(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 5 اسفند 1388- شماره 19590
 

گردوغبار مدارس 3 استان را به تعطيلي كشاند
مسافران نوروزي امسال با كتاب به سفر مي روند
شهرداردر افتتاحيه جشنواره پژوهش و نوآوري: تهران تا پايان سال 93 شهرالكترونيك مي شود
نحوه ثبت نام و برگزاري آزمون ورودي مدارس راهنمايي استعدادهاي درخشان
قيمت بليت مترو در سال 89 تعيين شد
معلولان تهران صاحب خانه مي شوند
رئيس سازمان ملي مبارزه با موادمخدر اندونزي: حكم اعدام براي حمل 5 گرم موادمخدر در اندونزي
طي 18 ماه اوراقچي هاي ميدان شوش از تهران خارج مي شوند
بر اثر بارش شديد باران محور ارتباطي جنگل گلستان مسدود شد
در روز ملي سلامت: مردان در ايستگاه هاي مترو رايگان معاينه مي شوند
با 2/5 و 7/4ريشتر شهرهاي حسينيه و انديمشك لرزيدند
حوادث كوتاه از كشور
يك روز با حجاب
عذرخواهي كليساي كاتوليك آلمان بعد از 3 هفته
38 كشته در حادثه اتوبوس پرو
مرگ 42 پرتغالي در رانش زمين



گردوغبار مدارس 3 استان را به تعطيلي كشاند

گردوغبار مدارس كرمانشاه، سنندج و ايلام را به تعطيلي كشاند و مشكلاتي را براي بيماران قلبي و ريوي در شهرهاي آبادان و خرمشهر به وجود آورد.
به گزارش خبرگزاري مهر، غبار بسيار شديدي از عصر روز دوشنبه بر جو استان كرمانشاه حاكم و باعث تعطيلي تمامي مدارس، دانشگاه ها، ادارات و سازمانهاي استان كرمانشاه جز مناطق شرقي شد.
ميزان گردوغبار در جو شهر كرمانشاه 2 هزار و 500 ميكروگرم بر متر مكعب بود كه اين رقم 17 برابر از حد مجاز بيشتر است. گردوغبار شعاع ديد افقي در مناطق غربي استان كرمانشاه را به زير 100 متر رساند كه اين رقم در شهر كرمانشاه 150 تا 200 مترمربع و در ساير نقاط استان به زير 500 متر رسيد. گزارش خبرگزاري فارس از اهواز نيز حاكي است گردوغبار از بامداد روز سه شنبه به ميزان هشت برابر حد مجاز آسمان شهرهاي جنوب خوزستان را فراگرفت و به دنبال گرم شدن هوا بر شدت آن در شهرهاي آبادان و خرمشهر افزود. گردوغبار منجر به ايجاد مشكلاتي براي مردم و به ويژه بيماران قلبي و ريوي شد و تردد مردم در خيابان ها را به شدت كاهش داد.
همچنين به گزارش ايرنا، تندبادي به سرعت 72 كيلومتر در ساعت دوشنبه شب استان خراسان شمالي را درنورديد. نقطه اصلي وزش اين باد در شهرستان مانه و سملقان در غرب استان بود. تندباد خسارتي به مناطق شهري وارد نكرده است.
به گزارش خبرنگار كيهان از سنندج موجي از گردوغبار غليظ روز سه شنبه آسمان كردستان را فرا گرفت و علاوه بر اينكه موجب كاهش افق ديد شد بسياري از ساكنان اين استان را خانه نشين كرد.
محيط زيست استان كردستان با انتشار اطلاعيه اي وضعيت هواي استان را در حد خطرناك و حاد اعلام و تأكيد كرد: حضور افراد اعم از سالم، مريض، زن و مرد، پير و جوان در هواي آزاد كاملا خطرناك است.
خيرالله مرادي مديركل محيط زيست كردستان با اشاره به احتمال ادامه موج آلودگي هوا در روزهاي آينده افراد را از حضور در هواي آزاد برحذر داشت.
در همين حال سازمان آموزش و پرورش كردستان به علت شدت گردوغبار و ذرات معلق در هوا، تمام مدارس اعم از مقطع پيش دبستاني تا پيش دانشگاهي در شهر و روستاي اين استان را در روز سه شنبه در نوبت بعدازظهر تعطيل كرد.
گزارش ديگري از فارس در اهواز حاكي است مدارس نوبت بعدازظهر سه شنبه شهرستان اهواز به دليل شدت گردوغبار و آلودگي بيش از حد مجاز هوا تعطيل شد.
خبرگزاري فارس از همدان نيز از وقوع تندباد با سرعت 80 كيلومتر در ساعت در اسلام آباد روز سه شنبه خبر داد. سرعت وزش باد در همدان و قهاوند 55 كيلومتر در ساعت و رزن نيز 20 كيلومتر در ساعت گزارش شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بهشهر، توفان دوشنبه شب خسارت هايي را در دو شهرستان شرق مازندران بر جا گذاشت كه مهم ترين آنها خراب شدن پل ارتباطي بهشهر به هزار جريب در محدوده روستاي رودبار است با تخريب پل تازه ساخت در محدوده رودبار و در مسير سد گلورد، ارتباط مردم با شهر از اين راه قطع شد. توفان سقف چند خانه در روستاي اميرآباد را از جا كند و در منطقه شهري نيز ديوار خانه و حياط و كنده شدن سقف را به دنبال داشت و خطوط ارتباطي در بخش يانه سر بهشهر را قطع كرد.

