(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 8 اسفند 1388- شماره 19592
 

كوتاه اقتصادي
دلار 985 تومان، نفت 65 دلار و تعرفه واردات خودرو 70 درصد در بودجه 89
ذخيره سازي 95 هزار تني گوشت و مرغ براي شب عيد
دادگاه عالي انگليس تسليم شكايت بانك ملت شد
از سوي رئيس كل بانك مركزي ابلاغ شد اقدامات ويژه بانك ها براي ايام نوروز
كردزنگنه: كارگران بيكار هم سهام عدالت مي گيرند
اعمال قيمت بليت سال قبل اتوبوس هاي بين شهري در تعطيلات نوروزي امسال
6 تصميم بورس براي كاهش قيمت فولاد
هيچ مجوزي براي احداث جاده در جنگل ابر صادر نشده است
زيان 3/6 ميليارد پوندي بزرگترين بانك انگليسي
وزير مسكن اعلام كرد تدابير وزارت مسكن براي مقابله با سودجويي دلالان مصالح ساختماني



كوتاه اقتصادي

¤ قائم مقام ستاد نوسازي ناوگان حمل ونقل كشور از واريز 12 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي طرح «نقدي خروج خودروهاي فرسوده» خبر داد.مهندس هاشمي با اشاره به اين كه تاكنون 45 هزار متقاضي در طرح نقدي خروج خودروهاي فرسوده ثبت نام كرده اند، گفت: از اين تعداد حدود 30 هزار متقاضي خودروي خود را اسقاط و 25 هزار نفر پول خود را دريافت كرده اند.
¤ كارشناس اتحاديه ميوه و تره بار گفت: سيب و پرتقال هايي كه براي تنظيم بازار ميوه شب عيد ذخيره شده بودند از 2 هفته آينده به بازار عرضه مي شوند.
¤ مدير نظارت بر كارگزاران سازمان بورس با اعلام ابلاغ دستورالعمل معاملات وكالتي اوراق بهادار از نظام مند شدن معاملات وكالتي اوراق بهادار و ممنوعيت اخذ وكالت توسط شركت هاي كارگزاري خبر داد.
¤ به منظور افزايش ايمني ورزشكاران و مراجعه كنندگان به منطقه توچال بيش از 1150 متر ديوار در حاشيه مسيرهاي پرتردد توچال موصوف به جاده سلامت احداث شده است.به گزارش روابط عمومي بنياد مستضعفان، شركت تله كابين توچال از ابتداي سال تاكنون بيش از 1150 متر از مسيرهاي مختلف جاده سلامت، ايستگاه اول و ايستگاه پنجم ديواركشي شده است.براساس اين گزارش، زيباسازي و افزايش ايمني هر چه بيشتر ورزشكاران و علاقمندان به طبيعت از جمله مهمترين دلايل اين اقدام بوده است.
¤ معاون ارزي بانك مركزي امكان تغيير در سياست هاي ارزي كشور را منتفي دانست و اعلام كرد: نهادي كه مسئوليت صندوق توسعه ملي را از سال آينده بر عهده خواهد گرفت، هنوز مشخص نيست و قانون آن را مشخص خواهد كرد.
¤ رئيس كل بانك مركزي خواستار ايجاد واحد پول مشترك و صندوق مالي مشترك بين اعضاي اكو جهت حمايت ملي از كشورهاي عضو در شرايط بروز بحران مالي و اعتباري شد.
¤ محور شمشك به ديزين واقع در استان تهران به علت احتمال سقوط بهمن تا اطلاع بعدي مسدود مي باشد.
¤ محور كنارك - زرآباد- جاسك واقع در استان سيستان و بلوچستان بعلت جاري شدن سيل تا اطلاع بعدي مسدود مي باشد.
¤ در حالي كه در چند روز اخير بازار انواع ميوه ها و گوشت و اقلام ديگر، يك بي ثباتي و افزايش قيمت را پشت سر گذاشته است، سخنگوي وزير بازرگاني با ارائه توضيحاتي در مورد اين افزايش قيمت ها، علت آن را زودتر آغاز شدن افزايش تقاضاها عنوان و پيش بيني كرد كه با شروع كار نمايشگاه هاي بهاره و توزيع اقلام ذخيره سازي شده تعادل در قيمت ها به وجود بيايد.

