(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 19 اسفند 1388- شماره 19601
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آمريكا باز هم باخت ائتلاف شيعيان ،پيروز انتخابات عراق
ازسوي رهبرمعظم انقلاب 6 قرآن نفيس به كتابخانه آستان قدس رضوي اهدا شد
رهبر معظم انقلاب پس از غرس دو اصله نهال:
دستگاه هاي مسئول مانع سوء استفاده كنندگان از جنگل ها و مراتع طبيعي شوند
رئيس جمهور فردا ميهمان مردم هرمزگان است
اخبار ادبي و هنري
گردشگران آمريكايي: قبل از سفر به ايران تصور درستي از اين كشور نداشتيم
استاد حوزه علميه قم: آيت الله خامنه اي تجسم عيني امام خميني است
معاون امنيتي وزير كشور: امنيت داخلي ايران از كشورهاي غربي بالاتر است
در شهرهاي خرمشهر و آبادان
برپايي سيرك جمهوري آذربايجان اعتراض كاروان هاي راهيان نور را به دنبال داشت
با حضور وزير راه و ترابري عمليات اجرايي آزادراه پل زال-انديمشك آغاز شد
يك مقام مسئول در وزارت صنايع :
واحدهاي توليدي كه كمتر از2سال به بهره برداري برسند يارانه تشويقي دريافت مي كنند



