(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 9 ارديبهشت 1389- شماره 19632
 

دزدان دريايي با مصوبه شوراي امنيت تحت پيگرد قضايي قرار مي گيرند
دادگاه مصر طرفداران حزب الله رامحاكمه و محكوم كرد
هنيه نسبت به طرح هاي جديد سازشكارانه آمريكا در منطقه هشدار داد
پنتاگون: نگران قدرت موشكي حزب الله هستيم
اعتصاب و تظاهرات بار ديگر يونان و پرتغال را فرا گرفت
تظاهرات عليه علي عبدالله صالح در شهرهاي جنوب يمن
خطاب به اعراب ساكن فلسطين اشغالي قذافي:زاد و ولد كنيد براي اسرائيل از بمب اتم خطرناك تر است
افشاي فساد مالي نخست وزير سابق فرانسه
تاريخ برگزاري انتخابات رياست جمهوري در لهستان اعلام شد
كور كردن چشم اسيران فلسطيني جنايت تازه صهيونيست ها
غرب در آستانه بحراني بزرگتر (قسمت آخر)



دزدان دريايي با مصوبه شوراي امنيت تحت پيگرد قضايي قرار مي گيرند

شوراي امنيت سازمان ملل متحد پيشنهاد تشكيل دادگاه بين المللي براي پيگرد قضايي دزدان دريايي را تصويب كرد.
خبرگزاري «اينترفكس»، روز گذشته از تصويب پيشنهاد روسيه مبني بر تشكيل دادگاهي بين المللي براي تحت پيگرد قرار دادن دزدان دريايي سومالي در شوراي امنيت خبر داد.
براساس اين گزارش، روز سه شنبه (هفتم ارديبهشت) شوراي امنيت سازمان ملل در نشستي كه به ابتكار روسيه تشكيل شد، به اتفاق آرا از قطعنامه مربوط به اتخاذ تدابير مضاعف براي مبارزه قاطع با دزدان دريايي حمايت كرد.
بنابر پيش نويس قطعنامه ارائه شده از سوي مسكو، دزدان دريايي كه طي چند سال اخير به حملات خود افزودند، ديگر در امان نخواهند ماند.

 



دادگاه مصر طرفداران حزب الله رامحاكمه و محكوم كرد

دولت مصر، اعضاي يك گروه حامي حزب الله در آن كشور را به حبس ابد و زندان هاي طويل المدت محكوم كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني «مشي»، دادگاه عالي مصر، روز چهارشنبه، راي خود را در مورد گروه موسوم به «حزب الله» در اين كشور صادر كرد.
براساس حكم دادگاه چهار نفر از اعضاي اين گروه به حبس ابد، سه نفر به 15 سال زندان و چندتن ديگر به حبس هاي مختلفي از شش تا هفت سال محكوم شدند.
دادگاه مصر همچنين راي به مصادره اموال توقيف شده از اين گروه و پرداخت هزينه هاي دادگاه داد.اعضاي گروه حامي حزب الله اواخر سال 2008 به اتهام برقراري ارتباط با يك سازمان خارجي (حزب الله) بازداشت شده بودند.

 