 



مديرعامل سازمان پايانه ها و پارك سوارها خبر داد
مسافران نوروزي امسال با كتاب به سفر مي روند

مديرعامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران از تجهيز تمام اتوبوسهاي برون شهري تهران به كتابخانه هاي كوچك مدرن تا پايان ماه جاري خبر داد.
«ولي آذروش» روز سه شنبه به ايرنا گفت: تمامي اتوبوسهاي برون شهري مجهز به كتابخانه هاي بسيار شيك و مجهز مي شوند تا در ايام سفر نوروزي، مسافرين اين اتوبوس ها بتوانند درطي سفر از كتاب هاي متنوع استفاده كنند.
وي با اشاره به سن مختلف مسافرين اظهار داشت: براي سنين مختلف كتابهاي متناسب در اتوبوس قرار داده شده است تا با اختيار كتاب موردنظر خود را انتخاب كنند.
آذروش گفت: در فاز نخست اتوبوس هاي پايانه بيهقي مجهز به كتابخانه شده و به تدريج اتوبوس هاي تمام پايانه ها مجهز به كتابخانه مي شوند.
وي گفت: در ايام سفرهاي نوروزي كه اوج ترددهاي برون شهري است حدود هشت هزاراتوبوس از پايانه هاي شهر تهران به اقصي نقاط كشور سرويس دهي مي كنند و ارائه خدمات مطلوب و با كيفيت به مسافرين اين اتوبوسها، نيازمند يك فعاليت جهادي بزرگ است.
وي اظهار داشت: در طرح استقبال از بهار امسال برنامه هاي شاد، متنوع و آموزنده مطابق با آموزه هاي ديني و ملي تدارك ديده شده كه به مرحله اجرا درخواهد آمد.
مديرعامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران همچنين از تجهيز پايانه ها به خانه فرهنگ مسافر در آينده نزديك خبر داد و گفت: اولين خانه فرهنگ هفته آينده همزمان با ميلاد با سعادت حضرت رسول اكرم(ص) در پايانه جنوب افتتاح خواهد شد.

 



شهرداردر افتتاحيه جشنواره پژوهش و نوآوري: تهران تا پايان سال 93 شهرالكترونيك مي شود

بنا به گزارش موج سومين جشنواره پژوهش و نوآوري در حوزه مديريت شهري صبح ديروز با حضور محمدباقر قاليباف و معاونانش در مركز همايش هاي برج ميلاد افتتاح و از نمايشگاه مجازي اين جشنواره رونمايي شد.
شهردار تهران در اين مراسم گفت: تهران بايد تا پنج سال آينده در زمره 10 شهر نخست الكترونيك جهان باشد.
وي با تأكيد بر نقش پژوهش در اين باره افزود: پيوستن تهران به شهرهاي الكترونيك تصميم سختي است اما اين تصميم قطعي است و مردم ما بايد پايتخت را در فهرست برترين ها ببينند.
قاليباف با بيان مزاياي شهر الكترونيك گفت: تنها در اين صورت است كه از مخارج اداري كاسته، جلوي فساد اداري گرفته و عدالت اجتماعي مستقر مي شود.
وي مهمترين چالش شهرداري تهران را كمبود بودجه دانست و افزود: در سال 84 كه من مديريت مجموعه شهرداري را در نيمسال دوم برعهده داشتم بودجه شهرداري 998 هزار ميليارد تومان بود اما بودجه مصوب سال 89 بدون بودجه مأسسات و سازمانهاي وابسته 7 هزار و 500 ميليارد تومان است.

