(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 10 اسفند 1388- شماره 19594
 

حوادث كوتاه از كشور
دستگيري 305 فروشنده مواد آتش زا
دادستان عمومي تهران خبر داد آزادي برخي متهمان حوادث پس از انتخابات تا قبل از سال نو
طغيان گرگانرود به اراضي كشاورزي گلستان خسارت زد
يازرلو: فرهنگيان تهراني از آموزش و پرورش هيچ طلبي ندارند
رئيس پليس راهور خبر داد اجراي طرح سفرهاي نوروزي از 26 اسفند تا 16 فروردين
حادثه رانندگي در خرم آباد جان 5 نفر را گرفت
فردا انجام مي شود اعدام 2 قاچاقچي مواد مخدر در لرستان
متهمان تخلف در آزمون دستياري در اختيار وزارت اطلاعات قرار گرفتند
 350 كشته و 2 ميليون مجروح آخرين آمار زلزله شيلي
بازداشت رئيس يكي از بانك هاي اهواز به اتهام اختلاس
سرقت مسلحانه از منازل مردم به بهانه آش نذري
در لنگرود صورت گرفت دستگيري خريدار برنج با اسكناس هاي جعلي
ممنوعيت اهداي عضو خارجي در مصر
دعواي دو پزشك در اتاق زايمان
طوفان و برف در آمريكا و اروپا



حوادث كوتاه از كشور

زورگير مسلح در دام پليس
يزد-خبرنگاركيهان: زورگير مسلح كه قصد داشت با استفاده از سلاح كمري از يك مغازه دار در يزد اخاذي كند با مقاومت صاحب مغازه اقدام به فرار كرد اما پس از 24ساعت دستگير شد. وي كه خود را مامور آگاهي معرفي مي كرد با خودرو زانتياي پلاك جعلي و مدرك جعلي مبادرت به اخاذي مي كرد. از وي تعدادي مدارك جعلي و فشنگ جنگي سلاح كمري و ابزار استعمال مواد مخدر كشف شد.
انحراف ميني بوس از جاده
اصفهان-خبرنگاركيهان: در حادثه انحراف يك دستگاه ميني بوس در محور داران- تيران در اصفهان يك تن كشته و 9 نفر زخمي شدند. كارشناس راهنمايي و رانندگي شهرستان تيران و كرون علت حادثه را لغزندگي و انحراف ميني بوس از جاده اعلام كرد.
كشف حشيش
بندرلنگه-خبرنگاركيهان: 134كيلوگرم حشيش در بندرلنگه كشف شد. اين مواد از يك دستگاه خودرو نيسان حامل كپسول هوا كه در مسير بندر خمير و بندرلنگه در حركت بود به دست آمد. در اين رابطه 2 نفر دستگير شدند.موادهاي مخدر در كپسول هاي هوا جاسازي شده بود.
دستگيري جاعل چك
خرمدره-خبرنگاركيهان: بيش از 20ميليون ريال چك تقلبي از يك نفر در خرمدره كشف شد. متهم با ارائه چك تقلبي اقدام به خريد مي كرد كه در حال خريد وسايل به دام افتاد. متهم به همراه يك نفر ديگر دستگير شد.
انهدام باند سارقان خودرو
سنندج-خبرگزاري فارس: باند بزرگ و حرفه اي سرقت وسايل داخل خودرو در سنندج متلاشي و در اين رابطه 5 نفر دستگير شدند. متهمان به نام هاي فيض الله ب، فارس-ص، بهنام-ب و شاهوك و حامد كه در حين سرقت از يك دستگاه خودرو به دام افتادند به 53 فقره سرقت اعتراف كردند. پس از دستگيري اين افراد 5 نفر ديگر از اعضاي باند به دام افتادند و پرونده آنان به 74 فقره سرقت رسيد.
اختلاس توسط رئيس بانك
سرويس شهرستانها: رئيس يكي از بانك هاي شهر سنندج كه اقدام به اختلاس بيش از 3 ميليارد ريال كرده بود دستگير شد. متهم به نام ج- ق از سودهاي سال آينده سهم دولت اقدام به اختلاس كرده بود. نامبرده روانه زندان شد.
تصادفات خونين در رودبار
رشت-خبرنگاركيهان: 3 فقره تصادف در رودبار 10كشته و مجروح برجاي گذاشت. برخورد پژو 405 با چهار سرنشين با تير برق و كشته شدن يك سرنشين خودرو و جراحت سه سرنشين ديگر، سقوط خودرو تريلر به رودخانه سفيدرود و مرگ راننده و جراحت سرنشين آن بر اثر بي احتياطي راننده و انحراف از جاده و برخورد خودرو خاور با سواري پيكان و مرگ راننده و 3 تن ديگر از سرنشينان پيكان از جمله اين سوانح رانندگي طي روزهاي گذشته بود.
دستگيري دو برادر سارق
سرويس شهرستانها: دو برادر كه اقدام به سرقت طلاجات دختران خردسال در شهر اصفهان مي كردند دستگير شدند. سارقان موتورسوار به نام هاي م-ح و م-خ گوشواره طلاي دختربچه 5 ساله را كه در حال بازي مقابل منزلش بود را ربوده و فروخته بود. يكي از همدستان سارقان زن بود كه با اين دو همكاري مي كرد.

