(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 14 ارديبهشت 1389- شماره 19636

نگاهي به مناظره كروبي و موسوي احمدي نژاد ؛ مفرد مذكر غايب !

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




نگاهي به مناظره كروبي و موسوي احمدي نژاد ؛ مفرد مذكر غايب !

اگرچه بين موسوي و كروبي اختلافاتي وجود داشت و بويژه اين اختلافات بين هواداران و حاميانشان بيشتر نمود پيدا مي كرد؛ اما آنها در بسياري از موارد سعي نمودند كه اين اختلافات را سليقه اي جلوه داده و در يك جبهه قرار گيرند. مناظره موسوي و كروبي مصداق همين امر بود. محمدعلي نجفي (وزير آموزش و پرورش دولت هاشمي و مشاور كروبي) در زنجان با اشاره به مناظره كروبي و موسوي گفت: «در صورت اجراي مناظره بين كروبي و موسوي هردو كانديدا در يك جبهه مشترك يك بخش از عملكرد دولت نهم را به نقد خواهند كشيد و هيچ نگراني در خصوص برگزاري مناظره بين اين دو كانديدا وجود ندارد. »1
اين مناظره يكشنبه 17 خرداد برگزار شد كه در نوع خود قابل توجه بود. بخش اوّل مناظره اين دو كانديدا در حالي آغاز شد كه مهدي كروبي بعد از قرائت نامه اي كه جوابيه اي در اظهارات شب گذشته مناظره وي با محمود احمدي نژاد بود، اختصاص داشت. مهدي كروبي هم در بخش ديگري از اين مناظره تلويزيوني از انگيزه هاي خود براي اين دوره از انتخابات رياست جمهوري سخن گفت. احياي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشوري، پرداخت سهام نفت به صورت نقدي به مردم و يا به شكل سرمايه گذاري، احياي حقوق شهروندي و دفاع همه جانبه از حقوق ملّت، تأكيد برنظام جمهوري اسلامي مورد نظر حضرت امام خميني(ره)، دفاع از حقوق مطبوعات و تأكيد بر حضور زنان در كابينه احتمالي وي از جمله برنامه هايي بودند كه كروبي در اين بخش به آن اشاره كرد. ميرحسين موسوي هم در بخش ديگري از اين نشست با اظهار نگراني از حمله هفته هاي اخير به دهه اوّل انقلاب گفت: متأسفانه اين حملاتي كه صورت مي گيرد فقط مربوط به من نيست، بلكه مربوط به امام(ره) و سرداران و رزمندگان شهيد و از همه مهم تر مردمي است كه كشور را در بدترين شرايط اداره كردند. مهدي كروبي در ادامه به برنامه هاي خود اشاره كرد:
اصلاح قانون اساسي با تكيه بر نظام جمهوري اسلامي و ولايت فقيه، تأكيد بر اجرايي شدن و جدّي تر شدن اصل 44 قانون اساسي، پيگيري تعيين اختيارات و وظايف شوراي نگهبان با توجه به تبعيت به اصل نهاد شوراي نگهبان، تأكيد بر رفع تبعيض و جلوگيري از دخالت خودسرانه در حريم خصوصي شهروندان، پيگيري مسائل مربوط به دانشجويان محروم از تحصيل، رسيدگي حقوق هنرمندان و نويسندگان و اهالي فرهنگ با رعايت اصل جلوگيري از سانسور و مميزي، طرح بيمه تحصيلي از جمله برنامه هاي ارائه شده كروبي به مردم در اين بخش بود.
مير حسين موسوي هم در بخش ديگري از اين مناظره با اشاره به چاپ كتاب «دولت اميد براي آينده اي بهتر» گفت: اين كتاب بزودي به شكل گسترده و وسيع در اختيار مردم قرار خواهد گرفت تا مردم عزيز ما بتوانند به صورت دقيق و كامل از برنامه هاي من مطلع باشند، اما لازم مي دانم در اين وقت كوتاه به چند برنامه مهم اشاره كوتاه بكنم كه البته جزييات كامل اين برنامه ها در اين كتاب آمده است.
