(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 18 اسفند 1388- شماره 19600
 

بهار از نگاه بچه هاي مدرسه راهنمايي شهيد بينايي منطقه 15 تهران يك سبد بوي بهار
بهار نزديك است
نامه اي به پدربزرگ
آقاي مهربان



بهار از نگاه بچه هاي مدرسه راهنمايي شهيد بينايي منطقه 15 تهران يك سبد بوي بهار

پرواز
بهار آمد و روشن و گرم مشغول پرواز در آسمان شد. كاش مي شد همراهش بودم؛ مثل يك خواب و رؤيا شد؛ خرمي و سبزي برگ درختان؛ مثل يك راه، پيدا شد راهي كه از كنارش گذشتم ولي پيش چشمانم پنهان شد در قرين چشمم روضه اي رفت و آمد؛ اما نديدمش مثل اين كه آن باغ، ميزبان بهار زيبا بود.
سارا بيطرفان كلاس1/1
هديه
اگر ما در زيبايي طبيعت تأمل كنيم از آنها لذت مي بريم مثلاً طبيعت در شكوفه باران بهاري، در رنگ هاي تند و شاد ودرختان پرميوه تابستان، در برگ ريزان پائيز و سپيدي و پاكي معصومانه زمستان ، شكوه و زيبايي خود را به نمايش مي گذارد.
هريك از فصل ها زيبايي خاص خود را دارند اما بعضي ها بهار را عروس فصل ها مي دانند كه با آرايشي يك دست خود را به چشم مي كشد. او بانويي زيباست كه از الطاف خودآگاه است اما با اين همه متانت خود را حفظ مي كند و آرام و بي صدا خود را نمايان مي كند اما چگونه؟ آب يكي از نعمت هاي خداوند است و باران بخشي از نعمت آيينه اي است پهناور كه صورت آسمان در آن پيداست.
آري بارش باران نويدي است از آمدن فصل بهار. در اواخر فصل زمستان همه شاخه ها گويي منتظر قطره آبي هستند. آسمان سخاوتمند شروع به بارش مي كند.
قطرات بلورين باران در يك روز بهاري همه جا را مي پوشاند و گويي حيات را زنده مي كند و اين همان زيبايي طبيعت فصل بهار است. در روزهاي باراني در فصل بهار مردم عكس العمل هايي متفاوت از خود نشان مي دهند. عده اي با سرعت تمام حركت مي كنند تا باران اين نعمت خدايي را با تمام وجود احساس كنند. باران با بارش قطرات خود بر سر انسان ها فصل بهار را خبر مي دهد و سرانجام پس ا زمدتي طولاني به پايان مي رسد اما اين باران هديه اي براي مردم باقي مي گذارد كه آن رنگين كمان زيبا و دلپذير است اين هديه تنها براي كساني است كه تا آخرين قطره زيرباران بمانند.
سارا صباغيان 4/3
فصل شكوفايي

آمد فصل بهار
فصل شكوفايي
فصل بينايي
فصل آشنايي
فصل من است و تو
فصل بيداري
فصل هوشياري
فصل باراني
فصلي پربار است
چون كه بهار درآيد
خواب ها همه سرآيد
در بهار باران مي آيد
صداي چشمه ساران مي آيد
فصل بهار براي ماست
فصل دوستي با ماهاست
فصل بهار گل ها مي آيند
گل هاي سرسبد مي آيند
بهار مثل چراغ
مي شود مهمان باغ
بهار مال من است
درست تو ذهنم است
بهار مال همه است
فصل نفس كشيدن است
فصل زندگي كردن است
زندگي يعني نفس
نفس مال همه است
سرور شاكر
تازه شدن
در ذهن بعضي ها بهار معني از نو شروع كردن تازه هاست و عاشقانه زيستن تمناي بهار. همگام شدن با فصل بهار هم مي تواند معني تازه دوباره زيستن باشد بياييد به بهار زيبا بنگريم شايد براي ما هم معناي تازه اي داشته باشد.
بهاره ابراهيمي مهر 2/3
مادر
مادر اي مونس تنهاي ام
مادر اي بهار زندگي ام
مادر اي بهترين من
مادر اي گل اميدم
مادر اي اميد من
مادر اي فرشته من
مادر اي نازنين من
مادرم دوستت دارم
بهترين من!

