(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 7 بهمن 1388- شماره 19570
 

مقاوم در برابر سرما و باكتري!
مريخ تا هزار سال ديگر قابل سكونت مي شود
خودروهاي دنده اتوماتيك؛ مفيد براي شهر و شهروندان
دلفين دومين جاندار باهوش جهان
حملات قلبي در خانم ها و آقايان
مردان اروپايي اصليت خاورميانه اي دارند



مقاوم در برابر سرما و باكتري!

محققان دانشگاه سيدني لباسي طراحي كرده اند كه مي تواند از نفوذ سرما، ويروس ها و باكتري ها به بدن جلوگيري كند و هرگز هم نيازي به شست وشو ندارد. جالب اينكه اين لباس مي تواند هوا را تجزيه كرده و شخص را از دود و آلودگي هاي هوا محافظت كند.
لباس طلايي زنانه و ژاكت كتاني درواقع دو نوع لباسي هستند كه محققان دانشگاه كرنل ايالات متحده طراحي و توليد كرده اند. اين لباس ها به وسيله پارچه هاي نخي روكش داده شده با نانو ذرات تهيه شده اند. تنها عيب اين لباس ها قيمت بسيار بالاي آنها است، به طوري كه قيمت هر يارد مربع از اين پارچه هاي نخي نانويي حدود 10 هزار دلار است.
هر چند اين لباس زنانه و ژاكت در نگاه اول معمولي به نظر مي رسند ولي دقت بيشتر و استفاده از يك ميكروسكوپ به خوبي نشان مي دهد يك دسته از نانو ذرات كه داراي بار ساكن هستند، يك سپر محافظ را در اطراف الياف كتاني در قسمت بالاي لباس زنانه و در آستين ها، كلاه و جيب هاي ژاكت ايجاد مي كنند. درواقع اين پارچه ها را با غوطه ور كردن شان در محلول هايي حاوي نانو ذرات، ايجاد كرده اند. بنابراين رنگ آنها هم ناشي از وجود رنگدانه ها نيست بلكه بيشتر ناشي از اندازه ذرات است.
قسمت بالايي اين لباس ها شامل پارچه نخي روكش داده شده با نانو ذرات نقره اي است كه براي ايجاد آن، نخست الياف كتاني (نخي) داراي بار مثبت را با استفاده از آمونيوم و واكنش هاي مبتني بر «القاكننده يونيزاسيون مثبت» ايجاد كرده اند.
نانو ذرات نقره كه قطرشان تقريبا بين 10 تا 20 نانومتر بود، در محلول اسيدسيتريك كه از تجمع نانو ذرات جلوگيري مي كند، توليد شده اند. غوطه ور كردن الياف كتاني با بار مثبت داخل محلول نانو ذرات نقره با بار منفي، موجب چسبيدن ذرات به الياف كتاني مي شود.
خاصيت ذاتي ميكروب كشي نقره كه در مقياس نانو افزايش هم پيدا مي كند، توانايي از بين بردن بسياري از ويروس ها و باكتري هاي مضر را به لباس مي دهد و از سوي ديگر نيازي به شست وشوي لباس هم نيست.
در ژاكت كتاني، آستين ها، جيب ها و ساير قسمت هاي آن داراي الياف كتاني روكش دار با نانو ذرات پالاديوم (با قطري بين 10 تا 15 نانومتر) هستند. محققان براي ايجاد اين مواد، نانوبلورهاي پالاديوم با بار منفي را روي الياف كتابي با بار مثبت قرار داده اند.
بنابراين با استفاده از الياف كتاني به دست آمده، لباس هايي توليد شده كه توانايي و قابليت اكسيداسيون دوده را داشته و از نفوذ باكتري هاي مضر هم جلوگيري مي كند.
اين توانايي هاي ايجاد شده در لباس موجب محافظت شخص از گازهاي خطرناك در هواي آلوده مي شود. جالب اينكه اگر شخص استفاده كننده اين لباس ها، دست هايش را به آستين ها يا جيب ها بمالد متوجه سرد بودن آنها مي شود كه به گفته محققان دليل آن هم نانو ذرات پالاديوم هستند.
www.physorg.com

 