 



كميسيون تلفيق تصويب كرد
دلار 985 تومان، نفت 65 دلار و تعرفه واردات خودرو 70 درصد در بودجه 89

عضو كميسيون تلفيق بودجه با اعلام تصويب ارز 985 توماني در بودجه 89، گفت: به احتمال زياد در جلسات آتي اين كميسيون مبلغ 20 هزار ميليارد تومان از درآمد هدفمندسازي يارانه ها در لايحه بودجه حذف خواهد شد.
حسن ونايي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در جلسه اخير كميسيون تلفيق بودجه، تعيين نرخ ارز و قيمت هر بشكه نفت در دستور كار كميسيون قرار داشت.
وي با بيان اينكه در اين جلسه كارشناسان وزارت نفت و بانك مركزي حضور داشتند؛ افزود: نرخ ارز به ازاي هر دلار 985 دلار تصويب شد كه نسبت به سال گذشته افزايش وجود داشته است.
به گفته اين عضو كميسيون تلفيق بودجه، قيمت هر شبكه نفت خام 65 دلار تصويب شد و اگر مبلغ هر بشكه نفت كاهش مي يافت بودجه 89 قابل تدوين نبود.
وي تصريح كرد: در جلسات آتي كميسيون تلفيق، مبلغ 20 هزار ميليارد تومان از بودجه سازمان هدفمند كردن يارانه ها، به احتمال زياد حذف خواهد شد بنابراين با بستن قيمت نفت كمتر از 65 دلار تغييرات زيادي در لايحه بودجه بوجود مي آمد.ونايي خاطرنشان كرد: طبق مصوبه مجلس، امسال عدد واقعي هر بشكه نفت، 63 دلار است و اين رقم انحراف زيادي با قيمت جهاني ندارد.
گفتني است نرخ ارز در بودجه سال 88، مبلغ 890 تومان و قيمت هر بشكه نفت خام 5/37 دلار تصويب شده بود.هم چنين براساس مصوبه كميسيون تلفيق مجلس، ميانگين تعرفه واردات خودرو در سال 89 از 90 به 70 درصد كاهش يافت.
به گزارش مهر محمد مهدي مفتح مخبر كميسيون تلفيق دولت در لايحه خود درآمد حاصل از ماليات بر واردات را 7517 ميليارد تومان پيش بيني كرده بود كه كميسيون اين رقم را به 10 هزار ميليارد تومان افزايش داد.
مفتح اظهار داشت: براساس مصوبه امروز كميسيون تلفيق، توليد و واردات انواع خودروي ديزلي در سال 1389 آزاد شد.وي تصريح كرد: كميسيون تلفيق امروز همچنين تصويب كرد حقوق گمركي و سود بازرگاني هر دستگاه خودروي وارداتي به طور ميانگين رقم 70 درصد باشد، ضمن اينكه براساس تصميم كميسيون تلفيق عوارض هر ليتر نوشابه در سال 1389 به اندازه سال 1388 اخذ خواهد شد. گفتني است تعرفه واردات خودرو در سال جاري 90 درصد بوده است.

 



ذخيره سازي 95 هزار تني گوشت و مرغ براي شب عيد

مديرعامل اتحاديه مرغداران ايران با اعلام اينكه حدود 30 تا 40 هزار تن گوشت مرغ در سردخانه هاي زير نظر وزارت بازرگاني ذخيره شده، گفت: حدود 40 هزار تن گوشت مرغ نيز وارد كشور شده كه آن هم به ذخاير از محل توليد داخل افزوده شده است.
حسين مقدم نيا در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در مورد تقاضاي گوشت مرغ براي شب عيد گفت: در مورد توليد گوشت برنامه ريزي شده و در اين زمينه هيچ مشكلي از نظر توليد در ماه هاي مختلف سال مشاهده نشده است.
مديرعامل اتحاديه مرغداران ايران تاكيد كرد: مذاكراتي با وزارت بازرگاني به عنوان مسئول تنظيم بازار از جمله گوشت مرغ برگزار شده است و هيچ مشكلي از نظر توليد وجود ندارد. توليد مرغ در كشور ماهانه 130 تا 140 هزار تن است.
مقدم نيا در مورد ذخاير گوشت مرغ گفت: علاوه بر توليد كافي حدود 30 تا 40 هزار تن گوشت مرغ در سردخانه هاي زير نظر وزارت بازرگاني ذخيره شده و براي افزايش تقاضا براي شب عيد پاسخگو است و در اين زمينه مشكلي مشاهده نمي شود.
وي افزود: با وجود اينكه هيچ نيازي به واردات گوشت مرغ نيست، اما ظاهرا حدود 40 هزار تن گوشت مرغ نيز وارد كشور شده كه آن هم به ذخاير از محل توليد داخل افزوده شده است.
وزارت بازرگاني نيز از ذخيره سازي 15 هزار تن گوشت براي تنظيم بازار شب عيد خبر داد.
محمدصادق مفتح معاون توسعه داخلي وزارت بازرگاني در گفتگوبا موج با اعلام اين مطلب اظهار داشت: توزيع گوشت گرم گوساله از دوماه قبل به طور گسترده آغاز شده كه نرخ آن بين 76 تا 77 هزار ريال تعيين شده است.
وي گفت: براي تنظيم بازار مرغ نيز با اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي تفاهم نامه اي به امضاء رسانده ايم كه براساس اين تفاهم نامه توزيع گوشت مرغ به صورت گرم در هشت استان با قيمت هر كيلو 22 هزار ريال آغاز شده است.
مفتح با اشاره به تاكيد وزارت بازرگاني بر تنظيم بازار مواد پروتئيني با گوشت گرم مرغ و گوساله تصريح كرد: براي تنظيم بازار مرغ و گوشت با هيچ گونه مشكلي مواجه نيستيم زيرا ذخاير خوبي از اين كالاها داريم.

