(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389- شماره 19637

نگاهي به تمهيدات و امكانات نمايشگاه بيست وسه فصل كتاب
نمايشگاه واقعي كتاب
شهيد مطهر
نگاهي به كتاب آيه هاي مشرقي ساعت شيرين پارسي
ويزيت



نگاهي به تمهيدات و امكانات نمايشگاه بيست وسه فصل كتاب

بيست و دومين نمايشگاه
بين المللي كتاب تهران از امروز 15 ارديبهشت ماه براي چهارمين سال متوالي در مصلي امام خميني (ره) تهران برگزار مي شود.تمامي شواهد نشان مي دهد امسال با مشاركت نهادهاي دولتي وغير دولتي جشن پرباري از فصل كتاب را در پبش داريم ، همچنين
فعاليت هايي كه در نه ماه گذشته ستاد برگزاري نمايشگاه نشان دهنده كميت و كيفيت كارهاي انجام شده نسبت به دوره هاي قبل براي بهبود وضعيت نمايشگاه است . سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارشنبه
25 ارديبهشت ماه در پانزدهمين جلسه شوراي سياست گذاري بيست و سومين نمايشگاه
بين المللي كتاب تهران شركت كرد وبه همراه مسوولان برگزاري بيست وسومين نمايشگاه
بين المللي كتاب تهران از محل و مراحل آماده سازي برگزاري اين نمايشگاه در مصلي تهران بازديد كرد. وزير نيز با تشكر از زحمات دست اندركاران، همه را به
سعه صدر و توكل به خدا دعوت و توصيه هاي زيادي براي برگزاري بهتر نمايشگاه گوشزد كرد.
همچنين محسن پرويز، رييس بيست و سومين نمايشگاه
بين المللي كتاب تهران،اعلام كرد: با توجه به تغييرات پيش آمده در جانمايي غرفه ها و چينش ناشران، مسوولان اين نمايشگاه تمام توان خود را به كار خواهند بست تا نمايشگاه با كمترين مشكل و بيشترين بازده برگزار شود
بيست و سومين نمايشگاه
بين المللي كتاب تهران عصر چهارشنبه، چهاردهم ارديبهشت با حضور دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور در مصلاي
امام خميني (ره) افتتاح
مي شود.در اين دوره از نمايشگاه حدود سه هزار ناشر داخلي و خارجي به عرضه كتاب هاي خود مي پردازند. در اين مراسم برخي از اعضاي هيات دولت، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي و ناشران و نويسندگان حضور دارند. همچنين ترتيب الفبايي ملاك غرفه بندي ناشران داخلي است و اين طبقه بندي براساس معيارهاي موجود و مصوبه هاي شوراي سياست گذاري نمايشگاه صورت گرفته و هيچ امتياز ويژه اي به ناشر خاصي اعطا نشده است. در بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، كتاب هاي ناشراني از كشورهاي اردن، لبنان، سوريه، مصر، عراق، عربستان، امارات، قطر، كويت، عمان، بحرين، انگليس، آمريكا، آلمان، ايتاليا، بلژيك، اسپانيا، سوييس، اتريش، تركيه و روسيه در نمايشگاه كتاب عرضه خواهد شد.
همچنين برخي از ناشران كشورهاي كره جنوبي، ژاپن، ارمنستان، آذربايجان، قزاقستان، ازبكستان، تركمنستان، افغانستان، پاكستان، هند، تونس، بوسني و هرزگوين، يونان، فرانسه، چين، مالزي، اندونزي، ليبي و كردستان عراق كتاب هايشان را در نمايشگاه عرضه مي كنند.
انتشارات سازمان هاي
بين المللي مانند مركز اطلاعات سازمان ملل، يونسكو و كميسيون حقوق بشر اسلامي نيز در نمايشگاه كتاب تهران حضور دارند.
اين دوره هم مانند نمايشگاه هاي گذشته از چند بخش داخلي وخارجي تشكيل شده و براي سهولت وعدم سر گرداني مشتريان
پر وپا قرص كتاب ونمايشگاه كتاب تسهيلاتي از طرف ستاد برگزاري نمايشگاه بيست وسه در نظر گرفته شده :