كلاس 1/1 عرفانه
جيريايي

بهاره بهاره
خاله بهار ميادش
شادي و شور مياره
آهاي آهاي بچه ها
بچه هاي نازنين
بچه هاي عزيز ايران زمين
دست بدين به هم
بگين همه با هم يك صدا
بهاره بهاره
خاله بهار مياره
سبد سبد شكوفه
گل هاي رنگي رنگي
سوسن، لاله ورز
به خونه ها مياره
صلح و صفا و دوستي

كلاس 1/ 1 عرفانه جيريايي
نام بهار
بهار، بهار، كلمه زيبايي است. وقتي نام بهار مي آيد بي اختيار و ناخودآگاه، سرسبزي و رويش در ذهن مان شكل مي گيرد. در بهار زمين زنده مي شود و طبيعت جان دوباره مي گيرد .برف كوهها شروع به آب شدن مي كنند و درختان جوانه مي زنند و شكوفه مي دهند. در بهار طبيعت واقعاً دل انگيز است و طبيعت بسيار چشم نواز و لذت بخش واقعاً انسان را به وجد مي آورد و واقعاً فصل شعرا است و انگار انسان هم با طبيعت جان مي گيرد .بوي بهار و هواي آن چقدر زيباست و علاوه بر اينكه طبيعت بسيار باطراوت است احساس مي كني همه چيز با طراوت شده و خلاصه همه چيز بوي تازگي زندگي و اميد و حيات مي دهد. هرچند همه كارهاي خداوند بسيار زيبا و بجاست و هرچيز به جاي خويش نكوست ولي اي كاش هميشه بهار بود! با آغاز فصل بهار حيوانات از خواب زمستاني بيدار مي شوند و از لانه هاي خود بيرون مي آيند و به هواي پاك و زيباي بهار لبخند مي زنند و پرندگان خوش الحان آواز سرمي دهند. نمي دانم توجه كرده ايد يا نه ولي من تجربه كرده ام و ديده ام كه در بهار بيشتر افراد لبخند به لب دارند و خندانند. خلاصه در وصف بهار و از اوصاف آن هرچه بگويم بازهم حق مطلب را ادا نكرده ام ، اميدوارم وجودتان ، دلهايتان، لحظاتتان و افكار و انديشه تان نيز مثبت و زيبا و بهاري باشد.
فاطمه نصيرپور 3/3
پر از زيبايي
زمستان با تمام سردي و سپيدي زمين بار خود را برداشته و به راه ديگري مي رود و جاي خود را به بهار سرسبز مي دهد و بهار لباس هاي جديدي پوشيده و در حال نزديك شدن است.
بهار پر از زيبايي است زيبايي هايي مانند شكوفه زدن درختان به آواز خواندن پرندگان و صحبت كردن با زبان خود با خداي مهربان و ...
بهار فصلي است كه اقوام براي ديدن و از بين بردن كدورت ها به خانه ي يكديگر مي روند و از احوال يكديگر پرس وجو مي كنند بهار فصل ترك كردن رفتارهاي بد است. در بهار كودكان با هم نوعان خود به پارك ها رفته وبازي مي كنند. بهار تمام مردم را در دل خود خوشحال نگه مي دارد در بهار هيچ كودكي ناراحت نيست بلكه فقرا و بي نوايان نيز سعي مي كنند ناراحتي هاي خود را كنار گذاشته و سال جديد را با خوشحالي و اميد به فردا آغاز كنند.
ميترا چراغي كلاس سوم
نشانه هايي از خدا
هر فصلي براي خودش حالت خاص و زيبايي بخصوصي دارد.بهار نماد سبز و شاد بودن را دارد فصلي است كه درختان شكوفه مي زنند و گل ها باز مي شوند. در طول سال چهار فصل داريم: زمستان، بهار، پاييز تابستان. در فصل بهار هوا ملايم و خوب است، بهار به اين معني است كه باسبز شدن چمن ها و درختان خداوند عيدي تازه اي به درختان و بوته هاي سبز مي دهد. در بهار هم انسان ها بايد سعي كنند كه مانند درختان كه سبز مي شوند و شكوفه مي زنند مانند آنها بتوانند رفتار و كردارهاي بد خود را كنار بگذارند تا بتوانند شاد باشند. اين چهار فصل به تمام انسانها اين را مي خواهند بگويند كه تمام اين فصل ها و گذر شب و روزها وجود خداوند حاكم را بيان مي كند. هر فصلي كه مي گذرد نشانه هايي را با خود مي آورد در تابستان درختاني كه شكوفه داده اند با بارور شدن آنها ، ثمره و نتيجه خود را در تابستان به عمل مي آورند و در پاييز كه با زرد شدن برگ درختان و ريزش برگها بر روي زمين و اينكه نسيم ملايم هوا كمي رو به سردي مي رود و ميوه هاي مخصوص خود را دارد و در زمستان هم كه درختان خالي از برگ مي شوند و برف جاي بوته ها و برگ هاي آنها را مي گيرد و نسيم ملايمي كه در بهار مي وزد و به سردي مي رود همه و همه اين ها نشانه هاي جود خداوند عظيم و بلندمرتبه اي را مي دهد كه براي كساني كه اين نشانه ها براي آنها مفهومي ندارد كمي در آن ها بينديشند. با آب شدن برف ها و يخ ها كه در فصل زمستان بسته شده بود آواز خوش بهار به تمام انسان ها و پرندگان نويد مي دهد. پرندگان با آواز خواندن زيبايي خاصي كه بهار با خود مي آورد را به نوبه خودشان جشن مي گيرند. بهار شادي و تلاش را همراه با خود مي آورد و انسانها براي شاد بودن مانند بهار تلاش مي كند.
