه هاي درماني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را با مشكلات عديده اي مواجه كرده اند.
قانعي با تاكيد بر ضرورت توجه به علم محوري در بخش بهداشت و درمان يادآور شد: با انجام پژوهش هاي كاربردي، كشور از واردات داروهاي خارجي بي نياز مي شود.
وي گفت: با عملياتي شدن نقشه جامع علمي كشور از فرار مغزها جلوگيري خواهد شد. وي يادآور شد: ايران در بخش بهداشت و درمان تنها از يك كشور منطقه عقب است كه ظرف يك سال آينده اين عقب ماندگي جبران خواهد شد.

 



برگزاري نخستين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال استان فارس در شيراز

شيراز - خبرنگار كيهان:
نخستين نمايششگاه رسانه هاي ديجيتال استان فارس در محل نمايشگاههاي بين المللي شيراز آغاز به كار كرد.
در مراسم گشايش اين نمايشگاه «زارع پور» رئيس مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي سخناني اظهار داشت: در بحث رسانه هاي ديجيتال قرار گرفتن در موضع انفعال آفت بزرگي براي فرهنگ و تمدن كشور خواهد بود.
وي گفت: روزانه يك عنوان بازي رايانه اي خارجي وارد كشور مي شود كه 80 درصد بامباني فرهنگي و ديني ما منافات دارد.
وي افزود: ايران به عنوان كشوري با سابقه در حوزه فرهنگ و تمدن مي تواند با استفاده صحيح از اين فناوري، ظرفيت هاي فرهنگي و مذهبي خود را به جهان ارائه كند.
وي به ايجاد مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال در دولت نهم اشاره كرد و گفت: جريان سازي در راستاي توليد انبوه، ساماندهي حقوق و تكاليف ونيز فرهنگ سازي و آشنايي مردم با حقوق و چالش هاي اين فناوري از راهبردهاي اصلي اين مركز است.

 



