(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 2 ارديبهشت 1389- شماره 19626
 

مديركل ارشاد اسلامي استان مركزي و برنامه هاي پيش رو
رئيس سازمان شيلات كشور: گيلان اصلي ترين محور در توليد خاويار كشور است
پژواك
استاندار هرمزگان دستگاههاي اجرايي براي جذب جوانان به سوي نماز تلاش كنند
كتابت كامل قرآن كريم با خط نستعليق در مازندران
معرفي برگزيدگان كشوري مسابقه آفرينش كانون پرورش فكري گلستان
تابستان امسال رخ مي دهد آغاز بهره برداري از واحد اول نيروگاه كارون 4
مديركل اوقاف و امور خيريه استان:تمامي نهادهاي خرافه گرايي از بقاع متبركه گيلان جمع آوري مي شود
تا پايان امسال صورت مي گيرد بهره برداري از بزرگترين كتابخانه جنوب كشور در جزيره قشم
پس از وقفه دو ساله صورت گرفت رونق دوباره اكران فيلم در سينما آزادي رامسر
همايش تاثيرات اينترنت بر ازدواج جوانان در تبريز برگزار مي شود
جشنواره موسيقي غرب كشور در همدان برگزار شد
تجليل از 30 نخبه جوان يزدي
استان سمنان قطب بزرگ دانشگاهي در كشور است
قطع پروازهاي فرودگاه خرم آباد موجب نارضايتي مردم شد
در سال جاري جشنواره جوان ايراني در چهارمحال و بختياري برگزار مي شود



مديركل ارشاد اسلامي استان مركزي و برنامه هاي پيش رو

در هفته هاي پاياني سال گذشته، مصطفي مشايخي در سالن اجتماعات اداره متبوعش با اعلام برنامه هايش در 7 اصل و 12 رويكرد؛ رسماً كار خود را به عنوان مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان آغاز كرد.
وي در ارائه اصول 7 گانه اش وعده كرده است كه برنامه هاي فرهنگي و ارشاد هدفمند، انعطاف پذير، نو، جذاب، همه جانبه، معتدل، متناسب با مخاطب، اولويتي و تعامل طلب باشد.
مديركل جديد در رويكردهاي 12 گانه خود به توانمندسازي افراد وگروه هاي همسو با ارزش هاي انقلاب اسلامي، حركت بر مدار انديشه امام خميني، توليد فكر، شناسايي آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي، گسترش فعاليت ها، تا حيطه مناطق كمتر برخوردار و افزايش آنها و رويكردهاي ديگر اشاره كرده است. لذا با توجه به واقعيت ها و محدوديت هاي موجود البته كسي نمي تواند توقع برآورده شدن همه اين اصول و آن رويكردها را داشته باشد. اما نشان دادن شرايط آرماني كمترين سودي كه دارد آن خواهد بود كه فاصله شرايط موجود تا آن شرايط را نشان مي دهد. با اين وجود مديركل جديد مي تواند براي نزديك شدن به برنامه هاي خود حداقل به اين چند پيشنهاد بينديشد:
1-تفويض بسياري از امور اجرايي و اداري از جمله حضور در جلساتي كه نتيجه فرهنگي مطلوبي ندارند به معاونت ها و مديران، 2- حضور بيشتر و ترجيحاً غيررسمي در انجمن هاي ادبي و هنري چه دولتي و چه غيردولتي و تماس و مراوده مستمر با اهالي فرهنگ، ادب و هنر، 3-تفكيك دو مديريت متمايز جهت امور فرهنگي و هنري كه مربوط به بخش فرهنگ است و امور ديني كه در حوزه ارشاد قرار مي گيرد، 4-داشتن مشاوراني كه كارآزموده مباحث فرهنگي و هنري هستند و استفاده از نظرات آنها از جمله اين پيشنهادات است در پايان نظر مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان را به اين نكته جلب مي كنيم كه با وجود اينكه استان مركزي بعد از تهران بيشترين ميزان دانشجو و استاد را در خود جاي داده است و با وجود اينكه اراك به عنوان مركز استان و شهري صنعتي است، با اين حال از ظرفيت هاي دانشگاهي در زمينه مديريت فرهنگي استفاده مي شود و نه صنايع سهمي در غناي فرهنگ استان ايفا مي كنند به همين دليل اگر با توجه به شاخص هاي موجود در شعر و قصه و موسيقي و نقاشي استان مركزي را با برخي استان هاي ديگر مقايسه كنيم به نسخه خوشايندي نمي رسيم و اين واقعيت مبين آن است كه فرهنگ استان چشم به دستان مديراني دوخته است كه واقعيت هاي فرهنگي و هنري استان را شناسايي كنند به جايگاه استان در كشور دست پيدا كنند و آن گاه خارج از چار چوبهاي خاصيت سوز اداري پاي به ميدان بگذارند تلاش خالصانه اي كه بي گمان صرف نظر از نتايج اثربخش آن، همواره در ذهن اهالي فرهنگ، هنر و ادبيات خواهد ماند.
اراك - خبرنگار كيهان