بهار يعني طراوت يعني تازگي و زندگي نويي را شروع كردن.
الهه خليل ارجمندي
صداي پاي بهار
اسفند صداي پـاي بهار را به غنچه هاي ايران زمين مژده مي دهد.
اسفند با آمدن بهار به ماه عسل با زمستان مي رود.
زمستان و ننه سرما جاي خود را به عمو نوروز و بهار مي دهند و بچه ها خود را براي خريدن لباس هاي نو آماده مي كنند و بچه ها خود را آماده مي كنند، تا عيدي بگيرند.
گل باران اسفند عزيز كه با آمدن بهار به خواب شيرين فرو مي رود.
¤ خجسته باد اين بهار و هر بار
مريم آرميون
اول راهنمايي
نوروز
تغيير فصل يكي از ملموس ترين نشانه هاي قدرت خداوند بر روي زمين است و فصل بهار نمونه بلند حيات پس از مرگ ورستاخيز محسوب مي شود، در همه آئين هاي الهي به كرات به فصل بهار براي تجسم رستاخيز در ذهن آدميان اشاره شده و در ادبيات جهان نيز بركت، روشنايي، درستي، سلامت، صلح و هرآنچه كه نشان از پاكي و منشاء خير دارد با بهار به تصوير كشيده شده است به طوركلي بهار نماد پايان پليدي و آغاز نيكي هاست.
آنگاه كه دامن صحرا سبزفام شده و درختان از پس زمستاني سرد بيدار مي شوند و شكوفه مي دهند و نواي دلكش بلبل بردشت ها طنين مي اندازد، بهانه اي نيكوست براي برپايي جشني به شكرانه حضور بهار كه نويد زندگي مي دهد.
جشني به مفهوم ستايش و پرستش خداوند به سبب توفيق ملاقات بهار.
اين جشن در عين حال يكي از بامعناترين آئين هاي بشري است زيرا در اين آئين ذهن آدمي متوجه عالم بالا مي شود و معنويت چهره بارزي از خود نشان مي دهد.
درواقع جشن نوروز در ابتداي فصل بهار يكي از برجسته ترين وجوه زندگي بشري كه حاصل آن سازندگي، ابتكار و نوآوري است را به عنوان ارزشي درخور توجه، موردتأكيد قرار مي دهد، بنابراين نوروز به حقيقت معنوي و كمال نفس انسان توجه مي كند و به حقيقتي به نام تمجيد حيات اشاره دارد.
نوروز با همراهي بهار نگاه لطيف و جديدي به حيات و زندگي را درخود نهفته و لزوم حركت در تكامل را به انسان نهيب مي زند، حركتي در مسير كمال برتر كه از طريق معنويت، نيايش و عبادت حاصل مي شود، به بيان بهتر نوروز از آنجايي موردتوجه قرار دارد كه در آغاز فصل بهار رخ مي دهد، فصلي كه با تحول و دگرگوني عيني همراه است.
هرچند تحول در طبيعت امري اجباري است اما انسان با نگرش به ماهيت اين تحول مي تواند به آن به صورت امري الهي بنگرد و دگرگوني حقيقي را همراه با نوشدن طبيعت در خود ايجاد كند، از اين روست كه در زمان تحويل سال و آغاز فصل بهار از خداوند مي خواهيم كه به بهترين شكل تحول را به ما عطا فرمايد .
«يا محول حول و الاحوال حول حالنا الي احسن الحال»
«پروردگارا، همه ابعاد زندگي ما را دچار تحول كن و حيات و زندگي تازه اي را همراه با طبيعت به ما ارزاني دار»
و چه زيبا فريدون مشيري سرود:
بوي سبزه، بوي خاك
شاخه هاي شسته، باران خورده، پاك
آسمان آبي و ابر سپيد برگ هاي سبزبيد
عطر نرگس، رقص باد نغمه شوق پرستوهاي شاد
خلوت گرم كبوترهاي مست
نرم نرمك مي رسد اينك بهار
خوش به حال روزگار
خوش به حال چشمه ها و دشت ها
خوش به حال دانه ها و سبزه ها
خوش به حال غنچه هاي نيمه باز
خوش به حال آفتاب
گر نكوبي شيشه غم را به سنگ
هفت رنگش مي شود هفتاد رنگ
محدثه اسماعيلي 2/3
صبح
صبح مي آيد و سياهي شب از بين مي رود.
اي صبح زندگي من بيا! بيا تا گل پيش پايت شكوفا شود، بيا تا ظلم و ستم زير قدم هايت نابود شود همه ما به انتظار صبح و روشنايي زنده ايم مولاجان مهدي بيا!
نفيسه مرادي (صبا) تهران 12ساله

