(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 8 اسفند 1388- شماره 19592
 

برگزاري يادواره شهيد محلاتي و 330 شهيد محلات
ائمه جمعه اهل سنت چند شهر كشور: همه بايد از رهبري حمايت كنيم
ايران در كيهان
همزمان با دهه فجر انجام شد افتتاح 1400 پروژه در خراسان رضوي
نماينده رهبر معظم انقلاب در كردستان: هفته وحدت ادامه راه فجر انقلاب اسلامي است
عمل پيوند قرنيه چشم در كرج با موفقيت انجام شد
برگزاري يادواره شهداي تخريب چي دربرازجان
رزمايش بسيجيان با عنوان «ياران ولايت» در دزفول برگزار شد
بركه 750 ساله اوز در حال تخريب است
پل هاي گذشته را خراب نكنيد
محيط زيست اصفهان به يك فروند هواپيما مجهز شد
ساخت پايانه پروازهاي خارجي در فرودگاه اردبيل
برگزاري مسابقه خوشبخت ترين هواپيماي دنيا در نيشابور
برگزاري جشن شكرگزاري در خور و بيابانك
ساخت نيروگاه خورشيدي 24 كيلوواتي در تبريز
مدير كل پايانه هاي استان 3 هزار خودرو مسافران نوروزي را در كرمانشاه جابجا مي كند



برگزاري يادواره شهيد محلاتي و 330 شهيد محلات

محلات- خبرنگاركيهان:
يادواره شهيد محلاتي و 330 شهيد شهرستان محلات در مسجد فاطميه اين شهر برگزار شد.
نائب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي در اين مراسم با ذكر شخصيت شهيد محلاتي گفت: اول اسفند ماه يادآور يكي از روزهاي مهم و خاطره انگيز و به يادماندني هشت سال دفاع مقدس است.
حجت الاسلام ابوترابي ادامه داد: در اين روز شهيد محلاتي نخستين نماينده امام خميني(ره) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران به اتفاق جمع كثيري از مسئولان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي شهيد شدند.
وي ادامه داد: شهيد محلاتي توسط جنگنده هاي رژيم بعثي عراق در آسمان خوزستان كه براي بازديد جبهه ها عازم منطقه بودند به فيض شهادت نائل آمد و امام خميني(ره) پس از شهادت ايشان فرمود «شهيد محلاتي يكي از چهره هاي درخشان انقلاب بود.» در اين مراسم مسئولان شهر و جمع كثيري از خانواده هاي شهدا، ايثارگران و آزادگان حضور داشتند.

 