 



دادگاه عالي انگليس تسليم شكايت بانك ملت شد

دادگاه عالي انگليس با بررسي شكايت بانك ملت ايران، اقدام خزانه داري اين كشور به تحريم فعاليت اين بانك در انگليس را محكوم كرد.
به گزارش شبكه خبر دادگاه عالي انگليس، اقدام خزانه داري انگليس در محدود كردن فعاليت بانك ملت را بدون وجاهت قانوني اعلام و آن را محكوم كرد.
بانك ملت در پي اقدام خزانه داري انگليس به ايجاد محدوديت هايي براي فعاليت اين بانك، شكايتي تنظيم و به همراه ادله و مستندات، رد اتهامات واهي خزانه داري اين كشور عليه اين بانك را خواستار شده بود.
دادگاه انگليس هم پس از بررسي شكايت و مدارك ارائه شده بانك ملت و به علت اينكه خزانه داري انگليس نتوانسته بود اسنادي ارائه و ادعاي خود را ثابت كند، هيچ راهي جز تسليم نيافت.
اين دادگاه همچنين اقدام خزانه داري انگليس به هرگونه محدود كردن فعاليت يا تحريم بانك ملت ايران را محكوم، و اين حكم را به مجلس عوام انگليس اعلام كرد.
«جان ميتينگ» رئيس دادگاه عالي انگليس استدلال بانك ملت را مبني بر اينكه اين بانك اجازه و حق دارد درباره اتهامات مطرح شده ضد خودش آگاهي داشته باشد، پذيرفت.
در حكم اين دادگاه هرگونه محدوديتي كه موجب زيان سهامداران بشود، بدون وجاهت قانوني و ناقض حقوق بشر اعلام شده است.
با اين حال قاضي «ميتينگ» به دولت انگليس نيز اجازه داد درباره راي صادره فرجام خواهي كند.
اين حكم در بسياري از نشريات مانند ديلي تلگراف و برخي خبرگزاري ها همچون آسوشيتدپرس منتشر شده است.
بر اساس اعلام مقام هاي بانك ملت، خزانه داري انگليس حتي حاضر نشد اعلام كند، با استناد به كدام مدارك اتهامات واهي خود را ضد اين بانك ايراني مطرح كرده است.
«علي ديواندري» مديرعامل بانك ملت نيز در نشستي خبري گفت: محدودسازي فعاليت و تحريم ها ضد بانك هاي ايراني بدون اسناد و مدارك جنبه قانوني ندارد.
گفتني است خزانه داري انگليس، اكتبر گذشته (مهرماه) موسسات مالي اين كشور را از هر گونه معامله تجاري و مالي با بانك ملت ايران منع كرد.

