(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 9 ارديبهشت 1389- شماره 19632
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پرده ديگري از اقتدار (يادداشت روز)
احمدي نژاد در ديدار وزير خارجه برزيل: ايران و برزيل نقش مهمي در برپايي نظم عادلانه جهاني دارند
كلافه (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
 سه پيشنهاد توكلي براي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها
 انتقاد نمايندگان مجلس از عدم مبارزه جدي با مفاسد اقتصادي
آب سردي كه بر سر معمار انگليسي فتنه سبز ريخته شد (خبر ويژه)
قبول مي كنيم امابه شرط آن كه ادبشان كنيم! (خبر ويژه)
تمركز روي نامزدي كروبي و موسوي آب در هاون كوبيدن بود (خبر ويژه)
آقاي اوباما، نصف دولتت رفت از 30 سال گذشته عبرت بگير! (خبر ويژه)



پرده ديگري از اقتدار (يادداشت روز)

46 سال قبل زماني كه لايحه كاپيتولاسيون به نفع اتباع آمريكا در مجلس شوراي ملي و مجلس سنا در روزگار سياه دولت اسدالله علم و حسنعلي منصور به تصويب رسيد و براساس آن مقرر شد، اتباع آمريكايي اگر در ايران مرتكب جرم و جنايتي شدند دادگاهها و محاكم قضايي كشور حق محاكمه و مجازات آنان را نداشته باشد و رسيدگي قضايي به موضوع تابع قوانين دولت متبوع آنها باشد؛ آمريكايي ها فكر نمي كردند و در مخيله شان هم نمي گنجيد كه كمتر از نيم قرن بطور كامل اسير اقتدار ايران بشوند. پس از تصويب لايحه كاپيتولاسيون در سال 43، امام خميني(ره) عليه اين اقدام خائنانه و ذلت بار دولت پهلوي خروشيد و بر آمريكا و گمارده هاي داخلي آن نهيب زده و در سخناني دليرانه بر شاه و اربابانش تاختند و لايحه كاپيتولاسيون را سند بردگي ملت ايران ناميده و خطاب به عموم ملت ايران هشدار دادند: «به حسب اين راي ننگين، اگر يك مستشار آمريكايي يا يك خادم مستشار آمريكايي به يكي از مراجع تقليد ايران، به يكي از افراد محترم ملت، به يكي از صاحب منصبان عالي رتبه ايران هر جسارتي بكند، هر جنايتي بنمايد، پليس حق بازداشت او را ندارد، محاكم ايران حق رسيدگي ندارند، ولي اگر به يك سگ آنها تعرض شود پليس بايد دخالت كند، دادگاه بايد رسيدگي نمايد.»
پيامد اين اقدام شجاعانه امام امت، اين بود كه دولت سرسپرده پهلوي، ايشان را به تركيه تبعيد كردند و آمريكا همچون شتري مست گردن كشي مي نمود اما چرخه روزگار قرار بود بر خلاف ميل آمريكايي ها بچرخد تا به دوره انقلاب اسلامي برسد...
اشتباه نخست آمريكايي ها كه در دهه چهل شمسي لايحه كاپيتولاسيون را در ايران عملياتي كردند اين بود كه پيروزي انقلاب اسلامي در اواخر دهه پنجاه را ارزيابي نمي كردند و نمي توانستند محاسبه كنند تنها پس از سه ماه از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، داستان كاپيتولاسيون به پايان مي رسد، زماني كه در ارديبهشت 1358، با تصويب شوراي انقلاب، لايحه كاپيتولاسيون لغو شد.
اما اشتباه دوم آمريكايي ها اين است كه طي 31 سال گذشته كماكان در برآورد اقتدار ايران اسلامي دچار اشتباه استراتژيك شده اند و توانمندي و ظرفيت هاي ملت ايران را نشناخته اند- يا نخواسته اند باور كنند- و درك نكرده اند كه تداوم اقتدار روزافزون اين ملت ملهم از انقلاب اسلامي و دم مسيحايي امام راحل عظيم الشان است كه بايد گفت كه؛ اين همه، از نتايح سحر است...
هفته پيش، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اقدامي در خور تحسين و ارزشمند يك فوريت طرح اصلاح قانون صلاحيت دادگستري جمهوري اسلامي ايران براي رسيدگي به دعاوي مدني عليه دولت هاي خارجي- از جمله آمريكا- مصوب 1378 را تصويب كردند.
به موجب اين طرح كه براي مقابله به مثل با اقدامات غربي ها خصوصا آمريكا عليه اتباع ايراني تهيه شده است، مصونيت قضايي دولت آمريكا در جمهوري اسلامي ايران لغو شد.
در واقع اين اقدام نمايندگان كشورمان پاسخي قاطع بود به اقدام دولت آمريكا در سال 2008 كه مصونيت قضايي برخي از كشورها و از جمله ايران را مستثني اعلام كرد.
دولت آمريكا در قالب به اصطلاح قانون بودجه دفاع ملي در آن سال راه باج خواهي و زياده خواهي را از طريق صدور احكام دادگاه هاي خود هموار كرد، بدين صورت كه دادگاههاي آمريكايي به موجب ادعاي يك تبعه خود و بر پايه شواهد و قرائن مجعول و اطلاعات كذب و نادرست ايران را محكوم مي نمودند و به اين بهانه واهي و ادعاي پوچ اموال جمهوري اسلامي ايران را به ناحق و غيرمشروع بلوكه مي كردند.
از سوي ديگر؛ آنچه در نقطه مقابل اين اقدامات دولت آمريكا در صدور احكام به اصطلاح قضايي عليه جمهوري اسلامي ايران و به تبع آن بلوكه كردن اموال كشورمان قابل رويت بود مظلوميت ايران اسلامي بود؛ چرا كه از يك طرف از آنجايي كه بسياري از مجامع بين المللي تحت سيطره و نفوذ دولت آمريكا بودند- و هستند- حق و حقوق اتباع ايران و حتي دولت جمهوري اسلامي ايران ناديده گرفته مي شد و طرح دعوا در مجامع بين المللي براي هر شخص ايراني- اعم از حقيقي يا حقوقي- قطع نظر از مشكلات و مصائب آن خيلي اميدبخش نبود و از طرف ديگر چون دادگستري جمهوري اسلامي اين صلاحيت را نداشت كه به دعاوي اشخاص حقيقي و حقوقي عليه دولت هاي بيگانه رسيدگي كند، اينجا بود كه مي طلبيد در رفع مظلوميت ايران اسلامي اقدامي مهم و كارساز صورت پذيرد. از همين رهگذر تصويب يك فوريت طرح اصلاح قانون صلاحيت دادگستري براي رسيدگي به دعاوي مدني عليه دولت هاي خارجي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و در همين زمينه ذكر نكاتي براي تحقق عملي آن و احقاق حق ايرانيان راهگشاست:
1-براساس اين طرح، مواردي كه اشخاص حقيقي و حقوقي مي توانند در دادگستري جمهوري اسلامي ايران اقامه دعوا كنند عبارتند از: خسارت هاي ناشي از هرگونه اقدام و فعاليت دولت هاي خارجي در داخل يا خارج ايران كه به فوت يا صدمات بدني يا رواني يا ضرر و زيان مالي اشخاص منجر شود و خسارت هاي ناشي از اقدام يا فعاليت اشخاص يا گروه هاي تروريستي در داخل يا خارج ايران كه دولت خارجي آنها را تشويق يا از آنها حمايت كرده يا اجازه اقامت يا ترور و يا فعاليت در قلمرو حاكميت خود به آنان داده شده باشد و اقدامات ياد شده به فوت يا صدمات بدني يا رواني يا ضرر و زيان مالي منجر شود.
اكنون سؤال اينجاست كه پس از اقامه دعوا در محاكم صالح در ايران، آيا تنها صدور حكم محكوميت كافي است؟ چه ضمانت اجرايي براي اين احكام وجود دارد؟
براساس بخشي از طرح ياد شده، اموال متعلق به دولت يا نمايندگان يا مقامات آن يا نهادهاي وابسته يا در كنترل دولت خارجي، مشمول اين قانون با رعايت اصل عمل متقابل، مصون از اقدامات اجرايي نيست.
اما با وجود اينكه اين مكانيسم براي ضمانت اجراي احكام صادره از دادگاه هاي صالح ايران تعبيه شده است تا اتباع ايراني در صورت پيروزي در دعوي عليه دولت هاي بيگانه (با رعايت شرط عمل متقابل در مورد كشور بيگانه) به حقوق خودشان برسند اما، طرح مذكور بدون يك اقدام ديپلماتيك و حمايت دستگاه ديپلماسي آنچنان كه شايسته و نتيجه بخش باشد به سرمنزل مقصود نمي رسد.
بنابراين دستگاه ديپلماسي كشورمان مي بايست براي اينكه طرح ياد شده فراتر از جنبه تبليغي باشد با راهكارهاي فعال ديپلماتيك تحقق عيني آن را تضمين كند. به عنوان مثال اگر كشوري بيگانه به احكام صادره از دادگاه هاي ايران تن نداد بايد روابط با آن كشور در صحنه اقتصادي، سياسي و ديپلماسي مورد بازنگري قرار بگيرد و از اهرم هاي ديپلماتيك در اين زمينه بهره گيري شود.
2- با توجه به اين كه آمريكايي ها در سال 2008 مصونيت قضايي دولت ايران را لغو كردند جا داشت بدون تأخير اين طرح آماده و ساماندهي مي شد تا ظلمي كه از اين طريق به نظام جمهوري اسلامي ايران مي شد- و مي شود- بي پاسخ نمانده و از موضع اقتدار پاسخ داده شود. اين انتظار به حق عموم مردم ايران است كه هرچه زودتر اين طرح در شرايط فعلي به تصويب نهايي برسد و جامه قانون بر تن نمايد.
در اين صورت است كه هر ايراني در هر نقطه دنيا كه مظلوم واقع شده است مي تواند با دادخواهي از محاكم صالح جمهوري اسلامي به حق خود برسد.
آمريكايي ها طي سه دهه گذشته با نقض قوانين و مقررات حقوقي و ارتكاب اعمال مجرمانه خسارات جبران ناپذيري را بر دولت و بسياري از خانواده هاي ايراني وارد ساخته اند. حجم انبوهي از اموال ملت ايران را به ناحق و برپايه ادعاهايي واهي بلوكه كردند، در جنگ تحميلي با در اختيار قرار دادن انواع و اقسام سلاح هاي شيميايي به صدام و رژيم بعث بسياري از جوانان اين مرز و بوم را به شهادت رسانده و يا به سختي مجروح كرده اند. در ربوده شدن بسياري از شخصيت ها و ديپلمات هاي كشورمان نقش اصلي را ايفا نمودند، و بالاخره كاخ سفيد كه امروزه نماد تروريسم دولتي است در بسياري از اقدامات تروريستي عليه ايران خصومت و كينه توزي را به اوج رسانده است. اعترافات عبدالمالك ريگي سركرده گروهك تروريستي موسوم به جندالله در اين باره كه مستقيما تحت الحمايه آمريكا بوده و از سازمان سيا ارتزاق مالي مي كرده است نمونه هايي از اين دست مي باشد.
در اين ميان خانواده هاي محترم شهدا، جانبازان سرافراز بخصوص جانبازان شيميايي، خانواده هاي ديپلمات هاي ربوده شده ايراني و هر ايراني كه در اثر اقدامات مجرمانه دولت آمريكا متحمل خسارات مادي و معنوي شده است بايد علاوه بر احقاق حق خود، به جهت روشنگري افكار عمومي دنيا در يك خيزش انقلابي و ملي عليه دولت چپاولگر و زورگوي آمريكا طرح دعوي نمايند و از همين روي، در صورت تصويب نهايي طرح مورد اشاره مجموعه دستگاه قضا، دستگاه ديپلماسي و نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي بايد بستر اين اقدام مهم و تاريخي را آماده نمايند.
آمريكايي ها طي ماه هاي گذشته در حوزه هاي مختلف سياسي، ديپلماسي، اطلاعاتي و دفاعي اقتدار و توانمندي جمهوري اسلامي ايران را مشاهده كرده اند و اينك در حوزه قضايي پاسخي قاطع در برابر اقدام سال 2008 خود دريافت خواهند كرد.
حسام الدين برومند

 



احمدي نژاد در ديدار وزير خارجه برزيل: ايران و برزيل نقش مهمي در برپايي نظم عادلانه جهاني دارند