هنيه نسبت به طرح هاي جديد سازشكارانه آمريكا در منطقه هشدار داد

سرويس خارجي:
نخست وزير منتخب دولت فلسطين ضمن هشدار نسبت به طرح هاي جديد سازشكارانه آمريكا در خاورميانه گفت، با هر گونه مذاكره با رژيم صهيونيستي مخالف است.
«اسماعيل هنيه» طي اظهاراتي مخالفت خود را با هرگونه مذاكره مستقيم و يا غير مستقيم ميان تشكيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي اعلام كرد و گفت، تشكيلات خودگردان نماينده ملت فلسطين نيست.
وي افزود، مشاركت تشكيلات خودگردان در مذاكرات سازش با طرف صهيونيستي مسئله اي شخصي بوده و هيچ الزامي براي فلسطينيان ايجاد نمي كند و اين تشكيلات با اصرار بر معرفي خود به عنوان نماينده فلسطين سعي در غصب حقوق شهروندان فلسطيني دارد.
هنيه تصريح كرد، طرح هاي آمريكايي مشكوك بوده و سعي در تضييع حقوق ملت فلسطين دارد.
وي اين اظهارات را در ارتباط با سفر جرج ميچل به فلسطين اشغالي بيان كرده است. به گفته ناظران سياسي، ميچل احتمالاً حامل طرح هاي جديد سازشكارانه در منطقه است.
در همين رابطه «مشيرالمصري» از رهبران حماس نيز از جنبش فتح خواست تا به همكاري خود با دشمن صهيونيستي پايان بخشد و در زمينه رويارويي با تجاوزات اسرائيل وحدت رويه داشته باشد.
وي خاطرنشان ساخت كه مشي مذاكرات تشكيلات فتح محكوم به شكست است.
اين رهبر حماس تصريح كرد، فتح پس از گذشت چندين سال از مذاكرات با اسرائيل جز تشديد شهرك سازي، افزايش تعداد اسيران در داخل زندان هاي صهيونيستي، كوچاندن فلسطينيان ساكن قدس و تداوم حفاري ها نتيجه ديگري به دست نياورد. وي ضمن تأكيد بر پايبندي حماس نسبت به مواضع ملي خود، از دولت رام الله خواست تا به جاي مذاكره بيهوده با دشمن صهيونيستي در راستاي پايان بخشيدن به شكاف داخلي و يكپارچه سازي تلاش ها براي مقابله با چالش هاي آتي منطقه با دولت قانوني غزه همكاري كند و به هر گونه همكاري امنيتي با اسرائيل كه يك نوع مزدوري به شمار مي رود پايان بخشد.
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس نيز در گفت وگو با روزنامه سعودي الوطن اظهار داشت، زمان آن رسيده كه دولت هاي اسلامي اختلافات جزئي خود را كنار بگذارند و با اسرائيل به عنوان دشمن حقيقي منطقه مقابله كنند.
وي تصريح كرد، مذاكره و سازش با طرف صهيونيستي بيهوده است و ما بايد در مقابل اشغالگران مقاومت كنيم و به شروط بيگانگان پاسخ مثبت ندهيم و بر سر حقوق مشروع خود چانه زني نكنيم.
«احمد قريع» مسئول پرونده بيت المقدس در سازمان آزادي بخش فلسطين (ساف) نيز تأكيد كرد، بدون بيت المقدس به عنوان پايتخت كشور فلسطين هيچ راه صلحي برقرار نمي شود.
وي اظهار داشت، بيت المقدس در شرايط كنوني اش در اولويت برنامه هاي ما قرار دارد و سرنوشت آن تعيين كننده سرنوشت كل منطقه است و آينده آن امكان برقراري صلح و يا ادامه درگيري و آنچه كه اين مسئله به همراه خواهد داشت را مشخص مي كند.
درگيري تن به تن
شهر اشغالي قدس روز گذشته شاهد درگيري هاي تن به تن شهروندان فلسطيني ساكن محله وادي حلوه در شهرك سلوان با نظاميان رژيم اشغالگر قدس بود.
شهروندان فلسطيني در واكنش به حمله ددمنشانه نظاميان رژيم صهيونيستي به اين منطقه و شهادت علي السويطي فرمانده ارشد حماس طي روزهاي اخير درگيري هاي گسترده اي با صهيونيست ها داشتند.
نظاميان صهيونيست نيز از ترس واكنش فلسطيني ها، از دوشنبه شب تاكنون حملات گسترده اي را به منازل شهروندان فلسطيني در شهرك سلوان انجام داده و اقدام به بازداشت فلسطيني ها مي كنند.
شاهدان عيني اظهار داشتند كه نظاميان رژيم صهيونيستي به بهانه هاي واهي هركسي را كه از خيابان هاي سلوان تردد مي كرده بازداشت مي كردند. از سوي ديگر، در حمله نظاميان صهيونيست به راهپيمايي مسالمت آميز اهالي روستاي «الولجه» و حاميان خارجي صلح به سوي اراضي «ناطوف» چندين تن زخمي شدند و يك فلسطيني نيز بازداشت شد.
گفتني است بولدوزرهاي ارتش صهيونيستي از چند روز پيش اراضي اين منطقه را تخريب كردند تا اقدام به ساخت ديوار حائل كنند كه با مخالفت ساكنان اين منطقه مواجه شدند.
نظاميان صهيوينست با استفاده از گاز اشك آور، گلوله ها و باتوم به سوي فلسطيني ها حمله ور شده و چندين تن از شهروندان فلسطيني را مضروب كردند.
شبكه تلويزيوني الاقصي در گزارشي تصاوير تعرض وحشيانه صهيونيست ها به فلسطينيان معترض در روستاي الولجه در شمال غربي بيت الحم را پخش كرد كه باعث انزجار هر چه بيشتر فلسطيني ها از صهيونيست ها شد.
ساير رويدادها
¤دور سوم اعتصاب غذاي سراسري اسيران فلسطيني دربند زندان هاي رژيم صهيونيستي در ماه جاري از روز گذشته آغاز شد.
¤مؤسسه اوقاف و ميراث الاقصي در بيانيه اي از اهانت عمدي گروه هاي صهيونيستي به مسجدالاقصي خبر داد.
¤به دنبال رزمايش مشترك تركيه و سوريه در مرزهاي دوطرف، رژيم صهيونيستي به شدت نگران تعميق مناسبات اين دو كشور عليه خود است.
¤رژيم صهيونيستي در جديدترين طرح خود قرار است 321 واحد مسكوني جديد در كرانه باختري احداث كند.
¤صدها صهيونيست در تظاهراتي خواستار تبادل اسيران با شاليت شدند.
¤اتحاديه عرب از كشورهاي عربي و اسلامي خواست تا اقدامات فوري براي مقابله با سياست هاي تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي اتخاذ كنند.
¤مقامات مصري در راستاي تشديد محاصره غزه از ورود پنج تن آهن به اين منطقه محاصره شده جلوگيري كردند.