وي افزود: رئوس اين برنامه در بخشهاي اقتصادي، سياست داخلي، سياست خارجي، فرهنگ و هنر، اجتماعي و جوانان آمده است كه از جمله مي توان به توسعه روستاها با توجه به فقرزدايي و تشكيل شوراهاي روستايي، تحول در نظام مديريتي كشور، تحول در صنعت حمل و نقل كشور، اجراي كامل بيمه هاي اجتماعي، حفاظت از محيط زيست، تحول در نظام آموزش و پرورش و مسائل حقوقي معلمان شريف، تحول در نظام آموزش عالي، حمايت از واحدهاي توليدي در حال ورشكستگي، ايجاد معاونت حقوق شهروندي، تأكيد بر سياستهاي تك همسري در بخش جوانان و تسهيل در ازدواج، پرهيز از امنيتي كردن فضاهاي آموزشي، گسترش بيمه بازنشستگي و پرداخت هزينه هاي بيمه خدمات درماني در بخش كارگران، استفاده از صنعت نفت به عنوان يك موتور محرك اقتصادي از جمله برنامه هايي بود كه موسوي در اين برنامه به آن اشاره كرد.
مهدي كروبي هم در بخش پاياني صحبتهاي خود با اشاره به انگيزه هاي حضور خود در عرصه انتخابات و اشاره به اين كه وي به همراه تمام دوستان و همكاران خود در تمام اين سالها از موسوي خواسته كه مؤثرتر در عرصه مديريتي كشور حضور داشته باشد و موسوي نيز مخالفت مي كرده گفت: اگر آقاي موسوي در مقابل ايستادگي نمي كردند و از همان دوران دعوت ما را براي حضور در عرصه مديريت كشور قبول مي كردند كار به اين جا نمي كشيد كه وضع اين چنين باشد و ما شرايط كشور را شرايط خطرسازي ببينيم. كروبي با اشاره به اين كه موسوي از ياران نزديك حضرت امام خميني (ره) بوده است خطاب به وي گفت: من هم مي توانستم در اين مدت همه تهمت را بشنوم و سكوت كنم و وارد عرصه نشوم اما سكوت نكردم و در طول دوران انقلاب با تمام حملات شديدي كه به من مي شد ماندم و عرصه را ترك نكردم. وي با ارائه توضيحاتي در مورد نحوه حضور خاتمي در انتخابات و انصراف وي در اين دوره گفت: من به قصد مقابله نيامدم، من براي حل مشكلاتي آمدم كه تعداد آنها زياد است حتي وقتي براي حضور در انتخابات خدمت مقام معظّم رهبري رسيدم و تصميم خود را با ايشان در ميان گذاشتم، گفتم كه اين حضور را جهاد و فداكاري مي دانم و همين الان هم در حضور مردم شريف ايران مي گويم كه خود را براي سخت ترين شرايط آماده كرده ام تا مقابل مراكز قدرت و بسياري از خودكامگي ها ايستادگي كنم و اين انگيزه حضور من در انتخابات است، كروبي در ادامه از انگيزه حضور مهندس مير حسين موسوي در انتخابات بعد از چند سال دوري در عرصه مديريت اجرايي كشور و حاميان وي در اين دوره پرسيد كه موسوي در پاسخ گفت: من هميشه اعتقاد داشتم كه چرخه قدرت از لوازم نظام است، از سويي ديگر در اين سالها و تا زماني كه احساس خطر نكردم به هيچ وجه انگيزه اي براي حضور در مديريت اجرايي كشور نداشتم، البته در اين چند سال سياستهايي را قبول نداشتم و سياستهايي را نيز قبول داشتم و اتفاقاً در مقابل تعدادي از آنها نيز اظهار نظر مي كردم، حتي در زماني تصميم به حضور دوباره داشتم اما موانعي ايجاد شد كه نيامدم. كانديداي دهمين انتخابات رياست جمهوري افزود: حال با توجه به وضعيت خطرناكي كه احساس مي كنم و با توجه به تواناييهاي كه دارم آمده ام كه در برابر مشكلات ايستادگي كنم و بنده مستقل آمدم. . . .