فصل شادي
بهارچه شادمان است
بهار چه مهربان است
بهار چه پرشكوفه
بهار چه رنگ رنگ است
بهار فصل شادي
بهار فصل خوبي
بهار فصل خنده
بهار فصل بازي
اي كودك زرنگم
اي كودك قشنگم
بهار همچون كتاب
هست دوستي مهربان
بهار فصل خوبي
بهار دوست خوبي
ارمغان بهار
مي خواهم بهار كه سرشار از زيبايي و رنگ هاي زيباي خداوند است، را توصيف كنم. بهار كه از راه مي رسد، زمين سرد و خزان زده لباس پر از گل و سرسبز خود را مي گستراند و خاك سرد و بي روح گل هاي رنگارنگ را، در دامان خود مي پروراند؛ اين خود بر زيبايي اين فصل زيبا مي افزايد. بهار غرق زيبايي و رنگ هاي گرم، كه چشم را نيرو ودل را نشاط مي بخشد است. كم كم پيله هاي زيباي پروانه ها مي شكافند، و پروانه هاي زيبا و شاداب را به ارمغان مي آورد كه، خود مي دانيد اين اتفاق در بهار رخ مي دهد.درختان شكوفه هاي زيباي خود را تبديل به ميوه هاي خوش رنگ وخوش مزه اي مي كند، كه مي توان از آن لذت برد. اگر كمي گوش هايتان را تيز كنيد، صداي نم نم باران را كه، به همراه خود نسيم بهاري را به همراه دارد، به گوش مي رسد، معمولاً در فصل بهار باران زياد مي بارد، كه باعث به ثمر رسيدن اين گل ها و درختان زيبا و دل آرا مي شود.
در اين فصل درختان شكوفه هاي زيبا را همچون، مادران مهربان محكم به آغوش مي فشارند، تا روزي به ثمر برسند و نتيجه تلاش خود راببيند. با شنيدن كلمه ي بهار به ياد حيوانات و اتفاقات شيريني مي افتيد، كه ممكن است رخ بدهند. بايد كم كم از فصل سرما خداحافظي كرد و خود را آماده ي ديدن فصل هاي زيباي خداوند كرد.
زهرا رضايي
كلاس: 5/2
گل ها
بچه ها بچه ها خندانند
گل ها گل ها شادابند
فصل ها فصل ها زيبايند
آسمان ها آسمان ها آبي اند
برگ ها برگ ها رنگارنگ اند
سبزه ها سبزه ها تازه اند
درختان درختان قوي اند!
رمضان پور
طراوت

