(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 18 اسفند 1388- شماره 19600
 

نيويورك تايمز از تمايل آمريكا براي مداخله نظامي در سومالي خبر داد
ارتش كره شمالي همزمان با رزمايش واشنگتن و سئول به حال آماده باش درآمد
500 نفر در درگيري هاي قبيله اي نيجريه كشته شدند
تظاهرات 30 سازمان آمريكايي عليه اسرائيل قصاب غزه را به واشنگتن راه ندهيد
مدرسه اي هم براي جاسوسان!
حيرت جهانيان از حضور گسترده مردم در انتخابات عراق
بررسي استراتژي دفاعي لبنان در كنفرانس امروز بيروت
انفجار مركز پليس لاهور 13 كشته و 67 مجروح بر جاي گذاشت
نخست وزير ژاپن: مشكل پايگاه آمريكا حل نشود استعفايم حتمي است
چاوز خبر داد عصبانيت كاخ سفيد از تشكيل يك سازمان منطقه اي بدون آمريكا



نيويورك تايمز از تمايل آمريكا براي مداخله نظامي در سومالي خبر داد

روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز از تمايل آمريكا براي مداخله در سومالي در آينده نزديك خبر داد.
به گزارش فارس، نيويورك تايمز نوشت: يك منبع آگاه در واشنگتن كه خواست نامش فاش نشود گفت: دولت سومالي طي هفته هاي آينده به پايگاه هاي شورشيان در موگاديشو حمله مي كند تا كنترل پايتخت را در دست بگيرد.
وي افزود: احتمال مشاركت نيروهاي ويژه آمريكا در اين عمليات براي كمك كردن به دولت مركزي سومالي بسيار محتمل است.
به گفته اين منبع آگاه در واشنگتن اين عمليات شامل حملات هوايي همراه با عمليات ويژه اي است كه در زمين انجام مي شود و پس از آن احتمالا نيروهاي آمريكايي به پايگاه هاي خود باز خواهند گشت.

 



ارتش كره شمالي همزمان با رزمايش واشنگتن و سئول به حال آماده باش درآمد

با آغاز رزمايش نظامي مشترك آمريكا و كره جنوبي، ارتش كره شمالي با صدور اطلاعيه اي از آماده باش كامل نيروهاي مسلح خود خبر داد.
به گزارش ايرنا، به نقل از خبرگزاري كره شمالي، ارتش كره شمالي ساعاتي پس از آغاز رزمايش مشترك آمريكا و كره جنوبي در آب هاي شبه جزيره كره با صدور يك اطلاعيه، ضمن اعلام خبر آماده باش كامل نيروهاي مسلح خود، از مردم كشورش نيز خواست براي پاسخ به اين رزمايش آماده باشند.
بر اساس اين گزارش رزمايش مذكور با حضور 38 هزار نظامي از روز دوشنبه آغاز و به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت. گفتني است هفته گذشته مقامات كره شمالي نسبت به برگزاري اين رزمايش هشدار داده و اعلام كرده بودند، اين امر موجب توسعه رقابت هاي تسليحاتي هسته اي شده و پيونگ يانگ را مجبور به تقويت نيروي بازدارندگي اتمي خود مي كند.

 



