(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 9 ارديبهشت 1389- شماره 19632
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر انقلاب: 30 سال است كارگران ايران به آمريكا تودهني مي زنند
سرلشكر ايزدي: حضور با صلابت مردم هر تهديدي را خواهد شكست
برداشت برگ سبز چاي از شمال كشور آغاز شد
چشم به راه سپيده
راهپيمايي خودجوش حافظان حجاب در تهران و شهرستان ها
طرح سنجش سراسري نوآموزان از اول تيرماه آغاز مي شود
پيكر پاك شهيد در پاوه تشييع شد
با انتقال دانشگاه هاي تهران به شهرستان ها وزارت علوم سياست تمركززدايي را اجرايي مي كند
نماينده جناح اقليت در مجلس: براي اجراي قانون هدفمند ي يارانه ها بايد به دولت كمك كرد
معاون عمراني استاندار خبر داد تصويب نهايي طرح ترافيكي هسته مركزي قم
12خردادماه خطبه حضرت زهرا(س) ثبت تاريخي مي شود
شكست اصلاح طلبان در انتخابات هيأت رئيسه شوراي شهر شيراز
امام جمعه موقت تهران: پيشرفت هاي كشور حاصل مديريت ولي فقيه است
با حضور وزير نيرو كار ساخت سد پلرود در رودسر آغاز شد
جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران: ايران 16 هزار نفر قرباني ترور دارد
اخبار ادبي و هنري