گزارش اختصاصي كيهان
 آمريكا باز هم باخت ائتلاف شيعيان ،پيروز انتخابات عراق

سرويس سياسي-
انتخابات پارلماني عراق سه روز پيش برگزار شد و براساس خبرهاي رسمي در حدود 62درصد از واجدان شرايط راي به پاي صندوق ها رفتند. البته در اين بين كردها مشاركت بيشتري داشته اند و ميانگين مشاركت آنان در سه استان اربيل، سليمانيه و كركوك 74درصد است. پس از آنان مشاركت اهل سنت در دو استان صلاح الدين و نينوا به ترتيب 73 و 66درصد بوده، اما برعكس اين دو استان، اهل سنت در استان حساس الانبار كمتر از ميانگين- يعني 61درصد- مشاركت كرده اند. ميزان مشاركت عراقي ها در پايتخت 53 درصد بود و اين در حالي است كه بغداد به تنهايي 68 كرسي را در پارلمان دارد. اما در عين حال، استان ميسان با 50درصد مشاركت عنوان پايين ترين مشاركت را بخود اختصاص داد.
در يك جمع بندي از ميزان مشاركت مردم عراق در دومين انتخابات مجلس قانونگذاري اين كشور بايد گفت ميزان مشاركت مردم در پاي صندوق هاي راي از حدود 15ميليون واجد شرايط راي در انتخابات گذشته كه نزديك به 10ميليون نفر بود، اينك به 14ميليون نفر رسيده و البته در اين بين حدود 4 ميليون نفر به عدد واجدان شرايط راي افزوده شده است.
انتخابات در استانهاي منطقه كردستان عراق از رونق بيشتري برخوردار بود كه مي تواند دلايل خاص خود را داشته باشد. شايد مهمترين دليل آن اين باشد كه تكليف شهروندان كرد به دليل محدود بودن ليست ائتلاف كردي- به نسبت دو جريان ديگر- مشخص بود. از سوي ديگر پيدايي ليست «گوران» رقابت درون كردي را حساس كرد. اين در حالي است كه شيعه ها داراي دو ليست برابر بودند و اين سردرگمي را در ميان آنان دامن مي زد، ليست دولت قانوني و ليست ائتلاف ملي تفاوت زيادي با هم نداشتند ولي علايق طايفه اي و خانوادگي و حساسيتي كه روي حفظ اين علايق وجود دارد، بسياري از شهروندان شيعه را از حضور در پاي صندوق منصرف كرد. البته در اين بين بطور طبيعي انتخابات براي طايفه اي كه خود را 60درصد جمعيت كشور مي داند از حساسيت كمتري برخوردار مي شود.
البته بايد گفت مشاركت شيعيان فقط دو درصد از ميانگين مشاركت عراقي ها پايين تر بود. ائتلاف طايفه سني عراق نيز به دو ليست وفاق و العراقيه تقسيم شد و در نهايت ليست العراقيه كه ليست علاوي نام گرفته است توانست نزديك به نيمي از كرسي هاي اهل سنت را به خود اختصاص دهد اما در عين حال حس «اقليت بودن» آنان را به سمت صندوق هاي راي بسيج كرد.
امروز نتيجه اوليه انتخابات روز يكشنبه از سوي «كميسارياي عالي انتخابات» اعلام مي شود اما در عين حال خبرهاي مربوط به انتخابات عراق بيانگر آن است كه دو ليست- دولت قانوني و ائتلاف ملي- كه به شيعيان تعلق دارد كمي بيش از نيمي از 325 كرسي مجلس را به خود اختصاص خواهند داد. در اين بين گفته مي شود ليست دولت قانوني متعلق به نوري المالكي موفق به كسب 92كرسي و ليست ائتلاف ملي به رهبري عمار حكيم 85 كرسي را به خود اختصاص داده اند. دسترسي شيعيان به 177كرسي مجلس موقعيت فعلي آنان در ساختار تصميم گيري عراق را بهبود مي بخشد و آنان به تنهايي قادر به تشكيل دولت عراق مي باشند ولي البته شيعيان قصد ندارند سنت جاري كه تشكيل يك دولت ائتلافي است را از ميان بردارند و از اين طريق كردها و سني ها را در شرايط دشوار قرار دهند اساسا تركيب جمعيتي عراق به گونه اي است كه راهي به جز ائتلاف و همكاري وجود ندارد.
اما در عين حال امروز يك سؤال جدي وجود دارد؛ آيا ليست اول الزاما با ليست دوم- يعني ائتلاف ملي- پيوند مي خورد يا با ليست سوم و چهارم. پاسخ به اين سؤال الان زود و مقداري دشوار است ولي ترديدي وجود ندارد كه اين انتخابات بعضي از قواعد دوره گذشته و شرايط تشكيل دولت را دگرگون كرده است و اين بار طبعا ممكن است شاهد فرمول جديدي در همكاري گروهها باشيم.
اما مي توان گفت كه نوري المالكي موقعيت خود را در پست نخست وزيري تثبيت كرده است، ليست دوم نمي تواند داعيه نخست وزيري را داشته باشد ولي طبعا شرايطي را براي همكاري با نوري المالكي تعيين مي كند آيا اين دو گروه در نهايت با هم به توافق مي رسند؟ اما گروه كردها كه پايه اي مهم در ائتلاف و تشكيل دولت ائتلافي بودند به احتمال زياد اين بار بر سر موضوعاتي نظير نحوه اداره كركوك و اجراي ماده 140قانون اساسي در اين باره و سهم منطقه كردستان از بودجه عمومي كشور با هر گروه كه در پي جلب همكاري آن باشد به چانه زني جدي مي پردازد.
از آن طرف فراكسيون اهل سنت كه در مجلس فعلي 45 كرسي را در اختيار داشت از طريق ائتلاف با علاوي و لائيك هاي شيعه اين بار بين 60 تا 70كرسي را در اختيار خواهد داشت و از قدرت چانه زني بيشتري برخوردار مي باشد اما در عين حال نمي تواند بدون كمك ديگران نقش تعيين كننده اي بازي نمايد.
محور ائتلاف براي تشكيل دولت آينده ليست و شخص نوري المالكي است و در اين بين مالكي با دو ليست ائتلاف ملي و ائتلاف كردي هم خوني بيشتري دارد ضمن آنكه اين بار كردها بي ميل نيستند كه شانس خود را در همكاري با گروه علاوي امتحان نمايند با اين وصف الان ارائه تصويري از دولت و ائتلاف سياسي منجر به تشكيل كابينه آينده كمي دشوار است و لااقل بايد چند هفته صبر كرد.
اما در عين حال استراتژي آمريكايي ها بر تاخير در تشكيل دولت استوار است يك مقام ارشد آمريكايي از مسيري شش ماهه براي تعيين دولت جديد سخن گفته است اين حرف به معناي آن است كه آمريكايي ها روي فروپاشي ائتلاف هاي سابق و كندي در شكل گيري ائتلاف هاي جديد حساب باز كرده اند و طبعا مي توان با قاطعيت گفت كه سازوكارهاي خود را براي آن فعال كرده اند اما هوشمندي عراقي ها بخصوص هوشمندي آقاي نوري المالكي كه محور هر ائتلافي خواهد بود در خنثي كردن نقشه آمريكايي ها و تشكيل سريعتر دولت جديد تعيين كننده خواهد بود.

