(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389- شماره 19637
 

آمريكا تحريم هاي سوريه را يك سال ديگر تمديد كرد
ربابه صدر: سيدحسن نصرالله شايسته ترين جانشين امام موسي صدر است
تظاهرات عليه نقض حقوق مسلمانان در شهرهاي فرانسه
خبرگزاري عراق فاش كرد تلاش كاخ سفيد براي تشكيل يك دولت دست نشانده در بغداد
نظاميان صهيونيست در كرانه باختري مسجد و قرآن را آتش زدند
لبنان به گزارش سازمان ملل عليه مقاومت واكنش نشان داد
اعتصاب كارمندان يونان در پي توافق آتن با صندوق بين المللي پول
سركوب مخالفان مبارك در مصر شدت گرفت
اصلاحات قانون اساسي تركيه با كارشكني سكولارها رأي نياورد
انتخابات پارلماني انگليس فردا آغاز مي شود



آمريكا تحريم هاي سوريه را يك سال ديگر تمديد كرد

رئيس جمهوري آمريكا با متهم كردن دمشق به حمايت از گروه هاي تروريستي، تحريم ها عليه اين كشور را به مدت يك سال ديگر تمديد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «باراك اوباما» به بهانه حمايت دولت دمشق از گروه هاي تروريستي، پيگيري برنامه هاي موشكي و تبليغات كشتار جمعي، تحريم ها عليه اين كشور را براي يك سال ديگر تمديد كرد. واشنگتن مايل است سوريه كاملا تسليم سياست هاي توسعه طلبانه اسرائيل در منطقه شود، نه اينكه در جبهه مقاومت عليه اسرائيل قرار گيرد.
تحريم هاي مذكور را ابتدا «جرج بوش»، رئيس جمهور سابق آمريكا در سال 2004 بر دمشق تحميل كرده بود.«هيلاري كلينتون» اخيرا سوريه را متهم كرده بود كه با حمايت از حزب الله، مي خواهد جنگ در منطقه خاورميانه را شعله ور كند. اين اظهارات با واكنش و تكذيب دمشق مواجه شد.

 



ربابه صدر: سيدحسن نصرالله شايسته ترين جانشين امام موسي صدر است

خواهر امام موسي صدر گفت، شايسته ترين جانشين امام موسي صدر، سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان است.
ربابه صدر درباره جايگاه و نقش معنوي امام موسي صدر در لبنان اظهار داشت نام موسي صدر آن چنان با لبنان گره خورده كه بسياري فراموش كرده اند او و اجدادش در ايران متولد شده اند و ايراني هستند.
وي افزود، امام موسي صدر به توصيه آيت الله بروجردي و بنا به وصيت آيت الله سيدعبدالحسين شرف الديني رهبر متوفاي شيعيان به عنوان جانشين آن مرحوم سرزمين مادري خود را به سوي لبنان ترك كرد ونه تنها رهبر مقتدر شيعيان اين كشور شد بلكه با ايجاد وحدت ميان مسيحيان و مسلمانان توانست بر قلوب تمامي مردم اين كشور حكومت كند.

 