ائمه جمعه اهل سنت چند شهر كشور: همه بايد از رهبري حمايت كنيم

گنبد كاووس - خبرنگار كيهان:
تاريخ نشان داده رهبري ديني همواره دشمناني داشته است، رهبري هم در حال حاضر دشمناني دارد و ما بايد از رهبري حمايت كنيم.
آخوند عبدالباسط نوري زاد امام جمعه اهل سنت شهرستان گنبدكاووس در همايش دانشجويي انقلاب اسلامي در دانشگاه پيام نور اين شهرستان با اعلام مطلب فوق افزود: داشتن يك حكومت اسلامي آرزويي در دل ملت ايران بود كه 31 سال پيش با حركت تاريخي امام خميني به حقيقت پيوست.
وي با بيان اينكه بسياري از آرمان هاي ملت با پيروزي اين انقلاب شكوهمند به رهبري امام تحقق يافت، افزود: جمهوري اسلامي ايران نشأت گرفته از اسلام و قرآن و روايات و احاديث است كه بايد آن را قدر بدانيم و در جهت حفظ و حراست آن كوشا باشيم. با پيروزي انقلاب دين مبين اسلام جان گرفت و ديني كه رو به خاموشي مي رفت تقويت شد و در جامعه ساري و جاري شد.
امام جمعه اهل سنت شهرستان آق قلا نيز گفت: راهپيمايي پرشور 9 دي مقدمه اي بر حضور گسترده مردم در راهپيمايي 22 بهمن بود و اهل سنت استان گلستان همپاي ديگر هم ميهنان خود با شركت در راهپيمايي عظيم 22 بهمن بار ديگر اتحاد و وحدت خود را به جهانيان نشان خواهند داد.
آخوند عبدالحي ميرزاعلي در جمع مديران شهرستان آق قلا افزود: پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران در بهمن 1357 يك هديه الهي به ملت ايران بود و ما بايد شكرگزار اين هديه الهي باشيم، زيرا با پيروزي انقلاب اسلامي، مستضعفان جامعه دوباره هويت و ارزش از دست رفته خود را بازيافتند.
وي تاكيد كرد: قشرهاي مختلف مردم بايد با حضور گسترده در اين راهپيمايي ضمن بيمه كردن انقلاب و رفع فتنه هاي دشمنان اين بار هم پاسخ دندان شكني به دشمنان داخلي و خارجي بدهند.
همچنين حاج شيخ عبدالعزيز قاضي زاده مفتي اهل تسنن جنوب فارس و امام جمعه اوز نيز گفت: ملت ايران بايد در 22 بهمن به دنيا نشان دهند كه همچنان وفادار به انقلاب و آرمانهاي امام هستند. اين روحاني برجسته اهل تسنن تاكيد كرد كه مردم لارستان و جنوب فارس به ويژه اهالي تسنن در راهپيمايي 22 بهمن با حضور گسترده خود مي توانندهر فتنه اي را خاموش و از مقام ولايت پشتيباني كنند.

 



