(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 6 ارديبهشت 1389- شماره 19629
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
استمداد از سه قوه براي حفظ شلمچه معراج عاشقان در معرض تخريب است
تكريم عالمان دين و والدين درقرآن
رئيس عقيدتي سياسي بسيج: علي مطهري به دليل برخي مواضع خود بايد پاسخگو باشد
پايان رزمايش پيامبراعظم (ص) با شليك 2 موشك كروز رادارگريز
يك مقام اطلاع رساني حزب الله لبنان: آمريكا در اعمال فشارعليه ايران برگ برنده اي در دست ندارد
وزير خارجه اتريش: مسير گفت وگو با ايران هميشه باز است
يك مقام سابق اطلاعاتي عربستان: جمهوري اسلامي در تعامل با منطقه، كشوري منحصر به فرد است
از سوي رئيس جمهوراساسنامه جديد دانشگاه آزاد ابلاغ شد



استمداد از سه قوه براي حفظ شلمچه معراج عاشقان در معرض تخريب است

سرويس سياسي -
فعاليت هاي تجاري در منطقه يادماني شلمچه، نگراني ها نسبت به حفظ اين منطقه مقدس و تاريخي را افزايش داده است.
حدود پنج ماه پيش بود كه مديرعامل منطقه آزاد اروند اعلام كرد شلمچه به زودي تبديل به پايلوت صادراتي مي شود.
جواد معصومي از سرمايه گذاري 33 ميلياردتوماني در اين منطقه خبر داد و اعلام كرد تا بهمن 88 هم پروژه هايي با اعتبار 40 ميلياردتومان در شلمچه افتتاح خواهد شد.
مديرعامل منطقه آزاد اروند تصريح كرد: با اقدامات مدنظر مي خواهيم شلمچه را به پايلوت صادراتي از عراق تبديل كنيم كه هم بحث ترانزيت كالا به عراق و هم مقوله بازار براي تجار عراقي را داشته باشيم.
معصومي در پايان يادآور شد: با اين اقدام تجار عراقي براي خريد كالا مي توانند به اين منطقه بيايند و كالاهاي ايراني و چيني و ساير كالاهاي ديگر را بخرند.
اين موضوع طي ماه هاي بعد با سكوت رسانه اي همراه بود تا اينكه هفته گذشته سردار سيدمحمد باقرزاده اعلام كرد، منطقه آزاد اروند از خط قرمز شلمچه گذشته است. رئيس بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس در نشست خبري خود، شلمچه را بر جسته ترين نقطه يادماني دفاع مقدس خواند و از تعرض منطقه آزاد اروند به اين منطقه خبر داد.
سردار باقرزاده با اشاره به طرح هاي منطقه آزاد اروند از جمله ايجاد نمايشگاه، انبار، سردخانه مواد غذايي و سيلو گفت آنها از سال 87 براي تهيه سند اقدام كردند و اين در حالي است كه براي كار خود از ستاد كل نيروهاي مسلح مجوز ندارند. وي اعلام كرد از نظر ما اين سندها باطل است و منطقه آزاد اروند بايد به قوانين پايبند باشد.
اشاره باقرزاده به اين نكته بود كه بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس براساس بند «ب» ماده 13 اساسنامه مقام معظم رهبري موظف به انتخاب، تملك، حفظ و بهره برداري از آثار فيزيكي اعم از ادوات جنگي، غنايم، اماكن، اراضي و ثبت آثار ملي است.
همان روز (اول ارديبهشت ماه) سردار باقرزاده نامه اي خطاب به سران سه قوه نوشت و از آنها بخصوص رئيس جمهور خواست از تخريب يادمان شلمچه جلوگيري كنند.
در اين نامه آمده است اقدامات اقتصادي در شلمچه روح ايثارگران را به درد آورده است.
باقرزاده در اين ميان تنها نماند و معاون طرح و برنامه ريزي راهبردي سپاه نيز از قوه قضائيه خواست مانع تعرض منطقه آزاد اروند به يادمان شلمچه شود.
سردار محمد تولايي با بيان اينكه اين مناطق طبق قوانين جزء اموال دولتي محسوب مي شوند كه در اختيار بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس است، گفت: قوه قضائيه قاعدتاً از اين جهت بايد در تعرضي كه توسط منطقه آزاد اروند به منطقه يادماني شهداي شلمچه شده است ورود پيدا كند و مانع چنين اقدامي شود.
معاون طرح و برنامه ريزي راهبردي سپاه افزود: قوه مجريه به دليل اينكه مسئول مناطق آزاد كشور است و همه سياست ها به صورت متمركز تحت كنترل اين قوه است مي تواند در اين جريان اعمال نظر كند.
لازم به ذكر است در طول 8 سال دفاع مقدس، 8 عمليات بزرگ در منطقه شلمچه انجام شد. اين منطقه محل عروج بسياري از شهداي گرانقدر ايران اسلامي بود، و متعلق به تمامي مردم اين سرزمين است. حفظ و نگهداري چنين آثاري بدون شك بايد در اولويت تمام طرح ها و برنامه هاي نهادها و دستگاه هاي كشور باشد. شلمچه قطعه اي درخشان از تاريخ ايران است.