 



سازمان ملي استعدادهاي درخشان اعلام كرد
نحوه ثبت نام و برگزاري آزمون ورودي مدارس راهنمايي استعدادهاي درخشان

سازمان ملي استعدادهاي درخشان نحوه ثبت نام و برگزاري آزمون ورودي مدارس راهنمايي استعدادهاي درخشان را اعلام كرد.
به گزارش پايگاه جامع اطلاع رساني وزارت آموزش و پرورش متقاضيان شركت در آزمون ورودي مدارس راهنمايي استعدادهاي درخشان مي توانند از دوشنبه 3/12/88 تا يكشنبه 9/12/88 با مراجعه به مدارس فوق نسبت به تهيه كارت اعتباري براي ثبت نام در پايگاه اينترنتي سازمان استعدادهاي درخشان به آدرس www.sampadmedu.ir اقدام كنند.
بنا به اعلام رئيس سمپاد، اين آزمون فقط در مناطق، نواحي و شهرستان هايي كه مراكز آموزش راهنمايي سمپاد وجود دارد برگزار مي شود. گفتني است مرحله اول آزمون ساعت 9 صبح روز جمعه
72/1/89 و مرحله دوم آزمون ساعت 9صبح جمعه 13/2/89 به طور هماهنگ در سراسر كشور برگزار مي شود.

 



قيمت بليت مترو در سال 89 تعيين شد

نرخ جديد بليت هاي مترو براي سال 89، در جلسه ديروز شوراي شهر به تصويب رسيد.
به گزارش ايسنا، شوراي شهر تهران در دويست و شصت و دومين جلسه خود، قيمت بليت هاي اعتباري و مدت دار متروي تهران در سال آينده را با افزايش 5/1 برابري تصويب كرد. و بر اين اساس سهم دولت در يارانه بليت مترو با انجام طرح هدفمند كردن يارانه ها در سال آينده در بليت تك سفره 250 تومان، رفت و برگشت (دو سفره) 450 تومان و 10 سفره هزار و 500 تومان تعيين شده است.
همچنين در بليت هاي اعتباري مدت دار بليت يك روزه 450 تومان، سه روزه 900 تومان، هفت روزه يك هزار و 700 تومان، 30 روزه پنج هزار و 100 تومان، 90 روزه 13 هزار تومان، 180 روزه 21 هزار تومان و يك ساله 32 هزار تومان تعيين شده است.
همچنين بليت هاي اعتباري مبلغ دار از دو هزار تومان تا 40 هزار تومان با طي مسافت صفر تا 10 كيلومتر 85 تومان، بليت هاي اعتباري مبلغ دار از دو هزار تا 40 هزار تومان از 10 تا 20 كيلومتر 90 تومان، اعتباري مبلغ دار از دو هزار تا 40 هزار تومان از 20 تا 30 كيلومتر 105 تومان، اعتباري مبلغ دار از دو هزار تا 40 هزار تومان طي مسافت 30 تا 40 كيلومتر 114 تومان و اعتباري مبلغ دار از دو هزار تا 40 هزار تومان در طي مسافت 40 كيلومتر به بالا 135 تومان تعيين شده است.
شوراي شهر تهران در اين مصوبه تاكيد كرد كه قيمت بليت مترو با هدف تشويق مسافران به استفاده از بليت هاي اعتباري و توجه به تجزيه و تحليل قيمت تمام شده بليت مترو در سال 89 كه 407 هزار تومان تعيين شده است كه براساس اعتبار مصوب سال 89، شهرداري يك سوم اين مبلغ را پرداخت مي كند و يك سوم ديگر نيز برعهده دولت است.
بر اين اساس يك سوم قيمت تمام شده بليت مترو كه سهم شهرداري تهران است، معادل 54 ميليارد تومان مي شود.
بنا بر اين گزارش، موضوع قيمت بليت مترو در جلسه ديروز محل چالش اعضاي شوراي شهر تهران قرار گرفت و زمان زيادي از جلسه را به خود اختصاص داد و در نهايت اعضاي شوراي شهر تهران تصميم گرفتند، براي مشخص شدن زمان دقيق و مبلغ سهم يارانه اي دولت براي مترو چند نفر از اعضاي شوراي شهر تهران جلساتي را با مجموعه دولت داشته باشند.
شوراي شهر تهران در مصوبه خود تاكيد كرده است كه چنانچه دولت تا پايان فروردين ماه سال آينده رديف اعتباري مشخصي را براي پرداخت يارانه بليت مترو مشخص نكند يا رقم دقيق سهم اين بخش را در كل يارانه قطار شهري ها به صورت شفاف اعلام نكند، شوراي شهر اين مجوز را به شهرداري مي دهد كه قيمت هاي بليت مترو را با توجه به حذف سهم دولت افزايش دهد.
لازم به ذكر است كه قيمت هاي جديد بليت هاي مترو از پايان فروردين اعمال مي شود.

