(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 5 اسفند 1388- شماره 19590
 

هيلاري كلينتون خواستار همكاري روسيه و ناتو شد
اشغالگران ناتو از قتل عام مردم افغانستان عذرخواهي كردند !
جنگ خونين دارفور با امضاي توافقنامه دوحه پايان يافت
درگيري جوانان فلسطيني با نظاميان اسرائيلي در الخليل
انفجار بمب در سوات پاكستان 11 كشته و 42 مجروح برجاي گذاشت
آغاز بازجويي از افسران كودتاچي در دادگاه تركيه
تشكيل يك سازمان مستقل در آمريكاي لاتين خشم واشنگتن را برانگيخت
بررسي اوضاع سياسي مصر در ديدار عمر و موسي و البرادعي
دعوت آيت الله سيستاني براي شركت مردم در انتخابات پارلماني عراق



هيلاري كلينتون خواستار همكاري روسيه و ناتو شد

وزير خارجه آمريكا ضمن دفاع از توسعه سازمان پيمان آتلانتيك شمالي به شرق خواستار همكاري ناتو با روسيه شد.
به گزارش مهر، «هيلاري كلينتون» گفت، ناتو بايد همكاري هاي امنيتي خود با روسيه را تقويت كند. كلينتون گفت كه شركاي جديد از جمله روسيه به عنوان دشمن دوران جنگ سرد، به ناتو براي از بين بردن تهديدهاي روزافزون از جمله اشاعه تسليحات هسته اي، تروريسم، دزدي دريايي و امنيت سايبر كمك خواهند كرد.وزير خارجه آمريكا همچنين با اشاره به اينكه برنامه آمريكا براي استقرار سيستم هاي دفاع موشكي در اروپا تهديدي براي روسيه به شمار نمي رود، افزود: «در حالي كه ناتو در فهرست چالش هاي امنيتي روسيه قرار ندارد اما در همان حين روسيه مهمترين هم پيمان در تلاش براي ممانعت از اشاعه تسليحات هسته اي است.»

 



اشغالگران ناتو از قتل عام مردم افغانستان عذرخواهي كردند !

فرمانده نظاميان آمريكايي و ناتو در افغانستان از «حامد كرزاي» به خاطر كشتار غيرنظاميان توسط ناتو عذرخواهي كرد!
به گزارش خبرگزاري فارس يك شنبه گذشته هواپيماهاي آمريكايي سه خودروي در حال حركت به سمت قندهار را بمباران كردند. در اين حمله 33 غيرنظامي كشته و 12 نفر ديگر مجروح شدند.
طي هفته گذشته شماري از غيرنظاميان نيز در حملات هوايي ديگر اشغالگران در جنوب و شمال افغانستان كشته شده بودند، در پي اعتراض هاي گسترده، فرمانده ناتو از قتل عام مردم افغانستان عذرخواهي كرد!اشغالگران پيشتر اين قتل عام ها را هزينه ناگريز دموكراسي و آزادي مي خواندند، اما با اوج گيري فضاحت ها ناچارا به عذرخواهي لفظي تن داده اند.

 



