(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 9 ارديبهشت 1389- شماره 19632
 

چرت بعدازظهر را از دست ندهيد
به من دروغ نگو
آسيب هاي جدي بلوتوث، پيامك و فيلم هاي مبتذل بر نوجوانان و جوانان



چرت بعدازظهر را از دست ندهيد

چرت بعد ازظهر فرصتي براي رفع خستگي كار روزانه و تجديد نيرو است. با اين حال برخي اين فرصت را اتلاف وقت مي دانند و ترجيح مي دهند از صبح تا شب يكسره به كارهاي خود برسند. فوايد اين خواب نيمروزي را تقريباً همه مي شناسيم؛ اما بد نيست تا بيشتر با تأثيرات مثبت آن آشنا شويم:
خواب منظم بعدازظهر (حداقل 3بار در هفته) خطر ابتلا به حمله قلبي و بيماري هاي سيستم قلب و عروق را تا حدود 30درصد كاهش مي دهد. استرس يكي از عوامل مهم زمينه ساز بروز اين بيماري است و از آنجا كه خواب نيمروزي استرس را كاهش مي دهد، نقش پيشگيرانه آن از همين جا روشن مي شود.
بايد دانست كه در اواخر زمان چرت بعدازظهر، دو هورمون آدرنالين و نورادرنالين در بدن ترشح مي شود. اين هورمون ها در بيدار شدن فرد نقش دارند چرا كه ساعت بدن را تنظيم كرده و در واقع به عنوان يك محرك بسيار مهم عمل مي كنند. به عبارت ديگر، در دقايق پاياني خواب اين تأثير ملموس تر است و فرد پس از بيدار شدن احساس انرژي مضاعف براي بقيه روز را دارد. اين حالت پس از خواب شبانه نيز به وجود مي آيد و به طور كلي ده دقيقه پس از بيدار شدن اوج احساس نشاط و شادابي است.
بهترين افكار و ايده ها پس از استراحت نيمروزي به سراغ فرد مي آيد. در طول مدت خواب، فعاليت مغز كاهش مي يابد اما متوقف نمي شود. در واقع در اين زمان ضمير ناخودآگاه بيدار شده و تصاوير و حالات ضبط شده در هنگام بيداري فرصت مانور پيدا مي كنند. اين عملكرد مغز در هنگام چرت نيمروزي واضح تر است؛ چرا كه خواب بعدازظهر سبك تر از خواب شبانه بوده و زمينه مساعدتري را براي ضمير ناخودآگاه فراهم مي آورد.
انسان در هنگام خواب كوتاه نيمروزي راحت تر مي تواند راه حل هاي پيشنهادي مغز را دريافت كند. چند دقيقه بعد از بيدار شدن مي توان راهكارهايي را كه به فكرمان مي رسد ارزيابي كنيم، در حالي كه اين اتفاق صبح نمي افتد. به اين دليل كه ذهن پس از زماني روياپردازي و تخيل موضوعات را بررسي مي كند. چنين حالت غيرارادي به نوعي غلبه بر موقعيت هاي دشوار و رسيدن به آرامش خاطر نيز به حساب مي آيد.
بسياري از ما به دليل مشغله هاي روزانه فرصت خواب كافي را نداريم و اغلب گرفتار پيامدهاي نامطلوب آن مي شويم. در واقع استرس، خستگي، كاهش تمركز و توجه، افت قدرت يادگيري در كودكان و نوجوانان، كاهش بازدهي كاري، افزايش احتمال ابتلا به بيماري هايي نظير ديابت و اضافه وزن از جمله مهم ترين تأثيرات منفي خواب ناكافي است كه مي توان با برنامه ريزي صحيح و قرار دادن فرصتي براي استراحت روزانه بر آنها غلبه كرد.
براي خواب نيمروزي لازم نيست وقت زيادي را در نظر بگيريد بلكه 10 تا 30 دقيقه كافي است. حتي براي كساني كه به خاطر موقعيت شغلي فرصت بازگشت به منزل را ندارند نيز پيشنهاد مي كنيم كه چند دقيقه را حتي روي صندلي اداره يا در اتوبوس به آن اختصاص دهند.
نكته مهم ديگر اين كه چرت نيمروزي مانع از خواب شبانه نمي شود. البته به شرط اين كه خوابيدن به عصر و نزديك غروب نرسد. در اين صورت از آنجا كه اين استراحت كوتاه، استرس را كاهش داده و بازدهي كاري را افزايش مي دهد زمينه مساعدي را براي راحت خوابيدن در شب فراهم مي آورد.
مريم سادات كاظمي

