(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 18 اسفند 1388- شماره 19600
 

استيضاح شهردار و آشفتگي شوشتر
فيروزه سوغات نيشابور براي مسافران نوروزي
ايران در كيهان
برگزاري مراسم سنتي اسفندي در روستاي آزران كاشان
كاشت 150هزار اصله نهال در شمال خوزستان
چهارمين دوره هزار ختم قرآن در گنبدكاووس برگزار شد
در نوروز امسال 10هزار تن ميوه در استان اصفهان توزيع مي شود
كاشت 40هزار نهال در حاشيه معابر كرج
بومي سازي برنامه هاي فرهنگي از سياست هاي سازمان تبليغات اسلامي است
استاندار سمنان: قرارداد تعاوني هايي كه در ساخت مسكن مهر تعلل كنند باطل مي شود
تاكيد استاندار گيلان بر كشت دوم در اراضي استان
معاون وزير آموزش و پرورش: آموزش و پرورش سال آينده 60هزار نيرو استخدام مي كند
كشت آزمايشي گندم با استفاده از بذرمال آهن
انتصابات جديد درشهرستان ها



استيضاح شهردار و آشفتگي شوشتر

اعضاي شوراي اسلامي شهر شوشتر اقدام به عزل شهردار كه تنها 6ماه از انتصابش مي گذرد كردند. پس از برگزاري يك جلسه طولاني توسط اعضاي شوراي اسلامي شهر شوشتر با 5رأي موافق رجبعلي چهارلنگ شهردار را بركنار كردند. بنا به گفته يكي از اعضاي شوراي شهر دليل اين بركناري ضعف مديريتي شهردار بوده و شهردار در مدت 6ماه انتصابش هيچ تأثير مثبتي براي شهر نداشته و به هيچ كدام از قول و قرارهايي كه قبل از انتصاب خود گفته بود نتوانسته جامه عمل بپوشاند. همچنين پس از بركناري شهردار شوشتر دوتن از اعضاي شوراي اسلامي شهر از سمت خود استعفا داده اند . برخي مي گويند اين بي ثباتي مديريتي در شهرستان شوشتر در اين مقطع زماني اشتباه بوده و بايد پذيرفت كه شهرستان شوشتر در اين مقطع زماني نيازمند يك مديريت قوي است. به دليل استعفاي اين دو عضو شورا و با توجه به اينكه شوراي اسلامي شهر شوشتر هيچ عضو علي البدل ديگري براي جايگزيني ندارد بايد براساس قانون مديركل امور شهري استانداري خوزستان اين شورا را منحل كند. هم اكنون كارهاي شهرداري شوشتر با يك سرپرست اداره مي شود و اين روند مشكلاتي براي پروژه هاي عمراني كه به كندي پيش مي رود به وجود آورده نظافت معابر شهري و جمع آوري زباله هاي خانگي، ساماندهي دستفروشان و... به خوبي صورت نمي گيرد. سؤال اين است كه چرا شوشتر با اين همه قدمت تاريخي و داشتن آثار تاريخي و باستاني فراوان از جمله سازه هاي آبي كه ثبت جهاني شد نبايد يك مدير توانمند و قوي و لايق داشته باشد و آيا مشكل توسعه نيافتگي اين شهر در ناكارآمدي مديران و مسئولان آن بود، يا كمبود امكانات و بايد پذيرفت كه انتخاب آن به عنوان يك شهر فراموش شده موجب اين افت شهري شده است و چرا مسئولان استانداري خوزستان يك مدير قوي و توانمند براي اين شهرستان درنظر نمي گيرند. گفتني است قرار بود جشن سازه هاي آبي شوشتر كه ثبت جهاني شده است در 12اسفندماه جاري در اين شهرستان برگزار شود ولي استيضاح شهردار، بي برنامگي، تأمين نشدن اعتبارات مورد نياز، آماده نبودن معابر شهري، ضعف در برنامه ريزي و عوامل ديگر دست به دست هم داده اند تا جلسه ستاد برگزاري جشن سازه هاي آبي شوشتر رسما اعلام كند كه اين جشن برگزار نخواهد شد و برگزاري آن به تاريخي نامعلوم موكول شد كه اين باعث ناراحتي و تأثر مردم شهرستان شده است.
خبرنگار كيهان در شوشتر

 