 



رئيس سازمان شيلات كشور: گيلان اصلي ترين محور در توليد خاويار كشور است

رشت- خبرنگاركيهان:
قائم مقام وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان شيلات كشور از استان گيلان بعنوان استاني با ظرفيت هاي بالقوه در بخش شيلات نام برد.
محمد علي آبادي با بيان اين مطلب در مراسم افتتاح مجتمع فرهنگي ورزشي شهيد گل آور سازمان جهاد كشاورزي گيلان در رشت اظهار اميدواري كرد با توجه به استعدادهاي موجود، گيلان به پيشرفتهاي بيشتري در بخش شيلات دست يابد و ظرفيت هاي بالقوه آن به بالفعل تبديل شود.
وي از گيلان به عنوان يكي از اصلي ترين محورها در توليد خاويار كشور نام برد.
روح الله قهرماني چابك استاندار گيلان نيز در مراسم مذكور در سخناني با اشاره به موقعيت منحصر به فرد اين استان و ظرفيت هاي بالاي آن در بخش شيلات اظهار اميدواري كرد با توجه به برنامه هاي درحال انجام توليد خاويار در گيلان به 200 تن افزايش يابد.
وي اقدامات و پيشرفتهاي حاصل شده در طي 2 سال اخير در بخش كشاورزي و شيلات استان را بي سابقه خواند و گفت: گيلان در توليد و پرورش خاويار و ماهيان خاوياري از استعداد و ظرفيت هاي بالايي برخوردار است.
مجتمع فرهنگي ورزشي شهيد گل آور در دو طبقه و با ظرفيت 50 نفر احداث شده است.

 



پژواك

برگزاري جشنواره تئاتر
شهركرد- خبرنگار كيهان:
پنجمين جشنواره استاني تئاتر كوتاه و نكوداشت روز جهاني تئاتر پانزده ارديبهشت ماه در شهرستان بروجن واقع در چهارمحال و بختياري برگزار مي شود.
نمايش طراحي فيگو راتيو در خرمدره
خرمدره- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه طراحي فيگو راتيو اثر آزاده اشتري در محل مجتمع فرهنگي و هنري امام خميني(ره) خرمدره برپا شد. اين نمايشگاه متشكل از 27 اثر طراحي با تكنيك آب مركب، زغال طراحي، پاستل، مداد و اكرليك بود كه با موضوع فيگورانسان كار شده بود. آزاده اشتري تاكنون در 6 نمايشگاه جمعي شركت كرده است. اين نمايشگاه تا 30 فروردين ماه برپا و پذيراي علاقه مندان بود.
اجراي طرح سلام كتاب در اوز
اوز- خبرنگار كيهان:
طرح سلام كتاب 1 و 2 در اوز برگزار شد. در اين طرح كه با حمايت دانشگاه آزاد اوز و گروهي از بانوان علاقه مند به كتاب و كتابخواني و نيكوكاران يك بسته فرهنگي شامل كتاب، دفتر و مداد به كودكان اهدا شد تا سبب ترويج كتاب و كتابخواني شود.

