(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 12 بهمن 1388- شماره 19574
 

ناو هواپيمابر هسته اي آمريكا در آب هاي هائيتي پهلو گرفت
امضاي قرارداد نظامي 8 ميليارد دلاري ميان روسيه و ليبي
درخواست 500 نهاد فلسطيني از حاكم دبي امارات را لانه تروريست هاي موساد نكنيد
رايزني رئيس سيا با سران مصر و اسرائيل براي مداخله بيشتر در يمن
تظاهرات گسترده عليه ساركوزي و برلوسكني در شهرهاي فرانسه و ايتاليا
بوليوي و اكوادور: دولت كودتا در هندوراس رابه رسميت نمي شناسيم
آسوشيتدپرس فاش كرداستقرار سپر موشكي آمريكادر آب هاي خليج فارس
ژاپني ها خواستار خروج نظاميان آمريكايي از اوكيناوا شدند



ناو هواپيمابر هسته اي آمريكا در آب هاي هائيتي پهلو گرفت

ناو هواپيمابر هسته اي «كارل وينسون» آمريكا با 19 هلي كوپتر و چندين ناو نظامي ديگر در سواحل هائيتي پهلو گرفت.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرانسوي «لوپاريزن» در حالي كه اعتراض ها به حضور نظامي آمريكا در هائيتي همچنان ادامه دارد ناو هواپيمابر هسته اي «كارل وينسون» آمريكا به همراه 19 هلي كوپتر جنگي و چندين ناو نظامي ديگر در نزديكي «پورتوپرنس»، پايتخت با خاك يكسان شده هائيتي پهلو گرفت.
به نوشته اين روزنامه، اين اقدام آمريكا در راستاي كمك به بازماندگان زمين لرزه مهيب 3/7 ريشتري است كه چندي پيش به مرگ نزديك به 200 هزار نفر منجر شد. «آلن ژويانده» از وزيران كابينه «ساركوزي»، رئيس جمهور فرانسه نيز در گفت وگو با يك شبكه تلويزيوني اروپا خواستار مشخص شدن نقش و حدود اختيارات آمريكا از سوي سازمان ملل شد.

 



امضاي قرارداد نظامي 8 ميليارد دلاري ميان روسيه و ليبي

ليبي و روسيه يك قرارداد تسليحاتي 1/8 ميليارد دلاري امضا كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه گفت، ليبي يك قرارداد تسليحاتي به ارزش1/8 ميليارد دلار با روسيه امضا كرده است.
وي افزود: اين قرارداد تنها در مورد سلاح هاي كوچك نيست. نخست وزير روسيه اعلام نكرد كه ليبي قصد خريد چه نوع سلاح هايي را از روسيه دارد. اين در حالي است كه يك منبع نظامي ديپلماتيك روسيه گفت كه ليبي آماده خريد 20 جنگنده و سيستم هاي دفاع هوايي است.
وي همچنين افزود كه ليبي ممكن است تانك هاي پيشرفته را نيز خريداري كند.
اين قرارداد پس از گفت وگوهاي صورت گرفته با وزير دفاع ليبي در مسكو به امضا رسيد.

 



در نامه اي سرگشاده مطرح شد
درخواست 500 نهاد فلسطيني از حاكم دبي امارات را لانه تروريست هاي موساد نكنيد

