(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 18 فروردين 1389- شماره 19613
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
احمدي نژاد: مردم تهران به زندگي در شهرهاي ديگر هم فكر كنند
با راي نمايندگان مجلس يك فوريت طرح ارتقاي كيفي خودرو داخلي تصويب شد
لاريجاني پيشنهاد كرد كميته ساماندهي تعامل دولت و مجلس تشكيل شود
معاون وزير خارجه روسيه: شرايط برنامه هسته اي ايران به گونه اي نيست كه تحريم ضروري باشد
خارج از دستور
وال استريت ژورنال: تاثير تحريم مالي ايران ناچيز خواهد بود
جزئيات عمليات پيچيده آزادي عطارزاده در خاك پاكستان
دريادار سياري: ناكامي دزدان دريايي در ربودن نفتكش ايران همزمان با ربايش بزرگترين نفتكش كره اي بود
در پاسخ به سوال فيگارو اردوغان: ايران خواستار بمب اتمي نيست
ديدار خانواده هاي دو ايراني دستگير شده در ايتاليا با متكي



احمدي نژاد: مردم تهران به زندگي در شهرهاي ديگر هم فكر كنند

در حكم خدمت تمام وقت محسوب شود.
ضرورت عمل به منويات رهبري
نماينده مردم داراب در مجلس تصريح كرد: جمهوري اسلامي علي رغم توطئه هاي متعدد تا امروز توانسته در تحقق اهداف خود علاوه بر ثابت قدم بودن، قدم هاي استواري هم بردارد.
محمد مهدي افشاري در نطق خود در مجلس ادامه داد: در حوزه نفي سلطه خارجي و دخالت بيگانگان جمهوري اسلامي با تأسي از آرمان هاي امام راحل و منويات مقام معظم رهبري نه تنها دست بيگانگان را از كشور قطع كرده بلكه توانسته است با تكيه بر خودباوري به مدارج علمي خوبي در زمينه هاي مختلف دست يافته و ملت بزرگ ايران را به جايگاه واقعي خود برساند.
وي خاطرنشان كرد: رهبر معظم انقلاب اسلامي در آغاز بهار امسال در اجتماع عظيم زائران و مجاوران حرم رضوي با تشريح زمينه هاي تحقق شعار سال جديد به تبيين ضروريات دهه پيشرفت و عدالت تاكيداتي داشتند كه به فضل الهي از اين پس نيز با اين بيانات سرنوشت ملت پيروزي و پيشرفت و سرنوشت دشمنان شكست و شرمندگي خواهد بود.
نظر دولت در قانون هدفمند كردن يارانه ها تامين شود
نماينده مردم رودسر گفت: در حال حاضر كه دولت زير بار بزرگ تحول اقتصادي با عزم جدي رفته است و دست استمداد به سوي مجلس دراز كرده بايد با اصلاح قانون بودجه دولت را در اجراي قانون دلگرم كنيم كه مردم نيز طعم شيرين آن را احساس خواهند كرد.
اسدالله عباسي در نطقش با اشاره به قانون هدفمند كردن يارانه ها اظهار داشت: ناگفته پيداست كه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها به صورت ويژه اي مستلزم همدلي، همسوي مسئولان است و در اين مسئله مجلس و دولت بايد در كنار يكديگر و با همكاري يكديگر اين مهم را به سرانجام خوبي برسانند و چون دولت به فرمايش رهبر معظم انقلاب «دولت در وسط ميدان است» بايد براي برداشتن اين بار سنگين كه از گذشته باقي مانده است از هرگونه مساعدت به دولت فروگذار نباشد.رئيس جمهور از مردم تهران خواست موضوع زلزله را جدي بگيرند و به زندگي در نقاط ديگر ايران فكر كنند.
محمود احمدي نژاد روز سه شنبه در بازديد از مجتمع اردوگاه هاي اسكان اضطراري بشارت 1، 2 و3 در محل مجموعه ورزشي آزادي گفت: وزرا موظفند امكانات لازم را به كارمنداني كه مي خواهند از تهران منتقل شوند ارايه دهند همچنين از آنها خواهم خواست براي كساني كه تصميم به انتقال از تهران به شهرهاي ديگر كشور مي گيرند امكانات تشويقي مانند وام ساخت مسكن در نظر بگيرند.
رئيس جمهوري با بيان اين كه اگر ميزان جمعيت ساكن در تهران كاهش يابد امدادرساني به آنها نيز آسان تر مي شود، خاطر نشان كرد: از مردم تهران مي خواهم موضوع زلزله را جدي بگيرند و به زندگي در نقاط ديگر ايران فكر كنند، دولت مي تواند براي زندگي و تحصيلات فرزندان آنها امكاناتي را در شهرهاي ديگر فراهم كند.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود از همه كساني كه در تعطيلات نوروز مشغول خدمت رساني به مردم بوده اند تشكر كرد و گفت: در ايام نوروز بيش از 120 ميليون نفر سفر انجام شد كه اين نشانه سرزندگي و اميدواري ملت ايران است.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي كشور در ادامه به جمعيت 13 ميليوني استان تهران و جمعيت 8 ميليوني شهر تهران، اشاره كرد و بيان داشت: با توجه به جمعيت زيادي كه در تهران ساكن هستند تصوير اين شهر پس از حادثه مناسب نخواهد بود زيرا با توجه به وجود مجموعه هاي فرسوده و ترتيب جمعيتي تهران در زمان بروز حادثه كار امداد و نجات بسيار سخت خواهد بود.