ساعت كار نمايشگاه
بين المللي كتاب تهران
ساعت كار بيست وسومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از سوي روابط عمومي نمايشگاه 10 صبح تا 20 اعلام شد. در روزهاي جمعه 17 و 24 ارديبهشت ماه نيز يك ساعت به كار غرفه هاي ناشران داخلي افزوده مي شود.
نمادهاي اطلاع رساني محيطي نمايشگاه كتاب نصب شد
نمادهاي اطلاع رساني به بازديدكنندگان بيست وسومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با تلاش شبانه روزي كميته روابط عمومي نمايشگاه نصب شدند.
به گزارش ستاد خبري بيست وسومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، اين نمادها در قالب تابلوهايي با اندازه هاي مختلف در نقاط مختلف مصلا امام خميني(ره) نصب شده تا بازديدكنندگان نمايشگاه را به سهولت و در كمترين زمان ممكن به نقاط مختلف راهنمايي كند.
بازديدكنندگان نمايشگاه امسال بر اساس نمادهاي اطلاع رساني نصب شده مي توانند به سهولت بخش ناشران مورد نظر را يافته و از خدمات بانكي، پستي،
اورژانس و ديگر تسهيلات سازماندهي شده در نمايشگاه
بهره مند شوند.
سازمان انتقال خون در نمايشگاه كتاب فعال است
غلامرضا مرادي، سرپرست واحد برنامه ريزي انتقال خون استان تهران با اشاره به اين كه ستاد تبليغاتي از سوي روابط عمومي سازمان انتقال خون براي اطلاع رساني و هدايت بازديدكنندگان به پايگاه هاي انتقال خون در نمايشگاه كتاب تهران فعال است گفت: در اين پايگاه ها بعد از مشاوره پزشكي و معاينات اوليه، خونگيري انجام
مي شود. همچنين هر 2 ساعت خون هاي دريافتي، جمع آوري و به مركز پايگاه انتقال خون استان تهران تحويل مي شود.
باجه هاي پست در نمايشگاه كتاب تهران مستقر مي شوند
همزمان با نخستين روز گشايش نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، باجه هاي پستي در نمايشگاه مستقر مي شوند.
اداره كل پست استان تهران و همزمان با آغاز نمايشگاه كتاب پنج غرفه پست به منظور ارائه خدمات پستي و حمل و نقل آسان و سريع كالا، در محل مصلاي امام خميني (ره) مستقر مي شود.
تسهيلات ويژه براي جانبازان و معلولان
مدير كميته رفاهي بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از پيش بيني و تدارك امكانات رفاهي ويژه جانبازان دفاع مقدس و معلولين بازديدكننده از نمايشگاه كتاب خبر داد.
سيد احمد موسوي گفت: خودروهاي ون ويژه معلولين با همكاري سازمان بهزيستي در صحن ورودي مصلا (ورودي شهيد بهشتي) مستقر مي شوند. اين
ون ها كار جابه جايي جانبازان را از در ورودي مصلاي امام خميني (ره) تا شبستان انجام مي دهند.
حضور سه پايگاه اطلاع رساني در غرفه كتابخانه ملي
سازمان اسناد و كتابخانه ملي براي نخستين بار سه پايگاه اطلاع رساني رسا، حافظه رقومي ملي و كتابخانه ملي مجازي كودكان را در نمايشگاه كتاب تهران معرفي
مي كند.
به گزارش ستاد خبري بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، سه پايگاه اطلاع رساني رسا، حافظه رقومي ملي و كتابخانه ملي مجازي كودكان نيز در محل غرفه كتابخانه و سازمان اسناد ملي مستقر مي شود.
به گفته علي اكبر اشعري، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، مراجعه كنندگان به اين غرفه ها