ايران در كيهان

برقدار شدن 42 روستا
تالش- خبرنگار كيهان: از ابتداي سالجاري 24روستاي تالش كه جمعيت آنها به 20خانوار رسيده بود، برقدار شدند. جمشيد طالبي مديرعامل شركت توزيع برق تالش با اعلام خبر فوق گفت: ديگر روستاي بالاي 20خانوار بدون برق در استان گيلان وجود ندارد.
تامين آب كشاورزي
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: با اجراي پروژه تامين آب زراعي در روستاي خوش ييلاق آزادشهر، آب مورد نياز 50 هكتار از اراضي اين منطقه در گنبدكاووس تامين شد. مهندس «نادعلي حاجيلري» مديرعامل شركت آب منطقه اي گلستان ضمن بيان مطلب فوق افزود: علاوه بر اين با اجراي اين پروژه از هدر رفت منابع آبي منطقه جلوگيري شده و موجب افزايش بهره وري توليد محصولات كشاورزي مي شود.
برگزاري نمايشگاه حجاب
¤ نمايشگاه حجاب و عفاف با حضور امام جمعه، جمعي از مديران و فعالان فرهنگي و مذهبي كلاله در محل مصلي اميرالمؤمنين اين شهرستان افتتاح شد. فاطمه نوروزي مسئول امور دانشجويي دانشگاه پيام نور كلاله در حاشيه آغاز بكار اين نمايشگاه گفت: نمايشگاه حجاب و عفاف در 20غرفه با مشاركت سازمان ملي جوانان گلستان، جامعه القرآن كريم و دانشگاه پيام نور برپا شده است.
تقدير از راه و ترابري
اصفهان- خبرنگار كيهان: در دوازدهمين يادواره شهيد رجائي، اداره كل راه و ترابري استان اصفهان عنوان دستگاه منتخب استاندار را كسب كرد. در آئين يادواره شهيد رجايي كه با حضور دستگاه هاي اجرايي استان اصفهان در محل سالن گردهمايي اداره كل راه و ترابري استان برگزار شد، اين اداره دستگاه منتخب استاندار معرفي شد و مورد تقدير قرار گرفت.
آبرساني روستايي
اردبيل- خبرنگار كيهان: طرح آبرساني به 95روستاي استان اردبيل اجرا مي شود. مديرعامل آب و فاضلاب روستايي استان اردبيل در جلسه بررسي مشكلات آب روستايي دميرچي گرمي با اعلام مطلب بالا افزود: براي اجراي اين طرح ها 88 ميليارد ريال سرمايه گذاري مي شود.
ساخت كلينيك تخصصي
سمنان- خبرنگار كيهان: پلي كلينيك تخصصي امام رضاي نيروي انتظامي با اعتباري بالغ بر 10ميليارد و 300 ميليون ريال در سمنان به بهره برداري رسيد. پلي كلينيك تخصصي امام رضا(ع) نيروي انتظامي كه در زميني به مساحت 1500متر مربع، به صورت شبانه روزي فعاليت مي كند.
بيمه مزارع
اصفهان- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت آب منطقه اي اصفهان گفت: با توجه به پيش بيني اتفاقات ناگهاني، زارعان و كشاورزان اصفهاني كشت هاي كشت شده در آبان ماه را بيمه كردند. «مهندس محمدعلي طرفه» با اشاره به كاهش بارندگي ها در سالجاري و به وقوع نپيوستن پيش بيني ها براي بارندگي در اصفهان گفت: تلاش مي شود كه رودخانه بسته نشود.
نظارت بر حمل و نقل
بندرعباس- خبرنگار كيهان: از ابتداي ارديبهشت ماه سال آينده بر نحوه بارگيري و رعايت تناژ و ابعاد مجاز بار در كاميونت و وانت بارها در مسيرهاي برونشهري هرمزگان از سوي پليس راه نظارت و اعمال قانون خواهد شد. مديركل حمل و نقل پايانه هاي هرمزگان با اعلام مطلب فوق گفت: اين كار به منظور ساماندهي و حصول شرايط ايمن جهت حمل بار توسط اين گروه از وسايل نقليه انجام مي شود.
توليد سمند سرير در مازندران
ساري- خبرنگار كيهان: مديرعامل ايران خودرو از راه اندازي قريب الوقوع خط توليد محصول جديد اين شركت تحت عنوان سمند سرير با حضور رئيس جمهور در مازندران خبر داد. جواد نجم الدين گفت: مرحله اول پروژه ايران خودرو در بابل با سرمايه گذاري 110ميليارد ريال در آستانه بهره برداري است.
برگزاري همايش خيران
اسفراين- خبرنگار كيهان: همايش خيران در شهرستان اسفراين برگزار شد. در پايان اين همايش مبلغ 660 ميليون و 200 هزار ريال و يك قطعه زمين به مساحت 200 مترمربع به ارزش تقريبي 40ميليون ريال از طرف خيران اسفرايني به محرومان كمك شد.
برگزاري مسابقات قرآني
اوز- خبرنگار كيهان: مسابقات قرآني مرحله شهرستان دانش آموزان مدارس منطقه اوز در 2 بخش دختران و پسران برگزار شد. بهرام زماني رئيس اداره آموزش و پرورش منطقه اوز با اعلام اين خبر گفت: به منظور معرفي دانش آموزان برتر براي مسابقات قرآن مراحل پنجگانه استان فارس اين مسابقات برگزار شد.
افتتاح مدرسه
گرگان- خبرنگار كيهان: دبيرستان 9 كلاسه دخترانه شاهد در مينودشت با حضور استاندار گلستان افتتاح شد. اين مدرسه با اعتباري بالغ بر 6ميليارد و 400 ميليون ريال به بهره برداري رسيد.
كشت گلزا
مانه و سملقان- خبرنگار كيهان: 500 هكتار از مزارع مانه و سملقان در سال زراعي جاري زيركشت محصول گلزا قرار گرفته است. مجيد رزم آرا مديرجهاد كشاورزي مانه و سملقان با اعلام اين خبر گفت: در 120هكتار از اين سطح زيركشت طرح آرماني زراعت با رعايت تمام دستورالعملهاي فني و مديريتي اجراء شده است.
يادواره شهداي دانش آموز
هويزه- خبرنگار كيهان: يادواره شهداي دانش آموز هويزه در محل دبيرستان ابن سيناي اين شهرستان برگزار شد. اين يادواره با همكاري آموزش و پرورش و بنياد شهيد شهرستان هويزه برگزار شد.
ثبت 400 وقف در اصفهان
¤ طي سال گذشته تاكنون 94 وقف جديد در شهر اصفهان و افزون بر 400مورد در استان به ثبت رسيده كه بيشتر با اولويت مراكز آموزشي درمانگاهي و بيمارستاني بوده است. «حجت الاسلام والمسلمين جعفرقلي اسدي» مديركل اوقاف و امور خيريه استان اصفهان در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: واقفان باتوجه به نياز جامعه بيشتر به سمت ساخت و وقف مراكز آموزشي مي روند.

