(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 20 بهمن 1388- شماره 19581
 

كوتاه اقتصادي
فعاليت شركت هاي آمريكايي در پروژه هاي نفتي ايران بلامانع است
با حضور رئيس جمهور 7 طرح بزرگ پتروشيمي امروز در عسلويه افتتاح مي شود
رئيس اتاق ايران: فرصت هاي بي نظير اقتصادي نبايد از بين برود
جذب 7/1ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي، واگذاري 610 شركت دولتي
راه اندازي بزرگترين كشتارگاه صنعتي در تهران
توزيع گوشت مرغ تازه با قيمت مصوب از امروز در تهران
معاون وزير نفت در مراسم بهره برداري از 31 جايگاه گاز:
سهميه هاي بنزين يارانه اي با تك نرخي شدن معتبر خواهد بود
مبادلات مالي 56 ميليارد دلاري ايران با 39 كشور دنيا
ميد گزارش داد شكست سياست تحريم آمريكا؛ توسعه روابط ايران با آمريكاي لاتين
پايان بحران مالي آمريكا يك دروغ بزرگ است



كوتاه اقتصادي

¤ معاون سازمان توسعه تجارت ايران، خواستار عملياتي شدن قول بانك مركزي مبني بر راه اندازي هجينگ ارز به ريال شد.كيومرث فتح الله كرمانشاهي گفت: مقرر شده بود تا هشت درصد از تسهيلات بانكي كشور براي توسعه صادرات تخصيص يابد، اما متأسفانه تاكنون اين وعده محقق نشده و بنا بر اعلام مقامات بانكي كشور، تنها بين 5/1 تا 2 درصد از مجموع تسهيلات بانكي در اختيار صادر كنندگان قرار گرفته است.
¤ ميزان توليد آلومينيوم در واحدهاي آلومينيوم سازي كشور در 10 ماهه منتهي به پايان دي ماه امسال در مجموع به 234 هزار و 853 تن رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد افزايش يافت.
¤ شركت سهامي بيمه ايران پوشش تكميلي بيمه نامه بدنه خودرو موضوع بند 6 خسارت هاي مستثني شده از فصل سوم آيين نامه شما ره 53 شورايعالي بيمه را آغاز كرد.
¤ قائم مقام معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزي از توليد روزانه 4500 تن مرغ در كشور خبر داد و گفت: هيچ كمبودي از نظر توليد مرغ در كشور احساس نمي شود.
¤ سرپرست دفتر بازرگاني آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت ايران از رشد 56 درصدي صادرات غير نفتي ايران به افغانستان در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
¤ به ميمنت سي و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و به مناسبت فرارسيدن سال نو، از تاريخ 22 بهمن سال جاري تا پايان سال 1388، از دارندگان پايانه هاي فروش بانك پاسارگاد، هيچگونه كارمزدي اخذ نمي شود.
¤ معاون وزير بازرگاني گفت: ميزان اعتبار و چگونگي پرداخت تسهيلات فروشگاه هاي زنجيره اي در قالب تفاهم با بانك ملي و ملت مشخص شده است.
¤ طي 9 ماهه منتهي به آذر ماه سال جاري بالغ بر سه ميليارد و 735 ميليون دلار محصولات معدني نظير سيمان، گچ، آهك، سنگ و ... به خارج از كشور صادر شده است.
¤ رئيس هيئت مديره بانك توسعه تعاون از آغاز صدور ضمانت نامه بانكي در اين بانك خبر داد و گفت: پيگير اخذ مجوز فعاليت جزئي ضمانت نامه اي نيز از بانك مركزي هستيم.
¤ تدريس درس «فناوري هاي نوين در صنعت ساختمان» از ترم آينده در 3 دانشگاه كشور آغاز مي شود.
¤ با حكم علي وكيلي مدير عامل شركت نفت و گاز پارس حبيب الله كيوان پناه به عنوان مدير جديد روابط عمومي و امور رفاهي و ورزشي شركت نفت و گاز پارس منصوب گرديد.
¤ معاون دبير كل اتاق تعاون ايران از راه اندازي مركز تجاري جمهوري اسلامي ايران در شهر سليمانيه عراق با مجوز و حمايت سازمان توسعه تجارت و افتتاح رسمي اين مركز در ماههاي آتي خبر داد.
¤ مدير كل آمار و فناوري اطلاعات گمركي ايران گفت: كالاي مصرفي وارداتي در سال قبل 82/12 درصد بود كه امسال به 63/11 درصد كاهش يافت، همچنين سهم كالاهاي سرمايه اي واردات سال گذشته 43/16 درصد بود كه امسال به 37/17 درصد افزايش يافته است.
¤ بسته پيشنهادي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران براي برون رفت از مشكلات ناشي از محدوديت تسهيلات بانكي به بانك مركزي ارائه شد.