 



دستگيري 305 فروشنده مواد آتش زا

رئيس پليس مبارزه با قاچاق كالا با اشاره به افزايش 190درصدي كشفيات مواد محترقه طي يازده ماه گذشته از كشف 41 ميليون عدد موادمحترقه و دستگيري 305نفر در اين باره خبر داد.
به گزارش ايسنا سرهنگ زمانيان گفت: در سال جاري با توجه به حساسيتي كه وجود داشت اقدامات كنترلي در برخورد با مواد محترقه با شدت بيشتري پيگيري شد به طوري كه دو مرحله طرح عملياتي منطقه اي و سراسري در اين مدت انجام شد.
وي كنترل اطلاعاتي مجرمان سابقه دار را در اين رابطه يكي ديگر از اقدامات صورت گرفته از سوي پليس عنوان كرد و افزود: طي 11 ماهه امسال حدود 41 ميليون و 400 عدد مواد محترقه در سطح كشور كشف شد كه اين آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 190 درصد افزايش را نشان مي دهد.
به گفته سرهنگ زمانيان، طي 11 ماهه سال جاري 305 تن در رابطه با موادمحترقه دستگير شدند و 77 دستگاه خودرو و يك فروند شناور هم در اين رابطه توسط پليس توقيف شد.
رئيس پليس مبارزه با قاچاق كالا و ارز آگاهي ناجا، با اشاره به اين كه اكثر موادمحترقه قاچاق توليد كشور چين هستند، خاطرنشان كرد: بيشترين واردات مواد محترقه به كشور از استان هاي غربي است اما بخشي از قاچاق اين مواد از جنوب كشور هم صورت مي گيرد.

 



دادستان عمومي تهران خبر داد آزادي برخي متهمان حوادث پس از انتخابات تا قبل از سال نو