موسوي در پايان صحبتهاي خود و در حالي كه مجري در طول برنامه به صورت مستمر حرفهاي او را قطع مي كرد و با ذكر اين نكته كه كانديداي غائب مورد خطاب شما د راين برنامه به صورت قانوني مي تواند از حق ّ خود دفاع كند، گفت: اين صحبتي كه شما داريد درست است اما چرا اين نكته را در برنامه هاي قبلي به ايشان نگفتيد، اين كه ايشان در مناظره بنده مي آيند و در حضور من تصويري از همسرم را مقابل دوربين تلويزيوني برنامه شما قرار مي دهد و آن را به مردم نشان مي دهد جاي تذكر نداشت؟ موسوي با بيان اين كه رسانه ملي به طور كامل در اختيار افرادي قرار دارد، تصريح كرد: ايشان هر زماني كه مايل باشند مي توانند بيايند و بدون هيچ محدوديتي از خود دفاع كنند چرا كه رسانه شما در اختيار ايشان است، از سويي ديگر بنده يك فرد انقلابي هستم و بايد بگويم چرا ايشان تا اين حد دروغ مي گويند، من حاضرم در حضور هر نهاد قانوني ديگر كه دادستاني نيز از جمله آنهاست بيايم و توضيح دهم كه اين جدولها و آمارهايي كه در اين چند شب به مردم داده شده صحت ندارد و از مردم مي خواهم به عنوان بهترين داور اين مستندات را به خاطر خود بسپارند.
مناظره كروبي و ميرحسين - كه هر دو يكديگر را به نام دوست و برادر خطاب مي كردند - بيش از آن كه به مناظره شبيه باشد بيشتر درد دل با يكديگر با هدف تخريب دولت نهم بود. موسوي كه در مناظره خود با احمدي نژاد نتوانسته بود مانع شكل گيري موج گسترده مخالفت با اشرافيگري و فساد در كشور شود، در اين مناظره براي جلوگيري از اين روند، احمدي نژاد را دروغگو خواند. وي با ارائه آمارهايي كه آن را به بانك مركزي نسبت مي داد سعي كرد چنين القأ كند آمارهاي احمدي نژاد اشتباه بوده است. گرچه بانك مركزي براي اثبات آمارهاي خود اعلام آمادگي كرده بود؛ اما آنچه جالب توجه بود و از نگاه مخاطبان اين برنامه دور نماند، برچسبهاي صورتي رنگ روي منابع آمارها و نمودارهاي مهندس موسوي در بالاي صفحات آن بود. اين مسأله نگاه ترديدآميز مردم را نسبت به سخنان موسوي به دنبال داشت. ترديد درباره صحت گفته هاي ميرحسين زماني دوچندان شد كه او توضيح نداد چگونه ممكن است بانك مركزي با ارائه دو آمار متفاوت آن هم در فاصله زماني چند روز، زحمات صدها ساعته كارشناسان و اعتبار خود را زير سؤال ببرد.
تخريب و سياه نمايي كارنامه دولت نهم، توسط موسوي و كروبي و طرح مجدّد اتهامات عليه نامزد غايب در حالي صورت گرفت كه موسوي در مناظره خود با احمدي نژاد، زماني كه احمدي نژاد نام فرزندان هاشمي و ناطق نوري و ديگران را برد با تذكر به احمدي نژاد از وي خواست كه در مورد كساني كه حضور ندارند صحبت نكند؛ اما پس از مدت زمان طولاني اين مناظره، كه مستقيم و غير مستقيم به اتهاماتي عليه احمدي نژاد اختصاص داشت، موسوي با تذكر مجري برنامه دكتر پورحسين مبني بر عدم طرح مباحثي در خصوص نامزد غايب روبه رو شد كه موسوي با واكنش عصبي خود، مجري و صدا و سيما را به حمايت از احمدي نژاد متهم كرد.
تلاش براي اثبات خود
محسن رضايي در آغاز مناظره با ميرحسين موسوي با تسليت سالگرد رحلت حضرت امام(ره) به ملّت شريف ايران گفت: اميدوار هستم راه پرفروغي كه باعث شروع يك دوران جديد از تمدن سازي در ايران شده است با قدرت تمام ادامه پيدا كند.