 



با راي نمايندگان مجلس يك فوريت طرح ارتقاي كيفي خودرو داخلي تصويب شد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي فقط با يك فوريت طرح ارتقاي كيفي توليد خودرو داخلي موافقت كردند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، ساختمان بهارستان ديروز در دومين نشست علني نمايندگان در سال جديد شاهد بررسي طرحي با قيد دو فوريت و با هدف اصلاح مصوبه مجلس درباره تعرفه واردات خودرو بود.
مجلس روزهاي پاياني سال گذشته و در هنگام تصويب بودجه 89 تعرفه واردات خودرو را به بهانه افزايش كيفيت خودرو داخلي كاهش داد و نرخ آن را از 90 به 70 درصد تنزل داد.
اما رهبر معظم انقلاب در روزهاي آغازين سال نو در ديدار توليدكنندگان خودرو از استدلال هاي واهي برخي افراد كه خواستار افزايش واردات خودرو به كشور هستند انتقاده كرده و بر حمايت از توليد خودرو داخلي تاكيد نمودند.
بدنبال اين فرمايشات تعدادي از نمايندگان بر آن شدند تا با ارائه طرحي با قيد دو فوريت نسبت به اصلاح مصوبه قبلي خويش اقدام نمايند.
اين طرح با 145 امضا ديروز در دستور كار خانه ملت قرار گرفت اما دو فوريتش با 127راي موافق، 70 راي مخالف و 14راي ممتنع از مجموع 220نماينده حاضر در صحن علني مجلس به تصويب نرسيد.
سپس يك فوريت اين طرح به راي گذاشته شد كه با 140راي موافق، 64 راي مخالف و هفت راي ممتنع از مجموع 222 نماينده حاضر در صحن علني به تصويب رسيد. براساس آئين نامه داخلي مجلس اين طرح فعلا براي بررسي كليات و جزئيات بيشتر به كميسيون مربوطه مي رود و پس از مدتي به صحن علني خواهد آمد.
در صورت تصويب نهايي اين طرح، دولت مكلف مي شود ظرف مدت سه ماه ساز وكارهاي لازم جهت ارتقاي سطح كيفي توليد خودروهاي داخلي را تهيه و به كليه توليدكنندگان خودرو در داخل كشور ابلاغ كنند.
همچنين در صورت تصويب نهايي، وزارت صنايع و معادن مكلف مي شود گزارش اقدامات انجام شده را هر سه ماه به كميسيون صنايع و معادن مجلس اعلام كنند و موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران نيز مسئوليت نظارت بر حسن اجراي دستورالعمل هاي ابلاغي را برعهده دارد و مكلف مي شود كه تخلفات احتمالي را در اسرع وقت به اطلاع كميسيون صنايع برساند.
در صورت تصويب نهايي اين طرح جزء دال بند 15قانون بودجه سال 1389 كل كشور مصوب 24 اسفند 88 مجلس لغو مي شود.
گفتني است براساس اين جزء قانون بودجه تعرفه واردات خودرو 20درصد كاهش مي يابد.
طراحان اين طرح در ضرورت ارائه آن اعلام كرده اند كه در صنعت كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي نگاه حساس و دقيقي از طرف مسئولين و مردم، چگونگي كمي و كيفي توليد خودرو داخلي را رصد كرده و اگرچه از نظر كمي رشد قابل توجهي داشته ايم و تلاش هايي در همه ادوار جهت ارتقاي سطح كيفي توليد خودرو صورت پذيرفته منتها كيفيت موجود در تمام كارخانه هاي توليدي خودرو در شأن و جايگاه دولت اسلامي كه امروزه در ابعاد گوناگون و مهمي همانند فعاليت هسته اي هوافضا و توليدات نظامي ايران اسلامي را جزو 10كشور اول جهان قرار داده، نيست.
اين نمايندگان اعلام كردند: به همين منظور در قانون بودجه سال 1389ضمن جزء د بند 15ماده واحده، حقوق ورودي واردات خودرو سواري به ميزان 70درصد تعيين شده. از آنجايي كه طبق ماده يك آئين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات، سازوكار لازم قانوني براي اين مهم مشخص شده است. طراحان اين طرح در ادامه خاطرنشان كردند: همچنين با توجه به بيانات صريح، روشن و هشداردهنده مقام معظم رهبري در ديدار از يكي از كارخانه هاي توليد خودرو در ارتباط با ضرورت ارتقاي سطح كيفي توليدات خودرو داخلي و اجرايي كردن قانون حمايت از مصرف كنندگان خودرو مصوب 23خرداد 86 طرح مذكور تقديم مجلس مي شود.
تصويب كليات طرح حمايت از مشاغل خانگي
در بخشي از جلسه علني ديروز نمايندگان مجلس كليات طرحي را تصويب كردند كه در صورت تصويب نهايي آن دولت موظف به ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي مي شود.
كليات اين طرح با 178راي موافق، 33راي مخالف و 10راي ممتنع از مجموع 227 نماينده حاضر به تصويب مجلس رسيد.
در صورت تصويب جزئيات اين طرح دولت موظف مي شود به استناد اصول 28 و 43 قانون اساسي و با توجه به سند چشم انداز 20ساله، مشاغل خانگي را مطابق اين قانون و حسب قانون برنامه پنجساله توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ساماندهي و حمايت كند به نحوي كه زمينه اشتغال براي اين گونه متقاضيان فراهم شود.
جزئيات اين طرح در جلسات بعدي مجلس مورد بررسي قرار مي گيرد.
مصوبه اي در حمايت از زنان داراي فرزند معلول
مجلس شرط استخدام رسمي يا پيماني بانواني كه داراي فرزند معلول هستند، براي برخورداري از قانون خدمت نيمه وقت بانوان حذف كرد.
نمايندگان در جلسه علني روز سه شنبه مجلس به منظور تامين نظر شوراي نگهبان، طرح اصلاح مواد (1) و (7) قانون نحوه اجراي قانون مربوط به خدمت نيمه وقت بانوان مصوب 1364را بررسي و دو ايراد شوراي نگهبان را رفع كردند.
با تصويب مجلس، مقرر شد: رعايت شرط رسمي و ثابت بودن در مورد بانوان كارمندي كه فرزند معلول با درجه معلوليت شديد و خيلي شديد دارند كه به تشخيص سازمان بهزيستي كشور رسيده باشد، الزامي نيست.
همچنين مصوب شد؛ سنوات خدمت نيمه وقت بانواني كه داراي فرزند معلول هستند به شرط پرداخت كسور بازنشستگي و حق بيمه مربوط به كارفرما و كارمند متقاضي، نسبت به تمام حقوق ثابت، فوق العاده شغل، مزاياي مشمول و حق بيمه، مازاد بر سه سال از لحاظ حقوق بازنشستگي