 



سازمان بهزيستي اعلام كرد معلولان تهران صاحب خانه مي شوند

مدير كل سازمان بهزيستي استان تهران گفت: امسال براي اولين بار پروژه بزرگ ساخت مسكن براي معلولان در تهران كلنگ زده مي شود.
طاهر رستمي در همايش تجليل از خيرين سازمان بهزيستي اظهار داشت: استقلال و كاريابي براي معلولان از دغدغه هاي سازمان بهزيستي است. اشتغال خانواده ها آرزوي سازمان است كه خانواده ها با اشتغال خودشان به استقلال برسند و توانمندي هاي لازم را به دست آورند.
مدير كل سازمان بهزيستي استان تهران افزود: نياز ما اين است كه معلولان زندگي سالم داشته باشند و از رنجي كه اين افراد تحمل مي كنند خيلي نگران هستيم. در اطراف تهران پروژه هاي ساختماني خود را شروع به ساخت كرديم.
وي ادامه داد: امسال براي اولين بار پروژه بزرگ ساخت مسكن را براي معلولان در تهران كلنگ مي زنيم و معتقديم اين سياست سازماندهي منطقه اي را به وجود مي آورد.
رستمي گفت: اگر يك ريال به سازمان بهزيستي وارد شود آن را به 10 ريال تبديل كرده ايم و در طول اين 2 سال تقريبا 4 ميليارد تومان به ما بودجه اختصاص داده اند كه اين 4 ميليارد تومان صرف ساخت هزار واحد مسكن شده است كه اين واحدهاي ساختماني تحويل داده شده است يا در حال ساخت است.
وي اضافه كرد: پروژه 142 واحدي شهرستان ورامين را 9 ماه پيش كلنگ زديم كه 10 روز آينده آماده تحويل است، البته قرار بود 22 بهمن اين واحدهاي ساختماني تحويل داده شود ولي به دلايل فني و ايرادهاي جزئي به عقب افتاد.

 



رئيس سازمان ملي مبارزه با موادمخدر اندونزي: حكم اعدام براي حمل 5 گرم موادمخدر در اندونزي

رئيس سازمان ملي مبارزه با موادمخدر اندونزي اعلام كرد: حكم اتباع خارجي كه بيش از 5گرم موادمخدر به اندونزي حمل كنند، اعدام يا حبس ابد است.
به گزارش خبرگزاريها ديروز تفاهمنامه همكاري مشترك در زمينه موادمخدر بين ايران و اندونزي با حضور سردار حسين آبادي رئيس پليس موادمخدر ناجا و ژنرال «گوريس مره» رئيس سازمان ملي مبارزه با موادمخدر اندونزي به امضاء رسيد.
سردار حسين آبادي در حاشيه اين ديدار با اشاره به عمليات مشترك آمريكا و انگليس در آستانه برگزاري اجلاس جهاني موادمخدر در افغانستان اين عمليات را يك عمليات سياسي خواند و افزود: براساس گزارش سازمان ملل بيش از 12 هزار تن موادمخدر هم اكنون در افغانستان دپو شده ولي چگونه ممكن است در عملياتي با اين وسعت در استاني كه بيش از 50درصد توليد موادمخدر افغانستان را دارد گزارش از كشف و دستگيري ارائه نشده است.
سردار حسين آبادي از كشف 70درصد موادمخدر صنعتي كه از هلند و بلژيك به ايران قاچاق مي شود خبر داد و گفت: پليس 30درصد موادمخدر صنعتي توليد داخل را نيز كشف مي كند.
همچنين ژنرال گوريس مره در حاشيه اين ديدار اظهار داشت: در سه ماه گذشته حدود 50ايراني به عنوان باركش موادمخدر در اندونزي دستگير شده اند.
رئيس سازمان ملي مبارزه با مواد مخدر اندونزي گفت: اين 50 ايراني به جرم حمل ماده مخدر صنعتي شيشه در جاكارتا و بالي دستگير شده اند و حدود يك كيلوگرم موادمخدر همراه داشتند.
به گفته وي اين اتباع دستگير شده اعتراف كردند كه با توزيع كنندگان موادمخدر در اندونزي ارتباط داشته اند.
اين مقام اندونزيايي تاكيد كرد: در قانون جديدي كه در كشور به تصويب رسيده هر تبعه خارجي كه 5 گرم و بيشتر موادمخدر به اندونزي قاچاق كند، اعدام خواهد شد.
ژنرال گوريس مره در ادامه افزود: جمعيت اندونزي 230ميليون نفر است و 3ميليون و 600 هزار نفر در اندونزي به موادمخدر اعتياد دارند وي گفت: شيشه، اكستازي، ماري جوانا و هروئين بيشترين مواد مصرفي توسط معتادان در اندونزي هستند البته معتادان تركيبي از اين 3 مواد را نيز مصرف مي كنند.
رئيس سازمان مبارزه با موادمخدر اندونزي گفت: ميانگين معتادان در اين كشور 24 تا 40 سال است و درصد كمي از معتادان نيز زير 15سال سن دارند.