تظاهرات عليه نقض حقوق مسلمانان در شهرهاي فرانسه

جنبش «اهالي الجمهوريه» تظاهراتي را در پاريس و ديگر شهرهاي فرانسه در محكوميت اقدامات نژادپرستانه عليه مسلمانان در اين كشور برگزار كرد.
به گزارش ايسنا، پايگاه اينترنتي المحيط گزارش داد، شركت كنندگان در اين تظاهرات سكوت رسانه ها و سكوت سياسي در قبال تجاوزات نژادپرستانه كه عليه اقليت مسلمان در فرانسه صورت مي گيرد را محكوم كردند.
تظاهر كنندگان خواستار آزادي انجام فرايض ديني و انجام تحقيقات درباره جنايت هاي نژادپرستانه در اين كشور شدند.
«يوسف بوسماح» سخنگوي جنبش اهالي الجمهوريه تلاش گسترده ضدنژادپرستي عليه مسلمانان را خواستار شد و گفت: «عمل به فرايض ديني در فرانسه با محدوديت هاي زيادي روبه رو است در حالي كه بايد اين مساله آزادانه صورت بگيرد.» وي هرگونه اقدام نژادپرستانه را محكوم كرد و انجام تحقيقات در خصوص اين مساله را خواستار شد.
سخنگوي جنبش اهالي الجمهوريه اظهار داشت: «اين تظاهرات فريادي است عليه تمام آنچه كه تاكنون در فرانسه رخ داده است.» وي به حادثه كشته شدن يك مسلمان از سوي شش يهودي تندرو اشاره كرد و گفت: «هيچ يك از مسئولان فرانسه در قبال اين مساله هيچ واكنشي از خود نشان ندادند.»
فرانسه كه از بعد از بلژيك دومين كشوري است كه براي قانوني شدن منع حجاب صورت تلاش مي كند، در پيش نويس اين قانون جريمه سخت تري براي شوهران زنان مسلماني كه حجاب صورت را رعايت مي كنند، منظور كرده است.
يكي از قانونگذاران فرانسه بدون اين كه به مقدار جريمه شوهران اشاره اي كند گفت: «جريمه نقدي زنان بسيار كم و چيزي حدود 130 يورو است در حالي كه براي شوهران آنها جريمه شديدتري در نظر گرفته شده است، و اين به اين خاطر است كه زنان معمولا اختياري از خود ندارند و بيشترتابع حرف شوهران خود هستند.» او در ادامه صحبت هاي خود اين قانون را در مورد همه لازم الاجرا دانست و گفت: « اين قانون شامل توريست هاي مسلمان نيز مي شود.»
پيش از اين رسانه هاي فرانسه اعلام كرده بودند براي شوهران زناني كه در اماكن عمومي از برقع و پوشش اسلامي استفاده كنند، يك سال زندان و پرداخت 15 هزار يورو جريمه در نظر گرفته شده است.

 



خبرگزاري عراق فاش كرد تلاش كاخ سفيد براي تشكيل يك دولت دست نشانده در بغداد

يك خبرگزاري عراق از تلاش كاخ سفيد براي تشكيل يك دولت موقت دست نشانده در عراق خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «باراك اوباما» برخلاف خواست ملت عراق، قصد دارد كه دولت موقت دست نشانده در بغداد دست و پا كند. خبرگزاري «براثا» (نزديك به شيعيان) با اعلام اين خبر افزود، اوباما براي نيل به اين هدف، از «كريستوفرهيل» سفير آمريكا در عراق و «ادميلكرت» نماينده ويژه سازمان ملل در عراق خواسته است با وي ديدار و در اين رابطه، گفت و گو كنند. اين دو نفر نيز به واشنگتن سفر كرده اند.
مداخله در روند سياسي عراق تحت بند هشتم سازمان ملل انجام مي گيرد. عراق از دهه 1990 تحت اين بند قرار گرفته و مشمول تحريم هاي سخت بين المللي شده است.
گفتني است «اياد علاوي» رهبر فهرست «العراقيه» اخيراً از سازمان ملل خواسته بود در مسئله پرونده انتخاباتي عراق مداخله كند. اين اقدام علاوي با واكنش منفي ساير رهبران عراق مواجه شده است.

 



تازه ترين جنايت اسرائيلي ها
نظاميان صهيونيست در كرانه باختري مسجد و قرآن را آتش زدند

