(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 ارديبهشت 1389- شماره 19635

حديث دشت عشق
سقوط ابومسلم و استقلال اهواز قطعي شد سپاهان قهرمان نهمين دوره ليگ برتر
اخبار كوتاه از فوتبال
علي حسيني ركورد زد به او تسليت گفتم! توكلي: رضازاده گزينه مناسبي براي فدراسيون وزنه برداري نيست
آغاز اردوهاي تيم هاي ملي هندبال در آينده اي نزديك
امروز زمان برگزاري جلسه كميته انضباطي ليگ واليبال
اعزام تيم جوانان دووميداني به كانادا
سايپا و پيكان در فينال ليگ واليبال
اخبار فوتبل جهان
نگاهي گذرا به مرحله مقدماتي ليگ قهرمانان حضور حداقل يك تيم ايراني در ميان 8 تيم برتر آسيا
لشكر سلم و تور و باقي قضايا...



حديث دشت عشق

به ياد شهيد «محمد محمدپور»
آن كس كه عاشق است از مردن ايمن است
شهيد محمد محمدپور در سال 1344 در محله كثيرخيل خليل شهر بدنيا آمد و با شروع جنگ عازم جبهه هاي نبرد حق عليه باطل شد. در ميدان رزم بشدت مجروح گرديد كه به مرور زمان بر اثر جراحات وارده به خيل عظيم شهيدان پيوست.
ستاد يادواره شهداي خليل شهر بهشهر

 



سقوط ابومسلم و استقلال اهواز قطعي شد سپاهان قهرمان نهمين دوره ليگ برتر

سرويس ورزشي -
هفته سي و دوم رقابت هاي ليگ برتر با قهرماني تيم سپاهان اصفهان و سقوط تيم هاي استقلال اهواز و ابومسلم مشهد به پايان رسيد.
روز گذشته 9 ديدار همزمان در شهرهاي مختلف كشورمان برگزار شد تا تكليف قهرمان اين دوره از رقابت ها مشخص شود.
در مشهد تيم سپاهان اصفهان به يك امتياز رسيد تا عنوان قهرماني ليگ برتر را از آن خود كند. اگرچه سپاهان در دقايق ابتدايي يك گل از حريف خود دريافت كرد اما شاگردان قلعه نويي خيلي زود بر بازي مسلط شدند و توانستند گل خورده را جبران كنند.در ادامه اين تيم يك گل ديگر زد اما ابومسلم بازي را به تساوي كشاند تا نتيجه دو - دو براي دو تيم ثبت شود. با اين تساوي سپاهان 63 امتيازه شد و تقريبا قهرماني خود را مسجل كرد. از سوي ديگر ابومسلم هم با اين تساوي از ليگ برتر خداحافظي نمود.
در تهران تيم راه آهن سه گل به پيكان زد تا كمي از استرس سقوط اش كم شود. اين پيروزي براي راه آهن شيرين بود هرچند كه پيكان چند هفته اي است كه خوب نتيجه نمي گيرد.
اما در ورزشگاه آزادي جدال حساس پيروزي و استيل آذين با تساوي به پايان رسيد تا اين دو تيم از رسيدن به پيروزي محروم شوند.پيروزي مقابل استيل آذيني قرار گرفت كه كادر فني و اكثر بازيكنان آن را پيروزي هاي سابق تشكيل مي دادند و اين تقابل را مي توان رويارويي سرخپوشان دانست، هر 2 تيم با هدف كسب برد وارد ميدان شدند تا بتوانند در بازي هاي پاياني ليگ برتر امتيازهاي لازم را كسب كنند و جواز صعود به ليگ قهرمانان آسيا را بدست آورند. به نظر مي رسيد با حضور بازيكنان بزرگي مانند علي كريمي و مهدوي كيا در يك طرف ميدان و همچنين حضور تيم فيناليست جام حذفي در سوي ديگر ، تماشاگراني كه در زير بارش شديد باران در ورزشگاه حاضر شدند شاهد ديداري مهيج باشند، اما شرايط به گونه ديگري رقم خورد و تماشاگران تا دقيقه 70، بازي سردي را مشاهده كردند و از اين دقيقه به بعد بود كه تيم پيروزي چندين موقعيت روي دروازه استيل آذين به وجود آورد، اما نتوانست از آنها استفاده كند و بازي با تساوي بدون گل به پايان رسيد. از اين تساوي استقلال بيشترين سود را برد زيرا توانست در بوشهر به برتري يك بر صفر برسد و جايگاه خود را در رده سوم مستحكم كند. رينالدو در دقيقه 35 از روي نقطه پنالتي براي استقلال گلزني كرد تا استقلال با اين تك گل سه امتياز حساس را در بازي خارج از خانه كسب كند.
در اصفهان ذوب آهن براحتي مقاومت سپاسي را شكست داد تا در رده دوم باقي بماند. گل هاي اين ديدار را فرشيد طالبي و محمدرضا خلعتبري از روي نقطه پنالتي براي تيم ميزبان به ثمر رساندند.
در اهواز جدال تيم هاي استقلال و سايپا با تساوي 4 - 4 به پايان رسيد تا آبي هاي اهواز هم از ليگ كنار بروند.گل دقيقه 91 ابراهيمي اميدهاي اندك استقلال را براي بقا از بين برد تا نماينده خوزستان از فصل آينده در ليگ يك باشد.
در كرمان تيم مس با نتيجه نزديك سه بر دو تراكتورسازي تبريز را شكست داد تا همچنان براي بقا در ليگ اميدوار باشد. لوكا بوناچيچ نسبت به داوري اين بازي به شدت معترض بود و قصد داشت كه مس را از زمين بيرون بكشد كه از تصميم وي ممانعت به عمل آمد.
در همدان جدال پاس و ملوان با تساوي به پايان رسيد. در اين ديدار ابتدا تيم ميهمان به برتري رسيد اما پاس در ادامه ، بازي را به تساوي رساند تا از يك شكست خانگي در اين هفته هاي حساس فرار كند.
در قم ، صبا با گل دقيقه 91 از شكست خانگي گريخت. فولاد ميهمان تا آخرين دقايق پيروزي را بدست آورده بود اما صبا در دقيقه 91 به گل تساوي رسيد.
نتايج كامل ديدارهاي هفته سي و دوم به اين شرح است:
¤ صباي قم 1- فولاد خوزستان 1
گل: داود حقي(1+90- پنالتي) براي صبا- بختيار رحماني(4) براي فولاد
- فولاد يك ضربه پنالتي را در دقيقه 16 توسط جابا مجيري از دست داد.
¤ پاس همدان1- ملوان بندر انزلي 1
گل: آرتور يادگاريان(86) براي پاس- سيدجلال رافخايي(48) براي ملوان
¤ پيروزي تهران صفر- استيل آذين تهران صفر
¤ استقلال اهواز 4- سايپا كرج 4
گل ها: عبدالهادي خنيفر(17)، اسماعيل شريفات(32)، حسين ماهيني(59- پنالتي) براي استقلال اهواز- امين منوچهري(33 و 73)، كريم انصاري فرد(63) و مرتضي ابراهيمي(89) براي سايپا
¤ ابومسلم خراسان 2- سپاهان اصفهان 2
گل ها: محمدحسن رجب زاده(6) و عسگري(80) براي ابومسلم و عماد محمد رضا(19) و احسان حاج صفي(75) براي سپاهان
¤ ذوب آهن اصفهان 2- مقاومت سپاسي شيراز صفر
گل: فرشيد طالبي(18)، محمدرضا خلعتبري(74- پنالتي)
¤ مس كرمان 3- تراكتورسازي تبريز 2
گل ها: جيوواني(25) ادينهو(48) و علي سامره(56) براي مس كرمان- محمدحسن ابراهيمي(16) و فرهاد خيرخواه(68) براي تراكتورسازي
اخراج: لوكا بوناچيچ(75) سرمربي مس كرمان
¤ راه آهن شهرري 3- پيكان قزوين صفر
گل ها: حسين پاشايي(28) و عليرضا نورمحمدي(33) و احمد مومن زاده(72)
¤ شاهين بوشهر صفر- استقلال تهران 1
گل: رينالدو(35- پنالتي)