 



طي 18 ماه اوراقچي هاي ميدان شوش از تهران خارج مي شوند

مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران گفت: سال آينده اوراقچي هاي ميدان شوش را در يك برنامه 18ماهه به شهرك هاي صنعتي منتقل مي كنيم.
به گزارش فارس، كمال عليپور در نشست تخصصي پژوهش و نوآوري در حوزه معاونت خدمات شهري گفت: كارگروه هاي انتقال ميدان شوش به شهرك هاي صنعتي تشكيل و سرمايه گذاري ها انجام شده است.
وي از ارسال لايحه ساماندهي صنوف و مشاغل به شوراي اسلامي شهر خبر داد و گفت: در اين لايحه مشاغل را به سه دسته قرمز، سبز و زرد تقسيم كرده ايم.مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: مشاغل قرمز حتما بايد از شهر منتقل و در چند شهرك در نظر گرفته شده مستقر شوند.عليپور با بيان اينكه انتقال صنايع زمان بر است تاكيد كرد: در يك برنامه پنج ساله صنايع قرمز را منتقل مي كنيم.وي همچنين از ساخت بزرگترين نمايشگاه مجتمع خدمات صنفي و فروش گل در خيابان خاوران خبر داد.

 



بر اثر بارش شديد باران محور ارتباطي جنگل گلستان مسدود شد

بر اثر بارش شديد باران و احتمال وقوع سيل و خطر براي مسافران، محور ارتباطي جنگل گلستان تا اطلاع ثانوي مسدود اعلام شده است.
به گزارش ايرنا پيشنهاد شده به جاي اين محور حتما با زنجير چرخ از محورهاي ارتباطي آزادشهر، خوش ييلاق، شاهرود و مشهد استفاده شود.
براساس اين گزارش، از شب دوشنبه با توجه به تغييرات جوي و بارشهاي باران و برف و وزش باد در ارتفاعات گلستان، درختان در محورهاي مواصلاتي استان شكسته و قطع شده كه با تلاش راهداران كنار كشيده شد و رفت و آمد در اين محورها به حالت عادي برگشته است.
محورهاي كوهستاني نيز از اوايل شب دوشنبه با بارش برف و باران همراه بوده و تاكنون به صورت نيمه سنگين و مقطعي ادامه دارد و با تلاش ماموران راهداري راه و ترابري گلستان هم اينك اين محورها باز است و تردد در آنها جريان دارد.
هموطنان مي توانند براي اطلاع از وضعيت راه هاي گلستان با تلفن گوياي 141 و مركز تلفن راه هاي استان به شماره
5-2223131 تماس حاصل نمايند.
مدير كل ستاد بحران و حوادث گلستان نيز آخرين وضعيت خسارات وارده از طوفان شب دوشنبه و بارش شديد برف و باران در شهرهاي مختلف استان را تشريح كرد.
مهندس رسول حسام افزود: براساس اطلاع اعلام شده از شركت برق استان گلستان، هم اكنون شبكه هاي 20كيلوولتي برق در سراسر استان كه با مشكل قطعي مواجه بودند، برق آنها وصل شده، اما در شبكه هاي آنتي ها با مشكل قطع برق مواجه هستيم.
به گفته وي، اولويت اول برقراري برق با شبكه هاي اصلي است و شبكه هاي آنتي ها در اولويتهاي بعدي قرار دارد كه درخصوص قطع شبكه هاي آنتي بايد مردم تماس بگيرند.
وي تصريح كرد: در اين مدت پوشش سقفي برخي از منازل تخريب شده كه با تماس هائي كه مردم با ستاد حوادث و مديريت بحران استان داشتند، اغلب آنها به هلال احمر استان ارجاع داده شد و براي پوشش سقف اين منازل به مردم و مالكان منازل نايلون نيز داده شده كه از خسارات بيشتر جلوگيري شود.

 



در روز ملي سلامت: مردان در ايستگاه هاي مترو رايگان معاينه مي شوند

همزمان با روز ملي سلامت مردان، متخصصان اورولوژيست، مردان را در ايستگاه هاي مترو رايگان معاينه مي كنند.
دكتر محمد جواد اميري رئيس فرهنگسراي مترو در آستانه روز سلامت مردان گفت: فرهنگسراي مترو در جهت تحقق شعار «مردان سالم، جامعه پويا و آينده روشن» برنامه هاي مختلفي را اجرا مي كند.
وي افزود: اين طرح با هدف بيماريابي بيماري هاي خاموش مردان است كه متاسفانه آن گونه كه به بيماري هاي قلبي و عروقي در جامعه پرداخته مي شود، به آنها پرداخته نشده است.
اميري با اشاره به اينكه ويزيت رايگان در يك روز مشخص در سال نشانه اهميت پرداختن به سلامتي مردان جامعه كه عمدتا كمتر به فكر سلامت خود هستند، اظهار داشت: براي اجراي اين طرح متخصصان اورولوژيست (كليه) پنج شنبه ششم اسفند از ساعت 9 تا 19 در ايستگاه هاي هفت تير، شهيد بهشتي، گلبرگ و حسن آباد به طور رايگان به ويزيت مردان پرداخته و به سئوالات شهروندان در اين زمينه پاسخ خواهند داد.