 



فعاليت شركت هاي آمريكايي در پروژه هاي نفتي ايران بلامانع است

مدير امور بين الملل وزارت نفت با تاكيد بر اين كه حضور مجدد و فعاليت شركت هاي آمريكايي همچون ديگر شركت هاي بزرگ اروپايي و آسيايي در عرصه نفتي ايران بلامانع است، گفت: اين شركت ها خود موجبات محروميت خود را رقم زده اند.
حسين نقره كار شيرازي در جمع خبرنگاران گفت: بخش نفتي كشور هر سال نيازمند 30 تا 35 ميليارد دلار است كه بايد از منابع خارجي و داخلي تامين و در پروژه ها هزينه مي شد.
وي ادامه داد: به دليل تغيير وزير نفت و عدم حصول نتايج لازم به جهت تامين اعتبار از منابع خارجي با مشكلاتي طي سال جاري مواجه شديم كه البته با تلاش هاي صورت گرفته توانستيم حدود 25 ميليارد دلار از منابع پيش بيني شده را محقق و تامين كنيم.
وي افزود: علي رغم تمام مشكلات پيش روي بخش نفتي به واسطه تلاش هاي صورت گرفته منابع لازم جهت محقق كردن و راه اندازي تعدادي از پروژه هاي مهم نفت و گاز طي شش ماهه دوم سال جاري حاصل شد كه اميدوار به تداوم اين روند هستيم.
مدير امور بين الملل وزارت نفت با تاكيد بر اينكه بخش نفتي ايران با هيچ شركت آمريكايي وارد مذاكره نشده است، تصريح كرد: شركت هاي آمريكايي در راستاي سياست هاي اتخاذي خود از فعاليت در ايران منع شده اند چرا كه هم اكنون بسياري از شركت هاي بزرگ اروپايي و آسيايي در پروژه هاي حساس ايران مشغول فعاليت هستند بر اين اساس از نظر ما حضور و فعاليت شركت هاي آمريكايي در ايران كه در واقع خودشان موجبات محروميت خود را رقم زده اند بلامانع است.

 



با حضور رئيس جمهور 7 طرح بزرگ پتروشيمي امروز در عسلويه افتتاح مي شود

رئيس جمهور امروز 6 طرح بزرگ پتروشيمي و عظيم ترين بندر تخصصي كشور را افتتاح مي كند.
متانول ششم پتروشيمي زاگرس و بوتادين پتروشيمي جم، با ظرفيت توليد به ترتيب يك ميليون و 650 هزار تن و 245 هزار تن در سال و سرمايه گذاري 440 ميليون دلاري و 148 ميليون دلاري از طرح هاي در آستانه بهره برداري صنعت پتروشيمي كشور هستند.
اسكله هاي بندر پتروشيمي پارس با ظرفيت بارگيري 35 ميليون تن در سال و سرمايه گذاري 864 ميليون دلاري نيز طرح ديگري است كه امروز به بهره برداري مي رسد.
همچنين طرح هاي تصفيه پساب صنعتي و زباله سوز پتروشيمي مبين و جداسازي هواي پتروشيمي مبين با سرمايه گذاري به ترتيب 76 ميليون دلار و 152 ميليون دلار بهره برداري مي شود.
واحدهاي اتيل بنزن و استايرن منومر پتروشيمي پارس هم با ظرفيت يك ميليون و 245 هزار تن و با سرمايه گذاري 350 ميليون دلار در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس (عسلويه) به طور رسمي گشايش مي شود.
هم اكنون ظرفيت اسمي توليد كل سالانه محصولات پتروشيمي 44 ميليون و 73 هزار تن است كه با اجرا و گشايش اين 6 طرح، ظرفيت اسمي توليد كل سالانه محصولات پتروشيمي به 47 ميليون و 87 هزار تن مي رسد.
با اجراي اين طرح ها براي يك هزار و 600 نفر اشتغال مستقيم و براي حدود 20 هزار نفر هم اشتغال غير مستقيم ايجاد مي شود.
بنابراين گزارش بندر پتروشيمي منطقه پارس به عنوان يكي از بنادر بزرگ صادراتي مواد پتروشيمي در منطقه خاورميانه از ديگر طرح هايي است كه با حضور رئيس جمهوري و وزير نفت به بهره برداري رسمي مي رسد.
بندر پتروشيمي منطقه پارس، يكي از بنادر بزرگ صادراتي مواد پتروشيمي در منطقه خاورميانه و بزرگ ترين بندر تخصصي كشور است كه صادرات تمام محصولات پتروشيمي در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس (عسلويه) را برعهده دارد.
با بهره برداري از اسكله هاي اين بندر، امكان پهلوگيري همزمان 15 فروند كشتي با ظرفيت 4 تا 100 هزار تن به وجود مي آيد.
اين طرح براي 473 نفر به طور مستقيم و براي حدود 7 هزار نفر، اشتغال غير مستقيم ايجاد مي كند، ظرفيت اسكله هاي ويژه بارگيري مايعات اين بندر، افزون بر 29 ميليون تن و ظرفيت اسكله هاي ويژه بارگيري جامدات آن نزديك به 6 ميليون تن در سال است.
عمليات اجرايي اين طرح با سرمايه گذاري 864 ميليون دلار در سال 1381 آغاز شد و پيمانكاران سازه هاي دريايي و ساختمان و سيويل آن، قرارگاه خاتم الانبيا و قرب نوح و پيمانكار تأسيسات دريايي آن نيز، مشاركت طرح انديشان و پابندان بودند.
بندر پتروشيمي منطقه پارس، حد فاصل بندر لنگه و بندر بوشهر، در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس و در كوتاه ترين فاصله از منابع عظيم فراساحلي گاز قرار دارد.