مي توانند از طريق رايانه هاي مستقر در اين محل با پايگاه هاي نام برده آشنا شده و اطلاعات مورد نياز خود را دريافت كنند. در پايگاه حافظه رقومي ملي، آثار و منابع رقومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي در اختيار محققان، استادان و علاقمندان به اين حوزه قرار
مي گيرد.
امكان دسترسي به متون خطي، امكان جستجو در متون و اسناد موجود در اين پايگاه از جمله خدماتي است كه به بازديدكنندگان ارائه مي شود.
تا كسي بيسيم بانوان در مصلاي تهران مستقر مي شود
مدير كميته رفاهي نمايشگاه كتاب تهران از استقرار تاكسي بيسيم بانوان و پذيرايي در طول مسير در روزهاي برگزاري بيست و سومين نمايشگاه كتاب تهران خبر داد.
به گفته موسوي امسال براي نخستين بار علاوه بر ارائه سرويس به بانوان بازديدكننده از نمايشگاه، پذيرايي مختصري در طول مسير از بازديدكنندگان نمايشگاه به عمل مي آيد.
خدمات گمرك تا 2 ماه بعد از نمايشگاه كتاب ادامه دارد
حسن محمدي زاده، مشاور رئيس گمرك ايران از خدمات ويژه گمرك در بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران خبر داد.
به گزارش ستاد خبري بيست وسومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، حسن محمدي زاده، مشاور رئيس كل گمرك درباره خدمات ويژه گمرك به نمايشگاه كتاب امسال گفت: به منظور تسريع ترخيص كتاب ها با تعاملاتي كه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برقرار شده، قرار بر اين است كه كتاب ها به شكل مستقيم در مصلاي امام خميني(ره) و در مخزن هاي مخصوص تحويل كتاب تخليه شود.
وي گفت: خدمات ترخيص و تحويل كتاب علاوه بر اين كه در طول نمايشگاه انجام مي شود تا
2 ماه بعد از نمايشگاه نيز ادامه دارد و اگر ناشري كتابي را سفارش دهد كه قرار شود پس از نمايشگاه وارد ايران شود، گمرگ طبق روال گذشته كار خود را انجام مي دهد.
اخبار و نشاني غرفه هاي نمايشگاه كتاب روي پيام نماي شبكه دوم سيما
پيام نماي شبكه دوم سيما از سيزدهم ارديبهشت ماه، اخبار گزارش نشست ها و نشاني غرفه هاي بيست وسومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران را نمايش مي دهد.
16 پايگاه اورژانس و
آتش نشاني در مصلاي تهران مستقر مي شوند
ستاد پيشگيري از بحران شهر تهران با استقرار 8 پايگاه اورژانس، 6 پايگاه آتش نشاني و نصب
20 دستگاه دوربين مدار بسته در محوطه مصلي فعاليتش را از 12 ارديبهشت در نمايشگاه
بين المللي تهران آغاز مي كند.
به گزارش ستاد ستاد خبري بيست و سومين نمايشگاه
بين المللي كتاب تهران، عباس نبي زاده مديرعمليات مديريت بحران شهر تهران با بيان اينكه طي روزهاي برگزاري نمايشگاه كتاب تهران، حدود 180 نفر در اورژانس و 260 نفر در آتش نشاني فعال خواهند بود، گفت: امسال با توجه به ادامه ساخت و سازهاي مصلاي تهران، تعدادي از ناشران در سازه ها مستقرند و براي نظارت و ايمني بيشتر و پيشگيري از حوادث احتمالي، تعدادي آتش نشان سيار، با موتور در پايگاه هاي
آتش نشاني مستقر خواهند شد.
مترو تهران سرعت مي گيرد
در روزهاي برگزاري نمايشگاه كتاب، زمان سرويس دهي قطارهاي مترو تهران از 7 به 5 دقيقه كاهش مي يابد.
جعفر ربيعي در گفت وگو با ستاد خبري بيست وسومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، گفت: همچنين در زمان برگزاري نمايشگاه چند قطار اضافه در ايستگاه شهيد حقاني مستقر خواهند شد تا در ساعت پاياني كار نمايشگاه و ازدحام جمعيت، مسافران را جابه جا كنند.