 



پنتاگون: نگران قدرت موشكي حزب الله هستيم

وزير دفاع آمريكا با ابراز نگراني از قدرت روزافزون نظامي حزب الله لبنان گفت، امروز قدرت موشكي حزب الله بيشتر از قدرت موشكي هر كشوري در جهان است.
«رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا در كنفرانس خبري مشترك با ايهودباراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي در ساختمان وزارت دفاع آمريكا اظهار داشت، حزب الله با مجهز شدن به تجهيزات موشكي پيشرفته امروز به جدي ترين چالش آمريكا در منطقه خاورميانه تبديل شده است.
وي افزود، قدرت موشكي حزب الله فراتر از هر دولتي در جهان است. گيتس در عين حال تصريح كرد، آمريكا به دقت توان موشكي حزب الله را زير نظر دارد.
ايهودبارك وزير جنگ رژيم صهيونيستي نيز در اين كنفرانس خبري بار ديگر سوريه را به ارسال سلاح از جمله موشك به حزب الله لبنان متهم كرد.
اظهارات وزير دفاع آمريكا و وزير جنگ رژيم صهيونيستي در حالي صورت مي گيرد كه رئيس جمهور لبنان طي سخناني تاكيد كرد، گزارش هاي رژيم صهيونيستي مبني بر انتقال موشك هاي اسكاد از سوريه به حزب الله ساخته و پرداخته اين رژيم است.
وي اظهار داشت، رژيم صهيونيستي خواهان صلح نيست و براي فرار از فشارهايي كه بر اين رژيم مي شود لبنان را تهديد مي كند.
«ميشل سليمان» گفت، لبنان قصد جنگ با رژيم صهيونيستي را ندارد اما اگر آنها بخواهند با تمام توان آماده دفاع از كشور هستيم.
«نبيه بري» رئيس مجلس لبنان نيز در واكنش به ادعاي گيتس تاكيد كرد، هدف از اين ادعاها سرپوش گذاشتن بر پيچيدگي موجود در روابط آمريكا و اسرائيل است.
همچنين سعدالدين حريري نخست وزير لبنان در ديدار با حسني مبارك رئيس جمهور مصر اظهار داشت، اسرائيل جز از جنگ از چيز ديگري سخن نمي گويد و فقط تهديد مي كند ولي ما با تمام امكانات خود از كشور دفاع خواهيم كرد و در مقابل اين تهديدات ايستادگي مي كنيم.
وي افزود، متهم كردن لبنان در مورد دستيابي به موشك هاي اسكاد بهانه اي بيش نيست و اسرائيل هميشه به دنبال بهانه براي ايجاد جنگ و درگيري در منطقه است.
حسني مبارك نيز در اين ديدار اعلام كرد، در صورت هر گونه حمله اسرائيل به لبنان يا سوريه در كنار اين كشورها مي ايستيم و مقابله مي كنيم.