 



رئيس اتاق ايران: فرصت هاي بي نظير اقتصادي نبايد از بين برود

رئيس اتاق ايران گفت: وقايع اخير (پس از انتخابات) و تنش هاي سياسي به چهره عزتمند و اثرگذار كشور ما در مناسبات بين المللي آسيب مي رساند و ادامه اين ناآرامي ها به صلاح كشور نيست چرا كه ريسك اقتصادي را بالا برده و باعث لطمه خوردن به همه مي شود.
محمد نهاونديان در نشست هيأت نمايندگان اتاق ايران در تشريح رهاورد سفر خود به هنگ كنگ و دانمارك با اشاره به اينكه علاقه و اشتياق زيادي به رابطه اقتصادي با ايران وجود دارد اظهار داشت: اگر موانع برطرف شود پتانسيل كار اقتصادي با ايران براي همگان اثبات شده است و نبايد بگذاريم تا فرصت هاي بي نظير اقتصادي از بين برود.
وي افزود: در اين سفرها شاهد آن بودم كه دولت ها از شركت ها و بخش خصوصي حمايت كرده اند تا از بحران خارج شوند كه نشانه هاي خروج آن از بحران هم ملموس بود.
رئيس اتاق ايران با اشاره به تحريم هاي اقتصادي عليه ايران گفت: حتي اگر بر شدت تحريم اقتصادي ايران افزوده شود زمينه توفيق براي رسيدن به اغراض سياسي وجود ندارد و معتقدم كه موضوعات سياسي بايد با راه حل هاي سياسي حل شود.
وي با بيان اينكه از 195 تحريم اقتصادي دنيا تنها 65 تحريم توفيق داشته است، اظهار داشت: مطالعات نشان مي دهد از سال 2007 تا 2030 بايد 26 تريليون دلار در بخش انرژي سرمايه گذاري شود و به طور متوسط سالانه 4 هزار و 300 ميليارد دلار در بخش نفت و 3 هزار و 900 ميليارد دلار در بخش گاز سرمايه گذاري شود كه عملاً اين اتفاق نمي افتد و تحريم كشوري كه منابع سرشار نفت و گاز دارد اصلاً اقتصادي نيست و در واقع امنيت ساير كشورهاي جهان را نيز به خطر مي اندازد.
رئيس اتاق ايران با بيان اينكه مردم و بخش خصوصي فشار تحريم را تاكنون تحمل كرده اند و از اين به بعد هم مقاومت مي كنند اظهار داشت: فعالان اقتصادي ايران به فعالان اقتصادي جهان هشدار مي دهند كه اين تحريم نه تنها به ايران بلكه به ضرر تمام كشورهاي جهان است و در واقع به صورت غير مستقيم امنيت اقتصادي ساير كشورها را به خطر مي اندازد.
نهاونديان با اشاره به ناآرامي هاي سياسي اخير در كشور گفت: وقايع اخير و تنش هاي سياسي به چهره عزتمند و اثرگذار كشور ما در مناسبات بين المللي آسيب مي رساند و ادامه اين ناآرامي ها به صلاح كشور نيست چرا كه ريسك اقتصادي را بالا برده و باعث لطمه خوردن به همه مي شود.
وي با بيان اينكه الان وقت برخورد حكيمانه و پدرانه با مسائل است اظهار داشت: اختلاف سليقه ها طبيعت سياست است و نبايد اقتضائات اقتصاد را فراموش كنيم و نبايد از ايران پيام لجاجت، عصبانيت و تندي بيرون برود بلكه بايد پيام دقت، تدبير و متانت خارج شود تا به اقتصاد كشور كمك شود.