ظرفيت مصلاي تهران براي پارك 3 هزار خودرو افزايش يافت
معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري منطقه هفت تهران از اجراي عمليات ترافيكي مصلي تهران در آستانه برپايي نمايشگاه كتاب خبر داد و گفت: براساس برنامه ريزي ها و تدارك هاي لازم، ظرفيت مصلاي تهران براي پارك 3 هزار خودرو افزايش يافت. با اين وجود همچنان از بازديدكنندگان نمايشگاه امسال خواسته شده از وسايل نقليه عمومي و مترو براي حضور در محل نمايشگاه كتاب تهران :مصلي: استفاده كنند.
سه هزار دستگاه كارتخوان براي ناشران داخلي نصب
مي شود
بانك صادرات ايران به منظور سهولت در خريد بازديدكنندگان، سه هزار دستگاه كارتخوان براي پذيرش كارت هاي بانكي در نمايشگاه كتاب تهران نصب مي كند.
به گزارش ستاد خبري بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران ، سيد محمد عباس زادگان، معاون بانك صادرات ايران با اشاره به نصب سه هزار دستگاه در نمايشگاه ، از اختصاص هشت دستگاه خودپرداز سيار نيز خبر داد.
تقويت آنتن دهي تلفن همراه در نمايشگاه كتاب تهران
مدير كميته اجرايي بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران گفت: تدابير لازم براي تقويت آنتن دهي و افزايش سطح پذيرش تماس در همه نقاط محل برگزاري نمايشگاه انديشيده شده است.
حسين صفري در گفت وگو با ستاد خبري بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران گفت: با اشاره به گسترده ترشدن فضاي كلي نمايشگاه نسبت به دوره هاي گذشته، افزود: كارشناسان ارتباطات سيار مخابرات استان تهران، طرح و برنامه مناسبي براي پوشش مطلوب تماس هاي تلفني نمايشگاه آماده كرده اند.
سراي اهل قلم با 130 نشست و ميزباني مترجمان خارجي ادبيات فارسي
130 نشست با حضور برگزيدگان جشنواره هاي ادبي فرهنگي از سوي مؤسسه خانه كتاب در سه سراي نمايشگاه كتاب تهران برگزار مي شود.
به گزارش ستاد خبري بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، علي شجاعي صائين، مديرعامل مؤسسه خانه كتاب، فعاليت هاي اين مؤسسه را در سه بخش سراي اهل قلم، اطلاع رساني رايانه اي و محيطي و فعاليت هاي جنبي عنوان كرد.
او با اشاره به اين كه در سه سراي اهل قلم، سراي كودك و نوجوان و سراي كارنامه نشر، روزانه بين 3 تا 6 نشست برگزار مي شود، گفت: در اين نشست ها آثار برگزيدگان جشنواره هاي ادبي و فرهنگي مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
همچنين براي نخستين بار سراي اهل قلم با همكاري دفتر مجامع فرهنگي ،نشست هايي با حضور متخصصان و مترجمان زبان و ادب فارسي تعدادي از كشورها برگزار مي كند. نشست ها با موضوعات مناسبتي تاريخي،ديني و فرهنگي از ديگر برنامه هاي سراي اهل قلم در نمايشگاه امسال كتاب است.
عباسلو مدير سراي اهل قلم گفت : تعدادي از اين نشست ها همه ساله با كمك موسسه فرهنگي اكو و سفارتخانه هاي برخي كشورها برگزار مي شود كه عمدتا با موضوع و محتواي معرفي فرهنگ كشورهاست.
بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران 15 تا 25 ارديبهشت ماه امسال در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) برگزار مي شود.