 



لاريجاني پيشنهاد كرد كميته ساماندهي تعامل دولت و مجلس تشكيل شود

رئيس مجلس شوراي اسلامي ايجاد كميته اي براي ساماندهي تعامل دولت و مجلس با رعايت چارچوب قانون اساسي را از راهكارهاي تعامل دو قوه در سال همت مضاعف ، كار مضاعف برشمرد.
علي لاريجاني در ديدار با معاون پارلماني وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي اظهار داشت: نبايد كار خلاف قانون در كشور صورت گيرد؛ اگر دستگاهي اقدام غير قانوني داشت بايد با آن مقابله كرد.
وي با تاكيد بر اينكه كار خلاف قانون، مغايرت با شرع دارد گفت: حتي اگر بخواهيم عدالت گرا باشيم، بايد قانونگرا باشيم.
لاريجاني ادامه داد: اگر عادت به خلاف قانون عادي شود اين موضوع در زندگي روزمره مردم هم اثر گذار خواهد بود.
رئيس مجلس رهبر معظم انقلاب اسلامي را الگوي توجه به قانون توصيف كرد و اظهار داشت: ايشان همواره بيشترين تاكيد را به رعايت قانون در كشور دارند.
وي گفت: نمايندگان مجلس بر اساس سوگند نمايندگي كه داشته اند هرگاه احساس كنند كه عدم اجراي قانون شكني در بخشي صورت مي گيرد در برابر آن واكنش نشان مي دهد.
لاريجاني فضاي حاكم بر مجلس و دولت را داراي روحيه همگرايي و همكاري ذكر كرد و اظهار داشت: اگر پاسخ به تذكرات نمايندگان مجلس به سرعت داده شود، تعداد زيادي از آنها به مرحله سئوال در كميسيون، صحن علني يا استيضاح نمي رسد.
رييس مجلس يادآور شد: معاونت هاي پارلماني در پاسخ به تذكرات نمايندگان مي توانند در دوقالب تماس مستقيم و فوري تلفني و موارد زمان بري كه دو هفته بررسي آن طول مي كشد، پيگيري و پاسخ دهند.
لاريجاني ايجاد كميته اي براي ساماندهي مجلس و دولت با رعايت چار چوب قانون اساسي رعايت انصاف و نيز توجه به حفظ شان نمايندگان، سهولت ارتباط تلفني نمايندگان با وزرا را از ديگر راهكارهاي تعامل در سال همت مضاعف، كار مضاعف ذكر كرد.
وي سپس به قانون برنامه پنجم توسعه پرداخت و افزود: در آستانه برنامه پنجم توسعه دستگاه هاي اجرايي بايد نسبت به موارد و راهكارهاي دستيابي به اهداف سند چشم انداز توسعه فعال تر، دقيق تر برخورد كنند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در خصوص همكاري و ديدارهاي مجلس و دولت گفت: در آيين نامه داخلي مجلس ظرفيت هاي لازم براي اين موضوع پيش بيني شده است به نحوي كه دولت مي تواند گزارش هايي را در صحن علني مجلس ارايه كند.