 



ازسوي رهبرمعظم انقلاب 6 قرآن نفيس به كتابخانه آستان قدس رضوي اهدا شد

مجموعه كم نظيري شامل 6 نسخه خطي قرآن نفيس، توسط رهبر معظم انقلاب به كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي اهدا شد.
به گزارش فارس، رئيس اداره محفوظات سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد رضوي با اعلام مطلب فوق در مشهد گفت: دراين مجموعه، سه نسخه قرآن از هنرمندان دوره قاجار و سه نسخه ديگر آن متعلق به خوشنويسان معاصر وجود دارد.
محمدرضا فاضل هاشمي ادامه داد: يكي از مصاحب شريفه كه توسط عليرضا بهداني كتابت شده و 2نسخه ديگر كه به خط ثلث و نستعليق شكسته توسط سيداصغر موسويان كتابت شده، از ديگر آثار اهدايي معظم له است.
هاشمي به سه اثر هنري و معنوي ديگر كه در دوره قاجار كتابت و تذهيب شده است، اشاره كرد و با بيان اينكه گنجينه خط اهدايي رهبرمعظم انقلاب افزون بر 10 هزار نسخه قرآن و كتاب از دوره هاي مختلف تاريخ است و مورد توجه بسياري از علما، فضلا، دانشمندان، نسخه شناسان، هنرمندان و محققان قرار دارد گفت: از اين مجموعه منحصر به فرد ديجيتال سازي شده، فهرست آن در دست تهيه است و به زودي در اختيار علاقمندان قرارمي گيرد.

 



رهبر معظم انقلاب پس از غرس دو اصله نهال:
 دستگاه هاي مسئول مانع سوء استفاده كنندگان از جنگل ها و مراتع طبيعي شوند

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي ديروز پس از غرس دو اصله نهال خطاب به سازمان ها و دستگاه هاي مسئول در امر حفاظت از منابع طبيعي گفتند: مانع سوء استفاده كنندگان از جنگل ها و مراتع طبيعي خصوصا در نزديكي شهرهاي بزرگ شويد و مراقب باشيد دايره غصب و تصرف نابجا توسعه پيدا نكند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري ، در اين مراسم كه وزير جهاد كشاورزي، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و شهردار تهران نيز حضور داشتند، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، درختكاري را سنت ايجاد وسيله حيات دانستند و با اشاره به اينكه درخت و گياه مظهر حيات و زندگي است خاطر نشان كردند: اين مراسم درختكاري، اقدام نماديني است تا جوانان با نشاط و مردم عزيز كشور به كاشتن درخت و ترويج اين سنت خوب عادت كنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، بر ضرورت مراقبت از ذخاير عظيم و ارزشمند حياتي كشور تاكيد كردند و افزودند: درختكاري امروز درسي است تا قدر درختان موجود را بدانيم و اگر از مراتع و جنگل ها كه ثروت عظيم باستاني اين كشور است، عاقلانه و درست استفاده و بهره برداري شود، هيچ وقت تمام نمي شود چراكه اين ثروت طبيعي، تجديد پذير است.
ايشان به سازمان ها و دستگاه هاي مسئول در امر حفاظت از منابع طبيعي توصيه كردند: مانع سوء استفاده كنندگان از جنگلها و مراتع طبيعي خصوصا در نزديكي شهرهاي بزرگ شويد و مراقب باشيد دايره غصب و تصرف نابجا توسعه پيدا نكند.