 



در نشست معاونين وزير اقتصاد با خبرنگاران اعلام شد
جذب 7/1ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي، واگذاري 610 شركت دولتي و معاملات 17هزار ميليارد توماني بازار سهام

وزارت امور اقتصادي و دارايي به مناسبت دهه فجر نشستي با حضور 4 معاون وزير اقتصاد برگزار كرد.
رئيس سازمان سرمايه گذاري خارجي در اين نشست رقم ورودي سرمايه گذاري خارجي به كشور در سال جاري را 7/1ميليارد دلار اعلام و پيش بيني كرد كه سقف اين ورودي تا پايان امسال از مرز 2ميليارد دلار بگذرد.
بهروز عليشيري با بيان اينكه امسال رقم ورودي سرمايه گذاري خارجي به كشور 30درصد بيش از سال گذشته خواهد بود، افزود: امسال ركورد جذب سرمايه گذاري خارجي در كشور را مي شكنيم.
وي در مورد جذب منابع مالي از بانك توسعه اسلامي اظهار داشت: تاكنون 3ميليارد و700 ميليون دلار از اين بانك تسهيلات پروژه اي و تجاري كه به بخش خصوصي نيز تعلق گرفته، دريافت شده است.
عليشيري رقم تسهيلات پروژه اي مصوب سال گذشته از بانك توسعه اسلامي براي كشور را 450 ميليون دلار اعلام و بيان كرد: امسال نيز 224 ميليون دلار براي بخش خصوصي از اين بانك تسهيلات دريافت شده است كه اين رقم تا پايان امسال به 300 ميليون دلار افزايش خواهد يافت.
وي نرخ تسهيلات پروژه اي بانك توسعه اسلامي را 6درصد اعلام كرد و با بيان اينكه در صورت خوش حسابي، اين بانك 15درصد تخفيف در تسهيلات اعطا مي كند، بيان كرد: از بانك توسعه اسلامي خط اعتباري پروژه اي براي 4 بانك به مبلغ 3 ميليون دلار دريافت كرده ايم كه شركتهاي كوچك مي توانند از اين وام استفاده نمايند.
رئيس سازمان سرمايه گذاري خارجي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: پيش بيني شده است كه در پايان برنامه پنجم توسعه 12ميليارد دلار ورودي سرمايه گذاري خارجي به كشور را شاهد باشيم كه لازمه آن بهبود فضاي كسب و كار و شاخصهاي اقتصادي است.
اين گزارش حاكي است: رئيس سازمان خصوصي سازي نيز گفت: 610 شركت هنوز در بانك اطلاعات سازمان خصوصي سازي باقي مانده اند كه بايد تا پايان سال 1393 به بخش خصوصي واگذار شوند.
غلامرضا حيدري كردزنگنه افزود: از اين تعداد، 134 شركت در گروه يك، 268 شركت در گروه دو و 8 شركت نيز تنها 20درصد از سهامشان به عنوان سهم دولت باقي مانده است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به برنامه واگذاري سهام شركتها در سال جاري اظهار داشت: تاكنون سهام 67 شركت واگذار، 6 شركت منحل و 73 شركت براي واگذاري آماده سازي شده اند.
به گفته وي، 29شركت نيز براي واگذاري آگهي شده و فروش نرفته و 5 شركت نيز در جريان تصويب هيئت واگذاري و112 شركت نيز توسط كارشناسان در حال قيمت گذاري است.
حيدري كردزنگنه اظهار داشت: همچنين 12شركت در جريان تصويب هيئت عامل، 5 شركت مصوب اصلاح ساختار، 32شركت تاييد كارشناسي، 12شركت در هولدينگ پتروشيمي قرار گرفتند و شركتهاي توزيع برق و نيرو نيز در سال 89 از طريق پيمان مديريت واگذار خواهند شد.
رئيس سازمان خصوصي سازي افزود: 115هزار ميليارد ريال در سال جاري واگذاري انجام شده كه 101 هزار و618 ميليارد ريال آن مربوط به بخش خصوصي و 13هزار و183ميليارد ريال بابت رد ديون بوده كه البته 88درصد از حجم واگذاري ها مربوط به بخش خصوصي بوده است.
وي در مورد سهام عدالت نيز گفت: تاكنون 43 ميليون 678 هزار نفر براي دريافت سهام عدالت شناسايي و 16ميليون نفر نيز در 4 مرحله سود خود را دريافت كرده اند.
به گفته كردزنگنه، هم اكنون تمركز اصلي و شناسايي بر مشاغل كارگري است به نحوي كه كارگران مربوط به شهرداري ها، كارگران روستايي، مشاغل كارگري و قاليبافان تاكنون شناسايي شده اند. در اين نشست همچنين رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام حجم معاملات 17هزار ميليارد توماني بازار سهام در سال جاري وضعيت بورس پيش و پس از انقلاب را تشريح كرد.
علي صالح آبادي در رابطه با وضعيت بورس و اوراق بهادار در دوران قبل از انقلاب (از 1346 تا 1357) اظهار داشت: در آن دوران بورس اوراق بهادار ايران در حد و اندازه بسيار كوچكي بود و نقشي در اقتصاد كشور نداشت. از سوي ديگر در اين بورس، اوراق قرضه ربوي با حجم اندكي معامله مي شد.
وي ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامي و وقوع جنگ تحميلي، بازار سهام تا سال 67 فعال نبود اما از سال 1368 فعاليت هاي اين بازار مجددا از سر گرفته شد كه تا سال 80 عموما داراي معاملات روزانه كمتر از يك ميليارد توماني بود. با اين همه هرچند حركت هايي انجام شده بود اما همچنان نقش بازار اوراق بهادار در اقتصاد كشور اندك بود.
وي با بيان اينكه از سال 80 به بعد حركت هايي شروع شد خاطرنشان كرد: بازار سهام متاسفانه در سال 82 و نيمه اول سال 83 دچار حباب قيمتي و ركود بازار شد.
رئيس هيئت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان كرد: از سال 85 تغييرات جديدي در بازار سرمايه اتفاق افتاد كه مهمترين آن تصويب قانون جديد بازار اوراق بهادار (اول آذر 84) بود. اين در حاليست كه در قانون مصوب سال 1346كارگزاران هم عضو هيات مديره سازمان بورس بودند و هم در حوزه اجرا حضور داشتند. از سويي ديگر ساختار بازار داراي ايرادهاي اساسي بود به طوري كه قانون قديم براي بورس اوراق بهادار جوابگو نبوده و كوچك بود.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از ديگر تحولات بازار سرمايه پس از انقلاب را دسترسي بيشتر مردم به بازار سهام دانست و گفت: هم اكنون در بسياري از مراكز استان ها آحاد مردم از طريق تالارهاي منطقه اي بورس و شركت هاي كارگزاري افزايش يافته است.