دادستان عمومي و انقلاب تهران گفت: آن دسته از متهمان حوادث پس از انتخابات اعم از آشوب هاي روز عاشورا، ماقبل آن و روز 22 بهمن كه تحقيقات درباره پرونده آنان به پايان رسيده و اتهاماتشان نيز كم است، تا قبل از سال نو آزاد مي شوند.
عباس جعفري دولت آبادي ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود: ما پس از عاشورا و با توجه به تعرض برخي افراد به اعتقادات مردم، سياست سخت گيرانه اي را در پيش گرفتيم و اين امر باعث شد كساني كه در جريان حوادث اين روز بازداشت شدند متوجه شوند برخورد جدي صورت مي گيرد. منتها پس از راهپيمايي شكوهمند 22 بهمن و حضور پرشور مردم تلاش شد كه رافت اسلامي شامل حال افراد شود و لذا كليه كساني كه تحقيقات مربوط به پرونده شان تكميل شده و اتهامات سنگيني ندارند به تدريج آزاد مي شوند.
وي خاطرنشان كرد: برخي اين اقدام دستگاه قضايي را از موضع ضعف دانستند، در حالي كه بايد بگوييم ما از موضع اقتدار اقدام به آزاد كردن متهمان كرديم، زيرا بازداشت شدگان خودشان ابراز پشيماني كردند و اميدواريم تمام كساني كه در ايام عاشورا، قبل و بعد از آن و حتي در روز 22 بهمن بازداشت شدند آزاد شوند و مردم در آستانه سال جديد بتوانند فرزندان خود را در آغوش بگيرند.
عباس جعفري در مورد رسيدگي به پرونده عبدالمالك ريگي گفت: اصل بر اين است كه رسيدگي در دادسراي محل وقوع جرايم صورت گيرد اما تحت شرايط خاص و تنها در صورت درخواست احاله پرونده به تهران، اين پرونده ممكن است در تهران رسيدگي شود.
وي در خصوص پرونده مربوط به متهمان آزمون دستياري گفت: در حال حاضر چهار نفر در بازداشت به سر مي برند.
عباس جعفري ادامه داد: اين افراد به افشا و خريد و فروش سؤالات اعتراف كرده اند و اميدواريم با تحقيقاتي كه انجام مي شود بتوانيم ريشه هاي اين فساد را بخشكانيم تا امتحان هاي بعدي بدون مشكل برگزار شود.
دادستان تهران با بيان اين كه در حال حاضر نمي توان گفت كسي از مسئولان برگزاري آزمون در اين قضيه نقش داشته است، خاطرنشان كرد: متهمان بازداشت شده عمدتا به برقراري ارتباط براي تهيه سؤالات اقدام كرده اند و يكي از مسائل اصلي در بروز چنين مساله اي فقدان سيستم هاي طراحي سؤالات بوده است.
عباس جعفري در ادامه در رابطه با اقدامات پيشگيرانه در چهارشنبه آخر سال گفت: دادستاني تهران مانند سال هاي گذشته به پليس دستور داده است تمامي فروشندگان عمده و تهيه كنندگان مواد منفجره را شناسايي و دستگير كند.
وي اضافه كرد: كساني كه در اين روز، اقدامات اخلالگرانه و انفجارهاي مهيب انجام دهند به طور حتم دستگير، بازداشت و محاكمه خواهند شد.
دادستان تهران با اشاره به تدابير دستگاه قضايي براي چهارشنبه آخر سال، تصريح كرد: طبق روال سال هاي گذشته در چهارشنبه آخر سال در كليه مجتمع هاي قضايي تا پايان شب قاضي كشيك خواهيم داشت و از پليس خواسته ايم كه با شناسايي عوامل تهيه و فروش مواد محترقه با آنان برخورد كند و از مردم نيز مي خواهيم كه با اقدامات خود در جهت مراقبت از فرزندانشان به كاهش آسيب در اين روز كمك كنند.
جعفري دولت آبادي افزود: ما بين شادي مردم و اخلال در نظم عمومي تفاوت قائل هستيم و قطعا با كساني كه با استفاده از مواد محترقه اقدام به انفجارهاي مهيب كنند و يا با بستن راه ها و ايراد خسارت به اموال عمومي، آسايش مردم را سلب كنند برخورد قاطع مي كنيم. در اين زمينه هيچ كس بهتر از خود مردم نمي تواند از وقوع حوادث پيشگيري كند.

 



طغيان گرگانرود به اراضي كشاورزي گلستان خسارت زد

بالا آمدن آب گرگانرود، به زمينهاي كشاورزي شهرستانهاي گنبدكاووس، تركمن و آق قلاي گلستان خسارت زد.
به گزارش واحد مركزي خبر مديركل دفتر بازسازي و حوادث پيش بيني نشده گلستان به خبرنگار ما گفت: وسعت زمينهاي خسارت ديده زياد و هنوز ميزان دقيق آن برآورد نشده است.
حسام افزود: اين خسارت در پي بارندگي هاي هفته گذشته و سرريز شدن آب سد گلستان يك و نيز بارندگي هاي ديشب و امروز روي داده است.
وي با بيان اينكه آب گرگانرود همچنان در حال بالا آمدن است گفت: وضع ساكنان روستاهاي شهرستان هاي تركمن و آق قلا بخصوص خواجه نفس اكنون بحراني است.
مديركل دفتر بازسازي و ستاد حوادث پيش بيني نشده گلستان افزود: خانه به خانه اطلاع رساني كرديم و از مردم اين روستا خواستيم تا مساعد شدن هوا به مناطق امن بروند.
حسام همچنين از ساكنان روستاهاي بصيرآباد، چارقلي دهنه و كندر شهرستان هاي تركمن و آق قلا هم خواست از نزديك شدن به حاشيه رودخانه خودداري و وسايل ضروري خود را به جاي ديگري منتقل كنند.

 