 



همزمان با دهه فجر انجام شد افتتاح 1400 پروژه در خراسان رضوي

مشهد- خبرنگار كيهان:
استاندار خراسان رضوي گفت: همزمان با دهه فجر يك هزار و 401 پروژه در اين استان افتتاح شد.
محمود صلاحي در گفت وگو با خبرنگاران افزود: از اين تعداد 117 پروژه جزو مصوبات سفرهاي اول و دوم هيئت دولت به استان بود.
وي با اشاره به ورود سالانه 25 ميليون زائر به استان و مشهد مقدس بر لزوم خدمت رساني شايسته به زائران امام رضا(ع) تاكيد كرد و گفت: از مهم ترين خدماتي كه بايد به زائران ارائه شود در حوزه بهداشت و درمان مي باشد كه در همين راستا در دهه فجر 37 پروژه در حوزه بهداشت و درمان با اعتبار 25 ميليارد و 717 ميليون ريال افتتاح شد.
صلاحي به بهره برداري از 20 پروژه فرهنگي اجتماعي با اعتبار 39 ميليارد و 650 ميليون ريال در دهه فجر اشاره كرد و افزود: در دور سوم سفر هيئت دولت به خراسان رضوي 200 ميليارد تومان بودجه فرهنگي با محوريت زائر و زيارت به مدت 5 سال براي خراسان رضوي به تصويب رسيد كه در لايحه بودجه نيز گنجانده شده است كه در صورت تصويب اين اعتبار در مجلس شوراي اسلامي سال آينده تحول بزرگي در اين حوزه حاصل خواهد شد. وي بر لزوم نظارت كامل به خدمات قابل ارائه به زائران امام رضا به ويژه در ايام نوروز تاكيد كرد و تصريح كرد: دانشگاه علوم پزشكي موظف است با نظارت كامل بر واحدهاي اقامتي و مسايل تغذيه، ضامن سلامت زائران و مجاوران امام رضا باشد.

 



نماينده رهبر معظم انقلاب در كردستان: هفته وحدت ادامه راه فجر انقلاب اسلامي است

سنندج- خبرنگاركيهان:
نماينده رهبر معظم انقلاب در كردستان گفت: هفته وحدت ادامه راه فجر انقلاب اسلامي و انتقال فجر به عالم اسلام است.
حجت الاسلام والمسلمين «سيدموسي موسوي» در نخستين نشست ستاد گراميداشت هفته وحدت استان كردستان با اشاره به سرمايه گذاري غرب براي ايجاد اختلاف و دودستگي در ميان مسلمانان، استان كردستان را اصلي ترين هدف دشمنان وحدت دانست و گفت: دشمنان به اين واقعيت رسيده اند كه كردستان در ابعاد مذهبي و اعتقادي همراه با انقلاب و نظام اسلامي است و به همين دليل در سال هاي اخير مركز تلاش هاي جديد دشمنان اسلام قرار گرفته است.
وي افزود: هفته وحدت فضاي مناسبي براي مقابله با اين توطئه هاست و از اين رو محور برنامه ها بايد افشاي ماهيت واقعي تفرقه افكنان و جريان هاي تكفيري باشد كه بدترين ضربات را به پيكر اسلام وارد مي كنند.
حجت الاسلام والمسلمين موسوي تصريح كرد: بايد در مردمي كردن برنامه ها و مراسم هاي هفته وحدت تلاش كرد زيرا مردمي كردن برنامه ها و حضور گسترده مردم در اجراي برنامه ها موجب پربارترشدن و بركت برنامه ها مي شود.
وي ماه مبارك ربيع الاول را بهار معنوي مردم مسلمان كردستان دانست و افزود: گرايشات عمومي و ظرفيت هاي موجود در ابعاد معنوي و ديني مي تواند راه را بر فتنه دشمنان ببندد.