كوتاه از دهه فجر

برنامه هاي دهه فجر در شهر قدس
سرويس شهرستان ها:
برنامه هاي دهه فجر در شهر قدس اعلام شد به گزارش روابط عمومي نيروي مقاومت بسيج، پايگاه مقاومت شهيد مسكيني حوزه يك بيت المقدس شهر قدس اقدام به برگزاري يادواره شهدا، بازديد از خانواده هاي ايثارگران، ميثاق با آرمان هاي امام، برپايي فوتسال جام فجر، برگزاري مسابقه كتابخواني و دوي همگاني مي كند.
افتتاح 10 طرح عمراني
اوز-خبرنگار كيهان:
همزمان با دهه فجر 10 طرح عمراني در شهر اوز به بهره برداري مي رسد. اصغر فروري بخشدار اوز در جلسه شوراي اداري اين بخش با اعلام مطلب فوق گفت: براي اجراي اين طرح ها 50 ميليارد ريال هزينه شده است. وي همچنين گفت: 50 برنامه ورزشي، هنري و فرهنگي نيز به مناسبت دهه فجر در اوز اجرا مي شود.
تشكيل 17 كميته در انديمشك
انديمشك-خبرنگار كيهان:
17 كميته براي برگزاري هرچه بهتر دهه فجر در شهرستان انديمشك تشكيل شده است. ابراهيم صوفيوند مسئول شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي انديمشك با اعلام مطلب فوق گفت: اين كميته ها با مشاركت ادارات، نهادها و ارگانهاي مختلف شهرستان تحت نظارت فرمانداري و به منظور هرچه باشكوهتر برگزار شدن دهه فجر تشكيل شده اند.
ساخت آدمك هاي استكبار
گرگان-خبرنگار كيهان:
مربي مسئول مركز فرهنگي هنري آزادشهر از برپايي جشنواره ساخت آدمكهاي استكبار جهاني دهه فجر در اين مركز خبر داد. «زهرا ترك» افزود: جشنواره آدمكهاي استكبار جهاني و رژيم شاهنشاهي از مواد دور ريختني توسط اعضاي كانون و با همكاري هلال احمر شهرستان آزادشهر برپا خواهد شد. به گفته اين مربي مسئول اين جشنواره روز 18 بهمن ماه برپا و دست ساخته هاي اعضاء در راهپيمايي روز 22 بهمن ماه به نمايش در خواهد آمد.
برگزاري برنامه هاي متنوع در بناب
بناب-خبرنگار كيهان:
دبير كميته دانشجويي ستاد گراميداشت دهه فجر شهرستان بناب از برگزاري برنامه هاي متنوع دانشگاهي گراميداشت دهه فجر در شهرستان بناب خبر داد. داوود جباري گفت: همايش هم انديشي با حضور دانشگاه هاي شهرستان، مسابقات كتابخواني، اعزام 250 دانشجو به حرم مطهر امام، تجليل از نخبگان علمي و برگزاري مسابقات ورزشي از جمله اين برنامه هاست.
برگزاري 18 برنامه مختلف
شهركرد-خبرنگار كيهان:
به مناسبت فرا رسيدن سي ويكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي 18 برنامه متنوع توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان چهار محال و بختياري برگزار مي شود. سيداحمد سادات نژاد فرمانده پايگاه بسيج شهيد رياحي چهار محال و بختياري با اعلام مطلب فوق گفت: غبارروبي مزار شهدا، برگزاري مسابقات متنوع ورزشي، اطلاع رساني و تبليغات و شركت در راهپيمايي از جمله اين برنامه هاست.
صرفه جويي در برگزاري برنامه ها
كاشان-خبرنگار كيهان:
نماينده ولي فقيه و امام جمعه كاشان گفت: مسئولين زمينه را طوري فراهم كنند كه مردم به صورت خودجوش در مراسم و جشن هاي پيروزي انقلاب اسلامي مشاركت داشته باشند. وي از برگزاركنندگان مراسم بزرگداشت دهه فجر خواست ضمن همگاني كردن تفكر زنده نگه داشتن ياد و خاطره سالروز پيروزي انقلاب اسلامي نهايت صرفه جويي در تمام زمينه ها به ويژه در بخش برق را داشته باشند.
افتتاح 18 طرح آبرساني
بندرعباس-خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستاي هرمزگان گفت: 18 طرح آبرساني هرمزگان در دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسد.
عليجان صادقپور اعتبارات مورد نياز جهت مقابله با خشكسالي را 280 ميليارد ريال اعلام كرد و اظهار داشت: براي مقابله با اين پديده اقداماتي از جمله حفر و تجهيز 10 حلقه چاه، بهسازي سه دهنه چشمه، كف شكني 20 حلقه چاه در حال انجام است.
افتتاح 65 پروژه در نايين
نايين-خبرنگار كيهان:
همزمان با دهه فجر 65 پروژه با اعتباري بالغ بر 162 ميليارد ريال در شهرستان نايين به بهره برداري مي رسد. سيدمجتبي ايزدي فرماندار نايين با اعلام مطلب فوق گفت: پروژه هاي قابل افتتاح آبرساني، برقرساني و بهسازي معابر شهري و روستايي است.
بهره برداري از 574 طرح كشاورزي
شهركرد-خبرنگار كيهان:
همزمان با دهه فجر 574 طرح كشاورزي در چهار محال و بختياري به بهره برداري مي رسد. مهندس سعادت الله عباس رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان چهار محال و بختياري با اعلام مطلب فوق گفت: براي اين پروژه ها 164 ميليارد و 758 ميليون ريال اعتبار صرف شده است.
افتتاح مركز آموزش فني و حرفه اي
گرگان-خبرنگار كيهان:
همزمان با دهه فجر، مركز آموزش فني و حرفه اي خواهران در گرگان افتتاح مي شود. ابوطالب جلالي مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان گلستان با اعلام خبر فوق گفت: اين مركز با اعتباري بالغ بر 12 ميليارد ريال احداث شده است.
افتتاح 77 پروژه كشاورزي
تبريز-خبرنگار كيهان:
77 پروژه در زير بخش هاي كشاورزي آذربايجان شرقي، در دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسد به گزارش روابط عمومي جهاد كشاورزي استان براي اجراي اين طرح ها 135 ميليارد و 697 ميليون ريال اعتبار هزينه شده كه براي 140 نفر بصورت دايم، اشتغال ايجاد شد.
افتتاح 45 پروژه
شهركرد-خبرنگار كيهان:
45 پروژه شركت توزيع نيروي برق استان چهار محال و بختياري امسال به بهره برداري مي رسد. مديرعامل شركت توزيع نيروي برق چهار محال و بختياري با اعلام مطلب فوق گفت: اين پروژه ها با هزينه اي افزون بر 41 ميليارد و 603 ميليون ريال اجرايي مي شود.

