(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 ارديبهشت 1389- شماره 19635

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله لاريجاني: قوه قضاييه اجازه سندسازي براي تصاحب اموال عمومي را نمي دهد
عزيمت رئيس جمهور به نيويورك براي شركت در اجلاس بازنگري NPT
زنگ سپاس از معلم به صدا درآمد
سردار شريف: ادعاي كشف شبكه جاسوسي در كويت در ادامه پروژه «سپاه هراسي» است
برداشت توت فرنگي از گلخانه هاي خمين آغاز شد
روز چهارشنبه انجام مي شود تجمع دانشگاهيان ايران در اعتراض به تهديد اتمي اوباما
ممانعت از ربوده شدن يك كشتي خارجي در خليج عدن توسط نيروي دريايي ارتش
كوچ بهاره عشايركوچ رو استان لرستان آغاز شد
مخبر كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي: فعاليت شوراها 22 ماه ديگر تمديد مي شود
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي كشور خبر داد محروميت دائمي بدهكاران از خدمات بانكي
آب سد دز پس از سه سال سرريز شد
استاندار سليمانيه عراق: كرسي ادبيات فارسي در دانشگاه سليمانيه راه اندازي مي شود
استاندار مازندران خبر داد آماده سازي زمين براي 200هزار كارگر فاقد مسكن در كشور
حسيني بوشهري: شهيد مطهري زمانه خود را خوب شناخت
آيت الله مصباح يزدي: مطهري اهل سطحي نگري نبود
معاون وزير نفت: سوخت با كيفيت يورو 5 در كشور توليد مي شود
اخبار ادبي و هنري



آيت الله لاريجاني: قوه قضاييه اجازه سندسازي براي تصاحب اموال عمومي را نمي دهد

رئيس قوه قضاييه گفت: دستگاه قضايي اجازه نمي دهد عده اي با تقلب، جعل و سندسازي اموال عمومي و بيت المال را به نفع خود و فرزندانشان تصاحب كنند.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه، آيت ا... صادق آملي لاريجاني در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي ضمن تشريح مفاد فرمان مقام معظم رهبري به چالش هاي فراروي قوه قضاييه در برخورد با مفاسد اقتصادي اشاره كرد و افزود: از بدو تصدي و با تحول جدي در امر مبارزه با مفاسد اقتصادي شاهد زمزمه ها و مخالفت هايي از جانب برخي افراد هستيم كه متأسفانه به طور ناشيانه اي رسانه اي هم شده است كه قصد دارند دستگاه قضايي را تحت تاثير تبليغات سوء قرار دهند.
رئيس قوه قضاييه با تأكيد بر اينكه قوه قضاييه از بدو مبارزه با مفاسد اقتصادي هرگز به دنبال تبليغاتي كردن اين موضوع نبوده و قصد سياسي كاري نداشته، افزود: اظهارات سخيف برخي افراد نسبت به قوه قضاييه مصداق بارز هشدارهاي مقام معظم رهبري است كه فرمودند با شروع مبارزه جدي با مفاسد اقتصادي، قوه قضاييه شاهد زمزمه ها و به تدريج فريادها و نعره هاي مخالفت با آن خواهد بود، بنابراين به همه آحاد مردم شريف ايران اطمينان مي دهيم، دستگاه قضايي با صلابت و قدرت وفق قانون در برابر متجاوزان به حقوق مردم و بيت المال خواهد ايستاد و اينگونه اظهارات در عزم جدي ما خللي ايجاد نخواهد كرد.
آيت ا... آملي لاريجاني با استناد به فرمان هشت ماده اي مقام معظم رهبري افزود: مبارزه با مفاسد اقتصادي هيچ گونه منافاتي با فعاليت اقتصادي سالم و مشروع ندارد بلكه برعكس مبارزه صحيح با مفاسد اقتصادي موجب اطمينان سرمايه گذاري سالم خواهد بود.
قوه قضاييه
از سرمايه گذاري سالم
و مشروع حمايت جدي خواهد كرد
رئيس قوه قضاييه همچنين با تشريح برخي پرونده هاي مفاسد اقتصادي كه در جريان رسيدگي است اظهار داشت: دستگاه قضايي هرگز اجازه نخواهد داد عده اي با تقلب، جعل و سندسازي اموال عمومي و بيت المال را به نفع خود و فرزندانشان تصاحب كنند و در اين زمينه همكاري همه قوا به ويژه قوه مجريه براي اجراي عدالت ضروري است ولي در هر صورت اين مسير را ترك نخواهيم كرد حتي اگر لازم آيد به تنهايي اين مسير را طي كنيم.
آيت ا... آملي لاريجاني تضعيف قوه قضاييه را مخالف فرامين امام راحل(ره) و مقام معظم رهبري (مدظله العالي) دانست و گفت: قضات در سير رسيدگي به پرونده هاي قضايي مسئوليت سنگين و دشواري را بر عهده دارند بنابراين عقل و شرع حكم مي كند كه شأن و منزلت قضات و دستگاه قضايي حفظ شود در غير اين صورت چگونه مي توان توقع اجراي عدالت را در جامعه اسلامي داشته باشيم.
رئيس قوه قضاييه تأكيد كرد: همه بندهاي مندرج در فرمان مقام معظم رهبري مطابق كتاب و سنت و قانون است و اكنون بعد از 9 سال، هنوز تازه اند بنابراين فرمان مبارزه با مفاسد اقتصادي بايد مورد توجه همه مسئولان خصوصاً قضات و مسئولان عالي قضايي باشد.
آيت ا... صادق آملي لاريجاني با اشاره به سالروز شهادت آيت ا... مرتضي مطهري و روز معلم گفت: شهيد مطهري از لحاظ شخصيتي، اخلاقي و علمي الگو بودند كه نامگذاري روز شهادت آن بزرگوار به نام روز معلم هم به همين لحاظ انتخاب شده است كه بسيار انتخاب مباركي است. خداوند روح بلند او را با ارواح طيبه ائمه اطهار و پيامبر اكرم (ص) محشور نمايد.
در ادامه جلسه مسئولان عالي قضايي، بحث و بررسي پيرامون چگونگي نظارت ديوان عالي كشور بر اجراي صحيح قوانين در محاكم موضوع اصل 161 قانون اساسي با حضور تعدادي از قضات ديوان عالي كشور ادامه يافت.

