(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 14 بهمن 1388- شماره 19576
 

كرزاي براي مذاكره با نمايندگان طالبان به عربستان رفت
تهديد جديد رژيم صهيونيستي عليه سوريه سازش نكند ، وارد جنگ مي شويم
تنش در روابط آمريكا و چين شدت گرفت
فرمانده لشكر ارتش يمن در عمليات كمين الحوثي ها مجروح شد
حماس مذاكره با صهيونيست ها درباره تبادل اسيران را به حال تعليق درآورد
توافق سران دو بخش قبرس با ميانجيگري دبيركل سازمان ملل
روزنامه آلماني: شكست اشغالگران در افغانستان قطعي است



كرزاي براي مذاكره با نمايندگان طالبان به عربستان رفت

رئيس جمهور افغانستان به عربستان سعودي رفت تا با ميانجيگري مقامات رياض، با نمايندگان طالبان گفت وگو كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «حامد كرزاي» در چارچوب اجرايي شدن طرح خود و مذاكره با طالبان ديروز به عربستان رفت.
«سيامك هروي» سخنگوي كرزاي گفت: رئيس جمهور در اين سفر، ضمن انجام مناسك حج عمره، از مقامات عربستان خواهد خواست طالبان را ترغيب به مذاكره با دولت افغانستان كند. پيش از اين، «اشرف غني احمدزي»، سياستمدار افغاني، از نقش فعال عربستان به عنوان ميانجي در اين مورد خبر داده بود. در كنفرانس اخير لندن، كرزاي به حدود 70 كشور حاضر قول داد در صورت داشتن 140 ميليون دلار، مي تواند سران طالبان را به پاي ميز مذاكره بكشاند.

 



تهديد جديد رژيم صهيونيستي عليه سوريه سازش نكند ، وارد جنگ مي شويم

رژيم صهيونيستي، سوريه را تهديد كرد چنانچه دمشق با تل آويو كنار نيايد، جنگ جديدي را عليه اين كشور به راه خواهد انداخت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ايهودباراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي هشدار داد در صورتي كه بين اسرائيل و سوريه سازش سياسي ايجاد نشود جنگ گسترده اي با اين كشور آغاز خواهد كرد.باراك در نشست با مسئولان ارشد نظامي اسرائيل اظهار داشت: تنها در صورت وقوع جنگ گسترده بين اسرائيل و سوريه دوطرف بر سر ميز مذاكره خواهند نشست و موضوعاتي كه طي 15 سال گذشته بر سر آن گفت وگو كردند را مورد بررسي قرار خواهند داد.وي گزارش گلدستون راكه در آن رژيم صهيونيستي به خاطر ارتكاب جنايات جنگي عليه مردم مظلوم فلسطين مستحق مجازات شناخته شده بود مجدداً رد كرد .

 



تنش در روابط آمريكا و چين شدت گرفت

يك روزنامه روسي با اشاره به بالا گرفتن اختلافات سياسي بين چين و آمريكا، نسبت به وقوع جنگ سرد بين دو قدرت هشدار داد.
به گزارش روزنامه روسي «كامر سانت» با وجود اصرار آمريكا براي فروش ميلياردها دلار تسليحات نظامي به تايوان و بي توجهي اين كشور به مخالفت ها و هشدارهاي چين، همچنين قصد پكن براي قطع روابط نظامي با پنتاگون، انتظار مي رود «جنگ سرد خطرناكي» ميان اين دو بازيگر بزرگ جهان به وجود آيد كه عواقب آن غيرقابل پيش بيني خواهد بود.
كامرسانت در ادامه تصريح كرد: در 29 ژانويه گذشته اعلام شد كه آمريكا قصد دارد تسليحاتي به ارزش 4/6 ميليارد دلار به تايوان بفروشد كه در ميان آنها 60 هلي كوپتر نظامي، 114 پدافند موشكي و سيستم تكامل يافته فرماندهي «پوشينگ» نيز ديده مي شود كه با در نظر گرفتن نيازهاي نظاميان تايوان طراحي شده اند.
پكن اين اقدام آمريكا را «دخالت فاحش» در امور داخلي چين و همچنين تهديدي جدي براي «امنيت ملي» مي داند. در روز 30 ژانويه نيز پكن اعلام كرد روابط نظامي خود با پنتاگون را متوقف مي كند و همه مذاكرات برنامه ريزي شده را نيز لغو كرد. چين همچنين از اعمال تحريم عليه آن دسته از شركت هاي آمريكايي كه در معامله با تايوان شركت دارند، خبر داده است.
اين روزنامه ضمن «بي سابقه» خواندن اعمال تحريم ها از سوي چين عليه شركت هاي آمريكايي، به نقل از كارشناسان آمريكايي نوشت آمريكا نبايد از موضوع تايوان براي اعمال فشار به چين استفاده كند.
اين گزارش در پايان مي افزايد: اختلافات روبه افزايش دو كشور در آينده نيز افزايش خواهد يافت و اين موضوع را از ادبيات اعلاميه هاي رسمي كه بين دو كشور رد و بدل مي شود مي توان فهميد؛ اين دوران بيش از گذشته دوران جنگ سرد را يادآوري مي كند.
از سوي ديگر، وزارت خارجه چين نيز روز گذشته براي چندمين بار هشدار داد، مسئوليت پيامدهاي فروش سلاح به تايوان در همكاري هاي پكن - واشنگتن و درباره مسائل بزرگ بين المللي، كاملاً متوجه آمريكا خواهد بود.
«بي بي سي» نيز به نقل از يكي از مقام هاي حزب كمونيست چين به خشم مقامات اين كشور نسبت به ديدار «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا با «دالايي لاما» رهبر معنوي بودائيان تبت اشاره كرد و گفت: در صورت وقوع اين ديدار چين بيكار ننشسته و دست به اقدامات متقابل خواهد زد.
وي همچنين تأكيد كرد:انجام اين ديدار مي تواند به شدت به بنيادها و روابط سياسي چين-آمريكا ضربه بزند.