 



رئيس جمهور فردا ميهمان مردم هرمزگان است

بندرعباس-خبرنگار كيهان:
استاندار هرمزگان گفت: رئيس جمهور و هيئت دولت فردا ميهمان مردم ولايتمدار خطه خليج فارس خواهد بود.
«حسين هاشمي تختي» در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: تاكيد كلي سفر سوم هيات دولت به استان ها و استان هرمزگان معقوله اي فرهنگي و ترفيع جايگاه آن است. وي اظهار داشت: در سفر رئيس جمهور به استان هرمزگان بعد فرهنگي سفر بر ديگر ابعاد سياسي، اقتصادي و اجتماعي غالب است و سفر سوم با رويكرد فرهنگي انجام خواهد شد.
استاندار هرمزگان ابراز اميدواري كرد كه حضور دكتر احمدي نژاد و هيات دولت در خطه نيلگون خليج فارس و تصويب مصوبات اثربخش، پاسخي باشد به مشاركت 89درصدي مردم اين استان در انتخابات رياست جمهوري كه صحنه هاي بي بديلي از اعتماد به نظام اسلامي را به نمايش گذاشتند. هاشمي اضافه كرد: در سفر هيات دولت به هرمزگان علاوه بر تصويب مصوبات جديد كه در كارگروه هاي تخصصي طرح شده است، مصوبات سفرهاي اول و دوم هيات دولت نيز پيگيري مي شود و مشكلات مسير اجرايي مصوبات بررسي خواهد شد.

 



اخبار ادبي و هنري

«ابوطالب امام» عكاس دوران دفاع مقدس درگذشت
«ابوطالب امام» عكاس با سابقه دفاع مقدس، ديروز درگذشت.
امام از دو سال پيش به بيماري «ام.اس» مبتلا شده بود كه سرانجام در سن 55 سالگي در بيمارستان شركت نفت دار فاني را وداع گفت.
اين عكاس كه نام اصلي او «كوروش سيدابوطالب امام» است همزمان با شروع جنگ به عنوان نيروي متخصص به منطقه جنگي رفت و به تهيه خبر، گزارش و عكس از رزمنده ها مشغول شد.
بخشي از عكس هاي او در دو كتاب «رويشي در سپيده يك» و «رويشي در سپيده دو» منتشر شده است كه درباره روند بازسازي مناطق جنگي و مقايسه اين مناطق پيش از جنگ و بعد از جنگ هستند.
«نگاهي به لبنان» و «تنهاي سپيد، سپيد تنها» و «سياه مشق ها» و «يادگارهاي خرمشهر» عنوان برخي از نمايشگاه هاي ابوطالب امام است.
انجمن سينماي جوانان ايران؛ بزرگترين مدرسه سينمايي جهان
انجمن سينماي جوانان ايران با عنوان «بزرگ ترين مدرسه سينمايي جهان» در يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه بنگلادش در شهر داكا معرفي مي شود.
يزدان عشيري مدير روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران با اعلام اين خبر افزود: انجمن سينماي جوانان ايران به عنوان پايگاه آموزش و پرورش فيلمسازي و متولي توليد، آموزش و عرضه فيلم كوتاه در كشور با برخورداري از 60 دفتر و نمايندگي در استانها و شهرهاي مختلف به مثابه بزرگترين مدرسه سينماي جهان به شمار مي آيد.
وي ادامه داد: در همين راستا جشنواره بين المللي فيلم كوتاه بنگلادش به منظور معرفي و شناسايي اين مدرسه و ارزيابي ظرفيت هاي بالقوه و بالفعل آن باكس جداگانه اي را در ساختار و برنامه ها به اين بخش اختصاص داده است.
نمايشگاه نقاشي هنرمند جانباز حسين نوري در لبنان
نمايشگاه نقاشي هنرمند جانباز «حسين نوري» در بيروت برگزار مي شود. اين نمايشگاه از هفته آخر اسفند ماه تا نيمه فروردين سال آينده در وزارت جهانگردي، حوزه علميه رسول اكرم(ص) و دو دانشگاه بيروت برپا مي شود.
در اين نمايشگاه 40 تابلوي نقاشي كه در اين ميان 10 تابلو متعلق به ناديا مفتوني همسر حسين نوري است به نمايش درمي آيد.
گفتني است، حسين نوري به علت شكنجه هاي حكومت شاه، دستان خود را از دست داده است و به وسيله دهان نقاشي مي كند.
تغيير معاونت هنري وزير ارشاد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، طي حكمي «حميد شاه آبادي» را به عنوان معاون امور هنري اين وزارتخانه منصوب كرد.
گفتني است، پيش از اين محمد حسين ايماني خوشخو اين مديريت را برعهده داشت.
تقدير وزير ارشاد از حجت الاسلام قرائتي
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از تلاش هاي 40 ساله قرآني حجت الاسلام قرائتي با اهداي لوح تقديري قدرداني كرد.
به گزارش باشگاه خبري توانا، در مراسمي كه در سالن همايش هاي آستان امام زاده صالح(ع) برگزار شد، حجت الاسلام قرائتي با اشاره به اين كه در تبليغ فرهنگ نبايد منتظر بودجه و اعتبار باشيم، گفت: مديران قرآني و فرهنگي بايد در زمينه ترويج فعاليت هاي قرآني بكوشند. براساس اين گزارش در پايان اين مراسم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از زحمات حجت الاسلام قرائتي تقدير كرد.

