(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 ارديبهشت 1389- شماره 19635

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حلقه جديد توطئه عليه مردم عراق (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
كفگير (گفت و شنود)
اسناد ارائه شده كيهان حيرت و عصبانيت وكلاي مدافع شاكيان را برانگيخت
تسخير خيابان... البته باز هم در فضاي مجازي (خبر ويژه)
احمقانه تر از اين نمي شد ايران را تحريم كرد!
گوگل قلب خود را به اسرائيل سپرد
چامسكي: ايران متهم مي شود چون تسليم فرامين آمريكا نيست
علني شدن پيوند موسوي با گروهك ها راه ريزش درون نظام را مسدود مي كند
نگراني رئيس بايكوت شده فراكسيون اقليت از پخش دادگاه كيهان!
سقف زماني براي خلع سلاح پيشنهاد ايران به اجلاس بازنگري NPT



حلقه جديد توطئه عليه مردم عراق (يادداشت روز)

شرايط سياسي كنوني عراق با ورود دو عنصر حقوقي فرايند پيچيده اي پيدا كرده است؛ ابطال آراء 52 نفر از كانديداهاي انتخابات و بازشماري آراء انتخاباتي در بغداد دو عنصر جديدي هستند كه از يك سو مجادله سياسي را در عراق شدت بخشيده و از سوي ديگر اعلام نهايي نتيجه انتخابات و استقرار منتخبين جديد را با تاخير مواجه كرده است.
چند هفته قبل از برگزاري انتخابات پارلماني- 16اسفند- زمزمه هايي وجود داشت كه از دخالت جدي عوامل خارجي در فرايند انتخابات حكايت مي كرد. اين زمزمه ها با برگزاري انتخابات تشديد شد و در هفته هاي پس از انتخابات به اوج رسيد.
يك روز پس از برگزاري انتخابات، سايت ايلاف وابسته به عربستان سعودي نوشت: «آمريكا براي نوري مالكي پيام هايي را با اين مضمون ارسال كرده است كه در صورت شكست در انتخابات اگر قدرت را بصورت مسالمت آميز تحويل ندهد، نظاميان آمريكايي دولت وي را ظرف سه روز سرنگون خواهند كرد.» همزمان با اين تهديدات، اوباما از پيروزي انتخاباتي سكولاريزم بر حكومت مذهبي در عراق خبر داد. شبكه دويچه وله- آلمان- پيروز اول ميدان را «ائتلاف سكولارها» معرفي كرد و در عين حال از «آغاز فرايند بسيار پيچيده در جابجايي دولت در بغداد» خبر داد و راديو صداي آمريكا- شبكه تلويزيوني VOA- از پيروزي ائتلاف غيرمذهبي در انتخابات عراق سخن گفت.
صحنه سازي براي وانمودكردن پيروزي سكولارها در انتخابات عراق در حالي بود كه موقعيت سكولارها در انتخابات دوره دوم مجلس به هيچ وجه بهبود پيدا نكرده بود. آنان فقط با مصادره كانديداهاي اهل سنت و كرسي هايي كه اين گروه كسب كرده بودند، سعي كردند، سكولارها را صحنه گردان آينده عراق معرفي نمايند.
وضعيت انتخاباتي عراق- با وجود اعمال تقلب از سوي مثلث آمريكا، سعودي و سكولارها- بيانگر آن بود كه دو ائتلاف شيعي 159 كرسي از 325 كرسي را بدست آورده اند كه نزديك به 94 درصد از كرسي ها مي شود و حال آنكه اين دو ائتلاف در انتخابات مجلس سال 84 تنها 128كرسي از 275 كرسي را بدست آورده بودند كه 5/64 درصد از كرسي ها محسوب مي شود با اين وصف كاملا واضح است كه اين دو ائتلاف در موقعيت بهتري قرار گرفته اند. از سوي ديگر رابطه كردهاي عراق نيز با اين دو ائتلاف به قوت خود باقي است و رهبران كردي همين روزها هم با صراحت اعلام كرده اند كه با شيعيان «هم پيماني استراتژيك» دارند. كردها در مجلس فعلي حدود 60 كرسي- 43 كرسي ائتلاف دو حزب اصلي 8كرسي گروه گوران 6 كرسي سه گروه كوچك اسلام گرا و 3كرسي اقليت هاي مسيحي كرد- در اختيار دارند كه بيش از 18درصد كرسي ها را شامل مي شود. جمع عددي دو مجموعه ياد شده قادر است رياست جمهوري و نخست وزير آينده را شكل دهد و ائتلافي كه آمريكايي ها، اروپايي ها و سعودي ها اصرار دارند آنها را لائيك بنامند، راهي جز هماهنگ شدن با اين دو «هم پيمان استراتژيك» ندارند البته در عين حال نه كردها و نه شيعيان برنامه يا علاقه اي براي حذف فهرست العراقيه كه در واقع فهرست اهل سنت عراق- و نه سكولارها- است ندارند و حضور آنان در همه اركان قدرت عراق را كاملا ضروري به حساب مي آورند.
به رغم آنكه انتخابات 16اسفند از شفافيت لازم برخوردار است و مردم و گروههاي عراقي نيز- اجمالا- نتيجه اعلام شده انتخابات را پذيرفته اند و اگر هم اعتراضي دارند در يك محمل قانوني تعقيب مي كنند ولي روند مباحث در عراق به سمت ديگري مي رود و نگراني هايي را به وجود آورده است. نكات زير مي تواند وضعيت فعلي را تاحدودي ترسيم نمايد:
1- در كشوري كه سايه سنگين حدود 300هزار نيروي نظامي و شبه نظامي خارجي اشغالگر بر آن قرار دارد، استقرار يك نظم قابل قبول داخلي از اهميت و اولويت زيادي برخوردار است. عراقي ها يك بار در انتخابات آذرماه 84 مزه يك دولت منتخب را- پس از حدود 200سال- چشيدند. اين دولت جديد عليرغم همه محدوديت ها و تفرقه هايي كه ميان طوايف عراقي وجود داشت، توانست بستر آزادسازي عراق از اشغال نظامي را فراهم كند و آمريكايي ها را وادار به پذيرش زمان خاصي براي خروج از عراق نمايد. اين توفيقي است كه آلماني ها، كره اي ها و ژاپني ها هنوز پس از 65 سال كه از اشغال بخش هايي از كشورشان مي گذرد، نتوانسته اند به آن دست يابند و تركيه عليرغم آنكه 95 درصد مردم آن با حضور حتي يك سرباز آمريكايي در كشور خود مخالفند پايگاه استراتژيك اينجرليك را تحمل مي نمايند. اين كه دولت نوري مالكي توانسته است اعلام زمان خروج كامل را به آمريكايي ها بقبولاند، يك اتفاق استراتژيك به حساب مي آيد اما در عين حال بايد بر اين نكته تاكيد كرد كه چنين رخدادي براي آمريكايي ها قابل قبول نيست. آنان اين را براي خود تحقيرآميز تلقي مي نمايند. شما مي توانيد از لحن سرفرماندهي نظامي آمريكا به نوري مالكي- كه در سايت سعودي ايلاف آمده- اوج ناراحتي آنان را از اين مسئله ببينيد.