رهبر انقلاب: 30 سال است كارگران ايران به آمريكا تودهني مي زنند

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار هزاران نفر از كارگران سراسر كشور، پيشرفت را منوط به دو عنصر علم و توليد دانش بنيان دانستند و با اشاره به پيشرفتهاي خيره كننده و ظرفيتهاي فوق العاده انساني، طبيعي و علمي كشور، تاكيد كردند: جبران عقب ماندگي هاي تاريخي، نيازمند همت مضاعف و چند برابر، و حركت شتابان براي به فعليت در آوردن ظرفيت هاي بسيار بالاي كشور است و اين همت مضاعف هم با صحبت كردن و تمجيد و تعريف بوجود نمي آيد بلكه لازمه آن، ورود حقيقي به ميدان كار و ابتكار است.
در اين ديدار كه همزمان با هفته كارگر برگزار شد، رهبر انقلاب اسلامي در تبيين ديدگاه اسلام نسبت به قشر كارگر خاطرنشان كردند: برخلاف ديدگاه مادي كه كارگر را فقط يك ابزار مي داند، اسلام، كارگر را يك مجاهد في سبيل الله مي داند و براي كار و تلاش او هم ارزش و پاداش الهي قائل است.
حضرت آيت الله خامنه اي حفظ شأن و جايگاه كارگر در چارچوب ديدگاه اسلام را بسيار مهم خواندند و افزودند: قشر كارگر از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون امتحان بسيار خوبي داده كه دوران دفاع مقدس فقط يك نمونه آن است.
ايشان با اشاره به تلاش دشمنان از اول انقلاب براي استفاده از قشر كارگر و مسائل كارگري به عنوان اهرم فشار سياسي بر ضد نظام اسلامي، خاطرنشان كردند: اين موضوع در سي سال گذشته در دستور كار دشمنان نظام اسلامي قرار داشته است اما قشر كارگر نيز سي سال است كه اين طراحي را ناكام گذاشته اند.
رهبر انقلاب اسلامي ارتباط صميمي ميان كارگر و نظام اسلامي را ناشي از پايه مستحكم ايماني نظام دانستند و افزودند: بر همين اساس حركت مجموعه كشور در جهت توليد و با محوريت كارگر و توليدكنندگان پيش خواهد رفت و بدخواهان نخواهند توانست اخلالي در آن بوجود آورند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تاكيد بر اينكه پيشرفت مادي كشور بر دو پايه علم و توليد استوار است، خاطرنشان كردند: در دوران حكومت طواغيت در ايران، نه به علم اهميت داده مي شد و نه به توليد متكي بر علم، بنابراين ملت ايران براي سالهاي متمادي دچار عقب ماندگي شد و جبران اين فاصله نيازمند توجه بيش از پيش به علم و توليد است.
ايشان پيگيري موضوع علم در مراكز علمي و تحقيقاتي با استفاده از روشهاي نو و مدرن را بسيار با اهميت برشمردند و افزودند: به لطف خداوند پيشرفت علمي در كشور آغاز شده است اما سرعت اين حركت بايد دو چندان شود زيرا ما در اول راه هستيم.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به جايگاه بي بديل توليد دانش بنيان در عرصه هاي صنعت و كشاورزي تاكيد كردند: دست يابي به توليد دانش بنيان بوسيله كارگر و كارفرما محقق مي شود و مديريت اين موضوع نيز برعهده دولت است كه بايد سازماندهي مناسب آن را انجام دهد.
حضرت آيت الله خامنه اي اجراي كامل سياستهاي اصل 44 را در شكل گيري توليد دانش بنيان مهم ارزيابي و در عين حال خاطرنشان كردند: بايد بسيار مراقب بود كه اجراي سياستهاي اصل 44، زمينه ساز نفوذ قانون دان هاي قانون شكن، نشود.
ايشان در همين خصوص افزودند: افرادي با دور زدن قانون، برخي كارخانه ها را مي خرند و بعد هم با فروش تجهيزات و زمين آن به ميلياردها آلاف و الوف مي رسند و در نهايت كارگران كارخانه بيكار مي شوند، لذا همه مسئولان بايد مراقب باشند.
رهبر انقلاب اسلامي به رابطه كارگر و كارفرما هم اشاره و خاطرنشان كردند: در نظام اسلامي مبناي رابطه كارگر و كارفرما، التيام، همكاري و همسويي است و همه طراحان و سياست پردازان بايد در اين جهت حركت كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: ما نه همچون ديدگاه سوسياليستي كارفرما را مطرود، نه همچون ديدگاه سرمايه داري كارفرما را صاحب اختيار مي دانيم بلكه معتقديم با رابطه تعريف شده انساني و اسلامي، و همكاري اين دو عنصر شريف، پيشرفت كشور محقق خواهد شد.
ايشان پيشرفتهاي كنوني كشور را در مقايسه با دوران قبل از انقلاب، بسيار شگرف خواندند و با اشاره به صدور خدمات فني و مهندسي، جايگاه برجسته كشور در سدسازي و ساخت نيروگاه، و راه اندازي خطوط توليد در كشورهاي مختلف، تاكيد كردند: با وجود اين همه اين پيشرفتها، اما هنوز باجايگاهي كه در شان ايران و ميراث تاريخي ايران است، فاصله زياد داريم و بايد با همت مضاعف عقب ماندگي ها را جبران كنيم.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: همت مضاعف يعني همت براي رسيدن به قله و اين هدف نيز با حرف زدن و تمجيد كردن بدست نمي آيد بلكه نيازمند ورود حقيقي به ميدان كار و ابتكار است.
حضرت آيت الله خامنه اي با تاكيد بر اينكه ظرفيت كار و تلاش، و پيشرفت كشور بسيار بيشتر از ظرفيت كنوني است و بايد همت همه چند برابر شود، خاطرنشان كردند: ملت ايران همانند جوان با استعدادي است كه ظرفيتهاي فراواني دارد و اگر تلاش لازم را انجام دهد، قطعا به قله خواهد رسيد و به يك ستاره تبديل خواهد شد.
ايشان با تاكيد بر اينكه ملت ايران در سالهاي گذشته و در عمل، بخشي از توانايي ها و ظرفيت هاي خود را نشان داده است افزودند: دانشمندان ملت ايران در شرايط تحريم و بدون كمك هيچ كشوري، توانستند نسل دوم و سوم سانتريفيوژها را توليد و همه دارندگان صنعت هسته اي را مبهوت كنند. جوانان با استعداد ايراني در حوزه علوم زيستي توانستند از سلولهاي بنيادي، حيوان توليدي بوجود آورند و در رديف چند كشور معدود دارنده اين توانايي و فناوري قرار گيرند و فرزندان اين كشور با وجود سي سال تحريم، اكنون موشك هاي پيشرفته و ماهواره بر مي سازند.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: اين موارد بخشي از توانايي هاي ملت ايران است، بنابراين بايد از همه ظرفيت هاي انساني، علمي، و طبيعي كشور استفاده كرد كه لازمه به فعليت رساندن اين ظرفيتها، همت مضاعف است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به غيرقابل تحمل بودن پيشرفت ملت ايران براي استكبار افزودند: اين پيشرفتها خارج از قاعده قدرتهاي استكباري است و به همين دليل در مقابل ملت ايران صف آرايي و دشمني مي كنند اما همانگونه كه درسي سال گذشته نتوانسته اند كاري انجام دهند، قطعا بعد از اين هم هيچ كاري نمي توانند بكنند.
ايشان پشت گرمي ملت ايران را الطاف الهي و ايمان، و عمل صالح ناشي از اين ايمان دانستند و خاطرنشان كردند: همانگونه كه خداوند متعال وعده فرموده نتيجه ايمان و عمل صالح، پيروزي و عزت در دنيا، و فلاح و نجاح در آخرت است.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه پيشرفت حقيقي كشور در گرو ادامه راه ايمان و عمل صالح است، افزودند: رحمت و سلام خدا بر امام بزرگوار(ره) كه اين راه را به ما نشان داد و با آن ايمان الهي خود، ملت ايران را بيدار و به اين راه هدايت كرد.
در اين ديدار آقاي شيخ الاسلامي وزير كار و امور اجتماعي در سخناني، با اشاره به سياستهاي كلان اين وزارتخانه گفت: بومي سازي، بهبود و گسترش فرهنگ كار، تدوين الگوي ايراني - اسلامي كار، منشور سه جانبه گرايي اسلامي در خصوص رابطه كارگر و كارفرما، و تدوين پيوستهاي فرهنگي براي برنامه هاي اجرايي از جمله جهت گيريها و برنامه هاي در دست اجرا است.
وي، پيگيري و تصويب قوانين، آيين نامه و مقررات حمايتي از كارگران، اصلاح قانون بيكاري، تدوين آيين نامه مشاغل سخت و زيان آور، افزايش پوشش يارانه اي بيمه هاي اجتماعي و كارگران، تامين مسكن مهر و حذف شركتهاي خدمات نيروي انساني را از ديگر برنامه هاي وزارت كار و امور اجتماعي برشمرد.
در ابتداي اين ديدار به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها مراسم مرثيه سرايي برگزار شد.