 



اعتصاب و تظاهرات بار ديگر يونان و پرتغال را فرا گرفت

موجي از اعتصاب و تظاهرات در اعتراض به ناكارآمدي هاي نظام اقتصادي، دو كشور اروپايي يونان و پرتغال را فرا گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي تصميم دولت پرتغال براي متوقف كردن پرداخت حقوق كاركنان بخش هاي عمومي، كارمندان و كارگران بخش هاي مختلف اين كشور دست به اعتصاب و تظاهرات زدند. هدف دولت از اين اقدام، كاهش ميزان بدهي هاي خود اعلام شده است.
اعتصاب كارگران بخش حمل ونقل در ليسبون پايتخت پرتغال و پورتو يكي از شهرهاي بزرگ اين كشور، باعث شد مردم به وسايل نقليه شخصي رو آورده و ترافيك سنگيني ايجاد كنند.
در يونان نيز دولت براي بازپرداخت بدهي هاي خود تدبير مشابهي اتخاذ و پرداخت حقوق كاركنان دولت را متوقف كرده است.
كاركنان و معلمان مدارس يونان كه بخشي از دريافت حقوق محروم و بخشي ديگر از كار بيكار شده اند، علاوه بر اعتصاب دست به يك تظاهرات ضد دولتي در مقابل پارلمان اين كشور زدند.
همزمان با اين رويدادها، يك مؤسسه معتبر مالي، با «بي ارزش» اعلام كردن اوراق قرضه صادر شده از سوي دولت و نهادهاي مالي يونان، اين كشور را ناتوان از تأديه اصل و بهره بدهي هاي خود در موعد مقرر و محلي نامطمئن براي سرمايه گذاري توصيف كرد.
با انتشارگزارش اين مؤسسه، شاخص سهام در بازارهاي اروپايي در روز سه شنبه روند نزولي را پيمود و از جمله شاخص هاي اصلي ارزش سهام در بازارهاي بورس لندن و پاريس به ترتيب 6/2درصد و 8/3درصد تنزل كردند.
بازار سهام نيويورك در آمريكا نيز از بحران بين المللي ناشي از بدهي هاي يونان مصون نماند و شاخص سهام در اين بازار هم 2درصد كاهش يافت.
انتظار مي رود آلمان، به عنوان نيرومندترين اقتصاد حوزه يورو، براي نجات اقتصاد يونان از مشكلات ناشي از ناتواني آن كشور در بازپرداخت بدهي هاي خارجي اقدامات مؤثرتري انجام دهد اما به گفته ناظران، بسياري از مردم آلمان با تقبل چنين مسئوليتي از سوي دولت خود مخالف هستند و معتقدند كه اين اقدام هم باعث جلوگيري از ورشكستگي يونان نخواهد شد.
دولت يونان پيشتر اعلام كرده است كه به شرايط بد مالي و بي اعتمادي نسبت به توانايي مالي اين كشور، امكان استقراض از بازارهاي جهاني براي پرداخت بهره و اصل وام ها در سررسيد آنها را ندارد و از اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول درخواست كرده است منابع مالي لازم براي بازپرداخت وام ها در ماه آينده را در اختيار اين كشور قرار دهند.
هزاران تظاهركننده يوناني كه در مقابل پارلمان تجمع كرده بودند، از دولت خواستند رسماً از بازپرداخت وام هاي اين كشور خودداري ورزد زيرا، به گفته آنان، بحران كنوني نتيجه رويكرد بانك هاي خارجي است و همين بانك ها بايد هزينه مشكلات كنوني يونان را تقبل كنند.

 



تظاهرات عليه علي عبدالله صالح در شهرهاي جنوب يمن

هزاران نفر از مردم جنوب يمن در اعتراض به ادامه سركوبگري دولت مركزي دست به تظاهرات اعتراض آميز زدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان به نقل از پايگاه اينترنتي «المحيط»، هزاران نفر از شهروندان جنوب يمن در اعتراض به سالگرد «روز سياه» كه طي آن در سال 1993 علي عبدالله صالح رئيس جمهور كنوني، جنگ عليه اين منطقه را آغاز كرد، دست به راهپيمايي و تظاهرات گسترده زدند.
در اين تظاهرات، پليس و نيروهاي امنيتي يمن، دهها تن از تظاهركنندگان را بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار دادند.
برپايه اين گزارش، تظاهركنندگان در استان هاي «اپين» و «لحج» با برافراشتن پرچم هاي دولت سابق جنوب يمن با شعارهايي به طرفداري از «علي سالم البيض» رئيس جمهور قبلي اين منطقه سر دادند.
در قطعنامه اي كه از سوي تظاهركنندگان در اين راهپيمايي صادر شد آمده است: در چنين روزي (روز سياه) دولت يمن، جنگ جنايتكارانه خود را عليه ساكنان جنوب اين كشور اعلام كرد كه باعث از بين رفتن وحدت اين كشور شد.