 



از سوي رئيس كل بانك مركزي ابلاغ شد اقدامات ويژه بانك ها براي ايام نوروز

رئيس كل بانك مركزي گفت: اقدامات ويژه اي كه بانك هاي دولتي و خصوصي براي رفاه حال مردم بايد در روزهاي پاياني سال و ايام نوروز اجرا كنند، به آنها ابلاغ شده است.
محمود بهمني افزود: به همه بانك ها ابلاغ شده است نياز خود را به اسكناس، چك پول و سكه هاي بهار آزادي به بانك مركزي اعلام كنند تا به سرعت تامين شود.
وي گفت: همچنين بانك ها موظف شدند با نظارت بيشتر دستگاه هاي خودپرداز را آماده نگه دارند تا مراجعان به اين دستگاه ها در تمام ساعات به ويژه در روزهاي پاياني سال و روزهاي تعطيل بتوانند پول و خدمات مورد نياز خود را دريافت كنند.
بانك هايي كه نسبت به آماده نگه داشتن دستگاههاي خودپرداز كم توجه باشند، جريمه خواهند شد.
رئيس كل بانك مركزي، باز بودن برخي شعب بانك ها با پراكندگي مناسب در روزهاي تعطيل نوروز و افزايش ساعت كار شعب بانك ها در روزهاي پاياني سال را از ديگر تمهيدات انديشيده شده در ايام نوروز اعلام كرد.
بهمني با اشاره به تجارب سالهاي گذشته گفت: از دهه دوم فروردين حجم زيادي از نقدينگي به بانك ها برمي گردد، بنابراين به هموطنان توصيه مي شود از دريافت وجوه مازاد بر نياز خودداري كنند.
وي، بار ديگر بر آمادگي بانك مركزي براي فروش سكه بهار آزادي با قيمت جهاني و با پانصد ريال كارمزد به دستگاهها براي پرداخت عيدي كاركنان تاكيد كرد و گفت: بانك مركزي نرخ سكه را نيز در كنترل دارد و چنانچه به صورت كاذب و بيشتر از ارزش جهاني آن افزايش يابد با عرضه انبوه، قيمت آن را تا سطح ارزش جهاني اين فلز گرانبها كاهش خواهد داد.
رئيس كل بانك مركزي درباره عرضه انواع سكه هاي بهار آزادي نيز گفت: بانك مركزي از سه مجرا، بانك كارگشايي، برخي صرافي ها و شعب بانك ها، انواع سكه هاي بهار آزادي را عرضه مي كند و اگر كمبودي احساس شود زمان و مدت عرضه سكه بهار آزادي در بانك كارگشايي افزايش خواهد يافت.
بهمني هم چنين از كاهش نرخ رشد تورم به 5/11درصد در 12ماه منتهي به بهمن ماه سال جاري نسبت به 12ماه منتهي به بهمن ماه سال گذشته خبر داد و گفت: پيش بيني مي شود، اين نرخ تا پايان سال جاري و در اسفندماه به حدود 5/10درصد برسد.
به گزارش ايرنا، رئيس كل بانك مركزي، افزود: ميانگين نرخ تورم در اسفندماه سال گذشته
4/25درصد بود كه اين نرخ در دي ماه به 2/12درصد رسيد.
وي با تاييد بر آنكه برخي از مواد خوراكي هنوز قيمت بالايي دارند، اظهار داشت: مهمترين رويداد سال جاري آن است كه در 30سال گذشته كاهش تورم بي سابقه بوده است.
بهمني گفت: بانك مركزي به نرخ تورمي كه در ابتداي سال وعده داده بود، نزديك شده و كاهش رشد نرخ تورم در اسفندماه سال جاري نيز ادامه خواهد داشت و پيش بيني مي شود اين نرخ در ماه پاياني سال به حدود 5/10درصد برسد.

 



كردزنگنه: كارگران بيكار هم سهام عدالت مي گيرند

مديرعامل سازمان خصوصي سازي از واگذاري سهام عدالت به كارگران بيكار خبر داد و گفت: پس از آن خاتمه كار پرداخت سهام عدالت اعلام مي شود.
غلامرضا حيدري كردزنگنه در گفت وگو با مهر درباره آخرين وضعيت پرداخت سهام عدالت كارگران گفت: تاكنون چند گروه از كارگران به منظور واگذاري سهام عدالت شناسايي شده اند كه به آنها فرمهاي مربوطه را ارائه كرده ايم، البته برخي گروههاي كارگري نيز باقي مانده اند.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح كرد: گروههايي نيز نظير تاكسي داران، كاميون داران، وانت بارها، قاليبافان سراسر كشور و... نيز در پروسه دريافت سهام عدالت قرار دارند، همچنين كليه كارهاي سهام عدالت كارگران شهرداري ها نيز انجام شده است.
وي با بيان اينكه به كارگران بيكار نيز سهام عدالت پرداخت مي شود، بيان كرد: بدين منظور كميته اي با همكاري وزارت كار و امور اجتماعي، سازمان فني و حرفه اي، سازمان تامين اجتماعي و وزارت مسكن و شهرسازي براي شناسايي كارگران بيكار تشكيل شده است.
كردزنگنه ادامه داد: به زودي اطلاعات بقيه اقشار كارگري براي ارائه فرم دريافت مي شود تا پس از آن خاتمه كار واگذاري سهام عدالت اعلام شود.
وي رقم سهام عدالت كارگري را نيز همانند سهام عدالت ساير افراد يك ميليون تومان اعلام كرد و گفت: پرداخت سهام ترجيحي به كارگران نيز به روال گذشته انجام مي شود.

