(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 9 ارديبهشت 1389- شماره 19632
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شعله اشك
تشكيل جبهه مشترك نظامي در خليج فارس پيشنهاد ايران به كشورهاي منطقه
برگزاري پنجمين جشنواره حكمت مطهر با بهره مندي از ديدگاه شهيد مطهري
هاشمي رفسنجاني: كارگران خود را وقف نظام اسلامي كرده اند
هيئت نظارت كجاست؟!
در پيامي رئيس جمهور انتخاب مجدد عمر البشير را تبريك گفت
جامعه شيعي ، مهد علم و عقل
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس :معصومي نژاد به زودي آزاد مي شود
دومين همايش بين المللي زنان مسلمان انديشمند به كار خود پايان داد
عضو مجلس قانونگذاري آمريكا: ايران هرگز به دنبال توليد سلاح هسته اي نبوده است
راه اندازي سايت اعتراض به تهديد اتمي اوباما
روزنامه كامرسانت: بايد از نتيجه سي ساله تحريم ايران درس عبرت گرفت
ژنرال ارشد آمريكايي با رد گزارش پنتاگون: ايران هيچ گونه حضور نظامي در ونزوئلا ندارد
براي تشرف به عمره اولويت هاي 71 تا 100 بانك ملت به دفاتر زيارتي مراجعه كنند



شعله اشك

به دشت خاطرم غوغاست امشب
شبي چون شام عاشوراست امشب
دوبيتي هاي من از شعله اشك
چو بيت حضرت زهراست امشب
بيا! تا از غم مولا بگرييم
چنان شبهاي عاشورا بگرييم
بيا در بيت الاحزان دل خويش
هميشه با دل زهرا بگرييم!
ابوالفضل فيروزي

 



سردار جزايري خبر داد
تشكيل جبهه مشترك نظامي در خليج فارس پيشنهاد ايران به كشورهاي منطقه

معاون رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح بر ضرورت شكل گيري هر چه سريع تر يك اراده فراگير و جبهه مشترك بين كشورهاي خليج فارس را يادآور شد.
سردار سيد مسعود جزايري معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح به مناسبت فرا رسيدن دهم ارديبهشت، روز ملي خليج فارس، با اشاره به اينكه مداخله و حضور قدرت هاي خارجي در عرصه مسائل امنيتي منطقه همواره موجبات ناامني خليج فارس را فراهم ساخته است، افزود: با فروپاشي نظام دو قطبي و تلاش آمريكايي ها و غربي ها در ايجاد نظم جهاني و در حقيقت ايجاد دهكده اي با كدخدايي آمريكا نگاه ويژه به خليج فارس و گلوگاه انرژي جهان، محور توجه محافل راهبردي و استراتژيست هاي غربي - صهيونيستي قرار گرفته است و وقوع بيش از 5 جنگ مهم در طول دو دهه گذشته جنگ با افغانستان، اشغال عراق، جنگ خليج فارس، اشغال كويت، جنگ رژيم صهيونيستي با حزب الله لبنان و تجاوز به غزه همگي بيانگر اهميت خليج فارس و منطقه خاورميانه است.
رئيس ستاد تبليغات دفاعي كشور با طرح اين سوال كه چرا امروز قدرت هاي شيطاني چون آمريكا در عراق و افغانستان زمين گير شده اند و در باتلاق خود ساخته گرفتار آمده اند، گفت: آنان به هيچ وجه درك درستي از فرهنگ و ويژگي هاي ژئواكونوميك و ژئواستراتژيك منطقه ندارند و نارسايي هاي تحليل در اين زمينه به عاملي تبديل شده است كه همواره سياست هاي آنها در منطقه با چالش هاي جدي و موانع سخت مواجه است.
وي با اشاره به توهماتي كه برخي از شيخ نشين هاي منطقه كه تحت تاثير جوسازي ها و اتهامات واهي به ويژه پروژه ايران هراسي آمريكا رژيم صهيونيستي و برخي قدرت هاي ديگر، جمهوري اسلامي را تهديدي براي امنيت منطقه تلقي مي كنند، تصريح كرد: منشا ناامني و بحران امنيتي در منطقه به ويژه خليج فارس، مداخله و حضور نيروهاي بيگانه و سلطه گر است و بهتر است هر چه زودتر اراده اي فراگير و جبهه اي مشترك منطقه اي با مشاركت كليه كشورهاي حاشيه خليج فارس شكل گيرد و با خلع يد از قدرت هاي فرامنطقه اي خود به رتق و فتق امور در اين منطقه حساس و حياتي بيانديشند.
جزايري در ادامه اظهار داشت: در صورت اجماع منطقه اي براي تامين امنيت و خروج نيروهاي بيگانه از خليج فارس و نقاط پيراموني آن قدرت هژموني منطقه مورد نظر آمريكا كه هم اكنون شكاف برداشته است با شكست كامل مواجه خواهد شد و كشورهاي گرفتار سلطه آمريكا براي هميشه از شر اين شرور نجات خواهند يافت.
وي با تاكيد بر موقعيت راهبردي منطقه خليج فارس و ضرورت توجه جامعه بين الملل و نيز قدرت هاي استكباري به مقوله امنيت پايدار و پرهيز از فراهم سازي هر نوع بستري كه بتواند اين امنيت را به مخاطره بياندازد به تبعات بروز بحران جدي و وقوع جنگ در خليج فارس اشاره كرد و گفت: بخش اعظمي از نفت و گاز جهان از خليج فارس تامين مي شود و انديشمندان به اين مسئله كه ماجراجويي ها و سياست هاي استكباري و سلطه خواهان اگر روزي منجر به قطع انتقال انرژي به دنيا شود بيانديشند.
سردار جزايري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برخي سناريوهاي نوشته شده در محافل آمريكايي - صهيونيستي كه متاسفانه بعضا در جلسات و مجامع منطقه اي تعدادي از كشورهاي همسايه مورد توجه قرار گرفته و تماميت سرزمين ايران را مورد توجه قرار مي دهد تصريح كرد: بهتر است دولت هاي مزبور بيش از هر چيز به تقويت زمينه هاي برقراري امنيت پايدار و فراگير در خليج فارس و خاورميانه بيانديشد و فرصت ها و ظرفيت هاي مناسب موجود را كه مي توان با عقلانيت و واقع گرايي به تعميق برادري و همكاري هاي منطقه اي و در راستاي توانمندسازي جهان اسلام پيش برد و تحت القائات دشمنان اسلام هزينه نكنند.