 



وزير كار و امور اجتماعي: پنجره واحد كسب و كار در استان ها تشكيل مي شود

اهواز- خبرنگار كيهان:
وزير كار و امور اجتماعي در جمع فعالان اقتصادي خوزستان از تشكيل پنجره واحد كسب و كار در استانها خبر داد.
به گزارش روابط عمومي اداره كار و امور اجتماعي خوزستان، عبدالرضا شيخ الاسلامي تأكيد كرد: ايران جزو 5 كشور اول در تعرفه واردات است كه كاهش تعرفه ها در دستور كار دولت قرار گرفته است.
وي فقدان مهارت فارغ التحصيلان هر مقطع را از ضعف هاي نظام آموزشي كشور دانست و گفت: مهارت و حرفه آموزي از حلقه هاي مفقوده نظام آموزش كشور است كه بايد به آن سر و سامان داده شود.
وزير كار و امور اجتماعي، آموزش و پرورش را جزو هزينه هاي سرمايه اي كشور دانست و گفت: برخي آموزش و پرورش را جزو هزينه هاي جاري كشور مي دانند كه اين تفكر اشتباه است.
وي افراد فاقد مهارت را عمده ترين قشر بيكاران كشور دانست و افزود: آموزش فعلي دانا محور است نه مهارت محور و تا اين وضعيت وجود دارد قادر نخواهيم بود هزينه هاي توليد را كاهش و توليد كالا را رقابتي كنيم.
شيخ الاسلامي گفت: بايد به نحوي عمل كنيم كه آموزش ها و مهارت تناسبي با بازار كار داشته باشد.

 



وزير مسكن و شهرسازي: سهم استان سمنان از اعتبارات مسكن مهر 370 ميليارد ريال است

شاهرود- خبرنگار كيهان:
وزير مسكن و شهرسازي از پروژه هاي مسكن مهر و اجاره به شرط تمليك 48 متري مجلسي و بافت فرسوده شهرستان شاهرود ديدن كرد.
علي نيكزاد در اين بازديد كه مسئولان استان و شهرستان وي را همراهي مي كردند از مجتمع مسكن مهر اداره كل تبليغات اسلامي استان سمنان در شاهرود و پروژه 288 واحدي آفتاب شامل هشت تعاوني مسكن كه در زميني به مساحت 8/1 هكتار درحال ساخت است و پروژه 47 هكتاري مسكن مهر ديدن كرد و از نزديك با ميزان پيشرفت اين پروژه ها آشنا شد.
پروژه 47 هكتاري مسكن مهر در شهرك دانشگاه شاهرود براي 5 هزار و 300 واحد مسكوني طراحي شده است كه تاكنون زمين مورد نياز براي احداث 2 هزار و 100 واحد مسكوني آن واگذار شده است. وزير مسكن و شهرسازي در سفر خود به شاهرود كلنگ احداث 300 واحد مسكوني صنعتي كه توسط بخش خصوصي احداث مي شود را به زمين زد. وي در پايان اين بازديد در جلسه اي با حضور مديران استان و شهرستان مشكلات مسكن شهرهاي شاهرود را بررسي و راهكارهاي لازم براي رفع مشكلات را ارائه كرد. در اين جلسه كاظم جلالي نماينده مردم شاهرود در مجلس، گزارشي از مشكلات شهرستان شاهرود را ارائه داد و در ادامه جلسه نيز شهرداران شهرهاي شاهرود، بسطام، مجن و ميامي مشكلات اين مناطق را بيان كرده و خواستار افزايش محدوده اين شهرها براي رفع مشكلات مسكن مهر و پروژه هاي ورزشي شدند كه مورد موافقت وزير مسكن قرار گرفت.
وي با بيان اينكه در استان سمنان بالغ بر 13 هزار واجدشرايط مسكن مهر شناسايي شده اند افزود: از اين تعداد تاكنون 11 هزار و 500 نفر در اين استان قرارداد ساخت منعقد كرده و زمين خود را مشخص كرده اند نيكزاد گفت: از اين تعداد براي 3 هزار واحد مسكوني كار پي ريزي انجام شده و هشت هزار پروانه ساخت صادر شده است. وزير مسكن همچنين افزود: سهم استان سمنان از كل اعتبارات تخصيص داده شده براي طرح مسكن مهر 370 ميليارد ريال است.