مريخ تا هزار سال ديگر قابل سكونت مي شود

دانشمندان ناسا معتقدند كه درحدود هزار سال ديگر گياهان مي توانند در مريخ رشد كنند و بنابر اين سياره سرخ تا هزاره آينده قابل سكونت خواهد شد.
دانشمندان آژانس فضايي آمريكا در پيش بيني هاي خود نشان دادند كه در سياره سرخ بايد يك اثر گلخانه اي از نوع اثري كه در حال گرم كردن اتمسفر زمين است شكل گيرد. به اين ترتيب تا هزار سال آينده مريخ به سياره اي قابل سكونت تبديل خواهد شد.
براساس گزارش National Geographic آلمان، گرمايي كه دي اكسيد كربن را ذوب مي كند در دو قطب و خاك سياره سرخ وجود دارد. براي شروع اين پديده نياز به سقوط شهاب سنگهايي بر روي مريخ و گذاشتن آينه هاي بزرگي در مدار اطراف اين سياره است. به كمك اين شهاب سنگها و آينه ها مي توان شرايط را براي توليد گازهاي گرم كننده گلخانه اي آماده كرد. به محض رسيدن به ميزان كافي دي اكسيد كربن براي رساندن دما به بالاي صفر درجه، بارش باران آغاز مي شود و آب در سطح اين سياره جريان مي يابد.
به گفته اين محققان، مي توان از زمين باكتريها و قارچهايي را براي كشت در بيابانهاي سنگي مريخ فرستاد و پس از آن نمونه هاي گياهي و درختان را در سياره سرخ كاشت.
انرژي براي ساخت شهرهاي ساخته شده در مريخ نيز مي تواند از نيروگاههاي اتمي، نيروگاههاي بادي يا راكتورهاي تركيب هسته اي تامين شود. سپس مي توان بخشي از جمعيت زمين را به سياره سرخ انتقال داد.

 