500 نهاد فلسطيني در نامه اي سرگشاده خطاب به رئيس دولت امارات متحده عربي وحاكم دبي خواستار تحويل هرچه سريع تر قاتل محمود المبحوح عضو ارشد حماس و محاكمه وي شدند و از وي خواستند امارات را به محل امن تروريست هاي موساد تبديل نكند.
به گزارش خبرگزاري قدس، دراين نامه كه 500 تشكل سياسي، حقوقي، فرهنگي به همراه ده ها نهاد مدني فلسطيني در داخل و خارج فلسطين آن را امضا كرده اند از شيخ خليفه بن زايد رئيس دولت امارات متحده عربي و شيخ محمدبن راشد حاكم دبي خواسته شده است كه اقدام عاجلي براي احقاق حقوق فلسطيني ها صورت دهند و امارات متحده عربي را به لانه امن تروريست هاي اسرائيلي تبديل نكنند.
امضاكنندگان اين نامه همچنين از دولت هاي عربي و اسلامي خصوصا امارات متحده عربي خواسته اند تا دقت بيشتري در اعطاي ويزا به بيگانگان نشان دهند و مانع از سفر يك مسئول و يا حتي يك شخص اسرائيلي به كشورشان شوند زيرا تمامي يهوديان به نوعي جاسوس موساد هستند.
در همين رابطه صدها تن از طرفداران حماس در شمال نوارغزه نيز طي تظاهراتي ترور فرمانده نظامي جنبش حماس را محكوم كردند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات شعارهاي ضد اسرائيلي سر دادند و رژيم صهيونيستي را مسئول اين ترور اعلام كردند.
تظاهركنندگان همچنين تهديد كردند كه شاخه نظامي حماس به اين جنايت پاسخ خواهد داد.
تظاهركنندگان تصاويري از المبحوح و پرچم هايي از حماس را در دست داشتند و به سوي منزل او در شهرك جباليا در شمال نوار غزه حركت كردند.
مشير المصري يكي از رهبران حماس نيز كه در اين تظاهرات شركت كرده بود متعهد به پاسخ دردناك نسبت به اين عمليات ترور شد و گفت: گردان قسام زمان و مكان و برنامه مناسب براي هدف قرار دادن دشمن اسرائيلي را تعيين خواهد كرد.
المصري افزود: اسرائيل بايد بهاي سنگين اين ترور را بپردازد و بعد از اين ترور، تمامي سربازان اشغالگر تحت پيگرد قرار خواهند داشت و گردان قسام در هر وجب از خاك فلسطين حضور هشيارانه اي خواهد داشت.
«ايمن طه» سخنگوي رسمي حماس نيز اعلام كرد: جنبش حماس يك هيئت امنيتي را به منظور مشاركت در بازپرسي هاي كنوني و همكاري با مسئولان اماراتي جهت آگاهي از نحوه ترور المبحوح به دبي خواهد فرستاد.
طه از مسئولان دبي خواست با تيم امنيتي حماس براي شناسايي مسايل مربوط به ترور همكاري كنند.
وي تاكيد كرد: دشمن صهيونيستي بهاي سنگيني را براي اين جنايت پرداخت خواهد كرد.
همچنين خانواده المبحوح از امير امارات و حاكم دبي خواستند تا هر چه سريعتر تحقيقات درباره ترور فرزندشان را آغاز و عاملان اصلي اين ترور را معرفي كند.
خانواده المبحوح اعلام كردند كه عليه سازمان موساد در انگليس اقامه دعوي خواهند كرد. چرا كه موساد عامل ترور فرزندشان است.
همچنين «محمد بديع» دبيركل اخوان المسلمين مصر و برخي از اعضاي دفتر اين گروه شهادت محمود المبحوح را به خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس تسليت گفتند.

 