 



اخبار كوتاه از فوتبال

نشست كميته تيم هاي ملي فوتبال فردا برگزار مي شود
نشست كميته تيم هاي ملي با حضور علي كفاشيان فردا(سه شنبه) در محل فدراسيون فوتبال برگزار خواهد شد.در اين نشست كه با حضور علي كفاشيان و مهدي تاج، رئيس و نايب رئيس فدراسيون فوتبال برگزار خواهد شد، برنامه هاي تيم ملي مورد بحث و بررسي اعضا قرار خواهد گرفت. حضور در تورنمنت هاي آسيايي و بررسي برنامه اردوهاي خارجي تيم ملي فوتبال كشورمان مطابق برنامه ارائه شده افشين قطبي، سرمربي تيم ملي از مهمترين مسائل مورد بحث در اين نشست خواهد بود. در اين جلسه همچنين برنامه هاي آماده سازي تيم فوتبال جوانان و اردوهاي اين تيم براي حضور قدرتمند در مسابقات قهرماني آسيا مورد بررسي و تصويب قرار خواهد گرفت.
تعطيلي 25 روزه تمرينات پيروزي و اردو در اروپا
حبيب كاشاني سرپرست باشگاه پيروزي با اشاره به شايعات درباره ليست جديد بازيكنان اين تيم تاكيد كرد: فعلا نه ليست مازاد داريم و نه تاكنون با كسي پيش قرارداد بسته ايم. در حال حاضر تنها كسي كه با پيروزي تمديد كرده كريم باقري است.وي سپس درباره برنامه هاي باشگاه پيروزي بعد از اتمام فصل گفت: پس از 3 خرداد و برگزاري ديدار فينال جام حذفي 25 روز استراحت براي بازيكنان در نظر گرفته شده است. پس از اين تاريخ اردوي تداركاتي در دوسلدورف آلمان يا اتريش و يا تركيه خواهيم داشت.
قهرماني بايرن مونيخ در بوندس ليگا
در فاصله يك هفته مانده به پايان رقابت هاي اين فصل بوندسليگا، بايرن مونيخ به مقام قهرماني اين رقابت ها دست يافت. شنبه شب در آغاز هفته سي و سوم رقابت هاي بوندسليگا بايرن مونيخ با درخشش مولر مهاجم جوان خود 3 بر يك بوخوم را از پيش رو برداشت تا اين چنين يك هفته به پايان ليگ رقابت ها قهرماني خود را قطعي كرده باشد.مولر زننده هر سه گل بايرن مونيخ در اين ديدار بود و تك گل بوخوم را هم فوكس به ثمر رساند. در اين ديدار وحيد هاشميان مهاجم ايراني بوخوم كه سابقه حضور در بايرن مونيخ را در كارنامه خود دارد از دقيقه 54 به جاي سستاك وارد زمين شد و عملكرد خوبي را از خود نشان داد. تك گل بوخوم پس از حضور هاشميان در زمين بدست آمد.
بوخوم با اين شكست در آستانه سقوط به رقابت هاي دسته دوم فوتبال آلمان قرار گرفت. اگر اين تيم در ديدار هفته آينده خود در برابر هانوفر شكست بخورد تقريبا سقوطش به دسته دوم قطعي خواهد شد.در ديگر ديدار مهم شب گذشته شالكه نزديكترين رقيب بايرن مونيخ با نتيجه 2 بر صفر برابر وردربرمن شكست خورد. در حال حاضر بايرن مونيخ با 67 امتياز در صدر جدول قرار دارد و شالكه با 3 امتياز كمتر در رده دوم ايستاده است.
كره جنوبي اول شد، ايران سوم
كره اي ها نه تنها در ليگ قهرمانان آسيا با چهار تيم صعودكننده بالاتر از بقيه قرار گرفتند بلكه توانستند بيشترين امتياز را در بين همه كشورهاي حاضر در اين مسابقات بدست آورند.در پايان مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا 2010 يوهانگ استيلرز، جئونبوك موتورز، سئونگنام ايلهوا و سوان بلووينگز از 72 امتياز ممكن در 24 بازي 50 امتياز بدست آوردند. آنها 49 گل هم زدند كه بيشترين گل نمايندگان يك كشور در بازيهاي اين فصل به حساب مي آيد. ژاپني ها با دو نماينده در مرحله شانزدهم فقط پنج امتياز كمتر از كره جنوبي گرفتند و ايران با سه نماينده صعود كرده با 41 امتياز در رده سوم اين جدول قرار گرفت.البته در رده بندي امتياز به دست آمده نسبت به ظرفيت ممكن قطري ها كه تنها دو تيم در اين رقابت ها داشتند از 36 امتياز ممكن 21 امتياز گرفتند و درصد بالاتري از ايراني ها داشتند. ايران در جدول درصد امتيازات بدست آمده چهارمين كشور است.

 



علي حسيني ركورد زد به او تسليت گفتم! توكلي: رضازاده گزينه مناسبي براي فدراسيون وزنه برداري نيست