يازرلو: فرهنگيان تهراني از آموزش و پرورش هيچ طلبي ندارند

رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: يكي از افتخارات آموزش و پرورش شهر تهران اين است كه فرهنگيان تهراني حتي يك ريال از اين سازمان طلب ندارند.
به گزارش خبرگزاريها زكريا يازرلو در حاشيه مراسم روز ملي امور تربيتي اظهار داشت: به غير از مطالبه و پاداش 170 ميليارد توماني بازنشستگان كه در حال پرداخت است، مطالبه ديگري در اين سازمان وجود ندارد.
وي عنوان كرد: تا 25 اسفندماه جاري هرگونه معوقه و مطالبه اي كه در سطح مناطق به هر عنواني محقق نشده است، پرداخت مي شود.
يازرلو در خصوص پرداخت عيدي فرهنگيان نيز گفت: اين عيدي تا قبل از سال جديد پرداخت مي شود و اكنون منتظر هستيم تا خزانه دولت اين عيدي را به حساب آموزش و پرورش واريز كند.
رئيس آموزش و پرورش تهران با بيان اينكه دنياي پيچيده امروز كه داراي كاركردهاي پيچيده اي است، براي مديريت تربيتي آدم هاي پيچيده اي را مي طلبد گفت: بنابراين مربيان تربيتي افسران مبارزه با جنگ نرم هستند.
يازرلو در خصوص چهارشنبه آخر سال اضافه كرد: هيچ مدرسه اي در چهارشنبه آخر سال تعطيل نيست مگر اينكه تعطيلي مدارس از سوي هيئت دولت اعلام شود.
وي در ادامه اظهار داشت: امسال مطالب پيك هاي نوروزي در ا ختيار مدارس و بر عهده معلمان است.

 



رئيس پليس راهور خبر داد اجراي طرح سفرهاي نوروزي از 26 اسفند تا 16 فروردين

سرويس اجتماعي
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا از اجراي طرح سفرهاي نوروزي در سراسر كشور از 26 اسفند تا 16 فروردين خبر داد.
به گزارش خبرنگار كيهان سردار اسكندر مومني در مراسم هماهنگي طرح سفرهاي نوروزي كه با حضور نمايندگان سازمانهاي مرتبط برگزار شد، اظهار داشت: پليس راهور طبق قانون با تخلفاتي مثل سرعت غيرمجاز، حركات مارپيچ، سبقت غيرمجاز كه جزء تخلفات حادثه ساز به شمار مي روند به شدت برخورد خواهد كرد.
وي افزود: در كشور ما بيش از 85 درصد مردم به قوانين و مقررات احترام مي گذارند و تنها 15 درصد نسبت به قوانين و مقررات بي توجه هستند.
سردار مومني با بيان اينكه رزمايش سازمان مرتبط با طرح نوروزي 24 اسفند در تهران برگزار مي شود اظهار داشت: وزارت راه، وزارت كشور، سازمان امداد و نجات هلال احمر، اورژانس كشور، امداد خودروها و دادستاني كل كشور به همراه رسانه ها پليس را در اجراي طرح ترافيكي سفرهاي نوروزي همراهي مي كنند.
وي تاكيد كرد: از نماينده دادستاني كل كشور مي خواهيم در برخورد با رانندگان پرخطر كه تخلفات حادثه ساز را مرتكب مي شوند بدون اغماض برخورد كنند زيرا برخي تخلفات پرخطر رانندگي طبق قانون جرم است.
سردار مومني در خصوص سفرهاي كاروان راهيان نور خطاب به مسئولان و برگزاركنندگان اين اردوها اظهار داشت: رده هاي مرتبط بايد طبق دستور العمل ابلاغي در زمينه كاروان راهيان نور اقدام كنند و اجازه تردد به اتوبوس هاي درون شهري و فاقد استاندارد ندهند.
رئيس پليس راهور اعلام كرد: با سد معبر در كنارجاده و خيابان هاي ابتداي شهرهاي كوچك برخورد شود و از تشديد ترافيك در مبادي ورودي شهرها جلوگيري شود.
وي اظهار داشت: در شهرهاي متوسط تابلوهاي اطلاع رساني به مسافران به اندازه كافي وجود ندارد كه بايد در اين زمينه اقدام شود.

 



حادثه رانندگي در خرم آباد جان 5 نفر را گرفت

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
در حادثه رانندگي كه در جاده خرم آباد- كوهدشت رخ داد 5 نفر كشته و 5 تن ديگر مجروح شدند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس در اين حادثه كه در 35 كيلومتري غرب خرم آباد روي داد يك دستگاه پژو با يك دستگاه پرايد برخورد كردند كه در اين حادثه رانندگان هر دو وسيله نقليه و سه نفر ديگر از سرنشينان خودروها در دم كشته و پنج تن ديگر از سرنشينان اين دو خودرو مجروح شدند.كارشناس پليس تجاوز به چپ راننده پرايد را علت حادثه اعلام كرد.

