(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 7 بهمن 1388- شماره 19570
 

چين كاخ سفيد را از فروش سلاح به تايوان بر حذر داشت
ارمنستان و جمهوري آذربايجان براي حل بحران قره باغ به توافق رسيدند
براي جلوگيري از ريخته شدن خون مردم يمن رزمندگان صعده آتش بس يكجانبه اعلام كردند
هرگونه كمك به ساخت ديوار فولادي در حكم قتل عمد است
فقر در اتحاديه اروپا!
جشن و پايكوبي مردم حلبچه به دنبال اعدام علي شيميايي
آغاز شمارش آرا در انتخابات رياست جمهوري سريلانكا
رزمايش امدادرساني به زلزله زدگان در ميامي يك روز قبل از زمين لرزه هائيتي
مقام عراقي: انفجارهاي خونين بغداد كار بعثي هاست
انفجار نزديك پايگاه اشغالگران در كابل
چها رسوي پنج قا ره
جنگ غيرقانوني



چين كاخ سفيد را از فروش سلاح به تايوان بر حذر داشت

چين مخالفت شديد خود را نسبت به تصميم جديد دولت اوباما براي فروش تسليحات و تانك هاي نظامي به تايوان اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ريانووستي، سخنگوي رسمي وزارت خارجه چين ديروز اظهار داشت پكن مخالف طرح هاي آمريكا درباره ارسال سلاح به تايوان است و از واشنگتن مي خواهد باعث لطمه به روابط دو كشور نشود.
وي تاكيد كرد چين قاطعانه مخالف فروش سلاح به تايوان است.
وي افزود، ما بارها به آمريكائي ها گوشزد كرده ايم كه اين اقدام بسيار حساس و خطرناك خواهد بود.
گفتني است روز دوشنبه مشخص شد، دولت «باراك اوباما» كنگره آمريكا را از تصميم خود مبني بر فروش بخش جديدي از تسليحات و تانك هاي نظامي به تايوان باخبر كرده است.

 



ارمنستان و جمهوري آذربايجان براي حل بحران قره باغ به توافق رسيدند

ارمنستان و جمهوري آذربايجان در مورد مقدمه سند حل مناقشات قره باغ به توافق رسيدند.
به گزارش خبرگزاري فارس «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه اعلام كرد در نتيجه مذاكرات سه جانبه در «سوچي» درمورد سند حل مناقشات قره باغ توافقاتي صورت گرفت.
وي افزود، نتيجه اصل توافق درباره اين بود كه اگر چه برخي قسمت هاي اين سند هنوز مورد توافق طرفين قرارنگرفته ولي طرفين ايده ها و فرمول هاي مشخص خود را كه دراين سند وارد خواهد شد آماده مي كنند تا به توافق طرفين برسد.گفتني است روز دوشنبه رؤساي جمهور آذربايجان، ارمنستان و روسيه درسوچي ارمنستان نشست سه جانبه اي برگزار كردند كه در آن مسائل مربوط به حل مناقشات قره باغ مورد بحث و بررسي قرارگرفت.

 