 



با 2/5 و 7/4ريشتر شهرهاي حسينيه و انديمشك لرزيدند

انديمشك- خبرنگاركيهان
دو زمين لرزه به بزرگي 2/5 و 7/4 ريشتر شهرستان انديمشك را لرزاند و موجب رعب و وحشت مردم شد.
محسن كرمي فرماندار انديمشك با اعلام اين خبر گفت: زمين لرزه اول در ساعت 10و58 دقيقه و 2ثانيه به قدرت 7/4ريشتر و زمين لرزه دوم در ساعت 13و55دقيقه و 54 ثانيه به قدرت 2/5ريشتر روز سه شنبه انديمشك را لرزاند.
وي كانون زمين لرزه اول را شهرستان انديمشك و زمين لرزه دوم را شهر حسينيه اعلام كرد.
كرمي افزود: تاكنون گزارشي از تلفات يا خسارات احتمالي اين زمين لرزه ها اعلام نشده است.
فرماندار انديمشك خاطرنشان كرد: تمامي مدارس شيفت عصر انديمشك در روز سه شنبه تعطيل و همه دستگاه هاي اجرايي اين شهرستان بصورت آماده باش درآمدند.
همچنين چندين پس لرزه انديمشك را لرزاند.

 



حوادث كوتاه از كشور

پلمب چهارطلافروشي
گرگان- خبرنگاركيهان: چهار واحد صنفي طلافروشي در آق قلا به دليل تخلف از جمله رعايت نكردن ساعت كاري پس از اخطارهاي مكرر نيروي انتظامي پلمب شدند.
كشف سي دي مبتذل
زاهدان- خبرنگاركيهان: 3هزار و475 قلم اقلام ضد فرهنگي شامل سي دي هاي غيرمجاز و مبتذل از دكه هاي مخروبه در زاهدان كشف شد.
دستگيري شكارچيان غيرمجاز
اصفهان- خبرنگاركيهان: چهارشكارچي غيرمجاز در پارك ملي كلاه قاضي اصفهان در شهرضا دستگير شدند. از متهمان يك راس كل وحشي، يك راس بز وحشي يك قبضه سلاح برنو بلند، يك قبضه سلاح كاليبر 12غيرمجاز و مقدار قابل توجهي مهمات و آلات و ادوات شكار كشف شد.
اختلاف خانوادگي منجر به قتل
نايين- خبرنگاركيهان: اختلاف خانوادگي در يكي از روستاهاي شهر خور و بيابانك باعث مرگ زن 50ساله روستايي شد. در اين حادثه مرد 55ساله اي با وارد كردن ميله آهني به سر همسر خود وي را به قتل رساند. متهم پس از قتل خود را به پليس معرفي كرد.
فروش غيرقانوني زمين غيراجاره اي
رشت- خبرنگاركيهان: 3 نفر از اعضاي شركت تعاوني پرورش و تكثير ماهيان در آستانه اشرفيه به دليل معامله غيرقانوني و فروش زميني غيراجاره اي به يك كلاهبردار دستگير شدند. اين افراد 200هزار مترمربع از اراضي اجاره اي خود را به مبلغ 14ميليارد ريال به شخص كلاهبرداري فروخته بودند. متهمان دستگير و تحويل مقامات قضايي شدند.
محكوميت مبل فروش
¤ مدير يك مغازه مبل فروشي در رشت به دليل عرضه جنس نامرغوب به حكم قضايي به پرداخت 40ميليون ريال جريمه نقدي در حق دولت و خريدار محكوم شد. متهم با شكايت خريدار به پرداخت 22ميليون و800 هزار ريال جريمه در حق دولت و 17ميليون و200 هزارريال در حق شاكي محكوم شد.
تصادف خونين چهار خودرو
فيروزآباد فارس- خبرنگاركيهان: برخورد خودرو پژو 405 با خودرو وانت در محور جم-فيروزآباد منجر به مرگ راننده خودرو پژو به نام شهرام فريدوني و سرنشين آن به نام صيدي فريدوني شد. سرنشينان وانت نيز مجروح و به بيمارستان هاي اين شهر و شيراز اعزام شدند. همچنين برخورد پرايد تاكسي با كاميون در خيابان بهشت زهراي فيروزآباد فارس منجر به مرگ محمدنبي قادري راننده پرايد شد.
انحراف به چپ پرايد علت تصادف اعلام شد.
دستگيري گروگانگير
زاهدان- خبرنگاركيهان: دو گروگانگير و سارق فراري در دو عمليات توسط پليس آگاهي شهرستان ايرانشهر شناسايي و دستگير شدند. عيدمحمد- ن گروگانگير فراري در يكي از خيابان هاي اين شهر به دام پليس افتاد. سارق فراري نيز پس از دستگيري تحويل مقامات قضايي شد.
سارقان وسايل خودرو در دام پليس
سمنان- خبرنگاركيهان: دو سارق حرفه اي وسايل خودرو بويژه انژكتور خودرو در سمنان دستگير و به 20فقره سرقت اعتراف كردند. سارقان قصد انتقال اموال مسروقه به تهران را داشتند. در بازرسي از خودرو پژو 206 سارقان، تعداد 17دستگاه انژكتور، چهار دستگاه راديوپخش، مانيتور خودرو و مقاديري مواد مخدر كشف شد. سارقان به نام هاي الف- م 28ساله و ب- خ 32ساله سابقه 16بار دستگيري داشته اند.