جنگ خونين دارفور با امضاي توافقنامه دوحه پايان يافت

جنگ خونين دارفور با امضاي توافقنامه صلح دارفور در قطر پايان يافت.
به گزارش خبرگزاري ها، توافقنامه صلح بين دولت سودان و شورشيان دارفور روز سه شنبه با حضور عمرحسن البشير رئيس جمهور سودان، «ادريس دبي» رئيس جمهور چاد، رهبر جنبش عدالت و برابري و با نظارت امير قطر در دوحه به امضا رسيد.
اين توافقنامه پس از گفت وگوهاي طولاني تحت حمايت رئيس جمهور چاد حاصل شد و به يك آتش بس فوري و شروع مذاكرات و امضاي رسمي آن انجاميد.
با امضاي اين توافقنامه به سال ها جنگ در دارفور و آوارگي هزاران نفر از مردم سودان پايان داده خواهد شد.
بحران دارفور كه از سال 2003 آغاز و منجر به حضور سازمان ملل در اين منطقه شد، تاكنون 200 تا 400 هزار نفر تلفات جاني و دو ميليون و 700 هزار آواره برجاي گذاشته است.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه قطري «الرايه»، عمر حسن البشير كه در دوحه به سر مي برد، در ديدار با اقليت سوداني ها در قطر اظهار داشت: با امضاي توافقنامه چارچوب صلح، ديگر هرگز جنگ به دارفور باز نخواهد گشت و چالش ما در آينده بازسازي، توسعه و آباداني دارفور است.
عمر البشير گفت: توافقنامه دوحه در زمينه صلح در دارفور اتفاقي نبوده است، بلكه نتيجه تلاش هاي خستگي ناپذير قطر است.
وي ضمن تشكر از نقش امير قطر در نظارت بر مذاكرات و تلاش در زمينه برقراري صلح فراگير در دارفور افزود: تمام گروه ها ي سوداني به اين نتيجه رسيده بودند كه اين توافقنامه نهايي شود.
رئيس جمهور سودان يادآور شد: ما در سال گذشته، تلاش براي ايجاد سوداني امن و متحد با اراده ملي را آغاز كرديم و در اين راستا، مشكلات دارفور حل شده است.

 



در اعتراض به مصادره دو مكان مقدس توسط صهيونيست ها صورت گرفت
درگيري جوانان فلسطيني با نظاميان اسرائيلي در الخليل

صدها فلسطيني با برپايي تظاهرات ضد اسرائيلي در غزه و الخليل مخالفت خود را با مصادره دو مكان مقدس مسلمانان در كرانه باختري ابراز داشتند.
به گزارش خبرگزاري ها، در ادامه واكنش ها نسبت به گستاخي جديد رژيم صهيونيستي در مصادره دو مكان مقدس مذهبي فلسطين و جعل آن به عنوان ميراث يهود صدها فلسطيني در شهرهاي غزه و الخيل با برپايي تظاهرات و اعتصاب خشم خود را نسبت به اين تجاوز و گستاخي آشكار ابراز داشتند و با نظاميان رژيم صهيونيستي درگير شدند.
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان فلسطين نيز در ادامه همكاري هاي امنيتي با رژيم صهيونيستي با جوانان فلسطيني درگير شدند و تظاهرات آنان را سركوب كردند.
شاهدان عيني گزارش دادند كه ده ها تن از عناصر امنيتي تشكيلات و بويژه عناصر سازمان هاي موسوم به امنيت ملي و پليس، شهروندان فلسطيني و جوانان شهر الخليل را مورد ضرب و جرح قرار داده و مانع از نزديك شدن آنها به ايست هاي بازرسي و مراكز نظامي موجود در خيابان «الشلاله» و «باب الزاويه» و نيز ورودي خيابان «الشهدا» و «بئر الحمص» شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس اين منابع تصريح كردند كه در پي ممانعت شبه نظاميان عباس از رسيدن جوانان فلسطيني به مناطق درگيري ميان شهروندان فلسطيني و نظاميان صهيونيست، تعدادي از جوانان فلسطيني به سوي خودروهاي عناصر محمود عباس سنگ پرتاب كردند.
شهروندان الخليل با ابراز خشم و انزجار خود نسبت به اقدام سرويس هاي امنيتي جنبش فتح در سركوب تظاهرات اعتراض آميز و نيز سكوت اين جنبش در قبال جنايت هاي سرويس هاي امنيتي خود كه مانع از ادامه هرگونه راهپيمايي به سوي مركز شهر الخليل مي شود، به شدت انتقاد كردند.
آنها همچنين تاكيد كردند، زماني كه ده ها تن از صهيونيست هاي مسلح به منازل شهروندان فلسطيني در وسط الخليل حمله برده و به خود آنها و دارايي هاي منزلشان خسارت وارد مي كردند شبه نظاميان عباس از خيابان هاي شهر ناپديد شده و هيچ اقدامي در قبال اين حملات انجام نمي دادند.
خبرگزاري پرس تي وي نيز گزارش داد، در شهر غزه نيز صدها فلسطيني با برپايي تظاهرات اعتراض ومخالفت علني خود رابا گستاخي رژيم صهيونيستي نشان دادند.
شهروندان فلسطيني تصميم گستاخانه تل آويو را به شدت محكوم كرده و آن را غيرقانوني و غيراخلاقي دانستند.
بنيامين نتانياهو نخست وزير افراطي رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه كابينه رژيم صهيونيستي تصميم گرفته تا مسجد «بلال بن رباح» در بيت لحم و «حرم ابراهيمي» در الخليل را در فهرست ميراث يهودي بگنجاند.
وزيران كابينه رژيم صهيونيستي به اتفاق آرا اين طرح را تصويب كردند و همين مسئله باعث خشم و برافروختن احساسات مذهبي فلسطيني ها شد.
در همين رابطه «عزت الرشق» عضو دفتر سياسي حماس اين گستاخي را محكوم كرده و درباره پيامدهاي آن به رژيم صهيونيستي هشدار داد.
الرشق خاطرنشان كرد، مصادره مقدسات اسلامي منطقه را در دهانه آتشفشان قرار خواهد داد.
وي از سران عرب خواست تا اقدامي جدي و فوري براي پايان دادن به تجاوزات دشمن صهيونيستي عليه مقدسات اسلامي در قدس اشغالي و باختري اتخاذ كنند.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز خواستار بسيج عمومي امت اسلام براي دفاع از مقدسات اسلامي شد.
«محمد هندي» از رهبران جنبش جهاد اسلامي ضمن تاكيد بر لزوم پايبندي به گزينه مقاومت به عنوان يك گزينه راهبردي عليه اشغالگران از امت هاي عربي و اسلامي خواست در قبال تجاوزات اسرائيل به پا خيزند.
جبهه عمل اسلامي اردن از دولت هاي عربي و اسلامي خواست تا در قبال سياست يهودي سازي احساس مسئوليت كنند و جهت منصرف كردن رژيم صهيونيستي از تصميم خود مبني بر الحاق حرم حضرت ابراهيم(ع) و مسجد «بلال بن رباح» به ليست آثار باستاني يهودي واكنشي قاطع نشان دهند.
دولت اردن نيز با انتشار بيانيه اي اقدام رژيم صهيونيستي در ضميمه كردن حرم حضرت ابراهيم را محكوم كرد.
سازمان كنفرانس اسلامي نيز ضمن محكوم كردن تصميم اسرائيل بر الحاق حرم ابراهيمي و مسجد بلال در پيامي به مديركل يونسكو به اين تصميم اسرائيل هشدار داد.