فيروزه سوغات نيشابور براي مسافران نوروزي

نيشابور داراي تاريخي كهن است. اين سرزمين كه تاريخ آن به سپيده دم تمدن مشرق زمين پيوند مي خورد عجايب و شگفتي هاي زيادي را در خود جاي داده است.
نيشابور كه يكي از شهرستان هاي مركزي استان خراسان رضوي است داراي ديدني هاي طبيعي و تاريخي متعددي است كه در زير به تعدادي از آن ها اشاره مي شود.
رشته كوه بينالود نيشابور، ادامه سلسله كوه هاي البرز است. اولين و دومين قلل مرتفع استان به نام هاي بينالود و شيرباد در شمال شرقي و شمال نيشابور واقع شده و در قسمت جنوبي اين شهر، رشته كوه هاي كم ارتفاع سرخ و رشته كوه طاغنكوه كشيده شده است. رودهاي نيشابور شامل 9 رودخانه فصلي به نام هاي ديزباد، درود، بوژان، اندرآب، كال شور، طاغون، بقيح و حاجي بيگي است.
اين شهرستان آثار و بناهاي تاريخي و ديدني زيادي دارد كه به اختصار به تعدادي از آنها اشاره مي شود.
1- آرامگاه حكيم عمر خيام: آرامگاه وي تا دهه سوم اين قرن در مجاورت مدفن امامزاده محمد محروق و بدون ساختمان خاصي در نظر گرفته شده بود و در سال 1338 هـ.ش، بناي فعلي آرامگاه طراحي و پيكر خيام به مدفن فعلي انتقال يافت. بناي آرامگاه تلفيقي است از نسبيت رياضي و فن آوري به بلنداي 18 متر بر روي 10 پايه كه نماي كاشي كاري آن با رباعياتي از خيام زينت يافته است.
2- آرامگاه عطار نيشابوري
بناي آرامگاه وي توسط قاضي القضات يحيي بن صاعد از بزرگان نيشابور ساخته شد. بناي آرامگاه در سال 1314 هـ.ش توسط انجمن آثار ملي تكميل و مرمت شد سنگ مزار عطار از نوع سنگ افراشته سياه رنگي است كه اشعاري به خط ثلث بر آن نوشته شده و از قدمت زيادي برخوردار است.
3- آرامگاه كمال الملك
وي به دستور مظفرالدين شاه به روستاي حسين آباد نيشابور تبعيد شد و سرانجام در سال 1319 هـ.ش در همين شهر رحلت كرد. مقبره وي در داخل باغ آرامگاه شيخ عطار در سال 1338 احداث شد. نقش برجسته نيم تنه سنگي كمال الملك، توسط استاد ابوالحسن صديقي از شاگردان استاد، ساخته و در محل نصب شده است. از آثار معروف استاد كمال الملك، مي توان به تابلوهاي شيخ رمال، فالگير بغدادي، زرگر بغدادي، تالار آينه، صحراي كربلا و بازار مرغ فروشان اشاره كرد.
4- بقعه تاريخي- مذهبي قدمگاه
مجموعه تاريخي، مذهبي قدمگاه رضوي در 24 كيلومتري شرق نيشابور و در مسير جاده نيشابور به مشهد واقع شده است در ميان باغي كهنسال. در متون كهن از آن با نام سرخك يا حمرا ياد كرده اند. بنا به نقل، پس از هجرت حضرت علي ابن موسي الرضا(ع) به طوس و به ياد اجتماع پرشور و عظيمي كه از پيروان و دوستداران خاندان اهل بيت(ع) در بيرون آن برپا شده، نام قدمگاه يا به اصطلاح امروز، بناي يادبود به خود گرفته است. به همين مناسبت بعدها در زمان صفويه ساخت و سازهايي در آن انجام شده و ايوان ها، صفحه ها و رباط ها افزايش يافته است.
5- كاروانسراي شاه عباسي