 



سرلشكر ايزدي: حضور با صلابت مردم هر تهديدي را خواهد شكست

معاون رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح با بي اهميت خواندن تهديدات اخير آمريكا تصريح كرد كه حضور با صلابت مردم هر تهديدي را خواهد شكست.
سردار سرلشكر مصطفي ايزدي معاون رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در گفت وگو با فارس با اشاره به تهديدات اخير آمريكا عليه ايران اظهار داشت: در طول انقلاب اسلامي ما مرتبا با تهديهدهاي آمريكا مواجه بوده ايم ولي در مقابل با توجه به اينكه ملت و دولت ايران مجموعه واحدي است و از آرمان هاي انقلاب و اهداف اصولي نظام حمايت مي كنند، همچكدام از اين تهديدات نتوانسته اند راه به جايي ببرند.
ايزدي در ادامه تصريح كرد: در جنبه هاي مختلف، اركان قدرت ملي ما مستحكم است و ايران در مقابل اين جريانات و تهديدها با صلابت به پيش مي رود.
معاون رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به اظهارنظرهاي شخصيت هاي كشورمان در خصوص تهديدات آمريكا، اظهار داشت: در مجموع همان طور كه شخصيت هاي سياسي مطرح كردند اين تهديدات، مباحثي است كه بر اساس شرايط روز و ايجاد فشار بيشتر بر جمهوري اسلامي براي اينكه نتواند اهداف اساسي اش را به انجام برساند، مطرح مي شود.
ايزدي با اشاره به نقش مردم در مقابله با تهديدات خارجي اظهار داشت: آن چيزي كه براي ما هميشه كارساز بوده، حضور مردم در صحنه ها است و در دوران 8 سال دفاع مقدس هم اين موضوع به خوبي خود را نشان داد.
معاون رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در پايان ضمن بي اهميت خواندن اين نوع تهديدات خاطرنشان كرد: ديگر اين نوع تهديدات دورانش گذشته است و حضور با صلابت مردم هر تهديدي را خواهد شكست.

 



برداشت برگ سبز چاي از شمال كشور آغاز شد

رودسر - خبرنگار كيهان:
برداشت برگ سبز چاي از شمال كشور آغاز شد.
علي محرر مديرعامل سازمان چاي كشور با بيان اين مطلب افزود: همزمان با آغاز فصل برداشت برگ سبز چاي از باغهاي چاي ايران بيش از 55 هزار كشاورز چايكار، كار برداشت اين محصول را آغاز كردند.
به گفته وي هم چنين 170 كارخانه چايسازي نيز آماده دريافت و خريد برگ سبز چاي از چايكاران شمالي شده اند.
وي افزود: به منظور حمايت از چايكاران تا پايان هفته، نرخ جديد خريد برگ سبز چاي از كشاورزان از سوي دولت اعلام مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، استاندار گيلان نيز از ورود سرمايه گذاران بخش خصوصي در بحث خريد چاي خشك خبر داد.
روح الله قهرماني چابك در ديدار با مجمع نمايندگان استان گيلان با اشاره به اينكه در حال حاضر امكانات خوبي در بخش صنعت چاي وجود دارد افزود: هم اكنون با ورود سرمايه گذاران بخش خصوصي در خريد چاي خشك كارخانجات، اقدامات اساسي و اصولي در اين بخش صورت گرفته است.
وي هم چنين از ايجاد و شروع به كار دو كارخانه نمونه و نوين چاي در گيلان و كارخانه ديگري در املش خبر داد و گفت: با افتتاح و بهره برداري از اين كارخانجات بخش توليد، فرآوري و بازرگاني چاي در استان تحول چشمگيري در بخش چاي براي مردم منطقه ايجاد مي شود. لاهوتي نماينده مردم شهرستان لنگرود در مجلس نيز در اين ديدار در سخناني بر جلوگيري از واردات چاي و تمديد بيشتر زمان خريد چاي درجه يك از چايكاران تاكيد كرد.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله» در آستانه آدينه اي ديگر كه با سوگ شهادت مادر بزرگوارت، برترين بانوي عالم حضرت فاطمه زهرا(س) همزمان است با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

بايد و نيست !
دامن سبز قبايش به كفم بايد و نيست
پيش پايش گل اشك شعفم بايد و نيست
هر شب از ذكر دل انگيز و خوشش تا دم صبح
سينه اي همنفس چنگ و دفم بايد و نيست
من كه با فطرت مشتاق اويس آمده ام
عشقبازي و سلوك سلفم بايد و نيست
هر شب و روز بسان سحر سبز ظهور
مژده وصلتش از هر طرفم بايد و نيست
قيمت وصل گران باشد و از گوهر اشك
ديده و دامن همچون صدفم بايد و نيست
عاشقان رخ خوبش به تمنا رفتند
جا در اين قافله در صدر صفم بايد و نيست
در بيابان بلاخيز و خطر جوش طلب
گوش دل بر جرس لاتخفم بايد و نيست
هر دم از شوق شهادت به ركابش شوقي
چون شهيدان بيابان طفم بايد و نيست
ذكريا اخلاقي

مهره آخر
چند مهره بيشتر نمانده
تا دور چندم تسبيح
زير انگشت هاي مادر
از نام تو سنگين
مي افتد
در خيسي چشمهام
كه خيره مانده به ماه
پشت پنجره شب
صدايت مي كند:
كي مي رسي؟
كه مهره آخر، هميشه در
افتادنش به نام تو،
تعجيل مي كند
اما هنوز...
¤¤¤
تا دور بعدي تسبيح
ماه
از چشم شب مي افتد و چشمان من،
هنوز...
نگار سادات حسيني

