(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 13 بهمن 1388- شماره 19575
 

اردوغان : تا پايان اشغال قره باغ روابط تركيه و ارمنستان بهبود نمي يابد
نگراني مجامع بين المللي از نقض گسترده حقوق بشر در عربستان
تظاهرات ضد اسرائيلي در ورشو ليوني جنايتكار را دستگير كنيد
اعتراف امارات و رسانه هاي صهيونيستي ترور عضو ارشد حماس كار موساد بود
رئيس جمهور هنرمند!
تدابير شديد امنيتي در كربلا براي پذيرايي از 10 ميليون زائر حسيني (ع)
استقبال احزاب مخالف دولت يمن از طرح آتش بس الحوثي ها
حزب الله لبنان: تحركات ناو آمريكايي را زير نظر داريم
مايكل مور كارگردان منتقد: آمريكا در هائيتي به دنبال امدادرساني نيست اهدافي ديگر دارد
44 شهيد و 106 مجروح در تازه ترين عمليات تروريستي بغداد
آغاز مذاكرات دبيركل سازمان ملل درباره وحدت قبرس



اردوغان : تا پايان اشغال قره باغ روابط تركيه و ارمنستان بهبود نمي يابد

نخست وزير تركيه، آزادي سرزمين هاي اشغال شده جمهوري آذربايجان توسط ارمنستان را تنها شرط تصويب پروتكل هاي عاد ي سازي روابط بين ايروان - آنكارا دانست.
به گزارش خبرگزاري ها، رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه ضمن ابراز تأسف نسبت به بي توجهي جدي ارمنستان به پروتكل هاي امضا شده گفت: ما براي تصويب پروتكل هاي عادي سازي روابط با ايروان، تنها يك چيز خواسته ايم و آن آزادسازي سرزمين هاي اشغال شده جمهوري آذربايجان است.
وي افزود، از ارمنستان خواسته ايم به چهار مصوبه سازمان ملل متحد درباره لزوم خروج اين كشور از خاك جمهوري آذربايجان احترام بگذارد.به گفته اردوغان، «سركيسيان»، رئيس جهمور ارمنستان، براي بهبود وضعيت خود در كشورش، قصد اجراي پروتكل ها را ندارد و تركيه اين امر را تحمل نخواهد كرد.

 



نگراني مجامع بين المللي از نقض گسترده حقوق بشر در عربستان

سازمان ديدبان حقوق بشر، اوضاع حقوق زنان، كارگران خارجي و ميليون ها شيعه در عربستان را وخيم و نگران كننده عنوان كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از شبكه خبري «راصد»، سازمان ديدبان حقوق بشر در گزارش ساليانه خود، خواستار تضمين حقوق مساوي براي همه شهروندان عربستاني و آزادي زندانيان سياسي شد.
براساس اين گزارش سالانه كه در آن وضعيت حقوق بشر وخيم گزارش شده، آمده است: مقامات عربستان سعودي، همچنان به نقض حقوق 14 ميليون زن و دختر اين كشور، هشت ميليون كارگر خارجي و دو ميليون شيعه ادامه مي دهند.
در گزارش سازمان ديدبان حقوق بشر آمده است: كه مقامات سعودي از بكارگيري شيعيان در مناصب حكومتي و ادارات دولتي خودداري مي كنند.

 



تظاهرات ضد اسرائيلي در ورشو ليوني جنايتكار را دستگير كنيد

شهروندان لهستاني دراعتراض به سفر تزيبي ليوني وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي به اين كشور با برگزاري تظاهرات خواستار دستگيري وي به عنوان جنايتكار جنگي شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، شهروندان لهستاني همزمان با سفر ليوني پوسترهايي را بر روي هتل محل اقامت او در ورشو نصب كردند كه روي آن نوشته شده بود: اين جنايتكار را دستگير كنيد.
دراين پوستر اعلام شده بود كه رئيس حزب كاديما مرتكب جنايت جنگي درجنگ 22 روزه درنوار غزه شده و هركه وي را بازداشت و به دادگاه تحويل دهد 10هزار يورو جايزه خواهد گرفت.
شهروندان لهستاني با برگزاري تجمع و تظاهرات درمقابل هتل محل اقامت وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي هرگونه توجيه اين رژيم براي جنايت غزه را مردود دانسته و خواستار محاكمه سران رژيم صهيونيستي شدند.
گفتني است تزيبي ليوني قصد داشت با سخنراني درمورد هولوكاست و استفاده ابزاري از اين واقعه ادعايي به نوعي چهره اسرائيل را ترميم كند و سرپوشي بر جنايات جنگي اسرائيل بگذارد كه با اين ابتكار جالب شهروندان لهستاني اودرتحقق اين هدف ناكام ماند.