رايزني رئيس سيا با سران مصر و اسرائيل براي مداخله بيشتر در يمن

يك سايت صهيونيستي از ديدار محرمانه رئيس سازمان جاسوسي آمريكا(سيا) با سران مصر و اسرائيل درباره گسترش دخالت آمريكا در امور داخلي يمن خبر داد.
به گزارش خبرگزاري قدس (قدسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي «دبكا فايل»، «لئون پانيتا» رئيس سازمان سيا، هفته گذشته سفر محرمانه اي به قاهره و بيت المقدس داشته است.
براساس اين گزارش، پانيتا با حسني مبارك رئيس جمهور مصر، محمد حسن طنطاوي وزير دفاع و ژنرال عمر سليمان وزير اطلاعات مصر در قاهره ديدار و درباره اعزام نيرو به يمن براي كمك به نظاميان آمريكايي گفت وگو كرده است.
اين گزارش حاكي است كه واشنگتن از دولت مصر خواست تا به آمريكا اجازه دهد، از فرودگاه هاي قاهره براي حمل و نقل تجهيزات نظامي و نيز حمله هوايي استفاده كند.
پانيتا رئيس سازمان سيا، همان روز (پنجشنبه) با سفر به بيت المقدس با سران رژيم صهيونيستي نيز درباره تحولات اخير يمن گفت وگو و به تبادل نظر پرداخت. از سوي ديگر، منابع خبري روز يكشنبه اعلام كردند كه دولت يمن آتش بس پيشنهادي الحوثي ها را نپذيرفت.
در اين حال عبدالملك الحوثي طي بيانيه اي در روز يكشنبه متذكر شد كه براي جلوگيري از ريخته شدن خون هرچه بيشتر افراد بي گناه حاضر به پذيرش شروط پنجگانه دولت كه قبلا از سوي علي عبدالله صالح رئيس جمهور اعلام شده، مشروط بر اينكه ارتش يمن از حمله به مناطق مسكوني و افراد بي گناه دست بردارد، شده است.

 



تظاهرات گسترده عليه ساركوزي و برلوسكني در شهرهاي فرانسه و ايتاليا

صدها هزار نفر از مردم ايتاليا و فرانسه عليه سياست هاي دولتي در اين دو كشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، جمعه گذشته حدود 200 هزار نفر از مردم ايتاليا در اعتراض به سياست هاي دولت اين كشور، خواستار استعفاي «سيلويو برلوسكني» نخست وزير، شدند. اين تظاهرات علاوه بر شهرهاي مختلف ايتاليا، در شهرهاي پاريس، برلين، لندن، وين، آتن و سانفرانسيسكو نيز عليه برلوسكني برگزار شد.
برپايه اين گزارش، در تظاهرات جمعه بسياري از احزاب مخالف در اين تظاهرات شركت داشتند.
جمعه گذشته همزمان با ايتاليا، مردم فرانسه نيز عليه سياست هاي دولت «نيكلا ساركوزي» در خيابان هاي پاريس تظاهرات كردند.
تظاهرات كنندگان طي اين تظاهرات، پارچه نوشته اي را در دست داشتند كه بر روي آن نوشته شده بود: «براي موفقيت همه، حذف فرصت هاي شغلي را متوقف كنيد، اصلاحات واپس گرايانه را كنار بگذاريد و سرويس آموزش عمومي را توسعه داده و دموكراتيزه كنيد.»
معترضان مي گويند اصلاحات دولت ساركوزي موجب خودكامگي رأساي دانشگاه ها، افزايش ساعات تدريس و نابودي استقلال استادان و محققان مي شود.

 



بوليوي و اكوادور: دولت كودتا در هندوراس رابه رسميت نمي شناسيم

كشورهاي بوليوي و اكوادور اعلام كردند دولت جديد هندوراس را كه با كودتا روي كار آمده به رسميت نمي شناسند.
به گزارش خبرگزاري ها، «رافائل كوره آ»، رئيس جمهور اكوادور روز شنبه پس از ديدار با «مانوئل سلايا»، رئيس جمهور تبعيدي هندوراس در «سانتادومينگو»، پايتخت جمهوري «دومنيكن» براي چندمين بار كودتاي ژوئن گذشته (تيرماه) هندوراس را محكوم و تصريح كرد: دولت جديد اين كشور را به رسميت نخواهد شناخت.
«كوره آ» گفت: به دولتي كه نامشروع است، مشروعيت نخواهيم داد؛ اما اين به معناي قطع رابطه با مردم اين كشور نيست.
«سلايا» نيز تأكيد كرد، دير يا زود به كشورش بازمي گردد و حضور وي در «دومنيكن» دائمي نيست.
«داويد چوكه هوانكا»، وزيرخارجه بوليوي نيز همزمان با اظهارات «كوره آ» گفت: معتقد است «سلايا» همچنان رئيس جمهور قانوني هندوراس بوده و كشورش هرگز دولت «پورفيريو لوبو» رئيس جمهور كنوني را به رسميت نخواهد شناخت.
از سوي ديگر اما برخي گزارش ها حاكي است، «آلوارو اوريبد»، رئيس جمهور غربگراي كلمبيا كه در سال جاري با امضاي قراردادهاي همكاري نظامي با آمريكا، خشم كشورهاي منطقه را برانگيخت، روز شنبه با سفر به هندوراس به ديدار، رئيس جمهور جديد اين كشور رفت. وي علت سفر خود به هندوراس را تقويت روابط بين دو كشور عنوان كرد.
سفير آمريكا در «تگوسيگالپا» نيز روز جمعه پس از انجام ديداري با رئيس جمهور جديد هندوراس اعلام كرد: هيچ مشكلي براي معرفي سفير جديد اين كشور آمريكاي مركزي در واشنگتن نمي بيند.
گفتني است چهارشنبه هفته گذشته مراسم تحليف «پورفيريو لوبو» در حالي انجام گرفت كه تنها رؤساي جمهور پاناما، تايوان و جمهوري دومنيكن در آن شركت داشتند.