پرواز خاطره
بيا كه ديده ام از انتظار لبريز است
كوير سينه تفتيده ام عطش خيز است
شكوه رويش سكرآور بهاراني
كه بي طراوت رويت بهار، پاييز است
به باغ عاطفه عطر نگاه تو جاري است
مشام جان ز شميم تو عطرآميز است
هميشه خاطر ما آشيان ياد تو باد
كه در هواي تو پرواز خاطرانگيز است
بخوان كه نغمه تو معجز مسيحائي ست
نواي گرم تو شورآور و شكر بيز است
دلم ز حلقه مويت رها نمي گردد
كه گيسوان بلند بتان دلاويز است
زكوچه سار ديار دلم عبور نكرد
به غير دوست كه اين كوچه كوي پرهيز است
بيا و بر دل آلوده ام نگاهي كن
كه پيش عفو تو كوه گناه ناچيز است
عباس براتي پور

 



گزارش خبري كيهان
راهپيمايي خودجوش حافظان حجاب در تهران و شهرستان ها

سرويس سياسي-
راهپيمايي «حافظان حجاب» به طور همزمان در تهران و 4 شهر ديگر كشور برگزار شد.
به گزارش منابع خبري، در تهران اين راهپيمايي ديروز در دو نقطه شمال و جنوب شهر با حضور هزاران دختر محجبه برگزار شد.
در منطقه شمالي، دانش آموزان دختر مدارس مناطق يك و 4 در گروههاي منسجم راهپيمايي «حجاب» را از اداره آموزش و پرورش منطقه يك آغاز كرده و تا امامزاده صالح(ع) در ميدان تجريش ادامه دادند. همچنين در جنوب تهران، دختران محجبه از ميدان شهرري تا حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) راهپيمايي حافظان حجاب را برگزار كردند.
راهپيمايان در طول مسير راهپيمايي با در دست داشتن پلاكاردهايي در حمايت از حجاب، شعارهايي نيز در اين زمينه سر دادند كه از آن جمله مي توان به شعارهاي «خواهرم، خواهرم حجاب تو عزت است، پاداش اين عزتت بهشت بي منت است»، «ما دختران عاشورايي سپاهيان زهرائيم با حجاب زهرائي، شكوه و فخر ايرانيم»، «پيش به سوي حجاب زيبايي بي پايان»، «اي زن به تو از فاطمه اين گونه خطاب است ارزنده ترين زينت زن حفظ حجاب است»، «خواهرم لباس مرزبان كشور وجود است با حجاب مرزهاي كشور وجودت را حفظ كن»، «بي حجاب بي عفت خجالت خجالت» و «عامل ترويج فساد بدحجاب بدحجاب» اشاره كرد.
قطعنامه راهپيمايي
به گزارش ايلنا راهپيمايان تهراني در پايان راهپيمايي خود كه در حمايت از قانون عفاف و حجاب برگزار شده بود با صدور قطعنامه اي در پنج بند خواسته هاي خود را به شرح ذيل اعلام كردند:
1-از آنجايي كه حجاب يك واجب الهي است و بر هر مسلمان واجب است خود را به اين دستور الهي زينت كند، لذا از مادران و خواهران مي خواهيم در انجام اين واجب الهي غفلت نكرده و موجبات رضايت خداي متعال و ائمه معصومين خصوصا حضرت زهرا(س) فراهم كنند.
2- از دولت محترم جمهوري اسلامي ايران مي خواهيم در كنار همه توفيقات علمي، هسته اي، پزشكي و نظامي توجه ويژه اي به امور فرهنگي به خصوص گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در سطح جامعه داشته تا بهترين الگو براي همه كشورهاي اسلامي در دنيا باشد.
3- از مسئولان محترم جمهوري اسلامي مي خواهيم با توجه به حركت هاي جهاني حجاب فقط به اعلام خبري اكتفا نكنند و به اين حركت هاي جهاني توجه بيشتري داشته باشند.
4- از متوليان امر تعليم و تربيت مي خواهيم با تجديدنظر در كتاب هاي درسي مطالبي را در مورد فوايد حجاب و زيان هاي بدحجابي قرار داده و روز 17 دي ماه همزمان با روز كشف حجاب، زنگ پايداري حجاب در مدارس دخترانه كشورمان به صدا درآيد.
5- از مسئولان صداوسيما مي خواهيم در سريال ها، فيلم ها و برنامه هاي مختلف خود حجاب اسلامي را الگو قرار دهند و در زيبا جلوه دادن حجاب و زشت نشان دادن بدحجابي تلاش بيشتري كنند.
همكاري سه قوه
براي گسترش طرح عفاف و حجاب
اعضاي شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز ضمن اعلام حمايت از طرح حجاب و عفاف، همكاري و هماهنگي سران سه قوه را در اين زمينه خواستار شدند.
حجت الاسلام احمد سالك سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در گفتگو با فارس، با بيان اينكه طرح برخورد با بدحجابي در جلسه شوراي مركزي تشكل متبوعش مورد بحث قرار گرفت، افزود: اعضاي شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز ضمن اعلام حمايت از اين طرح، همكاري و هماهنگي سران سه قوه را خواستار شدند.

 



طرح سنجش سراسري نوآموزان از اول تيرماه آغاز مي شود

ساري - خبرنگار كيهان:
طرح سراسري سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از اول تيرماه در كشور اجرايي مي شود.
مدير آموزش و پرورش استثنايي مازندران با اعلام اين خبر افزود: اين طرح با همكاري دانشگاه هاي علوم پزشكي و آموزش و پرورش در كشور به مرحله اجرا درمي آيد.
علي سياحي گفت: طرح سنجش آمادگي تحصيلي نيست بلكه آمادگي براي ورود به دبستان است.
وي يادآور شد: آموزش و پرورش استثنايي با دو مشكل كمبود فضا و نيروي انساني مواجه است.
سياحي با اشاره به فعاليت 49 مدرسه استثنايي در مازندران افزود: هم اكنون 37 واحد آموزشي متعلق به دانش آموزان استثنايي در مازندران نيازمند بازسازي است.
وي گفت: معلمان مقطع ابتدايي در مدارس استثنايي بايد داراي مدرك كارشناسي ارشد مرتبط با حوزه تعليم و تربيت استثنايي باشند.
وي افزود: 30 درصد معلمان مدارس استثنايي در مازندران در قالب خريد خدمات آموزشي فعاليت دارند.
وي با اشاره به ظرفيت ها و توانايي هاي بالقوه دانش آموزان استثنايي خواستار افزايش سرمايه گذاري ها در اين حوزه شد.