 



تكريم عالمان دين و والدين درقرآن

ذات مقدّس صديقه كبري (س) همانند ائمه معصوم (عليهم السّلام) سعي مي كردند عالمان الهي را در رديف بزرگان دين نام ببرند و حرمت بنهند. اين ادب را اهل بيت (عليهم السّلام) از خود قرآن كريم آموختند. خداي سبحان در قرآن كريم براي اينكه به يك مطلبي اهميّت ببخشد؛ نام خود را در كنار آن نام و آن نام را در كنار نام خود ذكر مي كند. البته دو منطقه ممنوعه بايد در اذهان همه ما باشد؛ يعني منطقه ذات و هويت مطلقه كه مخصوص واجب تعالي است، و منطقه ا كتناه صفات ذات كه عين ذات است. اين دو منطقه، ممنوعه مطلقه است. بقيه ظهور خدا و فيض خدا و فعل خدا و نور خداست، كه همه اينها در عالم امكان است.
خداي سبحان اسم بعضي را در كنار همين ظهور مي برند، خود را در مقام ظهور كنار نام ديگران ذكر مي كنند. براي اينكه به همه ما بفهماند احترام به پدر و مادر لازم است، حق شناسي مقام والاي پدر و مادر بركات فراواني دارد؛ نام خود را در كنار نام پدر و مادر، و نام پدر و مادر را در كنار نام خود ذكر مي كند:ان اشكر ل ي و ل وال ديك (1)؛ يعني نسبت به ذات أقدس له شاكر باشيد و از پدر و مادر هم حق شناسي كنيد. در جريان رعايت ارحام هم فرمود: و اتّقوا الله الّذ ي تسائلون ب ه و الأرحام (2). صله رحم لازم است، همانطوري كه رعايت احكام الهي و حقوق الهي لازم است. حق ارحام را رعايت كنيد، همانطوري كه حق خدا را رعايت مي كنيد. اينكه نام خود را در كنار نام ارحام مي برد، يا نام خود را در كنار نام پدر و مادر مطرح مي كند؛ براي آن است كه به ما تنبّه بدهد، ما را متوجه كند كه حق شناسي پدر و مادر بسيار مهم است، و رعايت ارحام بسيار مهم است؛ اين مطلب اوّل.
پيامبر اكرم (ص) و امير مؤمنان (ع)؛ پدران معنوي امت اسلامي
مطلب دوّم آن است كه: پدر و مادر را خود اهل بيت (عليهم السّلام) براي ما مشخص كرده اند كه يك پدر ظاهري و شناسنامه اي داريم كه از او متولّد شديم؛ يك پدر ملكوتي داريم كه هويت مان، دين مان، آخرت مان، حقيقت مان را از او گرفتيم و آن وجود مبارك پيغمبر و اميرالمؤمنين (ع) هستند كه وجود مبارك پيامبر فرمود: أنا و عل يأ ابوا هذ ه الامّه (3). اگر كسي بخواهد فرزند معنوي و روحاني ما باشد، ما او را به عنوان فرزندي قبول داريم.
امكان نيل به مقام فرزندي معصومين (ع)
علي رغم فاصله ظاهري از سلسله سادات
اگر كسي واقعاً فرزند پيغمبر و اميرالمؤمنين (ع) شد؛ گرچه از نظر حكم فقهي سيّد نيست، ولي از نظر كرامت معنوي مي شود در كنار قبر او گفت: السّلام عل يك يا بن رسول الله ! يعني الآن ما مي توانيم به بزرگاني مثل شيخ طوسي، شيخ مفيد، شيخ صدوق؛ از متقدّمان و متأخّران عرض ارادت كنيم و بگوئيم: السّلام عل يك يا بن رسول الله، يا بن امير المؤم نين؛ با اينكه اينها سيّد نيستند، اما ابوّت و پدري اميرالمؤمنين و پدري وجود مبارك پيغمبر (ع) را پذيرفتند.
اگر كسي واقعاً فرزند علي بن أبيطالب شد، او مجاز است از نظر ملكوتي، نه ملكي؛ صديقه كبري (س) را مادر خود بداند. اگر فرزند علي بن أبيطالب شد، فرزند فاطمه هم هست ! پس راه دارد؛ ما در عين حال كه به حسب ظاهر سيّد نيستيم؛اما مي توانيم فرزند صديقه كبري باشيم، فرزند امير المؤمنين باشيم. آنها ما را به عنوان فرزندي قبول كردند، منتها ما بايد آنها را به عنوان پدري و مادري بپذيريم؛ اين هم مطلب دوّم. اينها مقدّمات غير علمي است براي اينكه به اين جمله نوراني علمي خطبه حضرت زهرا (س) برسيم.
عظمت شهادت حضرت زهرا (س)
بر وحدانيّت خدا در خطبه فدكيه
وجود مبارك فاطمه زهرا (س) در آن خطبه فدكيّه كه در مسجد ايراد كردند، بعد از اينكه ذات أقدس له را به عظمت ذكر كردند كه خداي سبحان به وحدانيّت خود شهادت مي دهد، مي فرمايد: من هم شهادت مي دهم به وحدانيّت ذات أقدس له واينكه خداي سبحان معارفي براي كلمه لا له لا الله قرار داد:جعل تأويلها الخلاص و انار ف ي التّفكر معقولها و ضمّن ف ي القلوب موصولها (4)؛ اين شهادتي كه صديقه كبري (س) مي دهد كه من شهادت مي دهم به وحدانيّت خدا، ناظر به همان است كه ذات أقدس له در اوائل سوره مباركه آل عمران شهادت اولوا العلم را در كنار شهادت خود ذكر كرد.
حرمت نهادن بر علم و عالمان دين، در ذكر اسامي آنان
كنار نام خدا و فرشتگان
خداي سبحان براي بزرگداشت مقام علم و عالمان دين، نام عالمان دين را در كنار نام خود ذكر مي كند و مي فرمايد: شه د الله أنّه لا له لا هو و الملائ كه و اولوا الع لم قائ ماً ب الق سط (5). در بيان نوراني امام سجاد (ع) آمده است كه ذات أقدس له براي حرمت نهادن به علم و عالم، اسامي علماء را در كنار نام فرشته ها و اين دو را در كنار نام خود مطرح مي كند. مي فرمايد: خدا به وحدانيّت شهادت مي دهد، يك. ملائكه به وحدانيّت خدا شهادت مي دهند، دو. اولوا العلم، عالمان دين به وحدانيّت شهادت مي دهند، سه؛ آنگاه صديقه كبري به عنوان بارزترين مصداق «اولوا العلم »،شهادت به وحدانيّت مي دهد، همانطوري كه ملائكه شهادت مي دهند و همانطوري كه ذات أقدس له در مقام ظهور و فعل شهادت مي دهد.
نزديكي به حقيقت «لا له لا الله » با نيل به مقام ( اخلاص )
بعد فرمود: كلمه ( لا له لا الله ) راههاي فراواني دارد. اگر كسي اهل اخلاص بود، به حقيقت لا له لا الله نزديك شد. بازگشت اين لا له لا الله، تأويل و ارجاع اين لا له لا الله به ( اخلاص ) است:جعل الخلاص تأويلها، و ضمّن ف ي القلوب موصولها. اگر اين معرفت را شما بخواهيد به دل راه بدهيد؛ دل با آن رابطه دارد. تنها مفهوم نيست كه ذهن بفهمد، بلكه واقعيّت است كه ذهن خود را به آن متّصل مي كند. از نظر بحث هاي حكمت و كلام هم اگر كسي درباره كلمه طيّبه لا له لا الله، علائم توحيد، ادلّه توحيد، آثار توحيد بحث كند؛ افكار نوراني و روشني پيدا مي كند. هم از نظر مسائل عقلي و علمي روشن مي شود، هم از نظر مسائل قلبي و شهودي و يافتن،به يك جائي وصل مي شود و هم بازگشتش اخلاص است.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق به مناسبت ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و فرماندهان نيروي دريائي سپاه
قم ؛ 10 / 3 / 1386
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) لقمان / 14 (2) نساء / 1 (3) بحار الأنوار / 36 / 11
(4) الحتجاج ل لطبرسي / 1 / 98 ؛ ا حتجاج فاطمه الزّهراء (س) علي القوم لمّا منعوها فدك ... ـ با تلخيص (5) آل عمران / 18
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 