 



معاون وزير خارجه روسيه: شرايط برنامه هسته اي ايران به گونه اي نيست كه تحريم ضروري باشد

معاون وزير خارجه روسيه اعمال تحريم ها عليه ايران را در شرايط فعلي برنامه هسته اي اين كشور ضروري ندانست.
«سرگئي ريابكوف» معاون وزير خارجه روسيه و نماينده اين كشور در گفتگوهاي هسته اي با ايران، در گفتگو با خبرگزاري اينترفاكس اعلام كرد: ما هنوز اميد خود را براي پيدا كردن راه حلي براي برنامه هسته اي ايران از طريق گفتگو با اين كشور از دست نداده ايم.
وي تاكيد كرد: نگرانيها درخصوص تلاشهاي ايران براي ساخت بمب اتمي هنوز به اين مرحله حساس نرسيده است كه روسيه مجبور شود براي وادار كردن ايران به تغيير موضع خود به تحريم هاي تازه بر ضد اين كشور متوسل شود.
اينترفاكس به نقل از معاون وزير خارجه روسيه اعلام كرد: هيچ اتفاقي در حال حاضر نيافتاده است كه دليلي براي بحث درخصوص صفحه تازه يا فصل تازه اي در قبال ايران باشد.
وي با اعلام اين مطلب افزود: گفتگوهاي عادي ادامه دارد همانطور كه پيش از اين نيز در جريان بود و ادامه نيز خواهد داشت.
براساس اين گزارش، روسيه كه روابط ديپلماتيك و تجاري نزديكي با ايران دارد براي موافقت با اعمال تحريم هاي جديد بر ضد اين كشور بي ميل است.
اينترفاكس اضافه كرد: به رغم نگراني ها درخصوص فعاليت هاي هسته اي ايران، روسيه همچنين اعلام كرده است نخستين نيروگاه هسته اي ايران را كه از اواسط دهه نود ميلادي در شهر بوشهر در دست ساخت است به بهره برداري خواهد رساند.
شوراي امنيت برنامه اي براي بررسي مسئله ايران ندارد
در همين حال نماينده دائم ژاپن در سازمان ملل متحد گفت در حال حاضر تاريخي براي رايزني درباره مسئله هسته اي ايران تعيين نشده است.
به گزارش نووستي، «يوكي تاكاسو» در كنفرانسي مطبوعاتي در دفتر مركزي سازمان ملل متحد اعلام كرد: احتمال بررسي مسئله هسته اي ايران در شوراي امنيت طي ماه آوريل دور از ذهن به نظر مي رسد.
وي همچنين تاكيد كرد كه در نشست شوراي امنيت كه دوشنبه درباره برنامه كاري ماه آوريل برگزار شد، اشاره اي به مسئله ايران نشد.
وزير خارجه روسيه نيز پيش از اين گفته بود كه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در حال حاضر بررسي مسئله هسته اي ايران را در دستور كار ندارد.
«سرگئي لاوروف» در جمع خبرنگاران گفت كه هيچ گونه بررسي يا مذاكره نه در چارچوب شوراي امنيت و نه در جلسات غيررسمي اين شورا درباره برنامه هسته اي ايران انجام نمي شود.
وي تاكيد كرد كه مسكو تمامي تلاش خود را به كار خواهد بست تا اوضاع درباره مسئله هسته اي ايران صرفا از راه سياسي-ديپلماسي حل شود.
لاوروف گفت كه موضع اصولي ما براساس گزينش ناپذير بودن روش هاي سياسي-ديپلماسي حل برنامه هسته اي ايران استوار است چرا كه استفاده از روش هاي ديگر غيرقابل قبول و غيرسازنده است.
لاوروف گفت كه گروه 1+5 درباره برنامه هسته اي ايران هنوز پيش نويس قطعنامه اي را آماده نكرده است.

 



خارج از دستور

لابي براي واردات خودرو
نماينده مردم تهران در تذكري آئين نامه اي از لابي هاي صورت گرفته براي افزايش واردات خودرو و كاهش تعرفه آن انتقاد كرد.
دكتر مهدي كوچك زاده در جلسه علني ديروز مجلس در تذكري خاطرنشان كرد: در دوران تصويب بودجه شاهد بوديم كه برخي از واردكنندگان صنايع از جمله خودرو در پشت در كميسيون تلفيق با برخي از نمايندگان لابي مي كردند.
وي با بيان اينكه فيلم اين لابي ها موجود است، افزود: اين موضوع شأن مجلس را زير سوال مي برد.
اين نماينده تهران خطاب به رئيس مجلس گفت: اجازه ندهيد با واردكنندگان خودروهاي كره اي، ژاپني و آلماني در پشت در كميسيون لابي شود.
لاريجاني در پاسخ به تذكر كوچك زاده اظهار كرد: بي خود يكديگر را متهم نكنيد، در زمان تصويب بودجه يا هر طرح ديگري واردكنندگان، صادركنندگان و يا توليدكنندگان برحسب موضوع چنانچه از نمايندگان درخواست كنند و نمايندگان نيز بپذيرند مي توانند به مجلس بيايند.
بعد از اتمام تذكر كوچك زاده، عباسعلي نورا عضو كميسيون صنايع نسبت به تذكر وي اعتراض كرد و همين موضوع باعث شد تا نمايندگان دقايقي اطراف وي جمع شوند و نظم مجلس بر هم بخورد.