 



اعتراف امارات و رسانه هاي صهيونيستي ترور عضو ارشد حماس كار موساد بود

دولت امارات متحده عربي و رسانه هاي اسرائيلي اعلام كردند كه ترور عضو ارشد جنبش حماس به دست عوامل موساد صورت گرفته است.
به گزارش خبرگزاري قدس، رئيس پليس دبي پس از انجام تحقيقات اوليه اعلام كرد كه سازمان جاسوسي اسرائيل (موساد) در ترور «محمود المبحوح» فرمانده ارشد نظامي حماس دست داشته است.
وي با بيان اينكه دولت امارات از كنار اين پرونده ترور به آساني نخواهد گذشت اظهار داشت: ممكن است يك گروه ديگر هم در كنار موساد در اين ترور دست داشته باشد ليكن دخالت موساد در اين پرونده قطعي است. در همين رابطه سايت خبري «اينيان مركزي» رژيم صهيونيستي گزارشي داد كه جوخه هاي ترور چهار نفره «شين بت» و موساد در ترور محمود المبحوح از رهبران برجسته حماس نقش داشتند.
اين پايگاه خبري در گزارشي از جزئيات ترور المبحوح پرده برداشت و گفت: تيم چهار نفره موساد و «شين بت» با گذرنامه هاي اروپايي وارد دبي شدند و در هتل ابتدا شوك برقي به او وارد و سپس او را خفه كردند.
روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت نيز نوشت، ردپاي موساد در مرگ المبحوح كاملاً مشاهده مي شود.
جنبش حماس نيز در بيانيه اي اعلام كرد كه عوامل جاسوسي موساد در ترور المبحوح در دبي دست دارند و اين جنبش پاسخ سنگيني به جنايت رژيم صهيونيستي خواهد داد.
المبحوح 50 ساله متولد جبالياي غزه يكي از بنيانگذاران جنبش حماس بود كه دو صهيونيست را به اسارت گرفته بود، وي از فرماندهان ارشد گردان هاي عزالدين قسام شاخه نظامي حماس بود.
اين ترور در شرايطي صورت گرفت كه سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي و نيروهاي ويژه اين رژيم تاكنون چندين تن از رهبران و مبارزان فلسطيني را صرفاً به جرم دفاع از سرزمين شان در برابر اشغالگران به شهادت رسانده اند.
قتل «خليل الوزير» معروف به «ابوجهاد» از موسسان جنبش فتح در سال 1988، تلاش براي به قتل رساندن خالد مشعل در سال 1977، قتل «عماد مغنيه» رهبر شاخه نظامي حزب الله در دمشق، به قتل رساندن شيخ «احمد ياسين» رهبر معنوي حماس و «عبدالعزيز رنتيسي» جانشين او در حملات هوايي اسرائيل را بايد به فهرست سياه اقدامات اين رژيم افزود.
در همين رابطه و در آستانه فرا رسيدن سالگرد شهادت عماد مغنيه رژيم صهيونيستي اقدامات امنيتي شديدي را در سرزمين هاي اشغالي برقرار كرده است.
ساير رويدادها
¤ يك منبع آگاه قضايي از دستگيري 25 مصري در شمال اين كشور به اتهام طراحي حمله عليه تروريست هاي صهيونيست خبر داد.
¤ نخست وزير تركيه بار ديگر به شدت عليه رژيم صهيونيستي موضع گرفت و تاكيد كرد، در برابر جنايت هاي اسرائيل سكوت نمي كند.
¤ خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس گفت: مصر با فراخواني گروه هاي فلسطيني به پاي ميز مذاكره بايد موجبات تحقق آشتي ملت را فراهم كند.
¤ صدراعظم آلمان روز گذشته با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ديدار و گفت وگو كرد.

 



رئيس جمهور هنرمند!