 



خطاب به اعراب ساكن فلسطين اشغالي قذافي : زاد و ولد كنيد براي اسرائيل از بمب اتم خطرناك تر است

رهبر ليبي خطاب به اعراب سال 48 مقيم فلسطين اشغالي گفت: زاد و ولد كنيد، چرا كه در اين صورت، خطرناك تر از بمب اتم براي اسرائيل خواهيد بود.
به گزارش خبرگزاري رسمي ليبي، «معمر قذافي» در ديدار يك هيئت فلسطيني از اعراب موسوم به سال 1948 از اين كشور خواستار وحدت مردم فلسطين براي نبرد با اسرائيل شد.
ليبي به دليل اينكه اعراب سال 48 شهروند اسرائيلي محسوب مي شوند و داراي پاسپورت رژيم صهيونيستي هستند تاكنون از ورود آنها به داخل كشور جلوگيري مي كرد، اما معمر قذافي، هدف از اين ديدار را شكست اهداف اسرائيل براي دور كردن اعراب سال 48 از جهان اسلام عنوان كرد.
اين هيئت فلسطيني كه توسط يك هواپيماي چارتر از عمان به ليبي آمده بودند، در شهر «سرت» با معمر قذافي ديدار و گفت وگو كردند.
قذافي در اين ديدار گفت: استعمار اسرائيلي، اجازه نمي دهد كه صداي اعراب سال 48 به گوش جهانيان برسد و صهيونيست ها مي خواهند كه هيچگونه ارتباط و رفت و آمدي بين اعراب 48 با كشورهاي عربي و جهان نباشد، اما اقدام شما، مقاصد اسرائيل را به چالش كشيد.
رهبر ليبي خطاب به آنها گفت: شما را به ازدواج و زاد و ولد نصيحت مي كنم، چراكه براي اسرائيل، خطرناك تر از بمب اتمي خواهيد بود.
وي افزود: افزايش جمعيت خود نوعي بمب بشري است و از بمب اتمي قوي تر است و مطمئن باشيد كه اگر اين نسل، فلسطين را آزاد نكند، نسل بعد آن را آزاد خواهد كرد.
نزديك به يك ميليون و 200 هزار نفر از ساكنان سرزمين هاي اشغالي را اعراب 48 تشكيل مي دهند كه نوادگان 160 هزار نفر از ساكنان اوليه سرزمين هاي اشغالي هستند.

 



افشاي فساد مالي نخست وزير سابق فرانسه

يك روزنامه فرانسوي از فساد مالي كلان نخست وزير پيشين اين كشور خبر داد.
به گزارش ايلنا، روزنامه «ليبراسيون» دوشنبه نوشت، «ادوارد بالادور» نخست وزير سال هاي 1993 تا 1995 فرانسه در ماجراي فروش زيردريايي هاي اين كشور به پاكستان در سال 1995، رشوه كلان معادل 54ميليون فرانك دريافت كرده است. به نوشته اين روزنامه، بالادور وجوه مذكور را براي مبارزات انتخاباتي خود استفاده كرده است. وي در اين سال كانديداي رياست جمهوري بود.
ارزش قرارداد فوق 216ميليون فرانك بوده است و 54ميليون فرانك را نيز دو واسطه بالادور دريافت كرده بودند. اين دو نفر در مذاكراتي كه به بستن قرارداد با دولت اسلام آباد منتهي شده بود، شركت نداشته اند.
اين روزنامه در ادامه نوشت، به خوبي مي توان اسناد واريزي 10ميليون فرانك پول نقد به حساب تبليغاتي بالادور را برملا كرد. اين در حالي است كه «نيكولا ساركوزي»، رئيس جمهوري كنوني فرانسه، در آن زمان هم سخنگوي بالادور و هم وزير بودجه كابينه او بوده است. بدين ترتيب و در صورت ادامه تحقيقات، پاي ساركوزي نيز به ماجرا باز خواهد شد.