رئيس جمهور مناسبات دوستانه و عزم ايران و برزيل را براي گسترش روابط همه جانبه مورد تاكيد قرار داد و گفت: امروز 2 كشور مصمم هستند به سرعت همكاري هاي خود را در همه زمينه ها افزايش داده و در مسائل مهم منطقه اي و جهاني تأثيرگذار باشند.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در ديدار سلسو آموريم وزير خارجه برزيل با اشاره به جايگاه ايران و برزيل در دو منطقه مهم جهان گفت: دو كشور ظرفيت ها و فرصت هاي فراواني براي گسترش هر چه بيشتر همكاري هاي خود در سطوح دوجانبه و بين المللي دارند و گسترش مناسبات ايران و برزيل به نفع دو ملت و منطقه است.
رئيس جمهور همچنين نقش مهم ايران و برزيل را در برپايي نظم جديدي در جهان مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان كرد: نظم حاكم بر جهان در حال افول است و بايد نظم جديدي جايگزين آن شود كه در اين ميان تهران و برزيليا مي توانند نقش مهمي در برپايي نظم عادلانه ايفا كنند.
سلسو آموريم وزير خارجه برزيل نيز در اين ديدار از تغيير رويكرد كشورش در توسعه روابط با كشورهاي جهان خبر داد و گفت: برزيل در رويكرد جديد خود، اهميت زيادي براي افزايش و تعميق روابط با جمهوري اسلامي ايران قائل است و علاقه مند هستيم مناسبات خود را با تهران هر چه بيشتر گسترش دهيم.
وي با تأكيد بر اينكه برزيل اعتقادي به اعمال تحريم عليه كشورها بويژه ملت بزرگ ايرن ندارد، گفت: برزيل استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و توسعه برنامه هاي هسته اي در اين زمينه را همچنان كه حق خود مي داند حق ايران نيز مي داند و از آن حمايت مي كند.
وزير خارجه برزيل همچنين با تأكيد بر اينكه نظم حاكم بر جهان در حال تغيير است، گفت: ايران و برزيل بايد به سرعت و با كمك يكديگر نظم جديدي را جايگزين وضع كنوني كنند.

 



كلافه (گفت و شنود)

گفت: اطرافيان موسوي و كروبي تلاش زيادي كردند كه تعدادي از كارگران را به ملاقات آنها ببرند تا موسوي و كروبي براي آنان صحبت كنند!
گفتم: كارهاي سران فتنه به اندازه چند تا فيلم لورل و هاردي و چارلي چاپلين خنده داره!
گفت: البته تعدادي از كارگران قبول كرده اند اما براي ملاقات با موسوي و كروبي شرط گذاشته اند.
گفتم: چه شرطي؟!
گفت: پيغام داده اند تنها با اين شرط به ملاقات موسوي و كروبي مي روند كه اين دو نفر را ادب كنند و انتقام وطن فروشي ها و آدم كشي ها و آتش زدن اموال مردم و همكاري با آمريكا و انگليس و اسرائيل را از آنها بگيرند.
گفتم: پس به اين علت بود كه موسوي و كروبي ترجيح دادند خودشان با يكديگر ملاقات كنند و عليه انقلاب و امام (ره) حرف بزنند و از طريق سايت هاي ضدانقلاب منتشر كنند!؟
گفت: چه عرض كنم؟!
گفتم: يك كلاغ و يك زرافه با هم ازدواج كردند. اسم بچه شون رو گذاشتند كلافه!

 