 



يك روز با حجاب

يك گروه از دانشجويان دختر غيرمسلمان به دعوت همتايان مسلمان خود يك روز را صرف يادگيري مباني اسلام كرده و با انتخاب حجاب تلاش كردند حس مسلمانان زماني كه حجاب بر سر مي گذارند را درك كنند.
به گزارش نشريه دانشگاه آلاباما در بيرمنگهام رويداد «يك روز با حجاب» از سوي انجمن اسلامي مسلمانان دانشگاه آلاباما در بيرمنگهام در طول هفته آگاهي درباره اسلام برگزار شد. دانشجويان غيرمسلمان حجاب را به سبك مسلمانان پوشيده و در تمام بحث هايي كه درباره اسلام برگزار شد شركت كردند تا درك خود را از اين دين آسماني ارتقاء دهند. فرح بات از جمله برگزاركنندگان اين رويداد گفت: هدف اصلي نه تنها آگاهي درباره اسلام بلكه رفع باورهاي نادرست دانشجويان درباره زنان محجبه مسلمان است.
وي افزود: در ميان باورهاي نادرستي كه درباره زنان مسلمان وجود دارد اين است كه زنان مورد ستم قرار گرفته و مجبور به پوشيدن حجاب مي شوند، اين در حالي است كه قرآن به مسلمانان امر كرده است خود را از عموم بپوشانند، حجاب دستور صريح خداوند است. اين دانشجوي محجبه و مسلمان گفت: زنان مسلمان به جاي اين كه احساس سركوبي داشته باشند مي دانند كه پوشش حجاب احساسي كاملا متفاوت را در آنها ايجاد مي كند، اعتقاد داريم اگر زني يك روز حجاب را امتحان كند احساس آزادي بيشتري مي كند و قضاوتي كه توسط ديگران از وي مي شود به ذهن و شخصيت وي بازمي گردد و مسائل ظاهري را در برنمي گيرد. ارين گوكل از دانشجويان رشته پرستاري در اين گردهمايي گفت: در حالي حجاب بر سر دارم احساس مسئوليت مي كنم كه درست رفتار كنم. نمي خواهم به افرادي كه چنين پوششي را برگزيده اند بي احترامي كنم. آنها هم هنگام داشتن اين پوشش مسئوليتي بر عهده دارند. وي گفت: هنگامي كه در طول روز با پرسش هاي متعصبانه اي درباره علت اين پوشش رو به رو شدم پاسخ دادم كه من در حال يادگيري يك تجربه هستم و يادگيري چشم اندازهاي ديگر با هيچ اصولي منافات ندارد.

 