 



تاريخ برگزاري انتخابات رياست جمهوري در لهستان اعلام شد

سرويس خارجي-
برادر دوقلوي رئيس جمهور فقيد لهستان اعلام كرد كه در انتخابات رياست جمهوري كشورش شركت مي كند.
به دنبال مرگ «لخ كاچينسكي» رئيس جمهور سابق لهستان بر اثر سقوط هواپيماي حامل وي و چندين مقام ارشد ديگر اين كشور، سي ام خرداد ماه سال جاري تاريخ برگزاري انتخابات رياست جمهوري اعلام شد.
در همين رابطه، «ياروسلاو كاچينسكي» برادر دوقلوي لخ كاچينسكي ضمن اعلام كانديداتوري خود در انتخابات خرداد ماه اظهار داشت: «لهستان مسئوليت بزرگ و مشترك ماست. لهستان نيازمند آن است كه ما بر رنج و مشقت هاي شخصي خود فائق آييم و به رغم تراژدي رخ داده دست به كار شويم.»
ياروسلاو كاچينسكي با انتشار بيانيه اي تأكيد كرد: «عمر رئيس جمهور به طور غم انگيزي كوتاه بود و مرگ فرهيختگان ميهن پرست لهستان به معناي آن است كه ما بايد مأموريت آنها را ادامه دهيم».
بنابراين، در انتخابات آتي رياست جمهوري لهستان، «ياروسلاو كاچينسكي» با «برونيسلاو كوموروسكي» رهبر ليبرال هاي لهستان و رئيس كنوني مجلس اين كشور رقابت خواهد كرد.
براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، در صورتي كه در دور اول انتخابات هيچ كدام از كانديداها نتوانند بيش از 50 درصد آرا را كسب كنند، دور دوم انتخابات ميان دو كانديداي پيشتاز در تاريخ 13 تير ماه برگزار خواهد شد.
با وجود اين، نظرسنجي هاي انجام شده نشان مي دهد كوموروسكي از حمايت هاي بيشتري نسبت به كاچينسكي در انتخابات برخوردار خواهد بود.

 



كور كردن چشم اسيران فلسطيني جنايت تازه صهيونيست ها

نظاميان صهيونيستي ديروز چشم يك فرمانده ارشد عضو حماس را از حدقه درآوردند. امروز همان طور كه در عكس مشاهده مي كنيد، چشم اسيران فلسطيني را با اسپري كور مي كنند. اين تازه ترين جنايت اسرائيلي هاست كه در پرونده جنايات آنها ثبت شده است. پرسش اين است كه چرا محافل حقوق بشر جهان چشمان خود را به روي اين جنايات بسته اند؟
در شرايطي كه هر روز بر پرونده جنايات اسرائيل اضافه مي شود، دادگاه رژيم صهيونيستي دو نوجوان 14 و 15 ساله را به اتهام پرتاب سنگ محاكمه مي كند.
جنگ 33 روزه لبنان، جنگ 22 روزه در غزه، دير ياسين، قانا و صدها پرونده جنايت ديگر در كارنامه رژيم صهيونيستي وجود دارد آيا سران اسرائيل به خاطر اين جنايات هولناك نبايد محاكمه شوند؟ آيا پرتاب سنگ به روي نظاميان مسلح اسرائيلي كه به روي نوجوانان گلوله جنگي شليك مي كنند، جرم است؟ بي شك همين نوجوانان كم سن و سال خواب را بر سران اسرائيل حرام خواهند كرد و سرانجام سرزمين مادري خود را از چنگال غاصبان آزاد خواهند كرد.

 



غرب در آستانه بحراني بزرگتر (قسمت آخر)