500 نفر در درگيري هاي قبيله اي نيجريه كشته شدند

منابع خبري از كشته شدن دست كم 500 نفر در درگيري هاي قبيله اي در كشور آفريقايي نيجريه خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، اين درگيري ها در شهر «جوس» در استان «پلاتو» در مركز نيجريه در روز يكشنبه روي داد و صدها خانه و مغازه طعمه حريق شد.
«دان ماگانگ» رئيس روابط عمومي استانداري جوس در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه تعداد كشته شدگان در درگيري را نزديك به 500 نفر ذكر كرد و گفت: نيروهاي امنيتي و پليس 95 نفر را نيز دستگير كرده است.
درگيري ها زماني آغاز شد كه افراد منتسب به قبيله «فولاني ها» يكشنبه شب به سه روستاي قبيله «پيروم» در جنوب شهر جوس حمله برده و تعدادي از آنها را كشته و زخمي كردند.
از سوي ديگر «گودلاك جاناتان» معاون رئيس جمهور نيجريه به دنبال بروز حوادث خشونت آميز در مركز اين كشور، در استان «پلاتو» و استان هاي مجاور آن حالت فوق العاده اعلام كرد.
در همين حال شبكه خبري الجزيره به نقل از «گريگوري يانلوگ» سخنگوي استانداري پلاتو تعداد كشته شدگان را بيش از 300 نفر اعلام كرد كه اكثر آنها را زنان و كودكان تشكيل مي دهند.
يك شاهد عيني نيز به الجزيره گفت: نزديك به 120 جسد از قربانيان حوادث روز يكشنبه را مشاهده كرده است كه در بين آنها، تعداد زيادي زن و كودك به چشم مي خورند.
اين شاهد عيني كه زن و دو فرزند خود را از دست داده است، افزود: ما ديگر به حكومت اعتماد نداريم، چرا كه در مدت چند ساعتي كه اين كشتار انجام شد، هيچ مامور پليسي را مشاهده نكرديم كه جلوي مهاجمان را بگيرد.
اين در حالي است كه در ماه ژانويه سال جاري ميلادي در درگيري بين مسلمانان و مسيحيان در شهر جوس بيش از 326 نفر كشته و بسياري نيز زخمي شدند.
گفتني است شهر جوس در حد فاصل شمال مسلمان و جنوب مسيحي نيجريه قرار دارد و هر از چندگاهي شاهد حوادث خشونت بار است.


 