 



راه اندازي بزرگترين كشتارگاه صنعتي در تهران

بزرگترين كشتارگاه صنعتي طيور در سطح خاورميانه با حضور وزير جهادكشاورزي در خاورشهر تهران راه اندازي شد.
اين كشتارگاه با بهره گيري از تجهيزات مدرن به عنوان اولين كشتارگاه صنعتي طيور در سطح خاورميانه و چهارمين كشتارگاه مدرن طيور در دنيا به شمار مي رود كه با اعتبار ارزي به مبلغ 400 ميليارد ريال شامل 5/5 ميليون يورو و 40 ميليارد ريال از محل تسهيلات بنگاه هاي زودبازده و منابع داخلي بانك ها در منطقه خاورشهر و قاسم آباد شرق تهران راه اندازي شد.
ماشين آلات كشتارگاه صنعتي مرغ مطابق با پيشرفته ترين فناوري روز دنيا با ظرفيت كشتار 10 هزار قطعه در ساعت، بسته بندي و قطعه بندي به صورت تازه و منجمد، فناوري محصول به صورت پخته و آماده طبخ راه اندازي شده است.
در اين كشتارگاه 4 تونل انجماد هر يك به ظرفيت 20 تن در شيفت كاري و 8 سالن نگهداري به ظرفيت 6 هزار تن گوشت مرغ وجود دارد كه اشتغال زايي مستقيم در اين كشتارگاه هزار نفر و اشتغال زايي غير مستقيم حدود 6 هزار نفر برآورد مي شود.
بنابراين گزارش وزير جهاد كشاورزي در حاشيه راه اندازي اين كشتارگاه اعلام كرد: طبق هدف گذاري، صادرات محصولات كشاورزي تا پايان برنامه پنجم به 5 ميليارد دلار مي رسد.
صادق خليليان گفت: به مناسبت سي و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي 4200 پروژه در سراسر كشور در بخش كشاورزي راه اندازي شده كه در اين راستا براي 39 هزار نفر فرصت شغلي جديد ايجاد مي شود.
وزير جهاد كشاورزي يكي از سياستهاي دولت دهم را توليد غذاي سالم و بهداشتي ذكر كرد و گفت: اين كشتارگاه صنعتي طيور نيز علاوه بركشتار ده هزار قطعه مرغ در ساعت در جهت توليد مرغ پخته و آماده طبخ و نيز صادرات غذاي حلال مي تواند نقش ايفا كند.