كاروانسرايي كه سابقا در خارج از دروازه شهر نيشابور واقع بوده و هم اكنون در حاشيه ميدان خيام در مركز شهر قرار گرفته است. بناي اين كاروانسرا به دوره شاه عباس صفوي نسبت داده شده است. اين كاروانسرا در دوره قاجاريه مدتي به عنوان نوانخانه و محل نگهداري ايتام و مستمندان به كار گرفته شد و در دوره پهلوي نيز به پادگان نظامي تبديل گشت. هم اكنون به عنوان مجموعه فرهنگي و موزه فعاليت دارد.
6- بازار تاريخي سرپوشيده بازار سرپوشيده نيشابور از جمله بازارهاي منحصر به فرد در استان خراسان است. و قدمت آن به دوره صفويه مي رسد. اين بازار، تنها قسمت باقيمانده از بازار بزرگي است كه در سراسر شهر آن روز امتداد داشته و بخش عظيم آن از بين رفته است. در اين بازار، تعدادي سرا، تيمچه و يك حمام قديمي قرار دارد. طول بازار حدود 200 متر و عرض آن 4 متر است عمليات مرمت اين بنا توسط سازمان ميراث فرهنگي در سال 1380 به پايان رسيده است.0
نيشابور با داشتن پيشينه قوي تاريخي و فرهنگي، از اهميت و جايگاه ويژه اي برخوردار است به همين مناسبت به مواريث موجود بسنده نموده و به اسامي تعدادي از آثار اشاره مي كنيم.
آتشكده آذر برزين مهر در عهد ساساني، محوطه باستاني خروآباد در روستاي اردوغش بخش زبرخان، محوطه باستاني شهر كهنه، تپه آلب ارسلان واقع در روستاي طرب آباد، محوطه باستاني شادياخ كه پايتخت خاندان طاهريان بوده است، مقبره گردوخان واقع در 3 كيلومتري روستاي كلاته اسدالله خان بخش سر ولايت، سردابه ماروسك واقع در روستاي ماروسك از توابع سرولايت، آسياب هاي آبي زبرخان، رباط قلعه وزير مربوط به دوره قاجاريه، ارگ اسحاق آباد داراي 7 برج عظيم، بناي چشمه علي كنار رودخانه خروعليا، برج آسياب واقع در روستاي اسحاق آباد، باغ نشاط در 22 كيلومتري غرب نيشابور، جاده قديم سبزوار، روستاي تقي آباد، روستاي حسين آباد كمال، محل زندگي استاد كمال الملك.
7- موزه نيشابور
ضلع شرقي كاروانسراي شاه عباسي، به موزه نيشابور اختصاص يافته است كه از موزه هاي محلي و منطقه اي محسوب مي شود و شامل بخش باستان شناسي، مردم شناسي، اشياء تاريخي و بخش ويژه است.
كساني كه به نيشابور سفر مي كنند مي توانند سوغات هاي زير را نيز به ديار خود ارمغان ببرند.
فيروزه- فيروزه به عنوان سنگي گرانبها و كمياب از گذشته هاي بسيار دور مورد توجه بوده است. تاريخ نويسان و محققان اذعان دارند كه معدن فيروزه نيشابور يكي از قديمي ترين و پرآوازه ترين معادن دنياست. به طوري كه نام نيشابور با فيروزه همزاد شده است. معدن فيروزه نيشابور به دليل ساخت انواع مصنوعي اين سنگ در غرب و مقرون به صرفه نبودن استخراج آن، در سال هاي اخير متروكه شده است.
ريواس- فرآورده طبيعت زيباي نيشابور است. گياهي خودرو كه در فصل بهار بر دامنه بينالود مي رويد و دهاقين محلي، با تيمار آن، اين ميوه شيرين و پرخاصيت را روانه بازار مي كنند. ريواس به خاطر طعم و مزه خوش آن به عنوان ميوه مورد استفاده قرار مي گيرد. دمبرگ ريواس علاوه بر مصرف تازه خوري، به صورت پخته و براي تهيه كمپوت و شربت كه خيلي معروف است مورد استفاده قرار مي گيرد. دم برگ اين گياه، منبع ويتامين ث و فيبرهاي غذايي است. ريواس داراي ساقه هايي سفيد است كه تا ارتفاع 80 سانتيمتر بالا مي رود.
سيدقاسم ميرعلمدار
خبرنگار كيهان در نيشابور

