(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 26 اسفند 1388- شماره 19607
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آغاز كاهش سطح روابط با انگليس از حوزه آموزشي و تحصيلات
ناگفته هايي از جنايات ريگي در حادثه تاسوكي
عيد ديدني مجاوران و زائران حرم رضوي با آقا بعدازظهر روز اول
 كربلاي جبهه ها يادش بخير
نصب سامانه هاي الكترواپتيكي در مرزهاي جنوب كشور
وزير خارجه انگليس: مي دانيم تحريم ايران موثر نيست
مدير عامل شركت سرمايه گذاري سهام عدالت مازندران: واگذاري سهام عدالت متوقف نمي شود
دانش آموزان شهركردي هواپيماي بدون سرنشين ساختند
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي: تعرفه 30 درصدي واردات محصولات كشاورزي حذف شد
رئيس مجموعه شركت هاي سرمايه گذاري اروپايي:
توسعه سرمايه گذاري در ايران منجر به شكست حلقه تحريم ها مي شود
تجمع عشاير عرب خوزستان در سالگرد جهاد عليه استعمار انگليس
آيت الله نوري همداني: دستگاه قضايي بايد پرونده ها را بدون توجه به موقعيت افراد رسيدگي كند
عضو كميسيون اقتصادي مجلس: نظر مجلس و دولت در بودجه سال 89 لحاظ شده است
اخبار ادبي و هنري



سخنگوي وزارت امورخارجه اعلام كرد
آغاز كاهش سطح روابط با انگليس از حوزه آموزشي و تحصيلات

رامين مهمان پرست از بازنگري در رابطه با انگليس خبر داد و گفت يكي از مواردي كه به طور جدي در دستور كار است كاهش سطح روابط در موضوع تحصيلات و مسايل مربوط به دانشگاه ها در انگلستان است.
سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان روز سه شنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران گفت: كاهش رابطه در زمينه تحصيلات با انگليس بزودي اعمال خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري ها، خبرنگاري در خصوص تحصيل 300 تن از فرزندان آقازاده ها در انگليس پرسيد و گفت: با توجه به نقش آنها در حوادث پس از انتخابات، اقدامات مداخله جويانه دولت انگليس و امكان سوءاستفاده از اين افراد، آيا جمهوري اسلامي ايران برنامه اي براي كنترل آنها دارد؟
سخنگوي وزارت امورخارجه پاسخ داد: تحصيل اين افراد در كشورهاي مختلف به نوع خود داراي اشكال نيست، موضوعي كه ايراد دارد نوع برخورد كشورهايي است كه نسبت به حقوق ملت ما انجام مي دهند و سعي مي كنند مداخله خود را در امور داخلي ايران به روش هاي مختلف اعمال كنند.
وي ادامه داد: شيوه عملكرد مقامات انگليس و مداخله آنها در امور داخلي ايران حساس شدن تحصيل تعدادي از فرزندان مسئولين را در انگلستان سبب شده است، به همين دليل افكار عمومي اين حساسيت را پيدا كرده اند.
مهمان پرست گفت: ما معتقديم براي اينكه با اين مسئله برخورد مناسبي صورت گيرد، بايد در رابطه كشورمان با انگليس در برخي زمينه ها بازنگري انجام شود.
در همين زمينه كارشناسان كيهان گفتند، انگليسي ها عمده ترين كارهاي جاسوسي شان را در پوشش كارهاي فرهنگي، آموزشي و دانشگاهي انجام مي دهند. در وقايع و حوادث پس از انتخابات اخير با احراز دخالت هاي اين كشور در اغتشاشات و فتنه ها، مسئول بخش فرهنگي سفارت انگليس در تهران بازداشت شد.
اسناد و مدارك متعددي وجود دارد كه انگليسي ها در پوشش خدمات فرهنگي و دانشگاهي به جمع آوري اخبار و اطلاعات مي پردازند. همچنين مهمان پرست در اين نشست خبري به سفر وزيرخارجه انگليس به چين اشاره كرد و گفت: فكر نمي كنم سفرهايي كه توسط مقامات كشورهاي غربي براي اعمال فشار و تحريم به ايران انجام مي شود خيلي موثر باشد.
مهمان پرست به وزيرخارجه انگليس توصيه كرد كه به فكر بحران هاي داخلي خود باشند و براي آن مشكلات برنامه ريزي كنند.