براي جلوگيري از ريخته شدن خون مردم يمن رزمندگان صعده آتش بس يكجانبه اعلام كردند

رهبر شيعيان صعده در يك پيام صوتي از ابتكار الحوثي ها در اعلام آتش بس يكطرفه و جلوگيري از ريخته شدن خون مردم يمن خبر داد.
به گزارش پايگاه اينترنتي صعده آنلاين، عبدالملك بدرالدين الحوثي فرمانده رزمندگان شيعه الحوثي در بيانيه اي اعلام كرد، آماده عقب نشيني از خاك عربستان است.
به گزارش ايرنا، عبدالملك الحوثي، آمادگي رزمندگان شيعه الحوثي را براي توقف درگيري با عربستان و عقب نشيني نيروهايش از خاك اين كشور اعلام كرد.
براساس اين گزارش فرمانده الحوثي ها، هدف از ارائه اين طرح را جلوگيري از خونريزي بيشتر مردم يمن اعلام و تاكيد كرد: در صورت ادامه حملات عربستان، ما مجوز قانوني و شرعي خواهيم داشت تا جبهه هاي جديدي را عليه اين كشور باز كنيم و اين موضوع در صورت ادامه حملات رياض اتفاق خواهد افتاد. عبدالملك الحوثي يادآور شد: من تاكيد مي كنم كه ورود ما (الحوثي ها) به خاك عربستان، ضرورت مقابله با ارتش آل سعود بود.
وي در عين حال تاكيد كرد: اگر عربستان پس از اين ابتكار الحوثي ها، دوباره به حملات خود به خاك يمن ادامه دهد، نشان داده است كه جنگ عربستان به خاطر اراضي اش نبوده است.
رهبر مبارزان الحوثي با تاكيد بر تمايل رزمندگان شيعه براي جلوگيري از ريخته شدن هرچه بيشتر خون مردم يمن و حفظ جان و مال آنان، عربستان را به دليل در اختيار قرار دادن پايگاه هاي خود به ارتش يمن سرزنش كرد و يكي از دلايل اصلي جنگ با عربستان را اين موضوع دانست.
فرمانده الحوثي ها خاطرنشان كرد: همه حملات ما به ارتش عربستان براي فشار به اين كشور به منظور توقف جنگ و در دفاع از خود در برابر اين حملات بود.
عبدالملك الحوثي هدف از ابتكار شيعيان صعده در اعلام آتش بس يكطرفه با عربستان را اثبات غيرموجه بودن حملات ارتش آل سعود به بهانه حفاظت از سرزمين خود عنوان كرد و گفت: در اين صورت، چهره واقعي عربستان براي مردم جهان و امت اسلامي روشن تر خواهد شد و اين طرح فرصتي حقيقي براي صلح و به مصلحت هر دو ملت همسايه خواهد بود.
پايگاه اينترنتي القدس العربي تاييد كرد كه رژيم سعودي در جنگ صعده متحمل تلفات انساني و مالي فراواني شده است.
از سوي ديگر، سازمان عفو بين الملل در بيانيه اي، ضمن انتقاد از سركوب و سخت گيري هاي فراوان امنيتي در يمن اعلام كرد: دولت يمن به بهانه مقابله با گروه القاعده، حقوق بشر را در اين كشور به شدت نقض مي كند.
در بيانيه اين سازمان مستقر در لندن تاكيد شده است كه نقض حقوق انساني شهروندان و افرادي كه با دولت مركزي مخالف هستند، نيز به بهانه مقابله با تروريسم افزايش يافته است.
اين سازمان در بيانيه خود درباره يمن به درگيري نيروهاي امنيتي و ارتش با شيعيان الحوثي در شمال و برخي قبايل در جنوب اشاره و آن را محكوم كرده است
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي روز دوشنبه تظاهرات مسالمت آميز مردم شهر ضالح در جنوب اين كشور را به گلوله بسته و تعدادي را كشتند.

 



فتواي 121 عالم برجسته كشورهاي اسلامي
 هرگونه كمك به ساخت ديوار فولادي در حكم قتل عمد است