 



استاندار هرمزگان دستگاههاي اجرايي براي جذب جوانان به سوي نماز تلاش كنند

بندرعباس-خبرنگاركيهان:
استاندار هرمزگان گفت: مديران و دستگاههاي فرهنگ ساز در سال همت مضاعف بايد تلاش دوچنداني را براي جذب جوانان به نماز اعمال كنند.
حسين هاشمي در همايش تجليل از دبيران نمونه ستاد اقامه نماز هرمزگان افزود: ادارات اهميت به نماز را بايد با جديت دنبال كنند و نوآوري و ايجاد فضاي مناسب براي جذب هرچه بيشتر كاركنان به نماز بايد در رأس وظايف دستگاههاي اجرايي قرارگيرد.
نماينده عالي دولت در استان با اشاره به روز ملي فناوري هسته اي تاكيد كرد: جوانان غيور و دانشمندان نظام جمهوري اسلامي ايران علي رغم تهديدها و تحريم هاي استكبارجهاني نه تنها توانستند به انرژي هسته اي دست يابند بلكه با همت والاي خود آن را نيز بومي كردند.
هاشمي در پايان خطاب به بدخواهان و كساني كه نمي توانند پيشرفت جمهوري اسلامي ايران را ببينند، افزود: امروز با همت بلند و جسارت وصف ناپذير رئيس جمهور سرعت پيشرفت ملت ايران درعرصه فناوري مهم، عظيم و سرنوشت ساز هسته اي، افتخارآميز و روزافزون است.

 



كتابت كامل قرآن كريم با خط نستعليق در مازندران

ساري- خبرنگار كيهان:
يك هنرمند خوش ذوق مازندراني موفق به كتابت 30 جزء قرآن كريم با خط زيباي نستعليق شده است.
هنرمند آملي كه به عنوان رئيس انجمن خوشنويسان اين شهرستان فعاليت دارد توانست در مدت يكسال و در 504صفحه قرآن كريم را بطور كامل كتابت كند.
محمدرضا خسروي با اظهار خرسندي از تحقق آروزي ديرينه اش و زمينه كتابت قرآن كريم با خط نستعليق افزود: با توجه به اينكه خط متداول در كتابت قرآن كريم خط نسخ است شيوه نستعليق از سخت ترين آن محسوب مي شود.
وي گفت: پيش از اين ديوان حافظ، تفسير سوره مباركه كوثر، 5 هزار بيت از شاهنامه فردوسي و رباعيات خيام را به شيوه نستعليق تحرير كرده ام. خسروي با تقدير از همراهي و مساعدت مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامي آمل در تحقق اين كار مهم فرهنگي خواستار حمايت همه جانبه مسئولان از اينگونه اقدامات اثربخش شد.

 



معرفي برگزيدگان كشوري مسابقه آفرينش كانون پرورش فكري گلستان

گرگان- خبرنگار كيهان:
تعداد 21 نفر از اعضاي كودك و نوجوان عضو مراكز فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان گلستان به عنوان برگزيدگان مسابقه كشوري آفرينش معرفي شدند.
اين آثار برگزيده از بين 220 اثر ارسالي به مركز آفرينش هاي ادبي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گلستان انتخاب شده اند.
هادي پهلوان، سمانه جلالي و مسلم مرادي از مركز كلاله، زهرا مؤمن، الناز عباسي، كيميا مهيمني و شكوفه ميرفاضلي از مركز گرگان يك، طيبه باي از مركز راميان، ساناز كمالي فر، مينا قجري از بندر تركمن، شايسته دائمي از مركز گرگان 2، فهيمه پقه، فرشته بهلكه و فاطمه الازمني نوده از مركز آق قلا از برگزيدگان اين مسابقه هستند.