 



گردشگران آمريكايي: قبل از سفر به ايران تصور درستي از اين كشور نداشتيم

گروهي از گردشگران كشتي مسافربري آمريكايي «آرامش بلورين» با اشاره به اينكه قبل از ورود به خاك ايران تصورات نادرستي از اين كشور داشتيم گفتند: پيوند بين ملت ها گسستني نيست و براي هميشه باقي مي ماند.
تعدادي از گردشگران كه سرگرم بازديد از مكان هاي ديدني شهر بندرعباس بودند در گفت وگوهاي جداگانه با ايرنا اظهار داشتند: گردشگري و ديدار مردم از كشورهاي يكديگر بخصوص مناطق ديدني و تاريخي مي تواند كمك بزرگي در جهت صلح و دوستي بين ملت ها باشد.
«يوهانس» يكي از 487 سرنشين كشتي اقيانوس پيماي آرامش بلورين با تاكيد بر گفت وگوي بين ملت ها گفت: انسان ها به طور طبيعي با هرگونه جنگ و جنجال مخالفت هستند.
وي كه 64 سال دارد و به گفته خودش تا قبل از سفر با اين كشتي و پياده شدن در بندر شهيد باهنر تصور جالبي از ايران نداشت، گفت: هنگام مواجه شدن با خيل عظيم استقبال كنندگان از جمله مردم و مسئولان و حتي نوجوانان و جوانان با توجه به اخباري كه شنيده بودم همه چيز برايم در حد يك رويا بود.
خانم «كروز» ديگر گردشگر آمريكايي گفت: احساس مي كردم رسانه هاي كشورم حقيقت را آنطور كه هست نمي گويند و براي همين تصميم گرفتم خودم براي درك واقعيت اقدام كنم.
ديويد مهندس بازنشسته معماري نيز گفت: وقتي اخبار رسانه هاي آمريكايي و برخي كشورهاي ديگر را درباره خليج فارس به خصوص ايران مي شنويم، اين فكر در ذهن ما ايجاد مي شود كه سرتاسر اين منطقه مردم در حال جنگ و خونريزي هستند.
وي افزود: برخلاف اخبارهاي دروغي كه در غرب به خورد ملت ها مي دهند مردم ايران خونگرم، مهربان و مهمان نواز هستند كه با دسته هاي گل و هداياي ساخته شده با دست (صنايع دستي) از مهمانان خود يعني سرنشينان اين كشتي استقبال كردند.
چيزي كه خيلي مهم بود و در سخنان سرنشينان كشتي «آرامش بلورين» تكرار مي شد واژه زيبا، تاريخي و ماندني «خليج فارس » بود كه نشان دهنده اين است كه تبليغات و هزينه هاي ميلياردي صورت گرفته براي تغيير نام اين منطقه از جهان نتيجه نداشته است.
كشتي آرامش بلورين در سال 2002 ساخته است و ظرفيت حمل 900 مسافر را دارد كه طول آن 250 متر و وزنش 69 هزارتن است.