 



پيكر پاك شهيد در پاوه تشييع شد

پيكر پاك شهيدي كه توسط گروهك تروريستي پژاك به شهادت رسيده بود، در ميان حزن و اندوه قشرهاي مختلف مردم شهرستان پاوه تشييع شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، «شهيد «مبين رحيمي» سرباز وظيفه نيروي انتظامي دوشنبه گذشته در شهرستان سقز استان كردستان به هنگام استراحت مورد حمله افراد گروهك تروريستي پژاك قرار گرفته و به شهادت رسيد.
پيكر پاك اين شهيد گرانقدر سه شنبه بر روي دستان قشرهاي مختلف مردم و مسئولان شهرستان پاوه بعد از نواختن موزيك نظامي، در ميان حزن و اندوه مردم تشييع و در مزار شهيدان اين شهر به خاك سپرده شد.
شهيد مبين رحيمي 20 ساله تنها سه ماه از دوران خدمتش را سپري كرده بود.

 



با انتقال دانشگاه هاي تهران به شهرستان ها وزارت علوم سياست تمركززدايي را اجرايي مي كند

مشهد- خبرنگار كيهان:
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: وزارت علوم در انتخاب شهرها براي انتقال دانشگاه ها از پايتخت بايد به داشتن ظرفيت هاي لازم در آن شهر و سابقه فرهنگي آن توجه كند.
به گزارش روابط عمومي مجمع نمايندگان مجلس استان خراسان رضوي حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي حسيني با بيان اين مطلب افزود: انتقال دانشگاه ها از تهران در راستاي اجرايي كردن سياست تمركززدايي است. البته براي اجرايي كردن اين سياست لازم است زيرساخت هايي همچون تهران در ديگر شهرها فراهم شود و از طرف ديگر شهرهايي انتخاب شوند كه تا حدودي شاخص هاي لازم را براي پذيرش اين امر داشته باشند.
اين نماينده مجلس تصريح كرد: وزارت علوم پيش از پياده كردن طرح انتقال دانشگاه ها از پايتخت بايستي تحقيقات و پژوهش هاي لازم را در اين خصوص انجام دهند تا در دراز مدت دچار مشكل نشوند.
وي در پايان تصريح كرد: اكنون 30 الي 40 شهر در سطح كشور وجود دارد كه پايلوت مناسبي براي اجراي اين طرح است و وزارت علوم نبايد براي اجراي طرح انتقال دانشگاه ها فقط مراكز استان ها را در نظر بگيرد.

 



نماينده جناح اقليت در مجلس: براي اجراي قانون هدفمند ي يارانه ها بايد به دولت كمك كرد

نماينده مردم شهرستان هاي سمنان و مهديشهر در مجلس با اشاره به مشكلات اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها تاكيد كرد: براي اجراي اين قانون بايد به دولت كمك كرد.
«مصطفي كواكبيان» سه شنبه شب در جمع مردم روستاي ركن آباد سمنان در مسجد محمدرسول الله(ص) اين روستا افزود: گران شدن انواع كالاها از مشكلات جنبي اين قانون است و دولت بايد تا آنجا كه امكان دارد از وارد شدن فشار بر مردم جلوگيري كند.
وي با ابراز اميدواري نسبت به موفقيت دولت در اجراي اين قانون خاطرنشان كرد: مجلس شوراي اسلامي نيز تا آنجا كه امكان داشته به دولت كمك و خواسته هاي دولت را برآورده كرده است.
وي سال 89 را به دليل اجراي اين قانون و مشكلات ناشي از آن سالي سخت از نظر اقتصادي دانست و گفت: به هرحال روزي بايد اقتصاد كشور را از يارانه ها جدا كرد.
كواكبيان به برنامه گشايش حساب براي مردم از بيستم ارديبهشت ماه اشاره كرد و گفت: مردم نبايد زياد دلشان را به يارانه نقدي خوش كنند چرا كه بيشتر از 21هزار تومان نيست.
وي گفت: به هر خانوار چهار يا پنج نفره در ماه قريب 80 تا 100هزار تومان تعلق مي گيرد.