121 تن از علماي مسلمان كشورهاي اسلامي با صدور فتوايي اعلام كردند كه بسته ماندن گذرگاه رفح و ساخت ديوار فولادي حرام و مشاركت در اين اقدام قتل عمد است.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از خبرگزاري «فلسطين اليوم»، علماي مسلمان در فتواي خود مشاركت در محاصره نوار غزه و ساخت ديوار فولادي در فقه اسلامي را قتل عمد اعلام كردند كه مجازات عاملان آن قصاص يا پرداخت ديه است.
در اين فتوا همچنين آمده است، محاصره غزه باعث مرگ بيشماري از زنان و كودكان مي شود و مجازات در نظر گرفته شده براي آن قصاص است. در همين رابطه «عزيز دويك» رئيس پارلمان فلسطين اظهارات اخير حسني مبارك رئيس جمهور مصر را كه در جريان آن بر تداوم ساخت ديوار فولادي تاكيد كرده بود محكوم ساخت.
وي اظهار داشت: آيا مبارك نمي گفت كه اجازه گرسنگي كشيدن به ساكنان غزه را نخواهد داد؟ آيا وي با احداث ديوار فولادي همان هدف را دنبال مي كند؟
وي از مراجع مصري خواست كه هر چه زودتر مواضع كنوني خود را تغيير داده و با بازگشايي مرز هاي خود با نوار غزه به ساكنان اين منطقه اجازه دهند كه مواد مورد نياز خود را به اين منطقه وارد كنند.
در پي محاصره ظالمانه اعمال شده از سوي صهيونيست ها، كودكان، زنان و جوانان غزه هر روز بدون توجه به سردي هوا، باد و باران زمين را در پي يافتن مواد غذايي و يا اشيائي كه آنها را به فروش برسانند مي كاوند تا قوت روزانه خود را به دست آورند.
به گزارش خبرگزاري مهر، روزنامه الدستور در گزارشي نوشت: آنها در آنگولا، زامبيا و يا آفريقاي جنوبي نيستند كه در زمين به دنبال طلا و يا الماس باشند، اينان در جنوب نوار غزه و به ويژه منطقه خان يونس زندگي مي كنند و بر اثر شدت محاصره ظالمانه رژيم صهيونيستي زمين را مي كاوند و اميد دارند شيئي بيابند تا با فروش آن بتوانند مواد غذايي مورد نياز خانواده خود را در آن روز تامين كنند.
اين تنها يكي از موارد دردناك و اسفبار محاصره 4 ساله نوار غزه توسط رژيم صهيونيستي است. محاصره اي كه هر روز بر شدت آن افزوده مي شود.
همچنين خان يونس تنها يكي از مناطقي است كه در نوار غزه با اين مشكلات روبه روست. بر اين اساس، مردم اين منطقه علاوه بر كاوش شن و ماسه ها به كارهاي ديگري نيز براي تامين هزينه زندگي خود روي آورده اند.
برخي از آنان كه جمع كثيري از زنان نيز در ميان شان ديده مي شود با غربال كردن شن و ماسه آن را درون كيسه هايي قرار داده و با قيمت هاي بسيار پايين به فروش مي رسانند. قيمتي كه هرگز با تلاش هاي آنها سازگاري ندارد.
محاصره همه جانبه غزه كه اخيرا در همسويي اعراب به ويژه مصر شدت پيدا كرده است، علاوه بر اين مشكلات عميقي را بر زندگي مردم اين منطقه برجاي گذاشته است.
نرسيدن مواد غذايي و دارويي به مردم غزه در چهار سال پس از محاصره، صدها تن را به كام مرگ كشيده است.
روزنامه مصري «النهار» به نقل از منابع مطلع به افشاي جزئياتي در مورد تصميم مصر و اسرائيل براي ايجاد ديوار فولادي در مرز با غزه پرداخت.
به نوشته اين روزنامه، «احمد عز» سياستمدار متنفذ مصري و عضو كميته سياسي حزب حاكم الوطني مصر پيش از ورود به عالم سياست و هنگامي كه به كار تجارت مشغول بود و روابط بسيار نزديكي با سفارت اسرائيل در قاهره داشت، براي نخستين بار اين طرح را مطرح كرد.
به نوشته اين روزنامه «احمد عز» نفوذ بسيار زيادي بر روي حسني مبارك رئيس جمهور مصر دارد و در ابتدا او با دستاويز قرار دادن يكي از گزارش هاي سازمان امنيت مصر مبني بر اينكه اسرائيل قصد دارد با بمب هاي ويژه اي غزه را مورد هدف قرار دهد و ممكن است اين بمب ها از لحاط زميني صدمات فراواني به مرزنشينان مصري وارد كند كه چاره اين كار ايجاد ورق هاي فولادي در زميني براي اين كار است و احداث ديوار مي تواند پاسخي باشد به انتقادات اسرائيل و آمريكا از مصر مبني بر اينكه از قاچاق اسلحه به غزه جلوگيري مي كند.
ساير رويدادها
¤ رئيس پارلمان فلسطين تاكيد كرد پارلمان فلسطين تا زمان انتخابات به فعاليت ادامه مي دهد.
¤ سخنگوي حماس گفت: جنبش فتح، آشتي در فلسطين را به بن بست كشانده است.
¤ نماينده سابق كنگره آمريكا اظهار داشت، دولت آمريكا از جاسوسان اسرائيل حمايت مي كند.
¤ اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب فلسطين سال 2010 را سال اسيران فلسطيني اعلام كرد.
¤ روزنامه لوموند فرانسه نوشت، سياست خاورميانه اي اوباما به شكستي مفتضحانه منجر شده است.
¤ جنبش حماس با برگزاري انتخابات عمومي در شرايط كنوني مخالفت كرد.
¤ نخست وزير رژيم صهيونيستي تصميم گرفته است پيشنهاد ارائه رايگان اراضي بلندي هاي جولان به تمامي سربازاني كه در ارتش خدمت مي كنند را بپذيرد.
¤ رژيم صهونيستي، تركيه را متهم به تحريك احساسات ضد يهودي كرد.
¤ كارشناسان داخلي رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه اسرائيل در حال حاضر جرئت حمله به غزه را ندارد.

