(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 14 بهمن 1388- شماره 19576
 

انقلابي با پشتوانه عظيم مردمي انقلاب اسلامي و فراز و نشيب هاي آن طي سه دهه - بخش سوم



انقلابي با پشتوانه عظيم مردمي انقلاب اسلامي و فراز و نشيب هاي آن طي سه دهه - بخش سوم

مزايايي چون ماهيت ايدئولوژيكي، قـدرت رهـبري و عـمق تـحولات نـاشي از انـقلاب موجب شد كه بـسياري از صـاحب نظران علوم سياسي در تئوريهاي انقلاب در كشورهاي اسلامي تجديد نظر كنند و الگوي جديدي را مورد بررسي قرار دهند .
الگويي كه با نام جنگ نرم و جنگ رواني به عنوان سلاح بـرنده اي در قطع ريشه هاي كهن سرزمين هدف رخنه كرد تا شمارش معكوس آخرين نفس هاي
انقلاب هاي مردمي را آغاز كند. اما از آنجا كه انقلاب اسلامي ايران معجزه اي الهي با ريشه هايي اسلامي بود با گذشت 30 سال و تحمل جنگ، فشارهاي اقتصادي، تحريم هاي بين المللي و هجمه هاي فرهنگي همچنان زنده و پويا تداوم يافته است.
انـقلاب اسـلامي ايران، بـي هيچ ترديدي معجزه اي الهي بـود كه بـه دست معجزه گر مردي از سلاله پـاك پـيامبـراعظم(ص) بـه پيروزي رسيد .
تـاثير عـملي و سريع انقلاب اسلامي در منطقه و بـرآشفتن خشم مردم مسلمان و غير مسـلمان در بـسـياري از كشورهاي تـحـت سـلطه استعمار، گواه روشني بر اين مدعاست .
انقلاب اسلامي ايران به عنوان جنبشي اسلامي و انساني همه متفكران و سياستمداران جهان را به حيرت و تعجب واداشت، چرا كه هيچ يك ازصاحب نظران و تـحليلگران غربي در آن هنگام قادر به پيش بيني چنين انقلاب شگرفي آن هم در دوره اقتدار رژيم شاهنشاهي حاكم بر ايران نبودند .
حادثه بزرگي كه از يكسو معادلات سياسي استكبارجهاني در ادامه سـياستهاي سلطه جويانه واستعماري و در عين حال چپاول گرانه غرب را بهم زد و از ديگر سو يكي از اسـتـوارترين رژيـم هاي وابـسته به غرب را كـه از حـمايت قـدرتهاي بـزرگ برخوردار بود ريشه كن نمود و تحولي سياسي - مردمي بوجود آورد .
رمز ماندگاري انقلاب اسلامي ايران موضوعي است كه در اين گزارش بدان مي پردازيم.
حمايت مردمي از تمامي اقشار
امروز بزرگترين ثمره انقلاب اسلامي را مي توان حمايت عظيم مردم و خرسندي آنها از همه تلاش هاي 30 ساله شان برشمرد .
نشانه هاي آشكار آن را مي توان در تمامي صحنه ها و عرصه ها با توجه به اتفاقات خوشايند يا ناگوار رخ داده جستجو كرد و تمامي اقشار مردمي را در آن سهيم دانست .
صادق رمضاني، معلم با سابقه مقطع دبيرستان،كه 23 سال تجربه تدريس درس تاريخ معاصر را كه شامل همه اتفاقات ريز و درشت وقوع انقلاب اسلامي ايران است را با خود به همراه دارد و هميشه از معجزاتي كه انقلاب بهمن 1357 ايران را به ثمر رسانده حرف مي زند .
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش روز كيهان حرف هاي شنيدني اش را اينطور بازگو مي كند: مرور هر ساله وقايع حين پيروزي انقلاب و مقايسه حوادث سياسي و اجتماعي پيش از پيروزي با دوران استقرار نظام جمهوري اسلامي نشان مي دهد اگر تمامي مشكلاتي كه ديگر كشورها به ملت ايران تحميل كردند در دوران رژيم پهلوي اتفاق مي افتاد حتي ذره اي ازاين نوع حمايت مردمي رژيم طاغوت را همراهي نمي كرد بنابراين محكوم به شكست مي شد .