رئيس عقيدتي سياسي بسيج: علي مطهري به دليل برخي مواضع خود بايد پاسخگو باشد

دبير ستاد بزرگداشت هفته شهادت استاد مطهري در سازمان بسيج مستضعفين ضمن بيان برنامه هاي اين هفته درباره مسائل روز نيز مطالبي ايراد كرد.
حجت الاسلام علي رضايي ديروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سأال خبرنگار ما با اشاره به وقايع تأسف بار بعد از انتخابات سال 88 و شبهاتي كه برخي نزديكان شهيد مطهري به انديشه هاي ايشان وارد كردند سازمان بسيج مستضعفين را بر آن داشته است كه در طول هفته معلم كه به همين مناسبت نامگذاري شده است يك سلسله برنامه ها، جلسات هم انديشي و همايش ها و نشست هاي سياسي فرهنگي در جهت تبيين و شفاف سازي ديدگاه ها و تفكرات شهيد مطهري برگزار كنند.
رضايي تأكيد كرد: از آنجا كه در فتنه اخير نقش منافقين، ضد انقلابيون و از همه مهمتر مدعيان دروغين خط امام(ره) و به ظاهر اصلاح طلب از برجستگي خاصي برخوردار بود به طوري كه براي اثبات ادعاهاي دروغين خود به هر وسيله اي از جمله تحريف خط امام و تفكرات بزرگاني مثل شهيد مطهري متوسل شده بودند جا دارد كه براي روشنگري و شفاف سازي اذهان عمومي مردم، برنامه هاي هفته معلم را با شكوه تر و با غناي بيشتري برگزار كنيم.
رضايي تأكيد كرد: توقع اين بود كه برخي از نزديكان بزرگاني مثل شهيد مطهري براي تنوير افكار عمومي و خنثي كردن خدعه هاي دشمنان خارجي و داخلي تلاش كنند اما متأسفانه متوسل به مصلحت انديشي هاي فرصت طلبانه اي شدند كه به هيچ وجه مورد قبول ملت شريف ايران بويژه بسيجيان نيست. وي در اين رابطه با اشاره به برخي از مواضع فرزند شهيد مطهري گفت: معتقديم آقاي علي مطهري در مسيري كه از آن توقع مي رفت با عزت طي كند، دچار مسايلي شده است كه بايد پاسخگو باشد.
رضايي از ملاقات با همسر شهيد مطهري به عنوان يكي از برنامه هاي اين هفته بسيج ياد كرد و افزود: اميدواريم در سخنراني ها، نشست ها، همايش هاي سياسي و فراخواني هايي كه براي ارسال مقاله از سوي اساتيد و مربيان عقيدتي سياسي بسيج در موضوعات مختلف و مقاله نويسي خواهران با موضوع زن و خانواده در انديشه شهيد مطهري خواهيم داشت بتوانيم تا اندازه اي خسارات وارده به انديشه اين عالم جليل القدر را جبران كنيم.
رئيس عقيدتي سياسي سازمان بسيج مستضعفين آغاز هفته گراميداشت شهادت شهيد مطهري را يازدهم ارديبهشت و پايان آن را هفدهم همين ماه اعلام كرد و سپس به نامگذاري روزهاي هفته معلم پرداخت و گفت: روز شنبه به نام قرآن، عترت، ولايت مداري، روز يكشنبه به نام شهيد مطهري احياي انديشه اسلامي، روز دوشنبه به نام بصيرت ديني و انقلابي، روز سه شنبه به نام خودباوري، جهاد علمي و روشنگري ديني، روز چهارشنبه به نام منزلت، روز پنج شنبه به نام احياي فرهنگ مقاومت، ايثار و شهادت و روز جمعه به نام مهدويت نامگذاري شده است. وي با تأكيد بر اينكه مهمترين اولويت معاونت عقيدتي سياسي بسيج مستضعفين در سال 89 مقابله با جنگ نرم است به بيان برخي از ويژگي هاي جنگ نرم پرداخت و گفت: در جنگ نرم باورها، ارزش ها و اعتقادات جامعه ديني را هدف قرار مي دهد و اثرگذاري آن از ساير تهديدات بيشتر است.
گلباران محل شهادت
رضايي در ادامه با اشاره به ديگر برنامه هاي اين هفته گفت: همزمان با سالروز شهادت شهيد مطهري محل شهادت ايشان گلباران خواهد شد و در طول اين هفته نيز بسيجيان ولايتمدار تجمعات بزرگي را در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برسر مزار شهيد مطهري خواهند داشت.