 



فقر در اتحاديه اروپا!

حدود 27 درصد از ساكنان 27كشور عضو اتحاديه اروپا زير خط فقر قرار دارند، و اكثر آنها اين امكان را ندارند كه حتي خانه شان را درست و حسابي گرم كنند!
در واقع، طبق تحقيقات «يورو استات»، مؤسسه آمار اتحاديه اروپا، نرخ فقر در اين اتحاديه - كه بر حسب ميزان درآمد تعيين شده و آستانه فقر را در كشورهاي مختلف كاملاً متفاوت كرده است - از سال 2005 بين 16 تا 17 درصد در نوسان بوده، اما در سال 2008 حدود 10 درصد از ساكنان 27 كشور عضو اتحاديه اروپا آنقدر درآمد نداشتند كه بتوانند حتي خانه شان را در زمستان گرم كنند! و 9 درصد هم آنقدر پول نداشتند كه بتوانند هر دو روز يكبار غذايي گوشتي بخورند...و البته، 9 درصد هم نمي توانستند براي خودشان ماشين بخرند، و 37 درصد هم آنقدر درآمد نداشتند كه بتوانند اقلاً سالي يكبار به سفر بروند!
همچنين مي خوانيم كه خطر فقر بيشتر از هر جا كشورهاي لتوني (26 درصد)، روماني (23 درصد)، بلغارستان (21 درصد) و همينطور يونان، اسپانيا و ليتواني (هر كدام 20 درصد) را تهديد مي كند، اما اين خطر در جمهوري چك (9 درصد)، هلند و اسلواكي (11درصد)، دانمارك، مجارستان، اتريش، اسلووني و سوئد (12 درصد) كمتر است، در حالي كه ميزان آن در فرانسه و لوكزامبورگ به 13 درصد و در بلژيك و آلمان به 15 درصد مي رسد! به غير از اين، از هر 5 كودك اروپايي يك كودك در معرض فقر قرار دارد و اين خطر در 20 كشور از 27 عضو اتحاديه اروپا كودكان بالاي 17 سال را بيشتر تهديد مي كند. در اين راستا، بالاترين نرخ را در روماني (23 درصد)، بلغارستان (26) و ايتاليا و لتوني (25)، و كمترين ميزان را در دانمارك (9) و همينطور اسلووني و فنلاند مشاهده مي كنيم. اما، فقر در بين افراد سالمند اتحاديه اروپا هم چشمگير است (19 درصد) كه بالاترين ميزان به لتوني (51 درصد)، قبرس (49)، استوني (39) و بلغارستان (34 درصد) و كمترين آن به مجارستان (4)، لوكزامبورگ (5) و جمهوري چك (7) تعلق دارد.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