 



عمل پيوند قرنيه چشم در كرج با موفقيت انجام شد

كرج- خبرنگار كيهان:
براي نخستين بار در كرج عمل جراحي پيوند قرنيه چشم با موفقيت انجام شد.
دكتر محمدمهدي باباخاني مدير درمان تأمين اجتماعي منطقه كرج با علام اين خبر گفت: پيش از اين به دليل نبود تجهيزات مناسب پزشكي براي انجام اين عمل بيماران كرجي تحت پوشش تأمين اجتماعي به تهران مراجعه مي كردند.
وي افزود: بيمار 24ساله اي توسط دكتر حميد درفشي متخصص، جراح چشم پزشكي و فوق تخصص قرنيه در مركز چشم پزشكي تأمين اجتماعي منطقه كرج مورد جراحي قرنيه چشم قرار گرفت.
باباخاني اظهار داشت: اين عمل جراحي درمدت زمان 30دقيقه با حضور تيم پزشكي متشكل از فوق تخصص قرنيه و متخصصان بيهوشي انجام شد.
وي تصريح كرد: براساس تحقيقات پزشكي اين بيمار مبتلا به قوز قرنيه بود كه در صورت انجام نشدن عمل جراحي احتمال نابينايي او وجود داشت.
باباخاني تصريح كرد: هزينه انجام عمل پيوند قرنيه به صورت آزاد بيش از 30ميليون ريال برآورد شده كه با تجهيز مركز چشم پزشكي تأمين اجتماي منطقه كرج به تجهيزات لازم اين عمل جراحي براي بيمه شدگان رايگان انجام مي شود.

 



برگزاري يادواره شهداي تخريب چي دربرازجان

برازجان -خبرنگاركيهان:
دومين يادواره شهداي تخريب چي 8 سال دفاع مقدس برازجان درسالن امام خميني (ره) تربيت بدني اين شهرستان برگزار شد.
دراين مراسم به ياد سردار شهيد احمد اسدي و ديگر شهداي تخريب چي 8 سال دفاع مقدس برگزار شده بود، فرماندهان گردان هاي رزمي حضور داشتند.
مهندس شفقت استاندار بوشهر گفت: دسيسه هاي زيادي با هدف براندازي نظام اسلامي ايران توسط دشمنان داخلي و خارجي به اجرا در آمده اما ملت ما در برابر تمام اين توطئه ها ايستادگي كرد و آنها را از بين برد.
وي تصريح كرد: ملت هاي ديگر بايد از اين مقاومت مردم ايران درس بگيرند.
دراين مراسم آيت الله صفايي امام جمعه و نماينده ولي فقيه در استان بوشهر با گراميداشت ياد و خاطره شهدا گفت: خطه بوشهر همواره در برابر دشمنان بويژه استعمارگران آمريكايي و انگليسي مقاوم بوده و دشتستاني ها و برازجاني ها هميشه درصحنه بوده و در برابر دشمن ايستاده اند تا نام شهداي دشتستان درتاريخ بدرخشد. سردار اسدي فرمانده اسبق لشگر المهدي (عج) نيز دراين مراسم گفت: حماسه بزرگ 19ديماه و 22 بهمن ذلت توطئه گران و فتنه افروزان را برهمگان روشن ساخت.
دراين مراسم تخريب چي هايي از استان هاي تهران، بوشهر و فارس حضور داشتند. پيشتر يادواره شهداي تخريب چي درشهرستان جهرم فارس برگزار شده بود.