 



معاون عمراني استاندار خبر داد تصويب نهايي طرح ترافيكي هسته مركزي قم

قم- خبرنگاركيهان:
معاون عمراني استانداري قم گفت: طرح ترافيكي هسته مركزي شهر قم پس از اتمام دوره دوماهه آزمايشي آن، در شوراي ترافيك استان به تصويب نهايي رسيد.
به گزارش روابط عمومي استانداري قم، هوشنگ غلامزاده در جلسه شوراي ترافيك استان با اعلام اين مطلب گفت: طرح ترافيكي هسته مركزي شهر قم كه از اواسط اسفندماه سال گذشته به طور آزمايشي در قم به اجرا گذاشته شده بود، براساس نظرسنجي ها و نتايج مثبت طرح، به صورت دائم به اجرا درخواهد آمد.
وي با اشاره به تمهيدات انديشيده شده براي سهولت تردد شهروندان و كسبه واقع در محدوده طرح اظهار داشت: به منظور رفاه حال شهروندان، از شهرداري خواسته شده تا سرويس دهي ناوگان تاكسي راني و اتوبوس راني در اين محدوده را تقويت نمايند.
معاون استاندار قم افزود: براي تردد كسبه و ساكنين واقع در محدوده طرح نيز، با هماهنگي هاي به عمل آمده، مجوز تردد صادر خواهد شد.
غلامزاده با اشاره به مزيت هاي طرح، از افزايش نظم ترافيك، سهولت در تردد و كاهش اتلاف وقت شهروندان، استفاده بهينه از ناوگان حمل و نقل عمومي شهري با كاهش زمان تردد اين وسايل، كاهش چشمگير ميزان تصادفات و آلايندگي هوا به عنوان مهم ترين مزايا و نتايج مثبت طرح براساس ارزيابي هاي كارشناسي نام برد.

 



12خردادماه خطبه حضرت زهرا(س) ثبت تاريخي مي شود

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم از ثبت تاريخي خطبه حضرت زهرا(س) به عنوان ميراث ارزشمند تشيع در روز 12خردادماه امسال در حرم حضرت معصومه(س) خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، عليرضا ارجمندي سه شنبه شب در كارگروه صنايع دستي و گردشگري استان قم كه در تالار امام رضا(ع) استانداري قم برگزار شد در سخناني اظهار داشت: براي بهره مندي از ظرفيت و توانمندي استان قم در عرصه گردشگري و ارتقاي كمي و كيفي خدمات رساني به مسافران نيازمند حضور سرمايه گذاران در اين استان هستيم.
وي بر حمايت همه جانبه مسئولان استاني از سرمايه گذاران داخلي و خارجي تاكيد كرد و گفت: براي اجراي پروژه هاي درخور و شايسته در شهر مقدس قم بايد موانع و مشكلات سرمايه گذاران در بخش هاي مختلف برطرف شود تا براي حضور پررنگ تر در اين عرصه رغبت بيشتري داشته باشند.
مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري قم گفت: با توجه به حضور كوتاه مدت مسافران و زائران در شهر قم، بايد استراتژي ويژه اي در اين خصوص اتخاذ شود كه شايد در كشور بي نظير باشد.
ارجمندي با بيان اينكه طرح هاي جامع سايت هاي گردشگري مصوب در دور اول و دوم سفرهاي رئيس جمهور به استان قم با استفاده از مشاوران مجرب در حال تدوين است، خاطرنشان كرد: پس از تهيه طرح ها، مجموعه هاي پيشنهادي مجزا از قابليت هاي سرمايه گذاري در استان قم و ويژگي هاي سايت هاي گردشگري در اختيار سرمايه گذاران قرار مي گيرد.

 



شكست اصلاح طلبان در انتخابات هيأت رئيسه شوراي شهر شيراز

شيراز - خبرنگار كيهان:
در انتخابات هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر شيراز جناح اصلاح طلب شورا متحمل شكست سختي شد.
در اين انتخابات كه روز سه شنبه برگزار شد «مظفر مختاري» با 7 رأي به عنوان رئيس و «شبير زارع خضري» با 6 رأي به عنوان نايب رئيس شوراي اسلامي شهر شيراز انتخاب شدند.
گفتني است دو نفر از اعضاي شورا كه در جريان پروژه مشكل دار برج هاي دوقلوي شيراز (معروف به پروژه محمدپور) نامشان بر سر زبان ها افتاد در اين انتخابات شكست خورده و از هيأت رئيسه شورا حذف شدند.

 



امام جمعه موقت تهران: پيشرفت هاي كشور حاصل مديريت ولي فقيه است

امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: موفقيت ها و پيشرفت هاي كشور حاصل مديريت بالاي ولايت فقيه در 31 سال گذشته است.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين سيداحمد خاتمي سه شنبه در همايش بزرگ حاميان ولايت در كنگان با بيان اين مطلب ضمن اشاره به ولايت ستيزي دشمنان و سران فتنه افزود: به همين دليل سران فتنه و اربابانشان كينه توزانه ترين تيرها را به سمت ولايت پرتاب مي كنند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري گفت: فتنه سال گذشته يك كودتاي كاملا مخملي عليه نظام بود كه به فضل الهي و با رهبري داهيانه مقام عظماي ولايت و حضور ملت بزرگ و آگاه ايران اسلامي نقش برآب شد.
خاتمي اضافه كرد: دشمنان امروز در دو جبهه جنگ نرم سياسي و جنگ نرم فرهنگي قصد براندازي نظام را دارند كه سردمدار هر دو جريان در داخل سران فتنه و آشوب هستند.
امام جمعه موقت تهران، تغييراساس اسلاميت نظام با حذف اسلام ناب محمدي (ص)، بحران سازي در كشور، ولايت ستيزي و عصمت ستيزي را چهار نقطه و هدف سران فتنه و اربابانشان برشمرد و گفت: سران فتنه نمك خورهاي نمكدان شكني هستند كه خود را به عنوان ياران امام جا زدند اما در عمل جز خيانت به آرمان ها و اهداف امام خميني كاري نكردند.
وي خطاب به سران فتنه گفت: بدانيد كه ملت ايران مدت هاست كه شما را به رسميت نمي شناسند.
امام جمعه موقت تهران تصريح كرد: اين نابخردان ساختارشكن از رافت و صبر رهبري و نظام سوء استفاده مي كنند و هر روز عليه اين نظام توطئه كرده و تهمت هاي زيادي را به مسئولان مي زنند كه مطمئن باشند اگر رهبري معظم انقلاب كوچكترين چراغ سبزي نشان دهند ملت بزرگ ايران چنان سيلي محكمي به گوش آنها بزنند كه در تاريخ براي هميشه محو و سرنگون شوند.
براساس همين گزارش، امام جمعه موقت تهران در جمع مردم شهر جم استان بوشهر گفت: جريان فتنه همچنان ادامه دارد و هدف اصلي سران آن شكستن حرمت ولايت است.وي با بيان اينكه دروغ هاي جريان فتنه براي مردم برملا شده است اظهار داشت اگر سران اين جريان شرم داشتند ديگر در محافل سياسي و عمومي ظاهر نمي شدند.
خاتمي اظهار داشت: جريان فتنه به پس از انتخابات رياست جمهوري مربوط نمي شود بلكه اين جريان از 10 سال پيش طراحي شده بود و اينان پيش خود گفتند ما وارد انتخابات مي شويم، اگر پيروز شديم ولايت زدايي را در صدر دستورات خود قرار مي دهيم و رهبري را به يك مقام تشريفاتي تبديل مي كنيم.
وي گفت: برنامه آنان اين بود كه در صورت شكست در انتخابات نيز بحث تقلب را مطرح كنند اما رهبر آگاه و با بينش حدود 80 روز قبل از انتخابات رياست جمهوري سال گذشته در بياناتي به اين مورد اشاره كردند و روح انقلاب مخملي از سوي مخالفان را گوشزد كردند.