 



معاون فرهنگي نهاد رهبري در دانشگاه ها خبر داد
برگزاري پنجمين جشنواره حكمت مطهر با بهره مندي از ديدگاه شهيد مطهري

معاون فرهنگي نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه ها گفت :پنجمين جشنواره حكمت مطهر با نگاه ويژه شهيد مطهري به علوم انساني با رويكرد نقد علوم انساني، روز شنبه 11 ارديبهشت جاري برگزار مي شود.
حجت الاسلام رنجبران ديروز در نشست خبري پيرامون تشريح برنامه هاي پنجمين جشنواره حكمت مطهربا اعلام اينكه اين دوره از جشنواره با نگاه ويژه شهيد مطهري به علوم انساني با رويكرد نقد علوم انساني برگزار مي شود گفت:اين جشنواره با حضور شخصيت هاي فرهنگي دانشگاه ها در دانشگاه علوم پزشكي تهران و در تاريخ شنبه 11 ارديبهشت جاري برگزار مي شود.
وي خاطر نشان كرد:اين جشنواره در بخش هاي كتابخواني،تحقيق، مقاله، پژوهش و پايان نامه و با حضور 60 درصدي بانوان برگزار مي شود.
رنجبران چاپ و انتشار 4 جلد كتاب از بخش هاي مختلف اين جشنواره ،تجليل از 35 نفراز برگزيدگان و 5 نفر به عنوان برگزيده جايزه مطهررا از برنامه هاي اين جشنواره اعلام كرد.
رنجبران با اشاره به تلاش هاي استاد مطهري در تبيين علوم انساني با جهان بيني اسلامي و سخنان استاد شهيد در ارتباط با نقد بنيان هاي فكري غرب، گفت: نقد علوم انساني و ايجاد كرسي هاي آزادانديشي براي بيان نظريات مختلف در اين حوزه، گام نخستي است كه همه اساتيد دانشگاهي و دانشجويان بايد در آن پيش قدم باشند چرا كه شهيد مطهري در دوران خود بسيار به اين موضوع توجه داشت .
وي با بيان اينكه انديشه هاي شهيد مطهري در زمينه به وجود آمدن انقلاب اسلامي بسيار مفيد و موثر بود، عنوان كرد: تداوم انقلاب اسلامي بايد با پرداختن به انديشه هاي شهيد مطهري در دو بخش مواجهه شهيد با انديشه هاي غربي خصوصا در حوزه علوم انساني و تعريف نقشه جامع اسلامي در علوم انساني صورت گيرد.
معاون فرهنگي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با اشاره به هدف ترويجي اين جشنواره و معاونت فرهنگي نهاد، اظهار كرد: در اين جشنواره به دنبال ترويج فرهنگ مطالعه كتب شهيد مطهري و ايجاد مبناي فكري و تداوم آن هستيم.
وي در خصوص ايجاد كرسي هاي آزادانديشي، عنوان كرد: كميته ويژه اي براي اين كرسي ها در نهاد در نظر گرفته و آيين نامه اي جهت ايجاد اين كرسي ها در سطح دانشگاه تدوين شد كه هم اكنون در دسترس تمامي دانشگاه هاست.
رنجبران با اشاره به برنامه هاي در نظر گرفته شده براي برگزاري يكصد كرسي آزاد انديشي، اظهار كرد: تعداد زيادي از اين كرسي ها در حال برگزاري است و تحرك ويژه اي در اين كرسي ها اتفاق افتاده است واين مساله بايد به يك فرهنگ اصلي در بين نخبگان تبديل شود.
وي با اشاره به جشنواره كرسي هاي آزادانديشي كه در اسفند ماه امسال برگزار مي شود، ابراز اميدواري كرد: در اين جشنواره بهترين متد براي كرسي هاي آزادانديشي ارايه مي شود.
وي با اشاره به نامگذاري سالروز ولادت امام رضا (ع) به نام روز «آزادانديشي در دانشگاه ها»، عنوان كرد: در آخرين جلسه شوراي هماهنگي فعاليت هاي قرآني كه جزو شوراهاي اقماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي محسوب مي شود، نامگذاري سالروز ولادت امام رضا (ع) به روز آزادانديشي در دانشگاه ها تصويب شد كه مصوبه آن براي دانشگاه هاي سراسر كشور لازم الاجراست.