 



به من دروغ نگو

بيشتر افراد حداقل هرچند وقت يكبار به همسر خود دروغ مي گويند. از آنجا كه دروغ گفتن، بخصوص اگر تبديل به عادت شود، مي تواند ضربه سختي به رابطه زناشويي شما وارد كند. درك دلايل دروغگويي و چگونگي غلبه برحس نيازبه دروغ گفتن، بسيار حياتي است.
درتحقيقات وقتي از زن و شوهرها پرسيده شد آيا تا به حال به همسر خود دروغ گفته اند يا نه؟ تقريبا نيمي از آنها (كه گاهي به 90 درصد هم مي رسد) با ذكر نام مستعار براي خود اين گفته را تاييد كرده اند.همچنين، بيشتر از نيمي از كساني كه گفته اند به همسرشان دروغ گفته اند، اظهار كرده اند كه اين دروغگويي تاثيري منفي در رابطه و زندگي مشتركشان داشته است.
چرا دروغ وارد زندگي همسران مي شود
خودباوري: برخي براي بالا بردن حس خود بزرگ بيني دروغ مي گويند. دراين موارد ممكن است درباره مسائلي چون دستاوردها و كمالات خود به طرف مقابل دروغ بگوييد. هدفتان خوب جلوه دادن خود در برابر او و ديگران است. اين حس بي كفايتي هميشگي درشما، درنهايت باعث مي شود تا به دروغگويي مزمن دچار شويد.
اجتناب از چيزي: محرك اين نوع از دروغگويي پرهيز از واكنشهايي مانند ناكامي يا عصبانيت طرف مقابل است. دراين موارد شايد حس كنيد دروغ گفتن بهتر از تحمل يا تجربه واكنش عاطفي همسرتان باشد. زيرا شما تنها كسي هستيد كه بايد براي درك واكنشهاي منفي، دشواريهاي فراواني را تحمل كنيد. بدترين مورد اينست كه اين دروغگويي خودخواهي است و رفتارهاي مخرب در رابطه را مخفي مي سازد.
خودانكاري: افراد بيشتر اوقات به خودشان دروغ مي گويند كه اين مسئله نوعي انكار براي عدم پذيرش واقعيتي بسيار دردناك است.
خودانكاري مانع رشد آزادانه «نياز» صميميت درارتباط مي شود.
پنهانكاري: اين نيروي محرك قسمتي از حقيقت وجودي شما را از جهان پيرامون مخفي مي كند.
تجربيات دردناك زندگي باعث شده است حس كنيد لايق چنين عشقي نيستيد و لازم است درباره خود و تجربياتتان دروغ بـگوييد. احساس مي كنيد اگر خود حقيقتتان آشكار شود، حس شرمندگي برشما غالب مي شود و نياز به انگيزه اي قوي براي پنهان كردن خود از ديگران از جمله همسرتان داريد.
براي حفظ آبرو: وقتي به دروغگويي اجتنابي به شدت وابسته شديد، مجبور مي شويد براي حفظ آبروي خود هم دروغ بگوييد تا دروغ اصليتان پنهان بماند. وقتي دروغهايتان براي همسر يا طرف مقابلتان آشكار مي شود، براي اينكه خجالت نكشيد و دفع پيامدهاي اين دروغ در اين زمان است كه شروع به گفتن دروغ هاي بيشتري مي كنيد. و اين يكي از دلايلي است كه دروغها به سرعت تكثير مي شوند.