 



ناگفته هايي از جنايات ريگي در حادثه تاسوكي

يكي از اسراي حادثه تروريستي تاسوكي كه توسط گروه ريگي به اسارت درآمده بود، جزئياتي از جنايات اين گروهك تروريستي را افشا كرد.
به گزارش فارس، «رضا لكزايي» ديروز در چهارمين يادبود شهداي تاسوكي كه در سالن همايش هاي پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برگزار شد، با اشاره به اسارت خود به مدت پنج ماه توسط گروه تروريستي عبدالمالك ريگي، اظهار داشت: 25 اسفند ماه ما از زاهدان به سمت زابل در حركت بوديم كه در منطقه تاسوكي كه يك ريگزار است با ايست و بازرسي عده اي كه لباس نيروي انتظامي بر تن داشتند، مواجه شديم.
وي ادامه داد: آنها اتومبيل را به سمت جاده خاكي هدايت كردند و به ما اعلام كردند كه باز هم در جاده خاكي به مسير خود ادامه دهيم، زماني كه ما را از اتومبيل پياده كردند دستان ما را از پشت بستند و به چشمان ما چسب زدند.
اين اسير حادثه تاسوكي تصريح كرد: زماني كه تعداد اسرا به بيش از 40 نفر رسيد يكي از آن افراد تيرهوايي شليك كرد و دوستان وي ايست و بازرسي را جمع كرده و به ما ملحق شدند.
وي بيان داشت: در اين لحظه بود كه عبدالمالك فرياد زد كه من مي خواستم 500 نفر را بزنم ولي فقط 23 نفر كشته شدند.
وي اضافه كرد: آنها هفت نفر از ما را جدا كردند و مدتي در يك چادر در افغانستان نگهداري كردند، بعد از آن دو ماه در يك غار در كشور پاكستان بوديم و بعد از آن نيز دو ماه در يك خانه در پاكستان زنداني بوديم.
لكزايي گفت: مدتي كه ما در غار زنداني بوديم، سه نفر از پاسداران انقلاب اسلامي را به شهادت رساندند.
وي افزود: عبدالمالك با ملاكمال كه تنها يكي از جنايت هايش به شهادت رساندن بيش از 30 نفر از سربازان نيروي انتظامي در يك كمين بوده نيز ارتباط داشت.
وي گفت: يك بار آنها به ما گفتند كه به خانواده هاي خود زنگ بزنيد و بگوييد كه بروند استانداري و از دولت بخواهند كه مقدمات آزادي شما را فراهم كند.
لكزايي در پايان به اشاره با احكام شرعي كه ريگي براي جنايات خود اعلام مي كرد، گفت: فتواهايي كه عبدالمالك مي خواند با فتواي يكي از مفتي هاي وهابي سعودي شباهت كامل داشت.

 



عيد ديدني مجاوران و زائران حرم رضوي با آقا بعدازظهر روز اول

مديركل روابط عمومي آستان قدس رضوي گفت: ديدار با رهبري معظم انقلاب روز يكشنبه آينده ساعت 30/15 در صحن جامع رضوي برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد محمد ضرابي اظهار داشت: زائران و مجاوران از 2 ساعت قبل از مراسم مي توانند در محل حضور يابند.
وي در ارتباط با اطلاع رساني برنامه هاي حرم مطهر رضوي گفت: با همكاري شهرداري مشهد كيوسك هاي اطلاع رساني در مبادي ورودي مشهد و 16 ورودي حرم مطهر رضوي تعبيه شده و 2 تلويزيون شهري در چهارراه شهدا و باب الجواد اطلاع رساني لحظه به لحظه برنامه ها را برعهده دارند.
وي گفت: همچنين نشريه حرم به صورت ويژه نامه در 13 روز نوروز براي مطالعه زائران به چاپ مي رسد.
وي در ادامه در توصيه هايي به زائران گفت: از آوردن وسايل حجيم به حرم مطهر رضوي خودداري كنند، همكاري لازم را با خدمتگزاران در راستاي حفظ نظم و خدمت رساني بهتر داشته باشند.
مديركل روابط عمومي آستان قدس رضوي با اشاره به اينكه در سال گذشته 250 هزار خانوار با وسايل شخصي به مشهد سفر كرده اند و پاركينگ ها و زيرگذر حرم مطهر نيز در آينده تبديل به فضاي زيارتي و رواق مي شود، خواستار آن شد كه مسئولان شهري نسبت به ايجاد پاركينگ هاي طبقاتي در اطراف حرم مطهر حداقل به ظرفيت 10 هزار خودرو اقدام كنند.
وي گفت: در نوروز سال 88 حدود 6 ميليون و 700 هزار نفر به مشهد مقدس مشرف شدند كه پيش بيني مي شود اين آمار در نوروز 89 بين 10 تا 20 درصد افزايش يابد.
ضرابي در عين حال از آمادگي كامل 25 هزار نفر از خدمه، خدمتگزاران و كاركنان اماكن متبركه رضوي براي ارائه خدمات شبانه روزي به خيل عظيم زائران نوروزي خبر داد و اذعان داشت: به منظور ارائه خدمات بهتر، ايام نوروز به سه مقطع يعني از 28 اسفند تا لحظه تحويل سال، از اول فروردين تا پايان تعطيلات تقويمي و از پايان تعطيلات تا روز سيزدهم فروردين تقسيم و براي هر دوره اقدامات و تسهيلات خاصي انديشيده شده است.
وي با اشاره به اين كه در مراسم تحويل سال 88 يك ميليون و 850 هزار نفر در حرم مطهر رضوي حضور داشتند، گفت: براي پذيرايي از حضور آمار مشابهي در نوروز 89 تمام فضاهاي حرم مطهر اعم از صحن ها، رواق ها، بست ها، دوربرگردان ها و فضاهاي اطراف حرم مطهر آماده سازي شده است.