2-مقامات آمريكايي و سعودي ابتدا روي پيروزي سكولارها بر مذهبي ها مانور كردند ولي كاملا معلوم بود كه چنين تبليغاتي نمي تواند دوام بياورد چرا كه آمارهاي رسمي خلاف آن را نشان مي داد. پس از آن، واشنگتن و رياض درصدد برآمدند از طريق حربه «تفرقه و ائتلاف» وارد ميدان شوند و مشكل خود را حل نمايند. اميد آنان اين بود كه بتوانند از يك سو مانع وحدت دو ائتلاف شيعي شوند و از سوي ديگر از ائتلاف كردها با اين دو ائتلاف جلوگيري نمايند و همزمان با اين روند زلف يكي از دو ائتلاف شيعي را با زلف ائتلاف علاوي گره بزنند و ائتلاف كردي را نيز به دنبال اين دو ائتلاف بكشانند. براي حل اين مسئله آمريكايي ها اعلام كردند كه هم بازشماري آراء را مي پذيرند يعني حاضرند ائتلاف مالكي را بعنوان ليست اول بپذيرند- كه در هفته هاي اول پس از برگزاري انتخابات از آن پرهيز مي كردند- و هم نخست وزيري مالكي را قبول دارند. اين بازي مشترك رياض- واشنگتن به نتيجه نرسيد چرا كه نه شيعيان و نه كردها رغبتي به ائتلاف با گروه علاوي نداشتند هرچند سهم آنان را در اداره كشور محفوظ مي دانستند وقتي اين مسئله به بن بست رسيد آنان راههاي ديگري را در دستور كار قرار دادند.
3- تاخير فراوان در بازشماري آراء بغداد و ابطال آراء 52 نفر از كساني كه «متهم به همكاري با حزب بعث!» بودند يك پرده مهم از سناريويي است كه آمريكا و عربستان براي دستيابي به مقصود خود نوشته و به اجرا درآورده اند. كاملا پيداست كه در اين طرح تحريك اهل سنت عليه انتخابات و دستگاههاي برگزاركننده و نتايج آن مدنظر بوده و يا خواسته اند شرايطي تهديدآميز را به تصوير بكشند تا ليست هاي برتر از سهم خود در اداره حكومت چشم بپوشند و به جاي آن به توافق روي آورند. جالب اين است كه درست همزمان با اين مسئله اياد علاوي در جريان سفر به تركيه به جاي آنكه به نهاد ابطال كننده آراء كانديداهاي فهرست خود اعتراض كند به ليست هاي رقيب و دو طيف كرد و شيعه حمله كرد و مدعي شد كه او و طرفدارانش نتيجه انتخابات را نخواهند پذيرفت و از شريك در حكومت به معارض آن تبديل مي شوند. البته منظور واقعي علاوي اين نيست كه گروه او واقعا دست به اقدامات خشن عليه دولت مي زند در واقع او فقط تهديد مي كند همانگونه كه فرمانده نظامي آمريكا در عراق -اوديرنو- فقط تهديد كرد كه سه روزه دولت مالكي را بركنار مي كند. هم اوديرنو و هم علاوي مي دانند كه برگ هاي زيادي براي تغيير در نظم فعلي عراق در اختيار ندارند.
4- تاخير در بازشماري آراء بغداد و جنجال ابطال آراء 52 نامزد مي تواند مخاطراتي را در پي داشته باشد چرا كه وقتي مباحثات سياسي طولاني مي شود، نارضايتي و نااميدي شهروندان را درپي مي آورد و به تضعيف ائتلاف ها منجر مي گردد. بر اين اساس عراقي ها بايد با حساسيت اين موضوع را پيگيري نمايند. انتخابات عراق 16اسفند سال گذشته- دوماه پيش- برگزار شده و كميسيون عالي انتخابات- كه زيرنظر سازمان ملل فعاليت مي كند و اعضاي آن از سوي آن سازمان از ميان عراقي ها تعيين مي شوند- در تاريخ 4 فروردين نتايج نهايي را اعلام كرد. يك هفته بعد نوري مالكي اسناد وقوع تقلب را در مورد حدود 570 هزار راي پايتخت به دادگاه عالي تسليم كرد. سه هفته پيش- يعني اواخر فروردين ماه- دادگاه عالي عراق اعلام كرد كه به شكايت هاي وارده رسيدگي مي كند، گروه علاوي كه مي دانست با رسيدگي به شكايت مالكي در مورد انتخابات بغداد تعدادي از كرسي هاي خود را از دست مي دهد درخواست بازشماري كل انتخابات را مطرح كرد. قرار بود بازشماري آراء در يك دوره 10روزه- دهه اول ارديبهشت- مورد رسيدگي قرار گيرد ولي از قرار معلوم از امروز بازشماري شروع مي شود. كميسيون انتخابات عراق كه گفته بود ظرف 01روز نتايج بازشماري را اعلام مي كند حالا از يك زمان يك ماهه حرف مي زند طبعا با اعلام نتايج زماني را هم به رسيدگي به شكايت ها اختصاص خواهند داد. با اين وصف فقط بازشماري آراء بغداد حدود 54 روز! طول مي كشد. همزمان با اين مسئله، بدون اينكه درخواستي وجود داشته باشد و در حالي كه پيش از اين آمريكايي ها با اجراي قانون بعثي زدايي مخالف بودند، اينك از لزوم ابطال آراء آن دسته از كانديداهايي حرف مي زنند كه -فقط- با بعثي ها همكاري مي كرده اند و جالب تر اين است كه كميسيون عالي انتخابات عراق در روز دوشنبه 6 ارديبهشت ماه با اشاره به تهديدات علاوي اعلام كرد كه حكم دادگاه عليه كانديداهاي هوادار حزب بعث نهايي نيست و نامزدها ظرف يك ماه! مي توانند به حكم صادره اعتراض نمايند! در همان حال سعد الراوي عضو كميسيون عالي انتخابات اعلام كرده است كه بسياري از نامزدهايي كه آراء شان باطل شده كمتر از 1000 راي داشته و ميانگين آراء آنان به 5000 راي نمي رسد! اين در حالي است كه يك كانديدا براي ورود به مجلس به حداقل 100000راي نياز دارد. كاملا مشخص است كه اين سناريو براي تغيير در نتيجه انتخابات طراحي نشده بلكه براي تاخير در شكل گيري دولت، مجلس و رياست جمهوري جديد دنبال مي شود.
در عين اينكه رويه كنوني خطرناك مي باشد و ممكن است هزينه هاي سنگيني را در پي داشته باشد اما به اين معنا نيست كه در نهايت اشغالگران و رژيم هاي متحد آنان در منطقه قادر خواهند بود كه بر مردمي كه بعد از دهها سال تحمل ديكتاتوري طعم دولت منتخب خود را چشيده اند، سيطره يابند.
سعدالله زارعي