 



انفجار بمب در سوات پاكستان 11 كشته و 42 مجروح برجاي گذاشت

انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در منطقه سوات پاكستان، 11 كشته و 42 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز يك خودرو بمب گذاري شده در منطقه سوات پاكستان، واقع در شمال غرب اين كشور منفجر شد كه به گفته منابع رسمي، 11 كشته و 42 مجروح برجاي گذاشت. مشتاق «احمد خان»، يك فرمانده نظامي ارتش پاكستان در اين مورد گفت، چهار زن، دو كودك و دو مرد غيرنظامي و دو تن از نيروهاي امنيتي، از قربانيان انفجار مذكور هستند.
«يوسف رضا گيلاني» نخست وزير پاكستان، اين حمله را محكوم كرد، ولي گفت، چنين حملاتي نمي تواند اسلام آباد را در مبارزه با تروريسم دلسرد كند.
دولت پاكستان بخشي از استراتژي مبارزه عليه تروريسم دولت واشنگتن در شرق خاورميانه را تشكيل مي دهد و به نيابت از كاخ سفيد، با شبه نظاميان طالبان مي جنگد.
تاكنون هيچ گروهي مسئوليت انفجار مذكور را بر عهده نگرفته است، اما به احتمال زياد، توسط عوامل طالبان انجام گرفته است.
ديدار پترائوس با مقامات اسلام آباد
به گزارش واحد مركزي خبر، ژنرال «ديويد پترائوس» فرمانده نيروهاي آمريكايي در خاورميانه، دوشنبه شب با «آصف علي زرداري»، رئيس جمهور، نخست وزير و فرماندهان ارشد ارتش پاكستان ديدار و گفت وگو كرد. زرداري در اين ديدار، از آمريكا خواست، كمك هاي مالي وعده داده شده را هر چه سريعتر به اسلام آباد پرداخت كند.