 



وال استريت ژورنال: تاثير تحريم مالي ايران ناچيز خواهد بود

وال استريت ژورنال نوشت مسدود كردن دارايي هاي ايران تاثير ملموسي بر توقف برنامه هسته اي اين كشور نخواهد داشت.
وال استريت ژورنال در مقاله اي به قلم «استيو استكلو» نوشت: آمريكا در تازه ترين پيشنهادهاي خود براي گنجاندن در تحريم هاي قاطع تر سازمان ملل عليه ايران، بار ديگر از مسدود كردن سرمايه هاي ايران به عنوان اهرمي براي وارد كردن فشار بر ايران ياد كرده است.
نويسنده اين مقاله اضافه كرد: نگاهي دقيق تر به سابقه استفاده از مسدود كردن سرمايه هاي ايران به عنوان اهرم فشار نشان مي دهد تحريم مالي ايران تاثير چنداني بر تغيير روش اين كشور نداشته است. به عنوان مثال تاكنون فقط چهل وسه ميليون دلار از دارايي هاي ايران در كشور آمريكا مسدود شده است كه تقريبا برابر با يك چهارم درآمد نفتي يك روز ايران است.
در ادامه اين يادداشت آمده است: از سوي ديگر كشور انگليس هم بالغ بر يك و نيم ميليارد دلار از سپرده هاي شركت ها و اشخاص ايراني را در بانك ها و موسسات مالي انگليس در طول سال گذشته ميلادي مسدود كرده بود.
«استيو استكلو» اضافه كرد: «جرمي پي كارور» وكيل انگليسي كه به دولت هاي مختلف در رابطه با اعمال تحريم ها مشاوره مي دهد در اين خصوص گفت اين ميزان از سرمايه هاي مسدود شده ايران بسيار ناچيز است و اين اقدامات هيچ چيز را عوض نخواهد كرد وانگهي در بسياري از موارد ايران سرمايه هاي مورد نظر خود را قبل از مسدود شدن از آمريكا و اتحاديه اروپا خارج كرده است.
براساس اين مقاله، «استوارت ليوي» يك مقام وزارت دارايي آمريكا كه برنامه تحريم ايران را نه تنها در زمان رياست جمهوري جرج بوش بلكه در زمان رياست جمهوري باراك اوباما نيز برعهده دارد گفت كه البته سياست مسدود كردن دارايي هاي ايران اگر همراه با تحريم هاي ديگر نباشد استراتژي شكست خورده اي خواهد بود.
وال استريت ژورنال همچنين نوشت: وزارت دارايي آمريكا اذعان كرده كه قوانين و مقررات وضع شده در رابطه با تحريم مالي ايران بسيار پيچيده است و در اغلب كشورهاي ديگر مورد سوء تفاهم قرار مي گيرد و به درستي اعمال نمي شود. به عنوان مثال برخي از بانك هاي دولتي ايران تحت تحريم قرار دارند در حالي كه بعضي ديگر از بانك هاي دولتي ايران مانند بانك تجارت كه با برنامه هسته اي ايران مرتبط دانسته نشده اند هنوز تحت هيچ تحريمي نيستند.
نويسنده اين مقاله در نهايت اضافه كرد: به علاوه مسدود شدن سرمايه هاي ايران در آمريكا در هاله اي از ابهام و مخفي كاري پنهان است. مثلا وزارت دارايي آمريكا از انتشار فهرست بانك هاي آمريكايي كه سرمايه هاي ايران در آن مسدود شده و اين كه چه مقدار سرمايه ايران در هر يك از اين بانك هاي آمريكايي نگهداري مي شود خودداري كرده و اين اطلاعات را محرمانه خوانده است. اين در حالي است كه بر پايه مقررات فدرال آمريكا هر موسسه مالي كه اموال كشور يا شركتي را به صورت قانوني مسدود مي كند موظف است ظرف ده روز كاري گزارشي مستند ارائه دهد.

 



از سوي ديپلمات ربوده شده تشريح شد
جزئيات عمليات پيچيده آزادي عطارزاده در خاك پاكستان