 



پايان رزمايش پيامبراعظم (ص) با شليك 2 موشك كروز رادارگريز

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
پس از انجام موفقيت آميز مراحل مختلف رزمايش پيامبراعظم5 در منطقه خليج فارس و تنگه هرمز، مرحله پاياني اين رزمايش با شليك همزمان دو موشك ساحل به دريا و دريا به دريا از دو نقطه به يك هدف فرضي مشترك انجام شد.
موشكهاي كروز نيروي دريايي سپاه، رادارگريز و هوشمند هستند به طوريكه در سطح پايين حركت مي كنند و هدف مورد نظر را به صورت هوشمند مورد اصابت قرار مي دهند.
فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران از شليك 4 نوع موشك دريايي در اين رزمايش خبر داد. سرتيپ مرتضي صفاري افزود: يكي از اين موشكها، موشك نصر است كه توانايي منهدم كردن شناورهايي تا حجم 3 هزارتن را دارد.
به گفته وي اين موشك در كلاس موشكهاي كوتاه برد است كه قابليت شليك از ساحل و انواع شناورها را دارد.
فرمانده نيروي دريايي سپاه اضافه كرد: در آينده نزديك امكان شليك از بالگرد و زيردريايي نيز به قابليتهاي اين موشك اضافه مي شود.
هجوم 60 شناور تندرو
به ناو دشمن فرضي
رزمايش شبانه قايق هاي تندروي نيروي دريايي سپاه عليه دشمن فرضي در نيمه شب شنبه در خليج فارس اجرا شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، سرتيپ عليرضا تنگسيري سخنگوي رزمايش دريايي پيامبراعظم(ص) در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر اظهار داشت: در اين رزمايش كه در ساعت 30:3 بامداد يكشنبه در منطقه عمومي رزمايش اجرا شد 60فروند از شناورهاي تندروي نيروي دريايي سپاه در 6 دسته 10فروندي به اجراي عمليات پرداختند.
تنگسيري ادامه داد: علي رغم فراهم نبودن شرايط مناسب جوي در دريا، عمليات به دليل تدابير اتخاذ شده و مهارت نيروها در تمرينات توسط يگان هاي شناور، اين مرحله از تهاجم شبانه به ناو جنگي دشمن فرضي با دستيابي به تمامي اهداف از پيش تعيين شده انجام شد.
توليد انبوه هواپيماي پهباد
فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: هواپيماهاي بدون سرنشين جديد پهباد كه در رزمايش پيامبراعظم5 استفاده شد به توليد انبوه مي رسد.
به گزارش ايسنا به نقل از سپاه نيوز، سرتيپ اميرعلي حاجي زاده افزود: نيروي هوافضاي سپاه در رزمايش پيامبر اعظم5 و در كنار بقيه نيروهاي سپاهي، ماموريت هايي را در بخش هوايي و ترابري نيروهاي خارج منطقه و حين برگزاري رزمايش برعهده داشت.
وي با اشاره به اين كه «نيروي هوافضاي سپاه پاسداران در رزمايش پيامبراعظم5 ماموريت پشتيباني نزديك در نيروهاي سطحي دريايي و زميني سپاه را برعهده دارند» تصريح كرد: با استفاده از هواپيماهاي بمب افكن پشتيباني نزديك و بالگردهاي تك و هجومي ماموريت خود را به طور كامل انجام داده و در طي چند روز رزمايش اهداف تعيين شده براي نيروي هوافضاي سپاه، به صورت كامل محقق شده است.
وي با اعلام اين كه «از هواپيماهاي پهباد جديد بدون سرنشين اين نيرو در رزمايش پيامبراعظم مورد آزمايش قرار گرفت» اظهار كرد: اين هواپيماهاي جديد در آينده اي نزديك به صورت انبوه توليد خواهد شد كه البته در رزمايش پيامبراعظم5 به صورت پرتعداد از اين پهبادها استفاده شده است.
فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يكي از ويژگي هاي پهبادهاي جديد نيروي هوافضاي سپاه را مداومت پروازي بالا دانست و تصريح كرد: اين پهبادها مي توانند منطقه عملياتي را به صورت كامل شناسايي و كنترل كرده كه در رزمايش پيامبراعظم5 توانستند با انتقال اطلاعات لحظه اي كار را براي هدايت نبرد توسط فرماندهان، ساده و با تجزيه و تحليل داده ها براساس آنها اقدام و دستور لازم را صادر كنند.
اظهارات معاون فرهنگي
ستاد كل نيروهاي مسلح
معاون فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: جمهوري اسلامي در برابر هر تجاوز برنامه مقابله به مثل دارد و اين برنامه ها به گونه اي است كه براي دشمن حتما پشيمان كننده است.
به گزارش ايسنا، به نقل از سپاه نيوز؛ سرتيپ سيدمسعود جزايري افزود: معتقديم كه امنيت منطقه خليج فارس بايد با همكاري كشورهاي خود منطقه تامين شود و اين رزمايش ها براي حفظ آمادگي نيروهاي مسلح است.