 



عزيمت رئيس جمهور به نيويورك براي شركت در اجلاس بازنگري NPT

رئيس جمهور كشورمان پيش از ترك تهران به مقصد نيويورك براي شركت در اجلاس ان.پي.تي بر عدم موفقيت آژانس انرژي اتمي در انجام ماموريت خود تاكيد كرد.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور روز يكشنبه قبل از ترك تهران به مقصد نيويورك به منظور شركت در اجلاس NPT در جمع خبرنگاران درخصوص برنامه هاي اين سفر گفت: بزرگترين تهديد براي امنيت جهان توليد و انباشت سلاح هاي اتمي است. شصت و چند سال است كه تهديد اتمي همه مناسبات جهاني را تحت تاثير قرار داده است.
وي ادامه داد: معاهده اي در خصوص بحث اتمي منعقد شد و كشورهاي زيادي از جمله ايران به آن پيوستند كه در آن معاهده 3 ماموريت مهم برعهده آژانس بين المللي انرژي اتمي گذاشته شده است.
رئيس جمهور ماموريت اول معاهده NPT را خلع سلاح برشمرد و اظهار داشت: ماموريت اول آژانس بين المللي انرژي اتمي خلع سلاح بود يعني كساني كه بمب اتمي داشتند بايد خلع سلاح مي شدند تا پايه اصلي تهديد از بين برود.
احمدي نژاد ادامه داد: جلوگيري از توسعه و خلع سلاح هاي اتمي ماموريت دوم اين معاهده بود يعني علاوه بر آنها كه خلع سلاح مي شوند هيچكس ديگري نبايد بمب بسازد.
رئيس جمهور با بيان اين كه ماموريت سوم اين معاهده كمك به كشورهاي عضو براي استفاده درست از انرژي اتمي و فناوري توليد سوخت اتمي و عمومي كردن آن بود افزود: متاسفانه آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين 04 سال در انجام اين ماموريت موفق نبود و علاوه بر اين كه خلع سلاحي رخ نداده و از اشاعه آن نيز جلوگيري نشده و كشورهاي جديدي به بمب اتم دست پيدا كرده اند كسي نيز نتوانست از حقوق قانوني خود براي بهره مندي از فناوري توليد سوخت هسته اي استفاده كند.
وي ادامه داد: چند نشست بازنگري در معاهده منع گسترش و منع سلاح هسته اي برگزار شد و تصميماتي گرفته شد اما آنگونه كه بايد و شايد تغييري ايجاد نشد.
رئيس جمهور با اشاره به نشست آتي NPT در نيويورك گفت: اين نشست مهمي است كه از مدت ها قبل كميته هاي فرعي تشكيل شده تا بازنگري اساسي انجام شود تا آن اهداف تاسيس آژانس بين المللي انرژي اتمي، محقق شود.
احمدي نژاد تاكيد كرد: شاهد هستيم كه امروز بمب اتم به مسائل توسعه طلبي و زورگويي تبديل شده و برخي از دولت ها و كشورها به بهانه جلوگيري از توسعه سلاح اتمي فشارهايي را به كشورهاي مستقل وارد مي كنند.
وي تصريح كرد: ملت ايران هم در موضوع سلاح هسته اي كه بزرگترين خطر براي امنيت جهاني است، حرف هاي گفتني، راه هاي بسيار روشن و پيشنهادهاي عملي دارد و لازم بود در اين اجلاس در بالاترين سطح حضور پيدا كرده و پيشنهادات و سخنان ملت ايران را به گوش جهانيان برساند.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: اگر اين اجلاس موفق شود تا در معاهده NPT اصلاحات اساسي ايجاد كند گام بلندي در ايجاد امنيت جهاني صورت مي گيرد البته انتظار نداريم همه مسائل جهان در يك نشست و گفت وگو حل و فصل شود اما فكر مي كنيم حضور ايران يك گام بلند در كمك به كشورها و ملت ها در تصميم گيري مناسب تر است.
اهميت بالاي NPT
براي ايران
در همين حال، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل شركت ايران با سطح بالا در اجلاس ان.پي.تي را بيانگر اهميت ويژه اين اجلاس خواند و تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي اهميت بالايي براي عملي و اجرايي شدن قرارداد NPT قائل است.
دكتر علي اكبر ولايتي اظهار داشت: كشورهاي صاحب سلاح هسته اي نه به بند كاهش از كلاهك هاي هسته اي و نه به بند عدم اشاعه سلاح هسته اي عمل كردند؛ چرا كه شاهد هستيم خلاف NPT به رژيم صهيونيستي سلاح هسته اي منتقل كردند و علاوه بر اينها به بند ديگر مبني بر كمك به كشورهاي محروم از تكنولوژي هسته اي نيز عمل نكردند.
وي با اشاره به تصميمات خوبي كه در جنبش غيرمتعهدها درخصوص مسائل هسته اي اتخاذ شده است با بيان اين كه معلوم نيست بتوانند آن طور كه بايد و شايد به اين تصميمات عمل كنند، گفت: اميدواريم در اجلاس بازنگري در معاهده «ان پي تي» كه در نيويورك تشكيل مي شود به سمتي پيش برويم كه همانطور كه اين قرارداد پيش بيني كرده شاهد تغييرات اساسي باشيم.
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل افزود: نظر به اين كه جمهوري اسلامي ايران اهميت زيادي براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي براي همه قائل است و استفاده از سلاح هاي هسته اي را براي هيچكس مجاز نمي داند بنابراين شركت جمهوري اسلامي ايران با سطح بالا در اين اجلاس طبيعي است كه نشان مي دهد كه ايران چه اهميت بالايي براي اين موضوع و عملي و اجرايي شدن قرارداد NPT قائل است.
سفر احمدي نژاد به نيورك ارتباطي به آمريكا ندارد
سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس در جمع خبرنگاران تاكيد كرد كه سفر محمود احمدي نژاد به نيويورك ارتباطي به آمريكا ندارد.
كاظم جلالي در پاسخ به سؤالي درخصوص سفر رئيس جمهور كشورمان به نيويورك و نيز جنجال آفريني هاي آمريكايي ها و رسانه هاي غربي پيرامون اين سفر اظهار داشت: سفر مقامات ايراني در قالب يك سفر بين المللي انجام مي شود و هر كشور عضو سازمان ملل متحد حق دارد كه در مقر اين سازمان جهاني حضور پيدا كند و در جلسات آن به صورت متناسب شركت كند، از اين رو سفر رئيس جمهور به نيويورك ارتباطي به ايالات متحده آمريكا ندارد و اظهاراتي كه مقامات آمريكايي پيرامون اين سفر انجام داده اند نشان مي دهد يا نسبت به قواعد بين المللي آشنايي ندارند و يا اين كه به نوعي مي خواستند لابي صهيونيسم را از اظهارات خود خشنود كنند.
در آستانه سفر رئيس جمهور كشورمان به نيويورك، برخي از نمايندگان كنگره آمريكا در اقدامي غيرقانوني خواستار ممانعت از ورود احمدي نژاد به نيويورك شده بودند.

