(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 6 ارديبهشت 1389- شماره 19629
 

از كيفيت بكاه و بر توليد بيفزا! كيفيت خودروهاي داخلي چگونه است؟ -بخش نخست



از كيفيت بكاه و بر توليد بيفزا! كيفيت خودروهاي داخلي چگونه است؟ -بخش نخست

ايرج نظافتي
توليد انواع خودرو در شركت هاي ايران خودرو و سايپا با رشد 9 درصدي نسبت به سال 1387 به يك ميليون و 354 هزار دستگاه خودرو در سال 1388 رسيد.
با تأملي بر آمار فوق، اولين سؤالي كه ذهن مخاطب را به خود مشغول مي كند اين است كه آيا به راستي خودروسازان داخلي به همان ميزاني كه به فكر بالا بردن آمار توليد بوده، به همان اندازه هم به دنبال افزايش كيفيت خودروهاي توليدي خود هستند؟
امروز با اين واقعيت غيرقابل انكار روبرو هستيم كه بسياري از خريداران خودروهاي داخلي اغلب از كيفيت پايين خودروها و بي سر و ساماني در خدمات پس از فروش گلايه مندند، و از همه مهمتر نمي دانند شكايت خود را در كدام مرجع قانوني بازگو كنند.
موضوع بي كيفيت بودن توليدات خودرو محصول داخل يكي از مباحثي است كه سال هاي سال است مردم با آن دست به گريبانند اما گويا عزم و اراده اي راسخ براي بالا بردن اين توليدات در خودروسازان ديده نمي شود و هر روز بدتر از ديروز كيفيت ها پايين و البته سطح توليد بالا مي رود. از طرفي هم مسئولان مربوطه هر روز با آب و تاب از توليد خودرو جديدي سخن به ميان مي آورند و از رشد توليدات سخن مي گويند، اين در حالي است كه دغدغه امروز مردم توليد خودروي جديد يا بالا رفتن آمار توليدات نيست، بلكه آنچه كه براي مشتريان خودرو از اهميت ويژه اي برخوردار است سطح كيفيت خودروهاي توليد داخل و مرغوبيت قطعات آن است. بر همين اساس گزارش امروز و فرداي كيهان را به موضوع كيفيت خودروهاي داخلي، خدمات پس از فروش و مشكلاتي كه مردم در اين باره با آن مواجه هستند اختصاص داده ايم.
گلايه هاي مردم از خودروسازان
اگر گذرتان به يكي از مكان هاي خدمات پس از فروش خودرو بيفتد خواهيد ديد كه افراد فراواني با شكوه و گلايه از عيب و ايراد خودروي خريداري شده خود حكايت هاي شنيدني را تعريف مي كنند. «محمد خسروي» راننده تاكسي است و اخيراً ماشين پيكان خود را تحويل داده و خودرو سمند صفر كيلومتري را تحويل گرفته است.
او به خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: «باتوجه به اينكه اين ماشين فقط هفت هزار كيلومتر كار كرده اما تا حالا دو بار ديسك و صفحه كلاج آن را عوض كرده ام ولي هنوز مشكلش حل نشده است.»
وي مي گويد: «اولين ديسك و صفحه كه خريدم به دليل اينكه نوع كالا تقلبي بود متاسفانه همان روز اول خراب شد، سؤال من اين است چرا خودروسازان از قطعات معيوب و غيراستاندارد استفاده مي كنند و چرا نظارتي بر كارشان اعمال نمي شود؟»
اشكان رضايي كه خود را كارمند معرفي مي كند به يكي از دفاتر خدمات پس از فروش در پل يادگار امام مراجعه كرده، مخاطب سؤالم قرار مي گيرد و مي گويد: «تا زماني كه كارت طلايي اعتبار داشت ماشينم مشكلي نداشت اما به محض اينكه مدت اعتبار آن تمام شد تازه ايرادات ماشين مشخص شد.»
فرد ديگري هم كه ناظر بر گفته هاي ماست مي گويد: «متاسفانه خودروسازان داخلي كار را خوب تحويل مردم نمي دهند و حالت بساز و بنداز است، از طرفي هم خدمات پس از فروش هم بسيار نامناسب صورت مي گيرد و به خوبي ماشين را رفع اشكال نمي كنند.»