 



ايران در كيهان

برگزاري يادواره شهدا
سرويس شهرستان ها:
دومين يادواره شهداي منطقه رود زرد رامهرمز برگزار مي شود اين يادواره دوشنبه
24 اسفند در مدرسه شهداي رود زرد برگزار مي شود. علي كلاه كج از مسئولان برگزاري اين يادواره گفت: در اين مراسم سرتيپ پاسدار شاهوارپور فرمانده سپاه خوزستان سخنراني مي كند و حاج صادق آهنگران نيز مداحي خواهد كرد.
كاشت نهال
كاشان-خبرنگار كيهان:
سرپرست اداراه منابع طبيعي و آبخيزداري آران و بيدگل گفت: طرح كاشت 112هزار و 725اصله نهال در مناطق بياباني و كويري شهرستان اجرا شد. ابوالفضل معيني نژاد، افزود: اين تعداد نهال از نوع «تاغ» و «قره داغ» است كه در سطح حدود 700 هكتار اجرا شده است.
افزايش كانون هاي فرهنگي
¤ رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آران و بيدگل از افزايش صددرصدي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد اين شهرستان خبر داد. ميثم نمكي گفت: اين اداره در راستاي توسعه فعاليت هاي فرهنگي هنري در مساجد و با هدف تحقق شعار مسجد محوري، كانون هاي مساجد را تأسيس مي كند.
افتتاح 14پروژه
گرگان-خبرنگار كيهان:
14پروژه توليدي و اقتصادي در گرگان مورد بهره برداري قرار گرفت. اين پروژه ها با اعتباري بالغ بر 28ميليارد و 872 ميليون ريال به اجرا درآمده است و براي 78نفر نيز اشتغالزايي شده است.
ساماندهي گلزار شهدا
هويزه-خبرنگار كيهان:
مديركل بنيادشهيد استان خوزستان از تصويب 15ميليارد تومان جهت سامان دهي گلزار شهداي استان توسط دولت خبر داد علي رشيدي گفت: همچنين 20ميليارد تومان دولت جهت يادمانها تصويب كرده است.
بازسازي قنات
خور و بيابانك-خبرنگار كيهان:
با اعتباري معادل 240ميليون ريال مرمت و بازسازي قنات هاي حوضك، چاه گير و شوراب مزارع شهر جندق از توابع شهرستان خور و بيابانك انجام شد. حسين غلامرضايي مديرجهادكشاورزي شهرستان خور و بيابانك با اعلام خبر فوق گفت: 2هزار و 345مترمسير قنات هاي مذكور با استفاده از روش كول گذاري در قسمت هاي كوره و ميله چاه و همچنين احداث كانال صندوقي لايروبي، مرمت و بازسازي شد.
همايش احياي زكات
¤ به منظور ترويج و اشاعه فرهنگ زكات در جامعه همايش ستاد احياي زكات در شهرستان خور و بيابانك برگزار شد. اين همايش با حضور جمعي از مسئولان شترداران و كشاورزان در محل دفتر نماينده ولي فقيه و امام جمعه اين شهرستان برگزار شد.
برگزاري محفل قرآني
تالش-خبرنگار كيهان:
محفل دانش آموزي انس با قرآن كريم با حضور قاريان برتر در تالش برگزار شد. اين مراسم با حضور بيش از 200 نفر از دانش آموزان و نخبگان قرآني تالش در مدرسه شبانه روزي علي ابن ابي طالب تالش برگزار شد.
افتتاح يك پل
دزفول-خبرنگار كيهان:
به مناسبت ميلاد رسول اكرم(ص)، يك دهنه پل در دزفول به بهره برداري رسيد. در مراسم افتتاح اين پل محمدعلي دوايي شهردار دزفول گفت: براي ساخت اين پل12ميليارد ريال اعتبار از محل درآمدهاي شهرداري و اعتبارات استاني هزينه شده است.
اعزام خبرنگاران به زيارت
اراك-خبرنگار كيهان:
استاندار مركزي به بهانه سي و يكمين پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي و تلاش خبرنگاران براي اطلاع رساني به موقع و پوشش خبري مناسب به خبرنگاران سفر زيارتي مشهد مقدس اهدا كرد. در اين سفر پنج روزه كه خبرنگاران روزنامه هاي سراسري، هفته نامه هاي محلي و خبرگزاريها حضور داشتند مشاور و بازرس استاندار مركزي و سه تن از كارشناسان حوزه روابط عمومي خبرنگاران را همراهي كردند.
كمك به مددجويان
قشم-خبرنگار كيهان:
15دستگاه يخچال فريزر اهدايي سازمان منطقه آزاد قشم همزمان با دومين روز از هفته احسان و نيكوكاري در اختيار مددجويان كميته امداد امام قرار گرفت. حجت الاسلام والمسلمين سيد داود موسوي امام جمعه شهرستان قشم در مراسم اهداي هداياي سازمان منطقه آزاد قشم به مددجويان كميته امداد، گفت: كميته امداد به عنوان يك نهاد انقلابي جايگاهي ويژه براي ارايه خدمات به نيازمندان جامعه، است.
افزايش آلودگي
كاشان-خبرنگار كيهان:
همايش صنعت، سوخت و هواي پاك در دانشگاه علوم پزشكي كاشان برگزار شد. در اين همايش احمدرضا هيجان زاده مديركل حفاظت محيط زيست استان اصفهان گفت: آلودگي هواي كاشان 50درصد بالاتر از استاندارد است.