 



هاشمي رفسنجاني: كارگران خود را وقف نظام اسلامي كرده اند

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اعلام كرد كه قشر كارگر جامعه همواره با هوشياري و فداكاري ازافتادن در دام گروه هاي چپ گرا پرهيز و خود را وقف نظام اسلامي كرده اند.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، اكبر هاشمي رفسنجاني در ديدار دبيركل خانه كارگر و جمعي از نمايندگان تشكل هاي كارگري سراسر كشور، تاريخ سياسي و اجتماعي ايران را سرشار از تلاش و فداكاري قشر كارگر خواند و با اشاره به هوشياري، ايمان، وفا، قناعت و سخت كوشي اين قشر عزيز گفت: كارگران قشري از جامعه هستند كه هيچ كس نمي تواند ادعا كند مزاحم اقشار ديگر هستند و برعكس حقوق حقه شان در اغلب مواقع جبران نشده است.
وي نقش بزرگ كارگران در تمام شئون زندگي سياسي، اقتصادي و اجتماعي كشور را يادآور شد و تصريح كرد: پيش و پس از انقلاب اسلامي كارگران جزو بهترين، فعال ترين و موثرترين اقشار جامعه بودند و انقلاب با حركت تمام كننده كارگران در قالب اعتصابات به پيروزي رسيد.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه كارگران همواره در خدمت انقلاب و آرمان هاي نظام اسلامي آن بوده اند، گفت: در سال هاي ابتدايي پس از پيروزي انقلاب كه گروه هاي چپ فعاليت گسترده با شعارهاي كارگرپسند داشتند، كارگران با هوشياري و وفاداري از افتادن در دام آنها پرهيز و خود را وقف نظام اسلامي كردند.

 



هيئت نظارت كجاست؟!

سعيد سجادي
برخي از افراد گويي در اين ديار زندگي نمي كنند، انگار از سال 1342 تا سال 1357 مردم تحت رهبري بزرگ تاريخ سازي همچون حضرت امام(ره) با تقديم جان هاي تابناك خويش نظام جمهوري اسلامي را به وجود نياورده اند و براي حفظ اين انقلاب و آب و خاك هزاران ستاره تابناك در برابر شب ديجور اشغالگر، بر آسمان شهادت جاودانه نشده اند. گاهي اوقات مي انديشم شايد دلارهاي آمريكايي و يا جوايز متعدد بنيادهاي به ظاهر بشردوستانه آنها را به برج عاج نشيني عادت داده است تا سوار بر خودروهاي گران قيمت و جدا از مردم كوچه و بازار با مجوزهاي دولتي طرح ترافيك در سطح شهر بگردند و ندانند در دل اين مردم چه مي گذرد. رسانه ملي را هم كه به زعم خود تحريم كرده اند اساسا به عنوان طرف مصاحبه و به صور گونه گون وظيفه كارچاق كني رسانه هاي ماهواره اي را بر عهده دارند.
حقير در اوايل كار از سر خوش بيني مي پنداشت كه برخي از خبط و خطاهاي اين افراد- كه برخي از آنها متاسفانه با عنوان نخبه گرايي نشريه تخصصي در زمينه سينما و فيلم هم منتشر مي سازند- ممكن است از سر ناآگاهي باشد. اما تجربه هاي مكرر و فرمايش رهبر فرزانه انقلاب اسلامي كه بهترين و درست ترين نام را بر اين جريان ضد فرهنگي نهادند- ناتوي فرهنگي- حجت را بر نگارنده تمام كرد كه افراد اين جريان عملا در برابر برخي تذكرها، نه تنها به اصلاح كارنامه خويش نمي پردازند كه عملا عناد پيشه كرده و با قلم هاي مسموم خود به جوانان علاقه مند به سينما، نشاني هاي عوضي مي دهند و از انواع و اقسام آگهي هاي دولتي نيز در مجله خود برخوردار بوده اند.
في المثل از اين آقايان و خانم هاي متاسفانه غيرمحترم، كيست كه نداند سازندگان فيلم هاي مستهجني نظير «نصرت كريمي ها» اساسا با حمايت مالي رژيم پهلوي دوم با هدف نفي و تمسخر احكام نوراني دين مبين اسلام، توسط جريان بهائيت(مهدي ميثاقيه) از عروسك سازي و عروسك گرداني به وادي سينما قدم نهاده اند. حضوري كه با توليد فيلم هاي ضد ديني و مستهجني همچون «محلل»، «درشكه چي»، «تخت خواب سه نفره»، «خانه خراب» و....... پيامدهايي همچون مقالات تند و روشنگر استاد شهيد مطهري و ساير روحانيت مبارز را درپي داشت.
اين جريان فرهنگي علي رغم تذكرات متعدد شفاهي، كتبي و... باز هم بي پروا به هر بهانه به تجليل از «محلل ساز» و بويژه اين فيلم مي پردازند. حتي اگر اين بهانه فوت يكي از بازيگران قديمي سينماي فارسي باشد.
بدين سان نويسنده به اينگونه تحليل و تجليل از اين فيلم مي پرازد:
«در ]فيلم[... سكانسي است... در حوض خانه مشغول آب تني است كه متوجه مي شود پسرش با دختر محبوبش دارند از خانه فرار مي كنند، چون فرصت لباس پوشيدن ندارند، چادري به دور تنش مي پيچد و با چادر در حالي كه سر و تن برهنه اش معلوم است... در خيابان ها مي دود.»(1)
و يا:
«ما ]در[ صحنه عقدكنان محلل كه سر سفره عقد مي نشيند و با جاري شدن خطبه، لبخندي از روي بد نيتي تحويل نصرت كريمي ]مي دهد[ كه گوشت را به گربه سپرده...»(2)
و بسياري از الفاظ ركيك ديگر كه حقير از بازگويي دوباره آن شرم دارد.
در اين ميان دلم براي مخاطبان جواني مي سوزد كه با خواندن اين شرح كشاف به دنبال فيلم هاي مستهجني همچون «بابا خال دار»، «محلل»، «علي كنكوري» و... مي افتند و در نهايت نام آنها را به عنوان شاهكارهاي سينماي ايران به ياد مي سپارند.
براستي آيا هنگام آن نرسيده است كه پس از اين همه خيانت فرهنگي سردمداران اين جريان سينمايي نگاهي از سر تامل به كارنامه سياه آنها افكنده شود؟!
آخر آدم اين درد را كجا فرياد كند كه همين جماعت براي «محلل ساز» در يكي از خانه هاي مجلل شهر مراسم نكوداشت به راه انداخته اند. آنگاه همسر دوم و جوانسال خواننده پيشكسوت در مصاحبه با نشريه موسيقي قرن 21 بگويد: «آشنايي من و استاد در شب بزرگداشت استاد نصرت كريمي اتفاق افتاد.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 و 2- ماهنامه فيلم، شماره 409مورخه ارديبهشت 1389 ص .18