 



كيهان و خوانندگان

¤ تمام كساني كه در راه مبارزه با پديده بدحجابي و برخورد با افراد منحرف سنگ اندازي مي كنند نسبت به خون شهدا و آرمان هاي مقدس انقلاب اسلامي مسئول هستند و بايد يك روزي پاسخگوي كارشكني هاي خود در اين مورد باشند.
فريدوني
¤ همسرم يك روز وقت گذاشت تا از بازار پوشاك مانتو مناسب براي خودش و دخترم بخرد، اما دست خالي برگشت و اظهار داشت بيشتر مانتوها در شأن يك زن مسلمان و معتقد نيستند. آيا مسئولين كشور در اين مورد نبايد احساس مسئوليت بكنند.
فرجي
¤ چه كسي مسئول و ناظر مطبوعات معلوم الحال است به روزنامه اقتصادي... نگاه كنيد. يك هنرپيشه مرد با كراوات در كنار زن بي حجاب! روزنامه را درب مغازه ها مجاني توزيع مي نمايند.
پورغلامي
¤ با سپاس فراوان از وزير آموزش و پرورش درخواست داريم مساعدت كرده و بيمه طلايي همانند بيمه هاي تكميلي پيشين شامل پدر و مادر شاغلين نيز بشود تا با فراغ بال بيشتر و بهتر به خدمت بپردازند.
علي كماري
¤ در محاورات و مكاتبات برخي مسئولين به وفور از الفاظ بيگانه استفاده مي شود. اين امر يا از روي غفلت صورت مي گيرد و يا خداي ناكرده بعضي از مسئولين حساسيت لازم در رابطه با زبان فارسي ندارند. در هر حال وزارت ارشاد در اين مورد نبايد بي تفاوت باشد.
فلاح
¤ دانشگاه تربيت مدرس با نصب اطلاعيه اي در تابلوهاي دانشگاه اعلام نموده كه از خردادماه 89 با توجه به طرح هدفمندكردن يارانه ها ديگر براي پخت شام و صبحانه اقدام نمي نمايد و به جاي اين دو وعده مبلغ يك هزار تومان (800 شام و 200صبحانه) پرداخت خواهد شد. واقعا مي شود با 1000تومان 2 وعده غذا تهيه كرد؟ با توجه به اعتراض دانشجويان به اين تصميم از وزير علوم و رئيس دانشگاه تقاضاي رفع مشكل ياد شده را داريم.
جمعي از دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس
¤ مدت چهارماه و نيم است كه براي گازسوز كردن وانت پيكان خود در نمايندگي ايران خودرو واوان اسلامشهر ثبت نام نموده ام ولي هيچ خبري از گازسوز كردن خودروام نيست. از وزير محترم صنايع تقاضاي مساعدت دارم.
محمدي
¤ از مسئولين شبكه هاي مختلف بويژه شبكه 3 و 4 تقاضا مي شود حداقل 5 دقيقه به اذان مغرب مانده نسبت به پخش قرآن اقدام نمايند نه اينكه گاهي تا لحظه اذان به پخش فوتبال و اخبار ادامه داده و گاهي نيز اصلا اذان پخش نشود.
تجارتچي
¤ بعد از 18ماه خدمت سربازي در لشكر 92 زرهي ارتش در شهريور ماه سال گذشته (88) ترخيص شدم. با گذشت بيش از هفت ماه از پايان خدمتم هنوز موفق به گرفتن كارت پايان خدمت نشده ام. در ضمن براي پيگيري موضوع تاكنون سه مرتبه از تهران به اهواز مسافرت كرده ام. تنها راه چاره را در اين ديدم كه از طريق روزنامه به بيان مشكل بپردازم، شايد اقدام بكنند.
بهروز آزرم
¤ مدت 20سال از شروع ساخت مسجد و مصلي بزرگ اصفهان مي گذرد. در اين مدت فقط اسكلت فلزي آن نصب شده است طولاني بودن احداث اين پروژه باعث گرديده تيرآهن هاي كارگذاشته شده زنگ زده و فرسايش پيدا كنند. حداقل اسكلت فلزي اين پروژه بزرگ را رنگ آميزي كرده و جلوي فرسودگي آن را بگيرند.
محمود بليغيان
¤ تعداد 69 نفر زائر در شهرستان شاهرود با تخلفات عديده از سوي يك آژانس مسافرتي شهر روبرو شدند كه از همه مهمتر مجوز اعزام زائر به عتبات عاليات را نداشت. با پيگيري شكايت، سازمان گردشگري در تهران در جريان موضوع قرار گرفت و مقرر شد آژانس مربوطه در موعد مقرر پول يك يك زائران را بپردازد. اما آژانس متخلف مذكور هيچ اقدامي براي عودت سپرده زائران انجام نداده و از همه بدتر به فعاليت غيرقانوني خود نيز ادامه مي دهد.
مبين ميناوي

 



كفگير (گفت و شنود)

گفت: سايت هاي ضد انقلابي طرفدار فتنه، سران فتنه را به شدت ملامت كرده اند كه چرا نتوانسته اند براي روز كارگر حداقل چند نفر را عليه نظام به خيابان ها بياورند؟
گفتم: پاي گود نشسته اند و مي گويند لنگش كن. سران فتنه به خاطر خشم ملت جرأت نمي كنند كه خودشان هم در خيابان ها آفتابي شوند.
گفت: چند سايت وابسته به سلطنت طلب ها و بهائيان صحنه هايي خيالي از تظاهرات كارگران در خيابان ها را در فضاي مجازي ساخته و خودشان نوشته اند تصور كنيد اگر اينطوري بود چقدر عالي مي شد؟!
گفتم: حيوونكي ها!
گفت: يكي از سايت هاي متعلق به سلطنت طلب ها نوشته است يعني حتي يك كارگر هم نبايد پيدا شود كه روز كارگر به نفع جنبش سبز شعار بدهد؟!
گفتم: يارو نامزد انتخابات شده بود و فقط 2 تا رأي آورده بود وقتي به خونه رفت، همسرش با كفگير توي ملاج او كوبيد و گفت؛ فلان فلان شده، من كه به تو رأي ندادم، پس حتماً پاي يك زن ديگه درميون هست!