 



اعمال قيمت بليت سال قبل اتوبوس هاي بين شهري در تعطيلات نوروزي امسال

مديركل دفتر حمل مسافر سازمان راهداري تأكيد كرد: براي ايام نوروز كمبود صندلي نداريم و ظرفيت پاسخگو است. همچنين نرخ جابه جايي ثابت است و افزايشي ندارد و همچون قيمت نوروز قبل اعمال مي شود.
داريوش باقر جوان در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه نزديك به 12هزار دستگاه ناوگان سواري كرايه، ميني بوس و اتوبوس نسبت به سال قبل به ظرفيت ناوگان زميني كشور اضافه شده است، گفت: تعداد ناوگان از 58هزار دستگاه سال قبل به حدود 70هزار دستگاه در سال جاري افزايش يافته كه نشانگر سرمايه گذاري مضاعف در اين بخش است.
مديركل دفتر حمل مسافر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: نرخ سواري كرايه براساس عرضه و تقاضا دريافت مي شود و با توجه به وجود رقبا، قيمت خارج از اصول و منطق عرضه نخواهد شد چرا كه ناوگان جايگزين وجود دارد و در صورت نامناسب بودن نرخ، تقاضاي خود را از دست مي دهند.
وي با اشاره به ثابت ماندن نرخ ناوگان اتوبوسي طي شش سال اخير گفت: نفر كيلومتر 44ريال در بخش اتوبوس عادي نرخ تكليفي است كه همچنان اعمال مي شود اما با توجه به مقرون به صرفه نبودن آن پيگير افزايش نرخ هستيم كه تاكنون بي نتيجه بوده است.
باقرجوان افزود: پيگيري هاي كارشناسي و امور مقدماتي براي تعديل قيمت ناوگان اتوبوسي انجام شده و در ستاد اصلي تنظيم بازار به رياست معاون اول رياست جمهوري مطرح است كه اگر نتيجه دهد نرخ جابه جايي مسافر تعديل مي شود چرا كه نرخ فعلي نسبت به هزينه ها بسيار ناچيز است كه اگر اين تعادل صورت گيرد بخش خصوصي رغبت بيشتري براي افزايش سطح خدمات خواهد داشت.
مديركل دفتر حمل مسافر سازمان راهداري درباره حمل و نقل در لايحه برنامه پنجم توسعه، گفت: دريافت عوارض سه درصدي كالا در حال حاضر اخذ مي شود و در برنامه پنجم هم تثبيت شده است. در بخش مسافري نيز وزارت راه حق دريافت عوارض را دارد و طبق قانون تجميع عوارض پنج درصد حق فروش بليت به شهرداري ها و پايانه هاي مسافري شهرداري اختصاص داده شده كه در قانون برنامه پنجم توسعه نيز به همين شكل ادامه خواهد داشت.
شايان ذكر است افزايش 20درصدي قيمت بليت در محدوده 25اسفندماه سال جاري تا 15فروردين 1389 اعمال خواهد شد.

 