 



با حضور وزير نيرو كار ساخت سد پلرود در رودسر آغاز شد

رودسر- خبرنگار كيهان:
ساخت سد مخزني پلرود با حضور وزير نيرو در رودسر آغاز شد.
وزير نيرو در مراسم عمليات اجرايي سد پلرود در شهرستان رودسر رويكرد جديد وزارت نيرو را مهار آب هاي سطحي با ساخت سد و استفاده بهينه از آب بندان ها اعلام كرد و افزود: در كشور توان بالايي در سدسازي وجود دارد و بزودي جشن بومي سازي صنعت سدسازي در كشور برگزار مي شود.
مجيد نامجو گفت: با هدفمند كردن يارانه، فروش نيروگاهها و اوراق مشاركت به امر سدسازي در كشور سرعت داده مي شود.
وي گفت: هم اكنون 22 ميليارد متر مكعب ذخيره آب در پشت سدهاي كشور وجود دارد و مشكلي در ذخيره آب وجود ندارد اما مردم بايد در استفاده بهينه آب تلاش كنند.
وي از پيمانكار و مجريان سد پلرود خواست با سرعت بخشيدن در ساخت اين سد ركورد جديد در سدسازي كشور برجاي بگذارند.
نامجو افزود: علاوه بر ساخت سه سد بزرگ در استان گيلان، ساخت سدهاي پلاستيكي و توجه به آب بندان ها نيز در استان در دستور كار وزارتخانه قرار دارد.
وي تصريح كرد: وزارت نيرو تصميم گرفته است كه علاوه بر سرعت بخشيدن به ساخت سد شهر بيجار و سد پلرود در استان گيلان سد شفارود را نيز در اين استان بسازد. براي ساخت اين سد 890 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است.

 



جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران: ايران 16 هزار نفر قرباني ترور دارد

تعداد شهداي ترور در كشور 16 هزار نفر است و گروه پژاك مسير جهنمي را انتخاب كرده و راه به جايي نخواهند برد.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين مجتبي ذوالنور جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران در مراسم هفتمين روز شهادت سه پاسدار تيپ پياده 71 سپاه روح الله استان مركزي در مسجد سيدهاي اراك تعداد شهداي ترور در كشور را 16 هزار نفر اعلام كرد و افزود: امروز به بركت خون مطهر شهيدان، كشور وضعيت امني دارد و دشمن با ايجاد انقلاب رنگين، فتنه انگيزي پس از انتخابات خرداد ماه سال گذشته، استفاده از عنوان خط امام، برخورداري از سوابق انقلابي و عمليات رواني با استفاده از ماهواره و اينترنت نمي تواند خللي در اراده آهنين ملت ايران اسلامي وارد كند.
حجت الاسلام والمسلمين ذوالنور گفت: جمهوري اسلامي با ساير كشورهايي كه به واسطه جنگ نرم در آنها نظام سياسي تغيير كرده، متفاوت مي باشد چون در ايران اسلامي روحيه شهادت طلبي و شهادت پروري حاكم است.
وي ولايتمداري، شهادت طلبي، تفكر بسيجي و ايمان ملت را عامل شكست توطئه هاي دشمنان عليه انقلاب عنوان كرد.
جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: دشمنان بايد بدانند مردم ايران اسلامي مانند سال 57 بر دفاع از آرمانهاي امام خميني، منويات رهبر معظم انقلاب و اهداف شهيدان والامقام مصمم هستند.
«مهدي جودكي»، «حميد آسنجراني فراهاني» و «سيدمهدي قريشي» سه شهيد پاسدار جمعي تيپ 71 پياده سپاه روح الله استان مركزي سي و يكم فروردين ماه گذشته طي مأموريتي براي تأمين امنيت مردم شمال غرب كشور در درگيري با عناصر ضد انقلاب به شهادت رسيدند.