«صادق رستمي فرد» كه كارمند آموزش و پرورش است درباره خدمات پس از فروش ماشينش حكايت جالبي را عنوان مي كند و مي گويد: «تاكنون دو دستگاه پرايد خريداري كردم ، اولي را چون تجربه نداشتم مرتب به گارانتي مي بردم به اين خيال كه ماشين را رفع اشكال مي كنند اما متاسفانه هيچگاه مشكل آن ماشين از نظر گيربكس حل نشد و هميشه دنده هايش به سختي جا مي رفت و خود شركت سايپا هم زير بار اين قضيه نمي رفت، پس از آنكه آن پرايد را فروختم مجددا پرايد اقساطي ديگري خريدم، اما الان با هر نوع عيب و ايرادي كه داشته باشد مي سازم ولي حاضر نيستم آن را به گارانتي ببرم.» وي معتقد است كه خودروسازان داخلي گويا شعار از كيفيت بكاه و بر توليد بيفزا را سرلوحه خود قرار داده اند!
خودروهاي صادراتي بي عيب و نقص هستند
يكي از شهروندان تهراني به سالم بودن خودروهاي صادراتي ايراني اشاره مي كند و به خبرنگار سرويس گزارش روز كيهان مي گويد: «خودروهاي صادراتي ايران خودرو و سايپا از كيفيت بسيار بالايي در مقايسه با آنچه كه به مردم خودمان مي فروشند برخوردارند، حال علت چنين تفاوتي چيست و چرا نبايد خودروسازان از قطعات مرغوب براي توليدات داخلي استفاده كنند؟»
مرتضوي كه شغل آزاد دارد مي گويد: «امروز اغلب خريداران خودروهاي داخلي از كيفيت قطعات به كار رفته در اين خودروها به شدت گلايه مندند، اما مي بينيم كه مسئولان خودروساز بيشترين دغدغه خود را صرف بالا بردن آمار توليد مي كنند.»
وي معتقد است كه «خودروسازان كشورمان بايد تاكيدات مقام معظم رهبري در ديدار نوروزيشان از نمايشگاه توانمندي هاي صنعت خودروسازي را آويزه گوش خود كنند و سياست ها و ضوابطي را اعمال كنند تا كيفيت قطعات خودروها بالا رود.»
با اين حال گلايه ها و شكايات از نحوه خدمات پس از فروش و كيفيت خودروهاي داخلي فراوان است، يكي از وجود ايرادات فراوان خودروهاي صفركيلومتر سخن مي گويد و ديگري از مرغوب نبودن برخي قطعات گلايه دارد و خلاصه دغدغه مهم خريداران خودروهاي داخلي اين روزها بر عدم كيفيت متمركز است، اما آيا مسئولان خودروساز هم همين دغدغه را دارند و به دنبال رفع نواقص توليدات خود هستند؟
تاكيد بر بالا بردن كيفيت محصولات داخلي
مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار نوروزي خود از نمايشگاه توانمندي هاي صنعت خودروسازي تاكيد كردند: «عموما فلسفه و منطقي كه براي افزايش واردات مطرح مي شود بالا بردن كيفيت محصولات داخلي است، اما براي اين هدف گزينه هاي بهتري هم وجود دارد كه يكي از آنها اعمال سياست ها و ضوابطي براي بالا بردن كيفيت محصولات داخلي است.»
با توجه به تاكيد رهبر معظم انقلاب بر وجود سياست ها و ضوابطي مبني بر بالا رفتن كيفيت خودروهاي داخلي، لازم و ضروري به نظر مي رسد تا خودروسازان به اين مهم اهتمام كنند و رضايت مشتري را جلب نمايند.
«عليرضا ميراحمدي» استاد دانشگاه و كارشناس علوم اجتماعي به گزارشگر كيهان مي گويد: «زماني مي توان مطمئن شد كه محصولات خودرو داخلي از كيفيت خوبي برخوردار است كه مسئولان مربوطه توليد خودروي مرغوب و بي عيب و نقص را به دغدغه اصلي خود مبدل كنند اما متاسفانه مي بينيم خودروسازان ما بيشتر به رقابت در تعداد توليدات توجه دارند و مي خواهند به نوعي بر آمارهاي توليد خود بيفزايند و اساسا تنها موضوعي كه در حاشيه قرار دارد كيفيت و مرغوبيت تمامي قطعات خودروهاست.»
وي مي گويد: «زماني مي توان اميدوار بود كه هم خودروها سالم هستند و هم خدمات پس از فروش به معناي واقعي در خدمت مشتري قرار گرفته كه اين مسايل به دغدغه اول خودروسازان مبدل شود، و اين امر هم زماني مي تواند به طور كامل محقق شود كه نظارتي دقيق و همه جانبه اي از سوي دستگاه هاي ذيربط مثل سازمان استاندارد، بر كيفيت محصولات خودروي داخلي اعمال شود.»