يك روز پس از انتشار خبر رسمي خداحافظي حسين توكلي از رشته وزنه برداري اين مربي در گفت وگو با ايسنا به بيان دلايل كناره گيري خود پرداخت.
در ادامه گزيده اي از مصاحبه روز گذشته حسين توكلي مي آيد:
¤ من هميشه آدم صبوري بوده ام و در مورد مشكلاتي كه به وجود مي آمد، چيزي نمي گفتم؛ اما امروز پس از اتفاقاتي كه در فدراسيون افتاده و صحبت هايي كه عليه من كرده اند، كاسه صبر من را هم لبريز كرده اند و مي خواهم خودم دفاع كنم.
¤ اميدوارم اتفاق هايي كه در وزنه برداري ما افتاد و تعداد زيادي دوپينگي شدند، مغرضانه نباشد. صحبت هايي كه پس از آن مطرح شد، چندان جالب نبود. اينكه همه بار گناه خود را دوش ديگري مي انداختند. من احساس مي كنم دست هايي هم در دوپينگ ها وجود دارد. چرا قزاقستان كه براي المپيك يا پس از آن به خاطر دوپينگ محروم مي شود، به زودي بخشيده مي شوند و در رقابت هاي جهاني هم مدال طلا مي گيرد؟ ولي ما يك وزنه بردار كه شانس يك مدال را دارد، هزار مشكل برايش به وجود مي آوريم. من هم در مورد علي حسيني با توجه به اينكه خيلي نزديك به ماجرا بودم، به يك نتيجه قطعي نرسيدم كه مشكل كجاست و چرا موضوع علي حسيني حل نمي شود و آيا او دوپينگ كرده يا نه؟ اما نكته جالب تر براي من آن است كه خيلي ها هم جرأت بيان كردن واقعيت را ندارند. آن واقعيت هايي كه در اردو بوده. برخي بار گناه خود را قبول نمي كنند. من حتي احساس مي كنم ديگر وزنه برداري با شرايطي كه در آن به وجود آمده، از بين خواهد رفت. فدراسيون با رويه اي كه در پيش گرفته شانسي براي موفقيت ندارد. چرا كه كسي نمانده باعث موفقيت تيم ملي شود. مسولان بايد بدانند كه همه وزنه برداري ما رضازاده نيست و يك تيم خوب در سال هاي گذشته بوده كه به غير از رضازاده توانسته اند افتخارهايي را براي رضازاده كسب كنند. رضازاده اعتبار وزنه برداري ما بوده؛ اما نبايد ما به راحتي همه قهرمان هاي ديگر را فراموش كنيم.
¤ من پيش از رقابت هاي باشگاه هاي آسيا كه علي حسيني در آن ركورد زد، به او گفته بودم كه در اين مسابقه ها شركت نكن و يا اگر شركت مي كني، دنبال ركوردزني نباش. رفت و آن مسائل پيش آمد و ركوردهاي دنيا را هم زد. وقتي برگشت همه به او تبريك مي گفتند؛ اما من به او تسليت گفتم. گفتم كه همين ركوردشكني ها باعث مي شود برايت مشكلات زيادي به وجود بيايد. من به او گفتم كه ركوردشكني در باشگاه هاي آسيا جز اينكه روي تو حساس شوند، هيچ نتيجه ديگري ندارد. هيچ دليلي نداشت كه او چنين ركوردشكني هايي در باشگاه هاي آسيا داشته باشد.
¤ اگر شخصي برخورد نكنم و نگويم كه به خاطر من و رفتاري كه با من داشته، به طور كلي مي توانم بگويم تمام دوستاني كه مي توانستند به رضازاده كمك كنند، از كنارش دور شده اند. مانند برخواه، باقري، فلاحتي نژاد و من. همه اين ها مي توانستند كمك شاياني به تيم هاي ملي كنند و بتوانند يك قسمتي از كار را براي فدراسيون و كمك به رضازاده بگيرند. اما طوري با اين ها رفتار كرده كه ديگر نمي شود جبران كرد. اوايل فكر مي كردم كه رضازاده گزينه مناسبي براي فدراسيون خواهد بود؛ اما وقتي رفتار او را در اين مدت ديدم، تصميمم را عوض كردم. او شعارهايش را عوض كرده و حتي اخلاق و روحياتش نيز عوض شده است.
¤ سعي مي كنم جايگاهم را حفظ كنم و ديگر به وزنه برداري باز نگردم. سعي مي كنم خاطرات خوبي را كه در ورزش داشته و مردم از من دارند حفظ كنم.

 



آغاز اردوهاي تيم هاي ملي هندبال در آينده اي نزديك

نايب رئيس فدراسيون هندبال از برگزاري اردوهاي تيم هاي ملي در آينده اي نزديك خبر داد.
جلال كوزه گري اظهار كرد: با توجه به صحبتي كه با سازمان تربيت بدني انجام داده ايم قرار شده تا خيلي زود اردوهاي تيم هاي ملي شروع شوند. براي تيم نوجوانان برنامه ريزي كرده ايم تا كادر فني اش مشخص شود و براي اينكه از قافله عقب نمانيم اردوها را با مربيان داخلي شروع كنيم. مسابقه هاي نوجوانان قهرماني آسيا تيرماه برگزار مي شود كه سعي مي كنيم تا آن زمان تيم را آماده كنيم. اين رقابت ها انتخابي مسابقه هاي جهاني آرژانتين است.
وي افزود: براي تيم جوانان هم همين برنامه ريزي را كرده ايم تا آنها با كادر فني داخلي كارشان را شروع كنند. زماني براي شروع تمرينات اين تيم تعيين نكرده ايم و با توجه به موجوديت جوانان ايران مشكلي وجود ندارد.

 



امروز زمان برگزاري جلسه كميته انضباطي ليگ واليبال

كميته انضباطي فدراسيون واليبال روزدوشنبه به منظور رسيدگي به پرونده دومربي و يك بازيكن شركت كننده درمسابقات ليگ برتر تشكيل جلسه مي دهد.
امير حسيني، خليل آزمون و حسين معدني بازيكن و مربياني هستند كه به خاطر اظهارات اخير مبني بر اعتراض به عوامل فدراسيون و مسائل داوري بايد در نشست روز دوشنبه كميته انضباطي فدراسيون واليبال حاضر شوند.
امير حسيني بازيكن تيم واليبال پيكان هفته گذشته طي گفت وگويي اعلام كرده بود كه عوامل فدراسيون واليبال دست به دست هم داده اند تا مانع از قهرماني دوباره پيكان در ليگ برتر شوند.
خليل آزمون سرمربي تيم بازرگاني جواهري گنبد نيز ضمن اعتراض به قضاوت ديدار مقابل داماش گيلان، اسكناس هاي موجود در دست تماشاگران را بر اين مسئله تاثيرگذار عنوان كرده بود. حسين معدني سرمربي تيم داماش گيلان نيز اعتراضات مشابهي نسبت به قضاوت اين بازي داشت.
اينها اظهارات و اعتراضاتي است كه به موجب آن فدراسيون واليبال براي امير حسيني، خليل آزمون و حسين معدني پرونده انضباطي تشكيل داده و آنها را براي شركت در نشست روز دوشنبه كميته انضباطي احضار كرده است.

 



اعزام تيم جوانان دووميداني به كانادا

تيم دو و ميداني جوانان ايران به كانادا مي رود.
رقابت هاي دووميداني جوانان جهان در سال 2010 در روزهاي 29 تير تا سوم مرداد سال جاري در كانادا برگزار مي شود و بر اين اساس فدراسيون دووميداني درصدد انتخاب نفرات اعزامي به رقابت هاي جهاني است.
نكته حايز اهميت در اين انتخاب، كسب ركورد ورودي توسط ورزشكاران ايراني است و اگر چه تاكنون برخي از ورزشكاران كشورمان به اين ركوردها دست يافته اند، اما گويا مسئولان دووميداني قصد يدارند تا آخرين وضعيت آنها را مورد ارزيابي قرار داده و پس از آن نفرات اعزامي را انتخاب كنند.
در همين راستا نخستين رقابت دو و ميداني كاران در رده سني جوانان در سال جاري اواخر ارديبهشت ماه خواهد بود و طي آن همه كساني كه مجوز حضور در رقابت ها را كسب كنند در چرخه انتخاب قرار خواهند گرفت.