حشمت الله عطارزاده، ديپلمات ربوده شده ايراني در نخستين اظهاراتش جزئيات دستگيري و آزادي خود را تشريح كرد.
عطارزاده كه 23آبان 87 در پيشاور پاكستان توسط يك گروه مسلح ربوده شد درباره آزادي خود گفت: وقتي براي آزادي من آمدند نمي دانستم كه اينها از طرف ايران هستند و فقط همراه آنها شدم، من تصور مي كردم اين بار هم از يك زندان به زندان ديگر منتقل مي شوم اما حقيقت چيز ديگري بود اين سفر، سفر آزادي بود، ماموران آزادي من، لباس بلوچي به تن داشتند و بعد از طي مسافتي، به تن من هم لباس بلوچي كردند بعد از هر چند دقيقه رانندگي خودرو حامل ما توقف مي كرد و آنها مسافتي مرا در كوه و دره و مسيرهاي ناهموار پياده مي بردند و دوباره سوار خودرو مي شديم.
وي افزود: آنها به اشاره مي گفتند كه من نگران نباشم اما هنوز مطمئن نبودم چه اتفاقي در حال رخ دادن است.
به گزارش واحد مركزي خبر، عطارزاده گفت: به ايست و بازرسي كه مي رسيديم مي گفتند عقب ماشين درازبكش و چيزي نگو، ما شايد از ده ايست و بازرسي به همين شكل عبور كرديم تا اينكه رسيديم به تفتان ايران و خوشحالي من در اين لحظه وصف ناپذير است.
عطارزاده به نقل از نيروهايي كه او را آزاد كرده بودند گفت: عوامل اطلاعاتي ايران زماني مرا آزاد كردند كه آدم رباها قصد داشتند براي امنيت بيشتر خود، مرا به گروه ديگري تحويل دهند، عوامل اطلاعاتي ايران بي صبرانه منتظر اين لحظه بودند و طي عملياتي گروه تحويل گيرنده را از ميان مي برند و خود را به جاي آن جا مي زنند.
همچنين به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، عطارزاده پس از ربايش تا آزادي كه 17 ماه به طول مي انجامد توان ديدن چهره هيچ كس را نداشت ولي صداهاي متفاوتي را مي شنيد. صداهاي اوليه پشتو بودند در واقع گروه اول به زبان پشتو سخن مي گويند پس از تغيير مكان و استقرار در نقطه دوم در اختيار عده اي قرار مي گيرد كه با لهجه سليس انگليسي حرف مي زنند و معلوم مي شود كه اين افراد بومي نيستند در حالي بود كه چشمان عطارزاده بسته و كيسه اي نيز روي سرش پوشانده بودند. او قادر به ديدن چهره افراد گروهك رباينده نبوده است.
بنابراين گزارش عطارزاده اكثر دوران اسارتش را در نقطه دوم بوده است و زمان هايي كه درخواست كتاب مي كرده، به او كتاب انگليسي مي دادند. اين امر حكايت دارد كه در محل جز كتاب انگليسي كتاب ديگري در اختيار وي نبوده است. عطارزاده به دليل آشنايي به زبان انگليسي با ربايندگان با اين زبان گفتگو مي كرد.
وي حدود 17 ماه اسير بوده و در اين مدت حدود 16 بار محل استقرار وي جا به جا شده و حداقل در 15 محل جديد وي را جابجا نموده اند، اين نشان مي دهد مسائل امنيتي و حفاظتي بدقت رعايت شده و ربايندگان مجبور بودند در تمام جابجائي ها عطارزاده را همراه خود ببرند.
گروه سوم نيز يك گروه با لهجه انگليسي سليس و بومي بوده كه اين ديپلمات ايراني را تحويل مي گيرد و گروه چهارم كه در حال تلاش براي تحويل عطارزاده از گروه سوم بودند توسط ماموران وزارت اطلاعات ردگيري مي شوند.
پس از شناسايي اطلاعاتي محل مبادله و پس از حذف گروه چهارم توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در نقش گروه چهارم نامبرده را از گروه سوم تحويل گرفته و بلافاصله عمليات نجات براي انتقال عطارزاده به كشور آغاز مي شود و سپس بعد از چند روز جابجايي و گذشتن از مناطق خطرناك اين آزاده ديپلمات با سرافرازي به ميهن اسلامي بازگردانده مي شود.
گفتني است؛ آزادي عطارزاده دومين موفقيت دستگاه اطلاعاتي ايران در چند هفته اخير محسوب مي شود. در ماه گذشته نيروهاي اطلاعاتي ايران با تيز چنگي و طي عمليات ظريفي «مالك ريگي» ، سركرده گروهك تروريستي ريگي را در عملياتي پيچيده دستگير كردند.
بالندگي سيستم اطلاعاتي
در همين حال، وزير امور خارجه كشورمان در مراسم تجليل از عطارزاده، آزادي وي و همچنين دستگيري ريگي را نشانگر اشراف اطلاعاتي نظام جمهوري اسلامي و بالندگي سيستم اطلاعاتي كشورمان دانست. به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، منوچهر متكي افزود: بخش هاي ذيربط وزارت امور خارجه در عالي ترين سطوح نيز به طور مستمر و مداوم موضوع آقاي عطارزاده را پيگيري كرده اند.
متكي تصريح كرد: تاكيدات مقام معظم رهبري در خصوص موضوع آقاي عطارزاده، چراغ راهي بود كه نهادهاي ذي ربط به طور مضاعف و جامع الاطراف موضوع آقاي عطارزاده را پيگيري كنند.
وزير امور خارجه كشورمان با تجليل از مقاومت و ايستادگي عطارزاده در طول دوران اسارت، صبر و استقامت همسر وي در اين مدت را ستود.