 



فردا انجام مي شود اعدام 2 قاچاقچي مواد مخدر در لرستان

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
حكم اعدام دو تن از خريداران و حمل كنندگان كراك و هروئين در لرستان صادر شد.
به گزارش روابط عمومي دادگستري استان لرستان اين دو نفر 27/11/86 به اتهام خريد و حمل 3 كيلو و 990 گرم كراك و 3009 گرم هروئين در خرم آباد دستگير و در شعبه اول دادگاه انقلاب اين شهرستان به حكم اعدام و مصادره اموال محكوم شدند. احكام اين افراد پس از تاييد از سوي دادستان كل كشور و كميسيون عفو استان به اعدام محكوم شدند.
نامبردگان كراك و هروئين را از شهرستان مشهد تهيه و با همكاري چند نفر در خرم آباد توزيع مي كردند كه پس از دستگيري به جرم خود اقرار كردند.
نامبردگان با هويت غ-ب و
ح-ر صبح سه شنبه مورخه
11/12/88 رأس ساعت 6 صبح در مجتمع حرفه آموزي و كار درماني استان لرستان به دار مجازات آويخته خواهند شد.

 



متهمان تخلف در آزمون دستياري در اختيار وزارت اطلاعات قرار گرفتند

مدير كل حوزه بهداشت و درمان سازمان بازرسي كل كشور گفت: در حال حاضر 80درصد بررسي هاي تخلفات آزمون دستياري انجام شده است و متهمان در اختيار وزارت اطلاعات هستند.
به گزارش فارس، قاسم مزيناني در اجلاس روساي ادارات بازرسي در پاسخگويي به شكايت وزارت بهداشت اظهار داشت: سازمان بازرسي اموال عدم اجراي صحيح قانون و كوتاهي صورت گرفته در آزمون دستياري را مورد بررسي قرار مي دهد و با افراد متخلف برخورد مي كند كه در آخرين بررسي انجام شده در حال حاضر 80درصد روند شناسايي متهمان و رسيدگي به پرونده آنان انجام شده است.
وي با بيان اينكه سازمان بازرسي نمي تواند پيش داوري كند، افزود: طبق روال سال هايي كه در آن تخلف در آزمون تخصصي صورت گرفت سازمان بازرسي با اين مسائل برخورد كرده است و نتيجه نهايي بعد از 13 اسفند و برگزاري آزمون مجدد اعلام خواهد شد.
مزيناني درخصوص پزشكان دو شغله گفت: ليست پزشكان دوشغله در حال حاضر در اختيار وزير بهداشت است و براساس ماده 141 قانون اساسي افرادي كه دوشغله هستند بايد يكي از مشاغل آنها گرفته شود.

 