تظاهرات 30 سازمان آمريكايي عليه اسرائيل قصاب غزه را به واشنگتن راه ندهيد

تعداد 30 سازمان آمريكايي و يهودي با برپايي تظاهراتي گسترده در شهر نيويورك سياست هاي خصمانه رژيم صهيونيستي را محكوم كردند و از دولت واشنگتن خواستند قصاب غزه را به آمريكا راه ندهد.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از روزنامه صهيونيستي «جروزالم پست»، تظاهركنندگان با سردادن شعار «قصاب غزه را بيرون كنيد» و «قاتل كودكان فلسطيني را دستگير كنيد» سفر گابي اشكنازي رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي به آمريكا را محكوم كردند.
تظاهركنندگان اشكنازي را عامل اصلي جنگ 22 روزه غزه دانستند و خواستار بازداشت و محاكمه وي شدند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات لباس هاي سياه رنگ پوشيدند تا ناراحتي خود را به خاطر شهيدان نوار غزه نشان دهند.
گفتني است در جنگ 22 روزه ارتش رژيم صهيونيستي در نوار غزه بيش از 1450 فلسطيني به شهادت رسيدند.
گفتني است گابي اشكنازي روز گذشته به آمريكا سفر كرد تا در نشست سالانه موسوم به دوستان ارتش اسرائيل در آمريكا و نيز مراسمي در همين زمينه كه در نيويورك و ميامي برگزار خواهد شد شركت كند.
قرار است اشكنازي با جيمز جونز مشاور رئيس جمهور آمريكا در امور امنيت ملي و «مايكل مولن» رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا ديدار كند.
از سوي ديگر تعدادي از قضات، وكلاي حقوقي سرشناس و نمايندگان سابق پارلمان هاي كشورهاي اروپايي در اين روزها سعي دارند شكوائيه اي را عليه رژيم صهيونيستي به يكي از دادگاه هاي اسپانيا ارائه كنند.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين به نقل از راديو عبري، اين قضات و وكلا و نمايندگان سازمان ويژه اي را به همين منظور تشكيل داده و نام فيلسوف معروف انگليس «برترانت راسل» را بر آن گذاشتند كه قرار است از طريق آن شكوائيه هايي را عليه «اسرائيل» و رهبرانش به اتهام ارتكاب جنايات جنگي و نقض قوانين بين المللي تنظيم كنند.
امانتي برگردن تمامي مسلمانان
رئيس جمعيت علماي فلسطين تأكيد كرد، مسئله فلسطين، قدس و مسجد مبارك الاقصي امانتي بر دوش امت هاي اسلامي و عربي است و آنها بايد از اين مكان مقدس حمايت كرده و براي نجات آن از يهودي سازي دست به اقدامي فوري بزنند.
شيخ «حامد بيتاوي» گفت، تجاوزات بي وقفه رژيم صهيونيستي عليه قدس اشغالي و يهودي سازي آن نيازمند اقدامات عملي ملت ها و سران آنها براي توقف اين تجاوزات است.
«تيسير التميمي» قاضي القضات فلسطين نيز از اعراب و مسلمانان به ويژه سازمان كنفرانس اسلامي و اتحاديه عرب خواست به دفاع از مسجد الاقصي پرداخته و گام هاي عملي براي حفظ آثار اسلامي آن و ساير مقدسات اسلامي در فلسطين بردارند.
همچنين شيخ «يوسف جمعه سلامه» امام جمعه مسجدالاقصي اظهار داشت، تلاش هاي اسرائيلي براي يهودي سازي بيت المقدس و حرم مسجدالاقصي ادامه دارد.
از سوي ديگر «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه تأكيد كرد كه فلسطين آرمان ماست و هيچ وقت از دستور كار ما حذف نشده و نخواهد شد.
وي در گفت وگو با يك هيئت فلسطيني يادآور شد، ما يك پيكره واحد هستيم و جنايات اسرائيل عليه ساكنان نوار غزه احساسات تمامي ملت تركيه را جريحه دار كرد به همين خاطر مي خواهيم تأكيد كنيم كه مسئله فلسطين مسئله خاورميانه است و مسئله خاورميانه مسئله دنيا است.
«سليم الحص» نخست وزير پيشين لبنان نيز تأكيد كرد، سران عرب بهاي كنار گذاشتن فلسطين را خواهند پرداخت.
گفتني است به رغم واكنش هاي داخلي، منطقه اي و جهاني به تجاوزات رژيم صهيونيستي، اين رژيم همچنان به جنايات خود عليه فلسطيني ها ادامه مي دهد و در تازه ترين اقدام جنايتكارانه خود به تشكيلات خودگردان فلسطين تأكيد كرده كه اگر اعتراضات فلسطيني ها را در كرانه باختري سركوب نكند اين رژيم دست به كار خواهد شد و با شدت بيشتري با فلسطيني ها برخورد خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، يك منبع فلسطيني به روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» گفت كه اسرائيل چند روز پيش پيامي را براي تشكيلات خودگردان فلسطين ارسال كرده كه در آن هشدار داده بايد اعتراضات مردمي در كرانه باختري كنترل شود و از حضور مقامات فلسطيني در اين تظاهرات جلوگيري شود و از تبديل شدن اين اعتراضات به درگيري ممانعت شود.
مقامات رژيم صهيونيستي همچنين به مقامات تشكيلات خودگردان فلسطين گفته اند كه آنها بايد جلوي تحريك ها درباره موضوع مسجدالاقصي و بيت المقدس را بگيرند و تبليغات عليه كالاهاي اسرائيلي را نيز متوقف كنند.
اين مقام فلسطيني در ادامه گفت كه مقامات رژيم صهيونيستي هشدار داده اند اگر جلوي تحريك فلسطينيان و اعتراضات آنها گرفته نشود، اسرائيل همكاري با تشكيلات خودگردان فلسطين را كاهش داده و دستگيري فلسطينيان در مناطق تحت كنترل خود را افزايش مي دهد.
طي روزهاي اخير و در پي تصميم صهيونيست ها براي يهودي سازي آثار فلسطين، اعتراضات و تظاهرات در مناطق فلسطيني افزايش يافته است.
محبوبيت حماس
نظرسنجي يك مركز پژوهشي در آمريكا نشان داد كه ميزان محبوبيت خارجي جنبش حماس افزايش يافته است.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از روزنامه مصري «المصريون» ميزان محبوبيت حماس بعد از گذشت چهار سال از پيروزي در انتخابات قانونگذاري فلسطين در بين مردم اردن و مصر نيز افزايش يافته است.
مطابق اين نظرسنجي، محبوبيت حماس در بين كرانه باختري رود اردن نيز افزايش چشمگيري داشته است.
اين در حالي است كه مطابق اين نظرسنجي محبوبيت محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين كاهش يافته است.
ساير رويدادها
¤ يك گزارش حقوقي فلسطيني اعلام كرد كه اشغالگران صهيونيست از سال 1967 تاكنون بيش از 15 هزار زن فلسطيني را به اسارت گرفته اند.
¤ يكي از رهبران حماس تأكيد كرد، تحقق آشتي ملي بر روند مقاومت تأثيري نخواهد گذاشت.
¤ رژيم صهيونيستي مخالفت خود را با ورود رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا به غزه اعلام كرد.
¤ خانواده المبحوح فرمانده ارشد حماس خواستار تسريع در روند تحقيقات درباره ترور وي از سوي پليس دبي شدند.
¤ احزاب و شخصيت هاي اسلامگراي اردن خواستار لغو طرح صلح عربي در نشست سران عرب كه قرار است در ليبي برگزار شود شدند.
¤ در ديدار رئيس جمهور سوريه با وزير خارجه تركيه بر ضرورت توقف تجاوزات صهيونيست ها تأكيد شد.
¤ پادشاه عربستان در پيامي به بشار اسد رئيس جمهور سوريه خواستار نقش آفريني اين كشور براي ثبات منطقه شد.