كيهان و خوانندگان

¤ از دستگاه قضايي سؤال دارم كه چطور به يك وطن فروش و عنصر گماشته دشمنان كشور اجازه دادند كه از يك فرد دلسوز انقلاب شكايت كند؟
يك هموطن
¤ هرچند به دليل ضعف دستگاه قضايي جاي شاكي و متهم در دادگاه شكايت شيرين عبادي از آقاي شريعتمداري جابه جا شد، اما به حول و قوه الهي اين اتفاق باعث روشن تر شدن ماهيت واقعي مزدور غرب شد.
حسن فرجي از تهران
¤ چرا جاي متهم و شاكي در قوه قضائيه عوض مي شود. چرا فرد دلسوزي چون آقاي شريعتمداري بايد به خاطر شكايت فرد معلوم الحال دوره گردي به نام عبادي در دادگاه حاضر شود و پاسخگو باشد ولي برخي از افراد و جريان هاي فتنه گر و مفسد همچنان آزادانه در حال توطئه و نفاق باشند.
افرا
¤ با توجه به فرا رسيدن نمايشگاه كتاب، پيشنهاد مي شود كيهان در اين نمايشگاه سي دي هاي جلسه محاكمه آقاي شريعتمداري در دادگاه شكايت شيرين عبادي و همچنين مناظره اخير ايشان در شبكه سوم سيما را به علاقه مندان عرضه كند.
شمس از تهران
¤ سگ زرد برادر شغال است همچنانكه ما رابطه با آمريكا را به ضرر منافع ملي خود مي دانيم چه ضرورتي براي رابطه با انگليس وجود دارد كه همان ايده و تفكر آمريكاي خبيث را دارد. طرح تعديل روابط با اين حيله گر مكار توسط مجلس به كجا انجاميد؟
حيدري
¤ از مهمان نوازي گرم و صميمي مردم خونگرم هرمزگان بويژه شهرستان ميناب و روستاي اطراف به خصوص گچينه، شهيد مردان، كرپان و ديگر روستائيان عزيز كه در طول رزمايش پيامبراعظم(ص) از ما استقبال و پذيرايي نمودند تقدير و تشكر مي نمائيم.
جمعي از شركت كنندگان در رزمايش پيامبراعظم(ص)5
¤ برنامه «ارديبهشت» شبكه چهارم سيما در تاريخ 2/6 گزارشي را درباره حجامت پخش مي كرد و در آن آقايان را به صورت برهنه نمايش مي داد و يك خانم با آن ها مصاحبه مي كرد! آيا بر برنامه هاي تلويزيون نظارتي صورت نمي گيرد؟
كشوري
¤ از مسئولان آموزشي كشور تقاضا مي شود كه هرچه زودتر تكليف دانش آموزان فني و حرفه اي كه قصد ورود به دانشگاه را دارند روشن نمايند. چون اين گروه از دانش آموزان همچنان سرگردانند.
فيروزي از كرمان
¤ وزير مسكن چندي پيش اعلام كرد كه وام مسكن به روستائيان نيز پرداخت مي شود. اما تا الان يك ريال هم به من روستايي پرداخت نشده است.
احمد هاشمي از بندرعباس
¤ چند روز پيش با خانواده ام در يكي از پارك هاي شمال تهران حضور يافتيم. خانمي را با سر و وضع بسيار نامناسب ديدم و به او تذكر دادم. اما او پرخاشگري كرد و با بي ادبي پاسخم را داد. لازم است يك راهپيمايي همگاني عليه بدحجابي صورت گيرد. به طوري كه صداي آن را همه مردم كشورمان بشنوند.
گرجي
¤ آيا طرح ارائه تسهيلات براي كاركناني كه به شهرستان ها نقل مكان كنند، شامل نظامي ها هم مي شود؟ لطفا ابلاغيه اي براي مشخص شدن اين موضوع منتشر شود.
احمدي
¤ از وزير محترم آموزش و پرورش به خاطر صدور بيمه طلايي و كارت خريد فرهنگيان تشكر مي كنم. اين اقدام تحسين برانگيز بود.
يزدان پناه از آمل
¤ ما دانشجويان رشته حقوق ثبتي كارداني ناپيوسته دانشگاه جامع علمي و كاربردي شهرستان شبستر، بهمن ماه سال 88 مقطع كارداني را پشت سر گذاشتيم و قرار بود اين رشته را در همان دانشگاه تا كارشناسي ادامه دهيم. سپس وزارت علوم آن رشته را حذف نمود. اين در حالي است كه نامه هاي فراواني براي رياست جمهوري و وزارت علوم ارسال كرديم تا اين مشكل حل شود، اما همچنان سرگردان و بلاتكليف هستيم.
يك دانشجو از شبستر
¤ از رياست محترم جمهوري تقاضا مي شود طلب يك سال نظام هماهنگ بازنشستگان كشوري را تعيين تكليف نمايند. لشكري و بيمه تامين اجتماعي يا پرداخت شده و يا در حال پرداخت است ولي از بازنشستگان كشوري هيچ خبري نيست.
جمعي از بازنشستگان كشوري
¤ از وزيرمحترم آموزش و پرورش كه يك وزير فرهنگي و آشنا به مسائل اين وزارتخانه است به خاطر پرداخت مطالبات فرهنگيان و كيفيت بخشي به رفاه و فرهنگ و... اين قشر زحمتكش فرهنگي تقدير و تشكر مي كنم.
يك فرهنگي از خوزستان
¤ از متوليان فرهنگي، شوراي شهر، شهرداري و... تقاضا مي شود مانع گسترش فرهنگ بيگانه در جامعه شوند چه ضرورتي دارد كه در كنار فضاهاي سبز، پاركها و... لوازم خوراكي، پوشاكي با نام بيگانه در معرض فروش قرار گيرد و به گسترش فرهنگ بيگانه دامن زده شود. تقاضاي عاجزانه داريم كه نگذاريد بيماري وارد بدن شود تا بعداً درصدد علاج آن باشيد، علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد.
سياح
پاسخ بيمه ايران
در پاسخ به مطلب مندرج در ستون كيهان و خوانندگان مورخ 26/1/89 بعنوان مطلبي از طرف جمعي از موتورسواران تهراني و گلايه هموطن عزيز و بيمه گذار محترم به آگاهي مي رساند:
1- موضوع اخذ جرايم فاقدين سوابق بيمه اي و يا متاخرين در تمديد بيمه نامه، مطلب جديدي نيست كه به تازگي اتفاق افتاده باشد و هموطنان عزيز از آن بي خبر باشند بلكه مطلبي است كه تحت عنوان ماده 10 قانون بيمه اجباري شخص ثالث مصوبه سال 1347 و نيز ماده 10 قانون اصلاح قانون بيمه اجباري شخص ثالث مصوب سال 1387 از كليه دارندگان وسايط نقليه موتوري زميني فاقد سوابق بيمه اي اخذ و مستقيماً به حساب صندوق تامين خسارات بدني واريز مي گردد و براساس بند ب ماده 10 قانون اصلاح قانون بيمه اجباري شخص ثالث مصوب سال 1387 اين ارقام يكي از منابع قانوني درآمد صندوق مزبور مي باشد.
2-كليه دارندگان انواع موتورسيكلت مستحضر مي باشند كه با اقدامات و پيشنهاد شركت سهامي بيمه ايران و تصويب دولت محترم خدمتگزار در سال 1387 جهت رعايت حال موتورسواران عزيز نرخ حق بيمه انواع موتورسيكلت تا سقف حدود 50درصد كاهش يافته و اين كاهش همچنان ادامه دارد و اين موضوع نيز از تسهيلاتي است كه دولت محترم براي اين گروه از بيمه گذاران عزيز در نظر گرفته است.
لذا با اعلام مراتب فوق و نيز اعلام اين نكته حساس كه متاسفانه هم اكنون عليرغم كاهش فوق الذكر در حق بيمه انواع موتورسيكلت قريب 80درصد از موتورسيكلت هاي موجود در كشور فاقد بيمه نامه شخص ثالث هستند و تنها زيان كننده نداشتن بيمه نامه شخص ثالث صرفاً دارندگان و استفاده كنندگان از موتورسيكلت خواهند بود.
پاسخ مركز اطلاع رساني و روابط عمومي
وزارت آموزش و پرورش
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 25/12/88، با عنوان «مابه التفاوت حقوق نظام هماهنگ بازنشستگان آموزش و پرورش در سال 86 پرداخت نشده است» به اطلاع مي رساند: مطالبات ناشي از اجراي قانون مديريت خدمات كشوري مطابق ماده 146 قانون مذكور از طريق واگذاري سهام بنگاه هاي اقتصادي قابل عرضه در بورس، حداكثر در طول مدت اجراي آزمايشي اين قانون تامين مي شود. بنابراين به محض تخصيص يا وصول سهام يا اعتباري در اين زمينه از سوي دولت مراتب به اطلاع بازنشستگان عزيز خواهد رسيد.