 350 كشته و 2 ميليون مجروح آخرين آمار زلزله شيلي

زلزله 8/8 ريشتري شيلي «سانتياگو»، پايتخت اين كشور را تخريب كرد و بيش از 350 كشته و 2 ميليون زخمي بر جاي گذاشت كه همچنان در حال افزايش است.
براساس گزارش هاي رسيده، ساختمان ها، منازل، معابر و خيابان ها به طور كامل تخريب شده و خسارات فراوان و غيرقابل تصوري به اين منطقه و ساير شهرهاي اين كشور آمريكاي لاتين وارد آمده است كه در ذهن هيچ بشري نمي گنجد. شايد بتوان اين زمين لرزه را بزرگ ترين زمين لرزه در طول تاريخ آمريكاي جنوبي خواند.
ترس جهانيان از اين موضوع است كه اين زمين لرزه اثرات مخرب بعدي بر كره زمين بگذارد، چرا كه ارتعاشات اين زمين لرزه باعث پديد آمدن امواج بلند و در نهايت سونامي مي شود كه اين موضوع خود در تخريب و نابودي زيستگاه ها و تنوع زيستي و حتي بشري ساكنان زمين اثر مي گذارد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، براساس اعلام مركز سونامي اقيانوس آرام اين موضوع نيز مشخص شد كه به دليل وقوع زمين لرزه 8/8 ريشتري در شيلي، احتمال وقوع سونامي در ژاپن و روسيه نيز وجود دارد. به طوري كه دولتمردان در دو كشور از تمامي سكنه نزديك به سواحل درخواست كردند تا نواحي ساحلي را ترك كرده و به مناطق امن پناه ببرند.
اين در حاليست كه امواج ناشي از وقوع زمين لرزه روز گذشته به «هاوايي»، جزيره «پولينزي» فرانسه و اقيانوس آرام جنوبي نيز برخورد كرده است.
مركز اخطار سونامي اقيانوس آرام در «هاوايي» نيز اعلام كرد كه وقوع امواج بلند سونامي در فيليپين هم محتمل خواهد بود.
دولت ژاپن در پي هشدار سازمان هواشناسي اين كشور در مورد وقوع سونامي با ارتفاع 3 متر در سواحل شمالي و شرقي ژاپن، وضعيت اضطراري اعلام كرد.
اين سونامي مناطق شمالي «آئوموري» Aomori ايوات Iwate، و مياجي Miyagi و همچنين امتداد كل نوار ساحلي مجمع الجزاير ژاپن از جزيره شمالي هوكايدو گرفته تا زنجيره جزيره اوكيناوا در جنوب را در برمي گيرد. گزارش هاي رسيده حاكي از اين است كه اولين سونامي ناشي از زلزله قدرتمند شيلي به جزاير ژاپن رسيد اما موج هاي اوليه اين سونامي كوچك بوده اند.
اين سونامي اولين مورد آن پس از 17 سال در ژاپن است.
براساس گزارش هاي رسيده از شيلي بالغ بر يك ميليون و 500 هزار واحد مسكوني در اين كشور بطور كامل تخريب شده و ساختمان هاي بزرگ و پل ها فرو ريخته و جاده ها نيز خراب شده است.
شدت زلزله به حدي بود كه يك كارخانه شيميايي در حومه پايتخت شيلي دچار آتش سوزي و باعث مجروحيت افراد بسياري شد. بسياري از شبكه راه هاي شيلي و بزرگراه هاي جديد اين كشور نيز بر اثر زلزله آسيب جدي ديده اند.
در ضمن وقوع سونامي در سواحل شيلي باعث بوجود آمدن خسارات فراواني شده است و شش منطقه از 15 منطقه اين كشور به طور كامل تخريب شده است.
سونامي 3 متري سواحل شيلي را به طور كامل به زير آب فرو برده و خسارات فراواني نيز بر اثر برخورد امواج بلند به اين نواحي ساحلي وارد آمده است.
همچنين گزارشهاي رسيده از فرار 260 زنداني بر اثر ريزش ديوارهاي زندان خبر مي دهند. ماموران پليس تاكنون موفق به دستگيري 60 تن از زندانيان شده اند.
ويراني كامل
شهر باستاني كوريكو
به گزارش خبرگزاري فرانسه، به نقل از راديو «استاسيون» اونودي كوريكو بيشتر از شصت درصد ساختمان هاي مركزي اين جزيره فرو ريخته است و نزديك به 90 درصد از ساختمان هاي موجود در اين جزيره كاملاً تخريب شده است.
براساس اين گزارش، جريان برق در اين جزيره به طور كلي قطع شده است و بسياري از خانه هاي قديمي، كليساها و اماكن تاريخي آن كاملاً ويران شده است.
اين شهر ساحلي كه در 200كيلومتري پايتخت شيلي قرار دارد در سال 1743 ايجاد شده است و به عنوان يكي از اماكن باستاني و سياحتي شيلي به شمار مي رود.
سرجيو فيگ سيروا كارمند دفاع مدني شيلي در كوريكو به فرانس پرس گفت: بسياري از روستاهاي منطقه بر اثر برخاستن موج هاي بلند به زير آب رفته است و مردم روستاها براي در امان ماندن به ارتفاعات پناه برده اند.
به گفته وي تاكنون جسد پنجاه نفر در اين منطقه به دست آمده است. اين در حالي است كه بيشترين خسارات جاني و مادي در اثر زلزله شديد به جنوب شيلي كه منطقه اي ساحلي است وارد شده است.
كشور شيلي داراي 16 ميليون و 800 هزار نفر جمعيت است و در مخرب ترين منطقه زلزله خيز جهان قرار گرفته است. در همين حال «گلوريا روخاس» فرماندار منطقه كوريكو از افزايش قيمت موادغذايي و عدم ارسال آنها به منطقه از سوي دولت انتقاد كرد و گفت: متاسفانه قيمت يك كيلوگرم نان به سه برابر قيمت اصلي آن سه هزار پزو (شش دلار) در روزهاي اخير رسيده است.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، از آنجا كه كشورهايي چون شيلي و آمريكا در حلقه و كمربند زلزله خيز اقيانوس آرام كه به «حلقه آتش» معروف است، قرار دارند و هر دو كشور به ويژه آمريكا تاكنون زمين لرزه هاي قدرتمندي را تجربه كرده است، به همين دليل قصد دارد از تمام توان خود براي كمك به مردم زلزله زده شيلي استفاده كند. به طوري كه باراك اوباما، طي بيانيه اي اعلام كرد كه براي اين منظور نيروهاي نظامي آموزش ديده را به شيلي اعزام مي كند.
براساس اطلاعات مركز لرزه نگاري آمريكا، زلزله شيلي به دليل سرزمين صخره اي آن در مقايسه با زلزله هائيتي كه از سرزمين سستي برخوردار بود منجر به آسيب ديدگي كمتر مردم در اين بحران طبيعي شده است. اين زلزله، پنجمين زلزله بزرگ از سال 1900 بر طبق اطلاعات جهاني زلزله شناسي بوده است.