 



مدرسه اي هم براي جاسوسان!

بزودي جاسوسان و مأموران مخفي فرانسه مدرسه اي براي خودشان خواهند داشت تا همه فوت و فن اين كارها را در آن ياد بگيرند!
مي گويند، اين «آكادمي اطلاعات» طبق خواسته رئيس جمهور «نيكلا ساركوزي» تأسيس مي شود كه «اطلاعات» را يكي از اولويت هاي خودش قرار داده است! حالا، آن طور كه روزنامه «لوموند» مي نويسد، اين مدرسه كه هدفش بهبود مهارت هاي «جامعه اطلاعاتي» فرانسه است، چيزي شبيه به سازمان «سيا» آمريكايي است و يك آموزش چند هفته اي در آن به مأموران اجازه خواهد داد چشم اندازهاي تهديداتي كه عليه فرانسه وجود دارد را ببينند و يا در آن تجديد نظر كنند. البته، مي گويند فكر تأسيس يك چنين آكادمي آموزشي در «كتاب سفيد امنيت و دفاع ملي» فرانسه بوده كه در 17 ژوئن 2008 چاپ شده، و اصل اين فكر هم دوباره در قانون برنامه ريزي نظامي فرانسه آمده كه تابستان گذشته براي سال هاي 2009 تا 2014 تصويب شده است. حالا، قرار است اين مدرسه به يك «گذرگاه» لازم و ضروري براي پيشرفت در حرفه جاسوسي تبديل شود و مكاني براي ملاقات مأموران با هم و آشنايي بهتر با همديگر باشد.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