 



فرمانده لشكر ارتش يمن در عمليات كمين الحوثي ها مجروح شد

منابع خبري از زخمي شدن فرمانده لشكر ارتش يمن در صعده در عمليات كمين الحوثي ها خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، يك منبع مطلع در يمن اعلام كرد كه «سالم الوحيثي» فرمانده لشكر 103 و قائم مقام استاندار صعده به دليل جراحات شديد براي مداوا به عربستان منتقل شد.
براساس اين گزارش، الوحيثي كه رياست كنفرانس ملي احزاب يمن (وابسته به دولت حاكم) را به عهده دارد، در كمين رزمندگان الحوثي گرفتار و از ناحيه گردن به شدت زخمي شده است.
سالم الوحيثي كه نقش اصلي را در سركوب شيعيان صعده و كشته و زخمي شدن بسياري از زنان و كودكان در استان عمران را طي جنگ شش ماهه به عهده داشته است، روز دوشنبه در كمين مبارزان شيعه در منطقه آل عقاب گرفتار و به شدت زخمي شد.
گزارش منابع خبري حاكي است به علت خونريزي و جراحات شديد اين فرمانده خونريز، علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن دستور انتقال وي با هلي كوپتر به يكي از بيمارستان هاي مجهز در عربستان را صادر كرد.
اين در حالي است كه حملات ارتش يمن و عربستان به صعده و مناطق اطراف آن علي رغم ابتكار پيشنهادي الحوثي ها در اعلام آتش بس يكطرفه همچنان ادامه دارد.
براساس گزارش هاي دريافتي، ارتش عربستان روز سه شنبه با انجام 24 حمله هوايي و شليك 232 موشك، مناطق وسيعي را در صعده و اطراف آن هدف قرار داد كه تعدادي از ساكنان كشته و مجروح شدند.
همچنين منابع خبري از 17 حمله هوايي جنگنده هاي عربستان و شليك 820 موشك از سوي ارتش آل سعود در روز دوشنبه به مناطق الملاحيط، شدا، بني صباح، جبل ظهرالحمار و مناطقي از استان عمران يمن خبر دادند.
دفتر عبدالملك بدرالدين الحوثي در اطلاعيه اي ضمن تاكيد بر ادامه حملات عربستان خاطرنشان كرد: با وجود اين رزمندگان الحوثي تاكنون از دادن پاسخ مستقيم به اين حملات خودداري كردند و به اعلام آتش بس خود پايبند هستند.