 



زنگ سپاس از معلم به صدا درآمد

وزير آموزش و پرورش گفت : سال تحصيلي آينده با انتقال معلمان علاقمند با بيش از 20 سال سابقه شهرستان هاي تهران، كمبود نيرو در آموزش و پرورش شهر تهران برطرف مي شود.
حميدرضا حاجي بابايي، در حاشيه مراسم نواختن زنگ «سپاس از معلم» كه صبح ديروز در مدرسه شهداي نداي فاطمه«س» شهرري برگزار شد، درباره علت اختصاص ندادن رديف استخدامي براي آموزش و پرورش شهر تهران گفت: استخدام در شهر تهران ممنوع است و هميشه براي انتقال افراد باسابقه بالا به پايتخت تحت فشار بوديم.
وي ادامه داد: اگر در شهرستان هاي تهران فردي باسابقه 20 سال درخواست انتقال به شهر تهران را داشته باشد و ما فرد جديدي را استخدام كنيم، اين اقدام دور از عدالت است.
حاجي بابايي همچنين درباره استخدام 26 هزار معلم حق التدريسي در مقطع ابتدايي نيز بيان كرد: پيش از اين اعلام كرديم اولويت اول استخدام معلمان حق التدريس با مدارس ابتدايي است و در موارد ويژه كه افراد با تخصص هاي خاص در دبيرستان يا هنرستان حضور داشته اند با اختيارات شوراي آموزش و پرورش استان به فعاليت خود در آنجا ادامه مي دهند.
وزير آموزش و پرورش همچنين با اشاره به آغاز ثبت نام آزمون استخدامي خاطرنشان كرد: مرحله اول آزمون استخدامي آموزش و پرورش اول خردادماه برگزار مي شود كه در اين مرحله نيروها سه برابر ظرفيت پذيرش مي شوند.
وي با بيان اين كه 40هزار نفر از بهترين نيروهاي متخصص استخدام آموزش و پرورش مي شوند، گفت: سازمان مديريت و معاونت توسعه منابع انساني با رعايت شرايط قانوني هيچ مخالفتي با پذيرش اين نيروها ندارند.

 



سردار شريف: ادعاي كشف شبكه جاسوسي در كويت در ادامه پروژه «سپاه هراسي» است

مسئول روابط عمومي سپاه پاسداران ادعاي كشف شبكه جاسوسي در كويت در ادامه پروژه سپاه هراسي دانست و تأكيد كرد: دشمن از رشد روزافزون علاقه مردم منطقه به انقلاب اسلامي و سپاه پاسداران نگران شده است.
سردار رمضان شريف در گفت وگو با فارس به طرح ادعاي جديد برخي رسانه هاي منطقه اي و صهيونيستي مبني بر كشف يك شبكه جاسوسي متعلق به سپاه در كشور كويت اشاره كرد و افزود: از ابتداي سالجاري رسانه هاي صهيونيستي و دنباله هاي منطقه اي آنها دست به سوژه يابي كاذب به منظور تحت الشعاع قراردادن علاقمندي مردم كشورهاي همسايه به انقلاب اسلامي زده اند.
وي با ذكر نمونه هايي از اين سوژه يابي هاي كاذب، موضوعاتي چون پولشويي دربحرين، سخنان برخي مسئولان اماراتي و اكنون ادعاي كشف يك شبكه جاسوسي در كويت را يادآور شد و افزود: بر همگان مشخص شده كه سپاه پاسداران به عنوان حافظ انقلاب اسلامي، در خط مقدم حفاظت از منافع ملي قرار دارد و همين اقتدار، دشمنان نظام را به تكاپو انداخته تا با طرح ادعاهاي واهي، جلوي اين رشد روزافزون را بگيرند.
مسئول روابط عمومي سپاه پاسداران علاقه جوانان كشورهايي چون فلسطين، لبنان و كشورهاي منطقه به منش و الگوي آزادي بخش و الهي سپاه پاسداران را مورد توجه قرار داد و افزود: شاخص اين علاقه را مي توان در ميزان پيوستن جوانان به حماس و حزب الله دانست.
وي در ادامه از رسانه هاي منطقه اي خواست تا تريبون نظرات و علائق واقعي مردم خود بوده و از طرح مسائل انحرافي و دشمن شادكن بپرهيزند.