حيرت جهانيان از حضور گسترده مردم در انتخابات عراق

مشاركت گسترده و فراتر از حد تصور مردم عراق در انتخابات پارلماني اين كشور، حيرت محافل سياسي و رسانه اي را برانگيخت.
به گزارش خبرگزاري ها، رسانه هاي عراقي حضور مردم اين كشور در انتخابات پارلماني روز يكشنبه را گسترده و چشمگير توصيف كردند. اين رسانه ها ميزان حضور را حدود 65 درصد دانستند.
«نوري مالكي» نخست وزير عراق، اين مشاركت گسترده را حماسه اي ملي خواند و گفت: در روز انتخابات تمامي طرح ها و تهديدات تروريست ها، نقش بر آب شد.
پايگاه خبري «صوت العراق»، «عراق الغد»، «البصره نيوز» و حتي رسانه هاي نزديك به جريان هاي بعثي نيز حضور مردمي در انتخابات را گسترده دانستند. در برخي از مناطق مثل استان «دياله» اين حضور مردم در پاي صندوق هاي رأي، حتي تا 90 درصد هم رسيد. اين رقم براي استان اربيل (منطقه خودمختار كردستان عراق) نيز 76 درصد اعلام شد.
بيشتر روزنامه هاي عربي هم مشاركت مردم در انتخابات را گسترده و فراتر از تصور خود دانستند. به نوشته اين روزنامه ها، اين مشاركت گسترده در شرايطي انجام شد كه جو ناآرامي هم در برخي مناطق، مثل بغداد، و بعقوبه نيز حاكم بود. به عنوان نمونه، روزنامه «شرق الاوسط» طي گزارش مفصلي نوشت، مردم عراق انفجارها را در روز رأي گيري ناديده گرفتند و در پاي صندوق ها به طور گسترده حاضر شدند.
حضور گسترده عراقي ها، مقامات آمريكايي، رسانه هاي انگليسي و دبيركل سازمان ملل را هم به تحير واداشت؛ «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا و سران كشورهاي اروپايي شجاعت عراقي ها را تحسين كردند. «رابرت گيتس»، وزير دفاع آمريكا نيز گفت: مشاركت مردم بسيار بالا و فراتر از حد تصور بود. غربي ها انتظار داشتند حضور مردم در پاي صندوق هاي رأي ضعيف تر از چيزي باشد كه خود يكشنبه گذشته شاهد آن بودند و به همين خاطر، حضور پرشور و گسترده مردم عراق، حيرت غرب و رسانه هاي غربي را برانگيخت. روزنامه آمريكايي «فاينشنال تايمز» نوشت: رأي دهندگان عراقي در اين انتخابات مهم، مقابل بمب گذاران ايستادند و مقاومت كردند. روزنامه انگليسي «ديلي تلگراف» نيز نوشت: رهبران جهان پس از انتخابات عراق، شجاعت مردم اين كشور را تحسين كردند.
رقابت تنگاتنگ
منابع خبري در مورد فهرست هاي پيروز در انتخابات عراق، گزارش ضد و نقيضي را ارايه كردند؛ خبرگزاري مهر به نقل از منابع آگاه در كميسيون عالي انتخابات عراق، گزارش داد، «ائتلاف ملي عراق» تحت رهبري «سيدعمار حكيم» در هشت استان از 18 استان عراق، تا صبح ديروز در صدر قرار داشت.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد، فهرست «ائتلاف دولت قانون» به رهبري «نوري مالكي» نخست وزير، در استان هاي شيعه نشين و جنوبي و «اياد علاوي» رهبر فهرست «العراقيه» در استان هاي سني نشين بيشترين آرا را به خود اختصاص دادند. هرچند شمارش آرا آغاز شده است، ولي كميسيون عالي مستقل انتخابات عراق هرگونه خبري را در مورد پيروزي فهرست ها، غيرواقعي و پيشگويي دانست.
اين كميسيون همچنين اعلام كرد: نتايج اوليه انتخابات، صبح روز پنجشنبه (پس فردا) اعلام مي شود.
در انتخابات پارلماني عراق، 6172 كانديدا از 165 حزب سياسي براي كسب 325 كرسي در مجلس، با هم رقابت كردند.
همچنين، آخرين آمار كشته ها و زخمي ها طي روز انتخابات در عراق، 38 شهيد و حدود 100 زخمي اعلام شد. بيشتر حملات در شهرهاي بغداد و بعقوبه و در ساعات اوليه رأي گيري به وقوع پيوست.