 



سايپا و پيكان در فينال ليگ واليبال

تيم سايپا با از پيش رو برداشتن دوباره داماش به عنوان حريف پيكان در مرحله نهايي مسابقات واليبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور معرفي شد.
ديدار برگشت تيم هاي داماش گيلان و سايپا در مرحله دوم پلي آف مسابقات واليبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور روز گذشته در سالن واليبال رشت با شكست 2 بر 3 داماش به پايان رسيد.
بدين ترتيب بازيكنان سايپا كه در ديدار رفت نيز با نتيجه 3 بر صفر صاحب برتري شده بودند به مرحله نهايي رقابت هاي واليبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور صعود كردند. سايپا در اين مرحله از مسابقات و براي كسب عنوان قهرماني مقابل پيكان به ميدان مي رود. تيم پيكان نيز با از پيش رو برداشتن كاله راهي ديدار نهايي شده بود.
ديدار نهايي مسابقات واليبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور يكشنبه هفته آينده با ديدار دو تيم پيكان و سايپا آغاز مي شود. در ديدار رده بندي نيز دو تيم كاله و داماش مقابل هم قرار مي گيرند. اين مرحله از رقابت ها نيز به صورت 2 از 3 برگزار خواهد شد.

 



اخبار فوتبل جهان

ته وز: انتقالم به رئال مادريد شايعه است
مهاجم آرژانتيني تيم فوتبال منچسترسيتي گفت: خبر انتقالم به رئال مادريد كذب محض است.
كارلوس ته وز اظهار داشت: همه ساله هرچقدر به پايان فصل نزديك مي شويم، شايعات بيشتر مي شوند. در مورد من به تازگي بحث انتقالم به رئال مادريد را مطرح كرده اند. همانگونه كه مشخص است، اين شايعه كذب محض است. وي پس از انتشار برخي اخبار مبني بر ترك من سيتي و انتقالش به جمع كهكشاني ها در مطبوعات افزود: در ماه هاي اخير هيچ تماسي با رئال مادريد نداشته ام. ذهنم را به هيچ وجه مشغول اين قضيه نمي كنم. من بازيكن تحت قرارداد با من سيتي هستم و به آن وفادار مي مانم.
ندود مربي احتمالي يوونتوس
يك روزنامه چاپ چك نوشت: پس از يك سال دوري پاول ندود به يوونتوس ايتاليا باز خواهد گشت.
روزنامه بلژكو در گزارشي در اين باره نوشت: براساس اخبار موجود مقامات يووه مايل هستند پاول ندود به جمع راه راه پوشان توريني بازگردد. البته وي براي بازگشت به ميدان و انجام بازي، مدنظر نيست.
اين نشريه افزود:مقامات توريني خواهان ندود به عنوان مربي هستند. البته براي هدايت تيم بزرگسالان باشگاه، اين چهره تجربه كافي ندارد و آنها تمايلي به ريسك ندارند؛ ولي پيش بيني مي شود ندود كه 8 سال براي اين تيم بازي كرده، در ره جوانان يا اميدها در دل آلپي مشغول بكار شود.در اين گزارش آمده بازيكن پيشين چك و تورين، پس از بازنشستگي در دوره هاي مربيگري حضوري فعال داشته است.
ندود 37 ساله تابستان گذشته پس از انجام 244 بازي و 51 گل زده براي تيم مذكور بازنشسته شد.
گردمولر: برزيل قهرمان جهان مي شود
گلزن اسبق تيم ملي فوتبال آلمان گفت: با توجه به شرايط موجود تصور مي كنم برزيل به مقام قهرماني جهان برسد.
گردمولر معروف اظهار داشت؛ برزيل بهترين گزينه براي قهرماني جام جهاني است.اين تيم صاحب بهترين بازيكنان و شرايط براي كسب چنين افتخار بزرگي است.
مولر كه در جام هاي جهاني 1966، 1970 و 1974 براي ژرمن ها بازي كرد و ركورد 68 گل زده را در 62 بازي ملي از خود به جاي گذاشت، پس از برزيل شانس قهرماني را براي اسپانيا، قهرمان اروپا نيز قائل شد.وي از خودسري هاي يواخيم لو، سرمربي تيم ملي آلمان در عدم دعوت از كوين كوراني، گلزن آماده اين روزهاي تيم شالكه انتقاد كرد و گفت: تا زماني كه لو در مورد كوراني لجبازي مي كند، ما به بهترين تيم جام جهاني تبديل نخواهيم شد. بايد در نظر داشت كوراني اينك آماده ترين گلزن آلماني است كه مي تواند به تيم ملي كمك كند. مولر 64 ساله كه اينك با باشگاه بايرن مونيخ همكاري مي كند، از سال 1966 تا 1974 عضو تيم ملي آلمان بود و بخاطر قابليت فراوان گلزني لقب بمب افكن آلمان را دريافت كرد.
بوفون پيشنهاد منچسترسيتي را رد كرد
دروازه بان تيم فوتبال يوونتوس پيشنهاد 75 ميليون يورويي منچسترسيتي انگليس را رد كرد.
جان لوئيجي بوفون، بهترين دروازه بان دنيا به زعم بسياري از كارشناسان فوتبال، پيشنهاد ارزشمند منچسترسيتي را رد كرد.
اين در حالي است كه بوفون حتي در سال سياه يوونتوس نيز اين تيم را تنها نگذاشت و براي سال آينده نعمت بزرگي براي اين تيم محسوب مي شود و هواداران اين تيم نمي توانند حتي شايعه ضعيف مربوط به اين خبر را در خود هضم كنند. بوفون در اين باره گفت: مرا مردم به اينجا رسانده اند و روزي كه بخواهند از اين تيم مي روم. آينده من در اختيار وكيلم يا باشگاهم نيست بلكه مردم در اين مورد تصميم مي گيرند.
مانچيني به دنبال ديارا، گاگو و بن زما
تيم فوتبال منچسترسيتي براي جذاب سه ستاره رئال مادريد حاضر به پرداخت 45 ميليون پوند است.
روبرتو مانچيني، سرمربي ايتاليايي من سيتي اظهار داشت: از مدت ها قبل سرگرم برنامه ريزي براي جذب لاسانا ديارا، فرناندو گاگو و كريم بن زما هستيم. فكر مي كنم با وجود اين سه بازيكن در رقابت هاي فصل آينده، بتوانيم نقاط ضعف خود را پوشش دهيم.
براساس اظهارات جديد اين مربي كه از ابتداي سال جاري ميلادي زمام امور تيم دوم شهر منچستر را برعهده گرفته، من سيتي حاضر به پرداخت 45 ميليون پوند است.لاسانا ديارا كه در نقش هافبك دفاعي از يك سال قبل در خدمت كهكشاني هاي مادريدي است، 42 بازي انجام داده و يك گل زده است. وي با سفيدپوشان سه فصل ديگر قرارداد همكاري دارد كه اين امر كار انتقالش را با دشواري روبرو مي كند.
كريم بن زما نيز تابستان گذشته از ليون به رئال مادريد نقل مكان كرد و در مدت يك فصل اخير بيشتر نقش بازيكن ذخيره را داشت كه با نارضايتي او همراه شده است. از مدت قرارداد وي با مادريدي ها 4 سال ديگر باقي است. همچنين گاكو كه در سال 2007 از بوكاجونيورز راهي مادريد شد، پس از انجام 85 بازي و يك گل زده، تمايل زيادي براي حضور در جزيره و بازي در تيمي قابل توجه در ليگ برتر دارد.
اولين گزينه خريد و نگر فاش شد
منابع خبري انگليس اولين گزينه خريد سرمربي تيم فوتبال آرسنال براي فصل آينده را فاش كردند.
روزنامه ديلي ميل در گزارش خود به علاقه آرسن ونگر به سيمون كاجر، مدافع مياني و جوان تيم پالرمو ايتاليا اشاره كرد.
اين مربي فرانسوي كه در فصل رو به پايان با مشكلات عديده مصدوميت مدافعانش روبرو شد، اكنون خواهان بخدمت گيري و جذب اين مدافع 21 ساله دانماركي است كه در رقابت هاي كالچو، نمايش غرورانگيز و قابل تاملي با تيمش داشته است. به اعتقاد مربي 14 سال اخير لندني ها، كاجر در رقابت هاي فصل جاري ايتاليا، بازيكنان بزرگي همچون رونالدينيو را مهار كرده و اجازه خودنمايي نداده است. از اين رو مي تواند در صورت انتقال به جزيره به ياري تيم او براي افزايش قدرت دفاعي كمك كند.كاجر با يك متر و هشتاد و نه سانتي متر قد، در بازي هوايي از تبحر خاصي برخوردار است و از سال 2008 كه تاكنون در خدمت سيسيلي ها است، موفق به انجام 50 بازي شده است. وي 5 گل براي تيمش با استفاده از ضربات سر به ثمر رسانده است. اين بازيكن در تيم ملي دانمارك نيز 8 بازي انجام داده است.