 



در پيامي رئيس جمهور انتخاب مجدد عمر البشير را تبريك گفت

احمدي نژاد در پيامي انتخاب مجدد «عمر حسن احمد البشير » به رياست جمهوري سودان را به دولت و ملت اين كشور تبريك گفت.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران در پيامي انتخاب مجدد «عمر حسن احمد البشير » به رياست جمهوري سودان را به دولت و ملت اين كشور تبريك گفت و اظهار اميدواري كرد با مساعي مشترك مسئولان ايران و سودان، فصل جديدي در گسترش همكاري هاي دوجانبه و بين المللي در راستاي تامين منافع مشترك و تحقق صلح و عدالت در جهان گشوده شود.
متن كامل پيام به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
برادر گرامي، جناب آقاي عمر حسن احمد البشير
رئيس جمهوري سودان
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
صميمانه ترين تبريكات خود، دولت و ملت بزرگ جمهوري اسلامي ايران را به مناسبت انتخاب مجدد جناب عالي به عنوان رئيس جمهوري سودان ابراز مي دارم. اطمينان دارم با عنايت به پيوندهاي عميق دوستي دو ملت، اعلام حسن انتخاب ملت عزيز سودان و اراده عالي و مساعي مشترك مسئولان دو كشور، فصل جديدي در گسترش همكاري هاي دوجانبه و بين المللي در راستاي تامين منافع مشترك و تحقق صلح و عدالت در جهان گشوده خواهد شد.
از خداوند متعال، استمرار موفقيت و سلامتي جناب عالي و عزت و سعادت ملت برادر سودان را مسالت دارم.
محمود احمدي نژاد
رئيس جمهوري اسلامي ايران

 