6 تصميم بورس براي كاهش قيمت فولاد

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از تدارك 6 راهكار جدي براي جلوگيري از رشد
غير منطقي قيمت فولاد در بورس كالاي ايران خبر داد.
علي صالح آبادي گفت: با توجه به اينكه قيمت فولاد در بازارهاي جهاني ثابت مانده، اما طي هفته گذشته قيمت فولاد در بورس كالاي ايران با رشد بي پايه و اساسي همراه شد، از همين رو، سازمان بورس و اوراق بهادار راهكارهايي را براي مقابله با اين رشد حبابي در نظر گرفته كه با اعمال آن ها، قيمت فولاد با كاهش مواجه خواهد شد و به قيمت طبيعي خود باز خواهد گشت.
صالح آبادي در بيان نخستين راهكار گفت: از يكشنبه، مورخ 9 اسفند ماه، عرضه فولاد توسط شركت هايي كه محصولاتشان در بورس عرضه مي شود، افزايش خواهد يافت تا صف تقاضا جمع شود.
سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار دومين راهكار را افزايش ميزان پرداختي توسط خريداران اعلام كرد و گفت: تا پيش از اين خريداران 10 درصد از ارزش مبادله را قبل از معامله به كارگزاران بورس پرداخت مي كردند كه اين رقم به 100 درصد افزايش يافته و خريداران مي بايست كل مبلغ ارزش تقريبي خريد را قبل از معامله پرداخت كنند.
وي كنار گذاشتن واسطه گران و دلالان از گردونه مبادلات فولاد را سومين راهكار جلوگيري از رشد قيمت فولاد دانست و تأكيد كرد: از 9 اسفند، كارگزاران نمي توانند درخواست خريدي از سوي دلالان بپذيرند و تنها به خريد فولاد براي مصرف كنندگان مبادرت مي ورزند.
وي افزود: در صورتي كه در اين خصوص تخلفي از سوي كارگزاري رخ دهد، علاوه بر ابطال مبادله مذكور، پرونده كارگزار مورد بررسي قرار گرفته و مجازات انضباطي براي وي در نظر گرفته مي شود.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به چهارمين راهكار بورس براي كنترل قيمت فولاد، خطاب به كارگزاران اعلام كرد: از يكشنبه 9 اسفند تمامي خريدهاي فولاد به نام اشخاص انجام مي شود، بنابراين هيچ كارگزاري نمي تواند به صورت كلان خريد كند و سپس آن را به خريداران تخصص دهد.صالح آبادي همچنين از عرضه فولاد توسط دولت و وارد كنندگان در صورت بالا بودن قيمت ها، به عنوان پنجمين راهكار جلوگيري از رشد غيرمنطقي قيمت فولاد نام برد و تأكيد كرد: در صورتي كه قيمت فولاد كاهش نيابد، دولت و بخش خصوصي با تهيه و وارد كردن فولاد از بازارهاي جهاني و عرضه در بورس كالا باعث كاهش قيمت ها خواهد شد.وي در اين خصوص تصريح كرد: از آنجا كه اگر خريدها طي هفته گذشته به صورت سلف و مدت چند ماهه بوده، بنابراين تا آن زمان فرايند واردات انجام و باعث كاهش قيمتها خواهد شد.


 



مدير كل جنگل هاي خارج از شمال سازمان جنگل ها:
هيچ مجوزي براي احداث جاده در جنگل ابر صادر نشده است

مدير كل جنگل هاي خارج از شمال سازمان جنگل ها گفت: هنوز هيچ مجوزي براي احداث جاده از جنگل ابر از سوي اين سازمان صادر نشده است.
پيمان يوسفي آذر در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با تأكيد بر اينكه براي احداث هر جاده از ميان جنگل، بايد سازمان جنگل ها مجوز دهد، گفت: اين سازمان هنوز هيچ مجوزي براي احداث جاده از جنگل ابر صادر نكرده و آخرين مراحل اداري براي معرفي منطقه جنگل ابر به عنوان «منطقه حفاظت شده» طي مي شود.
وي افزود: منطقه جنگل ابر از نادرترين مناطق دنياست كه در كل كره زمين حدود 30 نقطه از اين گونه مناطق شناسايي شده و زيبايي و نادر بودن پوشش گياهي و تنوع جانوري در اين منطقه آن را منحصر به فرد كرده است.
يوسفي آذر تصريح كرد: سازمان جنگل ها با رعايت اين موارد و بكر بودن منطقه جنگل ابر تأكيد دارد اين پديده نادر طبيعي و آفريده منحصر به فرد خداوند را براي نسل هاي آينده حفظ كرده و تنها از طريق اكوتوريسم و گردشگري طبيعي درآمدزايي پاك (درآمد بدون تخريب طبيعت) در منطقه جنگل ابر ايجاد شود، بنابراين تاكنون هيچ مجوزي براي احداث جاده در اين منطقه صادر نشده است.
مدير كل جنگل هاي خارج از شمال سازمان جنگل ها افزود: طبق قانون مصوب 5 ديماه 1371 مجلس شوراي اسلامي حفظ و حمايت ذخاير جنگلي كشور و درختاني مانند سرخ دار و ارس جزء ذخاير ژنتيكي كشور محسوب شده و قطع آن از نظر قانوني ممنوع اعلام شده است.
يوسفي آذر افزود: طبق اين قانون ممنوعيت قطع درختان سرخ دار و ارس كه در جنگل ابر به صورت طبيعي زندگي مي كنند نه تنها ممنوع است، بلكه وظيفه همه دستگاهها است كه از اين ميراث طبيعي و موزه طبيعي حيات وحش گياهي و جانوري براي نسل هاي آينده حفاظت شود.
مدير كل جنگل هاي خارج از شمال سازمان جنگل ها تصريح كرد: جنگل ابر بايد جزء مناطق حفاظت شده قرار گيرد و حتي ورود و خروج انسان به صورت پياده بايد كنترل شود و با اسب وارد اين مناطق شده و در آن پياده روي كنند كه تحت نظارت محيط بان و قرق بان صورت گيرد.
وي افزود: جنگل ابر عنايت خدا است كه ايران مي تواند با سرمايه گذاري و برنامه ريزي دقيق، تمام گردشگران خاورميانه را به منطقه بكشاند و گونه هاي نادر گياهي و جانوري در اين منطقه وجود دارد كه مي تواند سود سرشاري نصيب كشور كند.