 



در اعتراض به ترور عضو ارشد مقاومت
حماس مذاكره با صهيونيست ها درباره تبادل اسيران را به حال تعليق درآورد

حماس در اعتراض به ترور فرمانده ارشد نظامي اين جنبش، مذاكرات تبادل اسيران را متوقف كرد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه عكاظ چاپ عربستان، يك مسئول برجسته حماس اظهار داشت: مذاكرات تبادل اسيران به دليل ترور «محمود المبحوح» قطع شده است.
اين مسئول كه روزنامه عربستاني عكاظ نامي از وي نبرده است افزود: هدف از عمليات ترور بزدلانه از بين بردن ثبات و موضع شجاعانه حماس در ارتباط با تبادل اسيران و پايبندي آن به تمامي بندهاي اين معاهده است.
اين عضو حماس با تاكيد بر اينكه موساد عامل ترور المبحوح بوده است تصريح كرد: جنبش حماس بارها بر آمادگي براي انجام تبادل اسيران تاكيد كرده و رژيم صهيونيستي مسئول كارشكني در اين معاهده است.
در همين رابطه گردان هاي عزالدين قسام شاخه نظامي حماس با اعلام هشدار به رژيم صهيونيستي تاكيد كرد كه جنگ با اين رژيم در درون مرزهاي فلسطين باقي خواهد ماند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه فلسطين، گردان هاي «عزالدين قسام» با اعلام اينكه درگيري و جنگ با رژيم اشغالگر «درون مرزهاي تاريخي فلسطين» باقي خواهد ماند، تاكيد كرد كه اشغالگران تلاش مي كنند، قواعد بازي را تغيير و دامنه عليه مردم فلسطين را در خارج از مرزهاي فلسطين گسترش بدهند.
در همين خصوص «ابوعبيد» سخنگوي گردان هاي عزالدين قسام با اشاره به شهادت يكي از رهبران خود تصريح كرد: حماس پاسخ شهادت محمود المبحوح را خواهد داد و خون وي پايمال نخواهد شد.
ابوعبيده افزود: طبيعتا ما زمان و مكان مناسب براي مجازات را از راهي كه مناسب ببينيم، تعيين خواهيم كرد.
«سامي ابوزهري» سخنگوي حماس نيز اعلام كرد كه نمي خواهيم درگيري با رژيم صهيونيستي به خارج از فلسطين كشيده شود.
از سوي ديگر، منابع صهيونيستي فاش كردند كه دليل اصلي تمديد دوره فعاليت رئيس موساد مهارت وي در اجراي عمليات ترور رهبران مقاومت بوده است. اين منابع افزودند: بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل به اين دليل «مئير داگان» را در سازمان جاسوسي موساد ابقا كرد كه مهم ترين هدف او تداوم سياست ترور افراد در خارج از اراضي فلسطين بوده است.
گفتني است در نخستين ساعات بامداد روز گذشته نيز خودروي يك مسئول حماس به طرز مشكوكي در جنوب نوار غزه منفجر شد كه طي آن دو كودك فلسطيني زخمي شدند.

 



توافق سران دو بخش قبرس با ميانجيگري دبيركل سازمان ملل

سران بخش يوناني نشين و ترك نشين قبرس با ميانجيگري دبيركل سازمان ملل متحد براي حل اختلافات به توافقاتي دست يافتند.
به گزارش خبرگزاري ها، «بان كي مون»، دبيركل سازمان ملل متحد روز دوشنبه ضمن ادامه گفت وگوهاي ميانجيگرانه خود در قبرس، توانست باب مذاكرات جديدي براي حل درگيري ها بين دو بخش ترك و يوناني نشين اين كشور باز كند.بان كي مون در ديدار مشترك با «ديميتريس كريستوفياس»، رئيس جمهور بخش يوناني نشين قبرس و «محمد علي طلعت»، رئيس جمهور بخش ترك نشين اين كشور خواستار برقراري امكان اتخاذ اتحاد مجدد اين شبه جزيره در قالب يك اتحاديه شد.وي با تاكيد بر اينكه ديدار طلعت و كريستوفياس بر موضوعات مهمتري متمركز شده است، گفت: اميدوار است مذاكرات رهبران قبرس كه مدتي است آغازشده، طي ماه جاري به نتايج مطلوبي برسد.
گفتني است اين گفت وگوها از سپتامبر سال 2008 و بدون دستيابي به يك نتيجه مطلوب همچنان ادامه دارد.

 



روزنامه آلماني: شكست اشغالگران در افغانستان قطعي است

سردبير يك روزنامه آلماني با بي معنا خواندن جنگ ناتو در افغانستان، غرب را عامل فساد در اين كشور دانست.
به گزارش خبرگزاري مهر، «فولكر ساسترو» سردبير روزنامه «فرانكفورتر الگماينه» طي گفت وگويي، اظهار داشت، جنگ افغانستان يك خطا و اقدامي نادرست بود. وي تاكيد كرد، پايان اين جنگ براي اشغالگران، ناكامي و احتمالا شكست است و شايد هم يك فاجعه را به دنبال داشته باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14