 



با تهيه مواد اوليه دارويي در دامغان كشور از واردات 9ماده اوليه توليد دارو بي نياز شد

دامغان- خبرنگار كيهان:
با تهيه 9 ماده اوليه دارويي در دامغان، كشور از واردات اين مواد از خارج بي نياز شد.
مدير واحد صنعتي دارويي دامغان با اعلام اين خبر گفت: در اين واحد صنعتي سالانه 500 تن مواد اوليه دارويي توليد مي شود كه اين مواد در توليد داروهاي ضد درد و افسردگي، صرع، سرماخوردگي، فشار خون و ناتواني جنسي و هورموني مورد استفاده قرار مي گيرد.
رضا باني افزود: با توليد محصولات اين شركت بيش از 3 ميليون دلار صرفه جويي ارزي و خودكفايي در توليد 9 مواد اوليه اين داروها صورت مي گيرد. وي گفت: توليدات اين واحد طبق استانداردهاي معتبر جهاني است.

 



رئيس مجمع نمايندگان لرستان:اعتبارات لرستان در بخش دامداري و كشاورزي افزايش مي يابد

دلفان- خبرنگاركيهان:
رئيس مجمع نمايندگي لرستان از افزايش اعتبارات استان لرستان در بخش دامداري و كشاورزي با تلاش در سال آينده خبرداد.
وي گفت: نمايندگان لرستان اقدامات خوبي براي افزايش اعتبارات عمراني لرستان در بخش هاي مختلف در بودجه سال89 پيش بيني شده است.
حجت الاسلام محمدي از اجرايي شدن عمليات ساخت سد تاج امير دلفان خبرداد و گفت: سد تاج به همراه چهار سد ديگر رديف اعتباري بخود گرفته و سال آينده عمليات اجرايي آن آغاز مي شود.
وي از سفر معاون اول رئيس جمهوري به لرستان در بهمن ماه امسال خبرداد و از استاندار لرستان خواست عملكرد دستگاههاي اجرايي استان را مورد بررسي قراردهد.

 



با حضور مشاور رئيس جمهوري كار ساخت جاده مسجد سليمان به ايذه آغاز شد

مسجد سليمان- خبرنگاركيهان:
در مراسمي كه با حضور مشاور و نماينده رئيس جمهور برگزار شد كار ساخت پروژه جاده حد فاصل مسجد سليمان به ايذه آغاز شد.
دراين مراسم دكتر بشارتي مشاور رئيس جمهوري گفت: كليد آباداني مسجدسليمان خارج شدن از بن بست است و با اجراي اين پروژه اين امر تحقق مي يابد.
وي افزود: با اجراي اين پروژه بيش از 100 كيلومتر از مسير موجود نزديكتر مي شود و علاوه بر اينكه مركز استان را به ايذه كه يكي از شهرستان هاي مهم استان مي باشد اصفهان را هم به خوزستان نزديك تر مي كند. بشارتي گفت: اين راه كه حدود چهل وپنج كيلومتر در ايذه و چهل كيلومتر آن در مسجد سليمان است يكي ديگر از ثمرات آن اين است كه مشكلات خدمات رساني پزشكي بهداشتي و آموزشي توسط دستگاهها براي روستاهاي محروم كه در اين مسير قرار دارند را حل مي كند.
در اين مراسم تاجيك مدير اجرايي اين طرح گفت: با احداث اين جاده شبكه راههاي شمالي شرقي خوزستان تكميل خواهدشد كه طول آن از مسجدسليمان حدود 60 كيلومتر است كه 20 كيلومتر آن توسط اداره كل راه و ترابري استان خوزستان احداث شده و چهل كيلومتر باقي مانده در تعهد شركت نفت گذاشته شده كه در سه قطعه اجرا مي شود.
وي در پايان گفت: اين محور علاوه بر اتصال شركت ملي بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان به واحد پرسياه، اكثر روستاهاي اطراف از اين جاده بهره مند خواهندشد و مشكلات جهت دسترسي به مسجدسليمان را مرتفع خواهدكرد.