جامعه شيعي ، مهد علم و عقل

بيانات نوراني وجود مبارك فاطمه زهرا (س) در آن مسجد، در حالي ايراد شد كه حضرت در حال كسالت و بيماري بعد از آن حادثه تلخ، بود. بسياري از معارف عميق نهج البلاغه كه از وجود مبارك امير المؤمنين (ع) بعد از 25 سال به ظهور رسيد و همگان شنيدند؛ قبل از 25 سال در همان اوائل رحلت پيامبر (ص) در خطبه نوراني صديقه كبري آمده است كه فرمود: خداي سبحان عالم را آفريد، لا م ن ش يء(1)؛ نه م ن ش يء خلق كرد، تا قدمت مادّه لازم بيايد؛ نه م ن لا ش يء خلق كرد تا مبدأ قابلي عدم لازم بيايد؛ كه هر دو محال است. فرمود: لا م ن ش يء خلق كرده است؛ نه م ن العدم است، نه م ن الوجود ! چون نقيض م ن الش يء، لا م ن ش يء است، نه م ن لا ش يء !!
اين هم كه ما داريم اينجا ترجمه مي كنيم؛ مطلبي نيست كه مثلاً با 2 روز يا 1 ماه درس دادن و درس گفتن، اين جمله روشن بشود !! ولي اجمالاً اين است كه اين همه خضوعي كه اهل بيت در برابر زهراي مرضيه دارند،به خاطر اين است !
« مصحف فاطميه »، منبع علوم بي شمار
اهل بيت عصمت و طهارت (ع)
وقتي از وجود مبارك حضرت امام صادق (ع) سئوال مي كنند: منشأ علوم شما چيست، شما اين همه معارف را از كجا داريد؛ فرمودند:از قرآن و وحي و الهام الهي و مصحف مادرمان فاطمه است! ما علوم مان را از اينجا داريم، اين علم غيب ما از آنجاست. براي اينكه بعد از رحلت جدّمان، وجود مبارك پيامبر (ص)؛ فرشته وحي يعني جبرئيل (ع) ،طبق نقل مرحوم كليني ودر بعضي از روايات ملائكه؛ اينها به حضور وجود مبارك صديقه كبري (س) مشرّف مي شدند و معارف الهي را عرضه مي كردند. وجود مبارك صديقه كبري اينها را املاء مي فرمود و وجود مبارك امير المؤمنين (ع) اينها را مي نوشت وآن شد « مصحف فاطمه ».
مقام بلند علمي و معنوي حضرت زهرا (س)
اين جمله ها نظير كفايه و مكاسب نيست كه با 1 سال و 2 سال درس، كسي قاعده لا تعاد را بگويد، كسي بفهمد؛ اينطور نيست ! حواستان جمع باشد. اين جمله ها حدأقل يك چند سال درس فلسفه و كلام مي خواهد تا آدم بفهمد فرق ( لا م ن ش يء ) و ( م ن لا ش يء ) چيست، نقيض « م ن ش يء »، ( م ن لا ش يء ) است يا ( لا م ن ش يء ) ! امّا اينها را صديقه كبري همين طوري علناً نفس نفس زنان براي اينكه آن حادثه تلخ كه پيش آمد، بعد از آن كه بين در و ديوار چه فشاري ديد؛ از همان حال آمد در مسجد و اين جمله ها را فرمود !و اين كه مي بينيد همه در پيشگاه صديقه كبري خاضعند، براي اين است. آنگاه مراحل عاطفي شان، مراحل حجاب شان، مراحل عفّت شان؛ اينها جزء فضائل درجه 100 و 90 اينهاست !! آن درجه اوّل و دوّمش چيز ديگر است.
مگر جبرئيل براي هر كسي مي آيد ؟ اين را مرحوم كليني (رض) نقل كرده است. مرحوم ميرداماد در بخشي از شرح بر اصول كافي آن جمله ها را ذكر مي كند كه چه جور اين مشكل را صديقه كبري حل كرده است و بعدها در سخنان نوراني امير المؤمنين آمده است كه نقيض م ن ش يء؛ لا م ن ش يء است، نه م ن لا ش يء؛ تنها اينجور نيست كه انسان براي آن در و ديوار آسيب ديده، مثلاً گريه بكند ! گريه براي آن است كه: نگذاشتند اينها كه معدن علم و حكمت و معرفت و جهان بيني بودند، روي كار بيايند و جامعه، جامعه علم بشود ! هر چه ما مي كشيم، براي اين است كه 1400 سال به اين وضع نگه داشتند!
جامعه شيعي، مهد ( علم ) و ( عقل )
و گرنه جامعه شيعه، جامعه قرآن و عترت؛ جامعه علم است و عقل. جامعه علم و عقل را به خوبي مي شود اداره كرد. امّا وقتي شما مي بينيد به زحمت بايد يك عدّه را به معروف وادار كرد و يك عدّه را از منكر باز داشت؛ براي اين است كه نگذاشتند آن معارف الهي ظهور كند ! اگر آن صحنه، صحنه اي بود كه غدير حكومت مي كرد، نه سقيفه؛ ديگر جريان كربلا ظهور نمي كرد. مرحوم صدرالمتألّهين يك رساله اي دارد، در آن رساله 3 اصل مي گويد: قت ل الحسين بن عليّ بن أبيطالب (ع) يوم السّق يف ه. ملاصدرا مي گويد: حسين بن علي را روز سقيفه شهيد كردند، براي اينكه آنجا باعث شد !! اگر آنجا حكم غدير حكومت مي كرد و سقيفه حاكم نمي شد ديگر كربلائي به پا نمي شد ! بنابراين تمام اين ناله ها و دردها و اشك ها براي محروميّت جامعه از آن مقامات نوراني است.
علّت نامگذاري حضرت فاطمه (س) به لقب شريف « زهرا »
علت اينكه به صديقه كبري (س) گفتند: زهرا، براي اينكه در محراب عبادت كه مي ايستاد؛ فرشتگان از محراب او نور مي گرفتند، همانطوري كه اهل زمين از ستاره هاي آسمان نور مي گيرند. اما چرا گفتند: « زهرا» ؟ اين، مؤنث ازهر است، يعني تابناك. براي اينكه حضرت وقتي وارد محراب عبادت مي شد؛ فرشته ها كه باطن را مي ديدند، مي ديدند اينجا متلألا و نوراني است. براي فرشته ها نور از زمين مي رسد.
صعود اعمال خالص از طرف بنده به پيشگاه خدا
عامل رسيدن بهترين مصلحت ها به سوي بنده
آنگاه خود صديقه كبري مي فرمود: من اصعد لي الله خال ص عمل ه اهبط الله ل يه افضل مصلحت ه (2)، اين مضمون يكي از سخنان نوراني آن حضرت است. فرمود: اگر از طرف بنده،عمل خالص به طرف خداي سبحان صعود كند، چون: ل يه يصعد الكل م الطّي ب و العمل الصّال ح يرفعه (3)، اگر از طرف بنده عمل خالص صعود كند، ذات أقدس له بهترين و شريف ترين مصلحت شخص را به او مي رساند. ما مصلحتمان را پيش خدا بايد جستجو كنيم، نه پيش تشخيص خودمان ! اگر ما موحدانه در پيشگاه خداي سبحان مطيع باشيم؛ هم مصلحت كشورمان، هم مصلحت دولت مان، هم مصلحت ملّت مان مي رسد.
در همان خطبه نوراني كه در مسجد ايراد كرد، فرمود: خداي سبحان امامت را نظام ملّت قرار داد، طاعت ما را باعث نظم جامعه قرار داد؛ يعني اطاعت از خاندان ما را و عدل را براي تنسيق امور مملكت قرار داد(4)؛ همه اين معارف كه بخشي به قضاء بر مي گردد، بخشي به اجراء بر مي گردد، بخشي به تقنين بر مي گردد و مربوط به كشورداري است؛ در سخنان نوراني صديقه كبري هست...
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق به مناسبت ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در ديدار
با جمعي از طلاب، دانشجويان و فرماندهان نيروي دريائي سپاه
قم ؛ 10 / 3 / 1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الحتجاج / 1 / 98 (2) بحار الأنوار / 67 / 249 و 250
(3) فاطر / 10 (4) ر. ك: الحتجاج / 1 / 99
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 