ترحم: گاهي دروغ گفتن از روي نوعدوستي است. مانند زماني كه نمي خواهيد همسرتان آزرده خاطر شود. در اين زمان،شما از همسرتان در برابر چيزي كه برايش ناراحت كننده است محافظت نمي كنيد. بلكه سعي مي كنيد بر روي موضوعي كه به آن پي برده ايد و براي همسرتان ناراحت كننده است، سرپوش بگذاريد. مانند وقتي كه به طور اتفاقي از يكي از همسايه هايتان مي شنويد كه از همسر شما خوشش نمي آيد و يا زماني كه همسرتان درباره مدل جديد موهايش از شما نظر مي خواهد، درحاليكه مناسب او نمي باشد با قاطعيت پاسخ مي دهيد كه خيلي اين مدل را دوست داريد.
كينه توزي: دراين مورد دروغ به عنوان اسلحه اي براي آزار ديگران استفاده مي شود. معمولا بچه مدرسه اي ها اين كار را انجام مي دهند و براي كوچك كردن ديگران شايعه هايي مي بافند تا فردي در ساختار اجتماعي مانند مدرسه ازگروه همسالان طرد شود و شخص دروغگو سعي مي كند موقعيت خود را در آن گروه مستحكم كند. زماني كه چنين رويدادي در زندگي زناشويي بوجود آيد، معمولا وقتي عصبانيت در بالاترين حد خود باشد، زندگي زناشويي ازهم پاشيده مي شود. موردي كه درهنگام دروغ گفتن كمتر روي فكر كردن درباره ضربه اي است كه به آينده هر دو فرد وارد مي آيد. با اين وجود در برخي موارد در ميان زوجها درگيري و مطرح كردن مسائل آزار دهنده و غير واقعي در هنگام درگيري لفظي نيزگزارش شده است.
اگر به تازگي به همسر خود دروغ گفته ايد يا مجبور شديد به او دروغ بگوييد، يا اگر عادت دروغ گفتن برايتان مشكل ساز شده است. اين فرصتي است كه درباره انگيزه دروغ گويي خود از خودتان سوال كنيد.
دلايل دروغگويي تان را با ليست بالا تطبيق دهيد تا پاسخي روشن بدست بياوريد. بهتر است براي شروع زندگي مشترك، اساس رفتارتان بر صداقت بنا شود. چون صداقت پايه اعتماد است. زماني كه اطمينان به شك تبديل شود، كنترل رابطه مانند يك فنر از دستتان در مي رود. اما واقعيت اين است كه وقتي زوجين خود را در ميان دروغهايي كه انتظارش را نداشتند، مي يابند، و وقتي انگيزه آنها لطف كردن به طرف مقابل باشد، به نظر مي آيد كه آن دروغها به طور ذاتي ظرفيت زياد شدن را داشته اند. آيا تا به حال فكر كرده ايد وقتي شروع به دروغ گفتن مي كنيد پس از مدتي دروغ گويي برايتان آسانتر مي شود؟
به واقعيت و دلايلي كه ممكن است دروغي بگوييد آگاه باشيد و به سوي رابطه اي سالمتر و صادقانه تر اولين گامهاي اصلي را برداريد.
نسيبه رجبي