 



بررسي استراتژي دفاعي لبنان در كنفرانس امروز بيروت

اولين جلسه كنفرانس گفت وگوي ملي لبنان براي بررسي استراتژي دفاعي بدون ميانجيگران عربي امروز برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان قرار است در افتتاحيه اين كنفرانس شرايط و وضعيت تشكيل هيئت گفت وگو را تشريح كند.
بعد از انتخابات اخير مجلس و پس از انتخاب ميشل سليمان به سمت رئيس جمهور تغييراتي در قوانين تشكل اين هيئت ايجاد شد و سليمان با طرح دوباره اين مسئله فهرستي متشكل از 19 نفر را براي عضويت در اين هيات پيشنهاد كرد.
اعضاي اين هيئت، ميشل سليمان رئيس جمهور به عنوان رئيس اين هيات، نبيه بري رئيس مجلس، سعدالدين حريري نخست وزير، امين جميل رئيس جمهور اسبق، ميشل عون نخست وزير اسبق، نجيب ميقاتي نخست وزير اسبق، فواد سينيوره نخست وزير سابق، فريد مكاري نايب رئيس مجلس، الياس مر وزير دفاع و نايب رئيس مجلس است.
در همين رابطه «نبيه بري» رئيس مجلس لبنان در گفت وگو با رسانه هاي لبنان اظهار داشت، ما از كشورهاي عربي در گفت وگوي ملي براي تصميم گيري راهبردي دفاعي كشور دعوت نخواهيم كرد.
وي افزود، ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان به خوبي مي داند كه در تمام كارهاي كشور مي توانيم از ساير كشورهاي عربي كمك بگيريم ولي در مورد راهبرد دفاعي اين امر ناممكن است.
نبيه بري تصريح كرد، موضوع گفت وگوهاي ملي لبنان ربطي به كشورهاي عربي ندارد. گفتني است برخي از سران و احزاب گروه 14 مارس خواسته بودند كه از دول عربي براي گفت وگوهاي ملي دعوت به عمل آيد.
رئيس مجلس لبنان در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت، من از اتحاديه عرب مي خواهم از موضوع خود مبني بر حمايت از گفت وگوهاي غيرمستقيم فلسطيني ها با اسرائيل عقب نشيني كند.
از سوي ديگر «محمد فنيش» يكي از وزيران حزب الله در دولت لبنان اعلام كرد كه سلاح حزب الله موضوع بحث گفت وگوهاي ملي اين كشور نخواهد بود.
وي افزود: صحبت در مورد استراتژي دفاعي به منظور شناخت و چگونگي استفاده از توانايي هاي حزب الله كه تجربه نيز توانايي آن را براي حمايت از وطن و آزادسازي سرزمين ثابت كرده است و همچنين بين سخنان برخي مبني بر اين كه مشكل اصلي سلاح مقاومت است تفاوت وجود دارد.
ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان نيز در ديدار با پادشاه عربستان تاكيد كرد، وحدت مردم لبنان و آمادگي آنها در دفاع از كشور پاسخ دندان شكني براي تهديدات رژيم صهيونيستي به شمار مي رود.