 



توزيع گوشت مرغ تازه با قيمت مصوب از امروز در تهران

رئيس شوراي اصناف كشور از توزيع گوشت مرغ گرم از امروز در تهران با قيمت مصوب خبر داد.
قاسم نوده فراهاني در مصاحبه با واحد خبر با بيان اينكه توزيع گوشت مرغ بر اساس قرارداد شوراي اصناف با اتحاديه توليدكنندگان مرغ صورت مي گيرد، افزود: اين اتحاديه به مدت سه ماه و روزانه حدود 200 تن مرغ مورد نياز واحدهاي صنفي را با قيمت توافقي تامين مي كند.
وي قيمت هر كيلوگرم مرغ را 2450 تومان اعلام كرد.
فراهاني گفت: هر واحد صنفي كه از اين مرغ عرضه مي كند بايد با پارچه نوشته، اطلاع رساني كند.
رئيس شوراي اصناف كشور از برپايي 300 نمايشگاه بهاره در كشور و 22 نمايشگاه در استان تهران خبر داد و افزود: اين نمايشگاه ها، 12 تا 23 اسفند داير مي شود.
وي گفت: در تهران قرار است اين نمايشگاه ها در پارك ارم، حكيميه، سه راه تهرانپارس و مجتمع شهيد باهنر شميرانات برگزار شود.

 



معاون وزير نفت در مراسم بهره برداري از 31 جايگاه گاز:
سهميه هاي بنزين يارانه اي با تك نرخي شدن معتبر خواهد بود

معاون وزير نفت و مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي گفت: در صورت تك نرخي شدن قيمت بنزين با اجراي هدفمند شدن يارانه ها، سهميه هاي اعلام شده بنزين يارانه اي تا زمان مصرف معتبر خواهد بود.
نورالدين شهنازي زاده در حاشيه افتتاح يكي از 31 جايگاه گاز طبيعي «سي.ان.جي» گفت: قيمت بنزين به احتمال زياد بصورت پلكاني اصلاح خواهد شد.
وي افزود: در آن صورت حق كساني كه بنزين يارانه اي در كارت سوخت خود دارند محفوظ خواهد ماند و شركت نفت به تمام تعهدات خود در اين زمينه عمل خواهد كرد.
افتتاح 31 جايگاه
به مناسبت ايام دهه فجر 31 جايگاه دريافت سوخت گاز طبيعي فشرده (CNG) همزمان در تهران و 17 استان كشور با هزينه اي بالغ بر 250 ميليارد ريال افتتاح شد.
مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در آيين افتتاح جايگاه سوخت «سي.ان.جي» فتح در كيلومتر 18 جاده كرج، گفت: با اين افتتاح، مجموع جايگاه هاي سي.ان.جي تك و دو منظوره به يك هزار و 107 جايگاه رسيد و برنامه داريم تا پايان سال هر روز 2 جايگاه افتتاح كنيم.
وي اظهار داشت: ما به بخش خصوصي و كساني كه مايل به احداث جايگاه بوده و زمين داشته باشند تجهيزات رايگان در اختيارشان قرار مي دهيم.
معاون وزير نفت ادامه داد: ايام دهه فجر در شهرهاي اصفهان، اردبيل، آبادان، اهواز، شوشتر، سبزوار، شيراز، قم، ياسوج، قروه و يزد نيز جايگاه هاي سوخت سي.ان.جي به بهره برداري خواهد رسيد.
بر اساس اعلام شركت ملي گاز، ايران با يك ميليون و 490 هزار دستگاه خودروي گاز سوز، چهارمين رتبه را در بين 10 كشور جهان از نظر مصرف گاز خودروها دارد.
رتبه نخست در اين زمينه را پاكستان با داشتن حدود دو ميليون دستگاه خودروي گازسوز در اختيار دارد.