 



برگزاري مراسم سنتي اسفندي در روستاي آزران كاشان

كاشان- خبرنگار كيهان:
مراسم سنتي اسفندي با شور و هيجان خاص همچون سال هاي گذشته در روستاي آزران بخش برزك از توابع شهرستان كاشان برگزار شد.
در مراسم اسفندي كه يكي از سنت هاي قديمي روستاي آزران است، جوانان روستا در گروه هاي چندنفره درحالي كه كيسه يا خورجيني دردست دارند به در منازل روستا رفته و با شعرخواني از صاحب خانه تقاضاي چيزي مي كنند.
اين جوانان با خواندن اشعاري چون «اسفنده و اسفنده، زائيدن گوسفنده» حضور خود را به صاحبخانه اعلام مي كنند و كيسه را كه به طنابي وصل است از لاي درب خانه به داخل منزل انداخته و صاحبخانه حاصل دسترنج خود كه گردو، بادام، كشمش و يا پول است را به داخل كيسه مي اندازد.در اين مراسم نه صاحبخانه و نه افرادي كه به درب منزل مي آيند، هيچ كدام همديگر را نمي بينند و اين امر برگرفته از دستور دين مبين اسلام و سيره امامان معصوم(ع) است.
در پايان مراسم افراد چيزهايي را كه جمع كرده اند بين مستمندان روستا تقسيم مي كنند و در واقع اين سنت به نوعي كمك به نيازمندان در آستانه عيد نوروز است.
همچنين اهالي اين روستاي 1200نفره، عصر آخرين روز بهمن يا همان شب نخست اسفند با حضور در باغ هاي خود از هر درختي يك شاخه را انتخاب كرده و سنگي را بين آن شاخه مي گذارند، چراكه مردم روستاي آزران اعتقاد دارند با اين كار درختان درموقع برداشت پربارتر مي شوند.

 



كاشت 150هزار اصله نهال در شمال خوزستان

مسجد سليمان- خبرنگاركيهان:
مديرعامل شركت بهره برداري نفت و گاز مسجد سليمان از كاشت 150هزار اصله نهال توسط اين شركت در شهرهاي مسجدسليمان، لالي، هفتكل و نفت سفيد خبرداد.
غلامحسين بابادي هدف از انجام اين پروژه را جبران انتشار گازهاي آلاينده و تلطيف هوا و گسترش فضاي سبز عنوان كرد.
وي در اين باره گفت: اين پروژه كه يكي از پروژه هاي عام المنفعه شركت ملي نفت ايران است با اعتباري بالغ بر 14ميليارد ريال به اجرا درآمد.
وي ادامه داد: اين پروژه در دو مرحله اجرا شد كه در فاز نخست در منطقه آلوده به نشت نفت و گاز كوي نفتخيز مسجدسليمان در محل منازل خريداري و تخريب شده تعداد 50هزار اصله نهال كاشته شد.
بابادي افزود: در مرحله دوم نيز تعداد 100 هزار اصله نهال در جاده ها، اماكن و تأسيسات صنعتي اين شركت در شهرهاي مسجدسليمان، هفتگل، لالي و نفت سفيد كاشته مي شود.
وي تصريح كرد: گونه درختان مذكور نيز با بررسي هاي كارشناسان مربوطه و از ميان درختان منطبق و سازگار با شرايط اقليمي منطقه از نوع برهان، كهور و اكاليپتوس است.بابادي اظهار اميدواري كرد با انجام اين پروژه علاوه بر افزايش سرانه فضاي سبز آب و هواي شهرها نيز به ميزان چشمگيري تلطيف شود.

 