عذرخواهي كليساي كاتوليك آلمان بعد از 3 هفته

كليساي كاتوليك آلمان بعد از سه هفته سكوت درباره آزارهاي جنسي در مدارس وابسته به اين كليسا در برلين، از اين قربانيان عذرخواهي كرد.
«روبرت سوليچ» رئيس كنفرانس اسقف هاي آلمان روز دوشنبه در محل برگزاري اين كنفرانس در فرايبورگ گفت: به نام كليساي كاتوليك آلمان از همه آنهايي كه قرباني چنين جنايتي شدند، عذرخواهي مي كنم.وي تاكيد كرد كه كليساي كاتوليك ها به دنبال شفاف سازي است و سعي مي كند تا از اينكه كودكان و يا جوانان در آينده نيز مورد حملات جنسي قرار گيرند، حفاظت كند.سوليچ گفت: سوء استفاده جنسي از كودكان يك گناه و جنايت چندش آور است و از ديد كليسا چنين سوء استفاده اي گناه و جرم بسيار سنگيني است زيرا به اعتماد ويژه بين كودكان و جوانان با كشيش ها لطمه مي زند.
تاكنون در داخل آلمان حدود 120 نفر اعلام كرده اند كه قرباني آزارهاي جنسي در مدارس كاتوليك شده اند و هر روز نيز خبرهاي جديدي در اين باره منتشر مي شود.كليساي كاتوليك آلمان به دنبال انتشار اين رسوايي و واكنش همراه با تاخير در اين باره مورد انتقاد شديد رسانه ها قرار گرفته است.رسوايي آزارهاي جنسي دانش آموزان در مدارس وابسته به كليساي كاتوليك به انتشار خبرهايي در اين باره از مدرسه كاني زيوس متعلق به يسوعي ها در برلين برمي گردد كه تعدادي از دانش آموزان اعلام كردند كه مورد آزارهاي جنسي واقع شده اند.انتشار اين خبر باعث شد تا كساني كه قرباني اين گونه آزارهاي جنسي در مدارس وابسته به كليساي كاتوليك بوده اند، با مراجعه به مراجع قضايي و يا وكلاي مربوطه نسبت به انجام اين گونه رفتارها با خود شكايت كنند.رسوايي سوء استفاده جنسي گرچه ابتدا از دانش آموزان كالج يسوعي «كاني زيوس» در برلين شروع شد، اما اينك به پديده اي عمومي بدل شده است.

 



38 كشته در حادثه اتوبوس پرو

پليس راهنمايي و رانندگي «پرو» اعلام كرد: بر اثر برخورد دو دستگاه اتوبوس به يكديگر در شمال شرق اين كشور دست كم 38 نفر جان خود را از دست دادند و 58 نفر ديگر نيز مجروح شدند.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي «پرو» در مصاحبه اي با رسانه هاي دولتي اين كشور، عنوان كرد: در پي برخورد دو دستگاه اتوبوس در بين «ريوهندو» و «ويرو» در 485 كيلومتري شمال شرق «ليما» پايتخت اين كشور دست كم 38 نفر از سرنشينان اين دو اتوبوس جان خود را از دست دادند و 58 نفر ديگر نيز مجروح شدند.
در گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس آمده است كه رانندگان هر دو خودرو در ميان كشته شدگان هستند. اين در حالي است كه پليس اين كشور تاكنون علت اصلي حادثه را اعلام نكرده، اما موضوع مشخص شده است كه اين حادثه دقايقي پيش از غروب خورشيد رخ داده و به احتمال زياد خستگي رانندگان خودروها باعث به وجود آمدن اين حادثه رانندگي است. براساس اعلام اورژانس مركزي اين كشور وضعيت 13 نفر از مجروحان اين حادثه رانندگي وخيم گزارش شده است.

 



مرگ 42 پرتغالي در رانش زمين

رسانه هاي پرتغال اعلام كردند تعداد تلفات رانش زمين در جزيره «ماديرا» به 42 نفر افزايش يافته است در حالي كه 32 نفر نيز مفقود هستند.
به گزارش رسانه هاي پرتغال پس از وقوع بارش هاي شديد و مداوم باران تعداد زيادي از منازل مسكوني و ساختمان هاي تخريب شده و جاده ها و راه هاي ارتباطي هم دچار آبگرفتگي شدند. به طوري كه عمليات امدادرساني با كندي صورت مي گيرد. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس براساس اعلام ستاد ملي بحران جزاير «ماديرا» ماموران امداد و نجات براي نجات افراد از سگ هاي جست وجو استفاده مي كنند. با اين حال، احتمال اين مساله وجود دارد كه در تعداد تلفات اين حادثه طبيعي افزوده شود. «آلبرتو خوآئو خارديم» - يكي از مقامات محلي جزيره- يادآور شد: در برخي از مناطق كه بر روي تپه بنا شدند، وضعيت وخيم تر گزارش شده است.
به طوري كه اكثر جان باختگان از همين نواحي هستند، رانش زمين و سيلي از گل و لاي خانه ها را تخريب كرده و باعث فرو ريختن دامنه هاي تپه ها شده است.
همچنين هويت 13 جسد هنوز مشخص نشده است، 150 نفر نيز در منطقه «فونچال» بي خانمان شدند. وزير كشور «پرتغال» نيز طي بيانيه اي كه روز گذشته منتشر شد، اعلام كرده بود كه تمام تلاش خود را به كار مي گيرد تا براي كمك به مردم سيل زده جزيره «ماديرا» نيروهاي امدادي را بلافاصله اعزام كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14