 



اخبار ادبي و هنري

محسن مومني رئيس حوزه هنري شد
«محسن مومني شريف» به سمت رياست حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي منصوب شد. به گزارش خبرنگار كيهان، مومني از نويسندگان ادبيات داستاني انقلاب و دفاع مقدس است كه سابقه بيش از دو دهه فعاليت در حوزه هنري را داراست. وي متولد سال 1346 در بيجار و داراي تحصيلات حوزوي است. مومني پيش از اين مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري بود.
مراسم توديع رئيس پيشين و معارفه رئيس جديد حوزه هنري روز شنبه 25 ارديبهشت ماه در تالار انديشه برگزار خواهد شد و از آن پس محسن مومني كار خود را در سمت تازه خود آغاز مي كند. از جمله آثار او مي توان به كتاب هاي «پسر خانم آغا» ، «زماني براي بزرگ شدن»، «ريشه در آسمان»، «خاطرات سال هاي نبرد»، «حكاي پاي دار»، «اشغال» و «در كمين گل سرخ» اشاره كرد. پيش از اين حسن بنيانيان از سال 81 به مدت دو دوره چهار ساله، عهده دار رياست حوزه هنري بود.
افزايش 50 درصدي بودجه ساخت آثار فاخر سينمايي
معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: بودجه ساخت آثار سينمايي فاخر نسبت به سال گذشته 50 درصد افزايش يافته است.
جواد شمقدري در گفت وگو با ايرنا با بيان اين مطلب افزود: دولت براي ساخت آثار فاخر سينمايي بودجه اي را در نظر گرفته است كه نسبت به سال قبل افزايش داشته است.
وي تصريح كرد: اميدوارم در يك دوره زماني كوتاه بتوانيم از مرحله اي عبور كنيم كه ديگر شاهد ساخت آثار سخيف در سينماي ايران نباشيم و اين امر نيازمند اين است كه دست در دست هم دهيم تا در آينده اين ضعف را برطرف كنيم.
همكاري سينمايي ايران با شبكه المنار حزب الله لبنان
تفاهم نامه اي ميان مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و شبكه تلويزيوني المنار، به امضا رسيد تا به گسترش همكاري هاي فرهنگي-هنري دو كشور ايران و لبنان منجر شود.
در اين جلسه كه با حضور شفيع آقامحمديان مديرعامل و مدير بازرگاني مركز گسترش، ناصر اخضر (معاون شبكه المنار) و جواد شكري (مدير تبادل و تامين برنامه دفتر شبكه المنار در تهران) برگزار شد، تفاهم نامه اي در 5 بند به امضاي طرفين رسيد.
بر پايه اين گزارش، توليد مشترك فيلم هاي مستند و سينمايي اول و نمايش توليدات مركز از شبكه المنار، از جمله بندهاي مهم اين تفاهمنامه است كه در آينده نزديك به مرحله عمل درخواهد آمد. همكاري در زمينه برگزاري هفته فيلم و جشنواره سينمايي در ايران و لبنان، شركت شبكه المنار در بازار فيلم جشنواره بين المللي سينما حقيقت و برگزاري كارگاه هاي آموزش تخصصي مستندسازي در لبنان، از ديگر موارد مورد توافق طرفين اين تفاهم نامه است.
سازمان بسيج هنرمندان از پيشكسوتان تقدير مي كند
سازمان بسيج هنرمندان از پيشكسوتان عرصه فرهنگ و هنر تقدير مي كند.در همين راستا، رئيس و مديران سازمان بسيج هنرمندان در منزل «حسين نوري» نقاش و كارگردان سينما و تئاتر حضور يافته و از چند دهه فعاليت هاي او و همه اعضاي خانواده و همچنين همسر هنرمندش خانم دكتر مفتوني تقدير نمودند.
حميدرضا محمدي معاون فرهنگي اجتماعي سازمان بسيج هنرمندان، با اشاره به برنامه سازمان بسيج هنرمندان در سراسر كشور براي ديدار و تجليل از هنرمندان پيشكسوت گفت: اين برنامه از همان بدو تاسيس سازمان آغاز شده و سازمان بسيج هنرمندان قدرداني و حل مشكلات هنرمندان را وظيفه خود مي داند.
به گزارش فارس، در اين ديدار كه بيش از يك ساعت به طول انجاميد، «حسين نوري» ضمن تقدير از توجه سازمان بسيج هنرمندان به هنرمندان پيشكسوت، گزارشي از فعاليت هاي خود در سال هاي گذشته ارائه كرد و جهت مشاركت در برنامه هاي سازمان بسيج هنرمندان اعلام آمادگي كرد. همچنين مقرر شد سازمان در برنامه سفر آينده ايشان به فرانسه مشاركت داشته باشد.
شاعر فلسطيني: شعر فارسي نمايانگر حقيقت پاك ايران است
شاعر فلسطيني گفت: شعر فارسي، حقيقت پاك ملت ايران را نشان مي دهد.عزالدين المناصره در گفت وگو با ايرنا حضور خود در ايران براي شركت در همايش بين المللي شاعران ايران و جهان را يك حضور فرهنگي خواند و گفت: اهميت مسائل فرهنگي مرا به اينجا كشانده است و با توجه به ذهنيت موجود در ديگر كشورها از ايران پس از رفتن به كشور خود واقعيات را منتقل خواهم كرد.
اين شاعر و منتقد فلسطيني با اشاره به رژيم اشغالگر قدس به عنوان دشمن مشترك اعراب و مسلمانان و به ويژه ايران گفت: غربي ها واقعيت ايران را وارونه جلوه مي دهند؛ اما شعر ايراني حقيقت پاك و خردمندانه اين ملت را به نمايش درمي آورد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14