 



در جريان رسيدگي به شكايات عليه شريعتمداري
اسناد ارائه شده كيهان حيرت و عصبانيت وكلاي مدافع شاكيان را برانگيخت

سرويس سياسي:
سومين جلسه دادگاه رسيدگي به شكايات مطرح شده عليه كيهان، صبح ديروز در دادگاه كيفري 76 به رياست قاضي مديرخراساني و با حضور اعضاي هيئت منصفه، 6وكيل شيرين عبادي، 4وكيل عمادالدين باقي و انجمن موسوم به دفاع از حقوق زندانيان و تعدادي ديگر از وكلاي مدافع شاكيان تشكيل شد.
در جلسه ديروز دادگاه نوبت دفاعيات شريعتمداري در قبال شكايت هاي آقايان سيدمرتضي هاشمي، عضو سابق هيئت مديره موسسه فرهنگ و توسعه ايران، محمدرضا رحيمي، معاون وقت حقوقي و مجلس رياست جمهوري، اكبر اعلمي، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي، عمادالدين باقي، و انجمن موسوم به دفاع از حقوق زندانيان بود.
تمامي اسنادي كه شريعتمداري براي اثبات وابستگي جريانات مدعي حقوق بشر در دادگاه ارائه كرد بدون حتي يك استثنا برگرفته از گفته ها، نوشته ها و مواضع رسماً اعلام شده شاكي و يا برگرفته از مجامع و كانون هاي خارجي حامي آنها بود. اين اسناد كه مديرمسئول كيهان آنها را با ذكر مأخذ و ارائه نسخه اي از آنها به دادگاه مورد استناد قرار مي داد خشم توأم با عصبانيت چند تن از وكلاي عمادالدين باقي، انجمن موسوم به دفاع از حقوق زندانيان و تعدادي از وكلاي شيرين عبادي را در پي داشت. شريعتمداري با اشاره به شكوائيه 51 دقيقه اي صالح نيكبخت در جلسه قبلي دادگاه گفت؛ فحاشي 51 دقيقه اي ايشان عليه خود و كيهان را يكي از افتخارات كيهان تلقي مي كنم و اميدوارم خداي سبحان چنانم بدارد كه هيچگاه مورد تقدير و خوشايند افرادي نظير آقايان صالح نيكبخت، عمادالدين باقي و خانم شيرين عبادي و گروههاي حامي آنها نباشم.
مديرمسئول كيهان افزود به آن بخش از فحاشي ها كه عليه شخص اينجانب بوده است پاسخي نمي دهم ولي آنچه عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بوده است را بي پاسخ نمي گذارم و خدا را شكر مي كنم كه اظهارات و ادعاهاي وكلاي مدافع شاكيان اين فرصت را براي اينجانب فراهم آورد تا با استفاده از حق قانوني خويش براي دفاع در مقابل اين اتهامات به گفتني هاي مستندي اشاره كنم كه بي ترديد براي دادگاه محترم و ملت شريف ايران نيز شنيدني خواهد بود.
شريعتمداري در بخشي از دفاعيات با اشاره به اسنادي كه نشان مي داد انجمن دفاع از حقوق زندانيان، آدرس تمامي بازداشتگاههاي نظامي جمهوري اسلامي ايران را به بيگانگان داده است از وكلاي مدافع پرسيد؛ آيا اين اقدام شما مصداق بارز جاسوسي نيست؟ مگر جاسوسي شاخ و دم دارد كه شما نداريد؟ ارائه اسناد نظامي كشورتان به بيگانگان چه ارتباطي با دفاع از حقوق زندانيان دارد؟ مديرمسئول كيهان خطاب به وكلاي مدافع عمادالدين باقي و شيرين عبادي گفت؛ برخي از شما آقايان و خانم ها در اوج چالش هسته اي ايران با آمريكا و اسرائيل بيانيه اي صادر كرده و جمهوري اسلامي ايران را به خاطر خودداري از اجراي قطعنامه ذلت بار 1737 شوراي امنيت سازمان ملل مورد حمله قرار داده و به خيال خود محكوم كرده ايد؟! اگر اين اقدام شما وطن فروشي نيست، پس چيست؟! اين بيانيه را صالح نيكبخت وكيل انجمن دفاع از حقوق زندانيان، نسرين ستوده، عبدالفتاح سلطاني، محمدعلي دادخواه وكلاي مدافع شيرين عبادي كه در دادگاه حضور دارند امضاء كرده اند. در اين هنگام يكي از وكلاي مدافع شاكيان از شريعتمداري خواست كه سند اين بيانيه را ارائه دهد و شريعتمداري گفت؛ تمامي اين اسناد را در همين جلسه به دادگاه تسليم مي كنم و سپس به رئيس دادگاه گفت؛ اجازه مي دهيد نسخه اي از اين سند را به ايشان بدهم؟ و با نظر مثبت رئيس دادگاه، نسخه اي از بيانيه را به وكلاي مدافع داد.
مدير مسئول كيهان گفت؛ آيا هنوز هم انكار مي كنيد كه تشكيل انجمن هايي نظير دفاع از حقوق زندانيان و حقوق بشر و امثال آن فقط بهانه اي براي انجام ماموريتي است كه دشمنان نظام برعهده شما گذارده اند؟!
مدير مسئول كيهان با اشاره به هشدار حضرت امام(ره) درباره حكم حكومتي خطاب به مسئولان نظام گفت؛ شما را به خدا از كنار اين مسائل به آساني عبور نكنيد. مگر مؤمن چند دفعه بايد از يك سوراخ گزيده شود. آيا با وجود اين اسناد كه تماماً برگرفته از خود شاكيان و مجامع بيگانه حامي آنهاست هنوز هم مي توان در هويت ضد انساني اين افراد و گروه هاي به اصطلاح حامي حقوق بشر كمترين ترديدي كرد؟
در پايان جلسه دادگاه كه متن كامل آن در شماره هاي بعدي كيهان به چاپ مي رسد، چند تن از وكلاي شيرين عبادي در اقدامي غيرقانوني و خلاف آئين به دفاعيات قبلي شريعتمداري در مقابل شكايت شيرين عبادي اعتراض كردند كه رئيس دادگاه گفت شما شكايت خود را مطرح كرده و درباره آن صحبت كرده ايد، اگر حرف جديدي داريد مي توانيد شكايت ديگري ارائه كنيد و شريعتمداري از رئيس دادگاه خواست كه اجازه بدهد آنها شكايات جديد خود را در همين جلسه مطرح كنند و گفت؛ آنچه در جلسه قبل درباره هويت وابسته، وطن فروشي و خيانت شيرين عبادي به مردم مظلوم اين مرز و بوم مطرح كرده بودم فقط اندكي از بسيارها و مشتي از خروارها بوده است بنابراين اگر اجازه بفرمائيد آقايان و خانم هاي وكيل مدافع عبادي شكايت جديد خود را مطرح كنند، فرصت براي طرح ناگفته هاي بنده درباره ايشان فراهم مي شود ولي رئيس دادگاه طرح شكايت جديد را خلاف قانون و مستلزم ارائه اوليه به دادستاني دانست و شريعتمداري خطاب به وكلاي مدافع شيرين عبادي گفت؛ پس بنده از شما خواهش مي كنم كه حتما شكايت كنيد و با بلند كردن يك جلد كتاب قطور افزود، هنوز بنده درباره نقش فراماسون ها در ماجراي شيرين عبادي چيزي نگفته ام و ده ها مسئله ناگفته ديگر دارم.
مدير مسئول كيهان در ابتداي جلسه ديروز دادگاه دفاعيات خود درباره شكايات سه شاكي ديگر را نيز ارائه كرد.
متن كامل دفاعيات مدير مسئول كيهان در قبال شكايت عمادالدين باقي و انجمن دفاع از حقوق زندانيان در شماره هاي بعدي كيهان منتشر خواهد شد.