خودروهاي دنده اتوماتيك؛ مفيد براي شهر و شهروندان

درحال حاضر صنعت خودروسازي جهان با سرعت زياد به سمت استفاده از اتومبيل هاي دنده اتوماتيك (گيربكس اتوماتيك) مي رود، اين درحالي است كه سيستم هاي گيربكس اتوماتيك نسبت به نوع معمولي داراي مزايا و فوايد فوق العاده زيادي هستند كه بسياري از اين فوايد هنوز ناشناخته مانده است.
يكي ازمهمترين مزيت هاي گيربكس اتوماتيك اين است كه دنده ها را به طور خودكار تعويض كرده و وظايف راننده را به خصوص افرادي كه عادت به تعويض زياد دنده ها دارند، كاهش مي دهد. در نتيجه لازم هم نيست كه راننده در اين زمينه مهارت خاص رانندگي داشته باشد. در سيستم هاي اتوماتيك، انتقال قدرت متناسب با مقاومت مسير حركت، در مواقع لزوم تعويض دنده ها به صورت خودكار انجام مي شود.
در خودروهايي كه داراي گيربكس معمولي هستند، سرعت بيش از حد يا ناهماهنگي بين سرعت چرخ ها به خصوص در صورتي كه راننده هم مهارت كافي نداشته باشد، موجب استهلاك سريع خودرو مي شود درحالي كه در خودروهاي گيربكس اتوماتيك، راننده فقط به سيستم تغيير وضعيت دنده ها و پدال گاز براي راندن خودرونياز دارد كه اين امر لذت رانندگي را هم به همراه دارد.
درحال حاضر شركت هاي خودروسازي جهان از نوع جديدي از گيربكس هاي اتوماتيك در خودروهاي خود استفاده مي كنند كه به گيربكس تغيير دور پيوسته يا CVT معروف است. اين سيستم كه در نوع خود جديدترين و پيشرفته ترين محسوب مي شود. براي اولين بار به وسيله شركت خودروسازي فورد آمريكا طراحي و توليد شد. اين نوع سيستم نيز مانند ديگر سيستم هاي اتوماتيك، نياز به پدال كلاچ در رانندگي را برطرف كرده است و علاوه بر مزاياي مهمي همچون كاهش مصرف سوخت و كاهش آلودگي هوا موجب حذف بسياري از مشكلات ناشي از ارتعاش و تكان هاي موجود در خودروهاي معمولي شده است.
از ديگر مزاياي مهم استفاده از سيستم گيربكس اتوماتيك مي توان به عملكرد بسيار خوب رانندگي در شيب هاي سربالايي و سرپاييني، داخل شهر و جاده ها اشاره كرد. به گفته جرج تامسون يكي از مديران فني شركت خودروسازي جنرال موتورز آمريكا «دقت در طراحي و ساخت پدال هاي ترمز، گاز و كلاچ از مهمترين مواردي است كه در شركت هاي خودروسازي به آن توجه مي شود به طوري كه در طراحي آنها بايد به موارد مهمي همچون امنيت رانندگي، راحتي و آسايش براي راننده، موقعيت پاها و لذت بدن از رانندگي بسيار توجه داشت.»
از سوي ديگر استفاده از گيربكس هاي معمولي هنگام رانندگي نيازمند تعويض دنده ها به صورت دستي و به وسيله راننده است كه اين عمل به خصوص هنگامي كه به دفعات زياد انجام مي شود موجب ايجاد حركات بيشتري در بدن شده و انرژي و به خصوص تمركز بيشتري را از راننده مي گيرد.
مطالعات و تحقيقات صورت گرفته در دانشگاه MIT ايالات متحده نشان مي دهد كه در اين زمينه بين مدت زمان و مقدار رانندگي و مشكلات مجموعه ساختاري بدن (به ويژه بخش هايي از بدن كه هنگام رانندگي واكنش بيشتري نشان مي دهند) رابطه مستقيمي وجود دارد. به اين ترتيب كه هرچه مدت زمان رانندگي با خودروهاي گيربكس معمولي بيشتر باشد، به مرور زمان موجب افزايش عوارض گرفتگي عضلات و ماهيچه هاي پا و ستون فقرات مي شود زيرا استفاده زياد از پدال گاز و كلاچ نيازمند حركت زياد ماهيچه هاي پا و نيز كف پاها است به طوري كه با حركت دادن پدال ها تمام عضلات پا وارد عمل شده و ايفاي نقش مي كنند و مفصل مچ پا نيز به همين صورت درگير مي شود. در نتيجه فشاري كه به عضلات پا وارد مي شود بر بقيه قسمت هاي بدن هم تأثيرگذار بوده و حتي به ماهيچه هاي ناحيه كمر و ستون فقرات نيز منتقل مي شود كه به مرور زمان علاوه بر خستگي زياد در رانندگي به ابتلا به بيماري هاي عضلاني نيز كمك مي كند. به ويژه اينكه فشار زيادي هم به زانو وارد شده و به مرور بيماري هاي مفصلي هم براي راننده ايجاد مي كند. در سال 1980 در كشور سوئيس تحقيقي در مورد استفاده از گيربكس هاي معمولي و اتوماتيك در مسيري به طول 14 كيلومتر انجام شد. پس از اينكه رانندگان مسافت تعيين شده را طي كردند، تحت يك سري آزمايش هاي فيزيولوژيكي قرار گرفتند و مشخص شد كه بين رانندگان حاضر در اين آزمايش تفاوت هاي زيادي از لحاظ فعاليت تحركي پوست، تعداد ضربان قلب و ميزان ترشح هورمون هاي مختلف وجود دارد به طوري كه رانندگاني كه در اين آزمايش از خودروهاي دنده معمولي استفاده مي كردند، فعاليت هاي زيادي در سيستم عصبي شان وجود داشت و قدرت تمركز بالايي نداشتند. ضمن اينكه به دليل فشارهايي كه به عضلات پاي آنها وارد شده بود، پس از رانندگي قدرت پياده روي زيادي هم نداشتند در حالي كه رانندگان خودروهاي دنده اتوماتيك داراي تمركز بيشتري بوده، ضربان قلب آنها متوسط و از رانندگي هم لذت بيشتري برده بودند. در حال حاضر با افزايش شدت ترافيك در شهرهاي بزرگ، استفاده از خودروهاي گيربكس اتوماتيك ضروري شده است به طوري كه در بسياري از كشورها همچون استراليا فقط خودروهاي گيربكس اتوماتيك مجوز تردد در شهر را دارند. جالب اينكه در بسياري از آمارهاي تهيه شده در اين مورد مشخص شده است كه خودروهاي مجهز به گيربكس اتوماتيك در كاهش تصادفات هم نقش داشته اند و اين در حالي است كه از نظر هزينه ساخت، اندازه و حجم گيربكس تفاوت چنداني بين گيربكس هاي معمولي و اتوماتيك نيست و استفاده از گيربكس هاي اتوماتيك از استهلاك خودرو نيز جلوگيري به عمل مي آورد.
باتوجه به موارد مطرح شده، در صورتي كه مديريت و برنامه ريزي دقيق و درستي در يك كشور وجود داشته باشد، استفاده از خودروهاي دنده اتوماتيك امري حياتي است زيرا هم به سود شهر است و هم به سود شهروندان.
wwwchicagotribunecom


