(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 8 اسفند 1388- شماره 19592
 

خدشه در وحدت ملي نوك پيكان حملات استكبار بايسته هاي وحدت ملي از كرد تا بلوچ - بخش نخست



خدشه در وحدت ملي نوك پيكان حملات استكبار بايسته هاي وحدت ملي از كرد تا بلوچ - بخش نخست

پريسا جلالي
«ايجاد تفرقه قومي- مذهبي در ايران و بوجود آوردن اختلاف ميان جمهوري اسلامي ايران با ديگر كشورهاي اسلامي توطئه دو بعدي دشمنان اسلام است.
اين توطئه در داخل با هوشياري ملت از جمله قوم كرد شكست خورد و در جهان اسلام نيز اگرچه اين حيله در ميان برخي دولتهاي وابسته به استكبار موثر افتاد اما ملتها، انديشمندان، روشنفكران و دانشگاهيان جهان اسلام ايران را افتخار امت اسلامي مي دانند و اين واقعيات زورگويان جهاني را حيران و درمانده كرده است. اهانت به مقدسات شيعه ياسني، خط قرمز نظام است و هيچكس چه شيعه و چه سني حق ندارد با غفلت يا از روي تعصب اين خط قرمز را ناديده بگيرد و خواسته يا ناخواسته، به بهترين ابراز دشمن تبديل شود.»
آنچه كه خوانديد بخشي از بيانات رهبر معظم انقلاب در كردستان بود.
تاكيد بر وحدت اهل تسنن و تشيع همچنين هوشياري نسبت به توطئه غرب و دولت هاي وابسته به استكبار از رهنمودهاي مقام معظم رهبري در حفظ وحدت ملي بوده است. همچنان كه اظهارات ايشان همانطور كه ذكر شد گواه اين ادعا است .
وحدت شيعه و سني يا وحدت اسلامي دغدغه نظام جمهوري اسلامي ايران است كه همواره هدف دست اندازي و بهانه جويي استكبار قلمداد مي شود.
گفته مي شود پانزده درصد مسلمانان جهان شيعه و بقيه اهل سنت هستند. وحدت شيعه و سني هم به عنوان عاملي در جهت اتحاد كشورهاي اسلامي براي مقابله با مشكلات و دشمنان مشترك و هم به عنوان ضامن حفظ وحدت ملي در ايران، و ساير كشورهاي در وضعيت مشابه، شمرده مي شود .
تقويت وحدت اسلامي و ملي
اما وحدت اسلامي كه از آن نام برديم به معناي نفي باورها و تغيير هويت شيعيان يا اهل سنت نيست، بلكه بدين معناست كه طرفين با احترام به باورهاي يكديگر و خودداري از توهين به طرف مقابل، برادرانه در كنار هم زندگي نمايند .
به همين منظور با پيروزي انقلاب اسلامي ايران نظام مقدس جمهوري اسلامي اهميت بيشتري به اين وحدت نشان داد تا جايي كه هفته وحدت به منظور تقويت وحدت اسلامي و ملي تعيين شد .
امام راحل نيز در اين خصوص تاكيد كردند كه ما با مسلمين اهل تسنن يكي هستيم. اگر كسي كلامي بگويد كه باعث تفرقه بين ما مسلمانها بشود بدانيد كه يا جاهل است يا از كساني است كه مي خواهد بين مسلمانان اختلاف بيندازند. قضيه شيعه و سني اصلا در كار نيست ما همه با هم برادريم .
ايشان همچنين در جايي ديگر اظهار كردند: لازم است برادران ايراني و شيعيان ديگر كشورها از اعمال جاهلانه كه موجب تفرقه صفوف مسلمين است، خودداري كنند و لازم است در جماعات اهل سنت حاضر شوند و از انعقاد و تشكيل نماز جماعت در منازل و گذاشتن بلندگوهايي مخالف رويه اجتناب نمايند .
به خاطر داريم مقام معظم رهبري نيز در سفر خود به استان كردستان در اجتماع باشكوه مردم سقز تاكيد كردند كه وفاداري مردم كرد به اسلام و نظام اسلامي حقيقت زيبايي بود كه در اين سفر براي همه ملت ايران و دوستان و دشمنان جمهوري اسلامي، آشكارتر شد .
اطلاعات دقيق داريم كه آمريكايي ها در پشت مرزهاي غربي ما، با جمع آوري اطلاعات، هزينه كردن پول و تامين سلاح، مشغول توطئه سازمان يافته و تروريست پروري هستند و افكار شومي در سر مي پرورانند بنابراين كرد ايراني و همه ملت كاملاً بيدار و هوشيار باشند .
امنيت در سايه توصيه هاي رهبري
امروزه ديگر براي ملت ايران در سراسر مرزها آشكار شده است كه يكي از سياست هاي راهبردي ايران اسلامي حفظ وحدت ملي ميان اقوام و مذاهب مختلفي است كه در كشور برادرانه در كنار هم زندگي مي كنند و البته هيچگاه از اختلافات عديده اي كه استكبار به آن دامن زده است در امان نخواهند بود.