پروفسور حميد مولانا
اگر بحران هويت يكي از مشكلات اساسي امروز آمريكا و اتحاديه اروپا شده است، تناقضات حاصل از سيستم اقتصادي سرمايه داري و «ليبراليسم» غرب، بزرگترين مشكل را در تاريخ انقلاب صنعتي و فراصنعتي ايجاد كرده است. افتتاح بلندترين برج ساختماني دنيا، به نام «برج خليفه» در دوبي نه تنها نشانه گسترش سيستم سرمايه داري در برخي كشورهاي عربي است بلكه بيش از همه سمبل بحران اقتصادي امروز حاكم بر دنياست. اين ساختمان 124 طبقه كه 800 هكتار مساحت دارد، به جاي اينكه «افتخار دوبي» باشد به ورشكستگي آن تبديل شده است: بسياري از آپارتمان هاي دوبي امروز خالي، مغازه ها تعطيل، و مقدار زباله ها كه روي هم انباشته شده فزوني يافته است. ترافيك دوبي و امنيت آن در نتيجه جريانات اخير صدمه بزرگي ديده است. طبق گزارش روزنامه اينترنشنال هرالدتريبيون «در سايه برج درخشان آن، مشكلات دوبي پايان ناپذير به نظر مي رسد». كدام سيستم، كدام فكر، كدام جهان بيني اين تناقضات را به وجود آورده است؟
ورشكستگي مالي و خزانه داري و بانكي همراه با بيكاري فوق العاده در كشورهاي يونان، اسپانيا، پرتغال، ايسلند، ايرلند نه تنها باعث اعتراضات و عصيان هاي داخلي در آن كشورها شده است بلكه بنياد پولي و اعتبار و حيثيت اتحاديه اروپا را سخت به خطر انداخته است. ميزان بيكاري جوانان 15 تا 24 ساله در اسپانيا 25درصد، در ايتاليا 22درصد، در يونان 21درصد، در فرانسه 18درصد، در آمريكا 14درصد و در آلمان 10درصد است. نشريه اكونوميست، ارگان سرمايه داري جهان و افكار ليبراليسم نو، به قدري نگران است كه «كوشش براي حفظ ثبات و همبستگي داخلي در اروپا را يكي از دلائل حذف برنامه هاي اصلاحاتي در آن قاره» مي شمارد (اكونوميست 30 ژانويه 2010). به زبان اين نشريه «ستم» جاي «محبت و مهرورزي» را در اصلاحات و اقتصاد گرفته است. در اقتصاد امروز سلامتي سيستم اقتصادي با مقدار سود حاصله در فروشگاه هاي زنجيره اي «وال مارت» آمريكايي و با بالا و پايين رفتن مقدار مصرفي كوكاكولا در كشورهايي مثل اندونزي و چين كه جمعيت زيادي دارند اندازه گيري مي شود. 79 درصد فروش كل كوكاكولا در دنيا در بازارهاي خارجي است نه در آمريكا.
شكاف بين درآمد طبقه ثروتمند و حقوق و مزاياي مديران شركت هاي غول آساي آمريكايي و اروپايي و طبقه فقير و متوسط و حقوق و مزاياي معمولي مردم عادي اين كشورهاي غربي به شدت درحال افزايش است. مثلا درحالي كه دولت و خزانه داري آمريكا در سال گذشته مبلغي بالغ بر 870 ميليارد دلار از پول ماليات دهندگان آمريكايي را صرف كمك به موسسات بزرگ اقتصادي و مالي و كارخانجات خودروسازي ورشكسته شده آن كشور كرد، حقوق و مزاياي دريافتي مديران اين شركت ها همچنان يك رقم فوق العاده بزرگي را تشكيل مي داد: حقوق و درآمد و مزاياي ساليانه رئيس هيئت مديره موسسه مالي «ج.پي.مورگان 6/17 ميليون دلار، موسسه بانكي و مالي «گلدمن سكس» 5/9 ميليون دلار (در سال 2007 ميلادي يك سال قبل از اعلام بحران اقتصادي آمريكا، حقوق اين فرد 5/68 ميليون دلار بود)، بانك رهن «ولس نارگو» 4/18 ميليون دلار، بنگاه مالي «مريل لينچ» 1/8 ميليون دلار، و بانك آمريكا 6 ميليون دلار، كه نسبت به چند سال قبل چندين برابر تقليل يافته است! (وال استريت ژورنال، 8 فوريه 2010، اينترنشنال هرالدتر تريبيون 8 فوريه 2010). تا چه حد مردم عادي و ماليات دهندگان اين وضع را تحمل خواهند كرد؟ (نيويورك تايمز، 5 فوريه 2010).