چهارمين دوره هزار ختم قرآن در گنبدكاووس برگزار شد

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
هزار ختم شريف در روستاي «ارمي آباد» شهرستان گنبدكاووس برگزار شده و بيش از يك هزار ختم قرآن كريم نثار روح مبارك رسول گرامي اسلام شد.
در اين مراسم كه همزمان با آغاز هفته وحدت و ميلاد پيامبر اكرم(ص) در مسجد «خاتم النبيين» روستاي «ارمي آباد» برگزار شد، حاج اسماعيل آخوند قديري و حاج كريم آخوند صابري از علماي اهل تسنن منطقه با اشاره به فرازهاي مهم زندگي پيامبر اسلام به تشريح سجاياي اخلاقي آن حضرت پرداختند.
آخوند صابري، با استناد به آيات قرآني، گفت: خداوند نام رسول خدا را بلند آوازه كرده است و از زمان تولد ايشان تا ابد روزي نيست كه نام رسول خدا به نكويي برده نشود.
وي تكرار نام محمد(ص) در اذان و خطبه هاي گوناگون اعم از نماز و عقد نكاح را نشانه بارز بلندآوازي نام رسول الله در جهان دانست.
وي خاطرنشان كرد: ربيع الاول به عنوان ماه ولادت رسول خدا و ماه مدح و ثناي خاتم الانبيا است و در كل جهان اسلام آئين هاي نكوداشت، جشن و ضيافت براي رسول خدا برگزار مي شود. آخوند صابري با استناد به آيات قرآني تصريح كرد: پيروي از رسول الله واجب است.
مسجد خاتم النبيين ارمي آباد، امسال چهارمين سال متوالي ميزبان برگزاري اين آيين معنوي مي باشد كه با استقبال گسترده شهروندان گنبدي و روستاهاي همجوار آن مواجه شده است.

 



در نوروز امسال 10هزار تن ميوه در استان اصفهان توزيع مي شود

اصفهان-خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان بازرگاني استان اصفهان از توزيع 10هزار تن ميوه و مركبات در نوروز امسال خبر داد.
مظفر انصاري با بيان اين مطلب گفت: استان اصفهان دومين استان توزيع كننده ميوه بعد از استان تهران است.
وي با بيان اينكه به منظور تنظيم بازار شب عيد و تهيه مايحتاج ضروري مردم نيز 10 نمايشگاه در مركز استان و شهرستان ها، كالاهاي اساسي مردم را عرضه مي كنند، افزود: بيش از يك هزار غرفه در اين نمايشگاه ها داير مي شود كه حدود 280 غرفه آن در شهر اصفهان مستقر خواهد بود.
انصاري اضافه كرد: اتحاديه ها و اصناف براي نوروز امسال در قالب 500 واحد اقدام به فروش فوق العاده خواهند كرد.
رئيس سازمان بازرگاني استان اصفهان درباره طرح نظارت و بازرسي گفت: امسال اين طرح توسط 450 بازرس اجرا مي شود به گونه اي كه تعداد زيادي از بازرسان در نمايشگاه ها و مراكز خريد عمده به صورت حضوري به شكايات مردم رسيدگي مي كنند.
وي همچنين از نظارت جدي بر واحدهاي صنفي بين راهي خبر داد و افزود: براي نوروز امسال چهار كمپينگ توزيع كالا در مسيرهاي پرتردد مسافران نوروز تدارك ديده شده است.

 



كاشت 40هزار نهال در حاشيه معابر كرج

كرج- خبرنگار كيهان:
طرح كاشت 40هزار اصله نهال با مشاركت شهروندان كرجي آغاز شد.
عباس زارع مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري كرج با بيان اين مطلب افزود: اين اقدام در راستاي طرح بزرگ كاشت و آبياري درختان در حاشيه معابر و حفظ و نگهداري اين سرمايه هاي با ارزش صورت گرفته است.
وي با بيان اينكه همه شهروندان نيازمند فضاي سبز هستند تصريح كرد: مشاركت مردمي و فرهنگ سازي براي توسعه فضاي سبز بايد تقويت شود تا بتوانيم فضاي سبز استانداردي داشته باشيم.

 