 



كاروان خانواده هاي شهدا و ايثارگران راهي سرزمين نور شدند...
كربلاي جبهه ها يادش بخير

كاروان اعزامي راهيان نور ولايت با حضور 240 نفر از خانواده هاي معظم شهدا، جانبازان، ايثارگران و شهروندان محلات 26 گانه شمال تهران راهي سرزمين نور شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك در اين مراسم كه با حضور شهردار، معاونان، مديران شهرداري منطقه يك برگزار شد، مهندس محمد احمدي بافنده شهردار منطقه يك اظهار داشت: امسال براي اولين بار كاروان راهيان نور ولايت با ثبت نام از شهروندان محلات منطقه يك در قالب 6 كاروان تشكيل و به مناطق جنگي اعزام شد.
وي افزود: اين طرح با هدف تجديد ميثاق شهروندان با شهدا، آرمان هاي حضرت امام خميني(ره)، مقام معظم رهبري حضرت آيت ا... خامنه اي و حفظ ارزش هاي هشت سال دفاع مقدس اجرا شد.
گفتني است اين برنامه با همت اداره بسيج و ايثارگران و معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه يك برگزار شد و 6 دستگاه اتوبوس به سمت مناطق جنگي حركت كردند كه حدود 40 نفر از اين عزيزان از خانواده هاي معظم شهدا و جانبازان بودند.

 



فرمانده قرارگاه ارتش در جنوب خبر داد
نصب سامانه هاي الكترواپتيكي در مرزهاي جنوب كشور

فرمانده قرارگاه عملياتي ارتش در جنوب كشور از نصب سامانه هاي الكترواپتيكي در مرزهاي اين منطقه در آينده نزديك خبر داد.
اميرسيدعلي محرابي فرمانده قرارگاه عملياتي ارتش در جنوب كشور در گفت وگو با فارس گفت: اعتبارات خوبي از سوي دولت براي آباداني و مراقبت از مرزهاي كشور اختصاص داده شده كه اين موضوع قابل تقدير است اما برنامه هاي ديگري نيز براي ايجاد امنيت در مناطق مرزي وجود دارد كه بايد براي تخصيص اعتبار براي آنها نيز تلاش شود.
وي با تاكيد بر اينكه تجهيز مرز به سيستم هاي مدرن مراقبتي امري ضروري است، گفت: تجهيز مرزهاي جنوب به سيستم هاي الكترواپتيكي به زودي اجرا خواهد شد.
محرابي افزود: ايجاد زيرساخت هاي لازم براي نصب اين سامانه انجام شده و بودجه اختصاص يافته توسط دولت نيز جذب شده است اما بايد يادآور شد كه اجراي اين طرح به دليل گستردگي و شرايط مختلف جغرافيايي مرزها، زمان بر است.
امير محرابي در پايان از نقش مهم ارتش در صيانت از مرزهاي جنوب ياد كرد و گفت: اين حضور فيزيكي بسيار موثر بوده و رزمندگان آجا در دو سال اخير تعداد قابل توجهي از باندهاي قاچاق سلاح و اشرار را كشف و منهدم كرده اند.

 



وزير خارجه انگليس: مي دانيم تحريم ايران موثر نيست

سرويس سياسي-
وزير امور خارجه انگليس كه براي گفت وگو با مقامات پكن درباره مسائل مختلف از جمله برنامه هسته اي ايران در اين كشور به سر مي برد، با اعتراف به شكست تلاش هاي خود براي همراه كردن چين با تحريم ايران در گفت وگو با روزنامه «چاينا ديلي» گفت: ما به اين نتيجه رسيده ايم كه تحريم ها به تنهايي كارساز نيست.
«ديويد ميليبند» با اذعان به اين نكته كه ما از مدت ها قبل ايران را تحريم كرده ايم ولي همه به اين نتيجه رسيده اند كه تحريم كارساز نيست، خاطرنشان كرد: بهترين راه اين است كه رهيافت هاي دوگانه در ارتباط با برنامه هسته اي ايران دنبال شود و بايد چنين كاري صورت گيرد.
يانگ جيه چي، وزير خارجه چين نيز در اين باره گفت: پكن به دنبال يك راه حل ديپلماتيك براي مسئله هسته اي ايران بوده و با تحريم اين كشور مخالف است.
وي افزود: اين مسئله اي است كه مورد توجه جامعه بين المللي مي باشد. وي گفت: چين به وضعيت فعلي بيشتر از قبل توجه مي كند و اميدوار است اين مسئله مورد توجه جامعه بين المللي از طريق ديپلماتيك حل و فصل شود و چين نيز به دنبال چنين راه حلي است.
وزيرخارجه چين تصريح كرد: تحولات در ارتباط با اين مسئله باعث تمركز و توجه بيشتر چين بر اين مسئله شده است.
رئيس دستگاه ديپلماسي چين بار ديگر تاكيد كرد: آنچه مسلم است اينكه چين با تحريم ايران در ارتباط با برنامه هسته اي مخالف است.
در همين رابطه «ماجن گانگ» سفير سابق چين در انگليس هم با اشاره به اظهارات «ديويد ميليبند» وزيرخارجه انگليس درباره رهيافت دوگانه در قبال ايران گفت: «انگليس موافق تحريم ها عليه ايران است اما موضع پكن رايزني و گفتگوست.»
وي در عين حال گفت: «برخلاف آمريكا، انگلستان نمي خواهد يك شرايط افراطي در جريان اعمال تحريم ها ايجاد شود.»
تحليلگران سياسي معتقدند كه مخالفت چين با اعمال دور جديدي از تحريم هاي احتمالي عليه ايران شايد در «اصل تحريم ها» نباشد اما تا جايي به مخالفت هاي خود ادامه مي دهد كه قطعنامه اي نمايشي كه هيچ آسيبي به منافع چين در ايران نرساند، به تصويب برسد.