 



آسوشيتدپرس فاش كرداستقرار سپر موشكي آمريكادر آب هاي خليج فارس

ايالات متحده آمريكا به بهانه مقابله با حملات احتمالي، طرح سپر موشكي را در خليج فارس مستقر كرده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، آسوشيتدپرس به نقل از مقامات غربي خبر داد آمريكا طرح سيستم سپر موشكي را در منطقه خليج فارس به اجرا درآورده و در همين چارچوب، تجهيزات موشك هاي پاتريوت مستقر در كشورهاي عرب حوزه خليج فارس را افزايش داده است.
اين خبرگزاري آمريكايي در ادامه، به نقل از يك فرمانده نيروي دريايي آمريكا گزارش داد، بخشي از سپر موشكي بر روي كشتي هاي حاضر در خليج فارس مستقر شده اند.
براساس اين گزارش، استقرار سپر موشكي در خليج فارس از چند ماه قبل آغاز شده است.
به نظر مي رسد طرح سپر موشكي خليج فارس با موافقت روسيه، اجرايي شده است. اين طرح ابتدا قرار بود در اروپا اجرا شود كه مسكو شديداً با آن مخالفت كرد.

 



ژاپني ها خواستار خروج نظاميان آمريكايي از اوكيناوا شدند

هزاران نفر از مردم ژاپن با برپايي تظاهرات ضدآمريكايي در توكيو، خواستار برچيده شدن پايگاه هاي نظامي آمريكايي از جزيره اوكيناوا شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، حدود 6 هزار نفر از شهروندان ژاپني در خيابان هاي توكيو دست به تظاهرات ضدآمريكايي زدند و از واشنگتن خواستند پايگاه هاي خود را از جزيره اوكيناوا برچينند. تظاهركنندگان به رنگ قرمز بر پلاكاردهاي خود نوشتند: «ما نيازي به پايگاه «فوتنما» نداريم» اين پايگاه بزرگ در اوكيناوا قرار دارد. علاوه بر جمله مذكور شعار «ما پايگاه جديد در «هنوكو» را نمي پذيريم» نيز بر برخي پلاكاردها خودنمايي مي كرد. آمريكايي ها قصد دارند تجهيزات خود را از پايگاه «فوتنما» به هنوكو (منطقه ديگري در ژاپن) منتقل كنند. طرح قبلي ژاپني ها انتقال همه پايگاه هاي آمريكا از سرزمين ژاپن به جزاير گوام در اقيانوس آرام بود كه آمريكايي ها زير بار نرفتند.
«يوكيوهاتوياما» نخست وزير ژاپن، نيز به مردم كشورش قول داد تا ارديبهشت آينده مسئله پايگاه «فوتنما» را حل كند.
حدود 47 هزار نظامي آمريكايي در ژاپن مستقر هستند، كه بيش از نيمي از اين تعداد در جزيره جنوبي اوكيناوا داخل خاك (ژاپن) استقرار دارند. ساكنان اين منطقه سال هاست كه به وجود اين پايگاه اعتراض دارند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14