 



دريادار سياري: ناكامي دزدان دريايي در ربودن نفتكش ايران همزمان با ربايش بزرگترين نفتكش كره اي بود

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به عمليات موفقيت آميز ناوگروه دريايي ارتش در ناكام گذاشتن ربايش نفكتش كشورمان توسط دزدان دريايي در خليج عدن، گفت: اگر شناور مصري نيز كه چندي پيش ربوده شد، از ناوگروه ما تقاضاي كمك مي كرد، به اين سرنوشت دچار نمي شد.
امير دريادار حبيب الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش، با اشاره به عمليات موفقيت آميز ناوگروه دريايي ارتش در ناكام گذاشتن ربايش نفكتش كشورمان توسط دزدان دريايي در خليج عدن، با بيان اينكه كريدور امنيتي كه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران آن را تشكيل داده، حد فاصل سواحل عمان ـ يمن، سواحل شمالي سومالي تا تنگه باب المندب است، اظهار داشت: اين كريدور امنيتي 1300 كيلومتر طول دارد و ناوگروه رزمي نيروي دريايي ارتش، تمام شناورهاي جمهوري اسلامي ايران و هر كشوري كه از ايران تقاضاي كمك كند، براي گذر از اين مسير، اسكورت مي كند.
سياري افزود: از نيمه دوم سال 87 تاكنون، حضور مستمر نيروي دريايي ارتش موجب شد، دزدان دريايي نتوانند به هيچ يك از شناورهاي جمهوري اسلامي ايران آسيبي برسانند.
وي خاطرنشان كرد: دزدان دريايي پيش از اين، با ربودن شناورهاي خارجي صدمات بسياري به آن ها مي زدند و مبالغ گزافي را براي آزادسازي شناورها از كشورهاي صاحب شناور مي گرفتند.
فرمانده همچنين با اشاره به حمله روز گذشته دزدان دريايي به نفتكش جمهوري اسلامي ايران با نام ايران فراز در منطقه شمال شرق جزيره سوكاترا گفت: ساعت30:5 بامداد روز گذشته، شناورهاي تندرو دزدان دريايي كه به سلاح هاي مدرن سبك و يگان هاي مادر پشتيباني كننده نيز مجهز بودند به نفتكش جمهوري اسلامي ايران كه هزاران تن نفت را به مقصد تركيه حمل مي كرد، حمله كردند كه با هوشياري كامل ناوگروه رزمي نيروي دريايي ارتش، دزدان دريايي ناكام از منطقه گريختند.
سياري افزود: تمام كشورهايي كه شناورهاي آنها از خليج عدن عبور مي كنند اعم از كشورهاي اروپايي و آمريكايي و كشورهايي كه ناوگروه رزمي دارند، از ناتو فرمان مي گيرند و فقط جمهوري اسلامي ايران در اين كريدور امنيتي، مستقل عمل مي كند.
وي تصريح كرد: در حالي كه حمله دزدان دريايي به نفتكش جمهوري اسلامي ايران، با نمايش اقتدار دريادلان ارتش ناكام ماند، دزدان دريايي سوماليايي توانستند يكي از عظيم ترين نفتكش هاي كره جنوبي را كه در حال حركت به سمت خليج مكزيك و قاره امريكا بود، با بيش از دو ميليون بشكه نفت و با 24 خدمه بربايند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اين كه اخيرا تعداد دزدان دريايي در منطقه زياد شده است، گفت: به همين نسبت نيز توان مقابله با دزدان دريايي را در ناوگروهاي رزمي خود افزايش داده ايم و حضور ما در خليج عدن مستمر است، چرا كه دزدي دريايي، هزينه هاي جاني و مالي بسياري را به كشورهاي صاحب شناور تحميل مي كند.
سياري خاطرنشان كرد: چندي پيش، يك شناور حامل پرتقال از مصر به طرف ايران در حال حركت بود، دزدان دريايي در خليج عدن آن را ربودند و براي آزادي اين شناور از مصر، تقاضاي 20 ميليون دلار كرده اند.
وي افزود: اگر اين شناور كه متعلق به ايران نبوده است، از ناوگروه ما تقاضاي كمك مي كرد، به اين سرنوشت دچار نمي شد، اما چون تقاضايي نكرد، ما نيز در دفاع از اين شناور دخالت نكرديم.
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با بيان اين كه هفتمين ناو گروه رزمي نيروي دريايي ارتش در خليج عدن مستقر است، گفت: ناو جمهوري اسلامي خارك و ناوچه سبلان، هم اكنون امنيت شناورهاي ايراني در حال گذر از خليج عدن را برعهده دارند.
سياري تصريح كرد: ماموريت در ناوگروه رزمي، به طور ميانگين 3 ماه است و ماموريت هفتمين ناوگروه رزمي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در خليج عدن 2 ماه ديگر تمام مي شود و ناوگروه هشتم هم اكنون در حال آمادگي براي اعزام است.