 



تسخير خيابان... البته باز هم در فضاي مجازي (خبر ويژه)

كوه تبليغات تحريك آميز رسانه هاي ضد انقلاب براي ايجاد تشنج در روز كارگر حتي موش هم نزاييد.
ده ها رسانه ضد انقلابي طي يك ماه اخير (پس از تعطيلات نوروز) چنين القا مي كردند كه تشنجات خياباني چند ماهه پس از انتخابات، مجدداً در روز 11 ارديبهشت باز توليد خواهد شد. رسانه هاي به هم زنجير شده اي نظير صداي آمريكا، راديو فردا، بي بي سي، گويانيوز، راديو فرانسه، دويچه وله، بالاترين، فيس بوك، تويتر، راديو زمانه، كلمه، نوروز، روزنت، اخبار روز، ايران امروز و... در روزهاي اخير با استناد به بيانيه ها و اظهارات موسوي، كروبي، سازمان مجاهدين و جبهه مشاركت و ضمن تشديد تبليغات خود، زمان و مكان تجمعات را نيز اعلام مي كردند اما همين رسانه ها ديروز با روشن شدن دروغ هاي تكراري به چند روش عمل كردند. برخي از آنها ترجيح دادند مطلقاً سكوت كنند و به روي خود نياورند كه دست كم 20 روز بود وعده اغتشاش مي دادند. دسته دوم استفاده از تصاوير آرشيوي! را با چاشني دروغ پردازي برگزيدند و براي خود افسانه هايي ساختند تا اصطلاحاً از رو نرفته باشند و براي برخي مخاطبان خاص ضد انقلاب و ايزوله شده پشت صفحات مجازي - به ويژه در خارج كشور- روحيه بدهند كه فتنه نمرده است.
در اين ميان راديو فردا و دويچه وله و برخي رسانه هاي مشابه به استناد سايت موسوي (وابسته به موسوي) و جرس (وابسته به باند مهاجراني) مدعي شدند فضاي تهران امنيتي(!) بوده است. در اين ميان سايت گويانيوز روز شنبه، روز پركاري را از حيث تحريك و فريب پشت سر گذاشت به نحوي كه بعد از ظهر همان روز خبرهاي جعلي منتشر مي كرد، از جمله «مردم از چند جهت به سوي وزارت كار در حال حركتند. هزاران نفر تظاهرات را آغاز كردند. هر لحظه بر تعداد جمعيت افزوده مي شود(!) نيروهاي سركوبگر كار ويژه، سپاه، بسيجي ها و انتظامي، منطقه را به صورت پادگان درآورده اند(!)
اين تحميق ها در حالي بود كه ديروز يكشنبه پس از روشن شدن واقعيت، يكي از كاربران سايت بالاترين با انتقاد از بي عرضگي مطلق ضدانقلاب نوشت: ديروز مقابل وزارت كار حتي عابرين هم كم بودند. در مناسبت هاي بعدي هم مي خواهيم همين طور ضعيف عمل كنيم؟ آخه دوستان من، همرزمان محترم! ديگر جنبش يك ساله ما كودك نيست! براي من خيلي جالب است وقتي مي بينم فعال ترين دانشجويان هم كلاسي من در دانشگاه آزاد به قرار جنبش براي تظاهرات روز كارگر بي اعتناست. چه برسه به يك شهروند عادي! باور كنيد همين طور پيش بره، 22 خرداد را هم از دست مي دهيم و چيزي جز يأس براي ما نخواهد داشت.
سايت جرس هم پس از اينكه آب ها از آسياب افتاد و براي چندمين بار سنگ روي يخ شد، نوشت: «تاكتيك راهپيمايي قطعاً اشتباه است. از اينكه خلاف موج شما حركت مي كنم از همه دوستان سبز عذرخواهي مي كنم. من تاكنون در هيچ تجمعي از تجمع سبزها نبوده كه شركت نكرده باشم اما راهپيمايي در شرايط فعلي بعنوان محور اصلي حركت جنبش سبز قطعاً اشتباه است چرا كه هر روشي كه جنبش سبز اتخاذ مي كند بايد 1- حتماً ميليوني باشد. 2- كمترين خسارت و بيشترين بازدهي را داشته باشد 3- رو به گسترش باشد- يعني تا حد امكان و روز بروز به پتانسيل نهائي جنبش سبز يعني همه كساني كه در بيست و دو خرداد به احمدي نژاد رأي ندادند (شامل تحريمي ها و طرفداران محسن رضائي و حتي سهام عدالتي ها) نزديك شود- نه اينكه آنچه داشت را از دست بدهد 4- پيوسته باشد 5- نتيجه آن ملموس و روشن باشد و موفقيت روش كاملاً آشكار باشد. حال يك بررسي منصفانه نشان مي دهد كه تاكتيك راهپيمايي در بهترين روزهاي خود فقط شرطهاي شماره يك و پنج را برآورده كرده است و بعد از بيست و دو بهمن آنها نيز از دست رفته است.»
به نظر مي رسد با توجه به گزارش سايت بالاترين خوب است مسئولان شهري از شبكه فتنه گران براي كاستن از حجم ترافيك استفاده كنند!