 



مدير عامل شركت سرمايه گذاري سهام عدالت مازندران: واگذاري سهام عدالت متوقف نمي شود

ساري - خبرنگار كيهان:
با اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها در كشور فعاليت واگذاري سهام عدالت متوقف نخواهد شد.
«عسكر توكلي» مديرعامل شركت سرمايه گذاري سهام عدالت مازندران با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران افزود: سهام عدالت ارتباطي به طرح هدفمند سازي يارانه ها ندارد بلكه در برخي مواقع كمكي به اجراي اين طرح است. وي اظهار داشت: روند پرداخت سود سهام عدالت از سال آينده استاني مي شود.

 



دانش آموزان شهركردي هواپيماي بدون سرنشين ساختند

هواپيماي فوق سبك بدون سرنشين كه بوسيله دانش آموزان مركز استعدادهاي درخشان شهيد بهشتي شهركرد ساخته شده روز سه شنبه با موفقيت به پرواز درآمد.
رئيس مركز استعدادهاي درخشان شهيد بهشتي شهركرد گفت: اين هواپيما مدل هواپيماي بدون سرنشين فالكون مي باشد كه نزديك به دو كيلوگرم وزن دارد و با سيستم هدايت از راه دور پرواز مي كند.
«سيدعبدالرحمان موسوي» در حاشيه برگزاري نخستين همايش انجمن هاي علمي مركز استعدادهاي درخشان شهيد بهشتي شهركرد به خبرنگار ايرنا گفت: اين هواپيما توان پرواز تا 80 كيلومتر در ساعت را دارد و با همكاري 15 نفر از دانش آموزان عضو انجمن علمي هواپيماي مدل اين مركز طراحي و ساخته شده است.
وي از ويژگيهاي اين هواپيما را فوق سبك بودن، مصرف سوخت كم، قابليت نصب دوربين و ارتفاع پرواز معين ذكر كرد.
وي تصريح كرد: دانش آموزان اين انجمن با همكاري يك موسسه خصوصي هوا و فضا اقدام به ساخت و تهيه اين هواپيما كرده اند.
رئيس مركز استعدادهاي درخشان شهيد بهشتي شهركرد يادآور شد: برنامه بعدي انجمن هواپيماي مدل شهركرد آموزش دوره هاي خلباني هواپيماهاي فوق سبك است.
به گفته وي، تيم رباتيك مركز استعدادهاي درخشان شهيد بهشتي نيز ربات مسيرياب را طراحي و توليد كرده اند و ربات مين ياب گروه دانش آموزي اين مركز نيز بزودي آزمايش و بهره برداري مي شود.
به گزارش ايرنا، همايش انجمن هاي علمي مركز استعدادهاي درخشان شهيد بهشتي شهركرد در حوزه رياضي، هواپيماي مدل، رباتيك مقدماتي، رباتيك پيشرفته، زيست شناسي و شيمي برگزار شد و دانش آموزان دستاوردهاي علمي خود از جمله هواپيماي بدون سرنشين فوق سبك را به نمايش گذاشتند.