 



در نامه اي به رئيس جمهور اعلام شد
سه پيشنهاد توكلي براي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها

احمد توكلي نماينده تهران در مجلس طي نامه اي به رئيس جمهور سه پيشنهاد درباره نحوه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها ارائه كرد.
وي در پيشنهاد نخست خود با بيان اينكه كالاها و خدمات موضوع قانون هدفمندي يارانه ها از جهات زيادي با هم متفاوت اند نوشت: اين تفاوت ها مي تواند به شما كمك كند تا تصميمات كم هزينه تر بگيريد. دسته اي از آنها يعني برق، آب و گاز به وسيله كنتور مصرفشان كنترل مي شود. بنزين هم چون كارت مصرف دارد مشابه آنهاست. در بازار اين كالاها يا خدمات، تقسيم بندي مصرف كنندگان و قيمت گذاري تصاعدي با توجه به مقدار مصرف آنان بدون عارضه و بدون افزايش هزينه مبادله امكان پذير است. اينكه هر كس بيشتر مصرف مي كند بهاي بيشتري بپردازد، به جاي تعيين قيمت بالا و يكسان براي همه، با عدالت سازگارتر است؛ در عين حال انگيزه صرفه جويي را افزايش مي دهد. در قانون مورد بحث درباره آب، برق و گاز جواز اين كار داده شده است و در مورد بنزين نيز منعي وجود ندارد. در مصرف گازوئيل، گرچه كارت هوشمند بكار مي رود، ولي چون گازوئيل عامل واسطه توليد خدمت و كالا است (در حمل و نقل و توليد) كنترل مصرف آن به معناي كاهش توليد ملي است. هدف در اينجا بايد كاهش مقدار مصرف براي هر واحد خدمت و كالا، يعني افزايش بهره وري باشد، كه زمان مي خواهد. بنابراين نمي توان بازار آن را مشابه بنزين شكل داد. بقيه كالاها و خدمات نيز بازارشان به راحتي قابل تفكيك نيست و به ناچار محتاج قيمت يكسان هستند، يا حداكثر مي توان متناسب با شكل مصرف (خانگي، صنعتي، كشاورزي،...) قيمت متفاوت گذاشت نه تفاوت مشتري به نسبت ميزان مصرفشان.
تفاوت ديگر اين كالاها و خدمات، تفاوت طبقات اجتماعي مصرف كننده آن هاست. مثلاً خدمات هواپيمايي، كه ثروتمندان و متوسطان بالا مشتري آن هستند، يا بنزين كه مصرف كنندگان آن بيشتر (نه همه) طبقات متوسط به بالا هستند، با نفت سفيد و گازوئيل كه اولي را بيشتر روستائيان و دومي را توليدكنندگان بكار مي گيرند، تفاوت دارند. پيشنهاد اين است كه دسته اول در ميزان اصلاح قيمت تقدم يابند و درباره دسته دوم تدريج و احتياط بيشتري رعايت شود.
توكلي در پيشنهاد دوم خود باز توزيع يارانه ها بين تمامي خانوارها را غيرعادلانه دانسته و پيشنهاد كرده است كه جامعه هدف به شكلي تعريف شود كه تنها خانوارهاي تحت پوشش حمايتي و آناني را كه بايد حمايت شوند و شناسايي گردند، دربر بگيرد.
سومين پيشنهاد توكلي رعايت تدريج در اجراي قانون است. وي در اين باره نوشته است: ظاهراً قصد دولت اين است كه در اصلاح قيمت بيشتر اقلام، 60 درصد از راه در سال اول طي شود اين كار عدول از قانون و خلاف مصلحت مردم و كشور است پيشنهاد جدي دارم كه احتياط و دورانديشي را رعايت فرمائيد.

 



9 سال از فرمان 8 ماده اي رهبر انقلاب گذشت
 انتقاد نمايندگان مجلس از عدم مبارزه جدي با مفاسد اقتصادي