وي پيام رزمايش بزرگ و مقتدرانه پيامبراعظم(ص)5 را صلح و دوستي براي كشورهاي منطقه اعلام و تصريح كرد: قبل از رزمايش، ما پيام دوستي را براي همسايگانمان در كشورهاي حاشيه خليج فارس كه دوست و برادر ما هستند ارسال كرده ايم و نمايندگاني از قطر هم حضور پيدا كردند، ليكن اميدواريم در آينده نمايندگان همه كشورهاي دوست منطقه حضور يابند.
جزايري با هشدار به قدرت هاي فرامنطقه اي حاضر در منطقه خليج فارس گفت: كساني كه از فرسنگ ها دور به منطقه ما وارد شده اند، بايستي منطقه را ترك كنند و ما آنها را دشمن قلمداد مي كنيم.
نگراني دستگاه جاسوسي غرب از شناورهاي جنگي ايران
منابع جاسوسي رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه دستگاه هاي جاسوسي غربي از توليد انبوه شناورهاي جنگي سريع در ايران كه قادر به انهدام ناوهاي هواپيمابر آمريكا هستند، متحير شده اند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري الانتقاد نت، منابع نظامي رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه سازمان هاي جاسوسي غربي از توليد و حضور گسترده شناورهاي جنگي سريع و با قابليت تجهيز به موشك و قدرت تخريبي بالا در رزمايش پيامبر اعظم5 دچار شوك و حيرت شده اند.
براساس اين گزارش، اين شناورها قادر هستند تا ناوهاي هواپيمابر آمريكا را مورد هدف قرار داده و منهدم كنند.
اين منابع اعلام كردند كه شناورهاي جنگي جديد همچنين مي توانند با سرعت بيش از 90كيلومتر بر ثانيه حركت كرده و از راه دور كنترل شوند، اين شناورها كلاهك هاي انفجاري و موشك هاي كوفال را كه داراي قدرت انفجاري بالايي هستند را نيز حمل مي كنند.
پايگاه خبري «دبكا» وابسته به مراكز اطلاعاتي و جاسوسي رژيم صهيونيستي به نقل از مراكز اطلاعاتي در سرزمين هاي اشغالي مدعي شد كه اين كشتي ها نوع شبيه سازي شده كشتي هاي انگليسي است كه براي مسابقات دريايي مورد استفاده قرار مي گيرند كه سپاه پاسداران اصلاحاتي را در آن انجام داده تا براي انجام عمليات نظامي آماده شوند.
فعال شدن جبهه ديپلماسي همزمان با رزمايش
شبكه الجزيره قطر طي گزارشي به بررسي فعاليت همزمان جمهوري اسلامي در نمايش توانمندي هاي نظامي و فعال كردن ظرفيت هاي ديپلماتيك از طريق سفرهاي مقامات ايران به ويژه سفر اخير رئيس جمهوري به آفريقا پرداخت.
به گزارش ايرنا، الجزيره روز يكشنبه اعلام كرد كه سپاه پاسداران ايران مدت رزمايش خود در آب هاي خليج فارس را تا روز يكشنبه تمديد كرد.
اين منبع به نقل از «مرتضي صفاري» فرمانده نيروي دريايي سپاه افزود: «در اين رزمايش تمرين هايي براي شليك چهارنوع موشك به سوي اهداف دريايي فرضي انجام مي شود.
يكي از اين موشك ها موشك ساخت داخل است كه قادر به انهدام كشتي هاي عظيم است و مي توان اين موشك را هم از ساحل و هم از داخل كشتي شليك كرد.
الجزيره درباره ادامه رزمايش نيروهاي سپاه پاسداران و سفر رئيس جمهور به دو كشور آفريقايي ادامه داد: اگرچه تهران با انجام اين تمرين ها و رزمايش ها خود را براي بدترين احتمال ها آماده مي كند، اما در عين حال در جبهه ديگري هم يعني ديپلماسي فعال است تا خطر گزينه هاي ديگر كم خطرتر را از بين ببرد.»
الجزيره افزود: «ايران مي گويد سفر احمدي نژاد به كشورهاي قاره سياه، بخشي از برنامه تهران براي تعميق و گسترش روابط با كشورهاي اين قاره است.
تلاش هاي ايران در اين راستا از دو سال پيش آغاز شد و تاكنون چندين موافقت نامه تجاري، ديپلماتيك و دفاعي بين ايران و اين كشورها امضا شده است.
اظهارات فرمانده نظامي قطر درباره رزمايش
يكي از فرماندهان نظامي قطر تصريح كرد: «رزمايش هايي كه سپاه پاسداران ايران در آب هاي خليج فارس برگزار مي كند خطري براي منطقه به شمار نمي رود.»
به گزارش ايسنا، شبكه خبري الجزيره به نقل از سرهنگ عبدالرحيم ابراهيم الجناحي كه در مانور هاي سپاه پاسداران ايران شركت داشت اعلام كرد: «مانورهايي كه از سوي سپاه پاسداران ايران برگزار مي شود نه تنها تهديدي براي امنيت ملي كشورهاي حوزه خليج فارس به شمار نمي رود بلكه اين رزمايش ها ذاتا اقدامي عادي و در جهت دفاع از امنيت ملي ايران است.»
وي در ادامه از كشورهاي حوزه خليج فارس خواست تا در رزمايش هايي كه از سوي ايران به منظور تقويت امنيت منطقه برگزار مي شود شركت كنند.
وي با بيان اين كه «البته هماهنگي در اين گونه موارد نيازمند هماهنگي فرماندهان ارتش، است» گفت: قطر از سوي تهران براي شركت در اين رزمايش دعوت شده كه البته حضور قطر به منظور ناظر و براي تبادل تجربيات با جمهوري اسلامي ايران است.