 



رزمايش بسيجيان با عنوان «ياران ولايت» در دزفول برگزار شد

دزفول- خبرنگاركيهان:
رزمايش بسيجيان با عنوان «ياران ولايت» در محل پادگان قدس دزفول برگزار شد.
فرمانده سپاه ناحيه دزفول به خبرنگاران گفت: در اين همايش هزاران نفر از بسيجيان شهرستان در قالب گردانهاي عاشورا و الزهرا شركت داشتند.
سرهنگ پاسدار «محمدحسن فضيلت پناه» افزود: در اين رزمايش تمامي تمرينها و تاكتيكهاي نظامي با استفاده از سلاح هاي سبك و نيمه سنگين تيراندازي در ميادين تير، تمرين امداد و نجات و نيز كلاس هاي عقيدتي و فرهنگي برگزار شد. فرمانده سپاه ناحيه دزفول هدف از برگزاري اين رزمايش را كه جزو رزمايشهاي سالانه بسيج است حفظ آمادگي نظامي و امنيتي نيروهاي بسيجي اعلام كرد.

 



بركه 750 ساله اوز در حال تخريب است

اوز - خبرنگار كيهان :
بركه سلفي (Salafi) از آثار به جامانده از عهد تيموريان با قدمتي حدود 750 ساله در شهر اوز در حال تخريب است.
دبير انجمن ميراث فرهنگي بخش اوز با اعلام اين خبر گفت: تخريب اين بركه قديمي در حالي است كه بركه در سال 79 از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.
احمد خضري افزود: اين بركه مانند ساير بركه ها و آب انبارهاي منطقه اوز مدور با سقفي مخروطي است و طبق لوح سنگي حكاكي شده در سراي اصلي آب انبار، اين اثر در سال 700 هجري قمري به وسيله شخصي نيكوكار به نام حاج محمد زينل شمسايان شده است.
مصالح به كار رفته در بركه، سنگ گچ و ساروج است. گچ به كار رفته در بركه، نوعي گچ مخصوص به نام كوپال دانه درشت است كه به روش خاصي بوسيله گچ پزان قديمي به عمل مي آمده است. بسياري ازبزرگان و سالخوردگان مي گويند راز ماندگاري اين بركه در وجود همين گچ مي باشد. دبير انجمن ميراث فرهنگي بخش اوز ادامه داد كه اين بركه در سال 1391 هـ.ق به همت شخصي نيكوكار به نام مرحوم محمدامين رافعي تعمير شده است و از آن ببعد نيز چند تن از اهالي آنرا مرمت و تعمير كرده اند اما هم اكنون اين اثر قديمي و ارزشمند كه در محله «نخلستان برنه» شهر اوز واقع شده است در اثر بي توجهي در حال تخريب و نابودي است.
اين بركه از قديمي ترين بركه هاي شهرستان لارستان به شمار مي رود.

 



پل هاي گذشته را خراب نكنيد

شهر بابل داراي ابنيه و ساختمان هاي قديمي زيادي است كه قدمت اين ابنيه گاهاً به 700 الي 800 سال مي رسد. مسجد جامع، كيجا تكيه، پل محمدحسن خان از جمله اين ابنيه است. حفظ اين ابنيه به علت اين كه ميراث گذشتگان است براي آيندگان و نيز نسل امروز ضروري است يكي از آثار قديمي شهر بابل كه در نوع خود در استان و كشور كم نظير است پل محمدحسن خان است كه روزانه صدها كاميون و خودرو از روي آن عبور مي كنند. برخورد تعدادي خودرو به ديواره هاي اين پل باعث ريخته شدن ديواره هاي كناره آن شده است و اين خطر وجود دارد كه به مرور زمان اين پل از بين برود. در هر حال وظيفه مسئولان محلي و استاني است كه براي حفظ اين آثار قديمي اقدام كنند.
علي كفايي مهر
خبرنگار كيهان در بابل

 