بومي سازي برنامه هاي فرهنگي از سياست هاي سازمان تبليغات اسلامي است

سنندج -خبرنگاركيهان:
معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي كشور گفت: بومي سازي برنامه هاي فرهنگي از سياست هاي سازمان تبليغات اسلامي است.
حجت الاسلام والمسلمين «حسين روحاني نژاد» با بيان اين مطلب افزود: سازمان تبليغات اسلامي حدود دو سال است كه بومي سازي دربرنامه هاي فرهنگي را آغاز كرده است و درسفرهاي استاني يكي از اولويت هاي اساسي ما بررسي برنامه هاي بومي است.
وي مهمترين هدف سفر خود به كردستان را بررسي وضعيت فرهنگي استان در حوزه جوانان، بانوان و گفتمان ها اعلام كرد و اظهارداشت: كردستان از ظرفيت ها و توانمندي هاي مناسبي برخوردار است و بايد براي استفاده بهينه از اين ظرفيت ها اقدامات اساسي به اجرا درآيد. اين مقام سازمان تبليغات اسلامي گفت: استكبار جهاني به كردستان استاني كه به تعبير رهبر معظم انقلاب استان فرهنگي است همچون ساير استان ها چشم طمع دارد و بدنبال فرصتي است تا فرهنگ ما را مورد هجمه خود قراردهد كه خوشبختانه فرهنگ اصيل و ديني منطقه كردستان تمامي اين دسايس و برنامه هاي شوم را نقش بر آب ساخته است.
حجت الاسلام والمسلمين روحاني نژاد اظهار داشت: علماء استان اعم از تشيع و اهل سنت و همچنين دستگاه هايي كه درحوزه تعليم و تربيت تلاش مي كنند، مسئوليت و وظيفه سنگيني در راستاي مقابله با اين دشمن دارند و بايد با هم فكري و انسجام و ارائه كارهايي درقالب كارگروه هاي گفتمان ديني با اين هجمه مقابله كنند.

 



استاندار سمنان: قرارداد تعاوني هايي كه در ساخت مسكن مهر تعلل كنند باطل مي شود

سمنان - خبرنگار كيهان:
استاندار سمنان از تمامي مديران تعاوني ها خواست تا كار ساخت مسكن مهر را به صورت جدي در استان آغاز كنند.
عباس رهي با اشاره به اين كه قرارداد تعاوني هايي كه دركار ساخت و ساز مسكن مهر تعلل كنند باطل مي شود افزود: پروژه مسكن مهر استان تا پايان سال 89 به بهره برداري مي رسد.
وي از اجرا و بهره برداري 532 پروژه مصوب سفر استاني هيئت دولت و 9 پروژه سفر رهبر معظم انقلاب در سال 85 در اين استان خبر داد و گفت: در سفر دور اول هيئت دولت به استان 251 مصوبه در قالب يك هزار پروژه به اجرا درآمد كه هم اكنون از 85 درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار است.
وي پروژه اجراي خط انتقال گاز 48 اينچ از تهران به ميامي و
42 اينچ از استان سمنان به استان هاي شمالي كشور با اعتبار 520 ميليارد تومان و مترور روباز گرمسار به تهران با اعتبار
101 ميليارد تومان و برقي كردن راه آهن تهران، مشهد و آزادراه تهران - مشهد را از جمله پروژه هاي در دست اقدام دولت در استان سمنان نام برد وگفت: در دور دوم سفرهيئت دولت به استان نيز 250 مصوبه با 700 پروژه به تصويب رسيد كه هم اكنون با پيشرفت 35 درصدي برخوردار است.
رهي گفت: استان سمنان به لحاظ اجراي پروژه هاي مصوب سفر هيئت دولت به استان در دور اول در رتبه 13 كشوري قرار گرفت و در دور دوم سفر استاني نيز در مكان 19 جاي گرفت.
استاندار سمنان گفت:
10 درصد پروژه هاي سفر رهبري به استان كه در قالب 279 پروژه بود به انجام رسيد.

 



تاكيد استاندار گيلان بر كشت دوم در اراضي استان

رشت- خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان گفت: تمامي 230 هزار هكتار اراضي كشاورزي استان بايد به زير كشت دوم برود.
روح الله قهرماني چابك در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران استان در رشت افزود: در اين رابطه نبايد نگران كم آبي و بارش هاي زياد باشيم زيرا سازمان خواربار كشاورزي جهاني (فائو) درصدد ترويج راهكارهاي بكارگيري شده استان گيلان در بخش آبرساني و كشت دوم به ساير نقاط جهان به عنوان الگو است. وي ادامه داد بطور كلي عملكرد استان گيلان در بخش غلبه بر خشكسالي به عنوان يك الگواز سوي دولت به كشورهاي جهان معرفي مي شود.وي با اشاره به اينكه در حال حاضر افزون بر 422 ميليون متر مكعب آب پشت سد سفيدرود جمع آوري شده است كه معادل فروردين ماه سال گذشته مي باشد گفت: در عين حال و طي 2 ماه آينده اين ميزان به
550 ميلي متر مكعب افزايش خواهد يافت.
وي تاكيد كرد: البته بايد زمينهاي كشاورزي تا نيمه فروردين ماه آماده و با تنظيم آب سد نشاء آغاز شود. كشاورزان نيز آماده باشند اراضي خود را با آب باران و پروژه هاي آبي براي كشت آماده كنند.
استاندار گيلان هم چنين با تاكيد بر كشت و كار زراعي در سال جديد زودتر از زمان پيش بيني شده گفت: با اين شرايط مي بايد زودتر شخم اول اراضي زده شود و آمادگي براي مقابله با خشكسالي احتمالي را داشته باشيم ضمن اينكه در همين ارتباط حمايت از پروژه هاي كوچك آبي در دستور كار دستگاه هاي ذيربط قرار دارد و اعتبارات آنها نيز تامين شده