 



احمقانه تر از اين نمي شد ايران را تحريم كرد!

يك كارشناس سابق امور ايران در لابي اسرائيل (آيپك) تقلاي كنگره آمريكا براي تحريم فروش بنزين را احمقانه تر از هر تحريمي توصيف كرد.
كيث وايسمن در گفت وگو با واشنگتن تايمز، ضمن اشاره به فشار كنگره بر دولت جهت تشديد تحريم ها عليه ايران از جمله در زمينه بنزين، گفت: طرح تحريم فروش بنزين و فرآورده هاي نفتي به ايران، چندان هم موثر نخواهد بود. اين تحريم ها از هر تحريمي كه تا به حال ديده ام، احمقانه تر است. ما آنقدر اين مسئله را كش داده ايم كه ايراني ها براي مقابله با آن آماده شده اند. نه تنها ظرفيت توليد پالايشگاه هاي خود را افزايش داده اند، ظرفيت خريد خود از كشورهاي منطقه را هم بالا برده اند.
واشنگتن تايمز در گزارش خود مي نويسد: دولت اوباما در حال فشار بر كنگره است تا «كشورهاي همراه» را از دامنه اين تحريم ها خارج كنند. اقدامي كه به نظر مي رسد هدف آن شركت هاي چيني و روسي باشند كه ممكن است تحريم سرمايه گذاري در ايران آنها را هم دربر گيرد.
طرح تحريم هاي ايران كه جداگانه در سنا و مجلس نمايندگان تصويب شده، در حال بررسي در كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان است تا نهايي شده و براي تبديل به قانون شدن، به باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا ارسال شود. طرح ياد شده شركت هايي را هدف مي گيرد كه به ايران بنزين و فرآورده هاي نفتي مي فروشند و در صورت سرپيچي، مجازات هايي از جمله قطع كامل كليه روابط آنها با آمريكا در نظر گرفته شده است. همچنين خلأ موجود در تحريم هاي قبلي كه شركت هاي تابع، پشتيبان و شركت هاي واسطه را در بر نمي گرفت، برطرف كرده و شامل همه آنها مي شود.

 



گوگل قلب خود را به اسرائيل سپرد

رژيم صهيونيستي جاسوسي از طريق شركت گوگل (Google) را گسترش مي دهد.
به گزارش روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت، «شركت گوگل به تازگي نرم افزاري به قيمت 25 ميليون دلار از اسرائيل خريداري كرده كه براي توسعه فعاليت هاي اين شركت است و مانند قلب در فعاليت هاي اين شركت عمل خواهد كرد».
شركت گوگل متهم است خدمات ويژه اي را به برخي سرويس هاي جاسوسي به ويژه سازمان سيا ارائه مي دهد.

 



چامسكي: ايران متهم مي شود چون تسليم فرامين آمريكا نيست

نوام چامسكي منتقد آمريكايي درباره علت دشمني كاخ سفيد با ايران گفت: ايران هزينه مطيع نبودن و استقلال خود را مي پردازد.
وي در گفت وگو با نشريه در فيتاگ (Der Feitag) تاكيد كرد: ايران چون مطيع و فرمانبر آمريكا نيست، از سوي غرب به عنوان يك تهديد در جامعه جهاني معرفي مي شود.
به گزارش «الف»، خبرنگار پرسيد «دولت اوباما معتقد است كه ايران يك تهديد محسوب مي شود چون غني سازي اورانيوم انجام مي دهد. اما كشورهايي همچون هند، پاكستان و اسرائيل حتي در حاليكه سلاح هسته اي در اختيار دارند، از سوي مجامع بين المللي تحت فشار نيستند. اين موضوع را چگونه ارزيابي مي كنيد؟» چامسكي در پاسخ گفت: ايران به اين دليل يك تهديد در مجامع بين المللي ترسيم شده چون از دستورات آمريكا تبعيت نمي كند. ايران قرن هاست كه هيچ رفتار متجاوزانه اي نداشته اما اسرائيل كه بارها به حريم لبنان تجاوز كرده به هيچ وجه از سوي غرب تحت فشار قرار نمي گيرد. البته كه كسي نمي خواهد ايران يا هر كشور ديگري به سلاح هسته اي دست پيدا كند اما اسرائيل پنج مرتبه حتي با تاييد و كمك ايالات متحده به لبنان حمله كرده است؛ اقدامي متجاوزانه كه اسرائيل مرتكب شده اما ايران تاكنون اقدامي اين گونه انجام نداده است.
وي اضافه كرد: ايران به عنوان يك تهديد در مجامع بين المللي ياد مي شود چون ايران به دنبال يك مسير مستقل است و در برابر دستورها و فرمان هاي قدرت هاي جهان به ويژه ايالات متحده تسليم نمي شود. آمريكا پيشتر نيز سابقه بي ثبات كردن كشورهايي را كه از فرمانش تبعيت نمي كردند، داشته است.
چامسكي درباره عزم جامعه جهاني براي تحريم سخت تر عليه ايران هم اظهار داشت: اكثر كشورها در دنيا به گروه كشورهاي غيرمتعهد تعلق دارند كه از حق ايران در غني سازي اورانيوم براي اهداف صلح آميز حمايت كرده اند. آنها اغلب اين را تكرار كرده اند. اما اين كشورها بخشي از «جامعه جهاني» كه منظور شماست، نمي باشند، در حال حاضر «جامعه جهاني» كه شما منظورتان است، شامل كشورهايي مي شود كه مطيع واشنگتن هستند.
وي درباره اين پرسش كه منظور اوباما از تغيير در سياست هاي واشنگتن چه بود و چگونه اوباما همزمان با اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان جايزه صلح نوبل مي گيرد، اظهار داشت: من جزو عده اندكي از افرادي بودم كه مايوس نشدم چون در واقع انتظار تغييرات عمده را نداشتم. حتي پيش از آغاز رقابتهاي انتخاباتي در مورد مواضع و چشم انداز فعاليت اوباما مطالبي نوشته بودم. به سايت او نگاهي انداختم و برايم آشكار شد كه وي يك دموكرات به سبك بيل كلينتون است بنابراين شاهد سخنوري هاي فراوان در مورد «اميد» و «تغييرات» در سياست كاخ سفيد بوديم. افرادي كه از دوران رياست جمهوري بوش مايوس شده بودند به دنبال اميد به تغييرات بودند اما زماني كه شما محتواي جزئيات سخنان اوباما را تجزيه و تحليل مي كرديد، متوجه مي شديد كه عملا هيچ تغييري در سياستهاي آمريكا ايجاد نشده است.