 



يك مقام اطلاع رساني حزب الله لبنان: آمريكا در اعمال فشارعليه ايران برگ برنده اي در دست ندارد

يك مقام ارشد حزب الله لبنان تهديد هسته اي اوباما عليه ايران را يك رسوايي بزرگ براي دولت آمريكا دانست.
حسين رحال از مسئولان اطلاع رساني حزب الله و مدير پايگاه اطلاع رساني «الانتقاد» در گفت وگو با ايرنا درباره اتهامات وارده از سوي نيروهاي 14 مارس مبني بر اينكه حزب الله، حزبي ايراني است گفت: از گروه 14 مارس در عمل جز چند مهره هم پيمان با دولت آمريكا چيزي باقي نمانده است.
جمهوري اسلامي ايران نه تنها با حزب الله بلكه با تمامي احزاب لبنان رابطه صادقانه دارد و ما به عنوان حزب الله به اين روابط افتخار مي كنيم و اين روابط براساس اصول ملي و قانوني هيچ گونه تناقضي با هيچ يك از بندهاي قانون اساسي ندارد. بنابراين براي چنين اتهاماتي كمترين بهايي قائل نيستيم.
وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران حامي ما در مقاومت با رژيم صهيونيستي است.ما در هشت سال جنگ تحميلي در كنار ايران ايستاديم. ايران هم در پاسخ به اين حمايت در برابر رژيم صهيونيستي در كنار ملت لبنان قرار گرفته است و هيچ گونه اتهامي وارد نيست. بلكه برعكس، كساني كه با دوست دشمن ما يعني دولت آمريكا كه در موارد مختلفي به صراحت وفاداري خود را به رژيم صهيونيستي اعلام كرده رابطه دارند و اظهار ارادت مي كنند، آنان خلاف قانون اساسي و منافع ملي عمل مي كنند.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: تهديدات اوباما عليه ايران هيچ فايده اي نخواهد داشت و بعيد به نظر مي رسد در آينده نزديك اقدام به حمله نظامي عليه ايران كند.
وي در خصوص تهديد حمله نظامي آمريكا به ايران گفت: اوباما تلاش داشت چهره جديدي از آمريكا مبتني بر صلح خواهي و ثبات و روابط خوب با جهان نشان دهد كه با تهديد اخير وي عليه ايران روشن شد كه اوباما نيز همان منطق نئومحافظه كاران و منطق بوش پسر را پيش گرفته است.
دكتر رحال با خطرناك خواندن اين تهديدات تاكيد كرد: اين تهديدها فقط از سوي فراعنه و قلدران صورت مي گيرد كه در روابطشان با ديگر كشورها جز به اصل زور به چيز ديگري نمي انديشند و نئومحافظه كاران نيز از اين دسته اند.
وي افزود: اوباما با تهديد ديگر كشورها و دولت ها به تحريم سعي دارد همه دنيا را با خود عليه ايران بسيج كند و اين نيز نوعي ديگر از تروريسم دولتي است اما به رغم اين همه تلاش نتوانسته كشورهاي بزرگ از جمله روسيه، چين، هند، برزيل و ديگر كشورها را با خود همراه سازد.
وي افزود: اين يك رسوايي براي دولت آمريكا است كه نمي تواند با ديگران در چارچوب روابط بين المللي مبتني بر اصل احترام متقابل و روابط سالم، روابط ديپلماتيك برقرار كند. اين تهديدات نوعي تجاوز عليه جهان است.
رحال اظهار داشت: تهديد آمريكا به جنگ نشان داد كه در اعمال فشار بر ايران برگ برنده اي در دست ندارد و با توجه به اينكه ارتش آمريكا هنوز نتوانسته است معضلات خود را در عراق و افغانستان حل كند و رو به فرسايش گذاشته است در حال حاضر توان به راه انداختن جنگ سومي عليه ايران را ندارد.