 



برداشت توت فرنگي از گلخانه هاي خمين آغاز شد

مسئول باغباني جهاد كشاورزي خمين از آغاز برداشت محصول گلخانه اي توت فرنگي از سطح زير كشت 11 هزار متر مكعب در اين شهرستان خبر داد.
«احمد عروجي» در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: ميانگين توليد اين محصول در هر متر مكعب 5/3 تا چهار كيلوگرم است و پيش بيني مي شود تا پايان سال 38 هزار و 500 كيلوگرم محصول از گلخانه هاي اين شهرستان برداشت شود.
وي، نوع كشت شده توت فرنگي در اين شهرستان را از گونه سيلوا ذكر كرد و افزود: در اين منطقه 15 نفر به كشت و كار در اين زمينه مشغولند.
مسئول باغباني جهاد خمين خاطرنشان كرد: محصول توليدي اين شهرستان ضمن مصرف داخلي به مركز استان ارسال مي شود. حدود 17 هزار تن انواع محصولات باغي پارسال در شهرستان خمين توليد شد.

 



روز چهارشنبه انجام مي شود تجمع دانشگاهيان ايران در اعتراض به تهديد اتمي اوباما

دانشگاهيان سراسر كشور، با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران، اعتراض خود را نسبت به تهديد اتمي اوباما عليه ايران اعلام مي كنند.
در اين فراخوان آمده است: اين روزها و در حالي كه ملت ايران جشن چهارمين سال هسته اي شدن خود را مي گيرد، عده اي از سران دولت هاي مستكبر غربي و در راس آنها آمريكاي جهان خوار اقدام به جوسازي رسانه اي عليه ملت و دولت ايران كرده و با اظهارات وقيحانه خود عليه ملت ايران بيش از پيش چهره ضدبشري و ننگين خود را نشان داده و با تهديد آشكار هسته اي ثابت كردند هيچ گاه در پي صلح و امنيت نبوده و نخواهند بود.
اين فراخوان همچنين با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص تهديد اتمي اوباما عليه ايران مي افزايد: آحاد دانشگاهيان ايران اسلامي در پيروي از فرمايشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامي كه فرمودند: تهديد اتمي ملت ايران، در واقع تبديل ادبيات روباه منش دولت آمريكا به ادبيات گرگ منش است برخود واجب مي داند كه با همتي مضاعف و كار مضاعف در تمام جوانب جبهه نرم با تمام وجود و جان بركف به مسئوليت هاي خطير خود در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي محكم و استوار عمل كرده و پا به ركاب و آماده انجام دستورات و رهنمودها و اشارات مقام والاي ولايت باشد.
در ادامه اين فراخوان آمده است: بر عموم دانشگاهيان، دانشمندان و انديشمندان مستقل و آزاد، وظيفه و فرض است كه چنين اظهارات و رفتارهايي را به شدت محكوم كنند چرا كه واكنش به موقع مي تواند بازدارندگي لازم را به همراه داشته باشد.
در پايان اين فراخوان از سوي دانشگاهيان دانشگاه هاي سراسر ايران آمده: در پاسخ به ياوه گويي هاي رئيس جمهور آمريكا و در پاسخ به فرمايشات مقام معظم رهبري دانشگاهيان ايران اسلامي روز چهارشنبه پانزدهم ارديبهشت ماه ساعت 10 صبح در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران تجمع خواهند كرد تا جواب محكمي باشد به مدعيان دروغين امنيت جهاني، لذا از عموم دانشگاهيان درخواست مي شود در اين تجمع شركت كنند.

 



ممانعت از ربوده شدن يك كشتي خارجي در خليج عدن توسط نيروي دريايي ارتش

ناو گروه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي مانع از ربوده شدن يك كشتي خارجي توسط دزدان دريايي خليج عدن شد.
به گزارش روابط عمومي نيروي دريايي ارتش، تلاش دزدان دريايي خليج عدن براي ربودن يك كشتي باري خارجي، با اقدام به موقع ناو گروه اعزامي نيروي دريايي ارتش كشورمان بي نتيجه ماند.
طي روزهاي گذشته كشتي آتلانتيك كه از مبدا سنگاپور به مقصد بندر سوئز با حمل بار مواد معدني در حال عزيمت بود، در خليج عدن و سواحل كشور عمان از سوي 22 فروند قايق دزدان دريايي مورد حمله قرار گرفت كه اين اقدام دزدان دريايي بلافاصله با مقابله سريع و تيراندازي هوايي ناو گروه اعزامي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران مواجه شد.
با وجود تيراندازي هوايي از سوي ناو گروه دريايي ارتش و حجم بالاي آتش، قايق هاي دزدان دريايي همچنان به حمله خود به سوي كشتي باري ادامه دادند كه در اين وضعيت، ناو گروه نيروي دريايي اقدام به تيراندازي مستقيم كرد به طوري كه در نتيجه اين اقدام همه قايق هاي دزدان دريايي فرار كردند و به سمت خاك عمان متواري شدند.
براساس اين گزارش، كشتي باري آتلانتيك در حال حاضر با امنيت و سلامت كامل به مسير خود ادامه مي دهد.