 



مبادلات مالي 56 ميليارد دلاري ايران با 39 كشور دنيا

بانك تسويه حسابهاي بين المللي اعلام كرد، مراودات مالي ايران با بانك هاي 39 كشور دنيا در پايان سه ماهه سوم 2009 با 3/1 ميليارد دلار كاهش به 96/55 ميليارد دلار رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس، بانك تسويه حسابهاي بين المللي در جديدترين گزارش خود اعلام كرد ميزان سپرده هاي ايران در بانك هاي خارجي در پايان ماه سپتامبر 2009، شهريور 88، با 4/1 ميليارد دلار كاهش طي سه ماه قبل از آن به 37 ميليارد دلار رسيد. اين رقم در پايان سه ماهه دوم 2009 نيز 4/1 ميليارد دلار كاهش يافته بود.
تعهدات ايران نسبت به اين بانك ها در همين مدت با 1/0 ميليارد دلار افزايش مواجه شده است. اين رقم در سه ماهه دوم 2009، 16/0 ميليارد دلار كاهش يافته بود.
اين گزارش ميزان تعهدات ايران به بانك هاي خارجي در پايان سه ماهه سوم 2009 را 96/18 ميليارد دلار اعلام كرده است. تعهدات ايران به بانك هاي خارجي در پايان سه ماهه دوم 2009 بالغ بر 86/18 ميليارد دلار اعلام شده بود.
بدين ترتيب حجم كل مراودات بانكي ايران با بانك هاي 39 كشور خارجي در پايان سه ماهه سوم 2009 بالغ بر 96/55 ميليارد دلار بوده است اين رقم نسبت به پايان سه ماهه دوم 2009، 3/1 ميليارد دلار كاهش داشته است. مراودات مالي ايران با بانك هاي خارجي در پايان سه ماهه دوم 2009، 26/57 ميليارد دلار اعلام شده بود.
براساس اين گزارش از مجموع كل تعهدات ايران به بانك هاي خارجي 8/10 ميليارد دلار مربوط به بانك هاي اتحاديه اروپا است كه نسبت به سه ماه قبل از آن 36/0 ميليارد دلار كاهش داشته است. اين رقم در پايان سه ماهه دوم 2009، 16/11 ميليارد دلار بوده است.
بر مبناي گزارش بانك تسويه حسابهاي بين المللي تراز مثبت مبادلاتي ارزي ايران در بانكها و موسسه هاي مالي خارج از كشور در پايان سه ماهه سوم 2009 ميلادي مثبت 04/18 ميليارد دلار بوده است كه نسبت به پايان سه ماهه دوم بيش از يك ميليارد دلار كاهش داشته است.
مقر اصلي بانك تسويه حسابهاي بين المللي در شهر (بازل) در سوييس مي باشد و گزارشهاي آن تحت عنوان «بانكداري بين المللي و تحولات بازار مالي» چهار بار در سال منتشر مي شود.
دراين گزارش ها سپرده ها و تعهدهاي مجموعه اي از بانكها و موسسه هاي مالي غيربانكي متعلق به 39 كشور دنيا كه عمدتا اروپايي هستند عرضه مي شود.

 