با گذشت 9 سال از صدور فرمان هشت ماده اي رهبر معظم انقلاب براي مبارزه با مفاسد اقتصادي، بسياري از كارشناسان مسائل حقوقي و سياسي با انتقاد از سستي مسئولان ذيربط در اجراي فرمان مذكور معتقدند عدم وجود ابزار اجرايي لازم و نيز رانت خواري و فساد برخي افراد ذينفع باعث شكست سياست هاي مبارزه با مفاسد اقتصادي شده است.
حجت الاسلام موسي قرباني عضو كميسيون حقوقي قضايي مجلس شوراي اسلامي در اين باره به فارس گفت: عملكرد مجموعه مبارزه با مفاسد اقتصادي رضايت بخش نيست چرا كه اين مجموعه جايگاه مشخصي كه در قانون تعريف شده و آن جايگاه را مرجع خاصي بر عهده بگيرد، ندارد.
وي خاطر نشان كرد: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي هم بنا بر دستور رهبر معظم تشكيل شد كه جلسات آن بسيار با تاخير تشكيل شده و سطح حضور مسئولان در ستاد هم كاهش يافته است.
نبود ابزار اجرايي
مهمترين دليل شكست
عضو سابق هيئت رئيسه مجلس با بيان اينكه عدم وجود ابزار اجرايي مهمترين دليل شكست اقدامات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي است، اضافه كرد: ستاد بايد موضوعات را مطرح و پس از انجام بررسي ها منجر به صدور حكم در دستگاه قضايي كند البته در كشور ما مسئولاني كه پيگير موضوعات هستند، معمولا مسائل را به يكديگر پاس كاري مي كنند.
قرباني در ادامه اظهار داشت: مبارزه با مفاسد اقتصادي داراي ضمانت اجرايي نيست البته منافذ فرار از مجازات هم در كشورمان فراوان بوده و اين مسئله تنها مربوط به مفاسد اقتصادي نمي شود بلكه در مسائل مختلف مي توان اين منافذ فرار از مجازات را مشاهده كرد.
وي تاكيد كرد: دست اندركاران مبارزه با فساد هم بايد انسان هاي پاكي باشند چرا كه با دست هاي آلوده نمي شود چشم را پاك كرد؛ در موضوع مبارزه با مفاسد افراد بيشتر دنبال فرار از مجازات هستند واين فرار بعضاً به وسيله ابزارهايي مانند قدرت، نفوذ و ثروت صورت مي گيرد.
جانشين معاونت قوانين مجلس در امور تنقيح ادامه داد: كساني كه مسئوليت مبارزه با مفاسد اقتصادي را بر عهده مي گيرند بايد كساني باشند كه اهل تاثيرپذيري و توصيه پذيري نباشند.
مسئولين مبارزه با مفاسد
بايد سالم باشند
زهره الهيان نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي هم در گفت وگو با فارس با اشاره به سالروز صدور فرمان 8 ماده اي رهبر معظم انقلاب پيرامون مبارزه با مفاسد اقتصادي ابراز تاسف كرد كه در طول 9 سال گذشته كه از صدور فرمان رهبر انقلاب مي گذرد هنوز اقدامات قاطع و سيستماتيكي در برخورد و مقابله با مفاسد اقتصادي نشده است.
وي ادامه داد: مسئوليني كه قرار است به امر مبارزه با مفاسد اقتصادي بپردازند قطعا بايد خودشان از سلامت اقتصادي و نفس بهره مند، باشند.
با دانه درشت ها و آقازاده ها
بايد برخورد جدي صورت گيرد
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي مبارزه با دانه درشت ها را يكي از محورهاي عمده بحث مبارزه با مفاسد اقتصادي برشمرد و در ادامه خاطرنشان كرد: بايد با عناصري كه پشت سر برخي از مسئولين و جايگاه ها براي سوء استفاده مالي و اقتصادي قرار گرفته اند، برخورد جدي صورت گيرد و دست آنها از بيت المال قطع شود اگر چه در اين زمينه رياست قوه قضائيه مواضعي را اتخاذ كرده است كه اميدواريم اين بحث در قوه قضائيه نيز اجرايي شود.
الهيان مجددا تاكيد كرد كه بايد با دانه درشت ها، ويژه خواران و رانت خواران و نيز آقازاده ها كه مفاسد اقتصادي دارند، برخورد جدي و قاطعي صورت گيرد و هيچ تبعيضي در اين راستا صورت نگيرد.
بيژن نوباوه نماينده تهران هم به فارس گفت: در چند سال گذشته وجود آقازاده هايي كه با استفاده از رانت هاي دولتي در بخش هاي مختلف سرمايه گذاري داشته اند، باعث به وجود آمدن مفاسد كلان اقتصادي در كشور شده است كه لزوم برخورد جدي با اينگونه مفاسد ضروري و غيرقابل اجتناب است.
اين نماينده مجلس در ادامه با اشاره به اينكه وجود اين آقازاده ها در بخش هاي مختلف در چند سال گذشته باعث تضعيف دولت ها شده است، اظهار داشت: در چند سال گذشته يك عزم راسخ و جدي براي اجراي قوانين مبارزه با مفاسد اقتصادي در كشور وجود نداشته است.

 



آب سردي كه بر سر معمار انگليسي فتنه سبز ريخته شد (خبر ويژه)

سفير سابق انگليس در تهران طرح كاهش اختيارات شوراي نگهبان را يك «پروژه» خواند و تأكيد كرد مخالفت آيت الله خامنه اي با اين اقدام، آب سردي روي پروژه مذكور بود. ريچارد دالتون همچنين اوضاع را به ضرر جنبش (فتنه) سبز توصيف كرد.
دالتون كه هم اكنون به عنوان تحليلگر امور خاورميانه در مأسسه چتم هاوس فعاليت مي كند، هر چند مي كوشيد موقعيت ايران را متزلزل نشان دهد اما تصريح كرد: به نظر مي رسد در رويارويي بر سر بحران هسته اي با جامعه جهاني، حكومت ايران در موضع نيرومندي است. و در ماه هاي آينده مذاكرات قدرت هاي بزرگ براي دور ديگري از تحريم ها عليه ايران با دشواري هاي هميشگي پيش خواهد رفت.
وي با اشاره به اينكه تنش هاي سياسي در ايران رو به خاموشي گذاشته مي نويسد: ميرحسين موسوي، محمد خاتمي و كروبي از هر گونه فعاليت سياسي و انتخاباتي در آينده محروم شده اند. در فرآيند سياسي فعلي با وجود حفظ محافظه كاراني مثل هاشمي رفسنجاني، عملاً اصلاح طلبان جايگاه خود را از دست داده اند هر چند كه بازگشت محافظه كاران ميانه رو مي تواند تا حدودي از فشار بر اصلاح طلبان بكاهد.
به گزارش راديو فردا، سفير سابق انگليس با اشاره به تدارك طرحي براي كاهش اختيارات نظارتي شوراي نگهبان نوشت: مخالفت آيت الله خامنه اي با محدودتر كردن اختيارات شوراي نگهبان، آب سردي بود كه روي پروژه مذكور ريخت. تمام اين شرايط به ضرر جنبش ]فتنه[ سبز است. آنها هيچ راهي براي سازماندهي ندارند و در شرايط فعلي چندان نمي توان به تحركي جديد اميدوار بود.
دالتون تأكيد مي كند: نبايد توقع داشت تحريم هاي مورد بحث موجب تغيير حكومت شود. رژيم آن گونه كه برخي سال گذشته تصور كردند ضعيف و لرزان نيست. آنچه ضعيف ترين احتمال است، امكان براندازي حكومت است. شرايط فعلي براي شورش فراهم نيست.
اظهار سفير سابق انگليس از آن جهت قابل تأمل است كه سفارت اين كشور در تهران از صحنه گردانان اصلي اغتشاش و فتنه سال گذشته بود و در اين راه طي چند سال گذشته انگليسي ها به واسطه سفارتخانه خود طراحي و سرمايه گذاري كلاني را تدارك كرده بودند چندان كه حسين رسام تحليلگر بازداشت شده سفارت در جريان آشوب ها، طي محاكمه در دادگاه اعتراف كرد شخصاً در طول 5 سال ]كه عموماً دوران سفارت آقاي دالتون را شامل مي شود[ توانسته با حدود 150 نفر از فعالان سياسي و اصلاح طلب ارتباط گرفته و از طريق آنها اطلاعات و تحليل هاي محرمانه جمع آوري كند.
سفارت انگليس در سال 84 نيز با همكاري مأموران MI6 پيش بيني كرده بود شخص ديگري غير از احمدي نژاد روي كار بيايد اما نتايج خيره كننده انتخابات در 27 خرداد و سوم تير 84، به يك افتضاح بزرگ براي پيش گوهاي سفارت و MI6 تبديل شد به نحوي كه در مطبوعات لندن اين مسئله به چالش كشيده شد.