 



نگاهي گذرا به مرحله مقدماتي ليگ قهرمانان حضور حداقل يك تيم ايراني در ميان 8 تيم برتر آسيا

سرويس ورزشي- مرحله مقدماتي ليگ قهرمانان آسيا در شرايطي به پايان رسيد كه از ميان چهار باشگاه ايراني تنها سپاهان نتوانست جواز صعود به مرحله بعدي مسابقات را كسب كند.
از نگاه آمار امسال عملكرد تيم هاي ايراني متفاوت از سال گذشته است. اگر سال قبل تنها تيم پيروزي توانست از گروه خود صعود كند، امسال سه تيم ايراني راهي مرحله بعدي مسابقات شدند تامشخص شود كه بيلان كاري مان بهتر از قبل است. اين بيلان كاري مي توانست به نقطه ايده آل نيز برسد، اگر سپاهان جواز صعود را كسب مي كرد. شاگردان امير قلعه نويي با بدشانسي و عدم دقت مهاجمان در ديدار با العين امارات، ناباورانه از ليگ قهرمانان خداحافظي كردند تا آنها از قافله عقب بمانند و ذوب آهن، استقلال و مس كرمان صعود كنند. با قرعه كشي انجام شده، ليگ ايران تحت هر شرايطي در مرحله يك چهارم نهايي يك نماينده خواهد داشت. حتي اگر استقلال در خانه الشباب عربستان نتواند به موفقيتي برسد، مطمئن هستيم از ميان ذوب آهن و مس يك تيم به مرحله بعدي صعود مي كند.
توقف مقابل تيم هاي اماراتي
اما يكي از اتفاقات عجيب ليگ قهرمانان توقف تيم هاي ايراني مقابل حريفان اماراتي بود. در شرايطي كه سطح كيفي تيم هاي اماراتي به مراتب پائين تر از عربستاني ها بود، اما تيم هاي ما مقابل اماراتي ها خوب كار نكردند و تقريبا ناكام محض بودند. اين درحالي است كه مقابل عربستاني ها موفق بودند. بهتر است عوامل شكست مقابل تيم هاي اماراتي مورد بررسي قرار گيرد، زيرا احساس مي شود از نظر روحي و رواني برابر اماراتي ها مشكل داشتيم وگرنه از نظر فني اماراتي ها را ياراي مقابله با تيم هاي ايراني نبود.
متأسفانه زماني كه تيم هاي باشگاهي ما به امارات سفر مي كردند انواع و اقسام كارشكني ها درخصوص آنها صورت مي گرفت. حتي از منابع موثق شنيده شده كه اماراتي ها با واسطه قرار دادن دلال ها به سراغ بازيكنان ايراني مي آمدند تا بدين طريق تمركز آنها را بهم بزنند كه انصافا از اين حربه بهترين استفاده را بردند.
برنامه مسابقات در مرحله يك هشتم نهايي
در پايان 64 روز رقابت حساس و نفسگير درنهايت 16 تيم سئونگنام ايلهوا چونما، چنونبوك موتورز، سوون سامسونگ بلووينگز و پوهانگ استيلرز (كره جنوبي)، ذوب آهن، استقلال و مس (ايران)، بنيادكار و پاختاكور (ازبكستان)، گامبا اوزاكا و كاشيما آنتلرز (ژاپن)، الهلال و الشباب (عربستان)، الغرافه (قطر)، آدلايد يونايتد (استراليا) و بيجينگ گوان (چين) جواز حضور در مرحله حذفي مسابقات را به دست آوردند تا از روز سه شنبه 21 ارديبهشت ماه طبق برنامه زير به ميدان بروند:
سه شنبه: 21/02/89
¤ سامسونگ كره جنوبي- بيجينگ گوان چين
¤ ايلهوا چونما كره جنوبي- گامبا اوزاكا ژاپن
¤ الشباب عربستان- استقلال ايران
¤ الغرافه قطر- پاختاكور ازبكستان
چهارشنبه: 22/02/89
¤ كاشيما آنتلرز ژاپن- پوهانگ استيلرز كره جنوبي
¤ آدلايد يونايتد استراليا- چنونبوك موتورز كره جنوبي
¤ ذوب آهن ايران- مس ايران
¤ الهلال عربستان- بنيادكار ازبكستان
نمايندگان كشورمان در فصل 2010 ليگ قهرمانان آسيا نمايشي درخور تحسين داشتند و توانستند ناكامي هاي فصل گذشته را اين بار با صعود سه تيم به مرحله يك هشتم نهايي جبران كنند. تيم هاي كشورمان بعد از نمايندگان كره جنوبي و ازبكستان كه صعودي صددرصدي به مرحله يك هشتم نهايي داشتند با راهيابي سه تيم به جمع 16 تيم برتر نتيجه اي مطلوب از خود برجاي گذاشتند. در جدول امتيازي نيز چهار نماينده كشورمان بعد از تيم هاي كره جنوبي، ژاپن و قطر مجموعا 41 امتياز از 72 امتياز ممكن را كسب كردند و در ميان نمايندگان 11 كشور چهارم شدند.
بدشانسي ذوب آهن و مس
در مرحله يك هشتم نهايي مسابقات ليگ قهرمانان آسيا تيم ها به نوعي تقسيم شده اند كه هيچ كدام از نمايندگان كشورها به غير از مس و ذوب آهن ايران در اين مرحله با هم روبه رو نخواهند شد. اين هم بدشانسي فوتبال ايران است كه قطعا يك نماينده خود را در مرحله يك هشتم از دست خواهد داد و با يك يا حداكثر دو تيم در مرحله يك چهارم نهايي حاضر مي شود.
كاشيما آنتلرز بهترين و نماينده اندونزي بدترين تيم مرحله گروهي
در پايان مرحله گروهي مسابقات فوتبال ليگ قهرمانان باشگاه هاي آسيا تيم كاشيما آنتلرز ژاپن با كسب 18 امتياز (حداكثر امتياز ممكن) صدرنشين گروه F شد و عنوان بهترين تيم مرحله گروهي را به خود اختصاص داد. در اين بين تيم پرسي پورا جاياپورا اندونزي با كسب سه امتياز از شش بازي و دريافت 29 گل ضعيف ترين تيم مرحله گروهي رقابت ها بود.