سرويس خارجي -
نيروهاي اشغالگر رژيم صهيونيستي روز گذشته يورش گسترده اي را به شهرك ها و روستاهاي فلسطيني در كرانه باختري رود اردن آغاز كردند و به آتش زدن مساجد، تخريب منازل و اراضي كشاورزي فلسطينيان پرداختند.
ده ها شهرك نشين صهيونيست با حمايت ارتش صهيونيستي مسجدي در روستاي اللبن در جنوب نابلس را به آتش كشيدند.
همچنين نيروهاي اشغالگر به مسجدي در منطقه «الدهينيه» در شرق رفح يورش بردند در اين يورش 18 خودروي نظامي از جمله 10 بولدوزر به اين منطقه نفوذ كرده و اين مسجد را ويران ساختند.
نيروهاي اشغالگر رژيم صهيونيستي به روستاها و شهرك هاي بيت لحم، قلقيليه و الخليل در كرانه باختري و روستاي عين البيضاء در شهر طوباس در شمال كرانه باختري حمله و 13 فلسطيني را بازداشت كردند.
در اين حملات وحشيانه ارتش رژيم صهيونيستي اراضي كشاورزي فلسطينيان را تخريب و اقدام به تيراندازي بي هدف به سوي منازل فلسطينيان كرد. نيروهاي اشغالگر همچنين با پشتيباني يك هلي كوپتر به جوانان فلسطيني كه در اعتراض به تخريب منزلي در شهرك الطليعه در اراضي فلسطيني گرد آمده بودند حمله كرده و پس از بازداشت سه فلسطيني برخي خيابان ها را بستند.
نظاميان رژيم صهيونيستي 25 فلسطيني ديگر را نيز به بهانه اينكه مجوز لازم براي ورود به شهر قدس نداشتند بازداشت و براي بازپرسي به مراكز امنيتي انتقال دادند.
در روستاي «العراقيب» در اراضي اشغالي بولدوزرهاي رژيم صهيونيستي چهار منزل فلسطيني را با خاك يكسان كردند.
از سوي ديگر، در ادامه اهانت به مقدسات اسلامي يك زندانبان صهيونيستي، مسئول حفاظت از زندان مركزي عسقلان با پاره كردن يك جلد قرآن كريم به مسلمانان اهانت كرد.
در همين رابطه و در پاسخ به اين اهانت اسيران فلسطيني دست به اعتصاب غذا زده و خواستار معذرت خواهي مسئولين زندان عسقلان شدند.
اسيران فلسطيني اقدام مسئولين زندان را جنايتي ديگر در راستاي سلسله اقدامات تجاوزگرانه اداره زندان ها عليه خود عنوان كرده و خواستار افشاي اين مسئله و انتشار خبر مذكور در تمامي كشورها به منظور برملا شدن ماهيت نژادپرستانه و فاشيستي رژيم اشغالگر قدس شدند. اين در شرايطي است كه اشغالگران قدس از پخش صداي اذان در حرم ابراهيمي نيز جلوگيري مي كنند.
در همين رابطه «احمد بحر» نايب اول مجلس قانونگذاري فلسطين نسبت به اقداما ت جديد صهيونيست ها در يهودي سازي قدس هشدار داد.
وي تصريح كرد، مقابله با برنامه ريزي هاي صهيونيست ها تنها با همبستگي فلسطيني ها و ايجاد سياست يكپارچه مشترك و افزايش ميزان مقابله با رژيم صهيونيستي ممكن است. روزنامه صهيونيستي جروزالم پست نيز روز گذشته از اجراي طرحي به منظور احداث نزديك به 187 هزار واحد مسكوني جديد در قدس اشغالي خبر داد.
اين روزنامه افزود، اگر قدس توسعه نيابد و بخش شرقي گسترش پيدا كند با نوار غزه ديگري مواجه خواهيم شد.راديو رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه در نشست وزيران رژيم صهيونيستي برادامه ساخت و سازها در قدس تأكيد شده است.
وزير زيرساخت هاي اسرائيل در اين جلسه اظهار داشت، اسرائيل ساخت و سازها در قدس را ادامه خواهد داد و تنها يك واحد مسكوني نمي سازد بلكه واحدهاي بي شماري را خواهد ساخت.
ساير رويدادها
¤ نخست وزير رژيم اشغالگر قدس روز دوشنبه با حسني مبارك رئيس جمهور مصر در شرم الشيخ ديدار كرد و درباره مذاكرات سازش به بحث و گفت وگو پرداخت.
¤ محمود الزهار از رهبران برجسته حماس خواستار برداشته شدن چتر حمايتي كشورهاي عربي از طرح هاي صهيونيستي شد.
¤ سازمان اروپايي مبارزه با جنايت و تروريسم همكاري خود را با رژيم صهيونيستي متوقف كرد.
¤ مقامات فلسطيني اقدام رژيم صهيونيستي در زمينه آزمايش داروهاي سمي ساخت اين رژيم براسراي فلسطيني و به شهادت رساندن آنها را به شدت محكوم كردند.
¤ رئيس جمهور تركيه گفت، شهرك سازي هاي اسرائيل در قدس شرقي و كرانه باختري غير قابل قبول است.