 



قبول مي كنيم امابه شرط آن كه ادبشان كنيم! (خبر ويژه)

همزمان با روز كارگر تحركات محدود جريان فتنه و خصوصا برخي عوامل مستقيم سرويس هاي اطلاعاتي خارجي براي سوء استفاده از اين فضا با ناكامي همراه با رسوايي روبرو شد.
چند گزارش دريافتي نشان مي دهد موسوي و كروبي در يكي دو هفته گذشته به شدت در پي آن بوده اند كه با جمعي از كارگران ديدار كنند اما تلاش هاي نزديكان آنها براي فراهم آوردن جمعي حتي بسيار كوچك از كارگران و راضي كردن آنها به ديدار با اين افراد به هيچ نتيجه اي نرسيده است. در برخي موارد كارگراني كه با اين دعوت مواجه شده اند به واسطه ها گفته اند تنها در صورتي در چنين ديداري شركت خواهند كرد كه بتوانند سران فتنه را «ادب» كنند!
پس از ناكام ماندن همه اين تلاش ها، پيشنهادهايي به موسوي و كروبي ارائه شده كه با يك «جمع خودي» ديدار كنند اما خبر آن به صورت ديدار با كارگران منتشر شود. مشاوران موسوي و كروبي از ترس آبروريزي رسانه اي در اجراي اين پيشنهاد مردد هستند. همچنين چند تشكل بزرگ كارگري در چند روز گذشته با مراجعه به نهادهاي مسئول خواستار دريافت مجوز براي تجمع در مقابل منزل فتنه گران شده اند اما نتيجه بررسي درخواست آنها هنوز مشخص نيست.

 



تمركز روي نامزدي كروبي و موسوي آب در هاون كوبيدن بود (خبر ويژه)

عضو -ظاهراً - مستعفي حزب مشاركت كه چند ماه قبل از انتخابات سال گذشته براي تحريك كروبي به راديكاليسم و تكميل پروژه فتنه به ستاد وي پيوست، مي گويد «تمركز بر پيروزي نامزد مورد نظر، آب در هاون كوبيدن است». بهانه عباس عبدي در رد موضوعيت نامزدهايي چون كروبي و موسوي، نهادينه شدن انتخابات و رقابت سياسي است و اين در حالي است كه جريان راديكال، انتخابات را بستري براي رقابت سياسي سالم و قانونمند بلكه بهانه براي ايجاد آشوب و براندازي مي ديد و با تقسيم كار سراغ مهره هاي منفعلي چون كروبي و موسوي است.
عبدي كه عضو تيم كرباسچي، سحرخيز، جميله كديور، مهاجراني و... در ستاد اصلي كروبي بود، در گفت وگو با سايت ضد انقلابي روزنت اظهار داشت: تمركز روي پيروزي نامزد مورد نظر در جامعه اي كه انتخابات و رقابت سياسي نهادينه نشده، آب در هاون كوبيدن است و من نيز در انتخابات سال گذشته مطلقاً در اين مسير حركت نكردم.
وي در ارزيابي عملكرد اصلاح طلبان و جنبش سبز از انتخابات تا امروز گفت: اشتباه اصلي آنها در يك تناقض رفتاري نهفته است. كليدي ترين اشكال آنان اين است كه اين سأال را چگونه پاسخ مي دهند. آيا تقلب مأثر شده يا خير؟ اگر خير بايد صريحاً اعلام كنند. اگر بلي، در اين صورت بايد بگويند كه قبلاً مي دانستند كه انتخابات غير دموكراتيك خواهد بود و تقلب مي شود يا خير؟ اگر نمي دانستند، در اين صورت رفتارشان متناقض نيست، اما بايد بگويند چرا چنين خطاي تحليلي مهمي را مرتكب شدند؟ و اگر مي دانستند، بايد پاسخ دهند كه در اين صورت چرا آگاهانه براي رسيدن به اين نقطه (و نه انتخاب نامزد مورد نظرشان كه به دليل پيش بيني تقلب شدني نبود) وارد اين ميدان شده اند؟ آيا بايد از وضع موجود خوشحال باشند- كه در اين صورت بايد از پيش اعلام مي كردند كه راهبرد اصلاح طلبانه را تغيير داده اند- و اگر از اين وضع ناراضي هستند بايد مسئوليت رسيدن به اين نقطه را مشخص كنند.
وي با بيان اينكه «راديكاليزه شدن جريان سبز كه ناشي از خياباني بودن و غير قابل كنترل بودن بود، موجب شد بخش هاي مهمي از جنبش همراهي عملي را كاهش دهند يا متوقف كنند»، از خشونت كور در ميان برها انتقاد كرد و گفت: طرح برخي شعارها نتايج خاص خود را هم در حكومت و هم در ميان متحدين جنبش بر جاي مي گذارد، نمي توان نان چنين شعارهايي را خورد اما از چوب آن مصون بود. معناي پرهيز از خشونت فراتر از زدن و كشتن است. معناي پرهيز از خشونت با ادبيات و رفتارهاي موجود بخشي از منتقدان هم خواني ندارد.
عبدي همچنين گفته است جنبش سبز در چارچوب و روند گذشته نمي تواند رهبري مورد نظر را به واسطه كروبي و موسوي به دست آورد و گرچه آنها حضور دارند.
شايان ذكر است طيفي از افراطيون با جمع شدن دور كروبي، كوشيدند ضمن ترغيب وي به تحركات تند، افراطي گري در فضاي سياسي را تشديد كنند و از اين طريق امثال موسوي و خاتمي را نيز وادار به ورود چرخه معيوب و متصاعدكننده راديكاليزم نمايند. افراطيون در واقع در اين چرخه با تصور اينكه كار جمهوري اسلامي را تمام مي كنند روي تأثير تحريك كننده كروبي و موسوي نسبت به يكديگر تا مرز انتحار سياسي حساب كرده بودند.
گفتني است عبدي در اوج قدرت اصلاح طلبان (سال 77) در پاريس، با باري روزن جاسوس سابق آمريكا در تهران ديدار و گفت وگو كرد و سپس به واسطه يك مأسسه نظرسازي اين ارتباطات را گسترش داد و سرانجام سر از تئوري هاي خروج از حاكميت، عبور از قانون اساسي و عبور از خاتمي در آورد تا آنجا كه خاتمي اظهارات وي درباره تغيير قانون اساسي را خيانت توصيف كرد.