يك ميليون تماشاگر در ليگ قهرمانان استقلال ركوردار است

مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا 2010 مانند سال گذشته بيش از يك ميليون تماشاگر را به ورزشگاه ها كشاند.
در 96بازي انجام شده در مجموع يك ميليون و 16هزار و 447نفر وارد ورزشگاه ها شدند. به اين ترتيب ميانگين تعداد تماشاگران در هر بازي به 10هزار و 588نفر رسيد.
در سال 2009 ميانگين تماشاگران كمي بيشتر بود و به 11هزار و 39نفر رسيد اما در مقايسه با سال 2009 رشد ميانگين تماشاگر 100درصد بوده است.
ديدارهاي مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا در حالي به پايان رسيد كه باز هم يك باشگاه ايراني در صدر بيشترين بازي پرتماشاگر قرارگرفت.تماشاگران ديدارهاي هفته آخر از مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا كه روزهاي 27 و 28 آوريل 2010 (7و 8 ارديبهشت 1389) برگزار شد، 125 هزار و 601 نفر بود. حداكثر تعداد تماشاگر يك بازي در فصل 2010 هم بالاتر از ركورد بازي استقلال- الاهلي عربستان نرفت.
در هفته پنجم مسابقات، استقلال در روزي كه 2بر يك حريف عربستاني را برد 65 هزار تماشاگر را به استاديوم آورد كه اين بيشترين تعداد حاضران يك بازي تا اينجاي رقابت هاي سال 2010 بوده است.
جالب اينكه دومين بازي در فهرست پرتماشاگرترين بازيهاي فصل تا به اينجا باز هم به استقلال برمي گردد. بازي استقلال- الغرافه در روز 3مارس 2010 (3فروردين 1389) 60 هزار نفر سكوهاي استاديوم آزادي را اشغال كردند.

مجيدي دومين گلزن برتر آسيا
درخشش نمايندگان كشورمان در مرحله گروهي مسابقات فوتبال ليگ قهرمانان باشگاههاي آسيا به صعود سه تيم استقلال، ذوب آهن و مس كرمان به مرحله يك هشتم نهايي مسابقات ختم نمي شود.
در جدول گلزنان اين مسابقات فرهاد مجيدي و مهدي رجب زاده مهاجمان تيم هاي استقلال تهران و مس كرمان با به ثمر رساندن پنج و چهار در كورس دستيابي به عنوان آقاي گل مسابقات هستند.
جدول رده بندي بهترين گلزنان مسابقات ليگ قهرمانان آسيا تا پايان مرحله مقدماتي به شرح زير است:
7 گل: خوزه رودريگوئز موتا (سوون سامسونگ بلووينگز كره جنوبي)
5گل:
فرهاد مجيدي (استقلال تهران)، آمادو فلاويو (الشباب عربستان)، لي آندرو داسيلوا (السد قطر) و دنيلسون (بنيادكار ازبكستان)
4گل:
مهدي رجب زاده (مس كرمان)، جوئل گريفيتس (بيجينگ گوان چين)، ياسر القحطاني (الهلال عربستان)، كلمرسون (الغرافه قطر)، ويكتور سيموئز (الاهلي عربستان)، شوكي هيراي (گامبا اوزاكا ژاپن) و جاني وودي لامبرت (چانگچون باتاي چين)