رمضاني پيروزي انقلاب اسلامي را فراتر از يك انقلاب بلكه تحول بزرگي در عرصه سياسي، اجتماعي، اقتصادي و حتي فرهنگي مي داند كه پذيرفتن اقتدار ايران اسلامي حداقل اعتراف محافل غربي خواهد بود .
وي البته به اين نكته هم اشاره مي كند كه آگاهي مردم شرط موثر پيروزي و تداوم انقلاب بوده است. آگاهي هاي عميقي كه در مـيان مـلت پديد آمد مرهون رهنمودهاي امام خميني(ره) طي سال هاي مبارزه با رژيم ستم شاهي بود همانطور كه ملت هاي مسلمان جـهان بـويژه مردم كشورهاي اسلامي الگوگيري كردند و زمـينه تـحولات و حركات ريشه دار و سازماندهي هاي سياسي فراهم آمد .
فـروغ انـقلاب اسـلامي كـه پس از صدر اسلام مهمترين، ريشه دارترين و شـكوهمندترين حـادثه تـاريخ اسلام است همه درخشندگي هاي فرازهاي بـرجسته تاريخ اسـلام را دربـرگرفت و جـايگزين همه الگوهاي گذشته تاريخ اسلام شد .
انـقلاب اسـلامي بـلوك بنديها و نـظام دوقـطبي تـثبيت شده و به ظاهر مقتدر در نظام بـين الملل جهان را درهم ريخت و با وجود تضاد عميقي كه بر روابط دو ابرقدرت حاكم بود و آن دو را آشتي ناپذير مي نمود وادار بـه سازش و اتخاذ موضع واحد در برابر اين پديده سياسي جديد نمود و تحولات عمده اي را در مسأل مختلف جهان بدنبال آورد .
نمونه اخير آن را مي توان در استقامت بي بديل ملت فلسطين در برابر رژيم غاصب صهيونيسم، مقاومت در لبنان با الهام از انقلاب اسلامي و زنده شدن روح عدالت خواهي و ظلم ستيزي در ديگر كشورهاي اسلامي براي غرب بيش از آنچه كه تصور مي كرد وحشتناك و طليعه جهنمي سوزان براي استكبار بود، نام برد .
خلأهاي ديني و احياگر كبير
بي شك هر مومن معتقدي در جهان اسلام در پي تعظيم و تكريم نظام ارزشي و اعتقادي مسلمانان است و مي كوشد تا با اثبات برتري علمي و علمي ديدگاه ها و ساختار فكري اسلام ناب محمدي(ص) بر ساير اديان و ايدئولوژي ها،آن را به عنوان تنها راه رسيدن به سعادت دنيوي و اخروي بشري معرفي نمايد.
همواره ابر مرداني بوده اند كه در جهت اثبات حقانيت دين خود جانفشاني كرده و نامشان با افتخار در تاريخ بشريت به ثبت رسيده است.
اما آفت اصلي يك جنبش يا حركت ديني همانست كه گاه زورمداران دنياپرست كه ارزش هاي ديني را سدي در برابر منافع دنيويشان مي بينند در مقابل آن مي ايستند وگاه نيز زمينه تحريف حقيقت آن را فراهم مي كنند تا شايد بتوانند از رهگذر چنين ترفندي به خواسته هاي نامشروع و غير اسلامي خود برسند .
همان مفهومي كه ربابه خليلي از مادران مسن كه تجربه حضور در راهپيمايي هاي دوران انقلاب را داشته است ابراز مي كند .
وي در اين زمينه معتقد است: تحريفات و شبهات در آن زمان در بين جوانان فراوان به چشم مي خورد. خب ما هم در آن دوران جوان بوديم و شبهات ديني فراوان بود كه حتي برخي منبري ها هم با توجه به كثرت دروغ و فسادهاي رسانه ها نمي توانستند مفهوم واقعي را براي جوانان و نوجوانان جا بياندازند .