 



آقاي اوباما، نصف دولتت رفت از 30 سال گذشته عبرت بگير! (خبر ويژه)

همزمان با حرافي مقامات آمريكايي مبني بر اعمال تحريم هاي سخت عليه ايران، محافل سياسي و رسانه اي جهان به ديده ناكارآمدي و لجاجت كور به ماجرا مي نگرند.
ديروز هيلاري كلينتون در ادامه لفاظي هاي يك سال و نيم گذشته گفت: «واشنگتن به دنبال اعمال تحريم هاي سخت عليه ايران است تا سران ايران با انتخاب سختي روبرو باشند و وادار به تسليم شوند.» وي در ديدار هيئتي از اتحاديه اروپا اظهار داشت: «مذاكرات با ايران بي حاصل بوده است و تنها با فشار است كه مي توانيم اين كشور را بر سر برنامه هسته اي وادار به تغيير مسير كنيم.
اما مقارن با اين اظهارات، روزنامه روسي كامر سانت در ارزيابي روند تحريم ها نوشت: بايد از 30سال گذشته عبرت گرفت. اعمال تحريم ها در اين 30 سال نه تنها اراده ايرانيان را تغيير نداده بلكه مواضع اين كشور را بيش از پيش تثبيت كرده است.
كامرسانت مي نويسد: تجربه هاي گذشته نشان داد كه تحريم ها بر عليه ايران موفقيتي ندارند و در عوض موضع ايران را مستحكم تر مي كنند. 3 دهه تحريم ها بر عليه ايران بي تأثير بوده اند و باعث شده اند كه نظام ايران مشروع تر از قبل شوند. بنابراين بهتر است كه دولت آمريكا از طريق ديپلماسي مشكل هسته اي را حل نمايد. با اين اقدام و حل اين موضوع از طريق مسالمت آميز مي توان گام منطقي براي بازگشت صلح به منطقه هميشه پرمخاطره خاورميانه برداشت.
همچنين سايت صداي آمريكا با ارزيابي چالش دنباله دار 8سال گذشته بر سر برنامه اتمي ايران نوشت: «تحليل گران مي گويند تغيير رفتار ايران در سخن به مراتب آسان تر است تا در عمل و اگر ايران تصميم گرفته باشد كه يك قدرت اتمي شود، احتمالاً آمريكا و متحدانش نمي توانند حتي كاري انجام دهند.»
گري توماس خبرنگار صداي آمريكا افزود: با وجود تلاش هاي آمريكا براي جلوگيري از اتمي شدن ايران، هنوز هيچ قطعنامه اي در حاشيه ديده نمي شود. مارك فيتزجرالد (مدير طرح عدم توليد و گسترش تسليحات اتمي و خلع سلاح در انستيتو بين المللي مطالعات استراتژيكي در لندن) مي گويد: «ما مدت هاست با ايران در يك جنگ سرد طولاني به سر مي بريم.ايران از مرز توليد بمب اتمي نخواهد گذشت. شايد بتوان با يك ايران داراي توانايي اتمي كنار آمد و از ساختن بمب اتمي منصرف كرد.»
«تيت نوكين» يكي از تحليل گران اطلاعات نظامي- امنيتي در انتشارات جينز هم به صداي آمريكا گفت: اقدام نظامي، برنامه اتمي ايران را متوقف نخواهد كرد و حتي ممكن است برخورد گسترده تري را بوجود آورد. شما ممكن است برنامه اتمي ايران را براي چندين ماه به تعويق بيندازيد، با اين همه من فكر مي كنم كه نتايج آن غيرقابل پيش بيني بوده و برخوردهائي را در منطقه بوجود خواهد آورد.
مارك فيتز جرالد هم گفته است: به نظر نمي رسد اعمال تحريم ها ايران را از ادامه برنامه هسته اي منصرف كند.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص هم با ابراز ترديد بر توانايي آمريكا براي مهار ايران نوشت: دولت اوباما اكنون تقريباً 40درصد از دوره كاري خود را سپري كرده است. فقط ممانعت از پيشرفت برنامه هسته اي ايران چاره ساز نيست، بايد به تضعيف نيروي نظامي جمهوري اسلامي و يك مبارزه همه جانبه استراتژيك براي مقابله با اهداف سياسي منطقه اي ايران و سوريه روي آورد.
هاآرتص همچنين در تحليل ديگري تحليل كرد كه «بر اين شواهد، اسرائيل در برابر ايران تنهاست هر چند كه آمريكا خود را متعهد به حمايت از اسرائيل در برابر تهديدها مي داند. مي بينيم هر تاريخي كه كاخ سفيد براي ممانعت از برنامه هسته اي ايران تعيين كرده، سپري شده و اين نگراني وجود دارد كه دولت آمريكا پذيرفته باشد كه ايران يا به بمب اتمي دست پيدا خواهد كرد يا دست كم قابليت ساختن آن را به دست مي آورد و پيش از ساختن بمب، موافقت خود را با توقف اين كار اعلام مي كند.
هاآرتص در تحليل سوم خود نيز خطاب به اوباما نوشت: آقاي اوباما! براي مقابله و مهار ايران، روي اعراب حساب نكن. استراتژي ايجاد يك جبهه عربي ميانه رو مقابل ايران محكوم به شكست است چنان كه در مانور نظامي و دريايي اخير ايران، فرمانده نيروي دريايي قطر حضور پيدا كرد و گفت كه مايل است از تجارب نيروهاي دريايي ايران استفاده كند. او وعده كرد در آينده در مانورهاي مشترك با ايران شركت كند. مخالفت يا تحريم هاي بيشتر عليه ايران هم تنها مختص به قطر نيست و برخي مقامات كشورهاي عربي ديگر را هم شامل مي شود. كشورهاي عربي داراي روابط تاريخي ريشه دار با ايران هستند... شعار تشكيل جبهه متحد عربي مقابل ايران فقط به درد دالان ها و راهروهاي كاخ سفيد مي خورد و تاكنون منافع عملي براي واشنگتن، در برابر ايران نداشته است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14