 



زيان 3/6 ميليارد پوندي بزرگترين بانك انگليسي

بانك لويدز انگليس كه بخشي از آن در طي بحران مالي اخير دولتي شد، روز جمعه اعلام كرد كه در سال گذشته ميلادي بيش از 3/6 ميليارد پوند ضرر كرده است.
به گزارش ايرنا، از اين ميزان ضرر مالي، 24 ميليون پوند مربوط به بدهي هاي اين بانك است. 59 درصد بانك لويدز در سال گذشته دولتي شد.
گروه بانكي لويدز تي اس بي در بيانيه اي اعلام كرد: اين بانك در مقايسه با سال 2008 ميلادي بدهي بيشتري به بار آورده است.
بدهي لويدز در سال 2008 ميلادي 9/14 ميليون پوند بود كه در سال 2009 ميلادي اين رقم به 24 ميليون پوند رسيد. اين در حالي است كه كل ضرر مالي اين بانك انگليسي در سال گذشته ميلادي بالغ بر 3/6 ميليارد پوند بوده است.
اين بانك همچنين در بيانيه خود افزوده است: سال 2009 يك سال پرچالش براي موسسات مالي انگليس از جمله گروه لويدز بود كه شرايط بازار را براي آنها دشوار كرد.
گروه لويدز در سال گذشته ميلادي 11هزار و 500 تن از كارمندان خود را به دليل مشكلات مالي اخراج كرد.
روز گذشته نيز بانك سلطنتي اسكاتلند(آر.بي.اس) با انتشار عملكرد مالي خود در سال گذشته ميلادي اعلام كرد كه 3/6 ميليارد پوند ضرر داده است.
بانك سلطنتي اسكاتلند (آر.بي.اس) كه در سال 2008 ميلادي در آستانه ورشكستگي و فروپاشي كامل قرار داشت، با پول ماليات دهندگان انگليسي نجات يافت و در حال حاضر 84 درصد سهام آن ملي شده و در اختيار دولت قرار دارد.
رشد روزافزون بيكاري
در فرانسه
با ادامه بحران مالي و اقتصادي در فرانسه روند بيكاري در اين كشور همچنان رو به افزايش است و اين امر از سوي احزاب مخالف دولت مورد انتقاد قرار گرفته است.
به گزارش ايرنا، وزارت كار فرانسه اعلام كرد كه در ماه ژانويه 35 هزار و 300 نفر بر تعداد بيكاران فرانسوي اضافه شده است.در اين ميان تعداد افرادي كه هيچ شغلي ندارند به دو ميليون و 664 هزار و 600 نفر و افرادي كه ساعتي از ماه را كار مي كنند به سه ميليون و 865 هزار و 100 نفر رسيده است.براساس اين گزارش در مجموع بيكاران فرانسوي با احتساب استانهاي ماوراي بحار فرانسه به چهار ميليون و 103 هزار و 100 نفر رسيده است كه در طول يك سال 543 هزار و 800 نفر به تعداد آنان اضافه شده اند. اين رقم 16 درصد افزايش نشان مي دهد.
حزب سوسياليست فرانسه با محكوم كردن سياست هاي دولت اين كشور براي مقابله با بحران و بيكاري اين افزايش را تخريب نگران كننده شغلي خوانده است.
اين حزب اعلام كرده كه دولت برخي از مقوله هاي كاري را كه واقعاً شغل به حساب نمي آيند جزء بيكاري به حساب نياورده است.
حزب سوسياليست فرانسه با اشاره به كاهش دو و نيم درصدي مصرف در اين كشور كه مصرف در آن به عنوان موتور رشد به حساب مي آيد، آينده نگران كننده تري را پيش بيني مي كند.
اين حزب اعلام كرده است كه در سال 2010 ميلادي يك ميليون فرانسوي هستند كه ميزان برخورداري از حقوق بيكاري آنان پايان مي يابد و دولت فرانسه تاكنون هيچ فكري به حال آنان نكرده است.گفتني است 465 هزار نفر از اين افراد، جوانان زير 25 سال هستند.