اين خانم 54 ساله مي گويد: انقلاب اسلامي كه درايران به پيروزي رسيد، در محافل غربي پرسش هاي بسيار خصمانه و پرشماري را در قبال اسلام ناب برانگيخته است. پس از گذشت 30 سال شناخت مجدد اين نكته مهم است كه بدانيم انقلاب اسلامي حقيقت بنيان هاي سياسي- مذهبي را آشكار كرد كه هنوز از سوي مسلمانان درك نشده بود .
وي البته اين موضوع را امتياز انقلاب اسلامي مي داند و اظهار مي دارد: اگر امروز دشمن سعي دارد در دانشگاه يا حتي مدارس ايجاد شبهه كند يا توسط برنامه هاي ماهواره اي تلاش مي كنند مفاهيمي كه در ذهن جوانان هست را تغيير دهند به علت خطر مفاهيم اسلامي است. مثل عدالتخواهي، حق طلبي و ... .
تضعيف شعائر ديني يكي از كمين گاه هاي شيطاني غرب است كه تمامي ملت هاي مظلوم و در عين حال مسلمان را تهديد مي كند.
در بسياري موارد يك نظام مذهبي تحت تاثير تفسيرهاي سليقه اي و يا عادات و آداب غير ديني در هاله اي از ابهام تغيير شكل داده و از درون تضعيف مي گردد. در اين مواقع است كه برداشت هاي ناقص و نارسا از دين به عنوان اصل و حقيقت قدسي آن معرفي مي شود .
طبيعي است در اين شرايط به آساني هجمه هاي نرم بيگانگان اثر كرده و در جهت نابودي اركان ديني و نظام اسلامي حركت خواهند كرد.
اما انـقلاب اسـلامي در مـقايسه بـا انـقلاب هاي ديگر جهان از يك سلسله ويژگيها و امتيازهاي اصولي برخوردار است كه از نظر فرهنگ و دانش و تـئوري انــقـلاب آن را در رده بـالاي پـديده هاي سـياسي بـزرگ و انقلابهاي مهم جهان قرار داده است .
مزايايي چون ماهيت ايدئولوژيكي، قـدرت رهـبري، و عـمق تـحولات نـاشي از انـقلاب موجب گرديده كه بـسياري از صـاحب نظران علوم سياسي در تئوريهاي انقلاب در كشورهاي اسلامي تجديد نظر كنند و الگوي جديدي را مورد بررسي قرار دهند .
حادثه اي شبيه معجزه
با مطالعه حتي سطحي و گذرا در ماهيت انقلاب اسلامي و بازتابهاي جهاني آن كه براي ملل مسلمان بويژه ملت مـسلمان ايـران به ارمغان آورده است به اين نتيجه مي رسيم كه انـقلاب اسلامي نه تنها حادثه بزرگ قرن بـــلــكـه خـود از مــهـمترين فـرازهـاي تـاريـخ اسـلام و پـديده اي شگفت انگيز و معجزه اي است الهي كه تجلي قدرت لايزال خداوند محسوب مي شود.
هاشم جوانمرد دانشجوي بسيجي است كه در كتابخانه پاي حرف هايش مي نشينيم.
وي معجزه انقلاب را حق ملت ايران و البته از الطاف الهي برمي شمارد و در توضيح بيشتر به گزارشگر كيهان مي گويد: احساس نياز به تغيير و تحولي عظيم در عرصه هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و حتي فرهنگي كه تحت تاثير فرهنگ غربي در حال مسخ شدن بود همچنين نياز به حكومت اسلامي در وجود مردم ايران آنها را محق ساخت كه پيروزي انقلاب را به چشم ببينند و در تحقق آن بكوشند.