 



تابستان امسال رخ مي دهد آغاز بهره برداري از واحد اول نيروگاه كارون 4

شهركرد- خبرنگار كيهان:
واحد اول نيروگاه كارون 4 تابستان امسال به بهره برداري مي رسد.
براساس برنامه ريزي انجام شده و در صورت تأمين آب كافي، تابستان امسال اولين واحد نيروگاه كارون 4 وارد مدار مي شود.
مديرامور برق و مكانيك طرح سد و نيروگاه كارون 4 اظهار داشت: هم اكنون موتور واحد اول نيروگاه كارون 4 با قدرت 250 مگاوات ظرف مدت 90 روز مونتاژ نصب شد كه زمان انجام اين عمليات يك ركورد محسوب مي شود.
مهندس سيدرضا موسوي خاطرنشان ساخت: هم اكنون قابليت ساخت بيش از 80 درصد قطعات يك نيروگاه برق آبي بزرگ با كيفيت بالا در داخل كشور مهيا شده است ضمن اينكه عمليات مونتاژ و نصب اين تجهيزات نيز كاملا بومي است.

 



مديركل اوقاف و امور خيريه استان: تمامي نهادهاي خرافه گرايي از بقاع متبركه گيلان جمع آوري مي شود

رشت- خبرنگار كيهان:
مدير كل اوقاف و امور خيريه استان گيلان بر ادامه مقابله با نمادهاي خرافه گرايي در گيلان تاكيد كرد.
سيدكاظم ميرحسيني اشكوري با اشاره به لزوم برخورد با خرافات گفت: اداره كل اوقاف و امور خيريه طي چند سال گذشته عزم خود را براي برخورد با نمادهاي خرافه گرايي جزم كرده است و اقداماتي از قبيل تخريب دوبقعه جعلي، قطع دو درخت مقدس نما و جمع آوري تمثال ها و شمايل هاي منسوب به ائمه و معصومين از برخي مساجد و بقاع متبركه استان انجام داده است.وي افزود: اين روند امسال نيز از سوي اوقاف گيلان پيگيري خواهد شد كه در قدم اول تمامي نمادهاي خرافه گرايي از ميان بقاع متبركه گيلان جمع آوري مي شود.

 



تا پايان امسال صورت مي گيرد بهره برداري از بزرگترين كتابخانه جنوب كشور در جزيره قشم

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
بزرگترين كتابخانه جنوب كشور با نام «خليج فارس» مراحل نهايي ساخت را مي گذراند و آخر امسال مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
مديركل امور كتابخانه هاي عمومي استان هرمزگان با بيان اين مطلب افزود: اين كتابخانه درحال حاضر به مرحله نازك كاري رسيده و به ما به عنوان دستگاه بهره بردار مي توانيم آن را تا پايان سال تحويل بگيريم.
بهرام پور اشرف گفت: كتابخانه بزرگ خليج فارس توسط سازمان منطقه آزاد قشم ساخته مي شود و تاكنون بيش از دو ميليارد تومان براي آن هزينه شده است اما همچنان نياز به تزريق پول دارد و بخشي از كار باقيمانده كه در صورت تأمين اعتبار لازم تا پيش از پايان سال كار آن هم تمام مي شود.
اين مقام مسئول تصريح كرد: درنظر داريم با ايجاد امكانات مربوط به كتابخانه مجازي در همين كتابخانه امكان استفاده از اينترنت و ابزارهاي نوين را براي دانشجويان استان فراهم كنيم تا بتوانند با مراجع علمي دنيا و دانشگاه هاي معتبر در ارتباط و تبادل علمي باشند.
كتابخانه خليج فارس در سال 1384 و در زميني به زيربناي 4850مترمربع كلنگ زني شد و با توجه به مساحت اين مجتمع فرهنگي تاكنون كتابخانه اي به اين وسعت در كل منطقه جنوب كشور نداشته است.
اين كتابخانه ظرفيت 50 هزار عنوان كتاب را خواهد داشت و دليل نامگذاري اش به اين نام اين است كه در قلب خليج فارس واقع شده است.