رضايي ابراز اميدواري كرد همه ما مثل گذشته وفادار به ارزشها و راه امام باشيم. . . . ملّت ايران رابطه من با جناب آقاي ميرحسين موسوي را كاملاً مي شناسد ما دو دوست قديمي هستيم كه از دوران امام با همديگر بوده و در صحنه هاي خيلي زياد با هم شركت داشته ايم. وي گفت: ايشان ( ميرحسين موسوي) در زمان نخست وزيري مثل يك بسيجي به جبهه مي آمد و ما با هم رابطه خوبي تا امروز داشته ايم. رضايي افزود: اما رابطه دوستي ما به معناي آن نيست كه همه نظرها، افكار و عقايدمان يكسان باشد. وي گفت: ما اين جا نيازمند آن هستيم كه عقايد خودمان را به صراحت و دقيق براي مردم توضيح دهيم كه مردم تصميم بگيرند. رضايي ادامه داد: من از اين جا شروع مي كنم. من و جناب آقاي ميرحسين موسوي فرض كنيم كه وارد دولت شده ايم يا شما يا من رئيس جمهور شده ايم، مسأله اساسي اين است كه از فرداي آن روز چه كار مي خواهيم بكنيم. وي گفت: بنابراين فكر من اين است كه يك رئيس جمهور بايد اوّلاً نظريه براي اداره كشور داشته باشد، اين نظريه بتواند به اخلاق، رفتار و گفتار رئيس جمهور انسجام بدهد. رضايي افزود: اگر نظريه وجود نداشته باشد، رفتار و گفتار انسجام نخواهد يافت. محسن رضايي در ادامه اين مناظره تلويزيوني گفت: اگر نظريه وجود نداشته باشد رفتار و گفتاري نخواهد بود و انسجام هم نخواهد داشت و بعد هم عملياتي نخواهد بود. وي افزود: نكته دوم اين است بعد از نظريه بايد داراي برنامه باشيم و صرف انتقاد از وضع موجود يا درد دل كردن با مردم كافي نيست، بايد بگوييم كه چه راه حلهايي داريم، چه كاراييهايي داريم و چگونه مي توانيم كشور را اداره كنيم. رضايي گفت: مسأله سوم اين است كه اگر نظريه و برنامه باشد اما توان اجرايي نداشته باشيم - كه مهم هم هست - نمي توانيم دستاورد خوبي بعد از 4 سال داشته باشيم؛ توانايي اجرايي يعني اين. نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: خود رئيس جمهور بايد آدمي توانمند و متخصص باشد، تيم او تيمي عملياتي باشد و الگوي مديريتي و روشها و فرايندي كه به كار گرفته مي شود اين طور باشد. رضايي افزود: مي خواهم از نظريه خودم شروع كنم كه چه نظريه اي هست، معتقدم بايد راه امام را ادامه دهيم منتهي راه امام دو تصوير دارد: يكي انديشه اي است مكتوب است و دوم مصداق عملي راه امام كه مقام معظّم رهبري تعيين مي كنند، كه آن را سياست اصل 44 بخصوص چشم انداز ايران 1404 مي دانم كمتر از آن نيست. وي گفت: بنابراين پيمودن اين راه به معني راه امام است و به معناي اين است كه ما در راه امام حركت مي كنيم، اما هر رئيس جمهور يك راه براي خود دارد، كما اين كه راه من با راه جناب آقاي ميرحسين موسوي، آقاي احمدي نژاد و ديگر دوستان متفاوت است. محسن رضايي گفت: راه من در مسير راه امام است. شايد اين همان تعبير صراط سبيل است كه بشود پاسخگو باشد؛ راه من اين است كه معتقدم بايد تحولي اساسي در اقتصاد كشور به وجود بيايد و فرهنگ را متحول كنيم و در سياست خارجي و سياست داخلي مان هم اصلاحاتي انجام بدهيم. اين نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: اين راه ماست؛ انقلاب در اقتصاد، تحول در فرهنگ و اصلاح در سياست خط مشي من است و قانون اساسي هم مي گويد كه رئيس جمهور خط مشي خودش را بايد به وزرا بدهد. رضايي گفت: اين خط مشي را از اين طريق عمل مي كنم كه مي خواهم آزادي اقتصادي را در رقابت به جاي ممنوعيت دولتي و انحصاري قرار بدهم و موتور اصلي اقتصاد را مي خواهم از دولت به مردم انتقال بدهم، البته نه به مردم پوپوليستي بلكه مردم سازمان يافته اي كه عمدتاً همان كارآفرينان، بخش خصوصي و بخش غير دولتي است.
نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: در بعد توان اجرايي، توان اجرايي كه من فراهم كردم اوّلاً اين است كه دولتي ائتلافي تشكيل مي دهيم از همه كارشناسان و نخبگان كشور استفاده مي كنيم، الگوي مديريتي كشور را تغيير مي دهيم؛ از صفر زماني كه در اطلاعات آمده ام، يك سازمان اطلاعاتي بزرگ درست كرديم. وقتي كه رفتم سپاه از صفر، يك نيروي عظيم انقلابي در جنگ سامان داديم. وي افزود: سؤال من اين است كه چطور نمي توانيم امروز فقر، بيكاري و گراني را از صحنه بيرون كنيم، به همين دليل من هم گفتم كه هيچ كدام از اين عزيزاني كه نامزد انتخاباتي هستند رقيب من نيستند رقيب من فقر، بيكاري، گراني و عقب ماندگي است.
محسن رضايي گفت: معتقدم كه با دولت ائتلافي و استفاده از نخبگان كشور مي توانيم اين كار را بكنيم. وي افزود: حالا سؤال من از برادر عزيزم جناب آقاي ميرحسين موسوي اين است كه من در خصوص ديدگاههاي اقتصادي ايشان ابهام دارم، اين ديدگاه اقتصادي را ايشان براي من توضيح بدهد كه آيا سياستهاي اصل 44 را قبول دارد و آيا معتقد است كه بايد وارد اقتصاد جديدي مرتبط با چشم انداز 1404 شويم. در ادامه اين مناظره آقاي ميرحسين موسوي گفت: پس از انقلاب با آقاي رضايي در جبهه بودم و ما در سنگر دولت همكاري مي كرديم و خاطرات خيلي خوبي داشتيم و هميشه از آن خاطرات براي نيرو گرفتن استفاده مي كرديم. . . . ميرحسين موسوي در ادامه گفت: در مورد برنامه هايي كه در اين بين مي توان مطرح كرد، بنده برنامه هايي براي اقتصاد كشور براي فرهنگ و سياست داخلي و خارجي داشتم كه بتدريج در نشرياتي كه مربوط به ستاد بنده است منتشر شده و در اختيار مردم قرار گرفته است كه مردم مطالعه كنند و با آگاهي لازم تصميم بگيرند. وي افزود: درباره اين كه آقاي رضايي در خصوص برنامه هاي بنده ابهام دارد خيلي برايم روشن نيست كه در چه زمينه هايي ابهام دارد ولي من شاخصهايي از دوران جنگ و سپس گزاره اي را مطرح مي كنم؛ شاخصهاي دوران جنگ را براي اين مطرح مي كنم جزو ويژگيهاي اين چند ماه اخير جوّسازي و نوعي فضاسازي درباره اين برنامه ها بوده است. اين نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: در جلسه اي كه با فعالان اقتصادي داشتم اوّلين جمله اي كه اشاره كردم - كه برادر عزيزمان رضايي توجه كنند - اين بود كه جنگ و اقتصاد جنگي تمام شده است. وي افزود: قوياً از اقتصادي كه در دوران جنگ به كار بردم دفاع مي كنم و بيشترين حجت من از آن دوران ذائقه مردم از آن زمان است، البته شاخصهايي را بيان مي كنم كه اگر بحثي هست در اين جا بيان شود. موسوي گفت: بر اساس اسناد پيوست برنامه انقلاب شاخص كلّي مداخله دولت در اقتصاد از 63 درصد در سال 56 به 40 درصد در سال 67 رسيد يعني همان موقعي كه به رغم اقتصاد جنگي مسأله كوپن و توزيع كالاهاي اساسي و مداخلات دولت در اقتصاد مطرح بود ولي شاخص كلّي مداخلات دولت نسبت به قبل از انقلاب از 63 به 40 درصد رسيد كه در دوران بعد از جنگ هم استثناست. . . . محسن رضايي در ادامه مناظره تلويزيوني گفت: سؤالم از آقاي موسوي اين است كه آيا ايشان سياستهاي اصل 44 را قبول دارد؟ چرا كه اين سياستها، محدوده فعاليتهاي اقتصادي بخشهاي خصوصي، دولتي، تعاوني و طرز تقويت سرمايه گذاري و زمان واگذاريها را مشخص كرده و سياستهاي اين اصل، روشن و شفاف است. وي ادامه داد: آقاي ميرحسين اگر يادشان باشد در زماني كه داشتيم سياستهاي اصل 44 را مي نوشتيم ادعا كردند اين كار بمنزله تغيير قانون اساسي است. . . . نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: با توجه به اين موارد از آقاي ميرحسين سؤال دومي دارم و آن اين كه ايشان با چه كادري مي خواهد دولت و كشور را اداره كند؟
1- همان، 4/3/.1388

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14