وي ادامه مي دهد: لذا در اين حين و پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران هم ديديم كه چطور غرب از هر ترفندي براي مبارزه و جبران شكست خود بهره گرفت اما در نهايت نتوانست پيروز شود. بنابراين تثبيت انقلاب اسلامي ايران هم يك معجزه اي در آن دوران جنگ و فشارهاي اقتصادي وابتذالات فرهنگي بود. اما هنوز اين فشارها به صورت هاي ديگري ادامه دارد،گرچه ممانعت از به انحراف رفتن نهضت عظيم امام خميني(ره) و حفظ ارزش هاي متعالي آن اهميت بسيار دارد و نيازمند هوشياري ملت است.
اين دانشجوي رشته اقتصاد معتقد است: اكـنون كـه در مقطع خـاصي از تـاريخ تـحـولات جـهان و هم چـنين موقعـيت حـسـاس و سـرنوشـت سـازي از دوران انقـلاب اسـلامي قـرار گرفته ايم مسئوليت ما ايجاب مي كند تا واقعيت ها، ريشه ها و علل و آثـار پـديده هاي مخـتـلف انقلاب را در ابـعاد سياسي، اقتـصادي و فرهنگي بشناسيم تا بتوانيم بـا يك بـرنامه ريزي حساب شده اركان انقلاب را تثبيت كنيم .
تداوم انقلاب و حضور مردم
تثبيت انقلاب اسلامي جز با مردمي ماندن نظام مقدور نخواهد بود. چيزي كه طي اين سال ها و با برپايي همه پرسي هاي مردمي به خوبي به اثبات رسيده است.
نبايد از ذهن دور نگه داشت كه تنها و در فرصتي، انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد و حكومت مردمي شد كه خود مردم زمامدار آن شدند و بهترين ها را انتخاب كردند.
حسن مرادي هم كه مقطع كارشناسي ارشد حسابداري را به تازگي به اتمام رسانده ديگر فردي است كه با وي در مورد شرط تداوم انقلاب اسلامي صحبت مي كنيم.
وي در همين خصوص مي گويد: تا زماني كه مردم پاي انقلاب باشند و با آن همراهي كنند نظام دچار خطر و هراس نخواهد شد. بنابراين اولين عاملي كه انقلاب را بيمه مي كند همان مردم هستند كه با رهبري حضرت آيت الله خامنه اي دل به انقلاب بسته اند و ياري اش مي كنند.
مرادي راهپيمايي و حضور حماسي مردم در نهم دي ماه را دليلي بر صحت سخنانش مي داند و البته متذكر مي شود كه توجه به تهديدات بين المللي نيز از سوي سياستمداران لازم است، چون
معرفي نظام به عنوان چهره مخوف و خطرناك نزد افكار عمومي جهان يا اعلام ناكارآمدي دين در اداره جامعه موضوعي نيست كه بشود براحتي از كنارش گذشت.
به راستي جلوگيري از اين نوع تهديدها يك امر عقلاني و اصل مسلم است كه استراتژيست هاي داخلي براي ترسيم راهبردهاي نظام نيازمند اجماع سطوح تصميم گيري كشور، برخورد علمي با آنها، همگاني و مردمي كردن امنيت همچنين همگرايي علمي و تئوريك مراكز ثبات بخش در بر طرف سازي تهديدات است.
محسن محمدي دبير فرهنگي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان نيز با اشاره به اينكه آنچه كه تا به امروز انقلاب اسلامي و روح آن را زنده نگه داشته، حضور هميشگي مردم در صحنه بوده است، به فارس مي گويد: همانگونه كه امام خميني(ره) اشاره كرده اند وظيفه اصلي ما اين است كه مردم را در صحنه نگه داريم و اگر چنين باشد همه چيز هست و اگر نباشد هيچ چيز نيست، در واقع ما انقلاب كرديم تا مسلمانان هميشه در صحنه حضور داشته باشند و يك لحظه هم صحنه را خالي نكنند.