 



وزير خارجه اتريش: مسير گفت وگو با ايران هميشه باز است
s

وزير خارجه اتريش با اشاره به سفر متكي به وين تاكيد كرد كه مسير گفت وگو درباره موضوع هسته اي ايران همواره باز است.
«ميشائيل اشپيندلگر» وزير امور خارجه اتريش در گفت وگو با روزنامه استاندارد تصريح كرد: انتقاد دولت آمريكا از سفر وزير امور خارجه ايران به اتريش در حالي صورت گرفته است كه ما پيشتر همتايان اروپايي، مقامات اتحاديه اروپا و اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل را در جريان اين سفر قرار داده بوديم.
وي با بيان اينكه بايد گزينه گفت وگو همچنان روي ميز باقي بماند، اظهار داشت: چنانچه نتوانيم از راه گفت وگو با ايران به نتيجه برسيم اعمال تحريم ها گريزناپذير است. البته مسير گفت وگو با ايران همواره باز است.
روزنامه استاندارد همچنين آورده است: دولت آمريكا تنها زمان اين سفر را مناسب نمي داند بلكه برگزاري كنفرانس مطبوعاتي با حضور وزير امورخارجه ايران را نيز ايده اي ناصحيح قلمداد مي كند.
متكي سعي دارد در اين سفر از عضويت كنوني اتريش در ميان اعضاي غيردائم شوراي امنيت سازمان ملل بهره جسته و بار ديگر درباره موضوع هسته اي ايران به گفت وگو و تبادل نظر بپردازد.

 



يك مقام سابق اطلاعاتي عربستان: جمهوري اسلامي در تعامل با منطقه، كشوري منحصر به فرد است

رئيس سابق سازمان اطلاعات عربستان، ايران را كشوري منحصر به فرد در تعامل با منطقه خواند و از طرح دبير كل اتحاديه عرب درباره ضرورت گفت وگو با ايران حمايت كرد.
شاهزاده «تركي الفيصل» رئيس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودي در گفت وگو با شبكه خبري العربيه قطع كردن مناسبات مشترك و منافع دو جانبه با ايران را رد كرد و ايده دبيركل اتحاديه عرب در خصوص تشكيل كميته كشورهاي همجوار عربي با عضويت كشورهاي حاضر در منطقه عربي را تاييد كرد.
به گزارش فارس، رئيس هيئت مديره مركز مطالعات اسلامي ملك فيصل همچنين اعلام كرد، روابط كشورهاي منطقه خليج ]فارس[ و ديگر كشورهاي شرق جهان عرب روابطي تاريخي و ابدي است كه از طريق منافع مشترك و پيوندهاي ديرين در هم تنيده است.
وي با اشاره به اينكه روابط با ايران نيز تاريخي و ابدي است به وجود عرب هاي ايراني در ساحل شرقي يعني در ايران اشاره كرد و افزود: ساكنين ساحل شرقي (در ايران) نيز عرب هستند، چنين مشخصه اي از ايران كشوري منحصر به فرد در روابطش با منطقه مي سازد.
تركي الفيصل مخالفت خود را با قرار دادن اين كشور در يك كفه با اسرائيل اعلام كرد و از سوي ديگر حمايت خود را از پيشنهاد «عمرو موسي»، دبيركل اتحاديه عرب مبني بر ضرورت آغاز گفت وگو با ايران اعلام داشت.
اين مقام سعودي در ادامه گفت وگو با العربيه ابراز داشت كه پيش تر با ارسال يادداشتي به كنفرانس گفت وگوهاي راهبردي كه در سال 2006 در ابوظبي منعقد شد، اين مسئله را مطرح و در آن تاكيد كرده بود كه ايران كشور همسايه و دوست ما است كه روابط مستحكمي با ما دارد و وجود اختلاف مذهبي نبايد عاملي براي دشمني و نفرت باشد، زيرا چنين اختلافاتي ميان ما قديمي بوده و در ظرف يك شب قابل حل و فصل نيست.

 



