(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 19 بهمن 1388- شماره 19580
 

مقاومت سي و يك ساله در برابر تهديدات استكبارجهاني
انقلاب اسلامي و فراز و نشيب هاي آن طي سه دهه -بخش هفتم



مقاومت سي و يك ساله در برابر تهديدات استكبارجهاني
انقلاب اسلامي و فراز و نشيب هاي آن طي سه دهه -بخش هفتم

پريسا جلالي
من باز مي گويم همه مسؤلان نظام و مردم ايران بايد بدانند كه غرب و شرق تا شما را از هويت اسلاميتان ـ به خيال خام خودشان ـ بيرون نبرند، آرام نخواهند نشست. نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شويد و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور، هميشه با بصيرت و با چشماني باز به دشمنان خيره شويد و آنان را آرام نگذاريد كه اگر آرام گذاريد، لحظه اي آرامتان نمي گذارند.
اين توصيه امام خميني (ره) يكي از مهم ترين پيام هاي ايشان به تمامي ايرانيان است كه همواره بر بصيرت و نگاه عميق مردم مسلمان نسبت به تجاوزات و دست اندازي هاي غرب تاكيد داشتند. از همان زمان كه جنگ تحميلي، ترور و تحريم قصد نابودي اين سرزمين را داشت تا امروز كه فشارهاي اقتصادي، سياسي و جنگ نرم دستاويزي براي تسلط از سوي غرب تجويز مي شود.
طي سال هاي اخير پيچيده ترين مدل استكبار در قالب استعمار فرانو با غلبه بر فضاي فكري و فرهنگي و يارگيري از ميان مردم و نخبگان كشورها صورت بندي شده و پذيرش سبك زندگي غربي به عنوان مدل معيار در دنيا پيگيري مي شود.
در اين نوع از استعمار، ديپلماسي عمومي به عنوان نوع جديد اثرگذاري ديپلماسي سامان يافت و انقلاب هاي مخملين و نرم و خاورميانه جديد در اين بين خودنمايي كردند.
اما تنها معضل نظام سلطه، اسلام انقلابي به مركزيت جمهوري اسلامي به عنوان آلترناتيو و جايگزين نظام سلطه و ابرقدرت هاست كه با استقلال و بدون پذيرش سلطه هيچ يك از ابرقدرتهاي غرب و شرق، تنها انقلاب ديني عصر حاضر را به پيروزي رساند.
اين انقلاب در طول عمر بيش از سه دهه، دستاوردهاي متعدد علمي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي و... از خويش به جاي گذاشت تا جايي كه افسانه شكست ناپذيري ابرقدرت ها و ضرورت پيوستن به نظام نابرابر جهاني براي تداوم حيات را شكسته و منابع قدرت و منافع نظام سلطه را در منطقه در معرض خطر و تهديد قرار داده است.
با اين شرايط نظام اسلامي ايران زير انواع فشار و تحريم و جنگ داخلي و خارجي و تجديد نظر طلبي و تهاجم فرهنگي با اتكا به خداوند و مردم نظام سلطه را از براندازي جمهوري اسلامي نااميد كرده است.
علاوه بر اين امر امروزه و در شرايطي كه همه آگاهان و فعالان غربي دست در دست هم به دنبال چينش سياست هايي براي انهدام و نابودي اسلام و ارزش هاي انقلاب هستند و زمينه انحرافات بسياري را به بدنه ايران اسلامي تزريق مي كنند نياز است گام هايي براي جلوگيري از انحراف ميراث ارزشمند انقلاب اسلامي برداشته شود.
استراتژي سرگرم كردن ايران
اقدامات كنوني در تقابل با سياست هاي جنگ نرم دشمنان به حتم كافي نيست و هرگز سياست ايستايي در تقابل با هجمه هاي نرم غرب و پرداختن به امور ديگر و غفلت از اين حوزه مناسب نخواهد بود.
چرا كه به زعم كارشناسان و نظريه پردازان با هر لحظه غفلت از فشارهاي اقتصادي و سياسي و فرهنگي و ... به شمار آسيب هايي كه انقلاب اسلامي را تهديد مي كند افزوده مي شود.
صادق شهبازي عضو شوراي مركزي جنبش عدالتخواه دانشجويي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان اهميت وجودي اين ويژگي را براي جاري كردن خواست خدا و آئين اسلام در حيات انسان مي داند كه به همين علت پيامي فراگير و فراملي براي همه ملت هاي مسلمان و همچنين ملتهاي آزاديخواه و تحت ستم جهان داشته است.
به اعتقاد وي اين پديده نوظهور به ايران و لبنان و فلسطين اختصاص ندارد. در آفريقا دولتهاي اروپايي و امريكا تاكنون هزينه گزافي براي پيشگيري از پيروزي اسلامگرايان پرداخته اند. الجزاير، مصر، سودان و ... نمونه هاي اين ادعا هستند.