 



پس از وقفه دو ساله صورت گرفت رونق دوباره اكران فيلم در سينما آزادي رامسر

ساري-خبرنگاركيهان:
اكران روزانه فيلم در سينما آزادي هتل رامسر پس از سال ها تعطيلي و ركود فعاليت از سر گرفته شد.
معاون هنري مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با اعلام اين خبر افزود: سينما آزادي هتل رامسر قريب 2 سال تعطيل بود و هيچ گونه فعاليتي نداشت.
علي قاسمي با اشاره به آغاز به كار مديريت جديد در اين سينما گفت: با حمايت همه جانبه ارشاد اسلامي اكران روزانه فيلم هاي سينمايي در شهر گردشگري رامسر تداوم مي يابد.
وي با يادآوري حضور ميليوني گردشگران در مازندران افزود: بايد از اين فرصت براي رونق اقتصاد سينماهاي استان بهره برد.
قاسمي از اكران 310 ميليون ريالي سينماهاي مازندران در نوروز امسال خبر داد و افزود: بازسازي و نوسازي سينماهاي استان در دستوركار قرار دارد. اين مقام مسئول با تاكيد بر لزوم همگرايي و وحدت رويه در عرصه فعاليت هاي هنري خواستار حمايت يكپارچه از توسعه فعاليت هاي اين بخش شد.

 



همايش تاثيرات اينترنت بر ازدواج جوانان در تبريز برگزار مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
مديرسازمان جوانان آذربايجان شرقي گفت: سمينار تاثيرات دنياي مجازي بر ازدواج جوانان در تبريز برگزار مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين حسن شعباني در تبريز افزود: اختلالي كه آشنايي در فضاي مجازي ايجاد مي كند، وابستگي و دل بستگي است كه باعث ازدواج هاي احساسي بوده و در نتيجه آمار طلاق را افزايش مي دهد.وي بدون اشاره به زمان برپايي اين همايش گفت: ازدواج ها، بايد براي استحكام بيشتر، از طريق خانواده ها صورت گيرد.

 



جشنواره موسيقي غرب كشور در همدان برگزار شد

همدان - خبرنگار كيهان:
نخستين جشنواره موسيقي غرب كشور با حضور هنرمندان پنج استان در همدان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، «بابك رضايي» مديرعامل انجمن موسيقي ايران در مراسم اختتاميه اين جشنواره كه در محل مجتمع فرهنگي سينمايي شهيد آويني همدان برگزار شد، گفت: وجود نغمه هاي بسيار اصيل در موسيقي ايراني، برنامه ريزي گسترده و توجه ويژه اي را از سوي متوليان امر طلب مي كند. وي با تاكيد بر تعامل بين گروه هاي موسيقي مناطق مختلف كشور، افزود: بايد شرايطي ايجاد شود كه مناطق مركزي از فرهنگ و هنرهاي غرب كشور و نيز مناطق شرق از مناطق ديگر اطلاع يابند و آشنا شوند. رضايي اعلام كرد: باتوجه به اساتيد بزرگي كه در كشور داريم، هم اكنون موسيقي اصيل ما جاني دوباره گرفته و به دوران شكوفايي خود بازمي گردد.
در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين سعيد كرمي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان نيز اعلام كرد: در نخستين جشنواره موسيقي غرب كشور هنرمندان و گروه هاي موسيقي از پنج استان همدان، مركزي، كرمانشاه، كردستان و لرستان حضور داشتند كه طي دو روز هشت گروه موسيقي در دو مجتمع فرهنگي هنري شهيد آويني و بوعلي همدان به اجراي برنامه پرداختند.

 



تجليل از 30 نخبه جوان يزدي

يزد-خبرنگاركيهان:
از 30 جوان نخبه يزدي در 14 بخش در دومين جشنواره استاني حضرت علي اكبر(ع) تجليل مي شود.
سرپرست سازمان ملي جوانان استان با اعلام اين خبر گفت: اين 14 بخش شامل جوان مخترع و مبتكر، كارآفرين، علمي و دانشگاهي، فرهنگي و هنري، جوان كشاورز و روستايي، طلبه و مبلغ، فعال اجتماعي، كارگر و صنعتگر، جوان سرپرست خانواده، جوان سرباز و مدير و ورزشكار و جوان ايراني خارج از كشور، همچنين در بخش ويژه شهيد جوان مي باشد.
به گفته محمدحسين پارسائيان براي 263 جوان بين 15 تا 29 سال در اين جشنواره پرونده تشكيل شده كه از 30 نفر از جوانان يزدي تجليل به عمل مي آيد.
وي افزود: نفرات برگزيده استاني همچنين به جشنواره كشوري جوان ايراني راه پيدا خواهند كرد.