 



استاد حوزه علميه قم: آيت الله خامنه اي تجسم عيني امام خميني است

ورامين- خبرنگار كيهان:
يكي از اساتيد حوزه علميه قم گفت: تجسم عيني امام خميني(ره) در حال حاضر رهبر معظم انقلاب است.
آيت الله علوي بروجردي در مراسم غبارروبي بارگاه امامزاده محمد هلال بن علي در آران و بيدگل با بيان اين مطلب افزود: امروز شناخت دشمن دشوار است و همگان توان شناخت او را ندارند بنابراين بايد از خبرگان پيروي شود. وي تصريح كرد: اين نظام بعد از 1400 سال با تقديم هزاران شهيد به دست ما رسيده است حال نبايد به دليل كوته فكري ها، بهانه به دست دشمن داد. اين استاد حوزه علميه قم در بخش ديگري از سخنان خود گفت: دشمن از خارج و داخل مي خواهد شما را از معنويت، مرجعيت، ولايت و نظام اسلامي دور كند.
وي در پايان تصريح كرد: دشمن خواستار اسلام بدون روح است. اسلام بدون روح يعني اسلام معاويه، يعني اسلام آمريكا، يعني اسلام بدون روحانيت، مواظب باشيد فريب نخوريد.

 



معاون امنيتي وزير كشور: امنيت داخلي ايران از كشورهاي غربي بالاتر است

ساري- خبرنگار كيهان:
جمهوري اسلامي ايران در مقايسه با كشورهاي غربي بالاترين ميزان امنيت داخلي را دارد.
معاون امنيتي وزير كشور با اظهار اين مطلب در گردهمايي مشترك فرمانداران و اعضاي شوراي تأمين شهرهاي مازندران افزود: ايران با برخورداري از 9 هزار كيلومتر مرز آبي و خشكي امن ترين كشور منطقه محسوب مي شود كه امنيت آن حتي از كشورهاي غربي بيشتر است.
علي عبداللهي با تأكيد بر اهميت مقوله امنيت در ثبات سياسي گفت: نظام اسلامي هم اكنون در اوج اقتدار سياسي قرار دارد.
وي با اشاره به سرمايه گذاري وسيع و سنگين دشمنان براي ايجاد آشوب در كشور، مسايل بعد از انتخابات رياست جمهوري را يادآور شد و افزود: هدف فتنه جويان القاي عدم امنيت در كشور بود تا از اين طريق نظام اسلامي را زير سؤال ببرند.
معاون وزير كشور در اين ارتباط همسويي رسانه هاي ضدانقلابي با فتنه گران را خاطرنشان كرد و افزود: 46 شبكه تلويزيوني ضدانقلابي براي ضربه زدن به اقتدار انقلاب اسلامي در مسايل بعد از انتخابات بسيج شده بودند كه البته با مدد پروردگار و هوشمندي رهبر انقلاب و بصيرت مردم توطئه هاي آنان خنثي شد.
وي پيوند عميق مردم با ولايت فقيه را عامل ناكامي دشمنان در عملياتي كردن توطئه هاي براندازانه دانست و افزود: حفظ اقتدار نظام اسلامي در گرو پيروي همه جانبه از ولايت فقيه و رهبري انقلاب است.
عبداللهي با خطير دانستن مسئوليت فرمانداران در پيشبرد اهداف و برنامه هاي توسعه دولت خواستار جديت آنان در پيگيري طرح ها و پروژه هاي تصويبي شد.
وي در خاتمه با اشاره به نقش مؤثر و اصولي مردم در تحقق آرمان هاي انقلاب اسلامي بر اهميت ارتباط سازنده و پردامنه فرمانداران با اقشار مختلف مردم تأكيد كرد.
سيد علي اكبر طاهايي استاندار مازندران نيز در اين گردهمايي با اشاره به برخي مشكلات و تنگناهاي توسعه استاني مانند امور ترافيكي، معضل زباله و مسايل كارگري گفت: سياست كليدي دولت در مازندران حل مشكل اشتغال و توسعه سرمايه گذاريهاي زيربنايي و اقتصادي است.