 



لبنان به گزارش سازمان ملل عليه مقاومت واكنش نشان داد

وزارت خارجه لبنان در واكنش به گزارش سازمان ملل عليه مقاومت اظهار داشت، وجود مقاومت براي دفاع از لبنان ضروري است.
«علي شامي» وزير خارجه لبنان در واكنشي به گزارش سازمان ملل درباره حزب الله كه براي نامگذاري مقاومت از عنوان شبه نظامي استفاده كرده و آن را غيرضروري دانسته بود اظهار داشت، در بند ششم بيانيه كاري دولت لبنان به حق مردم، ارتش و مقاومت در دفاع از لبنان و آزادسازي مزارع شبعا، بلندي هاي كفر شوبا و روستاي غجر تاكيد شده است.
وي افزود، تهديدهاي مكرر رژيم صهيونيستي نسبت به لبنان وجود مقاومت را براي اين كشور ضروري مي نمايد و مقاومت حق استفاده از تمامي ابزارهاي بين المللي براي دفاع از كشور را دارد.
وزير خارجه لبنان همچنين از گزارش بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد درباره قطعنامه 1559 و مصوبات صادره از كميسيون وزراي خارجه كشورهاي عربي در مورد حل و فصل قضيه فلسطين انتقاد كرد و گفت: مسئله تعيين مرزهاي مشترك ميان لبنان و سوريه و بازگشايي سفارتخانه هاي دو كشور هيچگونه نقض حاكميت لبنان محسوب نشده و يك مسئله حاكميتي دوجانبه است.

 



اعتصاب كارمندان يونان در پي توافق آتن با صندوق بين المللي پول

كاركنان دولتي يونان در پي توافق دولت يونان با اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول بر سر برنامه صرفه جويي اقتصادي در اين كشور، ديروز دست به اعتصاب سراسري زدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، معترضين به سياست هاي اقتصادي دولت يونان در ساعات پاياني دوشنبه با اشغال ساختمان مركزي راديو و تلويزيون يونان براي مدت كوتاهي موجب قطع شبكه هاي خبري و برنامه هاي تلويزيوني شدند.
وزير آموزش و پرورش و امور مذهب يونان قرار بود در مركز راديو و تلويزيون، پيامي را قرائت كند و معترضان مي گويند با هدف جلوگيري از پخش اين پيام اين مركز را اشغال كردند.
در همين حال در ساعات اوليه سه شنبه تعدادي از معترضين به سياست هاي اقتصادي دولت يونان، محل آثار باستاني اكروپليس را به اشغال درآورده و مانع از حضور گردشگران خارجي و داخلي در اين محل شدند. در همين حال سنديكاها و اصناف مختلف يونان براي همراهي با معترضين با صدور بيانيه هايي از اعتصاب سراسري خبر دادند كه تا 48 ساعت ادامه خواهد داشت.
اعتصابات سراسري كه از ديروز به اجرا گذاشته شد، پايتخت يونان را به تعطيلي كشانده و اعتصاب كاركنان شركت هاي كشتيراني، مراكز آموزشي، فرودگاهها، مراكز بهداشتي، درماني و خطوط اتوبوسراني و حمل و نقل عمومي، ادارات برق و مخابرات در بين كاركنان ادارات دولتي و خصوصي بيشتر خودنمايي مي كند.
اتحاديه سراسري كارگري يونان و اتحاديه سراسري كارمندان يونان در بيانيه هايي اعلام كردند كه امروز (چهارشنبه) دست به تظاهرات و اعتصاب سراسري 24 ساعته خواهند زد.
به دنبال اين فراخوان ها علاوه بر ادارات دولتي، كليه پروازهاي داخلي و خارجي از فردا براي 24 ساعت لغو مي شود و خبرنگاران نيز اعتصاب كنندگان را همراهي مي كنند.
دولت يونان براي دريافت وام از اتحاديه اروپا و بانك جهاني پول، اصلاحات اقتصادي را به اجرا گذاشت كه به حقوق و مزاياي كاركنان بخش دولتي و خصوصي لطمه زيادي وارد خواهد كرد.