 



انفجار مركز پليس لاهور 13 كشته و 67 مجروح بر جاي گذاشت

انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در يك مركز پليس شهر «لاهور» پاكستان، 13 كشته و بيش از 67 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، صبح ديروز فردي خودرو مملو از مواد منفجره خود را به ساختمان پليس شهر لاهور كوبيد كه مرگ 13 نفر و جراحت 67 تن ديگر را در پي داشت. تاكنون هيچ كس مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفته است. انفجار لاهور، آتش سوزي گسترده اي را هم به دنبال داشت. طبق برآورد نيروهاي امنيتي، خودرو مذكور حامل 600 كيلوگرم مواد منفجره بوده است.در مورد هويت كشته شدگان، گزارشي نرسيده، اما گفته شد كه حداقل دو تن از آنها، زن هستند. روزهاي اخير مناطق و شهرهاي پاكستان نسبتا آرام بود. از سال 2007 تاكنون تعداد 3000 نفر از مردم اين كشور 167 ميليون نفري، بر اثر حملات تروريستي جان خود را از دست داده اند. ملت پاكستان معتقد است، اين كشته ها در واقع، هزينه همسويي اسلام آباد با واشنگتن در مبارزه عليه تروريسم است.شهر لاهور در ايالت پنجاب قرار دارد و به پايتخت فرهنگي پاكستان معروف است.

 



نخست وزير ژاپن: مشكل پايگاه آمريكا حل نشود استعفايم حتمي است

نخست وزير ژاپن اعلام كرد، شكست تلاش ها براي حل مشكل پايگاه هاي نظامي آمريكا در كشورش، مي تواند به استعفاي وي منجر شود.
به گزارش خبرگزاري رويتر، «يوكيو هاتوياما»، نخست وزير ژاپن تصريح كرده «در صورتي كه نتواند تلاش ها براي تعيين محل تازه براي پايگاه هاي نظامي آمريكا در جزيره «اوكيناوا» را به نتيجه برساند، مجبور به استعفا خواهد شد.»معاون حزب ليبرال دموكراتيك ژاپن نيز كه از احزاب مخالف دولت به شمار مي رود، چندي پيش اعلام كرده بود، در صورتي كه «هاتوياما» تا زمان مقرر شده به وعده هايش عمل نكند، بايد استعفا دهد.
اين گزارش در ادامه مي افزايد، كاهش 40 درصدي حمايت هاي مردمي از حزب حاكم دموكراتيك و رسوايي هاي مالي اعضاي اين حزب مي تواند زمينه شكست دولت «هاتوياما» در انتخابات ماه ژوئيه مجلس عليا را فراهم كند.
گفتني است، «هاتوياما» با شعار حل مشكل حضور نظاميان آمريكايي بود كه توانست به حاكميت 50 ساله ليبرال دموكرات ها پايان دهد، اما تاكنون موفق به حل آن نشده است.


 



چاوز خبر داد عصبانيت كاخ سفيد از تشكيل يك سازمان منطقه اي بدون آمريكا

رئيس جمهور ونزوئلا نسبت به تلاش هاي آمريكا براي ضربه زدن به تشكل جديد منطقه در آمريكاي لاتين و كارائيب بدون حضور آمريكا هشدار داد.
به گزارش فارس «هوگو چاوز» طي يادداشتي كه در رسانه هاي ونزوئلا منتشر شد نوشت، واشنگتن از تشكيل رسمي يك سازمان منطقه اي بدون حضور ايالات متحده و كانادا (موسوم به سلاك) بسيار عصباني است.
وي اتهامات اخير كميسيون آمريكايي حقوق بشر به ونزوئلا را تلاشي از سوي واشنگتن براي ضربه زدن به «سلاك» دانست و آن را بي اساس خواند.
«روي داسا» رئيس كميسيون سياست خارجي پارلمان ونزوئلا نيز در اظهاراتي ضمن تأييد سخنان چاوز از افزايش حملات سياسي آمريكا عليه كشورش در پي نقش برجسته كاراكاس در ايجاد سازمان مستقل كشورهاي آمريكاي لاتين خبر داد و گفت: «برخي كشورها از پروسه وحدت و همگرايي در منطقه نگرانند و به همين دليل حملات خود عليه چاوز را شدت بخشيده اند.»

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14