 



علني شدن پيوند موسوي با گروهك ها راه ريزش درون نظام را مسدود مي كند

ارگان رسمي سازمان سيا، سران فتنه را در پيشبرد فتنه سال گذشته دچار تناقض توصيف كرد. راديو فردا از قول يكي از عناصر ضدانقلاب مقيم آمريكا تصريح كرد موسوي تنها با ريزش درون نظام مي توانست موفق شود اما در عين حال موسوي مايل است مرز خود و غيرخودي را با گروه هايي نظير ملي- مذهبي ها بردارد و اين مانع از جذب نيرو از درون نظام مي شود.
راديو فردا در تحليلي با عنوان «نيروهاي سياسي و جنبش سبز، كوشش براي فاصله ها» به بررسي 2 ملاقات اخير موسوي با گروهك هاي ملي مذهبي (از جمله سران نهضت آزادي، جنبش مسلمانان مبارز و سحابي) و ملاقات زهرا رهنورد با شماري از عناصر فمينيست و لائيك پرداخت. محمد برقعي و علي راكعي در ميزگرد راديو فردا شركت داشتند. برقعي در اين گفت وگو اظهار داشت: اصلاح طلب ها در دوره حاكميت خود، با گروه هاي ملي-مذهبي خط كشي داشتند اما حالا ديگر به مقدار زيادي، آن خط كشي ها حذف شده است. الان ملي مذهبي مي گويند به قانون اساسي التزام دارند ولي گفته اند به اصل ولايت فقيه باور ندارند كه يكي از موارد قانون اساسي است.
برقعي اضافه كرد: آقاي موسوي مي داند كه موفقيتش در گرو يك چيز است، ريزش درون نظام، اگر ريزش درون نظام نشود، به هيچ عنوان نمي شود كاري كرد. آقاي موسوي اگر به مرز مجموعه اي برود كه علنا ساختار را نپذيرند، ريزش درون نظام را از دست مي دهد. او تا به حال با ظرافت در اين زمينه حركت كرده كه تا اين تبليغ را كه مي گويد اينها مي خواهند ]فتنه سبز[ كل نظام را از بين ببرند - و نيروهاي «داخل نظام» هم همين تصور را دارند - خنثي كند. دور شدن آقاي موسوي از نيروهاي درون نظام سبب خواهد شد كه جنبش، آن بخش ريزش درون نظام را از دست بدهد.
اظهارات برقعي در حالي بود كه پيش از وي، علي راكعي ديگر ضدانقلاب مقيم آمريكا هم درباره ملاقات هاي اخير موسوي و رهنورد با گروهك ها گفته بود: من فكر مي كنم تعمدي هست از جانب موسوي و رهنورد كه هر چه مي توانند تنوع را در جنبش سبز بيشتر كنند.
راكعي اضافه كرد: موسوي پيش از انتخابات مي كوشيد فاصله خود با جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب را نشان بدهد اما پس از انتخابات سعي كرد طيف وسيعي از گروهك ها تا سكولارها و فعالان داخل و خارج را هم در صف جنبش سبز حفظ كند.
برقعي در پايان ميزگرد راديو فردا اظهار داشت: من با اين حرف آقاي راكعي موافقم كه با اين نظام نمي شود كار كرد.

 



نگراني رئيس بايكوت شده فراكسيون اقليت از پخش دادگاه كيهان!

اظهارات مستند و روشنگر مديرمسئول كيهان درباره عقبه صهيونيستي و آمريكايي جريان برانداز و ضدانقلاب، باعث ناراحتي رئيس فراكسيون اقليت مجلس شد.
تابش در ميزگرد راديو گفت وگو كه با حضور محمدرضا باهنر برگزار شد، از پخش دفاعيات حسين شريعتمداري توسط سيما ابراز ناخرسندي كرد و گفت: محكمه در حال رسيدگي به شكايت مي باشد. هيچ حكمي هم صادر نشده، آيا اين به اعتدال در جامعه كمك مي كند كه صدا و سيما بيايد متن دفاعيات آقاي شريعتمداري را پخش كند؟
ناراحتي از پخش دادگاه رسيدگي به شكايت شيرين عبادي عليه كيهان در حالي است كه رسانه هاي مدعي اصلاح طلبي و عقبه خارجي آنها به طور مفصل و دايمي مشغول وارونه نمايي حقايق نزد افكار عمومي بوده و كوشيده اند از عناصر آلت دست جريان ناتوي فرهنگي چهره اي موجه بسازند. متقابلا صداوسيما متن دادگاه را كه توام با جنجال و غوغاسالاري وكلاي دفاع شاكي (عبادي) و پاسخ هاي طرف شكايت (شريعتمداري) بود پخش كرده است.
اگر هم در چنين مواردي قرار بر ناراحتي باشد، علي القاعده اين نارضايتي صرفا حق طرف شكايت(متهم!) است. بنابراين معلوم نيست مستندات ارائه شده از سوي مديرمسئول كيهان درباره عقبه صهيونيستي و ضدانقلابي يك مهره آلت دست بيگانگان، چرا موجب ترش كردن رئيس فراكسيوني مي شود كه آن فراكسيون عنوان جعلي «خط امام» را به دوش مي كشد؟ آيا سنخيتي در ميان است كه يك نماينده مجلس را به همسويي با يك عنصر سلطنت طلب حامي كشتار ملت انقلابي ايران مي كشاند؟
گفتني است تابش از جمله 16-15 عضو اقليت مجلس بودند كه به بهانه ديدار نوروزي به ملاقات سران فتنه از جمله موسوي و كروبي رفتند و اين در حالي بود كه اكثريت اين فراكسيون 45 نفره، ملاقات با سران فتنه را بايكوت كردند.