 



سركوب مخالفان مبارك در مصر شدت گرفت

پليس و نيروهاي امنيتي مصر، تظاهرات آرام مخالفان رژيم مبارك در قاهره را به شدت سركوب كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين تظاهرات كه از سوي احزاب، سازمان ها و گروه هاي مخالف مصري برگزار شده بود، تعدادي از نمايندگان مستقل و اخوان المسلمين نيز ديده مي شد.
تظاهركنندگان مصري كه قصد داشتند از ميدان مركزي قاهره به سوي پارلمان مصر راهپيمايي كنند، مورد ضرب و شتم پليس قرار گرفتند و تعدادي از آنها بازداشت شدند.
به گزارش «رويتر»، شش نفر از اعضاي پارلمان مصر از گروه اخوان المسلمين و نيز گروه مستقل ها در مجلس از قبل به وزارت كشور مصر، اطلاع داده بودند كه قصد دارند از مسجد «مكرم» در قاهره به سوي ساختمان پارلمان، دست به راهپيمايي بزنند تا درخواست هايي در زمينه اصلاحات دمكراتيك، تسليم پارلمان كنند، اما وزارت كشور، اين راهپيمايي را ممنوع اعلام كرد.
نمايندگان اخوان المسلمين و ساير احزاب در پارلمان و نيز فعالان سياسي خواستار از بين رفتن محدوديت ها براي نامزد شدن افراد مستقل در انتخابات رياست جمهوري، تضمين سلامت انتخابات از طريق نظارت قضايي و نظارت بين المللي و پايان بخشيدن به وضعيت فوق العاده در كشور كه از سال 1981 پس از ترور انورالسادات رئيس جمهور سابق به مورد اجرا گذاشته شده، هستند.
بر پايه اين گزارش به نقل از خبرگزاري جمهوري اسلامي، شركت كنندگان در اين تجمع كه شمار آنها حدود 400 نفر بود، اين شعارها را سر مي دادند: «مرگ بر مبارك، حسني مبارك سرنگون باد، احتكار قدرت نه، احتكار ثروت نه، ما آزادي مي خواهيم، ما كانديداي مورد نظر خود را مي خواهيم، اي نمايندگان مصر آزاد، نهضت ادامه دارد، زنداني سياسي - آزاد بايد گردد، نان و آزادي، خواسته هر مصري نجيب است، اصلاحات، اصلاحات.»
در بين شركت كنندگان در اين تجمع، شماري از دستياران «محمد البرادعي»، مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي، اعضاي «مجمع ملي براي تغيير»، فعالان سياسي، روزنامه نگاران، نمايندگان مجلس و... حضور داشتند.
تظاهركنندگان خشمگين مصري كه مورد ضرب و شتم پليس و نيروهاي امنيتي قرار گرفته بودند، شعار مرگ بر وزير كشور سر دادند و خواستار لغو قانون وضعيت فوق العاده شدند.
بيش از صدها نيروي امنيتي و پليس ضدشورش به همراه 20دستگاه خودرو زره پوش و ضدشورش با بستن راه هاي منتهي به پارلمان از حركت تظاهركنندگان جلوگيري و آنها را به شدت كتك زدند.
محمد البرادعي مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي و نامزد احتمالي رياست جمهوري مصر كه در واشنگتن به سر مي برد با ارسال پيامي، با تظاهركنندگان مصري ابراز همبستگي كرد.
البرادعي در پيام خود تاكيد كرد: از اينكه مصري هاي شريف، در اقدامي مسالمت آميز با هدف درخواست لغو وضعيت اضطراري كه از سال 1981 بر ما تحميل شده است و ملت مصر را از بيشتر حقوق اصلي خود اعم از آزادي و كرامت محروم كرده، شركت كرده اند، تشكر و با آنها ابراز همبستگي مي كنم.

 



اصلاحات قانون اساسي تركيه با كارشكني سكولارها رأي نياورد

به دنبال سنگ اندازي سكولارهاي تركيه در راه تصويب اصلاحات قانون اساسي اين كشور، لايحه پيشنهادي حزب حاكم عدالت و توسعه به رفراندوم گذاشته مي شود.
لايحه 30 ماده اي پيشنهادي حزب عدالت و توسعه براي اصلاح قانون اساسي اگرچه توانست در چندين بند از تصويب پارلمان بگذرد، اما بندهاي اساسي آن همانطوري كه پيش بيني شده بود، با رأي منفي احزاب سكولار مواجه شد.به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، روز گذشته ماده مربوط به جلوگيري از انحلال احزاب سياسي توسط دادگاه سكولار قانون اساسي، حد نصاب آراي لازم براي تصويب را كسب نكرد. در اين رأي گيري مخفي در مجموع 410 نماينده شركت كردند كه 327 رأي مثبت، 76 رأي منفي و سه رأي ممتنع داده شد. بدين ترتيب اين ماده مهم چون حد نصاب 330 رأي را نياورد، به طور خودكار از دستور كار مجلس خارج شد و طبق قانون، اصلاح اين ماده را نمي توان حداقل تا يك سال ديگر در دستور كار مجلس قرار داد.
مفاد لايحه اصلاحات قانون اساسي تا روز جمعه در دستور كار مجلس تركيه قرار دارد.