از سوي رئيس جمهوراساسنامه جديد دانشگاه آزاد ابلاغ شد

رئيس جمهور اساسنامه جديد دانشگاه آزاد را كه در 25 ماده به تصويب نهايي رسيد، براي اجرا ابلاغ كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اساسنامه جديد دانشگاه آزاد اسلامي را كه از حدود 40 ماه پيش (سال 1385) اصلاح آن در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفته بود، و در جلسه 24 فروردين 89 در 25 ماده به تصويب نهايي رسيد، براي اجرا ابلاغ كرد.
براساس ماده اساسنامه اصلاح دانشگاه آزاد اسلامي، اين دانشگاه يك مؤسسه آموزشي و پژوهشي با تابعيت ايراني است كه براي مدت نامحدود تأسيس مي گردد و مركز آن در تهران است. تغيير اين محل، با پيشنهاد هيئت مأسس موضوع ماده 8 اين اساسنامه و تصويب دو وزارتخانه علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي امكان پذير است. همچنين حدود فعاليت آموزشي و پژوهشي دانشگاه از حيث مقطع و رشته تحصيلي و از حيث ايجاد واحدهاي وابسته، به تناسب رشته با توجه به مجوز شوراهاي گسترش آموزش عالي وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تعيين مي گردد.
براساس ماده 4 اين اساسنامه دانشگاه از تاريخ صدور جواز تأسيس توسط شوراهاي گسترش آموزش عالي وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي رسميت مي يابد و رئيس دانشگاه نماينده قانوني دانشگاه خواهد بود.
همچنين دانشگاه مأسسه اي است عمومي و غير دولتي و اموال آن بعنوان اموال عمومي محسوب مي شود. هيچ يك از اعضاي هيأت مؤسس، هيأت امناء، مديران و ديگر اركان و مسئولين دانشگاه هيچ گونه حق مالكيت و حق انتفاع شخصي از اموال مزبور را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعايت مفاد اين اساسنامه و مقررات حاكم و با رعايت مصلحت دانشگاه، صرف هزينه ها و پيشرفت و توسعه فعاليت هاي دانشگاه خواهد شد.
هيئت مأسس اين دانشگاه مركب از 9 نفر شامل آقايان: اكبر هاشمي رفسنجاني، سيدعبدالكريم موسوي اردبيلي، عبدالله جاسبي، علي اكبر ولايتي، حسن حبيبي، سيدحسن خميني، محسن قمي و حميد ميرزاده مي باشد و چنانچه اعضاء هيئت مأسس به علل مختلف مانند فوت، استعفاء، بيماري، بركناري، ناتواني و يا هر علت ديگر به 6 نفر كاهش يابد، هيئت مؤسس مي بايد افراد جايگزين به تعداد مورد نياز را ظرف مدت 3 ماه براي عضويت در هيئت مأسس به شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيشنهاد نمايد.
براساس ماده 01 اساسنامه اصلاحي اعضاء هيئت امناء عبارتند از پنج نفر از اعضاي هيئت علمي تمام وقت دانشگاه ها در مرتبه دانشياري و يا بالاتر به پيشنهاد و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، چهار نفر از اعضاي هيئت مؤسس كه حتماً يك نفر از آنها روحاني باشد، وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و يا نمايندگان آنها، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها يا معاون وي، رئيس دانشگاه (دبير هيئت امناء).
براساس تبصره ماده 01، مدت عضويت هيئت امناء چهار سال بوده و در اولين جلسه از بين اعضاء يك نفر به رياست هيئت انتخاب مي شود همچنين احكام اعضاء هيئت امناء با امضاء رئيس هيأت مأسس صادر خواهد شد.
بنابر ماده 21 وظايف و اختيارات هيئت امناء شامل تصويب سازمان و تشكيلات دانشگاه و آئين نامه هاي مالي و اداري كه از طرف رئيس دانشگاه پيشنهاد مي شود، تصويب بودجه دانشگاه و پيشنهاد طرحهاي توسعه آن به دو وزارتخانه علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، تعيين خزانه دار دانشگاه و همچنين تعيين اشخاصي كه حق گشايش حسابهاي بانكي به نام دانشگاه و حق برداشت از حساب هاي آن را دارند و تعيين حسابرس براي دانشگاه، تأييد و تصويب حساب ها و ترازنامه سالانه دانشگاه با توجه به گزارش حسابرسي و سپس تقديم گزارش به وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است.
همچنين براساس همين ماده پيشنهاد رئيس دانشگاه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي و صدور حكم توسط رئيس هيئت امناء پس از تصويب توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي، عزل رئيس دانشگاه، جلب كمك هاي مالي و امكانات، تصويب مقررات مربوط به اعضاء هيئت علمي و كاركنان اداري دانشگاه و تعرفه حقوق و دستمزد و مزايا، پيشنهاد هر نوع تأسيس، توسعه يا انحلال واحدهاي دانشگاه به وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، تنظيم آئين نامه مالي و معاملاتي و ارائه آن به وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موضوع ماده 51 كليات آئين نامه تأسيس مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غير انتفاعي جزء وظايف و اختيارات هيئت امناء قرار مي گيرد.
براساس ماده 21، از ديگر وظايف و اختيارات هيئت امناء، پيشنهاد ميزان شهريه دانشجويان و آئين نامه چگونگي دريافت آن جهت تصويب حسب مورد به وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، تنظيم و تصويب آئين نامه داخلي هيئت امناء، تصويب اخذ وام، تعيين نحوه اداره واحدهاي توليدي دانشگاه، تصويب آئين نامه تشكيل شوراي دانشگاه، تصويب ظرفيت پذيرش دانشجويان كه از طرف رئيس دانشگاه پيشنهاد مي گردد، است.
همچنين براساس بند «ي» ماده 21 انتخاب رئيس واحدهاي مراكز استان و واحدهايي كه داراي 0005 دانشجو به بالا مي باشد به پيشنهاد رئيس دانشگاه و همچنين تأييد هيأت امناء و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي باشد همچنين انتخاب رأساي ساير واحدها به پيشنهاد رئيس دانشگاه و تأييد هيأت امناء و حسب مورد تصويب وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خواهد بود. صدور حكم براي مدت چهار سال توسط رئيس دانشگاه انجام مي شود.
براساس ماده 31 اساسنامه اصلاحي، اداره امور دانشگاه با رئيس دانشگاه است كه به پيشنهاد هيئت امناء و تأييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي و حكم رئيس هيئت امناء براي مدت 4 سال منصوب مي شود.
بنابر تبصره يك اين ماده پذيرش استعفا و يا عزل رئيس دانشگاه پس از تصويب هيئت امناء با حكم رئيس هيئت امناء خواهد بود.
همچنين در صورتي كه بيش از دو سوم اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، قائل به فقدان صلاحيت رئيس دانشگاه باشند، هيأت امناء مكلف به عزل وي و معرفي فرد جايگزين مي باشد.
براساس ماده 32 انحلال دانشگاه به پيشنهاد دو سوم اعضاي هيئت مؤسس و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي امكان پذير خواهد بود. پس از تصويب انحلال دانشگاه، هيئت تصفيه اي مركب از 9 نفر (دو نفر به انتخاب هيئت مؤسس و دو نفر نماينده وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و پنج نفر نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي) با رعايت مقررات قانوني امر تصفيه را برعهده خواهند داشت.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14