جشن و پايكوبي مردم حلبچه به دنبال اعدام علي شيميايي

مردم حلبچه عراق با شنيدن خبر اعدام «علي شيميايي»، به مساجد اين شهر رفتند و فرياد «الله اكبر» سر دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس، دوشنبه گذشته پس از آنكه خبر به دار آويخته شدن «علي حسن المجيد»، معروف به «علي شيميايي»، به گوش مردم حلبچه رسيد، مردم اين شهر به مساجد رفتند و فرياد «الله اكبر» سر دادند. مردم سپس، با پخش شيريني و تبريك گفتن به يكديگر، شادماني خود را از اين واقعه ابراز داشتند. در همين حال، جمعيت دفاع از حقوق قربانيان شهر حلبچه با انتشار بيانيه اي، اعدام علي شيميايي را به مردم داغديده اين شهر تبريك گفت.
در سال 1988 حدود 5000 نفر از زنان و كودكان بي گناه شهر حلبچه، به دستور علي شيميايي، هدف بمباران قرار گرفتند و به شهادت رسيدند. تعداد افرادي كه در حملات سركوبگرانه علي شيميايي در زمان رژيم ديكتاتوري «صدام» جان خود را از دست دادند، بين 50 تا 100 هزار نفر اعلام شد.
علي شيميايي از سال 2007 تاكنون كه محاكمه اش جريان داشت، چهار بار به اعدام محكوم شده است. علاوه بر بمباران حلبچه، عمليات انفال (كشتار كردها)، سركوب بي رحمانه شيعيان جنوب عراق و حمله به نمازگزاران جمعه پس از ترور آيت الله «محمدصادق صدر» در سال 1999 از جمله جنايات علي شيميايي بود.
دولت خودمختار منطقه كردستان عراق نيز از اجراي حكم اعدام «علي شيميايي» استقبال و اعلام كرد: اعدام علي حسن المجيد نبايد مانع از اطلاق نام نسل كشي در حلبچه شود، زيرا ابعاد اين قضيه بسيار گسترده است و هنوز متهماني هستند كه بايد محاكمه شوند.

 



آغاز شمارش آرا در انتخابات رياست جمهوري سريلانكا

مردم سريلانكا براي انتخاب رئيس جمهور جديد، به پاي صندوق هاي رأي رفتند و با پايان مهلت رأي گيري، شمارش آرا آغاز شد.
به گزارش پايگاه اينترنتي «بي.بي.سي»، ديروز مردم سريلانكا به پاي صندوق هاي رأي رفتند تا ميان دو كانديداي اصلي، يعني «ماهيندا راجاپاكسا»، رئيس جمهور و «سارات فوتسكا»، رئيس ستاد مشترك، يك نفر را به عنوان رئيس جمهور آينده خود برگزينند.
اين دو رقيب كه زماني متحد نزديك هم بودند و عليه شورشيان تاميل مبارزه مي كردند، اكنون اتهامات تندي را به يكديگر نسبت مي دهند.
در انتخابات مذكور 14 ميليون سريلانكايي واجد شرايط رأي دادن هستند. طبق اعلام منابع رسمي، رأي گيري ساعت چهار بعد از ديروز به پايان رسيد و قرار بر اين بود كه سه ساعت پس از آن، شمارش آرا آغاز شود.
سريلانكا به مدت 25 سال شاهد درگيري ميان شورشيان تاميل و نيروهاي دولتي بود، اين درگيري ارديبهشت سال جاري با شكست تاميلي ها، به پايان رسيد.

 



استاد دانشگاه كانادا فاش كرد
رزمايش امدادرساني به زلزله زدگان در ميامي يك روز قبل از زمين لرزه هائيتي