 



نمايشگاه واقعي كتاب

ج- شباهنگ
برپايي نمايشگاه كتاب في نفسه كاري پسنديده، ارزشمند و نيكوست. اما هنگامي بهتر مي شود و زماني كارآيي مفيدتري مي يابد كه:
-نمايشگاه كتاب، واقعاً نمايشگاه كتاب باشد، نه نمايشگاه و فروشگاه انواع مأكولات و مصنوعات و ملبوسات و مفروضات ديگر!
-نمايشگاه كتاب، به صورت مقطعي و سالي يك بار و براي خالي نبودن عريضه، عرضه نشود؛ بل در طول سال به مناسبت هاي گوناگون (و يا حتي بي هيچ مناسبتي جز ترويج عنصر كتاب و فعاليت پرارج كتاب خواني) برگزار شود!
-براي برپايي نمايشگاه كتاب در سراسر شهر (نقاط گوناگون و فراوان) كاري صورت بگيرد. نه اين كه تنها به يك نمايشگاه در يك كلان شهر بسنده شود. تعدد مراكز براي نمايشگاه كتاب، سبب مي شود كه همگان امكان بهره وري از نمايشگاه را به آساني و فراواني بيابند.
-تمهيداتي انديشيده شود كه هريك از ناشران محترم، تنها برگزيده آثار تازه خود را ارائه كنند، نه كتاب هاي منتشرشده در ساليان دراز و دور گذشته را! اين كار، به پويايي نمايشگاه و جذابيت آن مدد مي رساند.
-از ارائه عناوين گوناگون كتاب هايي خاص- به ويژه آثار به اصطلاح بازاري- در غرفه هاي متعدد و به گونه اي تكراري خودداري شود و همان گونه كه اشاره شد، تنها ناشر همان كتاب ها به عرضه آن ها بپردازند. تا آثار ارائه شده در نمايشگاه در ديد بازديدكنندگان و طالبان كتاب، تكراري جلوه نكند و درنتيجه جاذبه نمايشگاه كاهش نيابد.
-ارائه بن كتاب به گونه اي گسترده تر به همه اقشار علاقه مند به كتاب اختصاص يابد و به گونه اي مطلوب سامان دهي و اجرا شود.
-افزوده بر بن كتاب، تخفيف هاي خوب و مناسبي در نمايشگاه براي همگان درنظر گرفته شود تا رغبت عمومي به تهيه كتاب را افزايش بخشد.
-فعاليت هاي جنبي نمايشگاه كتاب، به گونه اي تنظيم شوند كه علاوه بر ارتباط آن ها به كتاب و كتاب خواني، شوق انگيز، برخوردار از جاذبه و پرثمر باشند.
-فعاليت هاي سازنده و برجسته نويسندگان، ناشران (و به طوركلي پديدآورندگان كتاب) به گونه اي نظام مند و سازمان يافته در نمايشگاه كتاب، موردتوجه و تقدير قرار گيرد.
-برپايي نمايشگاه از حالت برگزاري در مقطع زماني ويژه خارج شود و به صورت پيوسته و پويا در همه زمان ها به اجرا درآيد.
-دولت و ملت و نهادهاي عمومي وخصوصي، خيران و علاقه مندان، همه و همه دست به دست هم بدهند و در اين امر مهم مشاركت و معاونت داشته باشند.
-و سرانجام، هرگز و هرگز در اين زمينه- و همه موارد ديگر فرهنگي- كيفيت ها، فداي كميت ها نشوند و گزاره هاي معنوي به مسلخ گزارش هاي صرفاً آماري برده نشوند!

 