 



بازداشت رئيس يكي از بانك هاي اهواز به اتهام اختلاس

رئيس يكي از شعب بانك هاي شهرستان اهواز به اتهام اختلاس بازداشت شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از اهواز و به نقل از روابط عمومي دادگستري كل استان خوزستان، مهدي صادقي بازپرس شعبه چهاردهم دادسراي عمومي و انقلاب اهواز با تاييد اين خبر گفت: با شكايت يك شاكي خصوصي كه بدون دريافت تسهيلات ازدواج از بانك، براي وي اخطاريه بازپرداخت اقساط آمده بود، پرونده تشكيل و تحقيقات آغاز شد.
وي افزود: با همكاري بانك مربوطه مشخص شد احمد-ط كه در دو شعبه از بانك هاي اهواز مشغول به كار بود با جعل اسناد و مدارك، اقدام به دريافت تسهيلات به نام دارندگان حساب از اين بانك مي كرد كه دراين مدت وي موفق به 142 فقره اختلاس شده بود.
صادقي ادامه داد: متهم با دريافت تسهيلات ازدواج و مسكن 5، 10، 12 و 18ميليون توماني از بانك مقداري از آن را خود برداشت مي كرد و مقداري را به دوستان نزديكش كه در زمينه ساخت وساز فعاليت دارند، داده بود.وي تصريح كرد: نامبرده هم اكنون به اتهام جعل اسناد و اختلاس از بانك با صدور قرار بازداشت در زندان به سر مي برد و پرونده درمرحله تحقيقات تكميلي است.
صادقي با بيان اينكه به دليل گسترده بودن پرونده هنوز رقم دقيقي از ميزان اختلاس متهم در دست نيست، از مردم خواست تا در صورت مواجه شدن با موارد مشابه مراتب را به اطلاع اين شعبه برسانند.

 



سرقت مسلحانه از منازل مردم به بهانه آش نذري

سرويس شهرستانها-
فردي كه با تهديد اسلحه و ايجاد ضرب و جرح اقدام به سرقت به عنف از منازل مردم مي كرد توسط كارآگاهان پليس آگاهي شناسايي و دستگير شد.
به گزارش اداره اجتماعي پليس آگاهي ناجا، سرهنگ درعلي رئيس پليس آگاهي استان چهارمحال بختياري در توضيح اين پرونده گفت: در پي چندين شكايت از سارقي كه به بهانه آش نذري به درب منازل مراجعه و با تهديد اسلحه وارد شده و اقدام به سرقت به عنف طلاجات و اشياء قيمتي بانوان مي كرد، كارآگاهان مبارزه با سرقت فعاليت خود را آغاز كردند.
وي افزود: كارآگاهان در تحقيقات علمي و انجام چهره نگاري به كمك مالباختگان و اطلاعات مردمي توانستند متهم بنام (ب-ف) و محل زندگي وي را شناسايي و طي يك اقدام ضربتي وي را دستگير و در بازرسي محل دو قبضه كلت، و مقادير قابل توجهي اموال مسروقه را كشف و ضبط كنند.
در بازجويي ها از متهم، كه در برابر دلايل و مدارك موجود راهي براي انكار موضوع نمي ديد اعتراف كرد و گفت: با شناسايي منازلي كه خانم ها تنها در منزل بودند و به بهانه توزيع آش نذري به درب منازل رفته و پس از باز شدن درب توسط فرزند خردسال يا زن خانه آش را تحويل و پشت سر آنها با زور و تهديد اسلحه وارد شده و اقدام به سرقت به عنف طلاجات و اشيا با ارزش مي كردم. پس از اعترافات متهم كليه مالباختگان شناسايي شدند و متهم با تكميل پرونده و با صدور قرار قانوني روانه زندان شد.

 



در لنگرود صورت گرفت دستگيري خريدار برنج با اسكناس هاي جعلي

رشت- خبرنگار كيهان:
خريدار برنج با اسكناس هاي تقلبي در لنگرود دستگير شد.
با شكايت دو كاسب و شهروند لنگرودي به پليس مبني بر فروش برنج به دو مشتري و پرداخت 42 قطعه اسكناس جعلي از سوي خريداران بلافاصله كارآگاهان آگاهي شهرستان وارد عمل شدند و يكي از اين دو فرد كلاهبردار را شناسايي و دستگير كردند.
در حال حاضر يكي ديگر از عاملان توزيع اسكناس هاي تقلبي در بازار لنگرود متواري است كه تلاش پليس براي دستگيري وي ادامه دارد.