 



كوچ بهاره عشايركوچ رو استان لرستان آغاز شد

مديركل امورعشايري استان لرستان گفت: كوچ بهاره عشاير اين استان به منظور انتقال از قشلاق به مناطق ييلاقي آغاز شد.
اردشير اميدي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: عشاير استان لرستان با 14 هزار و 638 خانوار و جمعيتي در حدود 83 هزار و 690 نفر در قالب 13 ايل و 16 طايفه مستقل، در دو نوبت بهاره و پاييزه كوچ به مناطق ييلاقي و قشلاقي را انجام مي دهند.
وي با اشاره به اينكه اين عشاير كوچ خود را به سه طريق كوچ با ماشين، كوچ با قطار و كوچ به شيوه سنتي انجام مي دهند، اظهار داشت: كوچ بهاره عشاير استان از مناطق قشلاقي دراستانهاي خوزستان، ايلام و جنوب غربي لرستان به طرف مناطق ييلاقي استان لرستان انجام مي شود.
مديركل امور عشايري لرستان گفت: پيش بيني مي شود كوچ بهاره عشاير كوچ رو لرستان تا 15 ارديبهشت سال جاري انجام شود.
اميدي اظهار داشت: عشاير كوچ رو استان لرستان داراي يك ميليون و 500 هزار راس دام سبك و 28 هزار و 791 راس دام سنگين هستند.
وي افزود: اداره كل امور عشايري لرستان برنامه ريزي هاي لازم براي خدمت رساني در حين كوچ از مبدا تا مقصد را براي عشاير كوچ رو انجام داده است.
به گفته وي، وقوع سوانح رانندگي در حين كوچ يكي از مشكلات عشاير در زمان انتقال از مناطق قشلاقي به ييلاقي است كه درهمين ارتباط طي سال جاري خساراتي به عشاير كوچ رو استان به دليل تلف شدن تعدادي از دام هاي آنان وارد شده است.
مديركل امورعشايري لرستان، به توليدات سالانه عشاير استان اشاره و خاطرنشان كرد: عشاير استان سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز، 29 هزار و 411 تن شير و يك هزار و 32 تن پشم توليد و به بازار عرضه مي كنند.

 



مخبر كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي: فعاليت شوراها 22 ماه ديگر تمديد مي شود

مخبر كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از تمديد 22 ماهه مدت زمان فعاليت شوراها براي برگزاري انتخابات همزمان با انتخابات رياست جمهوري خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از كاشمر، محمدرضا خباز شنبه شب در اجتماع اعضاي شوراهاي اسلامي شهر و روستاي شهرستان كاشمر به خواسته رهبر معظم انقلاب مبني بر اعلام نظر پيرامون برگزاري انتخابات از مجمع تشخيص مصلحت نظام اشاره كرد و اظهار داشت: مجمع تشخيص مصلحت نظام در نخستين گام با توجه به اينكه برگزاري انتخابات در هر سال علاوه بر تحميل هزينه هاي زياد موجب تنش هايي در برخي از مناطق مي شود، برگزاري انتخابات همزمان در هر 2 سال را بررسي و به عنوان يك پيشنهاد اعلام كردند.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه احتمال تائيد اين پيشنهاد از سوي رهبر معظم انقلاب وجود دارد مجلس به فكر تصويب قانون آن افتاد تا انتخابات شوراها با انتخابات رياست جمهوري و ديگر اين كه انتخابات مجلس شوراي اسلامي با انتخابات مجلس خبرگان برگزار شود.
نماينده مردم كاشمر، خليل آباد و بردسكن در مجلس شوراي اسلامي افزود: مجلس براي برگزاري هر 2 سال انتخابات سه پيشنهاد مطرح كرد اول اينكه مدت فعاليت اعضاي شوراهاي فعلي تا 22 ماه ديگر تمديد شود و انتخابات چهارمين دوره شورا همزمان با انتخابات دوره يازدهم رياست جمهوري برگزار شود.
وي ادامه داد: دوم اينكه انتخابات شورا در سال جاري برگزار شود و بعد از 22 ماه به فعاليت دوره چهارم شورا پايان داده شود و دوره پنجم شورا همزمان با انتخابات رياست جمهوري برگزار شود؛ سوم اينكه كشور براي 22 ماه باقيمانده به انتخابات رياست جمهوري شورا نداشته باشد و شهرداري ها و دهياران به كار خودشان بدون شوراها ادامه دهند.
خباز گفت: پيشنهاد و راه حل اول در كميسيون شوراها اعلام موافقت و پيش نويس آن مبني بر عدم برگزاري انتخابات شوراها در سال جاري آماده شده و اعضاي فعلي تا 22 ماه ديگر به فعاليت خود ادامه مي دهند.

 



عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي كشور خبر داد محروميت دائمي بدهكاران از خدمات بانكي

ساري- خبرنگاركيهان:
بدهكاران بانكها در صورت خودداري از پرداخت ديون به طور دايمي از خدمات بانكي محروم مي شوند.
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي كشور با اعلام اين خبر افزود: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي براي برخورد با بدهكاران بانك ها عزم قاطع دارد.
عزت الله يوسفيان با اشاره به بدهي 480هزارميليارد ريالي افراد به بانك ها گفت: بانك مركزي در گزارشي به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي خواستار پيگيري بدهي هاي انباشته به بانك ها شد.
نماينده مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: مسئله معوقات بانكي و زمين خواري در اولويت پيگيري ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي قرار گرفت.
يوسفيان همچنين تصريح كرد: هم اكنون 300هزار هكتار از اراضي كشور دردست زمين خواران قرار دارد.
وي بازپس گيري اين اراضي را در صدر اقدامات ستاد مذكور دانست و افزود: نحوه واگذاري اين اراضي و چگونگي بازگشت آن به دولت بررسي خواهد شد.