حاشيه سازي عرب ها ره به جايي نمي برد خليج هميشه فارس
يكي از اتفاقات عجيب مرحله مقدماتي ليگ قهرمانان آسيا اقدام غيرقانوني ناظر اردني ديدار ذوب آهن و الاتحاد عربستان بود.
اين ناظر اردني در واكنش به نمايش پرچم «خليج فارس» ديدار ذوب آهن و الاتحاد را متوقف كرد و اعلام داشت تا زماني كه اين پرچم جمع نشود، اجازه ادامه بازي را نمي دهد. درنهايت خواسته غيرقانوني ناظر اردني به واسطه عدم اطلاع مسئولان دانشگاه ذوب آهن اجرا شد و پرچم «خليج فارس» از ورزشگاه جمع شد.
اين درحالي است كه طبق قوانين ناظر حق قطع كردن بازي را ندارد و اگر هم تخلفي صورت گيرد وي بايد گزارش خود را تسليم مقامات AFC كند. اما اين پايان ماجرا نيست. در ديدار سپاهان ايران و العين امارات هم عرب ها از واژه جعلي «خليج ع رب ي» استفاده كردند اما هيچ ناظران AFC هيچ واكنشي نسبت به آن نشان ندادند.
اعتراض رسمي فدراسيون فوتبال
پس ا زاين اتفاقات فدراسيون فوتبال ايران در نامه اي خطاب به محمدبن همام كه به امضاي علي كفاشيان رسيده است اعتراض خود را نسبت به رفتار دوگانه ناظران كنفدراسيون فوتبال آسيا در ديدارهاي هفته ششم مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا ابراز داشت.
عباس ترابيان، سرپرست كميته روابط بين الملل فدراسيون فوتبال در اين خصوص گفت: در اين نامه به شدت نسبت به برخوردهاي دوگانه، غيرحقوقي، غيرورزشي نمايندگان كنفدراسيون فوتبال آسيا اعتراض كرديم.
وي با اشاره به بازي العين امارات- سپاهان ايران كه سه شنبه شب در ورزشگاه خليفه بن زايد شهر العين برگزار شد، افزود: در اين مسابقه تلويزيون امارات مرتب پارچه اي را نشان مي داد كه روي آن نام جعلي «خليج ع ر ب ي» درج شده بود. ما در نامه خود به كنفدراسيون فوتبال آسيا رسماً به اين موضوع اعتراض كرده و از مقاماتAFC خواهان توجهي بيشتر به مواردي شديم كه فدراسيون جهاني فوتبال هم روي آن حساسيت هاي زيادي دارد.
سرپرست كميته روابط بين الملل فدراسيون فوتبال خاطرنشان كرد: ما در نامه خود به كنفدراسيون فوتبال آسيا به دو مورد اشاره كرديم. نخست اينكه در اساسنامه فيفا عنوان شده است، عليه هيچ كشوري نبايد شعارهاي سياسي داده شود و در جريان يك مسابقه فوتبال فرد يا گروهي خاص مورد بي احترامي قرار گيرند. ما اين موضوع را كه در ا ساسنامهAFC نيز به ثبت رسيده است را به مقامات اين كنفدراسيون يادآوري كرده و با اشاره به مقاله شماره سه فيفا از آنها خواستيم به اين نكته توجه داشته باشند كه يك مسابقه فوتبال نبايد آلوده به مسائل غيرورزشي شود.
ترابيان با تأكيد بر اينكه حركت تلويزيون ملي امارات براي به تصوير كشيدن نام جعلي «خليج ع ر ب ي» كاملاً تحريك آميز بوده است، افزود: متأسفانه اين حركت باعث تحريك و نگراني بازيكنان تيم سپاهان مي شد و ناظر مسابقه نيز بي توجه به آن فقط جريان بازي را دنبال مي كرد.
در نامه فدراسيون فوتبال ايران به محمدبن همام اين مورد ذكر و خاطرنشان شده است: در بازي العين امارات- سپاهان ناظر كنفدراسيون فوتبال آسيا بدون توجه به آنچه اطراف زمين مي گذشت، هيچ حركتي انجام نداد، اين درحالي بود كه او وظيفه داشت با موارد تخلف هواداران تيم اماراتي برخورد كند.
همچنين در ادامه اين نامه تاكيد شده است: در صفحه 29 تقويم ساليانه فدراسيون جهاني فوتبال كه شما براي ما ارسال كرده ايد، در قسمت قاره آسيا خودتان نام خليج فارس را «Persian Gulfس عنوان كرده ايد كه صحيح هم هست، پس چطور ناظر AFC در بازي ذوب آهن- الاتحاد عربستان دستور به جمع آوري پرچم هايي داده است كه روي آن نام خليج فارس درج شده بود؟ چرا در بازي العين امارات- سپاهان ايران داور با هواداران تيم ميزبان كه نام جعلي خليج عربي را بر روي پارچه نوشته هاي خود درج كرده بودند، برخورد نكرد؟
ترابيان همچنين تاكيد كرد: آنچه براي ما جالب توجه است، اين است كه كشورهاي معارض با ايران نيز در نوشته هاي رسمي خود نام خليج فارس را به درستي «خليج فارس» ادا مي كنند و آن وقت در جريان يك مسابقه فوتبال چنين اتفاقاتي رقم مي خورد كه حتي مورد تاييد فيفا و AFC هم نيست.
وي با اشاره به اين موضوع كه برخي ناظران AFC مطابق با شرح وظايف خود عمل نمي كنند، افزود: اجازه نخواهيم داد با احساس مردم ايران و آنچه بدان تعصب دارند، بازي شود و نهايت توان خود را براي دفاع از نام ايران به كار خواهيم گرفت.
اقدامات فدراسيون براي محروميت ناظر اردني
يكي از كارشناسان حقوقي فوتبال كشورمان در خصوص اين اتفاقات يك نكته مهم را يادآور شد و آن هم اينكه فدراسيون فوتبال براي محروميت ناظر اردني به فيفا نامه نگاري كند.
هوشنگ نصيرزاده در مورد اقدام ناظر اردني ديدار ذوب آهن و الاتحاد عربستان و نامه نگاري فدراسيون به كنفدراسيون فوتبال آسيا گفت: AFC مسئول كنترل فدراسيون ها نيست بلكه اين امر يكي از وظايف فيفا است. در اساسنامه فيفا به اين امر اشاره شده است اما كنفدراسيون فوتبال آسيا وظيفه اش برگزاري كلاس هاي آموزشي و برگزاري مسابقات است. كنفدراسيون ها حتي در مجمع عمومي فيفا حق راي ندارند اما 208 فدراسيون عضو فيفا حق راي دارند.
وي گفت: بايد از ناظر اردني به دليل نقض بند 3 اساسنامه فيفا و استناد به ماده 68 كميته انضباطي فيفا فقط به سوئيس نامه نگاري مي شد هر چند امكان دارد انعكاس نامه فدراسيون به AFC باعث واكنش فيفا هم شود اما قطعاً خود AFC به اين نامه واكنشي نشان نخواهد داد زيرا جز وظايفش نيست. فيفا همانطور كه ليگ هاي داخلي كشورها را كنترل مي كند، مي تواند در اين موارد هم واكنش نشان دهد ضمن اينكه در متن نامه فيفا بايد به مفاد قانوني و كدهاي انضباطي فيفا هم اشاره شود تا باعث محروميت ناظر اردني مسابقه ذوب آهن و الاتحاد عربستان شويم.
حسادت آشكار عربستاني ها
اما در سوي ديگر دفاع پرشور تماشاگران ايراني از نام خليج فارس و حمايت گسترده از تيم هاي ايراني حاضر در ليگ قهرمانان آسيا بالاخره مقامات ورزشي و رسانه هاي ورزشي عربستان را وادار به اعتراف كرد كه آنها از يك سرمايه مهم در صحنه ورزش يعني تماشاگران پرشور و گسترده محروم هستند. اين حسادت آشكار وقتي در تلويزيون هاي وابسته به شاهزادگان سعودي مطرح مي شود كه تماشاگران تيم الاتحاد عربستان با تيم خود قهر كرده و به نوعي ديدارها و حمايت هاي خود را از الاتحاد قطع كرده اند. مقامات باشگاه الاتحاد با انتقاد از اين رفتار تماشاگران خود از آنها خواستند كه نگاهي به عملكرد تماشاگران ايراني انداخته و از آنان در حمايت از تيم هاي خود درس عبرت بگيرند. در همين حال مفسران سعودي اسپورت اعلام كردند كه تيم هاي ايراني حتي اگر عقب باشند و يا شكست خورده باشند نيز مورد حمايت و تشويق تماشاگران پرشور خود قرار مي گيرند و اين در حالي است كه ايران به لطف همين تماشاگران از حربه پيروزي بر حريفان چه در سطح ملي و چه در سطح باشگاهي سود مي برد. الجزيره اسپورت نيز با اشاره به حضور چشمگير تماشاگران ايراني در مسابقات اين دوره ليگ قهرمانان آسيا، گفت: در روز بازي الاتحاد و ذوب آهن، انبوه تماشاگران ذوب آهن از ابتداي اين مسابقه تا انتها تيم خود را مورد تشويق قرار دادند.



 



لشكر سلم و تور و باقي قضايا...