 



ممنوعيت اهداي عضو خارجي در مصر

مجلس مصر در تلاش براي مبارزه با قاچاق غيرقانوني اعضا و توريسم ناشي از آن با اكثريتي قاطع لايحه قانونمند كردن اهداي عضو را در اين كشور تصويب كرد.
بر اساس قانون جديد خريد و فروش و تجارت اعضا انجام عمل پيوند ميان يك مصري و يك خارجي ممنوع شد به استثنا مواردي كه طرفين زن و شوهر باشند.
بر اساس اين قانون اعمال پيوندي كه در بيمارستان هاي دولتي مصر انجام شوند توسط دولت تأمين مالي مي شوند. بر اساس اعلام سازمان ملل متحد صدها مصري فقير براي اينكه بتوانند غذايي خريده يا بدهي هاي خود را پرداخت كنند حاضر به فروختن كليه ها و كبد خود مي شوند.
به نوشته خبرگزاري فرانسه سازمان بهداشت جهاني در ماه ژانويه از اين طرح مجلس مصر به عنوان گامي بزرگ براي پايان دادن به قاچاق غيرقانوني اعضا استقبال كرده بود. اين قانون جنجال هايي را به ويژه در مورد تعريف مرگ به دنبال داشته است. بر اساس اين قانون جديد يك هيئت 3 نفره تحت نظارت وزارت بهداشت مصر بايد با انجام آزمايش هايي تأييد كند كه آيا اهدا كننده واقعي واقعاً مرده است يا خير و بيان كرده كه برداشتن اعضا قبل از اينكه اين هيئت مرگ بيمار را تأييد كند قتل عمد درجه اول محسوب مي شود.

 



دعواي دو پزشك در اتاق زايمان

در پي درگيري فيزيكي دو پزشك در اتاق عمل يك كلينيك شهري در برزيل نوزادي بلافاصله پس از تولد جان باخت.
دكتر «سينومار ريكاردو» - يكي از دو پزشك مذكور- در مصاحبه اي با رسانه هاي دولتي اين كشور، يادآور شد: روز گذشته يك زن را براي عمل سزارين به كلينيك شهر «ايوين هملا» در نزديكي «پاراگوئه» آوردند، عمل با موفقيت انجام شد. اما نمي دانم چرا همكارم به يكباره عصباني شد و شروع به پرخاش كرد. پس از آن نيز مشغول دعوا با هم بوديم كه متاسفانه در اين ميان نوزادي كه تازه متولد شده بود، جان باخت.
در گزارش خبرگزاري رويترز آمده است كه اين دو پزشك هر دو از كار بركنار شدند و تا اطلاع ثانوي در بازداشت به سر مي برند.

 



طوفان و برف در آمريكا و اروپا

وزش طوفان و بارش برف در كشورهاي اروپايي و آمريكا خسارت شديدي به همراه داشته است.
به گزارش آسوشيتدپرس، وزش باد با سرعت 140 كيلومتر در ساعت در اسپانيا باعث شد تا وزارت كشور از شهروندان بخواهد از پياده روي و رانندگي در خيابان ها خودداري كنند. طوفان همچنين در جزيره ماديرا در پرتغال خسارت هايي به جا گذاشته است. هفته گذشته ده ها تن در اين جزيره در اثر سيل جان خود را از دست دادند. مقام هاي دفاع غيرنظامي پرتغال در همه مناطق اين كشور وضع اضطراري اعلام كرده اند. مقام هاي محلي در مناطق شمالي اسپانيا نيز اعلام وضع اضطراري كرده اند و پيش بيني مي شود سرعت باد در اين مناطق به 160 كيلومتر در ساعت برسد.
گزارش ها حاكي از آن است كه سرماي انگليس در بيش از 30سال گذشته بي سابقه بوده است. بارش شديد برف باعث شده تا جريان برق هزاران خانه به علت آسيب ديدگي شبكه هاي برق قطع شود.
همچنين بارش نيم متر برف در آمريكا به ويژه در ايالات نيويورك و نيوجرسي، مردم را غافلگير كرد.
همچنين اكثر مدارس و ادارات تعطيل و پرواز صدها هواپيما در فرودگاه هاي ايالتي نيز لغو شد، چراكه با وجود تلاش ماموران شهرداري اين ايالت باز هم به دليل بارش مداوم برف معابر و باند فرودگاه ها پاك سازي نشده و رفت و آمد نيز به سختي صورت مي گيرد.

 

(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14