 



آب سد دز پس از سه سال سرريز شد

انديمشك- خبرنگار كيهان:
با رهاسازي 300 متر مكعب آب در ثانيه سرريزهاي سد و نيروگاه دز انديمشك پس از سه سال باز شد.
حسين صحرايي مديرعامل سد و نيروگاه دز انديمشك با اعلام اين خبر گفت: با توجه به افزايش نزولات آسماني و رسيدن آب درياچه سد به حداكثر ارتفاع حجم خروجي آب 600 متر مكعب در ثانيه تعيين شده است كه از اين ميزان 300متر مكعب خروجي نيروگاه و 300 مترمكعب ديگر از طريق دو كانال سرريز خارج مي شود.
سد و نيروگاه 520 مگاواتي دز در فاصله 18 كيلومتري شمال شرقي شهرستان انديمشك در شمال استان خوزستان واقع شده است و از مهمترين نيروگاه هاي برق آبي كشور محسوب مي شود.

 



استاندار سليمانيه عراق: كرسي ادبيات فارسي در دانشگاه سليمانيه راه اندازي مي شود

سنندج- خبرنگار كيهان:
استاندار سليمانيه عراق از راه اندازي كرسي زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه سليمانيه اين كشور خبر داد.
«بهروز محمدصالح» كه در رأس يك هيئت سياسي، اقتصادي براي سفر سه روزه از طريق مرز باشماق مريوان وارد سنندج شده بود، در جريان بازديد از دانشگاه كردستان گفت: حكومت محلي شمال عراق مايل به گسترش روابط علمي با جمهوري اسلامي ايران است و بعد از بازگشت از ايران اقدامات لازم براي تسريع در راه اندازي كرسي زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه سليمانيه انجام خواهد شد.
وي افزود: اكنون در دانشگاه بين المللي صلاح الدين شهر اربيل كرسي زبان فارسي داير است و زبان و ادبيات فارسي در اين دانشگاه تدريس مي شود.
محمد صالح همچنين خواستار بررسي راهكارهاي ارتقاي روابط علمي دو جانبه شد و اظهار اميدواري كرد كه رابطه علمي دو استان همجوار كردستان و سليمانيه در آينده اي نزديك با آغاز تبادل دانشجو شكل گسترده تري به خود بگيرد.
در پايان سفر استاندار سليمانيه عراق به ايران، استاندار كردستان خواستار ارتقاي سطح مراودات در زمينه هاي اقتصادي، فرهنگي و تجاري و سياسي با كردستان عراق شد و گفت: دولت جمهوري اسلامي ايران خواهان ارتقاي سطح همكاري ها با كشور عراق و به خصوص شمال عراق است.
اسماعيل نجار امضاي تفاهم نامه همكاري ميان استانداران كردستان و سليمانيه را از دستاوردهاي سفر سه روزه هيئت عراقي به ايران خواند و گفت: شبانه روزي كردن فعاليت در مرز باشماق، لزوم ايجاد تأسيسات ضروري براي تسهيل در مراودات مرزي، احداث دو پل جهت تسهيل در تردد كاميون هاي ترانزيتي، احداث شهرك صنعتي مشترك در سرزمين عراق از جمله اين توافقات است.

 



استاندار مازندران خبر داد آماده سازي زمين براي 200هزار كارگر فاقد مسكن در كشور

ساري- خبرنگار كيهان:
با تلاش دولت زمين مورد نياز براي حل مشكل مسكن 200هزار نفر از كارگران كشور فراهم شده است.
استاندار مازندران با اعلام اين خبر در جمع تشكل هاي كارگري اين استان افزود: كارگراني كه با تشكيل تعاوني براي خانه دار شدن خود اقدام كنند از مزاياي مسكن مهر بهره مند مي شوند.
سيدعلي اكبر طاهايي حل مشكلات جامعه كارگري را نيازمند وحدت نظر و همدلي دانست و افزود: امروز ضعف مديريتي برخي از واحدهاي توليدي و بلاتكليفي كارگران در اين واحدها مشكل ساز شده كه بايد با تدبير و چاره جويي آنها را سامان بخشيد.
وي پايان بخشي به دغدغه هاي جامعه كارگري را در سايه همت مضاعف و كار مضاعف امكان پذير دانست و يادآور شد: جامعه كارگري كشور همواره در جهت تحقق آرمان هاي والاي انقلاب اسلامي حركت كرده است.
وي با تاكيد بر ضرورت حفظ هوشياري كارگران در محيط هاي كارگري گفت: بايد با تدبير و كار مضاعف زمينه توسعه اشتغال و جذب سرمايه گذاران را در كشور فراهم كرد.

 



حسيني بوشهري: شهيد مطهري زمانه خود را خوب شناخت

امام جمعه قم با اشاره به ويژگي هاي شهيد مطهري گفت: استاد مطهري فردي آزادانديش بود اما وقتي حق مي آمد در برابر آن تسليم مي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري با اشاره به شخصيت شهيد مطهري گفت: شهيد مطهري از ويژگي هاي بسياري برخوردار است كه بايد تمام آنها تبيين و در اختيار نسل جوان و ديگر شخصيت هاي جامعه قرار گيرد.
وي ادامه داد: يكي از ويژگي هاي شهيد مطهري حضور در زمان بود و زمان را به خوبي شناخته و آن را دنبال مي كرد.
امام جمعه قم تاكيد كرد: بسيار افرادي هستند كه در زمان خود حضور دارند اما گويا نيستند و برخي ديگر نيز در زمان خود حضور دارند و آن را رصد كرده و از سوي ديگر نيز آينده را نيز دنبال مي كنند.
حسيني بوشهري افزود: شهيد مطهري هم در عرصه علمي و هم عرصه سياسي داراي اين ويژگي زمان شناسي بود.
وي گفت: او در همه زمينه ها كار كرده بود، چه علوم رايج حوزوي و چه علومي كه كمتر در حوزه ها مطرح بود و بر آنها احاطه داشت.
امام جمعه قم با بيان اينكه شهيد مطهري مشكل ياب بود، تصريح كرد: بعضي ها اگر دردي براي آنها مطرح مي شود قدرت درمان او را دارند، اما شهيد مطهري هم مشكل ياب و هم مشكل ستيز بود.
حسيني بوشهري بيان داشت: شهيد مطهري جلوتر از ديگران مشكل يابي مي كرد و بر اين امر واقف بود.
وي گفت: شهيد مطهري گاهي به قدري غرق در مطالعه مي شد كه مي گفت ديگر چشم هايم نمي بيند و گوش هايم نمي شنود و پاهايم توان تحمل بدنم را ندارد.
حسيني بوشهري تصريح كرد: شهيد مطهري چنين انسان پركاري بود و توانست در تمامي زمينه ها موفقيت هاي چشمگيري را به دست آورد.