عضو كميسيون امنيت ملي مجلس :معصومي نژاد به زودي آزاد مي شود

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: حميد معصومي نژاد خبرنگار واحد مركزي خبر صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران كه چندي قبل در ايتاليا زنداني شده به زودي آزاد مي شود.
محمدمهدي شهرياري ديروز در گفت وگو با فارس در با تاكيد بر اينكه موضوع معصومي نژاد سياسي است، اظهار داشت: پيشرفت هايي كه كشورمان در بخش انرژي هسته اي و غني سازي به دست آورده است، موجب شد تا غربي ها به دنبال اهداف سياسي، پاپوش و حاشيه سازي باشند.
نماينده مردم شهرستان هاي بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: در اين ارتباط دولت ايتاليا با دستگيري خبرنگار واحد مركزي خبر در رم، درصدد فرافكني در زمينه پيشرفت هاي هسته اي و تسليحاتي كشورمان بود.
وي با بيان اينكه اخيرا سفير ايتاليا به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس احضار شد، گفت: در اين راستا متن اعتراضي از سوي اعضاي كميسيون آماده و خواستار آزادي سريع و بي قيد و شرط خبرنگار ايراني شدند.
شهرياري افزود: مجلس هم نسبت به اين قضيه حساس بوده و پيگيري هاي لازم را دارد.
وي خاطرنشان كرد: وزير امور خارجه نيز به صورت جدي پيگير موضوع است، علاوه بر آنكه وكيل نيز گرفته شده و آقاي متكي وزير امور حارجه كشورمان چند نوبت با معصومي نژاد تلفني صحبت كرده است.

 



دومين همايش بين المللي زنان مسلمان انديشمند به كار خود پايان داد

دومين همايش بين المللي زنان مسلمان انديشمند كه از پنجم ارديبهشت ماه با حضور 20زن فرهيخته از19كشور جهان آغاز شده بود، به كار خود پايان داد.
به گزارش ايرنا، در اين همايش كه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با عنوان زن، خانواده و تمدن اسلامي برگزار شد نقش محوري رسانه مورد تاكيد قرار گرفت.
برگزاري 12كارگاه تخصصي و ارايه 20مقاله خارجي و هفت مقاله داخلي از برنامه هاي اجرايي اين همايش بود.
دبير دومين همايش بين المللي زنان مسلمان انديشمند دراين همايش با ارايه گزارش نهايي گفت: نقش رسانه و ماهواره در تربيت فرزندان، ضعف نگرش طراحان رسانه ها، تلاش رسانه هاي غربي براي ايجاد فرهنگ مصرف گرايي در كشورهاي مسلمان از مهمترين محورهاي اين همايش بود.
صديقه حجازي افزود: نزديك كردن فرزندان به فضاي مساجد و استفاده از ظرفيت اين فضاها براي تربيت فرزندان در عدم تاثير پذيري نوجوانان و جوانان از برنامه هاي نامناسب رسانه هاي غربي، بسيار موثر است.
غلامعلي حداد عادل رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، اعظم السادات فرحي همسر رييس جمهوري، مهدي مصطفوي مشاور رييس جمهوري و رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و لاله افتخاري نماينده مجلس شوراي اسلامي از سخنرانان بودند.
درپايان اين همايش بيانيه اي قرائت شد كه بر حضور بيشتر مسلمانان در عرصه رسانه و نقش تاثير گذار زن در جلوگيري از تغيير فرهنگ خانواده در الگوگيري اعضاي خانواده از رسانه هاي غربي و صهيونيسم، تاكيد شده است