 



در پاسخ به سوال فيگارو اردوغان: ايران خواستار بمب اتمي نيست

نخست وزير تركيه با انتقاد از معيار دوگانه غرب در برخورد با موضوع هسته اي ايران و تسليحات اتمي رژيم صهيونيستي، تاكيد كرد ايران به دنبال بمب اتمي نيست.
رجب طيب اردوغان در سفر دو روزه اي كه به فرانسه جهت تلاش براي حل اختلافات مربوط به پيوستن كشورش به اتحاديه اروپا داشت در جمع خبرنگاران در واكنش به اين سوال خبرنگار روزنامه فرانسوي فيگارو كه پرسيد آيا تركيه مي تواند محمود احمدي نژاد را از ساخت سلاح هسته اي منصرف كند گفت: در هر ديداري كه با دوست عزيزم احمدي نژاد داشته ايم روي اين مسئله تاكيد كرده ايم كه به دنبال سلاح هسته اي در منطقه نيستيم.
اردوغان خطاب به خبرنگار فرانسوي سوال كننده گفت: ايران را به چه چيزي متقاعد كنيم، هنگامي كه با ما سخن مي گويند تاكيد مي كنند كه به هيچ وجه به دنبال ساخت بمب هسته اي نيستند و تنها درصدد توليد انرژي مورد نياز خود هستند و يا از همه مهمتر وقتي كه آژانس بين المللي انرژي اتمي تا اين لحظه در همه گزارش هاي خود اذعان به عدم وجود سلاح هسته اي در ايران كرده است.
اردوغان خطاب به خبرنگاران تاكيد كرد: من در عين حال در تعجبم كه رژيمي در منطقه وجود دارد كه مجهز به سلاح اتمي است و هيچ موقع نيز فقدان آن را تكذيب نكرده است، اما هيچ كس به اين مسئله توجه نمي كند بنابراين من معتقدم كه اين گونه رفتارها كاملا غيرعادلانه است. نخست وزير تركيه در پاسخ به اين سوال كه آيا همچنان مخالف تحريم هاي بيشتر تهران است گفت: ما معتقديم اين پرونده بايد از طريق ديپلماتيك حل و فصل شود و حال آنكه متاسفانه تحريم ها همچنان در دستور كار قرار دارد اما من فكر نمي كنم اين روش به نتيجه برسد.
اردوغان با اشاره به شاهد مثالي در اين خصوص گفت: تحريم هايي تاكنون در دو مرحله اعمال شده است اما در كمال تعجب همين افرادي كه تصميم به اجراي تحريم گرفتند خود اولين كساني بودند كه اين تعهدات را نقض كردند.
وي گفت: مثلا فرانسوي ها، آلماني ها، انگليسي ها، آمريكايي ها و حتي چيني ها همه در تحريم ايران يكصدا شدند ولي طولي نكشيد كه همه اين كشورها جلوتر از بقيه، از طريق راه هاي غيرمستقيم كالاهاي خود را روانه ايران كردند.
وي از خبرنگاران پرسيد آيا مي شود از اين واقعيات چشم پوشي كنيم.
نخست وزير تركيه درخصوص اهميت همسايگي ايران افزود: ايران دومين تامين كننده گاز طبيعي ماست حجم مبادلات تجاري ميان دو كشور هم اكنون حدود ده ميليارد دلار است و ما مرز مشترك داريم و براساس قراردادي كه در سال 1639 به امضا رسيده، صلح ميان دو كشور برقرار است. بنابراين بايد تاكيد كرد كه در نظر نگرفتن اين ملاحظات غيرممكن است.

 



ديدار خانواده هاي دو ايراني دستگير شده در ايتاليا با متكي

خانواده هاي حميد معصومي نژاد خبرنگار صداوسيما در رم و هم چنين علي دميرچي لو دو تبعه ايراني كه در ايتاليا دستگير شده اند، امروز با منوچهر متكي وزير امورخارجه كشورمان ديدار و گفت وگو كردند.
منوچهر متكي در اين ديدار با تشريح اقدامات انجام شده توسط وزارت امورخارجه در پيگيري وضعيت اين دو تبعه ايراني تصريح كرد: وظيفه وزارت امورخارجه حفاظت و حمايت از حقوق ايرانيان در سراسر جهان است و علاوه بر اين وظيفه اعتقادي و انساني نيز حكم مي كند در صورتي كه براي هر ايراني در هر كجاي جهان كه مشكلي پيش بيايد در چارچوب قانون آن را دنبال كنيم.
وزير امورخارجه كشورمان تاكيد كرد: ما از مقامات ايتاليايي مي خواهيم هر چه سريعتر زمينه آزادي اين دو نفر را فراهم كنند چون اين بازي است كه از سوي آمريكا و توسط سازمان سيا و پنتاگون طراحي شده و در كشورهاي ديگر و برخي نقاط دنيا اجرا شده، اما شكست خورده است. بر همين اساس از دولت ايتاليا مي خواهيم كه در بازي شكست خورده سيا و پنتاگون وارد نشود آمريكايي ها هم بدانند اين بازي سياسي و تبليغاتي نتيجه اي نخواهد داشت.
در اين ديدار خانواده هاي معصومي نژاد و دميرچي لو نقطه نظرات خود را در خصوص روند پيگيري موضوع دستگيري فرزندان خود ارائه و وزير امورخارجه كشورمان دستورات لازم را جهت تداوم پيگيري ها به بخش هاي مختلف وزارت متبوع صادر كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14