 



رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي: تعرفه 30 درصدي واردات محصولات كشاورزي حذف شد

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: تعرفه 30 درصدي واردات محصولات كشاورزي حذف و تعرفه ها و تنظيم بازار به وزراي بازرگاني و جهاد كشاورزي واگذار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز ارسلان فتحي پور امروز افزود: تشكيل صندوق توسعه ملي كه دولت برداشت 14 هزار ميليارد تومان منابع آن را پيش بيني كرده بود، با تصويب مجلس از اختيار دولت خارج و به بخش غير دولتي اختصاص يافت.
وي ادامه داد: دولت موظف شد تا پايان فروردين ماه سال آينده اساسنامه صندوق را به مجلس ارائه دهد تا نسبت به درآمد صندوق براي حمايت از سرمايه گذاري در بخش خصوصي و تعاوني تصميم گيري شود.
نماينده مردم كليبر و هوراند در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت:با وجود اختلاف دولت و مجلس در خصوص درآمد 40 هزار ميليارد توماني از اجراي هدفمند كردن يارانه ها، بودجه مناسبي براي سال آينده بسته شد.
فتحي پور با بيان اينكه يك درصد از بودجه سال آينده كشور به تربيت بدني وجوانان اختصاص مي يابد، اظهار داشت: همچنين مقرر شد مبلغ 250 ميليون دلار از محل حساب ذخيره ارزي بودجه اي براي نوسازي و بازسازي مدارس اختصاص يابد. وي تصريح كرد: براساس بودجه سال آينده دولت بايد 50 درصد از فروش سهام خود از محل اجراي اصل 44 را به پرداخت مطالبات بانك ها از دولت اختصاص دهد.

 



رئيس مجموعه شركت هاي سرمايه گذاري اروپايي:
توسعه سرمايه گذاري در ايران منجر به شكست حلقه تحريم ها مي شود

رئيس مجموعه شركت هاي سرمايه گذاري اروپايي كه براي سرمايه گذاري 600 ميليون يورويي به ايران سفر كرده است، گفت: آنچه درباره ايران شنيده بودم و تصور مي كردم با آنچه ديدم تفاوت فراواني دارد.
پروفسور روي كله من در گفت وگو با خبرنگار فارس در كرمانشاه اظهار داشت: ايراني ها مردمي مهربان، مهمان نواز و متمدن هستند كه بسيار علاقه مند به توسعه روابط و ابراز محبت و صميميت هستند و من اين موضوع را در سوئيس شرح مي دهم.
وي افزود: اروپايي ها تمايل زيادي براي توسعه روابط و مناسبات اقتصادي، فرهنگي و گردشگري با ايران دارند و سرمايه گذاران اروپايي بايد با تمهيداتي به ايران دعوت شوند و از نزديك امنيت، رفتار و برخورد مناسب ايرانيان را ببينند و مطمئناً در هر نقطه ايران كه ظرفيت سرمايه گذاري موجود باشد، همكاري مشترك خود را بر مبناي اعتماد آغاز مي كنند.
وي در پاسخ به سأالي درباره تحريم هاي ايران گفت: حضور ما در ايران نشان دهنده بي توجهي به تحريم ها و مسائلي از اين دست است و توسعه سرمايه گذاري در ايران منجر به شكستن حلقه تحريم ها و شكست آن مي شود و اروپايي ها و به ويژه سوئيس كه روابط اقتصادي بسيار حسنه اي با ايرانيان دارند از توسعه مناسبات تجاري، صنعتي، بازرگاني و سرمايه گذاري حمايت مي كنند.
پروفسور كله من افزود: هميشه فشارهايي بوده اما مهم اين است كه با توسعه روابط اقتصادي درصدد رفع اين مسائل باشيم كه هستيم و اگر مسئولان ايراني همت و تلاش بيشتري انجام دهند، سرمايه گذاران اروپايي نيز از اين موضوع استقبال كرده و در سريع ترين زمان ممكن سرمايه گذاري در طرح هاي كلان و مهم را دنبال مي كنند. رئيس مجموعه شركت هاي سرمايه گذاري اروپايي كه به دعوت دكتر جهان اركوازي مديرعامل شركت بين المللي پارا زاگرس ايران- سوئيس براي سرمايه گذاري در دو پروژه مهم سيتي سنتر و تله كابين كرمانشاه و پالايشگاه آناهيتا به جمهوري اسلامي ايران و استان كرمانشاه سفر كرده است، افزود: اگر همكاري و مساعدت كافي از جانب مسئولان مختلف دولتي و اجرايي در استان و كشور ايران صورت گيرد و مسائل اداري دست و پاگير در سرمايه گذاري ها كاهش يابد، نه تنها اين دو پروژه را با جديت سرمايه گذاري مي كنيم بلكه با همت ويژه اي پيگير اجراي پروژه هاي كلان ديگر با سرمايه گذاري اروپايي ها در ايران خواهيم بود.