چرا كه امنيت در سايه توجه به توصيه هاي رهبر آن جامعه و ذيل دوستي و مودت ملت با تنوع مذاهب ميسر خواهد شد بنابراين حفظ وحدت ملي نيز تا كنون با توسل به همين مهم ممكن شده است و با حمايت گسترده مردم حفظ نظام جمهوري اسلامي تضمين خواهد شد.
محمد قيوم دهقاني نماينده مردم ايرانشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان وحدت نسبي در جامعه ميان اهل تسنن و تشيع را مرهون تاكيدات امام خميني(ره) مي داند .
وي مي گويد: در سايه وحدت ملي مي توان دستيابي به اهداف عاليه نظام و افق 1404 را با توسل به مشاركت ملي تضمين كرد. انتظار مي رود همانطور كه رفتار مردم طي سال هاي پس از انقلاب درخشان جلوه كرده است از اين پس نيز با وجود هجمه هاي جهاني عليه وحدت ملي همچنان پابرجا بماند. همانطور كه در راهپيمايي پنجاه ميليوني مردم در 22 بهمن ماه پس از حضوريكپارچه درنهم دي ماه و در سايه فرمايشات مقام معظم رهبري به جهان ثابت شد كه مردم هيچگاه در دفاع از
ارزش ها و آرمان هاي انقلاب كوتاهي نمي كنند چه سني و چه مردم شيعه همواره پشتيبان انقلاب و ارزش ها هستند .
اين نماينده منطقه سني نشين معتقد است: طي حوادث اخير پس از انتخابات عده اي اغفال شدند تا وحدت ملي را دچار خدشه كنند اما اكنون ديگر متوجه شده اند كه شرط ايستادگي ملت در مقابل استكبار همين وحدت ملي است كه مذاهب مختلف را حول يك محور واحد جمع كرده است .
دهقاني اظهار مي كند: اگر مروري به تاريخ داشته باشيم متوجه مي شويم هيچگاه مردم به دنبال تفرقه و نفاق نبوده اند همانطور كه برادران شيعه و سني تلاش مي كنند در كنار هم برادرانه زندگي كنند. بنابراين نفاق و تفرقه افكني تنها توسط عده اي جيره خوار غرب صورت مي گيرد تا نتايج اقدامات پليدشان را به غرب تقديم كنند اما ملت ايران هوشيار است .
يادآوري خاطرات سال هاي مبارزه عليه رژيم پهلوي همچنين رشادت هاي سربازان كرد و بلوچ با شهدايي كه اقوام اهل تسنن نثار نظام جمهوري اسلامي ايران كردند، تلاش و فعاليت در دوران سازندگي و همه مجاهدت هايي كه اقوام و مذاهب مختلف در ايران داشته اند نمونه هايي از وحدت ملي مردم ايران است.
گفتمان انقلاب و فريب خوردگان
سلطه يافتن بر قوم كرد و ديگر اقوام مذهبي كه در اقليت هستند هدف اصلي توطئه گران آمريكايي است.
اما كردها، لرها و ديگر اقوام با خرده فرهنگ هاي مختص خود همچنين اقليت هاي مذهبي آشوري و يهودي و مسيحي حتي در غير ايران، غالباً خود را ايراني مي دانند و به اين مسئله افتخار مي كنند اما معدود كساني كه ممكن است با ناديده گرفتن شأن و شرافت اين اقوام فريب وعده هاي استكبار مي شوند.
به تعبير رهبر معظم انقلاب اين افراد بايد متوجه باشند كه در بلندمدت، فقط لعنت و نفرت اين اقوام را نصيب خود مي كنند . همچنان كه تاكيد مي كنند اهانت به مقدسات شيعه يا سني، خط قرمز نظام است و هيچكس چه شيعه و چه سني، حق ندارد با غفلت يا از روي تعصب اين خط قرمز را ناديده بگيرد و خواسته يا ناخواسته، به بهترين ابزار دشمن تبديل شود .
نبايد فراموش شود آنچه اين خط قرمز نظام را پررنگ تر مي كند توجه به گفتمان انقلاب است كه مجيد مجيري دبير سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در گفت وگو با گزارشگر كيهان بدان اشاره مي كند.
وي در توضيح بيشتر مي گويد: هر زمان مباحثي كه مطرح شده بر گرفته از الگوهاي ناب اسلامي و ارزش ها و گفتمان انقلاب اسلامي بوده است، مردم نسبت به آن توجه كرده و در مواقعي كه احساس كنند مواضع احزاب از گفتمان امام (ره) و انقلاب فاصله گرفته از آن قهر كرده اند .
غبار زدايي كه در انتخابات سوم تير از گفتمان انقلاب اسلامي صورت گرفت نويد بخش شعارها و برنامه ها و آينده روشني براي گفتمان انقلاب اسلامي بود و اين اميد را در اذهان عمومي پديد آورد كه انقلاب اسلامي پويايي خود را از سر گرفته و جلوتر از قبل در حال حركت است .
مجيري اضافه مي كند: وقتي مردم اين پويايي را ببينند حضور پررنگ تري در صحنه هاي مختلف در دفاع از ارزش هاي نظام اسلامي خواهند داشت .