تعريف مي كنند كه رئيس جمهور «سوسيلو بامبانگ يودويونو» اندونزي آدم بسيار خوش ذوق و شاعر مسلكي است، كه البته آهنگساز و ترانه سرا هم هست. به طوري كه اين روزها سومين سي دي موسيقي اش را هم بيرون داده و كلي هم از اين بابت احساس رضايت دارد!
«يودويونو» خودش در اين مورد توضيح مي دهد كه اين كار را براي تمدد اعصاب در برابر زندگي سياسي اش انجام مي دهد، و در اين هدفش هم كاملا موفق شده است! مي گويند، سي دي سوم جناب رئيس جمهور كه اسمش را «مطمئنم كه موفق مي شوم» گذاشته، موضوعاتي در ارتباط با عشق به اندونزي، زندگي روزمره، احساسات و... را دربرمي گيرد. ولي خوب، اگرچه همه ترانه ها را خود «يودويونو» سراييده و آهنگ ها را هم خودش ساخته، اما خواننده اين ترانه ها كس ديگري است. بر روي جلد سي دي اش هم مي خوانيم: «وقتي وظيفه رئيس جمهور وقت آزادي برايم باقي مي گذارد، احساساتم را در قالبي هنري بيان مي كنم!» سخنگوي جناب رئيس جمهور هم توضيح مي دهد: «اين ترانه ها از زندگي حرف مي زنند. وقتي كه او (يودويونو) با اتومبيلش اين طرف و آن طرف مي رود، دوروبرش را خوب نگاه مي كند و از آن الهام مي گيرد!»
سرويس خارجي كيهان

 



فرمانده نيروي امنيتي عراق خبر داد
تدابير شديد امنيتي در كربلا براي پذيرايي از 10 ميليون زائر حسيني (ع)

يك فرمانده نيروي امنيتي عراق با پيش بيني ورود حدود 10 ميليون زائر حسيني (ع) در روز اربعين به شهر كربلا، گفت كه شرايط امنيتي براي حفاظت از جان زائران، فراهم شده است.
به گزارش واحد مركزي خبر، «عثمان الغانمي»، فرمانده نيروهاي امنيتي منطقه «فرا مياني» گفت كه تدابير امنيتي در شهر مقدس كربلا براي استقبال از 10 ميليون زائر فراهم شده است.
به گفته الغانمي، احتمالاً در روز اربعين (جمعه) حدود 10 ميليون نفر در كربلا و جوار حرم امام حسين (ع) حضور يابند. الغانمي افزود: تاكنون بيش از 35 هزار زائر از كشورهاي مختلف اسلامي و اروپايي براي شركت در مراسم اربعين، وارد عراق شده اند.
بر اساس اين گزارش، پاكسازي شهر كربلا از افراد تروريست و مظنون و كشف و ضبط مواد منفجره و بمب، از چند هفته پيش آغاز شده است.
فرمانده منطقه فرات مياني اظهار داشت: ورودي هاي استان كربلا تحت پوشش امنيتي قرار گرفته و اين شهر براي جلوگيري از حملات مستقيم و غيرمستقيم، به چهار بخش اصلي تقسيم و نيروي هوايي عراق نيز در اين زمينه وارد عمل شده است.
الغانمي با اشاره به طرح هاي خدماتي و پزشكي در اربعين حسيني افزود: در طول مسير زائران به كربلا، مراكز پزشكي مختلفي داير شده است و به زائران براي تسهيل تردد در اين شهر نيز خدمات حمل و نقل ارائه مي شود.
ساير رويدادها
¤ پارلمان چين با بخشودگي 80 درصد بدهي هاي عراق به چين موافقت كرد. رقم اين بدهي، بالغ بر 5/8 ميليارد دلار است.
¤ «كريستوفرهيل» سفير آمريكا و عراق، در مورد روند پاكسازي بعثي ها از عرصه سياسي عراق، ابراز ناخرسندي كرد.