 



وزير مسكن اعلام كرد تدابير وزارت مسكن براي مقابله با سودجويي دلالان مصالح ساختماني

وزير مسكن و شهرسازي از مبارزه جدي دولت با افراد سودجويي خبر داد كه به دنبال افزايش دادن نرخ مصالح ساختماني در كشور هستند.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، مهندس علي نيكزاد به انديشيده شدن تدابير لازم براي كنترل قيمت مصالح ساختماني از سوي دولت اشاره كرد و گفت: چنانچه برخي افراد سودجو با نيت گرانتر فروختن بخواهند مصالحي مانند آهن و ميلگرد را انبار كنند، دولت نيز با ابزارهاي مديريتي خود وارد عمل شده و از افزايش بي رويه نرخ مصالح ساختماني جلوگيري خواهد كرد.
وي موضوع تعرفه آهن و ميلگرد را به عنوان يكي از نمونه هاي استفاده دولت از ابزارهاي مديريتي براي كنترل قيمت مصالح ساختماني اشاره و تصريح كرد: چنانچه افرادي بخواهند رشد نامتعارف نرخ چنين مصالحي را دنبال كنند، اقدام به وارد كردن آهن و ميلگرد براي تنظيم بازار خواهيم كرد.
نيكزاد با بيان اينكه پس از افزايش سقف تسهيلات در ساخت واحدهاي مسكوني روستايي و شهري، بين 70 تا 80درصد از هزينه هاي ساخت در قالب تسهيلات بانكي به مردم پرداخت مي شود، ادامه داد: براي مسكن دار كردن مردم و به خصوص اقشار كم درآمد تنها به يك روش اكتفا نخواهيم كرد و روش هاي مختلف ساخت مسكن با مشاركت تعاوني ها، انبوه سازان و واگذاري زمين به صورت گروهي را براي ساخت مسكن در حال اجرا داريم.
وزير مسكن و شهرسازي در پاسخ به اين پرسش كه آيا طرح هدفمند كردن يارانه ها تاثيري در قيمت مسكن خواهد داشت، پاسخ داد: در سه بند از دو ماده 7 و 8 اين قانون اجازه پرداخت يارانه به سبد خانوار و مسكن داده شده است.
نيكزاد در ادامه به ارائه آمارهاي ساخت واحدهاي مسكوني ساخته شده در شهر و روستا پرداخت و افزود: از يك ميليون واحد مسكوني شهري طرح مسكن مهر 555 هزار واحد انعقاد قرارداد، 450 هزار واحد اخذ پروانه و 250هزار واحد نيز پي ريزي كرده اند. در اين ميان 156هزار واحد نيز در روستاها پي ريزي شده است و در مجموع 22000ميليارد ريال تسهيلات بانكي پرداخت شده است.
وزير مسكن و شهرسازي به نقش موثر جامعه مهندسي در پيشرفت جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و افزود: هركجا كه دشمنان مي خواستند فعل نمي توانيد را به جامعه ايراني تحميل كنند، مهندسان ايراني فعل ما مي توانيم را صرف كردند و به مرحله اجرا گذاشتند.
وي با تاكيد بر اينكه عمران، آباداني و سازندگي سبب ارتقاي امنيت و رفاه بيشتر مردم جامعه مي شود، تصريح كرد: جامعه 200هزار نفري عضو نظام مهندسي ساختمان كشور بايد تمام تلاش خود را در راستاي ساخت واحدهاي مسكوني با رعايت مقررات ملي ساختمان به كار ببندند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14