 



استان سمنان قطب بزرگ دانشگاهي در كشور است

سمنان خبرنگار كيهان:
دكتر علي خيرالدين رئيس دانشگاههاي منتخب استان سمنان و رئيس هيئت امناء دانشگاههاي منطقه البرز جنوبي گفت: استان سمنان قطب بزرگ دانشگاهي در كشور است.
وي گفت: استان سمنان از لحاظ سرانه جمعيتي دانشجو در كشور رتبه اول را داراست.
وي گفت: استان سمنان با جمعيتي حدود 600 هزار نفر با 90 هزار دانشجو از لحاظ سرانه دانشجو مقام نخست را در كشور داراست.

 



قطع پروازهاي فرودگاه خرم آباد موجب نارضايتي مردم شد

خرم آباد- خبرنگاركيهان:
پروازهاي شركت هواپيمايي فارس ايرقشم به فرودگاه خرم آباد تحت عنوان اورهال هواپيما تا اطلاع ثانوي قطع شد و تنها پروازهاي شركت تابان در روزهاي شنبه، سه شنبه و پنج شنبه از اين فرودگاه برقرار است.
عده اي از مردم خرم آباد با انتقاد از قطع پروازهاي يادشده گفتند: پروازهاي شركت هواپيمايي فارس ايرقشم كه همه روز صبح ها از خرم آباد به تهران و عصرها از تهران به خرم آباد انجام مي شد تا اطلاع ثانوي قطع شده است.
معترضين به قطع پروازها گفتند: مسئولان امور علت قطع پروازها را اورهال دو فروند هواپيمايي شركت مذكور عنوان كرده اند.
آنان اظهار داشتند: در حالي كه رئيس جمهوري بارها دستور توسعه و تجهيز فرودگاه خرم آباد و بهره مندي اين فرودگاه از پروازهاي دولتي و به تعداد كافي را صادر كرده اند اين سؤال از متوليان سازمان هواپيمايي و وزارت راه باقي است كه چرا با وجود مجهزبودن فرودگاه خرم آباد و صدور مجوز پروازهاي خارجي و برخورداري فرودگاه از امكانات لازم نه تنها پروازهاي خارجي برقرارنشده بلكه تعدادي از پروازهاي داخلي نيز پي درپي و به بهانه هاي مختلف لغو مي شود.
به گفته مردم استمرار اين وضع به جذب سرمايه، سرمايه گذار، روند توسعه جذب نيروهاي متخصص لطمه جبران ناپذير وارد مي كند كه قابل توجيه نيست.

 



در سال جاري جشنواره جوان ايراني در چهارمحال و بختياري برگزار مي شود

شهركرد- خبرنگار كيهان:
طي سال جاري جشنواره جوان ايراني و تجليل از جوانان برتر در شهرستان هاي استان چهارمحال و بختياري برگزار مي شود.
مدير سازمان ملي جوانان چهارمحال و بختياري، اين جشنواره را فرصتي مناسب براي انتخاب جوانان برتر در گروه هاي اجتماعي، فرهنگي و هنري دانست و گفت: ايجاد رقابت، اميد و نشاط در قشر جوان نسبت به آرمان هاي مقدس نظام و هويت اسلامي ايراني از اهداف اصلي اين جشنواره است.
مجتبي نوروزي با اشاره به بخش هاي مختلف جشنواره جوان ايراني افزود: براساس مطالعات و برگزاري جشنواره هاي مختلف توسط سازمان جوانان، در اين طرح سعي شده است در 14 بخش حضور جوانان برتر در عرصه هاي مختلف رقابت را به حداكثر برسانيم.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14