 



استقبال احزاب مخالف دولت يمن از طرح آتش بس الحوثي ها

احزاب مخالف دولت صنعا از پيشنهاد آتش بس شيعيان صعده به دولت يمن استقبال كردند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «صعده انلاين»، در بيانيه مطبوعاتي كه از سوي اين احزاب مخالف صادر شد آمده است: وقت آن رسيده است كه دولت يمن به پيشنهاد الحوثي ها براي پايان دادن به درگيري ها در صعده پاسخ دهد، و عمليات نظامي خود را متوقف كند، چرا كه در غير اين صورت ديگر هيچگونه توجيهي مورد قبول نخواهد بود.
در اين بيانيه بر موضع ثابت اين احزاب مخالف مبني بر حل مسالمت آميز بحران صعده تاكيد و آمده است: همانطور كه در گذشته به آن اشاره شده است، مشكل صعده و مناطق مجاور آن كه درگير جنگ هستند بايستي به صورت مسالمت آميز و بدون فشارهاي دولت حاكم يمن در چارچوب توافق ملي حال وفصل شود.
اين بيانيه بر تضمين كافي براي ادامه آتش بس در صورت پذيرش آن از سوي دولت يمن تاكيد و خواستار عمران و آباداني صعده شده است.
احزاب مخالف يمني واكنش مثبت از سوي طرف هاي درگير در جنگ صعده را راه حلي سريع براي پايان دادن به خونريزي ها عنوان و آن را پاسخ مناسبي به جنگ طلبان حاكم دانستند.
اين در حالي است كه بي بي سي در گزارشي خاطرنشان كرد: مقامات يمني ضمن رد پيشنهاد آتش بس گروه الحوثي ها، تاكيد دارند كه الحوثي ها بايد به حملات خود عليه ارتش عربستان پايان دهند.
به گزارش بي بي سي، عبدالملك بدرالدين الحوثي رهبر شيعيان صعده، اخيرا اعلام كرده بود كه به منظور جلوگيري از تلفات غيرنظاميان، درصدد است كه شرايط دولت را بپذيرد.
اما در واكنش به اين ابتكار انساني الحوثي ها، ارتش يمن بيش از 20 نفر از رزمندگان را كشت و حملات خود را به مناطق غيرنظامي صعده افزايش داد.
از سوي ديگر دولت مركزي يمن به بهانه مبارزه با الحوثي ها و جنگ در جنوب بهاي فراورده هاي سوختي در آن كشور را از روز دوشنبه افزايش داد كه اين موضوع باعث افزايش نارضايتي هاي مردم شده است.

 



حزب الله لبنان: تحركات ناو آمريكايي را زير نظر داريم

روزنامه القدس العربي نوشت، حزب الله تحركات ناو آمريكايي درسواحل لبنان را به دقت زير نظر دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، القدس العربي طي گزارشي افزود، با سقوط هواپيماي اتيوپي در آب هاي منطقه اي لبنان، نيروهاي يونيفيل سريعا به جست وجوي لاشه هواپيما و اجساد قربانيان پرداخته و برخي ديگراز كشورها نيز براي ارائه كمك ابراز تمايل كرده اند.
اين روزنامه افزود: آمريكا ناوگان ششم خود درمنطقه را براي كمك به عمليات جست وجو به سواحل لبنان اعزام كرده ليكن برخي مسئولان لبناني نسبت به اين اقدام آمريكا ابراز ترديد كرده اند.
به نوشته اين روزنامه، حزب الله با وجود سكوت سياسي، تحرك دريايي آمريكا را به دقت زير نظر گرفته است.القدس العربي دراين گزارش تصريح كرد: جمع آوري اطلاعات به بهانه انجام عمليات نجات، نزديكي به سواحل لبنان و تصميم براي اعزام هواپيماي داراي سيستم هاي رادار حرارتي بدون ترديد، نگراني حزب الله را افزايش داده است.اين روزنامه همچنين نوشت، با وجود اين نگراني ها، حزب الله بنا به دو دليل تمايلي به بيان رسانه اي و سياسي اين موضوع ندارد، نخست اينكه وجود اين تجهيزات درعمليات جست وجو و نجات بي تاثير نيست به ويژه اينكه بازماندگان قربانيان هواپيما درانتظار پيدا شدن اجساد گم شده هاي خود هستند و دليل دوم اينكه تمايلي به رويارويي با دولت ندارد.