 



معاون وزير آموزش و پرورش: آموزش و پرورش سال آينده 60هزار نيرو استخدام مي كند

ساري- خبرنگاركيهان:
سال آينده با هدف جبران كمبود نيروي انساني 60 هزار نفر به استخدام وزارت آموزش و پرورش درخواهند آمد.
علي اصغر يزداني معاون پرورشي و تربيت بدني وزير آموزش و پرورش با اعلام اين خبر در ساري افزود: بخشي از اين نيروها در فعاليت هاي پرورشي بكارگيري مي شوند.
وي كه در جلسه شوراي آموزش و پرورش مازندران سخن مي گفت يادآور شد: سال آينده 2 هزار ميليارد تومان از مطالبات فرهنگيان كشور پرداخت خواهد شد.
وي افزود: با پرداخت بخش اعظم مطالبات بازنشستگان پيش از موعد دستگاه تعليم و تربيت در سال آينده مشكلات در اين بخش به حداقل مي رسد.
يزداني با هشدار در مورد آسيب پذيري ناشي از فناوري هاي نوين مانند تلفن همراه و اينترنت در بين دانش آموزان بر لزوم استفاده آگاهانه و بهينه از تكنولوژي پيشرفته توسط جوانان و نوجوانان تاكيد كرد.
معاون وزير آموزش و پرورش ضرورت پرهيز از سياسي كردن فضاي مدارس را خاطرنشان كرد و افزود: هم اكنون برنامه هاي اجرايي در حوزه تقويت بنيان خانواده ها در مدارس جوابگوي نيازها نيست.
وي گفت: حل مشكلات عرصه تعليم و تربيت به تنهايي از عهده آموزش و پرورش خارج است و همه دستگاه ها در اين زمينه بايد مشاركت كنند.

 



كشت آزمايشي گندم با استفاده از بذرمال آهن

اوز - خبرنگار كيهان: كشت آزمايشي گندم، با استفاده از بذرمال حاوي ميكروالمنت آهن در لارستان انجام شد.
كارشناس ترويج جهاد كشاورزي لارستان با اعلام اين خبر گفت: يك هكتار كشت آزمايشي گندم گواهي شده رقم چمران با استفاده از بذرمال آهن در لارستان انجام شد.
رضا دلير افزود: كشت گندم با استفاده از بذرمال رويي در ساليان اخير در اين شهرستان رواج داشته است كه اينك با ارسال پودر بذرمال آهن به منطقه كشاورزي بريز لارستان و با همكاري مهندس زينت محسني كارشناس ناظر منطقه اين كشت در كنار مزرعه شاهد بريز به طور آزمايشي نيز انجام شده است.
دلير هدف از اين كشت را افزايش رشد رويشي با توجه به قليائي بودن خاك منطقه اعلام كرد.

 



انتصابات جديد درشهرستان ها

خوروبيابانك-خبرنگار كيهان: طي مراسمي «علي اصغر فيروزي» به عنوان رئيس جديد اداره بهزيستي شهرستان خور و بيابانك معرفي شد.
اراك-خبرنگار كيهان: با حضور جمعي از مديران كل ادارات استان مركزي و اصحاب فرهنگ و هنر استان «مصطفي مشايخي» به عنوان مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي معرفي شد.
بابل-خبرنگار كيهان: با راي اكثريت اعضاي شوراي شهر بابل شيروان پارسا مهر به عنوان شهردار جديد اين شهر انتخاب و به كار مشغول شد.
خرمدره-خبرنگار كيهان: طي مراسمي كه با حضور فرماندهي نيروي انتظامي استان زنجان و مسئولان شهرستان خرمدره برگزار شد سرهنگ بهرام علي خليلي به عنوان جانشين فرماندهي جديد نيروي انتظامي اين شهرستان تعيين و به كار مشغول شد.
ساري-خبرنگار كيهان: طي مراسمي كه با حضور قائم مقام سازمان حفاظت از محيط زيست كشور برگزار شد اميد روشن به عنوان مدير كل جديد اين سازمان در استان مازندران معرفي شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14