به نام الله كه آفريننده ي زيبايي هاست
باز بهاري ديگر از راه مي رسد. بهاري كه در نوع خود بي نظير است و بيانگر قدرت آفريدگاري دانا و تواناست. همه مات و مبهوت اين زيبايي ها هستند. با فرا رسيدن بهار، طبيعت جلوه ي ديگري به خود مي گيرد همه چيز و همه جا رنگ تازگي به خود مي گيرند درختان كه نماد سرسبزي و سربلندي مي باشند رخت نو بر تن مي كنند و مانند عروسي سفيدپوش مي شوند. شكوفه هاي بهاري جلوه ي بسيار زيبايي به طبيعت مي دهند. چهره ي شهر طراوت و تازگي خوبي به خود مي گيرد.
درك كردن و توصيف كردن قشنگي هاي بهار مستلزم داشتن ذوق و قريحه مي باشد. با فرا رسيدن فصل بهار ديد و بازديدها آغاز مي شود و كينه ها كنار گذاشته مي شوند چون خصلت فصل بهار طراوت و تازگي مي باشد پس همه چيز بايد نو شوند. قشنگترين و زيباترين لحظه ها در فصل بهار لحظه سال تحويل است كه همه براي سلامتي همديگر دعا مي كنند و آرزوهاي خود را بيان مي كنند و از خداوند منان خواهانند كه تمامي بيماران را شفا دهند و مشكلات و گرفتاريهاي همه برطرف شود و انشاءالله كه سال پرخير و بركتي در انتظار همه باشد به اميد چنين روزهايي.
مريم عبدالحميدي


 



بهار نزديك است

دقيقه ها به شوق رسيدنش به شمارش افتاده اند و به جاي
راه رفتن بر روي صفحه ساعت مي دوند.
آري برگ درختان به شوق ديدن او با تمام وجود به زمين مي افتند. اين برگ هاي زرد و نارنجي هم انتظار بهار و سبز را مي كشند تا لباس سبز طراوت بر تن طبيعت بپوشاند. دل شكستن خوب نيست اما شكستن دل غنچه چه حظ و لذتي دارد هنگامي كه مي شكند و صداي شكستنش را همه جا برمي دارد و استشمام عطر آن همه را مدهوش مي كند و اين آخرين ستاره شب است كه در شكوه و جنبش ابرها چشم خسته ايام و چهره غبارآلود زمين را مي شويد و اينك در باور باغچه غنچه شاد در صفاي صبحگاهان، عطر كوهستان ها، در لب خوش خنده خورشيد از ستيغ كوه در حرير اين آسمان آبي ياد بهار تلألوء اين خطه از سرزمين ذهن منست.
زهرا مرادي (رها)

 