 



گزارش اختصاصي كيهان
سقف زماني براي خلع سلاح پيشنهاد ايران به اجلاس بازنگري NPT

سرويس سياسي-
تعيين سقف زماني براي خلع سلاح قدرت هاي بزرگ، دستور كار پيشنهادي ايران براي نشست بازنگري NPT در سال 2010 خواهد بود.
گزارش هاي دريافتي كيهان و گفت وگوهاي خبرنگار بخش سياسي با مسئولان پرونده هسته اي ايران نشان دهنده آن است كه جمهوري اسلامي با يك برنامه ريزي مفصل ديپلماتيك و با طراحي مجموعه اي از اقدامات مبتكرانه و غافلگيركننده در نشست بازنگري NPT در سال 2010 حضور خواهد يافت.
ديپلمات هاي نزديك به موضوع در اين باره به كيهان گفتند در حالي كه آمريكايي ها برنامه ريزي مفصلي انجام داده اند تا بتوانند برخي ديدگاه هاي خود را در اين نشست به بقيه جامعه جهاني تحميل كنند، اقدامات متقابل طراحي شده توسط ايران به گونه اي است كه نه فقط آمريكا را ناكام خواهد گذاشت بلكه مي تواند روند نشست را به طور كامل متحول كند.
كنفرانس بازنگري NPT هر 5 سال يك بار برگزار مي شود و ماموريت آن اصلاح معاهده NPT با هدف بهبود و كارآمد كردن آن است.
كنفرانس بازنگري 1995 عضويت كشورها در معاهده را كه تا پيش از آن نياز به تمديد 5 سال يكبار داشت دائمي كرد اما در كنفرانس هاي 2000 و 2005 شركت كنندگان نتوانستند به هيچ نتيجه اجمالي دست يابند.
رويه معمول در كنفرانس هاي بازنگري اين است كه تصميمات با اجماع همه حاضران اتخاذ شود اما در دو كنفرانس قبلي عمدتاً به دليل سرسختي آمريكا در پذيرش محدود سازي نقش سلاح هسته اي در دكترين نفساني خود و مخالفت آن با فشار به رژيم صهيونيستي براي پيوستن به NPT هيچ اجمالي به دست نيامد. كارشناسان بعيد مي دانند آمريكا در اين ديدگاه هاي خود تغيير قابل توجهي به وجود آورده باشد.
در مقابل ديپلمات ها در تهران مي گويند نيويورك را تبديل به فرصتي براي طرح جهاني موضوع تهديد سلاح هاي هسته اي قدرت هاي بزرگ و «عدم پاي بندي» آنها به تعهدات خود درباره خلع سلاح خواهند كرد.
يك ديپلمات در اين باره به كيهان گفت: «ما قصد داريم استدلال كنيم كه واقعا تهديد عليه جامعه جهاني از كجاست؛ از جانب كشورهايي مانند ايران كه برنامه آنها با سخت گيرانه ترين روش هاي ممكن نظارت مي شود يا كشورهايي كه هيچ كنترلي روي برنامه آنها وجود ندارد و تبديل به بزرگترين اشاعه دهندگان فناوري هسته اي به بازيگران نامشروعي چون اسرائيل شده اند.»
وي ادامه داد، «ما از جامعه جهاني خواهيم خواست در اين مورد تصميم بگيرد».
يك ديپلمات ديگر كه مستقيما با موضوع مرتبط دست به كيهان گفت: «كشورهاي غربي به تعهدات خلع سلاحي خود طبق NPT پاي بند نبوده اند اما تا به حال به اين عدم پاي بندي صريح و سيستماتيك هيچ واكنش جدي نشان نداده است. آنها حتي به تعهد صريح خود درباره لزوم مذاكره درباره خلع سلاح هم جز در حد اقدامات نمايشي اعتنايي نداشته اند.»
اين ديپلمات در ادامه با اشاره به اينكه «ما به همراه بسياري از كشورهاي غيرمتعهد و در حال توسعه انبوهي از دستور كارها را پيشنهاد خواهيم داد» اضافه كرد: «به نظر ما اين نشست صحنه محاكمه آمريكاست. آنها بايد در حضور نمايندگان جامعه جهاني توضيح بدهند كه به چه دليل تمامي مقررات بين المللي در اين باره را مستمرا نقض كرده اند.»
در عين حال پي گيري هاي كيهان حاكي از آن است كه ايران در اين نشست 3 دستور كار عمده را تعقيب خواهد كرد. 1- تعيين سقف زماني براي خلع سلاح قدرت هاي هسته اي 2- تمركز بر مسئله عاري سازي منطقه خاورميانه از سلاح هسته اي خصوصا توقف برنامه هسته اي خطرناك و غيرقانوني رژيم غاصب صهيونيستي 3- تلاش براي گنجانده شدن بندي در معاهده NPT كه كشورهاي داراي فناوري هسته اي را «موظف» به ارائه آنها به ديگر كشورها نمايد.
ديپلمات هاي ايراني ماه هاست در مورد اين پيشنهادها در حال گفت وگو با همتايان خود در كشورهاي مختلف هستند تا نظر مثبت آنها را نسبت به اين پيشنهادها جلب نمايند. نتيجه اين رايزني ها تا حدود زيادي موفقيت آميز بوده است و به همين دليل است كه اخيرا ديپلمات هاي آمريكايي از اين اجلاس به عنوان «دامي» براي اوباما ياد كرده اند.
برخي ديگر از آمريكايي ها هم عقيده دارند ايران قصد دارد فاز 2 كنفرانس خلع در تهران را به نيويورك ببرد.
علاوه بر پيشنهادهاي ايران آنچه احتمال شكست آمريكا در اين اجلاس را بسيار بالاتر مي برد، دستور كارهاي پيشنهادي اين كشور است.
آمريكايي ها قصد دارند در اين اجلاس بحث جهانشمولي NPT را مطرح كنند كه بدون شك با مخالفت قاطع اكثر كشورهاي جهان مواجه خواهد شد چرا كه به معناي اعمال محدوديت جدي بر برنامه هسته اي عموما جوان آنها خواهد بود. علاوه بر اين آمريكا در پي آن است كه با پيشنهاد ايجاد بانك سوخت جهاني يا منطقه اي حق غني سازي مستقل از كشورها را سلب نمايد. اين پيشنهاد نيز توسط كشورهاي بسيار متعددي كه به تازگي با الگو قرار دادن برنامه ايران به دنبال توسعه چرخه سوخت مستقل هستند رد خواهد شد.
به اين ترتيب به نظر مي رسد اجلاس بازنگري NPT كه با حضور رئيس جمهور كشورمان آغاز خواهد شد فرصتي منحصر بفرد براي ايران است تا برخي از حقوق بر زمين مانده جامعه جهاني را از قدرت هاي سلطه گر مطالبه كند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14