 



مايكل مور كارگردان منتقد: آمريكا در هائيتي به دنبال امدادرساني نيست اهدافي ديگر دارد

مايكل مور، كارگردان و مستندساز مشهور آمريكايي ضمن انتقاد از عملكرد دولت اوباما نسبت به زمين لرزه هائيتي اظهار داشت كه آمريكا اهداف ديگري را در هائيتي دنبال مي كند.
«مايكل مور» در گفت وگو با يك شبكه تلويزيوني در آمريكا اقدامات انجام گرفته از سوي «باراك اوباما» در قبال زمين لرزه مرگبار هائيتي را باعث «تاسف و نااميدي» دانست و از آن به شدت انتقاد كرد.به گفته «مور» اوباما، برخلاف جرج بوش، رئيس جمهور سابق آمريكا كه در برابر حادثه مرگبار طوفان «كاترينا» خيلي كند و ضعيف عمل كرده بود، در ساعات نخست مخابره خبر زمين لرزه هائيتي، واكنش هايي از خود نشان داد كه بسياري از مردم از جمله خود وي را اميدوار كرد. اما پس از گذشت چند روز از اين حادثه، معلوم شد او نيز همچون بوش است؛ چرا كه در عمل نه تنها كمكي به زلزله زدگان صورت نگرفت بلكه اين كشور به اشغال نظاميان آمريكايي نيز درآمد.
اين مستندساز آمريكايي كه با زير سوال بردن حادثه 11 سپتامبر در فيلم خود به شهرت رسيد همچنين به بي تفاوتي دولت آمريكا نسبت به اعزام هزاران پرستار عضو اتحاديه ملي پرستاران به هائيتي ابراز تاسف كرد و گفت: در حال حاضر نزديك به 12هزار پرستار براي اعزام به هائيتي و كمك به زلزله زدگان اين كشور آمريكايي اعلام آمادگي كرده اند ولي آنها هنوز به هائيتي اعزام نشده اند.
«مور» در مصاحبه خود اين پرسش را مطرح مي كند كه آمريكا در هائيتي به دنبال چيست؟
گفتني است، پس از وقوع زمين لرزه 3/7 ريشتري هائيتي كه گفته مي شود جان نزديك به 200 هزار نفر از مردم پايتخت را گرفت، ارتش آمريكا نزديك به 30 هزار كماندو با تجهيزات نظامي پيشرفته و هلي كوپترها و ناوهاي اتمي هواپيمابر به اين كشور اعزام و بسياري از مراكز حساس و فرودگاه هاي اين كشور را به تصرف خود در آورده است. تمام اين اقدامات به بهانه كمك به زلزله زدگان صورت مي گيرد.

 



44 شهيد و 106 مجروح در تازه ترين عمليات تروريستي بغداد

انفجار بمب در منطقه الشعب بغداد، 44 شهيد و 106 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك مقام وزارت كشور عراق گفت ديروز بمبي در ميان زائران شيعه منطقه الشعب بغداد كه عازم كربلا بودند، منفجر شد. به گفته اين مقام، انفجار مذكور، انتحاري بود و توسط يك زن انجام گرفت. تعداد قربانيان اين حادثه تروريستي تا عصر ديروز حداقل 44 شهيد و 106 مجروح اعلام شد. تعداد زيادي زن و كودك از جمله شهدا و مجروحان اين حادثه هستند. واقعه مزبور نشان مي دهد كه تروريست ها در پايتخت عراق همچنان فعال هستند و طي روزها و هفته هاي آينده احتمالا اين انفجارها ادامه مي يابد.
عمليات تروريستي عراق توسط بعثي ها، سلفي ها، عناصر القاعده، وهابيون و سرويس هاي جاسوسي موساد و سيا انجام مي شود.

 



آغاز مذاكرات دبيركل سازمان ملل درباره وحدت قبرس

دبيركل سازمان ملل وارد قبرس شد و با رهبران دو بخش يوناني نشين و ترك نشين در موردوحدت اين جزيره گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «بان كي مون» ديروز وارد قبرس شد و با رهبران دو بخش اين سرزمين، گفت وگوهاي مهمي را در مورد وحدت قبرس انجام داد.
بان كي مون در شهر «لارناكا»ي قبرس به خبرنگاران گفت، ماموريتش، پايان دادن به جدايي 36 ساله دو بخش يوناني نشين و ترك نشين قبرس است. وي از رهبران قبرس خواست براي رسيدن به چنين هدفي، شجاعت و انعطاف داشته باشند.وي خطاب به رهبران دو بخش قبرس گفت: سرنوشت شما در دستان خودتان است و شما كساني هستيد كه روند دستيابي به صلح را به پيش مي بريد. انتظار جامعه جهاني بسيار بالاست و اجازه ندهيد فوايد دستيابي به يك راه حل، ناچيز شمرده شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14