محيط زيست اصفهان به يك فروند هواپيما مجهز شد

اصفهان - خبرنگار كيهان:
مدير كل حفاظت محيط زيست استان اصفهان با اشاره به خريد يك فروند هواپيماي فجر 22 براي گشت هوايي برفراز شهر اصفهان در سال گذشته گفت: گشت هوايي با اخذ مجوزهاي لازم ظرف يك ماه آينده رسما شروع مي شود.
«احمدرضا لاهيجان زاده» وظيفه اصلي گشت هوايي را مديريت مناطق و كنترل و نظارت و بررسي تغييرات صورت گرفته در محيط زيست بيان كرد و افزود: اين گشت هوايي در شعاع 50 كيلومتري اصفهان صنايع دودزا را شناسايي و بر تخليه پسماندها و احداث حوضچه هاي غيرقانوني و تخليه فاضلاب در آنها نظارت مي كند.
وي وظيفه ديگر اين هواپيما را كنترل آلودگي هاي اصفهان اعلام كرد و گفت: اين هواپيما از شركت هواپيماسازي ايران هسا در اصفهان خريداري شده و كليه خدمات و پشتيباني آن به عهده هسا است به طوري كه با هزينه سالانه 5 تا 10 ميليون تومان تمامي خدمات تعمير و نگهداري هواپيما انجام مي شود.
وي بر وقوع باران هاي اسيدي را يكي از آثار غير مستقيم آلودگي هوا در شهرهاي صنعتي برشمرد .
وي وقوع باران هاي اسيدي را تهديد جدي براي ابنيه هاي تاريخي شهر دانست و افزود: اسيد باعث خوردگي و فرسايش آثار و بناهاي تاريخي مي شود و از طرف ديگر بر مزارع كشاورزي و رودخانه و به تبع آن كيفيت خاك تاثير نامطلوبي دارد.

 



ساخت پايانه پروازهاي خارجي در فرودگاه اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
استاندار اردبيل گفت: عمليات اجرايي پايانه پروازهاي خارجي فرودگاه اردبيل به زودي آغاز مي شود.
منصور حقيقت پور افزود: در آينده اي نزديك كلنگ احداث اين ترمينال به زمين زده مي شود تا زمينه براي انجام پروازهاي خارجي از اين فرودگاه فراهم شود.
وي گفت: در كنار اين امر در نظر است با تقويت سامانه هاي هواشناسي و الكترونيكي در فرودگاه اردبيل جلوي تعطيلي پروازها و تاخير در آن ها گرفته شود.
وي از دعوت سرمايه گذاران بخش خصوصي براي احداث كارخانه دوم ذوب آهن استان در نير خبر داد و گفت: اين كارخانه با همت سرمايه گذاران اردبيلي اجرا مي شود و تلاش مي شود در اين كارخانه مردم استان نيز سهيم باشند.
وي با اشاره به ظرفيت توليد برق در استان از طريق باد گفت: تا پايان امسال با استقرار اولين توربين هاي توليد برق در نمين، كارهاي اجرايي در اين زمينه آغاز خواهد شد تا بتوان بالغ بر 1500 مگاوات برق را كه شش برابر ظرفيت مصرف فعلي استان است در نمين، كوثر و خلخال توليد شود.
وي گفت: دانشگاه بين المللي صنعتي قفقاز تا پايان امسال كلنگ زني شده و عمليات اجرايي آن آغاز مي شود.

 



برگزاري مسابقه خوشبخت ترين هواپيماي دنيا در نيشابور

نيشابور-خبرنگار كيهان:
مسابقه خوشبخت ترين هواپيماي دنيا در مركز شماره يك كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيشابور برگزار شد.
مسئول مركز شماره يك نيشابور با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: به منظور آشنايي هرچه بيشتر و بهتر دانش آموزان با جلوه هاي گوناگون انقلاب اسلامي و خصوصا شناخت بيشتر آنها از شخصيت بنيانگذار انقلاب حضرت امام خميني مسابقه خوشبخت ترين هواپيماي دنيا را برگزار كرديم.
معصومه احساني پناه گفت: طي ارسال فراخواني به مدارس از بچه ها خواستيم آثار خود را در سه بخش مسابقه ادبي (شعر و داستان و قطعه ادبي)، ساخت ماكت و مسابقه نقاشي حضوري كه در محل كانون برگزار شد، در اين مسابقه شركت دهند. وي افزود: از مجموع 30 اثر ادبي و 51 اثر نقاشي و 25 ماكت ساخته شده؛ محسن نعيمي نژاد شيما شوريابي، شادي اميني، مهرنوش دستجردي، سيد محمد شورگشتي و هانيه بهرامي در رشته نقاشي، مهسا حاجي آبادي، فاطمه روح آبادي، مهديه سعيدي پناه و سارينا آدابيان در بخش ادبي و سيدمصطفي تاج گردان، رحيمي پور، مهسا حاجي آبادي، زينب رضواني، زينب ناوشكي و سيده سارا حسيني در بخش ساخت ماكت به عنوان برگزيده انتخاب و مورد تقدير قرار گرفتند.