 



دلفين دومين جاندار باهوش جهان

مطالعات جديد و اسكن مغزي دلفين ها نشان مي دهد اين ماهي هاي دوست داشتني پس از انسان دومين جاندار باهوش در جهان هستند و از قابليت هاي احساسي و دركي بسيار بالايي برخوردارند.
زماني كه مقياس هاي هوش انساني براي اندازه گيري هوش ديگر جانداران مورداستفاده قرار گيرد، اين دلفين ها هستند كه پس از انسان از نظر قدرت تفكر در رتبه دوم هوشمندترين موجودات جهان قرار مي گيرند. براساس مطالعات جديد دلفين ها قادر به انجام مهارت ها و هوشياري هايي هستند كه در گذشته تنها به انسان ها نسبت داده مي شده است.
اسكن هاي جديد ام آر آي نشان مي دهد مغز دلفين ها نسبت به ابعاد بدن آنها در مقايسه با نسبت ابعاد مغز به بدن جانداري در اندازه يك دلفين چهار يا پنج بار بزرگتر است كه اين پديده درمورد انسان نيز وجود دارد.
به گفته محققان دانشگاه اموري درصورتي كه از ابعاد مغز به عنوان استانداردي براي هوش جاندار استفاده كنيم مي توان نتيجه گرفت كه دلفين ها دومين جاندار هوشمند جهان به شمار مي روند و از نظر قدرت مغزي پس از انسان در رتبه دوم قرار گرفته اند.
محققان معتقدند كه اندازه مغز دليلي نيست كه به تنهايي بتواند ميزان هوشمندي جاندار را به اثبات برساند به همين دليل دو مدرك ديگر را به منظور اثبات نظر خود ارائه كرده اند.
گستردگي غيرطبيعي ويژگي هاي متنوع نئوركورتكس مغز دلفين ها- بخشي ا زمغز كه با تفكر برتر و پردازش اطلاعات احساسي در ارتباط است- اولين مدركي است كه محققان از آن براي اثبات ايده خود استفاده كرده اند و مدرك دوم مهارت هاي رفتاري شبه انساني اين جانداران است. مطالعاتي كه بر روي رفتارهاي اين جانداران صورت گرفته نشان مي دهد دلفين ها از توانايي هاي رفتاري مانند خودشناسي در برابر آينه، فراگيري فرهنگ، درك سيستم هاي ارتباطي مبتني بر نماد ودرك مفاهيم انتزاعي برخوردارند.
باتوجه به اين توانايي ها محققان اعلام كردند نمايش هايي كه در پارك هاي آبي توسط دلفين ها اجرا مي شود خطرات بالقوه روانشناسانه اي براي اين جانداران هوشمند و حساس درپي دارد و تصور نادرست و خطايي را از توانايي هاي طبيعي هوش اين جانداران به نمايش مي گذارد.
مطالعات نشان داده است در زمان شناي دلفين ها، زماني كه اين جانداران توسط قايق ها به منظور تشكيل يك گله به كنار يكديگر هدايت مي شوند، برخي از آنها به اندازه اي هراسان مي شوند كه در اثر حمله قلبي مي ميرند. ديگر دلفين ها در اثر خستگي ناشي از تلاش زياد براي آزادي جان خود را از دست داده و بقيه آنها دراثر به دام افتادن در تورها به شدت آسيب ديده يا مي ميرند.
براساس گزارش ام بي اس، شواهد علمي نشان مي دهد دلفين ها به اندازه اي حساس و آسيب پذيرند كه در زماني كه مجبور به زندگي در اتاقك هاي انفرادي در پارك هاي آبي مي شوند به شدت عذاب كشيده و در معرض آسيب هاي شديد روحي قرار مي گيرند.