 



عضو مجلس قانونگذاري آمريكا: ايران هرگز به دنبال توليد سلاح هسته اي نبوده است

يك عضو مجلس قانونگذاري آمريكا با اشاره به اين كه ايران معاهده ان .پي.تي را پذيرفته است تاكيد كرد كه اين كشور هيچ گاه به دنبال نقض تعهدات بين المللي خود نبوده است.
«ران پائول» در مقاله اي كه در پايگاه اطلاع رساني جنبش عدالت جهاني مالزي، منتشر شده مي افزايد: با توجه به اطلاعات جامع موجود در سازمان اطلاعات آمريكا (سيا) ايران هرگز به دنبال توليد سلاح هسته اي نبوده است.
اين عضو كنگره آمريكا در ادامه با اعلام مخالفت خود با تحريم ايران، مي نويسد: از همه همكاران در كنگره مي خواهم كه از اين مسير كه يك حركت بحران زا و غيرضروري است، بازگردند.
پائول در ادامه ضمن تشريح دروغ پردازي هاي مقامات آمريكايي در زمينه خطرات نظامي ايران براي غرب مي افزايد: من از همكارانم سؤال مي كنم كه آيا تحريم هاي عراق كه در آن زمان براي ايجاد جنگ فشار مي آوردند، راضي كننده بود؟ من از همكاران مي خواهم كه در سخت ترين شرايط از تحريم ايران كه امري غيرضروري است، اجتناب كنند.
اين اظهارات در حالي مطرح مي شود كه براساس راي گيري كه هفته گذشته در مجلس نمايندگان آمريكا صورت گرفت با چهارصد و سه راي موافق در قبال يازده راي مخالف اعضا بر نشست مشترك شماري از نمايندگان با همتايان خود در مجلس سنا به منظور اعمال تحريم هاي يك جانبه عليه ايران به توافق دست يافتند.
در همين رابطه 17عضو كنگره آمريكا نامه اي براي دانشگاه هاروارد ارسال و خواستار خروج سرمايه اش از بخش انرژي در ايران شدند.
پايگاه اينترنتي (gta) در اين باره گزارش داد: 17عضو كنگره آمريكا در نامه اي مورخ 23آوريل كه براي دانشگاه هاروارد ارسال شده است نوشته اند: ما به عنوان فارغ التحصيلان دانشگاه هاروارد و اعضاي كنگره آمريكا، از درخواست بخش دانشجويي كه خروج سرمايه هاروارد از شركت هايي را خواستار است كه با بخش انرژي ايران تجارت مي كنند، حمايت مي كنيم.

 



راه اندازي سايت اعتراض به تهديد اتمي اوباما

كانون جامعه دانشگاهيان ايران اسلامي در اعتراض به تهديد اتمي اوباما سايت جمع آوري امضا براي ارسال نامه اعتراضي به دبيركل سازمان ملل راه اندازي كردند.
به گزارش ايرنا، اين پايگاه اينترنتي «كمپين معترضين به تهديد هسته اي اوباما» نام دارد و از مردم خواسته شده است تا با مراجعه به سايت wwwir-uniir نامه مذكور را امضا كنند. در اين نامه كه خطاب به «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل متحد نوشته شده، آمده است: صلح و امنيت آرمان هاي اساسي بشريت اند، آرمان هايي كه ملل متحد مي كوشد در عرصه بين المللي تحقق بخشد.
برخلاف اين پيشينه، در ششم آوريل0201، دولت آمريكا سند بررسي مواضع هسته اي خود را منتشر كرد، كه حاوي اتهامات بي اساس عليه برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران است. به دنبال انتشار اين سند، رئيس جمهور و وزراي امور خارجه و دفاع آمريكا، برپايه اين پيش فرض سراسر غلط كه ايران به دنبال تسليحات هسته اي است و ان پي تي را نقض كرده است، اظهارات جنگ افروزانه اي را مطرح كردند كه در تضاد كامل با روح منشور و ان پي تي مي باشد. اين اظهارات غيرمسئولانه نقض فاحش تعهدات ايالات متحده، براساس حقوق بين الملل، به ويژه بند 4 ماده 2 و نيز ماده 93منشور ملل متحد و قطعنامه 498 شوراي امنيت است. دانشگاهيان در پايان نامه خود خطاب به «بان كي مون» تصريح كرده اند: ما به عنوان اعضاي جامعه دانشگاهيان ايران، ضمن محكوم كردن اين روندها، خواستار اقدامات جدي و سازنده جنابعالي براي مخالفت صريح با تهديد به استفاده از تسليحات هسته اي و طرد آن هستيم.