 



امروز در اهواز برگزار مي شود
تجمع عشاير عرب خوزستان در سالگرد جهاد عليه استعمار انگليس

اهواز - خبرنگار كيهان:
امام جمعه موقت اهواز از برگزاري تجمع بزرگ عشاير عرب خوزستان امروز همزمان با نود و پنجمين سالگرد جهاد عشاير خوزستان در مقابل استعمار انگليس در محل يادمان اين جهاد واقع در 15 كيلومتري غرب اهواز خبر داد.
آيت الله محسن حيدري در گفت وگو با خبرنگار كيهان جهاد عشاير عرب خوزستان را همزمان و همراستا و در حد و اندازه نهضت مشروطه، تحريم تنباكو و ملي شدن صنعت نفت دانست و اظهار داشت: متاسفانه به خاطر شرايط آن زمان و فقدان افرادي كه اين واقعه را به افكار عمومي منتقل كنند اين واقعه بزرگ مغفول واقع شد و تنها حاضران در صحنه و برخي از نوادگان آنها در جريان اين رشادت ها قرار داشتند تا اينكه پس از انقلاب اين موضوع در همايشي كه در سال 73 در دانشگاه شهيد چمران برگزار شد مطرح شد. همچنين در سفر رهبر معظم انقلاب جمعي از اين غيور مردان كه آن حوادث را درك كرده بودند به محضر آقا تشرف پيدا كرده و پرچم يكي از مبارزين اين نهضت را تقديم ايشان كردند و از اين طريق به تدريج مطرح شد.
وي در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب بر طرح اين موضوع عنايت ويژه اي دارند. به همين خاطر بنياد آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس را موظف كردند در مقبره شهداي جهاد عشاير خوزستان يادمان فخيمي احداث نمايند. طبق دستورات ايشان در جهت بزرگداشت ياد و خاطره شهيدان در نود و پنجمين سالگرد اين نهضت مردمي تجمع بزرگ عشاير غيور خوزستان نيز در محل يادمان مذكور برگزار مي شود.
نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري در تشريح و بازخواني اين جريان ضداستعماري افزود: در شرايط جنگ جهاني اول استعمار انگليس اولاً به منظور اشغال عراق و بستن عقبه كمك رساني مردم ايران به مردم اين كشور دوماً به منظور حمايت از لوله هاي شركت نفت انگليسي كه در خوزستان قرار داشت خوزستان را از ناحيه غرب و جنوب اشغال كرد. دولت احمدشاه قاجار نيز كه اعلام بي طرفي كرده بود متاسفانه هيچ عكس العملي در قبال اين اشغال گري نشان نداد.
دكتر حيدري در ادامه افزود: در اين ميان تنها حركتي كه در مقابل استعمار انگليسي صورت گرفت حركت عشاير عرب خوزستان به فتواي مرجع تقليد شيعه مرحوم آيت الله سيدكاظم يزدي است و در واقع علما و مرجعيت پيشتاز شده و مردم نيز به نداي آن لبيك مي گويند و با تمام ظرفيت وارد صحنه مي شوند.
وي در ادامه درگيري مردم خوزستان با انگليسي ها را در سه محور غرب، شمال اهواز و شهرستان شادگان عنوان كرد و اظهار داشت: درگيري اول در حد فاصل اهواز و حميديه با شركت طوايف بني طرف، سواري، بني سالم، سواعد و ... رخ داد كه حماسه المنيور را رقم زد.
امام جمعه وقت اهواز همچنين گفت: محور دوم درگيري در شمال اهواز و با حضور طوايف زرگان، باوي، حميدي، نواصر، سلامات و در يك عمليات پارتيزاني به انفجار لوله هاي نفت شركت انگليسي منتهي شد و سومين محور عمليات در منطقه شادگان توسط طوايف بني كعب و ديگر عشاير فهيم منطقه به فرماندهي سيدجابر آلبو شوكه و الوان كعبي بر عليه نيروهاي اشغالگر انجام شد.
گفتني است از 40 خبرگزاري داخلي و خارجي جهت پوشش خبري اين مراسم و انعكاس آن دعوت به عمل آمده است. تجمع بزرگ عشاير عرب خوزستان در محل يادمان عشاير عرب خوزستان در 15 كيلومتري غرب اهواز پشت روستاي گمبوعه با حضور علما، مسئولين كشوري و استاني و عشاير غيور خوزستان برگزار مي شود.

 



آيت الله نوري همداني: دستگاه قضايي بايد پرونده ها را بدون توجه به موقعيت افراد رسيدگي كند

آيت الله نوري همداني گفت: مردم از دستگاه قضايي كشور انتظار دارند مر قانون و عدالت درباره تمام افراد اجرا شود و اگر بخواهيد با انتساب فلان شخص به فلان شخص در بررسي پرونده ها كوتاه بيائيد، در برابر مردم زير سوال مي رويد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، اين مرجع تقليد يك شنبه شب، در ديدار با دادستان استان تهران، با اشاره به فتنه و حوادث بعد از انتخابات، برخورد دقيق و بررسي عادلانه پرونده ها را از جمله انتظارات مردم از دستگاه قضايي كشور دانست و تاكيد كرد: مردم انتظار دارند مر قانون درخصوص همه افراد اجرا شود و طوري نباشد افرادي كه تكيه گاهي دارند از غربال رد شده و معاف و مصون باشند و ديگر افراد كه چنين تكيه گاهي ندارند مجازات شوند.
آيت الله نوري همداني در بخش ديگري از سخنانش با قدرداني از اقدامات و نحوه ورود دستگاه قضا به حوادث بعد از انتخابات گفت: اينكه اين دستگاه فرصت داد بسيار بجا بود زيرا باعث شد كه ماهيت جريانات براي مردم بيشتر كشف شود.
وي اظهار داشت: اگر دستگاه قضا از روز اول با قدرت و شدت وارد قضايا مي شد، ممكن بود اينها قيافه مظلوم نمايي به خود بگيرند، اما دستگاه قضا فرصت داد و روز به روز ماهيت فتنه گران و فتنه سازان برملاتر شد.
اين مرجع تقليد در ادامه از چراغ سبز فتنه گران و فريب خوردگان به دشمنان انقلاب انتقاد كرد و گفت: در نتيجه گذشت چند ماه از حوادث بعد از انتخابات، اينها همه قدرت و امكانات خود را بكار گرفتند، دشمنان نيز از چراغ سبز آنها استفاده كرده و به آنها دل خوش كردند.