 



در شهرهاي خرمشهر و آبادان
برپايي سيرك جمهوري آذربايجان اعتراض كاروان هاي راهيان نور را به دنبال داشت

اهواز- خبرنگار كيهان:
اقدام به برپايي سيرك كشور آذربايجان در مجاور بازارچه چيني ها در محدوده منطقه آزاد اروند موجب نارضايتي مردم و مسئولان و كاروانهاي راهيان نور در شهرهاي خرمشهر و آبادان شد.
يك شهروند خرمشهري در تماس با دفتر سرپرستي كيهان در خوزستان در اين باره گفت: هر ساله در ايام پاياني سال و روزهاي آغاز سال نو حضور كاروانهاي راهيان نور و همچنين هم وطنان عزيزمان در مناطق عملياتي جنوب كشور به ويژه آبادان و خرمشهر به چشم مي خورد كه مشتاقانه براي بازديد از فضاي معنوي و فرهنگي يادمانهاي دفاع مقدس به اين خطه مقدس سفر مي كنند.
وي افزود: متأسفانه امسال در محدوده منطقه آزاد اروند شاهد برپايي سيركي از كشور آذربايجان هستيم كه به هيچ وجه با فضاي معنوي موجود متناسب نيست و اين امر باعث نارضايتي اهالي به ويژه خانواده شهدا، رزمندگان و ايثارگران و كاروانهاي راهيان نور و دلسوزان شهرهاي آبادان و خرمشهر شده است.
وي همچنين خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه سيرك مذكور فاقد مجوزهاي قانوني است اين پرسش مطرح است كه چگونه اجازه برپايي و فعاليت به اين مجموعه داده شده و در ضمن چرا وقتي اداره ارشاد خرمشهر مراتب اعتراض خود را اعلام كرده وخواستار جمع آوري سيرك مذكور شده است از سوي اماكن نيروي انتظامي اقدامي صورت نمي گيرد و علت آن را تنها واقع شدن سيرك در محدوده آزاد اروند اعلام مي كنند.
در اين باره محمد جوروند مدير اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خرمشهر گفت: هر اتفاق هنري كه در خرمشهر رخ مي دهد بايد با اخذ مجوز از اداره ارشاد شهرستان باشد اما اين سيرك بدون دريافت مجوز اقدام به فعاليت كرده است.
وي با تاكيد بر اينكه اين گروه حتي اگر براي اخذ مجوز نيز مراجعه مي كردند مجوز به آنها داده نمي شد اظهار داشت: در ايامي كه خوزستان ميزبان ميليون ها زائر كاروان راهيان نور است. ما اجازه نمي دهيم اين فضاي معنوي خدشه دار شود.
وي در ادامه يادآور شد: امام جمعه شهرستان خرمشهر، اداره ارشاد، متدينين، خانواده شهدا و رزمندگان شهر مراتب اعتراض خود را در اين باره اعلام كرده اند.