يك استاد دانشگاه كانادا فاش كرد، سناريوي كمك به زلزله زدگان هائيتي يك روز پيش از وقوع اين حادثه در ستاد كل فرماندهي جنوب آمريكا در «ميامي» آماده شده بود.
به گزارش سايت «موندياليزاسيون» در مقاله «ميشل چوسادوفسكي» آمده است، شبيه سازي مهيا شدن براي كمك، حادثه اي بزرگ مانند وقوع يك توفان و يا يك زلزله را مدنظر قرار مي داد. اين سناريو و شبيه سازي در روز 11 ژانويه و توسط «آژانس سيستم هاي اطلاعات دفاعي» تحت نظر وزارت دفاع آمريكا و براي «فرماندهي جنوب» مهيا شده بود.
آژانس مزبور مأموريت دارد سيستم هاي انفورماتيك، ارتباطات دوربرد و خدمات لجستيك در اختيار ارتش آمريكا قرار دهد.
به نوشته استاد كانادايي، روز پيش از وقوع زمين لرزه هائيتي، «ژان دومي» مدير تكنيك آژانس فوق در امر پروژه همكاري وتقسيم اطلاعات داخلي فراملي آژانس، در ستاد فرماندهي جنوب در «ميامي» حضور يافت تا يك سيستم كمك رساني به كمك سناريوي آماده شده آزمايش كند.
گفتني است، پروژه همكاري مزبور يك ابزار اطلاعاتي- ارتباطي است كه سازمان هاي غيردولتي و دولت و ارتش آمريكا و ديگر كشورها را به يكديگر متصل مي سازد. و ظاهراً، هدف نيز هماهنگي و سازماندهي عمليات امداد است. اين پروژه عنصر اصلي نظامي سازي كمك هاي اضطراري است. از طريق اين آژانس، ارتش آمريكا بر سيستم ارتباطات و اطلاعات سازمان هاي بشردوستانه شركت كننده در عمليات امدادرساني نظارت دارد.
كل اطلاعات توسط نظاميان آمريكا كنترل شده و پس از تأييد در اختيار سازمان هاي غيردولتي قرار مي گيرد.
خبر ديگر اينكه گروهي از نويسندگان هائيتي نسبت به اشغال كشورشان توسط برخي كشورهاي خارجي به بهانه كمك رساني، اعتراض كردند. آنها اعلام كردند، نبايد حادثه زلزله بهانه اي براي موسسان، كشورها و افراد براي تجاوز به حاكميت سياسي هائيتي شود. نويسندگان ضمن انتقاد از عملكرد دولت خود اظهار داشتند، آنچه در هائيتي روي داده زلزله است نه فروپاشي.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين نويسندگان در حال ثبت و گردآوري اظهارات شاهدان زمين لرزه اخير و انتشار آن در يك كتاب هستند كه قرار است ماه مارس در نمايشگاه كتاب فرانسه ارائه شود. ورود هزاران نظامي مسلح آمريكايي به اين كشور خشم افكار عمومي جهان و مردم هائيتي را برانگيخته است.
شبكه خبري بي بي سي از تصميم كشورهاي فرانسه، ايتاليا، اسپانيا، پرتغال و هلند براي اعزام مجموعاً 300 نيروي پليس به اين كشور آمريكاي مركزي خبر داد.
مقامات اتحاديه اروپا ضمن تأييد اين خبر افزودند، وزيران خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا پس از برگزاري يك نشست در روز سه شنبه (ديروز) نسبت به اعزام اين تعداد توافق كردند.

 



مقام عراقي: انفجارهاي خونين بغداد كار بعثي هاست

مقام عراقي اعلام كرد انفجار سه بمب در مناطق مختلف پايتخت بغداد، كه 40 شهيد و 70 زخمي برجاي گذاشت كار بعثي ها بود.
به گزارش خبرگزاري فارس، عصر دوشنبه سه خودرو بمب گذاري شده در مناطق ابونواس، بابل و الجادريه بغداد منفجر شد. منابع رسمي عراق تعداد كشته هاي اين انفجارها را جمعاً 40 شهيد و 70 مجروح اعلام كردند.
«احمد چلبي»، رئيس حزب كنگره ملي عراق، بعثي ها و گروه هاي تكفيري را عامل اين انفجارهاي خونين اعلام كرد و البته، سازمان هاي امنيتي را مسئول اين حادثه دانست. «علي الدباغ» سخنگوي دولت عراق هم انفجارهاي دوشنبه بغداد را ادامه تلاش هاي گروه هاي مسلح بعثي و القاعده دانست. وي در عين حال، وجود ارتباط بين انفجارهاي بغداد و اعدام «علي حسن المجيد»، معروف به «علي شيميايي» را بعيد دانست. علي شيميايي كه اخيراً توسط دادگاهي در بغداد محكوم شده بود، دوشنبه اعدام شد.
خبرگزاري ايسنا نيز گزارش داد، «قاسم عطا» سخنگوي نيروهاي امنيتي مستقر در بغداد، اعلام كرد: نيروهاي امنيتي عراق اخيراً 21 شبكه تروريستي وابسته به تشكيلات القاعده و حزب بعث را متلاشي كردند.
انفجار در محوطه
وزارت كشور
به گزارش فارس، صبح ديروز بمبي مقابل دفتر حقوقي وزارت كشور عراق در بغداد منفجر شد.
اين انفجار كه خبرگزاري رويتر آن را انتحاري خواند، شهادت 22 عراقي و جراحت حدود 80 نفر ديگر را در پي داشت. انفجار فوق به همراه سه انفجار روز دوشنبه، به آرامش هفت هفته اي بغداد پايان داد. به اعتقاد كارشناسان، با نزديك شدن به زمان انتخابات پارلماني عراق (16 اسفند)، انفجارها و حملات تروريستي در اين كشور افزايش مي يابد.