دبير فرهنگي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان مي گويد: ترفند بزرگ دشمن در اين سال ها آن است كه اين حضور مردم در صحنه را از انقلاب اسلامي بگيرد كه البته اين حضور در صحنه مردم ناشي از بينش، معرفت و آگاهي عميق سياسي آنها است و به همين دليل هيچ گاه ملت ايران صحنه را ترك نخواهند كردند.
محمدي با بيان اينكه اگر اين حضور مردم در صحنه نبود قطعا انقلاب در همان سال هاي نخست شكست مي خورد كه البته ما تجربه آن را در گذشته تاريخ ايران داشته ايم؛ مانند انقلاب مشروطه و نهضت ملي شدن نفت كه عدم حضور ملت در صحنه آن حركت ها را ناكام گذاشت، تصريح
مي كند: حضور مردم در صحنه از يك سو روح انقلاب را تا امروز زنده نگه داشت و مانع از آن شده كه انقلاب در همان سال هاي نخست شكست بخورد و از سوي ديگر موجب تداوم انقلاب در سال هاي اخير شده است.
وي مي گويد: اين حضور گسترده مردم در صحنه هزينه ها و خطرهاي زيادي را از انقلاب اسلامي ايران دور كرده است و اگر اين حضور نبود تهديدات خارجي و داخلي، انقلاب را نابود مي كرد و از طرفي اين حضور پتانسيل هاي عظيمي را همواره براي انقلاب اسلامي به وجود آورده است كه در تهديدات اخير عليه جمهوري اسلامي كه شايد بتوان گفت يكي از بزرگترين خطرات در تاريخ 30 ساله انقلاب بود، اين حضور گسترده مردم نه تنها باعث شد كه انقلاب اسلامي ضربه اي نبيند، بلكه اين خطر و تهديد را به يك نقطه عطف و يك پتانسيل عظيم براي انقلاب تبديل كرد.
عضو شوراي مركزي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان معتقد است كه حضور گسترده مردم در صحنه يكي از بزرگترين خطرات عليه انقلاب را تبديل به بزرگترين سرمايه كه همان حضور مردم در صحنه است تبديل كرد.
محمدي با بيان اينكه تهديدات اخير نياز به حضور در صحنه را در ملت ايران چندين برابر كرد،مي گويد: در اتفاقات اخير نيز شاهد آن بوديم كه انقلاب اسلامي دچار رستاخيز دوباره و زايشي دوباره شد و روحي تازه در كالبد انقلاب اسلامي دميده شده كه تجلي آن را در قيام نهم دي مشاهد كرديم كه چشم فتنه را كور كرد.
وي در ادامه مي گويد: اگر جمهوري اسلامي در مسائل اخير هزينه كوچكي را پرداخت كرد در مقابل آن هزار برابر سود و بهره برد و اين سود و بهره چيزي جز افزايش آگاهي و بصيرت مردم و احساس نياز به بودن در صحنه نيست كه چندين برابر از قبل شده است.
دبير فرهنگ اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با بيان اينكه افزايش چندين برابري بصيرت و احساس نياز به بودن در صحنه در قيام 9 دي به جهانيان نشان داده شد، تاكيد مي كند: البته بايد گفت مردم بسيار گسترده تر و با شكوه تر در 22 بهمن امسال حضور خواهند يافت كه اين مسئله كاملا طبيعي است.
محمدي با بيان اينكه امسال قطعا با توجه به مسائل پيش آمده اخير در كشور و تهديداتي كه عليه انقلاب اسلامي بوده است و با توجه به احساس نياز بودن مردم در صحنه، راهپيمايي 22 بهمن بسيار متفاوت تر از سال هاي گذشته از لحاظ كيفي و كمي خواهد بود، خاطر نشان مي كند: مردم نيك مي دانند آنچه كه چشم فتنه را در
9 دي كور كرد همين حضور گسترده آنها در صحنه بود و براي آنكه اندك خطرات باقي مانده از اين جريان را به طور كلي از ريشه بكنند حضور گسترده تر و متفاوت تري را در راهپيمايي 22 بهمن خواهند داشت.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14