 



آغاز بازجويي از افسران كودتاچي در دادگاه تركيه

تركيه از آغاز بازجويي ها از ژنرال ها و افسران ارتش اين كشور خبر داد كه به اتهام تلاش براي انجام كودتا دستگير شده اند.
به گزارش واحد مركزي خبر، منابع خبري تركيه اعلام كردند، بازجويي از 49 نفر از نظاميان ارتش اين كشور كه روز دوشنبه به اتهام تلاش براي انجام كودتاي نظامي و براندازي دولت اسلامگراي «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه دستگير شدند را آغاز كرده است.
در همين رابطه خبرگزاري «آسوشيتدپرس» روز دوشنبه گزارش داده بود 14 نفر از اين دستگيرشدگان را مقامات ارشد از جمله فرماندهان سابق نيروي هوايي و دريايي تركيه تشكيل مي دهند.
براساس اين گزارش، دستگيرشدگان متهم به ارتباط با طرحي موسوم به «كودتاي پتك آهنين» هستند كه در سال 2003 تهيه شده است.
به نوشته منابع خبري در تركيه، نيروهاي امنيتي اين كشور با انجام يك عمليات همزمان در 9 استان موفق شدند شماري از افسران و ژنرال هاي بازنشسته يا شاغل در ارتش را به اتهام فوق دستگير كنند.
گفته مي شود اين توطئه شامل انفجار بمب در سراسر تركيه با هدف ايجاد بحران در كشور بوده كه در پي آن ارتش با اعلام حالت فوق العاده اقدام به براندازي حزب حاكم عدالت و توسعه كند. گفتني است ارتش سكولار تركيه به خاطر اسلامگرا بودن حزب حاكم در اين كشور همواره به عملكرد آن انتقاد كرده است.

 



تشكيل يك سازمان مستقل در آمريكاي لاتين خشم واشنگتن را برانگيخت

توافق نهايي كشورهاي آمريكاي لاتين براي تشكيل يك سازمان قاره اي بدون عضويت ايالات متحده و كانادا، خشم مقامات واشنگتن را برانگيخت.
شهر ساحلي «كنكان» در سواحل خليج مكزيك دوشنبه و سه شنبه هفته جاري (22 و 23 فوريه) ميزبان 32 رئيس جمهور از كشورهاي عضو گروه موسوم به «ريو» بود كه اواخر روز گذشته تصميم نهايي خود را براي تشكيل يك سازمان قاره اي بدون حضور آمريكا و كانادا رسما اعلام كردند. گروه ريو در سال 1986 توسط وزيران خارجه هشت كشور آمريكاي لاتين تشكيل شد و بعدها تعداد اعضايش را به 32 كشور افزايش داد تا امروز بتواند سخن از تشكيل يك سازمان قدرتمند منطقه اي به ميان آورد.
هدف از تشكيل اين سازمان منطقه اي جديد در حقيقت تلاشي براي بي اعتبار كردن «سازمان كشورهاي آمريكايي» موسوم به او.آ.اس (OAS) است كه در سال 1948 تشكيل شده و تمامي كشورهاي قاره آمريكا به جز كوبا در آن عضويت دارند. سلطه واشنگتن بر او.آ.اس و ناكارآمدي اين سازمان در قبال بحران هاي منطقه اي از قبيل كودتاي هندوراس و زلزله هائيتي، كشورهاي آمريكاي لاتين را بر آن داشت تا به فكر يك سازمان كارآمدتر و مستقل باشند و طبيعي است كه «استقلال» براي مردم ستم ديده آمريكاي لاتين، معنايي جز بيرون ماندن آمريكا و آمريكا و كانادا از حلقه خودي هاندارد.
آن گونه كه «اوو مورالس» رئيس جمهور بوليوي به خبرنگاران گفت: اولين نشست سازمان جديد احتمالا در ژوئيه 2011 و به ميزباني «كاراكاس» برگزار خواهد شد.
به دنبال انتشار اين خبر، وزارت خارجه آمريكا به شدت نسبت به هرگونه تلاشي براي تضعيف او.آ.اس هشدار داد. «آرتور والنزوئلا» معاون كلينتون در امور نيمكره غربي با خبرنگاراني كه خبر تشكيل يك سازمان جديد به جاي او.آ.اس را به او دادند، گفت: فكر نمي كند بيشتر كشورها موافق اين امر باشند. اين تلاش نبايد در راستاي جايگزيني براي او.آ.اس باشد. آمريكا مادامي كه اين بلوك جديد جانشين او.آ.اس نشود با آن مخالفتي ندارد.»