 



انتخابات پارلماني انگليس فردا آغاز مي شود

سرويس خارجي-
مردم انگليس فردا براي تعيين 650 نماينده مجلس عوام اين كشور پاي صندوق هاي رأي مي روند.
براساس آخرين نظرسنجي هاي صورت گرفته توسط مراكز بومي، هم اكنون حزب محافظه كار به رهبري «ديويد كامرون» در صدر قرار دارد و احزاب ليبرال دموكرات به رهبري «نيك كلگ» و «كارگر» به رهبري گوردون براون در جايگاه هاي دوم و سوم قرار گرفته اند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي از لندن گزارش داد، با توجه به اينكه نظام سياسي انگليس پارلماني سلطنتي است، حزب پيروز در انتخابات فردا، دولت اين كشور را براي مدت پنج سال در اختيار خواهد داشت.
علاوه بر مسائل و مشكلات متعدد جامعه انگليس از جمله كسري شديد بودجه، افزايش جرم و جنايت و ناامني اجتماعي و همچنين مشكل مهاجران خارجي كه در جريان مبارزات انتخاباتي امسال برجسته شد، نارسايي هاي ناشي از نظام انتخاباتي و سياسي نيز توجهات زيادي را به خود جلب كرد.اين نارسايي سياسي كه طبيعتاً نبايد موضوع تازه اي براي نظام سياسي انگليس باشد به اين دليل در جريان رقابت هاي انتخاباتي امسال مورد توجه ويژه قرار گرفت كه يك حزب سياسي كمتر شناخته شده به نام ليبرال دموكرات از نظر محبوبيت نزد افكار عمومي با جهش چشمگيري مواجه شده است كه بخشي از آن به دليل برگزاري مناظره هاي زنده تلويزيوني بود كه باعث شد مردم افزون بر دو حزب سنتي كارگر و محافظه كار با ديدگاه هاي حزب نوظهوري آشنا شوند.دست به دست شدن متناوب قدرت ميان اين دو حزب و تحقق نيافتن بيشتر وعده هاي انتخاباتي آنها طي دهه هاي گذشته، فساد مالي بسياري از نمايندگان وابسته به اين دو حزب در كنار توسعه روزافزون امكانات ارتباطي جديد نظير اينترنت و شبكه هاي اجتماعي آن لاين باعث گرايش بخش قابل توجهي از اقشار جوان و سرخورده از دو حزب محافظه كار و كارگر به حزب ليبرال دموكرات شده است.
اما با موشكافي سيستم انتخاباتي انگليس مي توان به راحتي دريافت كه اگرچه حزب كارگر نخواهد توانست اكثريت قاطع كرسي هاي پارلمان را كسب كند، اما همچنان حزب برتر مجلس عوام خواهد بود.
در انگليس انتخابات مجلس يك مرحله اي بوده و براي ورود به پارلمان كسب اكثريت ساده (حتي يك رأي بيشتر) براي يك كانديدا كافي است. كارشناسان مهم ترين اشكال اين شيوه انتخاباتي را ناعادلانه بودن آن مي دانند. به عنوان مثال اگر در حوزه اي 100 نفر رأي بدهند و مثلاً 9 نامزد نيز داوطلب شده باشند، در صورتي كه يكي از نامزدها 20 رأي و بقيه هر كدام 10 رأي كسب كنند، نماينده اين حوزه تنها با 20 درصد كل آرا كرسي نمايندگي را به خود اختصاص خواهد داد.
روزنامه انگليسي گاردين با اشاره به اين سيستم انتخاباتي مي نويسد: «براساس سيستم كنوني و همچنين براساس حوزه نفوذ سنتي كه هر يك از احزاب بزرگ در مناطق مختلف دارند اگرچه محبوبيت حزب محافظه كار و ليبرال دموكرات بيشتر از حزب كارگر است اما حزب كارگر شانس بيشتري براي كسب تعداد بيشتري از كرسي هاي پارلماني دارد».

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14