 



برگزاري جشن شكرگزاري در خور و بيابانك

خور و بيابانك- خبرنگار كيهان:
جشن شكرگزاري مرحله اول باسوادي گروه سني 49 تا 10 سال در شهرستان خور و بيابانك برگزار شد.
در اين مراسم رضا انصاري مشاور مدير نهضت سوادآموزي استان اصفهان طي سخناني كل جمعيت 10 تا 49 سال شهرستان خور و بيابانك را حدود 11 هزار و 483 نفر اعلام كرد و گفت از مجموع 35 روستا و دو شهر نرخ باسوادي به بالاي 97 درصد رسيده است و اميدواريم 249 نفر از جمعيت باقيمانده در برنامه پنجم توسعه باسواد شوند.
در اين مراسم، از پنج نفر از آموزشياران برتر خور و بيابانك قدرداني شد.

 



ساخت نيروگاه خورشيدي 24 كيلوواتي در تبريز

تبريز- خبرنگاركيهان:
نيروگاه خورشيدي 24 كيلو واتي با همكاري كشورهاي آلمان و كانادا در شهرستان تبريز ساخته شد.
مديرعامل برق منطقه اي آذربايجان شرقي در جمع خبرنگاران مطبوعات، با اشاره به اجراي اين پروژه در محوطه برق منطقه اي آذربايجان گفت: نيروگاه خورشيدي فوق با ظرفيت اسمي 24 كيلووات از نوع تزريق به شبكه بوده و مي تواند هر روز بطور متوسط 70تا 80 كيلووات برق خورشيدي را به شبكه، تزريق كند.
علي بهاري وند خاطرنشان ساخت: 120 دستگاه پانل خورشيدي به ظرفيت اسمي wp 190 و ساخت كانادا و نيز 3دستگاه اينورتر مخصوص تزريق به شبكه با ظرفيت اسمي kw 8 ساخت آلمان در اين پروژه مورد استفاده قرارگرفته اند.
وي افزود: براي اجراي سيستم 2ميلياردو 100ميليون ريال هزينه شده است.
بهاري وند گفت: با توجه به اين كه ايران در كمربندي خورشيدي واقع شده و زمين هاي بدون استفاده فراوان دارد، مي توان از آنها براي ساخت نيروگاههاي خورشيدي استفاده كرد و تونل ها و روستاهاي دور از شبكه را، تأمين روشنايي كرد.

 



مدير كل پايانه هاي استان 3 هزار خودرو مسافران نوروزي را در كرمانشاه جابجا مي كند

كرمانشاه-خبرنگار كيهان:
مدير كل پايانه هاي استان كرمانشاه گفت: بيش از سه هزار خودرو حمل و نقل مسافران نوروزي را به عهده خواهند داشت.
محمد رضا بني عامريان با بيان اين مطلب افزود: اين خودروها شامل 350 دستگاه اتوبوس، دو هزار دستگاه ميني بوس و 1200 دستگاه سواري بين شهري مي شود. مدير كل پايانه هاي استان كرمانشاه با اشاره به جابجايي مسافران و تعداد سفرهاي نوروزي در سال 88 گفت: در اين ايام 66 هزار و 976 سفر داخل و خارج استان صورت گرفته كه در مجموع بيش از 9 ميليون مسافر جابجا شده اند. وي تصريح كرد: پيش بيني مي شود در نوروز 89 تعداد سفرها نسبت به سال گذشته 10درصد رشد داشته باشد. بني عامريان به مجتمع هاي خدماتي و رفاهي بين راهي استان كرمانشاه اشاره كرد و گفت: در حال حاضر 12 مجتمع خدماتي رفاهي براي ارائه خدمات به مسافران نوروزي فعال هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14