 



روزنامه كامرسانت: بايد از نتيجه سي ساله تحريم ايران درس عبرت گرفت

يك روزنامه روسي با اشاره به تلاش برخي كشورهاي غربي براي اعمال دور جديدي از تحريم ها عليه ايران نوشت: غرب بايد از سي سال تحريم عليه اين كشور درس عبرت بگيرد.
روزنامه كامرسانت در اين باره مي نويسد: تجربه هاي گذشته نشان داد كه تحريم ها بر عليه ايران موفقيتي ندارد در عوض موضع دولت ايران را مستحكم تر مي كند.
اين روزنامه مي نويسد: سه دهه تحريم ها بر عليه ايران بي تاثير بوده اند و باعث شده اند كه نظام ايران مشروع تر از قبل شود بنابراين بهتر است كه دولت آمريكا از طريق ديپلماسي مشكل هسته اي اين كشور را حل نمايد.
كامرسانت در خاتمه نوشت: با اين اقدام و حل اين موضوع از طريق مسالمت آميز مي توان گام منطقي براي بازگشت صلح به منطقه هميشه پرمخاطره خاورميانه برداشت.
روزنامه «فيگارو» فرانسه نيز در تحليلي به پيرامون تلاش ها براي تحريم ايران به نقل از كارشناسان نوشت: تحريم ايران برخلاف مقررات بين المللي است.
روزنامه انگليسي زبان آسيا تايمز هم در اين باره با اشاره به اينكه غرب با تحريم ايران خود را منزوي مي كند، نوشت: در حالي كه بيشتر كشورهاي جهان از حق ايران براي غني سازي اورانيوم دفاع مي كنند و با تحريم اين كشور نيز مخالفند دولت هاي غربي به ويژه آمريكا با اتخاذ معيارهاي دوگانه خود را منزوي مي كنند.

 



ژنرال ارشد آمريكايي با رد گزارش پنتاگون: ايران هيچ گونه حضور نظامي در ونزوئلا ندارد

يك ژنرال ارشد آمريكايي با تاكيد بر توسعه روابط ايران با ونزوئلا در حوزه هاي ديپلماتيك و اقتصادي تصريح كرد: ايران هيچگونه حضور نظامي در اين كشور آمريكاي جنوبي ندارد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، ژنرال «داگلاس فريزر» فرمانده نيروهاي نظامي جنوب آمريكا اظهار كرد كه ايران در حال توسعه روابط ديپلماتيكي و اقتصادي با ونزوئلا است اما هيچگونه حضور نظامي در اين كشور آمريكاي جنوبي ندارد. اظهارات وي پس از آن ايراد شد كه «هوگو چاوز» رئيس جمهوري ونزوئلا، اتهامات پنتاگون مبني بر آنكه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در كشور ونزوئلا مستقر شده است را تكذيب كرد.
چاوز، اتهامات اخير پنتاگون درباره حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در ونزوئلا را در يك مراسم نظامي، يك دروغ محض خواند. فريزر به دنبال اظهارات رئيس جمهوري ونزوئلا اعلام كرد: ما شاهد تعامل رو به رشد ايران با ونزوئلا هستيم. ايران حضور ديپلماتيكي و تجاري در ونزوئلا دارد اما ما شواهدي مبني بر حضور نظامي ايران در ونزوئلا مشاهده نكرده ايم. وي در ادامه افزود: هيچگونه نشانه اي كه حاكي از آن باشد كه ايران به ونزوئلا سلاح فرستاده است، وجود ندارد.

 



براي تشرف به عمره اولويت هاي 71 تا 100 بانك ملت به دفاتر زيارتي مراجعه كنند

سازمان حج و زيارت از تمامي دارندگان اولويت هاي 71 تا 100 بانك ملت كه براي تشرف به عمره، سپرده گذاري كرده اند خواست براي نام نويسي به دفاتر زيارتي مراجعه كنند.
به گزارش مهر، سازمان حج و زيارت اعلام كرد: پيش از اين اولويتهاي يك تا 70 براي نام نويسي در دفاتر زيارتي دعوت شده بودند اما عده اي مراجعه نكردند و ظرفيت كاروان ها تكميل نشد.
اولويتهاي تا 100 بايد حداكثر به مدت يك هفته به دفاتر زيارتي مراجعه و ظرفيتهاي خالي تا نيمه خرداد ماه را تكميل كنند.
بر اساس اين گزارش، چنانچه دارندگان اين اولويتها در مهلت تعيين شده مراجعه نكنند سازمان حج و زيارت فرصت تشرف را به اولويتهاي بعدي خواهد داد.
در حال حاضر اولويت هاي يك تا 100 بانك ملت مي توانند به دفاتر زيارتي اعلام شده در جرايد مراجعه و نوبت تشرف خود را مشخص كنند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14