 



آيت الله مصباح يزدي: مطهري اهل سطحي نگري نبود

رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني گفت: امروز بزرگترين كمبود جامعه ما موضوع استاد است، زيرا آنكه بايد در كالبد روح علم را بدمد، استاد است.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، آيت الله محمدتقي مصباح يزدي شنبه شب در همايش بايسته هاي تربيت علمي در حوزه به مناسبت سالروز شهادت استاد شهيد مطهري گفت: مرحوم مطهري مرد بزرگي بود و بزرگي ايشان زماني معلوم مي شود كه ابعاد وجوديش درنظر گرفته شده و با اقرانشان مقايسه شود.
وي ادامه داد: شهيد مطهري در هر بابي وارد مي شد، هرگز به مطالعه سطحي اكتفا نمي كرد كه به اين موضوع در زمان ما بايد توجه شود.
عضو مجلس خبرگان رهبري به گوشه اي از ابعاد شخصيت شهيد مطهري پرداخته و عنوان كرد: حوزه كاري شهيد مطهري تنها منحصر به اطراف خودش نبود بلكه افق هاي دورتر را مي ديد و برخي مطالب را كه جنبه جهاني داشت، سعي مي كرد مطالب اسلام را طوري بياورد كه حتي اگر فرد مسلمان هم نشد، واقعيت هاي اسلام را بفهمد.
وي ادامه داد: جايگاهي كه امروز تاليفات ايشان در دنيا دارد، بر اثر بركتي است كه خداوند در برابر كار خالصانه به ايشان عطا فرمود.
اين مدرس حوزه درباره موضوع همايش نيز عنوان كرد: ما اگر هزاران برنامه جانبي، فناوري آموزشي و فضاي ساختماني و... در اختيارمان باشد اما استاد به اندازه كافي و كارآمد و مطلوب نباشد، تمام تجهيزات به هدر مي رود و فراهم كردن اين تسهيلات درد چنداني دوا نمي كند.
وي با بيان اينكه در گذشته كساني به عرصه تحقيق وارد مي شدند كه علم لازم را داشتند، عنوان كرد: امروز برخي از افراد كه به اين عرصه وارد مي شوند، الفباي تحقيق را هم بلد نيستند و تحقيق سرتاپا ضعيف را ارائه مي دهند.
به گفته رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني امروز روح تحقيق، كنجكاوي و ژرف كاوي كم شده است، با مطالعه سطحي برخورد مي شود و گاهي توام با مطالعات كم و كم عمق ادعاهاي بزرگي نيز ديده مي شود كه اين آسيب بزرگي است.
وي با بيان اينكه برخي با شناخت امام عاشق اسلام و شيعه شدند، گفت: دنيا تشنه عقايد اسلام است و ما آنطور كه بايد و شايد به وظيفه مان عمل نكرديم و بايد در برنامه ها، بينش و افق ديدمان تجديدنظر كنيم و گمان نكنيم اسلام فقط اين است كه در گوشه اي نشسته و براي چند نفر روايت بخوانيم.
مصباح يزدي اظهار داشت: اسلام امانتي در دست ما است و ميلياردها انسان تشنه اسلام هستند حتي اگر در بين آنها تعدادي از شياطين نيز باشند اما انسان هاي مخلص نيز وجود دارند و بايد در اين راستا كار كنيم مگر در داخل كشور ما شياطين وجود ندارند.

 



معاون وزير نفت: سوخت با كيفيت يورو 5 در كشور توليد مي شود

تبريز- خبرنگاركيهان:
معاون وزير نفت گفت: سوخت با كيفيت يورو پنج اروپا تا سال 1391در كشور توليد مي شود.
حمدالله محمدنژاد در سمينار سراسري مديران و متخصصان hse وزارت نفت، در پتروشيمي تبريز افزود: هم اكنون طرح بهينه سازي مصرف انرژي در پالايشگاههاي كشور در تهران، اراك و اصفهان در حال اجرا است كه با تامين اعتبارات مورد نظر، تا سال 91 سوخت با كيفيت يورو5 اروپا، در ايران توليد خواهد شد.
وي تصريح كرد: در حالي كه در 5 سال گذشته ايران جزو 13كشور اول مصرف كننده شناخته مي شد، اكنون در بين 10كشور اول جاي گرفته و با توجه به عضويت ايران در كيوتو، بايد به همراه اعضاي اين پيمان- براي كاهش گازهاي گلخانه اي اقدام كند.وي از پيشنهاد «لايحه مديريت كارايي انرژي از سوخت» توسط وزارت نفت به مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: براي محيط زيست كشور- مصرف نفت گاز بمراتب بهتر از «بنزين» است.
معاون وزير نفت افزود: با اجراي طرح هاي مورد نظر بين 20 تا 30ميليون مترمكعب گاز در كشور جمع آوري مي شود.