 



استاندار:210 ميليارد ريال براي خشكسالي در گيلان اختصاص يافت

رشت- خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان از اختصاص 210ميليارد ريال اعتبار براي هزينه كردن در بخش خشكسالي در سال زراعي جديد در اين استان خبر داد.
روح الله قهرماني چابك كه در جلسه بررسي مسائل و مشكلات اجراي پروژه هاي عمراني و توسعه استان در رشت سخن مي گفت با تاكيد بر اينكه اجراي طرحهاي مهم و بزرگ نياز به همكاري تمامي نمايندگان مردم در مجلس و مديران استاني دارد. از آمادگي دستگاه هاي مرتبط با تامين آب زراعي در فصل آينده، بهره برداري از معادن كوهي شن و ماسه، اجراي پروژه هاي آب و فاضلاب، خبر داد.
آزادگان مديرعامل برق منطقه اي گيلان نيز در جلسه مذكور به مشكلات، محدوديت ها و دشواري هاي احداث خطوط انتقال برق در استان اشاره كرد.
ناصر اميني مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري گيلان هم از اقدامات اين شركت در تامين و توزيع آب آشاميدني 16 شهرستان و 48 شهر استان خبر داد و افزود: در حال حاضر پروژه هاي جمع آوري، هدايت و دفع فاضلاب بهداشتي در 11 شهر استان در دست مطالعه و اجرا قرار دارد.

 



مغازه هاي بازار تاريخي نايين يكي پس از ديگري بسته مي شود

نايين- خبرنگار كيهان:
امسال با اختصاص مبلغ، 150 ميليون ريال قسمتي از بازار تاريخي نايين كف فرش شد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي نايين با اعلام اين خبر گفت: بازار تاريخي نايين به عنوان قديمي ترين بازار تاريخي كشور متعلق به قرن هفتم و هشتم هجري بوده و با توسعه آن در طول تاريخ و بيشترين رونق در دوره صفويه هم اكنون با 180 مغازه 5 درصد كسبه به فعاليت مشغولند و در 95 درصد مغازه ها بسته است.
محمود مدنيان گفت: اين بنا در سال 56 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد و از آن تاريخ تاكنون توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اقدامات مرمتي متعددي براي حفظ اين اثر انجام شده است. حدود چهل سال است كه اين بناي تاريخي متروكه بوده و تمامي كسبه قديمي اين محل را رها نموده و تجارت اصلي شهر به بافت جديد منتقل شده است.
وي افزود: در سالهاي گذشته اقدامات مرمتي مؤثري از جمله پي بندي ها استحكام بخشي، ايزوله بام، نماسازي، اصلاح شبكه هاي خدمات شهري از جمله برق، آب در اين بنا به اجرا درآمده و در سال جاري نيز با اختصاص مبلغ 000،000،150ريال كف فرش قسمتي از بازار نايين از ورودي يكي از دروازه هاي اصلي شهر قديم نايين يعني دروازه چهل دختران تا انتهاي حسينيه چهل دختران كف فرش شده است.
مدنيان گفت: شبكه آب اين محل نيز تماما اصلاح شده و سيستم برق آن نيز به صورت زميني ساماندهي شده است.
وي گفت: بزرگترين نياز اين بنا احياي آن است كه اين امر حمايت و همت تمامي مسئولان شهر را مي طلبد.

 



ركود خريد محصولات كشاورزي دزفول را تهديد مي كند

دزفول- خبرنگار كيهان:
رئيس نظام صنفي كشاورزي و مديرعامل اتحاديه زراعي و باغي دزفول گفت: ركود خريد، محصولات كشاورزي اين شهرستان را تهديد مي كند.
«ناصر نظرزاده» در نشست كار گروه كشاورزي دزفول افزود: در زمان حاضر كشاورزان اين شهرستان با مشكل خريد محصولات خود در بخش صيفي جات و سبزيجات روبه رو بوده و زيان هاي جدي متوجه آنهاشده است.
وي اظهار داشت: اين بحران در 30سال گذشته سابقه نداشته و هزينه برداشت و فروش توليد براي كشاورزان باتوجه به ركود قيمت ها مقرون به صرفه نيست.
رئيس نظام صنفي كشاورزي و مديرعامل اتحاديه زراعي و باغي دزفول اضافه كرد: ساماندهي فروش محصولات كشاورزي يكي از دغدغه هاي مهم منطقه و مشكل عمده بعد از مرحله توليد است كه سالانه ده ها ميليارد ريال به دليل فروش نرفتن محصولات به كشاورزان خسارت وارد مي كند.
نظرزاده افزود: محصولات توليدي كشاورزان بين 20 تا 30درصد پايين تر از قيمت تمام شده به فروش مي رسد كه اين امر زيان هاي جدي متوجه كشاورزي اين منطقه كرده است.
«هوشنگ زلقي» رئيس شوراي اسلامي دزفول نيز گفت: بيش از 60 درصد اشتغال منطقه در بخش كشاورزي بوده و از اين رو بايد براي بهبود و رفع مشكلات اين بخش برنامه ريزي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14