 



حملات قلبي در خانم ها و آقايان

ناراحتي هاي قلبي جزء رايج ترين بيماريهاي قرن حاضر است كه با ماشيني شدن زندگي و افزايش آلودگي هوا و ... بيشتر نيز مي شود. در حالي كه با بالا رفتن سن، علائم شروع بيماري به هم نزديك مي شود؛ اما در مورد سلامت قلب و عروق، خانم ها و آقايان يكسان نيستند.
حمله قلبي، ناراحتي اورژانسي است كه درمان سريع مي تواند نقش مهمي در پيشگيري از علائم وخيم بيماري داشته باشد. بد نيست تا در ابتدامهم ترين علائم اين بيماري را يادآور شويم:
- درد ناحيه سينه، گردن، فك، شانه، دست يا پشت كه ناگهان بروز مي كند، حالت سنگيني، فشار ياگرفتگي به همراه دارد و با استراحت بهبود نمي يابد.
- مشكل و ناراحتي در تنفس
- عرق كردن زياد
- احساس اضطراب و ناراحتي
علائم حمله قلبي در خانم ها
برخي مطالعات نشان مي دهد كه در هنگام حمله قلبي (آنفاركتوس) علائم هشداردهنده بيماري در خانم هاو آقايان يكسان نيست. از نظر تئوري، خانم ها نسبت به آقايان معمولا ازعلائمي كه چندان مرتبط با بيماري نيست مانند سرگيجه وحالت تهوع شكايت دارند. اما تحقيقات جديد اين نظريه را نقض مي كند و گوياي اين است كه نشانه هاي بروز بيماري تا حد زيادي درهر دو جنس مشابه است؛ اما مسلما تفاوت هايي جزيي وجود دارد.خانم ها در مقايسه باعلائم مرسوم بيماري بيشتر از دردهاي گردن، گلو و فك ناراحت هستند.
امروزه بيماري هاي قلبي عروقي نخستين علت مرگ و مير در دنياست. خانم ها بايد در اين زمينه بسيار مراقب سلامت خود باشند؛ چراكه بسياري از خانم ها پس از يائسگي مبتلا به اين بيماري مي شوند. نمي توان تغيير هورمون ها را تنها عامل بيماري دانست؛ زيرا سيگار كشيدن، تغذيه نامتناسب و كمي فعاليت ورزشي جزء موارد زمينه ساز بيماري محسوب مي شوند. اما به هر حال، خانم يا آقا فرقي نمي كند؛ همه ما بايد مراقب سلامت قلب خود باشيم.
مترجم:
مريم سادات كاظمي

 



مردان اروپايي اصليت خاورميانه اي دارند

نتايج تحقيقات دانشمندان انگليسي و ايتاليايي نشان مي دهد كه مردان اروپايي اصليت خاورميانه اي دارند.
محققان دانشگاههاي لچستر، فررارا و پاويا برپايه تنوع ژنتيكي اروپاييان مدرن دريافتند كه مردان اروپايي اصليت خاورميانه اي دارند.
ازساليان قبل جامعه علمي در جستجوي درك اين مسئله بود كه كشاورزي چگونه از شرق به غرب رسيد. دو فرضيه در اين مورد قابل تامل است: از طريق مهاجرت كشاورزان يا به خاطر انتقال ايده ها و فناوريهاي متعلق به جمعيتهاي شكارچي- جمع كننده.
محققان DNA دو هزار و 574 مرد اروپايي را به منظور روشن شدن اين موضوع مورد بررسي قرار دادند و از طريق كروموزم Y به دنبال كشف تاريخ رفتند.
كروموزم Y از پدر به پسر مي رسد و بنابراين مي تواند اصليت مردان را نشان دهد. نتايج اين تحقيقات حاكي از آن است كه بيش از 80 درصد كروموزمهاي اروپايي از جمعيت هاي كشاورزي مشتق شده اند كه از خاور نزديك و خاورميانه به اروپا مهاجرت كرده بودند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14