نامه اي به پدربزرگ

سلام پدربزرگ، اميدوارم در هر نقطه اي از بهشت كه هستي حالت خوب باشد. خوشابه حالت چون توانستي از اين زندان بزرگ رهايي يابي و با اعمال خوبت، كليد بهشت جاودانه را به دست بياوري. خوشا به حالت از اين كه ديگر گرفتار غم و اندوه نمي شي و بر عكس ما كه بايد همش دنبال توده اي خاك باشيم تا بتوانيم با آن چاله هاي مشكلاتمان را پر كنيم. از پله هاي سعادت بالا مي روي و فاصله ات را با خدا نزديك و نزديك تر مي كني. اما پدربزرگ هدفم از نوشتن نامه، اين هايي كه گفتم نبود بلكه اين بود كه مي خواستم برايت غصه اي را كه مدت هاست در گلويم سنگيني مي كنه بازگو كنم، غصه اي را كه احتمالاً امروزه در بسياري از خانواده ها پيدا مي شه و هيچ كس هم به فكر حل كردن آن نيست. اصلاً نمي دانم چرا بايد اين مشكلات به وجود بيايد؟ چرا بايد ارزش خواهر و برادري فقط تا زماني كه سايه بزرگ تر ها بر سر افراد خانواده است، حفظ شود؟ چرا بايد بعد از فوت پدر و مادر حرمت ها از بين برود؟ اصلاً چرا بايد از بين برود مگر ما با هم خواهر و برادر نيستيم از يك جنس، از يك پدر نيستيم، پس چرا فقط به دنبال راهي مي گرديم كه بر ديگري ضربه وارد كنيم؟ آن را تخريب كنيم و سعي كنيم او را پيش ديگران بد نشان دهيم و هزاران هزار كار بد ديگر كه باعث مي شود شخصيت آدمي زير سؤال رود. پدربزرگ خوشبختانه تا الان در خانواده ما، هنوز موارد بالا ديده نشده به غير از چند مورد خيلي كوچك. و نگراني ام اين است كه خداي نخواسته وحدت ما هم از بين برود. خلاصه عذر مي خواهم كه سر شما را درد آوردم اميدوارم يه روزي برسه كه بتونيم شما را ملاقات كنيم.
نويد درويش (قاصدك)

 



آقاي مهربان

خصوصيات مردي را برمي شمارم كه آفتابي مهربان است
مردي بزرگ كه علاوه بر سخنان دل نشينش نور چهره او همه را به سوي خود مي خواند. سخن مي راند و از هر كلامش روايتي تكرار مي شود روايتي از تاريخ. از حوادث اسلام و به دنبالش انقلاب اسلامي از سخنان ائمه تا امام خميني(ره). با نگاهي كه نشان از بينش و بصيرتي پيامبرگونه دارد
مظلوميت علي و يارانش را گوشزد مي كند مظلوميتي ابدي.
با قنوت سبزش ما را به ياد روزهاي ترور و ايثار مي اندازد، روزهايي كه خداوند محبش را از مرگ احتمالي نجات داد تا ما از نابودي حتمي بگريزيم.
ارمغان هميشگي او براي ما هدايت است. هدايت در فضاي مسموم فتنه ها. در زماني كه هر تنفس اضافي مي تواند مرگ حتمي را به دنبال داشته باشد.
پندهاي پدرانه و دلسوزانه اش در اين بيست سال چون نور به كمك كساني آمد كه به دنبال فتح غار تاريك آينده بودند.
نوري كه ظلمت غار را به روشنايي اميد نويد داد.
شيرمردي كه مردم جهان او را به عنوان فرزند روحاني امام روح ا... كه نيك نامي را از او به ارث برده است، مي شناسند.
رهبري فرزانه كه مبارزه بزرگ جنبش مقاومت - سيدحسن نصرا... - سخنان خود را بعد از خدا و طلب ياري از ائمه اطهار (ع) با سلام و درود بر وي آغاز مي كند تاروحش را در برابر ذلت ها و وسوسه ها مقاوم سازد.
دلير مردي كه با آن سخنراني تاريخي - 29/3/سال جاري - و اشك هاي پاكش ارادت خالصانه خويش را به مهدي موعود (روحي فداء) رساند و گردباد مظلوميتي را كه از جدش علي (ع) به ارث برده است را يادآور شد.
... و در آخر
اميد شيفتگان آسمان امامت به روزي است كه چنين مردي ايران اسلامي را تحويل صاحب اصلي اش گرداند.
الهي آمين
فاطمه اكرمي 15 ساله تهران دبيرستان فجر

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14