 



عضو كميسيون اقتصادي مجلس: نظر مجلس و دولت در بودجه سال 89 لحاظ شده است

عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: نظر مجلس در قانون هدفمند كردن يارانه ها و نظر دولت در ساير بندهاي بودجه 89 لحاظ شده است.
حجت الاسلام والمسلمين «سيدناصر موسوي لارگاني» روز سه شنبه در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا در اصفهان افزود: لحاظ كردن بحث هدفمندي يارانه ها بعد از سال ها در بودجه كشور يك گام اساسي در اقتصاد كشور محسوب مي شود.
وي گفت: گرچه نظر دولت براي تامين 40هزار ميليارد تومان درآمد تامين نشد، اما اصل لحاظ اين طرح در قانون بودجه، آغازي تازه در اقتصاد است.
نماينده مردم فلاورجان در مجلس تصريح كرد: در ساير بندهاي بودجه نيز نظر دولت خاصه دو برابر شدن بودجه عمراني به رغم مخالفت برخي نمايندگان كه معتقد بودند «دولت توان اجراي آن را ندارد و تورم زاست»، لحاظ شد كه اين نيز حركت مثبتي بود.
وي گفت: نظرات متفاوتي در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها وجود دارد كه برخي آن را تورم زا مي دانند.
وي گفت: بدون شك اجراي هدفمندي يارانه ها در وهله اول تورم زاست، اما اگر دولت زيرساخت هاي لازم را از جمله در حوزه حمل و نقل عمومي تدارك ديده بود، اينك در بحث حامل هاي انرژي با مشكلات كمتري روبه رو بوديم.
نماينده مردم فلاورجان در مجلس تصريح كرد: در قالب طرح 40هزار ميليارد توماني دولت در هدفمندي يارانه ها، افزايش نرخ بنزين سهميه اي به ليتري 400 تومان و آزاد به 600 تومان پيش بيني شده بود اما با كاهش رقم ياد شده مشخص نيست چه رقمي براي افزايش نرخ سوخت پيشنهاد شود.
وي در عين حال گفت: اگرچه نظر مجلس افزايش قيمت بنزين به 200 تا 250 تومان در هر ليتر است اما هرگونه افزايشي در سال آينده با نظر دولت خواهد بود.
موسوي افزود: بحث هدفمندي يارانه ها و اصلاح الگوي مصرف براي مصرف درست و بهينه و استفاده درست از منابع است نه آن كه مصرف نكنيم.
وي تاكيد كرد: طرح هدفمندي يارانه ها را از اين حيث تورم زا مي دانيم كه قشر ضعيف نسبت به قشر مرفه ضرر بيشتري مي كند زيرا افزايش قيمت محصولي مانند بنزين به حال قشر مرفه تاثير چنداني ندارد اما در روند زندگي قشر ضعيف بسيار تاثيرگذار است.
وي گفت: 20 درصد از عوايد اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به دولت، 30 درصد به طرح هاي توليدي و صنعتي و 50 درصد به دهك هاي پايين جامعه تخصيص مي يابد كه با رقم مصوب مجلس، تنها چيزي حدود هفت تا هشت هزار تومان به هر فرد مي رسد.
موسوي تصريح كرد: اين رقم ناچيزي براي خانواده ها بخصوص قشر ضعيف كه حدود دو دهك آنها زير نظر نهادهاي حمايتي قرار دارند، خواهد بود.