 



با حضور وزير راه و ترابري عمليات اجرايي آزادراه پل زال-انديمشك آغاز شد

انديمشك-خبرنگار كيهان:
در مراسمي با حضور وزير راه و ترابري، استاندار خوزستان، نماينده مردم انديمشك و مسئولان محلي عمليات اجرايي آزاد راه پل زال-انديمشك آغاز شد.
در اين مراسم دكتر حميد بهبهاني وزير راه و ترابري با ابراز خرسندي از سفر به خوزستان و تجليل از ايستادگي مردم اين خطه در جنگ تحميلي اظهار داشت: خوزستان در حقيقت موتور محركه كشور است و در زمان جنگ تحميلي رادمردان و شيرزنان آن جانانه در حريم شرف، آزادي و استقلال ايران اسلامي دفاع و در مقابل استكبار جهاني لحظه اي خم به ابرو نياوردند.
وي افزود: آزادراه شمال-جنوب اهميت خاصي در ترانزيت كالا و مسافر دارد كه با احداث حلقه مفقوده آن يعني قطعه خرم آباد-انديمشك طول مسير 900 كيلومتري خليج فارس و درياي خزر 180 كيلومتر كوتاهتر مي شود.
وزير راه همچنين از انعقاد قرارداد ايجاد 30 نقطه بندري با همكاري سازمان بنادر و كشتيراني با قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء در نوار مرزي استانهاي همجوار با درياي خزر، خليج فارس و درياي عمان خبر داد.
در ادامه استاندار خوزستان با اشاره به نقش مهم راه و ترابري در توسعه كشور گفت: با ايجاد راههاي جديد مي توان از ظرفيت هاي موجود در تمام نقاط استان به نحو احسن بهره برداري كرد.
دكتر حجازي با بيان اينكه جاذبه هاي گردشگري، آثار فاخر تاريخي، يادمان هاي دفاع مقدس خوزستان سرمايه هاي ارزشمندي محسوب مي شوند خاطرنشان كرد: با پيگيري هاي صورت گرفته و بسيج امكانات، در حال فراهم نمودن مقدمات براي جذب 5 ميليون ميهمان و مسافر و كاروانهاي راهيان نور در تعطيلات نوروزي هستيم.

 



يك مقام مسئول در وزارت صنايع :
واحدهاي توليدي كه كمتر از2سال به بهره برداري برسند يارانه تشويقي دريافت مي كنند

ساري - خبرنگار كيهان:
دولت به واحدهاي توليدي كه در كمتر از 2 سال به مرحله بهره برداري برسند، يارانه تشويقي اعطا مي كند.
رئيس سازمان صنايع و معادن مازندران با اعلام اين خبر افزود:اين اقدام گام مهمي در راستاي ايجاد انگيزه در بين توليدكنندگان براي افزايش توليد و فعاليت اقتصادي در كشور محسوب مي شود.
مرتضي هاشم پور افزود: در اين ارتباط به 108 واحد توليدي مازندران معادل 3 ميليارد و 800 ميليون تومان يارانه تشويقي پرداخت شد.
وي افزود: طي 3 سال اخير 771 طرح جديد صنعتي در مازندران اجرا شده است.
«هاشم پور» يادآور شد: با بهر ه برداري نهايي از اين طرح ها 20 هزار فرصت شغلي جديد در بخش صنعت مازندران فراهم مي آيد.
به گفته وي بخش خصوصي براي عملياتي كردن اين طرح ها 4 هزار و 580 ميليارد ريال قرار داد تسهيلاتي با بانك هاي عامل امضاء كرده است.
اين مقام مسئول با تاكيد بر عزم قاطع دولت در حمايت از بخش توليد و صنعت يادآور شد: 35 درصد از منابع اعتباري بانك هاي مازندران به بخش صنعت تزريق مي شود.
وي افزود: ظرف 3 سال گذشته با بهره برداري از 430 واحد صنعتي در مازندران 10 هزار نفر جذب كار شده اند.
وي گفت: در طول اين مدت يك هزارو 780 ميليارد ريال تسهيلات زودبازده به متقاضيان پرداخت شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14