 



اخبار ادبي و هنري

130نشست در سه سرا برگزار مي شود
130نشست با حضور برگزيدگان جشنواره هاي ادبي فرهنگي از سوي موسسه خانه كتاب در سه سراي نمايشگاه كتاب تهران برگزار مي شود.
به نقل از ستاد خبري بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، علي شجاعي صائين، مدير عامل موسسه خانه كتاب، فعاليت هاي اين موسسه را در سه بخش سراي اهل قلم، اطلاع رساني رايانه اي و محيطي و فعاليت هاي جنبي عنوان كرد.
او با اشاره به اين كه در سه سراي اهل قلم، سراي كودك و نوجوان و سراي كارنامه نشر، روزانه بين 3 تا 6 نشست برگزار مي شود، گفت: در اين نشست ها آثار برگزيدگان جشنواره هاي ادبي و فرهنگي مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
مديركميته فعاليت هاي جنبي بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در ادامه، فعاليت در حوزه كتاب و كتابخواني و رونمايي از كتاب ها را از ديگر برنامه هاي موسسه خانه كتاب در نمايشگاه كتاب تهران برشمرد.
بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران 15تا 25ارديبهشت ماه سال جاري در مصلاي امام خميني(ره) برگزار مي شود.
عرضه 800 عنوان كتاب با موضوع امام خميني(ره) در نمايشگاه كتاب
مدير توزيع و بازرگاني موسسه عروج چاپ از عرضه 800 عنوان كتاب با موضوع امام خميني(ره) در بيست و سومين نمايشگاه كتاب تهران خبر داد.
به گزارش مهر، سيدمحمد ابوطالبي گفت: امسال موسسه عروج چاپ در مجموع با 476 عنوان كتاب فارسي و 324 عنوان كتاب خارجي در سه غرفه محصولات خود را براي علاقه مندان در معرض نمايش خواهد گذاشت.
او از چاپ صحيفه حضرت امام خميني(ره) با ويرايش جديد خبر داد و گفت: پيش از اين صحيفه حضرت امام در 22جلد به علاوه يك ضميمه عرضه مي شد اما امسال ضميمه در درون كتابهاي اصلي قرار داده شده است و اين مجموعه ارزشمند فقط در 22جلد توزيع مي شود.
ابوطالبي درباره عرضه لوح فشرده مجموع آثار امام خميني(ره) در نمايشگاه كتاب امسال توضيح داد: در اين لوح فشرده كه كامل ترين نرم افزار از نوع خود محسوب مي شود كليه آثار قلمي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران به همراه مجموعه كامل صحيفه با قابليت جستجوي پيشرفته و چاپ در اختيار علاقمندان به پژوهش در آثار رهبر كبير انقلاب قرار خواهد گرفت.
حمايت يونسكو از سومين جشنواره نقاشي كودك جهان اسلام
يونسكو، آيسسكو (دفتر منطقه اي كنفرانس اسلامي) از حاميان اصلي سومين جشنواره بين المللي كودك جهان اسلام هستند.
به گزارش فارس به نقل از دبيرخانه جشنواره كودك جهان اسلام، آثار نقاشي كودك جهان اسلام علاوه بر برپايي نمايشگاه به صورت كتاب نقاشي كودكان جهان اسلام به چاپ مي رسد.
در اين كتاب ضمن بررسي آثار برگزيده كودكان به تفكيك استان، شهر و كشورهاي اسلامي به بررسي از حيث رنگ، فرم، اقليم جغرافيايي زندگي و... مورد روانشناسي و پژوهش قرار مي گيرد.از ديگر حاميان سومين دوره جشنواره بين المللي كودك جهان اسلام وزارت آموزش و پرورش، نيروي انتظامي، شركت هواپيمايي ايران ايرتور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي است.
در سومين جشنواره نقاشي كودكان با تنديس جهان اسلام و جوايز نفيسي از همه كودكان برگزيده تقدير به عمل مي آيد و آثار برگزيده به صورت دوره اي در مراكز استان ها و ديگر كشورهاي شركت كننده به نمايش درمي آيد.
با حكم علي معلم رئيس فرهنگستان هنر
سعيدي كياسري معاون امور هنري و بين الملل فرهنگستان هنر شد
رئيس فرهنگستان هنر، هادي سعيدي كياسري را طي حكمي به سمت معاون امور هنري و بين الملل منصوب كرد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، علي معلم دامغاني، رئيس فرهنگستان هنر، در اين حكم آورده است: «به هوش باش كه ايران تو را پيام دهد. فراخوان مام ميهن را به پاسداري از ارجمندي هاي آبائي يادآور مي شوم. اگرچه خاطر خطير عالي، آئينه ارزش هاي متعالي ايماني و ايراني است وليكن يادكرد منش ها و روش هاي فراموشيده ايراني از يك سو و ناورد كشش ها و كنش هاي نكوهيده ايراني از ديگر سو، گردهمايي سوخته دلان متعهد را موجب است تا گشايش، موقوف همدردي و همزباني و آنچه افتد و داني كه مقدمه فتح الفتوح است. بنابراين جنابعالي به عنوان معاونت امور هنري و بين الملل فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي عهده دار وظايف محوله خواهيد بود. توفيق خدا خواسته شما بايسته علم نظر و شايسته اهل هنر و مژده گشايشي دگر است.»سعيدي كياسري در 9 آبان 1346 در كياسر مازندران متولد شد. او فارغ التحصيل رشته زبان و ادبيات فارسي (كارشناسي ارشد) از دانشگاه تهران است. سردبيري برنامه راديويي «در انتهاي شب»، دبير سرويس فرهنگ، هنر و انديشه روزنامه اطلاعات، دبير مجامع شعر حوزه هنري، طراح مجله شعر و سردبير اين مجله، مشاور مدير شبكه هاي دوم و چهارم سيماي جمهوري اسلامي ايران، مدير گروه ادب و هنر راديو، عضو شوراي عالي ويرايش و پژوهش صداوسيما از جمله سوابق ايشان است.
«نامي كه گم شد»، «يادنامه استاد اوستا» در 2 مجلد، «گزيده غزل استاد اوستا» از نوشته هاي اوست كه توسط حوزه هنري منتشر شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14