مهم ترين استراتژي نظام سلطه متوقف كردن صدور انقلاب با سرگرم كردن ايران اسلامي به مسائل داخلي و مشكلات و حل مسئله ايران هراسي است.
در پروژه انقلاب هاي مخملي در هر كشور نمادي انتخاب مي شود.
در ايران چون مسئله اصلي ايران هراسي و مشغول سازي ايران بود، يكي از مهم ترين نمادهايي كه در خارج از كشور طرح شد، موبايل و تصويربرداري آن بود.
يعني مهم تصوير سازي از خشونت جمهوري اسلامي در مبارزه با يك آشوب كه به وسيله ي رسانه هاي مختلف و شبكه هاي اجتماعي الكترونيك در التهابات و اغتشاشات پسا انتخاباتي پي گيري شد.
از همين رو جريان هاي دانشجويي تاكيد دارند در داخل كشور بايد يك جريان قوي سر اصول اساسي انقلاب و خط امام نظير عدالتخواهي، استكبارستيزي، مردم گرايي، تحجرستيزي، اشرافيت ستيزي و... شكل بگيرد.
رمز انحراف را بيابيم
بايد توجه داشت كه رمـز انـحراف هر نهضتي در انحراف از ريشه هاي استـواري آن نهضت نهفته است.
نهضتي كه ايمان و ايدئولوژي در آن حرف اول را مي زند، گر چه از تـاثير عوامل اقتـصادي بـر كنار نخواهد ماند اما تهاجم فرهنگي بـرنده تـرين سلاح در قطع ريشه هاي آن خواهد بود.
لذا در اين حين و پس از تثبيت انقلاب اسلامي ايران جلوگيري از به انحراف رفتن اين نهضت و حفظ ارزش هاي متعالي آن اهميت وافري دارد.
سيد محمد ظريفي عضو هيات عالي نظارت اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان سراسر كشور مي گويد: پيش از آنكه انقلاب ايران را بررسي كنيم بهتر است نظري اجمالي به بقيه جنبش هاي مردمي در دنيا داشته باشيم.
مرور نهضت مشروطه موضوعي است كه وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان اشاره كرده و در توضيح بيشتر مي گويد: به طور مثال مرور نهضت مشروطه و رهبراني كه باعث خيزش مردمي شدند به موقعيت هم دست يافتند اما گوشه عزلت گزيدند و عنان حركت را به دست نااهلان سپردند. در بين نااهلان كساني بدنبال سهم خود بودند تا اينكه امثال
شيخ فضل الله نوري قرباني شدند و هزينه گوشه نشيني را با شهداي مشروطه دادند.
ظريفي در مقايسه انقلاب اسلامي ايران با نهضت مشروطه اظهار مي دارد: امام(ره) از ابتداي حركت يعني سال 42 و حوالي آن عقيده داشتند با پشتيباني مردم بايد رهبري كنند همين عاملي شد تا سهم خواهان نتوانند كاري از پيش ببرند و دست رد به سينه شان زده شد مثل منافقين، نهضت آزادي و مجاهدين كه با اين تاكتيك امام راحل آفت هاي زيادي دفع شد.
آنها كه بر موج انقلاب سوار بودند
آنهايي كه بر موج انقلاب سوار بودند خودشان را امروز نشان مي دهند.
اگر حركت و تيزبيني امام نبود شاهد افول انقلاب مي بوديم، گرچه پس از حيات امام راحل تدابير مدبرانه مقام معظم رهبري در برخورد با حوادث مختلف و فتنه ها را نبايد ناديده گرفت.
دبير سابق تشكيلات اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با بيان اين مطلب به آسيب هايي كه انقلاب ايران را تهديد مي كند اشاره كرده و مي گويد: برخي از آسيب ها تاكنون چهره خود را نشان داده اما برخي ممكن است بعدها اتفاق بيافتد. به طور مثال ساختار نظام اسلامي ايران پتانسيل تفرقه را با قوميت ها و مذاهب مختلف دارد. همان كه دشمن طي سال هاي اخير به آن روي آورده است. مسئولان بايد در كوتاه كردن دست آنها اقدام كنند و تفرقه را كه يكي از تهديدات است خنثي كنند. اجازه نبايد داد چهره طاغوتي از حكومت ارايه دهند. از همان اوايل حركت، امام مي فرمايند : اگر حكومتي روح اسلام و نام اسلام در آن نباشد طاغوت است و اگر جمهوري اسلامي را بر مبناي اسلام نهاديم بايد جلوي دشمنان اين خاك بايستيم تا چهره متفاوت نشان ندهند .