ميد گزارش داد شكست سياست تحريم آمريكا؛ توسعه روابط ايران با آمريكاي لاتين

نشريه تخصصي ميد طي گزارشي از روابط رو به گسترش ايران با آمريكاي لاتين نوشت: اين امر در حالي اتفاق مي افتد كه آمريكا براي تحريم ايران تلاش مي كند.
ميد در گزارش خود با اشاره به گسترش روابط ايران با كشورهاي آمريكاي لاتين نوشت: در ميان تهديدهاي آمريكا براي اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران روابط تجاري اين كشور با آمريكاي لاتين رو به توسعه دارد.
واشنگتن آمريكاي لاتين را حيات خلوت خود به حساب مي آورد و گسترش روابط تجاري ايران با اين منطقه از شكست تلاش هاي تحريمي آمريكا عليه ايران حكايت دارد.
براساس اين گزارش محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران در سفر ماه نوامبر خود به برزيل با استقبالي مواجه شد كه انتظار آن نمي رفت. اين استقبال و پهن كردن فرش قرمز توسط لولاداسيلوا برخلاف رويكردي است كه بيشتر كشورهاي غربي و خاورميانه به وي دارند.
كشورهاي آمريكاي لاتين مثل برزيل و ونزوئلا اولويت هاي سياسي و اقتصادي متفاوتي نسبت به آمريكا و غرب دارند. برزيل خواهان توسعه نقش خود در سطح جامعه بين الملل است و در اين راستا توسعه روابط با كشورهاي در حال توسعه را به عنوان رهيافت خود در اين زمينه انتخاب كرده است.
ميد نوشته است: برخلاف تصور، تسليم نشدن برزيل در برابر خواسته هاي آمريكا عليه ايران جايگاه اين كشور را در سطح بين الملل ارتقاء داده است.
ايران با 71 ميليون جمعيت شريك تجاري و سرمايه گذاري مهمي براي برزيل محسوب مي شود.
از سوي ديگر توسعه روابط با برزيل منافع سياسي و اقتصادي متعددي را براي ايران به ارمغان مي آورد. ايران مي تواند نيازهاي تجاري و سرمايه اي خود را از اين كشور و ساير كشورهاي منطقه آمريكاي لاتين تامين كند.
علاوه بر آن كشورهايي مثل برزيل با توجه به موقعيت جهاني خود مي توانند در عرصه ديپلماتيك به ايران كمك كند. برخي تحليلگران معتقدند منافعي كه ايران مي تواند از رابطه با برزيل بدست آورد بسيار بيشتر از رابطه با ونزوئلا است.
صادرات برزيل به ايران در سال 2007، 660 ميليون دلار بود كه اين رقم در سال 2008 به 245 ،1 ميليارد دلار رسيد. صادرات ايران به برزيل نيز در اين مدت از 10 ميليون دلار به 7 ،16 ميليون دلار افزايش يافته است.
به طور كلي تراز تجاري ميان ايران و آمريكاي لاتين مثبت است كه اين امر نشان مي دهد آمريكاي لاتين نقش مهمي در تامين نيازهاي ايران دارد. در سال 2008 مازاد تجاري آمريكاي لاتين با ايران 53 ،2 ميليارد دلار بوده است. صادرات آمريكاي لاتين به ايران در سال 2008 با رشد 85 درصدي به 86،2 ميليارد دلار رسيد.
در ميان كشورهاي آمريكاي لاتين، اكوادور بزرگترين وارد كننده كالا از ايران است. صادرات ايران به اين كشور در سال 2008، 167 ميليون دلار اعلام شده است.
ميد در پايان به سرمايه گذاري هاي ايران در آمريكاي لاتين اشاره كرده و مدعي شده است در مورد اقتصادي بودن اين سرمايه گذاري ها ترديد وجود دارد و در واقع چنين پروژه هايي با انگيزه هاي سياسي و تعميق روابط با كشورهاي منطقه تعريف شده اند. آمريكاي لاتين از اين جهت كه به آمريكا نزديك است اهميت سياسي، استراتژيك وحتي نظامي براي ايران دارد.
براساس اين گزارش در عين حال تشديد فشارهاي آمريكا ممكن است در برخي موارد باعث تغيير مواضع كشورها و شركت هاي منطقه در رابطه با ايران شود.

 



پايان بحران مالي آمريكا يك دروغ بزرگ است

پل كرياج روبرتس كارشناس ارشد اقتصادي طي مقاله اي با طرح اين سؤال كه آيا بحران مالي جهان واقعا پايان يافته است، گفت: اين كه گفته شود اقتصاد آمريكا و اقتصاد جهان به رونق كامل دست يافته است يك دروغ بزرگ است و بحران مالي آمريكا در حال تبديل به بحران بانكي است.
به گزارش پايگاه اينترنتي ماركت اوراكل، روبرتس در ابتداي اين مقاله مي نويسد، من از اواخر سال گذشته مرتبا مي گفتم كه روند رشد و رونق اقتصاد جهاني يك توهم زودگذر است. نرخ بيكاري آمريكا اكنون بيش از 7/9 درصد است. اين آمار را وزارت كار آمريكا اعلام كرده است. گرچه به نظر مي رسد شرايط اقتصادي و مالي آمريكا نسبت به ماه هاي قبل بهبود يافته ولي بررسي دقيق آمارهاي اقتصادي نشان مي دهد بخش زيادي از بهبود شرايط اقتصادي آمريكا مرهون هزينه هاي دولتي و اجراي بسته هاي محرك مالي و اقتصادي دولتي است. در واقع ميزان هزينه ها و تقاضاي بخش خصوصي آمريكا هيچگونه افزايشي نداشته است.
به گفته وي، ميزان اعتبارات مصرفي در اقتصاد آمريكا طي ماه سپتامبر براي يازدهمين ماه متوالي كاهش داشته است كه اين مساله از سال 1945 ميلادي بي سابقه است. مهمترين علت كاهش نرخ بيكاري آمريكا در ماه ژانويه اين است كه 400 هزار نفر از بازار كار اين كشور خارج شده اند. اين كه گفته شود اقتصاد آمريكا و اقتصاد جهان به رونق كامل دست يافته است يك دروغ بزرگ است و ممكن است مقادير زيادي پول و سرمايه خود را از دست بدهيد.
روبرتس اضافه كرد: بخش املاك تجاري و مسكن مي تواند قرباني بيشتري بگيرد و سرمايه گذاران بايد از سرمايه گذاري در اين بخش خودداري كنند تا اقتصاد آمريكا به شرايط عادي خود بازگردد.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14