بحران هويت در غرب همراه با بحران تناقضات نظام سرمايه داري و اقتصادي، بحران سومي را به وجود آورده است كه آن بحران بي اعتباري و بي اعتمادي به نظام غرب است. چطور مي توان به نظام هاي آمريكا و اتحاديه اروپا اعتماد كرد وقتي كه خود اين نظام ها نسبت به مردم خود توجهي نمي كنند؟ آمريكا و اروپاي غربي سال هاست كه به ديگران درس مسئوليت و درستكاري مي دهند درحالي كه بي مسئوليتي اقتصادي و سياسي، زياده روي، ولخرجي، و حمايت از ديكتاتورهاي دنيا كارنامه و سياست هاي آنها را تشكيل مي دهد. چگونه آمريكا مي تواند سرمشق اعتماد باشد وقتي كه بزرگترين كشور مقروض و متخلف مالي دنيا محسوب مي گردد. امروز دولت آمريكا از هرجهت كه حساب كنيد روي قرض كردن از ديگران، چاپ اسكناس نامحدود، و فروش اوراق بهادار خزانه داري خود زندگي مي كند. چين 755ميليارد دلار از اوراق خزانه داري آمريكا را دردست دارد. درواقع چين بزرگترين قرض دهنده به آمريكاست. ازطرف ديگر آمريكا بزرگترين بازار براي محصولات توليدي چين است. بعد از چين، آمريكا بيش از همه به ژاپن بدهكار است. چند ماه قبل چيني ها 34ميليارد دلار از اوراق خزانه داري آمريكا را از حساب خود كسر كردند و اين باعث نگراني بزرگ دولت اوباما شد. درعين حال اوباما با كمك نظامي 6ميليارد دلاري خود به تايوان و ملاقات با «دالايي لاما» كشيش تجزيه طلب تبت نارضايتي پكن را ايجاد كرده است. بيهوده نيست كه رئيس جمهور سابق لهستان كه روزگاري عليه رژيم شوروي و كمونيست ها در كشور خود به مبارزه مي پرداخت اكنون فرياد مي زند كه «دنيا رهبر سياسي ندارد؛ آمريكا آخرين اميد ما بود.» ميخائيل گورباچف كه نقش بزرگي در سقوط رژيم شوروي داشت اخيراً در مقاله اي به آمريكائي ها نصيحت مي كند كه مواظب اشتباهات خود در افغانستان و ساير نقاط باشند و وال استريت ژورنال از خوانندگان خود مي پرسد: «ايالات متحده آمريكا رهبر دنياست يا مقروض دنيا» (وال استريت، 18 فوريه 2010)
در 1999 ميلادي در آستانه قرن بيست و يكم هنوز پنج كشور بزرگ صادركننده در دنيا كشورهاي آمريكا، آلمان، ژاپن، فرانسه و انگليس بودند كه مجموع صادرات آنها 43 درصد صادرات كل 40 كشور بزرگ و اوليه جهان بود. در يك دهه اخير اين وضع كاملاً عوض شده است. چين كه در 1999 مقام نهم را دارا بوده اكنون بزرگترين صادركننده دنيا و در درجه اول قرار دارد. آلمان از آمريكا جلو افتاده و آمريكا به درجه سوم تنزل پيدا كرده است. انگليس به مقام دهم تنزل پيدا كرده درحالي كه كره جنوبي در رتبه نهم قرار دارد. صادرات هند، برزيل، ازجمله ايران در سال هاي اخير نسبت به گذشته افزايش قابل توجهي داشته است. به اين تغيير در صادرات دنيا در رتبه بندي بانك هاي بزرگ دنيا نيز مشاهده مي شود.
امروز تحريم اقتصادي اثر كوتاه مدت دارد و بيشتر جنبه تبليغاتي، رواني و آزاررساني دارد تا صدمات بزرگ و هميشگي و مؤثر. تحريم اقتصادي آمريكا به مدت نيم قرن نتوانست كوبا و كره شمالي را ازپاي درآورد. درمورد ايران، توسعه صنايع دفاعي ايران مرهون تحريم اقتصادي آمريكا و كشورهاي غربي است. مطبوعات آمريكا و آلمان اخيراً گزارش دادند كه بازرگانان و شركت هاي تجاري اين كشورها با تحريم اقتصادي ايران مخالفند و معتقدند كه «راه سوم» فروش كالا به ايران است. كمپاني دولتي انرژي مالزي (پتروناس) بدون اهميت به تهديدهاي دول غربي و آمريكا يكي از بزرگترين منابع صادرات بنزين به ايران به شمار مي رود. شركت پتروناس مالزي كه يك مخزن بزرگ 500هزار بشكه اي در امارات دارد اعلام كرده است كه نيازهاي ايران را تأمين خواهد كرد (روزنامه استار مالزي، 28 ژانويه 2010).
با همه اينها، پاسخ ايران اين بار به تحريم هاي آمريكا و اروپا بسيار شديد خواهد بود. مجموع صادرات 27 كشور بلوك اتحاديه اروپا به ايران ساليانه حدود 14 تا 15ميليارد دلار است كه 4ميليارد دلار آن متعلق به آلمان است. آيا آلمان و اتحاديه اروپا حاضرند در وضع اقتصاد بحراني امروز دنيا صادرات خود را از دست بدهند؟

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14