ظريفي تهديد بعدي را سوء استفاده از آزادي از سوي برخي از خواص و مسئولان اعلام و تصريح مي كند: نخبگان ومسئولان بدانند كه استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي را از مردم امانت گرفته اند وبايد حافظ آن باقي بمانند.
البته اتفاقات اخير نشان داد برخي آزادي را كه ارمغان انقلاب اسلامي بود لگدمال كرده و به مفاهيم آن توهين كردند.
همواره بايد توجه داشت يكي از اركان قانون، مجلس، قوه قضائيه، شوراي نگهبان و ... استحكام قانون است و تضعيف اين جايگاه يعني تضعيف نظام كه نبايد اتفاق بيافتد و در صورت خلل در يكي از اين موارد نظام با خطرات بيشتري مواجه خواهد شد.
اشرافيت و تجمل گرايي و تن ندادن به وابستگي اقتصادي بعد ديگر تهديدات نظام فتنه و سران غربي است كه در تمامي هجمه ها به نوعي تحميل مي شود. در حالي كه رهبر كبير انقلاب اسلامي فرمودند:
كوخ نشينان بايد به آنچه برايش انقلاب كردند برسند. چرا كه تجمل گرايي بين مردم و مسئولان و ارزش هاي انقلاب فاصله مي اندازد و به اختلافات دامن مي زند.
ظريفي ابراز مي كند كه از توان بالقوه مردمي كه در انتخابات دهم رياست جمهوري حضور باشكوهي داشتند و نهم دي ماه هم آن را اثبات كردند بايد استفاده شود تا نفوذ افراد غير صالح در مراكز قدرت به صفر برسد.
همانطور كه امام با سياست دفع حداقلي و جذب حداكثري انجام مي دادند و هر جا با كيان نظام بازي مي شد كوتاه نمي آمدند تا افراد ناصالح در حكومت جايي نداشته باشند.
بنابراين با توجه به ضرورت حفظ نظام اسلامي و جلوگيري از تهديدات بين المللي، تلاش براي حفظ اين ميراث قابل توجه است.
انگيزه هاي اصلي مردم مسـلمان ايران در رويارويي با رژيم طاغوت، استقلال فرهنگي، آزادي سياسي و جـمهوري اسلامي است كه بـا تـحليل دقيق اين انگيزه ها و رفع شبهات مي توان بر تـداوم انقلاب اسلامي ايران تـا ابـد تاكيد كرد.
منازعه فكري و همت نهادهاي فرهنگي
از نگاه صاحبنظران سياسي اگر اين جريان فعالانه به طرح ديدگاه هاي خود پرداخته و از راس و كانون نخبگاني تا كف نيروهاي ارزشي يك منازعه فكري و فرهنگي را در قالب مجادلات و بحث ها پي گيري كند بسياري از حقيقت ها مشخص خواهد شد و هم اينكه در اين فضا آن چه انفعال نيروهاي انقلابي مطرح مي شد، خواهد شكست و فضاي عدم انگيزه براي كار در ميان نيروي هاي انقلاب از بين خواهد رفت.
رشيدي نيا رييس سازمان ملي جوانان استان لرستان هم در گفت و گو با گزارشگر كيهان مهمترين خطر و تهديدي كه نظام جمهوري اسلامي ايران را تهديد مي كند بحث تهاجم فرهنگي غرب مي داند.
وي ضمن تاكيد بر توجه به تهديدات فرهنگي غرب مي گويد: با توجه به اينكه دول غربي از نفوذ فرهنگي غني اسلام احساس خطر مي كنند و مي دانند انديشه هاي اسلام در تضاد با بنيان هاي فكري آنان است درصدد نفوذ و رخنه در ميان جوانان برآمده اند.
رييس روابط عمومي استانداري لرستان ادامه مي دهد: غرب درصدد تزلزل انديشه هاي ناب جوانان ايران اسلامي است اما آرزوي آنها با توجه به ريشه هاي غني و قوي كه جوانان در بحث هويت ديني دارند تحقق نمي يابد،چرا كه جوانان از سال ها قبل با اين فرهنگ عجين شده و اين فرهنگ را بخشي از زندگي خود مي دانند.
وي وظيفه دستگاه هاي متولي را در جهت خنثي سازي شبيخون فرهنگي كه مقام معظم رهبري به عنوان ناتوي فرهنگي برشمردند مهم دانسته و اظهار مي كند: در مباحث تئوريك تدوين فرهنگ ناب اسلامي و اتصال بيشتر جوانان به هويت ناب اسلامي وظيفه اصلي نهادهاي فرهنگ ساز است. البته تلاش هاي زيادي شده اما به علت تهديدات زياد مي بايست بيشتر تلاش شود.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14