 



انفجار نزديك پايگاه اشغالگران در كابل

انفجار نزديك يك پايگاه نظاميان خارجي در پايتخت افغانستان ده ها كشته و مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، عصر روز گذشته شبه نظاميان تروريست طالبان با انجام يك عمليات انتحاري نزديك پايگاه، نظاميان ناتو در كابل به كشته و زخمي شدن ده ها نفر منجر شد.
سازمان ناتو، با تاييد وقوع اين انفجار اعلام كرد، يك خودرو بمب گذاري شده در كناره پايگاه فوق منفجر شد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در اين باره نوشت، يك فرد ناشناس پس از برقراري تماس تلفني با اين خبرگزاري با معرفي خود به عنوان يكي از سخنگويان طالبان مسئوليت اين حمله را برعهده گرفت. اين گزارش به جزئيات مربوط به قربانيان اين انفجار اشاره اي نكرد اما نام پايگاه نظامي را كه در مركز كابل قرار دارد «فونيكس» ناميد.

 



چها رسوي پنج قاره

آمار خودكشي نظاميان آمريكايي
وزارت دفاع آمريكا از افزايش بي سابقه آمار خودكشي در ميان نظاميان اين كشور و رسيدن آن به بالاترين حد خود در سال 2009 خبر داد.
به گزارش پنتاگون ميزان خودكشي در ارتش آمريكا در اين سال به 160نفر رسيد. پيش از اين كارشناسان دفاعي آمريكا نسبت به افزايش ميزان خودكشي در ميان نظاميان هشدار داده بودند.
بدهي تاجيكستان
وزير دارايي تاجيكستان اعلام كرد كه بدهي هاي خارجي اين كشور تا پايان سال گذشته ميلادي به بيش از يك ميليارد و600 ميليون دلار رسيد.
وي افزود، قسمت اعظم اين مبلغ را قروض مستقيم دولت تشكيل مي دهد و بدهي اين كشور بابت وام دريافتي از صندوق بين المللي پول به 40ميليون دلار رسيده است.
هفته آپارتايد
ششمين هفته سالانه با نام هفته آپارتايد اسرائيل در چند كشور جهان از جمله كانادا، انگليس، آمريكا، آفريقاي جنوبي و فلسطين برگزار خواهد شد.
اين برنامه با هدف افزايش سطح دانش و آگاهي افراد درباره سياست هاي آپارتايد اسرائيل عليه فلسطيني ها برگزار مي شود.

 



جنگ غيرقانوني

مشاور ارشد وزارت خارجه انگليس در دوران نخست وزيري بلر گفت، اشغال عراق صددرصد غيرقانوني بود.
روزنامه ديلي تلگراف انگليس در شماره اخير خود نوشت، «سر مايكل وود» مشاور ارشد وزارت خارجه انگليس در دوران نخست وزيري توني بلر كه در كميته تحقيق جنگ عراق حاضر شده بود به صراحت اعلام كرد كه حمله به عراق در سال 2003 براساس حقوق بين الملل، صددرصد غيرقانوني بود.
وي افزود: به اعتقاد من استفاده از گزينه نظامي عليه عراق كه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد تاييد نشده بود هيچ توجيه قانوني نداشت. اين اقدام براساس ساير قوانين بين الملل نيز موجه نبود.«اليزابت ويل مشورست»، معاون « وود» نيز از جمله شخصيت هاي سياسي انگليس است كه پيش از آغاز جنگ عراق با اعتراض به استفاده از گزينه نظامي عليه عراق، از حضور در دولت چشم پوشي كرد.
وي تنها چند روز قبل از آغاز جنگ عراق در مارس 2003 از سمت خود استعفا كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14