گارانتي ها2 ساله شد
در راستاي جلب رضايت مشتري وزارت صنايع با ابلاغ دستورالعملي جديد خدمات پس از فروش خودروهاي داخلي را 2سال و براساس حركت خودرو نيز حداقل 40هزار كيلومتر اعلام كرده است.
افشين روغني، معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنايع و معادن در اين باره مي گويد: «خودروسازان كشور بايد به ازاي هر 4هزار خودرويي كه از ابتداي تاسيس تاكنون توليد كرده اند يك نمايندگي خدمات پس از فروش مجاز داشته باشند كه اين به آن معناست كه تعداد نمايندگي هاي موجود يك و نيم برابر افزايش مي يابد و امسال بايد 50درصد از اين هدف محقق شود.»
طبق گفته اين مقام مسئول بايد تعداد نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو از 740 نمايندگي كنوني تا سال 1390 به يكهزار و يكصد نمايندگي برسد كه 50درصد از اين افزايش بايد امسال محقق شود.
اما به گفته علي ملك مديرعامل سايپا ديزل، گارانتي خودروهاي توليدي سايپا ديزل هم در سال جاري تا سقف سه سال افزايش مي يابد.
جاي استاندارد كجاست؟
بدون شك رعايت رهنمودهاي مقام معظم رهبري و توصيه هاي ايشان به خودروسازان در برنامه هاي آتي صنعت خودروي داخلي چشم انداز روشني را پيش روي اين صنعت در ايران قرار خواهد داد.
يكي از مباحث مطرح در امر خودروسازي داخلي نامناسب بودن نوع خدمات دهي پس از فروش به مشتريان در شركت هاي خودروساز است.
معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنايع در اين باره مي گويد: «شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران موظف شده از امسال صددرصد مراجعه كنندگان به نمايندگي هاي خدمات پس از فروش خودروسازان نظرخواهي كند كه اين كار با هزينه شركت هاي خودروساز انجام مي شود.» اما معاون نظارت بر اجراي استاندارد هم از استقرار نمايندگان اين سازمان در مراكز خدمات پس از فروش خودرو خبر مي دهد.
حميدرضا عليان زادگان در اين باره مي گويد: «در راستاي وظايف قانوني سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران و به منظور تقويت نظارت بر اجراي استانداردهاي 55 گانه خودرو و قطعات، نمايندگان سازمان استاندارد در خودروسازي ها مستقر خواهند شد تا علاوه بر كنترل كيفي توليدات در شركت هاي مزبور بر عملكرد شركت هاي بازرسي نيز نظارت دقيق تري داشته باشند.»
با اين حال سؤالي كه مطرح است اين است كه چگونه تاكنون نمايندگان سازمان استاندارد در خودروسازي ها مستقر نشده اند و به راستي چه نوع نظارتي از سوي سازمان استاندارد بر قطعات خودروها اعمال شده است؟
ادامه سخنان عليان زادگان را بخوانيد: «استقرار نمايندگان سازمان استاندارد به زودي به مرحله اجرا گذاشته مي شود، رعايت استانداردها براي توليدات طبق قوانين و مقررات يك الزام است كه ما در راستاي وظايف خود بر اجراي اين مهم نظارت خواهيم داشت.»
به گفته معاون نظارت بر اجراي استاندارد، در صورت بروز هرگونه تخلف در اجراي استانداردهاي كيفي بدون هيچ گونه اغماضي بر ابزار قانوني كه در اختيار داريم با متخلفين برخورد و از طريق جرايد اطلاع رساني خواهد شد. وي مي گويد: «در ارزيابي هاي كيفي خدمات پس از فروش برخي اعتراضات مربوط به عدم كيفيت لازم در قطعات گارانتي است كه با مشاهده اين گونه تخلفات سازمان استاندارد به شدت برخورد خواهد كرد.»
عليان زادگان ابراز اميدواري مي كند كه در گام هاي بعدي تقويت نظارت بر عملكرد شركت هاي بازرسي قطعات خودرو و همچنين توليدكنندگان قطعات خودرو هرچه سريعتر عملياتي شود.
در افق 1404 توليد و مبادله هر نوع كالا و خدمات بايد منطبق با استاندارد باشد، كه در اين باره همت و تلاش مضاعفي را از سوي دست اندركاران مي طلبد تا بتوان به تحقق چشم انداز دست پيدا كرد.
گزارش

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14