 



آسيب هاي جدي بلوتوث، پيامك و فيلم هاي مبتذل بر نوجوانان و جوانان

با فراگير شدن استفاده از گوشي هاي تلفن همراه در سطح اقشار جامعه ضمن مزاياي فراوان اين فناوري جديد، مي بايست به جنبه هاي منفي آن نيز توجه جدي داشت. همانطور كه مي دانيم در مقوله ها و فرآورده هاي فرهنگي ديدن يك فيلم يا عكس غيراخلاقي يا شنيدن يك موسيقي مبتذل و يا خواندن نوشته اي نامناسب، واكنش هاي منفي و خطرناك روحي و رواني و جسمي مانند يك سم كشنده و مهلك را در فرد ايجاد مي كند كه در صورت عدم درمان به موقع، شخصيت انساني فرد، مورد آسيب جدي قرار گرفته كه تبعات آن در برخي مواقع غيرقابل جبران خواهدبود.
اگر كمي در اطراف خود بررسي مختصري داشته باشيم درمي يابيم كه جريانها و باندهاي مرموز بطور محسوس و يا نامحسوس و در قالب دوستي ها و همكلاسي هاي فرزندانمان و يا توسط برخي افراد در معابر مبادرت به توزيع سي دي هاي فيلم غيرمجاز، انتشار كليپ هاي صوتي و تصويري و يا نوشتارهاي سخيف بوسيله بلوتوث و پيامك در راستاي ترويج فرهنگ غيرانساني و غيراخلاقي و لجن زار غرب مي نمايند كه برخي اثرات اين جنايت فرهنگي طبق نظر كارشناسان در حوزه پزشكي و روان شناسي بطور خلاصه به اين شرح مي باشد:
آسيب هاي جسمي
و روحي و رواني:
1- ايجاد بلوغ زودرس در نوجوانان و اثرات منفي بر رشد طبيعي جسم و روان
2- گوشه گيري و انزوا و بروز افسردگي در نوجوانان و جوانان
3- بروز رفتارهاي عصبي و غيرمتعادل
4- تپش قلب و بي اشتهايي و يا كم اشتهايي و رنجور شدن جسم
5- بي ميلي به امر تحصيل و فعاليت هاي ورزشي
6- عدم تمايل و يا كم رغبتي به انجام واجبات و حضور در مجامع علمي و مذهبي
7- مشغول شدن و استفاده زياد از تلفن همراه براي بازي و يا ديدن كليپ و موسيقي (اعتياد به تلفن همراه)
8- بيخوابي و كاهش مطالعات درسي و غيردرسي و بروز افت تحصيلي
9- افراد در نوع انتخاب لباس و آرايش ظاهري به سبك هاي نامأنوس و ناهنجار
10- گرايش به سيگار، موادمخدر و كاهش انگيزه براي كار و تلاش و تشكيل خانواده در جوانان
البته خوب است به اين نكته اشاره شود كه كاركردها و اثرات استفاده از گيرنده هاي ماهواره اي كه متأسفانه در بعضي از خانواده ها در اثر كم اطلاعي رواج پيدا كرده است داراي آسيب هاي مشابه اي است كه در ادامه سلسله مباحث به آن پرداخته خواهد شد.
نقش پدر و مادر و خانواده در سلامت فرزندان
-راهنمايي فرزندان براي انتخاب دوستان سالم و صالح
-انجام راهنمايي و مراقبت از فرزندان در استفاده صحيح از فيلم و تلفن همراه (حتي المقدور براي دور ماندن فرزندان از برخي از معضلات فرهنگي و اخلاقي از تلفن همراه ساده و بدون بلوتوث و دوربين استفاده شود)
-تشويق و ترغيب نوجوانان و جوانان براي پر كردن اوقات فراغت با ورزش يا مهارت آموزي و استفاده از كلاس هاي كامپيوتر، دوره هاي فني، زبان و...
كمك در انتخاب حداقل يك نشريه و مجله فرهنگي تخصصي و فني در حوزه مورد علاقه ايشان.
-آشنا نمودن هرچه بيشتر فرزندان با احكام و آداب ديني و اهتمام در انجام فرائض بالاخص نماز
-همراهي با فرزندانمان براي حضور در مساجد و هيئت هاي مذهبي و نمازهاي جمعه و جماعت
-استفاده بهينه از برنامه هاي متنوع آموزشي علمي و سرگرمي صدا و سيما
-برنامه ريزي جهت پياده روي، دوچرخه سواري و استفاده از پارك ها و برنامه هاي فرهنگسراها
-آماده سازي و فراهم نمودن زمينه هاي لازم براي كار، اشتغال و كمك در تشكيل خانواده و مقدمات امر مقدس ازدواج براي جوانان
-همكلاسي هاي ناباب فرزندانمان را در محل تحصيل به اولياي مدارس معرفي كرده و فرزندانمان را نيز از آنها دور كنيم.
-عوامل توزيع فيلم و بلوتوث هاي غيراخلاقي و غيرانساني را به عوامل انتظامي گزارش دهيم.
-در خانواده پدر و مادر، در رعايت شئونات اخلاقي و انجام واجبات و ترك محرمات پيشقدم باشند.
-در صورت بروز مشكلات روحي و رواني از مشاوران و پزشكان كمك بگيريم.
-با فرزندان خود صميمي باشيم و آنها را در رشد و تعالي و پيشرفت كمك نمائيم.
-هرچند وقت يكبار با حضور فرزندانمان از آنها بخواهيم كه محتواي تلفن همراه، فايل هاي رايانه اي، سي دي هاي فيلم و بازي را براي ما نشان داده و توضيح دهند.
م- همداني

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14