 



اخبار ادبي و هنري

شب خاطره يادمان شهداي فتح المبين در نوروز
ويژه برنامه «شب خاطره» راهيان نور ويژه يادمان شهداي عمليات فتح المبين، نخستين روزهاي نوروز سال آتي در شوش دانيال برگزار مي شود.
اين ويژه برنامه به صورت متمركز در محل يادمان شهداي عمليات فتح المبين، با حضور جمعي از خاطره گويان برگزيده برنامه «شب خاطره» برگزار خواهد شد.
حسين رمضاني دبير ستاد برگزاري اين برنامه گفت: ويژه يادمان شهداي عمليات فتح المبين، از نخستين روز سال جديد در استان خوزستان، شهر شوش دانيال و در محل يادمان اين عمليات با حضور جمعي از رزمندگان، آزادگان، جانبازان دوران هشت سال دفاع مقدس و هنرمندان، برگزار مي شود. وي افزود: در ميان خاطره گويان اين برنامه ها، اصغر نقي زاده، عليرضا مرادي، علي همت، محمد زمان گلدسته، سعيد تاجيك، معصومه رامهرمزي نويسنده كتاب «يكشنبه آخر»، به همراه سردار سليماني، سردار فتوحي، سردار عسگري ، آزاده دزفولي محمدرضا ترابي زاده و... چهره هايي هستند كه خاطرات خود را از دوران دفاع مقدس، بيان مي كنند.
حمايت بازيگر فيلم غيراخلاقي از همسر موسوي
بازيگر يك فيلم غيراخلاقي به كارگرداني محسن مخمل باف، فيلمي در حمايت از همسر ميرحسين موسوي ساخته است.
به گزارش شبكه ايران، بازيگر فيلم غيراخلاقي «فرياد مورچه ها»، اقدام به ساخت مستندي در حمايت از زهرا رهنورد و چند زن ديگر كرده است.
فيلم «و خلقت بود» به كارگرداني محمود شكر اللهي، عنوان اين مستند است كه در شبكه «بي بي سي فارسي» به نمايش درآمد.
شكراللهي كه بازيگر فيلم غيراخلاقي «فرياد مورچه ها» به كارگرداني مخمل باف هم بوده است، در اين مستند فعاليت ها و ديدگاه هاي چند زن نقاش ايراني در سالهاي اخير، به خصوص فعاليت هاي زهرا رهنورد را به عنوان بخشي از تلاش زنان براي احقاق حقوقشان به تصوير كشيده است.
قطعه هنرمندان گلباران شد
مسئولان هنري و هنرمندان كشور صبح ديروز؛ سه شنبه 25 اسفند با حضور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) ياد درگذشتگان عرصه هنر را گرامي داشتند. هنرمندان رشته هاي مختلف تئاتر، موسيقي، هنرهاي تجسمي و مسئولان و مديران فرهنگ و هنر و اعضاي انجمن ها و تشكل هاي هنري صبح ديروز؛ سه شنبه 25 اسفندماه قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) را گلباران كردند. براساس اين گزارش، در اين مراسم «حميد شاه آبادي»؛ معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد، «حسين پارسايي»؛ رئيس مركز هنرهاي نمايشي، «محمود شالويي»؛ مديرمركز هنرهاي تجسمي، «مهران شيراوند»؛ مديركل دفتر آموزش و توسعه فعاليتهاي هنري، «محمد سرير»؛ مديرعامل خانه موسيقي، «اصغر اميرنيا»؛ مديرعامل بنياد فرهنگي هنري رودكي، «محمود فرهنگ» مسئول دفتر نمايش هاي ديني مركز هنرهاي نمايشي، «مصطفي كمال پورتراب» و جمع ديگري از هنرمندان حضور داشتند. به گزارش برنا، اين برنامه از سوي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طبق روال سال هاي قبل به ياد درگذشتگان عرصه هنر برگزار شد. حوزه فرهنگ و هنر امسال فقدان تعدادي از هنرمندان ارزشمند و شاخص كشورمان را شاهد بود و 59 نفر از هنرمندان و اهالي فرهنگ از جمله فرامرز پايور، پرويز مشكاتيان، محمود شاهرخي، بهمن جلالي، شهريار فريوسفي، حسن يوسف زماني و... به ديار باقي شتافتند.
نقاشي هاي قهوه خانه اي در نمايشگاه خيالي نگاران
نمايشگاه خيالي نگاران شامل 260 اثر نقاشي قهوه خانه اي در موزه هنرهاي معاصر تهران برپا است.
در اين نمايشگاه 260 اثر از حدود 15 نقاش مطرح مكتب قهوه خانه اي به نمايش درآمده كه از مجموعه داران خصوصي و دولتي گردآوري شده است.
نمايشگاه شاهكارهاي نقاشي قهوه خانه اي «خيالي نگاران» تا ارديبهشت ماه سال 89 برپا است.
پايان جشنواره قرآني كودك و نوجوان
دوازدهمين جشنواره قرآني كودك و نوجوان با حضور جمعي از مديران شهري به كار خود پايان داد.
در اين مراسم 250 نفر برگزيده معرفي شد. علي اكبر توپچي رئيس فرهنگسراي قرآن و دبير اين جشنواره نيز خبر داد: در نظر داريم دوره هاي فشرده به صورت شبانه روزي برگزار كنيم تا استعدادها بيشتر در موقعيت قرآني قرار گيرند و خودشان را نشان دهند و اين برنامه را به صورت خاص براي منتخبان به اجرا خواهيم گذاشت.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14