 



بررسي اوضاع سياسي مصر در ديدار عمر و موسي و البرادعي

عمرو موسي دبير كل اتحاديه عرب و محمدالبرادعي مدير كل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي، از نامزدهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري آينده مصر، در ديدار با يكديگر اوضاع داخلي و روند سياسي اين كشور را به طور مفصل بررسي كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»،عمرو موسي و البرادعي وضعيت داخلي مصر را مورد بحث و بررسي قرار دادند.روزنامه «شرق الاوسط» چاپ لندن به نقل از دبير كل اتحاديه عرب پس از ديدارش با البرادعي نوشت: وضعيت داخلي مصر، اكنون شاهد تحرك و جنبش سياسي جديدي است و سخن درباره اوضاع كنوني و آينده مصر مطرح است و در اين چارچوب همه بايد به بحث و تبادل نظر بپردازند و هر شهروند مصري نيز خواستار آن است.

 



دعوت آيت الله سيستاني براي شركت مردم در انتخابات پارلماني عراق

آيت الله «سيدعلي سيستاني» با انتشار بيانيه اي، از مردم عراق خواست در انتخابات آتي پارلماني اين كشور به طور گسترده شركت كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر، مرجع عالي شيعيان عراق در ارتباط با انتخابات روز 16 اسفند، بيانيه اي صادر و در آن اعلام كرد، اين انتخابات در شرايط دشوار كنوني عراق، از اهميت ويژه اي برخوردار است. در اين بيانيه از مردم عراق خواسته شده است به طور گسترده در انتخابات پارلماني شركت كنند و به شايسته ترين نامزدها رأي بدهند. آيت الله سيستاني انتخابات را تنها راه تحقق اهداف و خواسته هاي ملت عراق دانست و از شهروندان عراقي خواست در سرنوشت آينده كشورشان و بازسازي آن مشاركت داشته باشند. وي گفت: از هيچ حزب و گروهي حمايت نمي كند.
تدارك ويژه امنيتي
به گزارش خبرگزاري فارس، دولت بغداد براي جلوگيري از بروز هرگونه ناآرامي در روند برگزاري انتخابات و فعاليت هاي تبليغاتي مربوط به آن 500 هزار نيروي امنيتي و ارتش را بسيج كرده است. «ايدن خالد»، معاون وزارت كشور عراق، با ذكر اين خبر، افزود نيروهاي امنيتي اين كشور، تمام معبرها و مسيرهاي ورود و خروج كشور در مرزهاي زميني، دريايي و فرودگاه ها را تحت كنترل گرفته اند و در استان هاي مختلف نيز مستقر شده اند. اين مرزها در روز انتخابات پارلماني (16 اسفند) مسدود خواهد بود. در ناآرامي هاي دوشنبه، 24 عراقي جان خود را از دست دادند.
مقامات عراقي بارها عربستان را حامي تروريست ها اعلام كرده اند.
رياض از طريق ايجاد ناآرامي در عراق و همچنين، تبليغات رسانه اي عليه نامزد هاي شيعي، منابع مالي زيادي را هزينه مي كند و برخي از منابع، ميزان اين كمك ها را ميلياردها دلار اعلام كرده اند.
عربستان از شكل گيري يك دولت شيعي در عراق واهمه دارد. خبر ديگر از عراق اينكه، ژنرال «ريموند اوديرنو»، فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق، در مورد خروج نيروهاي آمريكايي از عراق تا پايان سال 2011 ابراز ترديد كرد. بر اساس قرارداد امنيتي بغداد - واشنگتن ارتش آمريكا موظف است در اين تاريخ عراق را ترك كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14