دبير سياسي جامعه اسلامي دانشجويان مردم ايران را ملتي معرفي مي كند كه اساس تفكر آنها برمبناي اخلاق و موازين اسلامي است و اگر
بي اخلاقي و تخريب هايي كه صورت گيرد را مطلع شوند به طور حتم نسبت به آن واكنش نشان خواهند داد و منطقي و عقلاني برخورد مي كنند .
مجيري نقش تشكل هاي دانشجويي را در استحكام وحدت ملي در مواقع مختلف تاثير گذار عنوان و تاكيد مي كند: جريان دانشجويي مي تواند با تاثير بر دانشگاه و بدنه دانشجويي گفتمان انقلاب را به خانواده ها و به همين صورت به بطن جامعه انتقال دهد .
البته تذكر و برخورد با جرياناتي كه حركات تخريب گونه و غيراخلاقي دارند همچنين رصد كردن و به اطلاع افكار عمومي رساندن حركات هاي مخرب و وحدت شكن از ديگر وظايف جريان دانشجويي و ديگر اقشار مردمي است.
آرامش در پناه همسايگي برادرانه
سياست هاي رژيم طاغوت در ناديده گرفتن اقوام مختلف هرگز از ذهن و ياد اهالي مناطق سني نشين محو نمي شود.
اما امروز به بركت اسلام و انقلاب، هر فرد ايراني در هر نقطه از كشور صاحب شخصيت و ارزش مستقلي شده كه مجموعه اين ارزشها وحدت اسلامي ملت شريف ايران را شكل داده است.
محبوبه امامدادي يكي از ساكنان محله سني نشين در جنوب كشور است كه از مجاورت در كنار اهل تشيع احساس رضايت كرده و اين برابري و برادري اهل تسنن و تشيع را حاصل گفتمان امام خميني و تاكيدات مقام معظم رهبري پس از انقلاب اسلامي ايران برمي شمارد .
وي در مقايسه وضعيت اهالي منطقه اش پيش از انقلاب و پس از آن حرف هاي زيادي براي گفتن دارد.
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان اشاره
مي كند: اگرچه در ظاهر عقيده داشتند اهل سنت تفاوتي با شيعيان ندارند اما در باطن تفاوت هاي بسياري قايل مي شدند. مناطق روستا نشين كه ديگر كاملا براي نظام آن روزها فراموش شده بود و اهل تسنن جايگاهي براي دولتمردان نداشتند. حتي اغلب افرادي كه به عنوان مدير و مسئول در منطقه انتخاب مي شدند با برخي اعمال و رفتارهاي خود تفرقه افكني مي كردند.
با پيروزي انقلاب اسلامي ايران و تاكيد امام راحل و مقام معظم رهبري امكانات زيادي به مناطق سني نشين اختصاص يافت كه پيش از انقلاب اين امكانات از مردم اين مناطق سلب مي شد.
اگرچه مخالفان اين ملت و دشمنان با ايجاد ناامني، وقفه اي در خدمت رساني نظام بوجود آوردند اما دستگاههاي مختلف توانسته اند در سه دهه گذشته كارهاي فراواني در اين مناطق انجام دهند.
فراموش نكنيم دولت خدمتگزار براي جبران بيشتر كمبودها تصميمات خوبي گرفت كه
سرازير شدن امكانات و رفاه يكي از اين نوع اقدامات به شمار مي رود.
به ادعاي امامدادي اين موضوع موجبات رضايت مردم منطقه را فراهم آورده است و حتي باعث شد اهل تسنن و تشيع با آرامش بيشتر و به دور از نفاق با يكديگر زندگي كنند.
پيش از اين اختلافي كه ميان اين دو وجود داشت باعث نزاع هاي دروني مي شد اما اكنون ازدواج زيادي بين اين دو رخ مي دهد كه نشانه زندگي مسالمت آميز در كنار يكديگر است.
فراموش نكنيم اگر ايستادگي آگاهانه مردم در پشت سر امام خميني نبود، عناصر متزلزل
سال هاي اول انقلاب كه عقيده اي به آرمان هاي ملت نداشتند هنوز هم در صدر امور بودند.
اين افراد به علت هراس از دولت هاي غربي به فكر نرمش و تواضع در مقابل زورگويان جهاني بودند بنابراين تلاش مي كردند ايران را به وابسته مطلق نظام هاي استكباري تبديل كنند كه در صورت حضور آنها امروز ديگر از عزت و پيشرفت خبري نبود.
همانطور كه به تعبير رهبر معظم انقلاب، اگر در پي انتخابات، كساني در مراكز گوناگون سياسي و اقتصادي روي كار بيايند كه بجاي ادامه راه امام و ترويج اصول و ارزش هاي امام و انقلاب، بخواهند با تملق گويي دولت هاي مستكبر غربي، به خيال خود موقعيتي براي ايران دست و پا كنند، اين براي ملت يك مصيبت است.
بنابراين وحدت ملي و هوشياري نسبت به خطراتي كه نظام جمهوري اسلامي را تهديد
مي كند نيازي همگاني است اگرچه وحدت موجود هرگز دچار خدشه نخواهد شد.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14