مسعود خانزادي
يكي از تيمهاي فوتبال در چهارچوب جام باشگاههاي آسيا، براي برگزاري بازي برگشت، قصد سفر امارات مي كند.
مديران اين تيم كه در شمار تيمهاي صنعتي است و دينار به دينار هزينه هايش از محل بيت المال تأمين مي شود (به نوشته مطبوعات ورزشي) تصميم مي گيرند كارواني در حدود 150 نفر به سوي دبي روانه كنند كه از قديم گفته اند:
خرج كه از كيسه مهمان بود
حاتم طايي شدن آسان بود
در هر حال براي كاروان مذكور بليت رفت و برگشت تهيه مي شود، با اين بهانه كه اين جماعت در شمار ليدرها و مشوقان تيم هستند و در ورزشگاه مي توانند، تشويق و سروصداي عرب ها را خنثي كنند. علاوه بر هزينه بليت، هزينه هايي همچون پول هتل، خورد و خوراك و الخ اين جماعت را برعهده مي گيرند تا كسي احساس تنهايي نكند!!
مسابقه به صورت مستقيم پخش مي شود، جالب اينكه، گمنامي تيم ايراني و همچنين موقعيت لرزانش در جدول باعث مي شود تا عربها كوچكترين استقبالي از اين مسابقه نكنند و بازي در يك ورزشگاه تقريبا خالي از تماشاگر برگزار شود. در حالي كه تعدادي از همين گروه در روز مسابقه مشغول گشت و گذار در بازار دبي ديده شدند. تيم از عربها شكست مي خورد و مربي صريح اللهجه و به ستوه آمده تيم در مصاحبه خود دليل شكست تيمش را مقيد نبودن برخي از بازيكنان نورچشمي مديران، به مقررات اردو اعلام مي كند و بدتر از همه اينكه شبگردي و حتي مستي برخي از آنها در شب مسابقه را در برابر خبرنگاران عرب به صراحت اعلام مي كند تا خوراك ضدتبليغاتي مناسبي براي رسانه هاي عرب كه بسياري از آنها متأسفانه با بودجه وهابي ها، آمريكايي ها و صهيونيست ها اداره مي شوند، فراهم آيد. هنوز اين دسته گل به آب دادن ورد زبان عربهاست كه جماعت ملاحظه كنيد، ورزشكاران يك كشور انقلابي شيعه، چگونه حقيرانه در بارهاي شبانه به عيش و نوش مي پردازند كه دو تن از ليدرهاي تيم كه بعدا ادعا مي شود اين دو در شمار اعضاي كاروان نبوده اند با مقدار زيادي مواد مخدر توسط پليس دبي دستگير مي شوند، در اين شرايط مديران تيم به جاي تنبيه خاطيان از تمام توان خويش در راه آزادسازي اين دو تن كه ادعا مي كردند، همين طوري و سر خود به امارات آمده اند، سود مي جويند و به مربي خارجي هم اخطار مي كنند يا حرفهايت را پس بگير و عذرخواهي كن و يا حرفت را ثابت كن!]در حاليكه هيچ كس از سر ترس؛ جرات شهادت دادن به سود مربي ندارد[ و يا استعفانامه ات را بنويس! تا بار ديگر زخمهاي قديمي ورزش ما سر باز كنند. زخمهايي كه صرفا ريشه در ورزش صددرصد دولتي دارند. گفته ايم و گفته اند كه شيوه تقسيم بودجه ورزش به هيچ وجه عادلانه نيست. ادعايي كه هيچ نيازي به سند و مدرك ندارد زيرا همگان به چشم خويش شاهدند كه ليگ برتر فوتبال، ساير ليگ ها و به طور كلي فوتبال متأسفانه، به سان جنين، بند نافش هنوز به بيت المال بند است و عموم اين هزينه هاي سرسام آور از بيت المال تأمين مي شود تا مثلا يك كارگر كرماني شاغل و يا اصفهاني از خود بپرسند چرا علي رغم تلاش طاقت فرساي ما در تيغ آفتاب جنوب و كنار كوره ذوب آهن، فلان فوتباليست خودروي 200 ميليوني سوار است و ما پس از سالها در تهيه جهيزيه دخترمان درمانده ايم.
حال كه شاهد تغييراتي كلان در سطح مديريت ورزش كشور هستيم بدون ترديد بهترين فرصت براي سبك كردن اين بار سنگين است. در آن صورت بخش خصوصي وارد گود مي شود و در سايه نظارت دقيق دولت بر عملكرد آنها، عملا حتي تيمهاي پرطرفداري همچون استقلال و پيروزي هم در راستاي اهداف انقلاب اسلامي در عرصه هاي آسيايي و حتي جهاني ظاهر مي شوند. زيرا تجربه در كشورهايي همچون آمريكا و حتي كشورهاي اروپايي ثابت كرده است كه ورود بخش خصوصي نه تنها ضرري را متوجه ورزش كشور نمي سازد كه به جاي لاپوشاني چنين فضاحت هايي توسط مديراني كه ميز خود را در خطر مي بينند، به تنبيه خاطي يا خاطيان پرداخته و در همان حال از مردم عذرخواهي مي شود. به شرط آنكه اين خصوصي سازي هيچ شباهتي به برباد دادن شركت ها و اموال دولتي به قيمت «ثمن بخس» نداشته باشد؛ تجربه اي كه متاسفانه در دوران سازندگي و اصلاحات بسيار تكرار شد.
سالهاست كه خصوصي كردن ورزش ورد زبان مديران ارشد ورزش كشور است اما دريغ از يك قدم مثبت. اما حال كه شاهد تغيير مديران ارشد ورزش كشور هستيم، بهترين فرصت براي اجراي عدالت و وانهادن اين بار سنگين از دوش دولت فراهم آمده است، بدون ترديد در اين صورت به جاي هزينه هاي عبثي همچون خريد 600 ميليوني يك بازيكن، مدارس ورزش در كشور فعال مي شوند و به مثابه كشورهايي همچون روسيه بهترين كشتي گيران و... از دل همين مدارس بيرون مي آيند سرانه اماكن ورزشي افزايش يافته و ديگر اين چاه «ويل» تمام بودجه ورزش كشور را نمي بلعد. از ياد نبريم كه متأسفانه بسياري از تيمهاي دولتي مديرانشان به ريسمان همين برد و باخت ها وصل هستند و به همين خاطر براي از دست ندادن موقعيت خود از جيب بيت المال حاتم طايي شده و حتي عمل وقيحانه بازيكن تيمشان و قاچاق موادمخدر ليدرشان را لاپوشاني مي كنند تا مديريتشان زير سؤال نرود.
متأسفانه مديران كلان تر نيز چشم به همين بردها و باخت ها دارند و بي سبب نيست كه در اواخر هر ليگ كه بوي سقوط برخي از تيمها به مشام مي رسد، برخي از دلال ها وارد گود مي شوند تا اين ورزش پاك نماند و مثلا يك تيم براي نيفتادن تيم ديگر 22 گل بخورد.
تكمله
همانگونه كه پيشتر گفته آمد، اگر قرار باشد بر سر تاسيسات ورزشي و باشگاهها هم همان بلايي بيايد كه بر سر شركتهاي دولتي طي سالهاي موسوم به سازندگي و اصلاحات رفت و عملا در مواردي با قيمت بسيار پايين بر ثمن بخس، به افرادي خاص توسط اشخاصي خاص واگذار شوند، همان بهتر كه حركتي نكنيم كه خسران آن بسيار بيشتر از امروز خواهد بود.
در آن روزگار افرادي خاص كه برخي از آنها در حال حاضر به غرب پناهنده شده اند به افرادي خاص تر اموال دولت را با چك هاي مدت دار فروختند و اين چك ها عملا با فروش بعضا ضايعات همان كارخانه ها مورد معامله، به حساب خزانه رفت و خود كارخانه و زمين آن و... ماند براي همان افراد از ما بهتران. ضمن آنكه دهها و صدها كارگر هم بيكار به خانه بازگشتند. ان شاءالله كه به مدد سود جستن از مشاوران و كارشناساني مخلص اين مهم به انجام برسد.
ان شاءالله!

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14