شهيد مطهر

جواد نعيمي
بزرگ بود و از نوادر روزگاران: مردي كه از نبود ظاهري اش غمناكيم، مشعل افروز انديشه ها، معلم بزرگ ما، استاد شهيد، مرتضي مطهري. بزرگ مردي كه هم چون همه طلايه داران «نهضت هاي اسلامي در صدساله اخير» ضمن تبيين خط و ربطي كه بايستي بر انديشه و آرمان و زندگي انسان، حاكم باشد؛ پيوسته در جهت مبارزات فرهنگي، به جد مي كوشيد.
استاد، از همان نخستين روزهاي جواني كه آشنايي با قرآن پيدا كرد و «سيري در نهج البلاغه» را آغاز نمود، با نگرشي ژرف بر مسئله «ختم نبوت» از خرمن فيض «پيامبر امي» خوشه ها چيد و در پرتو همين «آشنايي با علوم اسلامي» بود كه انسان اين روزگار را به انديشيدن در خاستگاه وجودي خويش و سير آفاق وانفسي فراخواند و چگونه زيستن را به آدمي يادآوري كرد. او، اوي بزرگ، فريادگر راستي و درستي بود و سعي وافري در گرايش دادن جوانان به سوي اخلاق اسلامي داشت.
او، از سويي با نشان دادن نمونه ها و الگوهاي اخلاق والا و از سوي ديگر با ارائه «اخلاق جنسي در اسلام و جهان غرب» راهبر جامعه به سوي تعالي شد.
استاد گران قدر، نه تنها مسلمانان را با علوم اسلامي همانند عرفان و كلام و منطق و فلسفه آشنا كرد، بلكه با بيان ديدگاه هاي مختلفي هم چون «سير فلسفه در اسلام»، «مباحثي اقتصادي»، «اصالت روح» و «نظرگاه اسلام پيرامون موضع گيري طبقاتي» زمينه هاي رشد و پرورش هر چه بيش تر مسلمانان را فراهم ساخت.
شهيد مطهري شيفته خاندان «وحي و نبوت» بود و در اين راه «ولاءها و ولايت ها» را پذيرفته بود. او كوشش كرد تا «ماهيت نهضت امام حسين عليه السلام» و «قيام و انقلاب مهدي عليه السلام» را براي جامعه تبيين كند.
جهان بيني استاد شهيد و بزرگوار، «جهان بيني توحيدي» بود. هم از اين روي، فريادهاي روح والا و تلاش هاي ارزشمند آن عزيز را نه در «ده گفتار» و «بيست گفتار» كه در تمام طول زندگي پربركتش بايد جست.
آن بزرگ مرد، براي نجات انسان ها از غربزدگي و پوچ گرايي و رهايي از گنداب فلسفه هايي نظير «ماركس و ماركسيسم» بسيار انديشيد و بسيار تلاش كرد و بسيار نوشت و به عنوان گامي در راه حفظ اصالت ها و معنويت ها «نظام حقوق زن در اسلام» و «مسئله حجاب» را مورد بحث و بررسي قرار داد.
روان شاد مطهري، از روحي والا و از دانش و آگاهي بي نظيري برخوردار بود. او اگر به «اصول فلسفه و روش رئاليسم» نظر مي انداخت، «انسان و ايمان» را هم مورد بررسي قرار مي داد و با غور و تفحص، «سيماي انسان در قرآن» را نيز به نظاره مي نشست و با تفسير «سوره هاي قرآن» راه را از بي راهه جدا و مشخص مي كرد. او سرانجام با «جهاد» بي نظير فرهنگي و با برخورداري از جاذبه و دافعه، چنان از «جاذبه و دافعه علي عليه السلام» سخن راند كه مورد خشم و كين گروهك نابخرد فرقان، گروهي كه هيچ فرق ميان حق و باطل را درك نكرده بودند، قرار گرفت و درواقع، نمونه و الگوي «شهيد و شهادت» شد و به «زندگاني جاويد يا حيات اخروي» نايل گرديد.
و امروز، در جاي جاي ميهن اسلامي ما، سخن از آزادمرد دانشمندي است كه عمري را در راه اعتلاي فرهنگ اسلامي سپري كرد و راستي را كه سخن گفتن از ابعاد وجودي او، بسي دشوار است. بزرگ مردي را كه پاره تن امام «قدس سره» بود و فرزند عزيز او و خدمت گزاري براي اسلام و حوزه هاي علميه، چه گونه بايد ستود؟
خوب اگر گوش بسپاري، فريادش را از پس سال هاي خاموشي، به گونه اي رسا مي شنوي كه مي گفت: «اگر قرار است من زندگي خود را در راه جلوگيري از انحراف در اسلام، از دست بدهم؛ بگذار چنين باشد كه اين بهترين شيوه مردن است.»
مطهري به راستي معلم ما بود. نه معلم ما، كه معلم هر انسان آزاده و مسلماني كه قصد دارد گام در راه خدا بگذارد. و بي جهت نبود كه امام راحل مان مي فرمودند:
«كتاب هاي اين استاد عزيز را نگذاريد كه با دسيسه هاي غيراسلامي فراموش شود.» يا: «او تنها شخصيتي است كه مي توانم بگويم تمامي كتاب هايش بدون استثنا، خوب است.»
استاد شهيد ما، هم اكنون در پيشگاه «عدل الهي»، «داستان راستان» اين امت شهيدپرور را زمزمه مي كند. و راستي هم كه چه خوب و به جا و مناسب بود كه اين روز را، روز شهادت شمع شبستان فرهنگ اين قوم را، روز عروج و اوج مطهري را به نام «روز معلم» ناميدند و چه خوش تر آن كه اين معلم شهيد، الگو و اسوه همه معلمان و محصلان جامعه ما باشد و همگان در پيمودن راهي كه او رهرو آن بود، توفيق يابند و به تربيت نسلي كفرستيز، مقاوم، دلير و استوار و رهرو راه الله و صراط مستقيم او بپردازند.
بي جا نخواهد بود كه در پايان اين مقال، براي معلم شهيدمان استاد مرتضي مطهري طلب علودرجات نموده و سپاس و درودي فراوان به پيشگاه همه معلماني كه پاكند و مطهري وار در تلاش براي آموزش هاي اصيل به كودكان و نوجوانان و جوانان اين مرزوبومند، تقديم كنيم.

 



نگاهي به كتاب آيه هاي مشرقي ساعت شيرين پارسي

محسن تيموري
كتاب «آيه هاي مشرقي» مجموعه غزلي است از خانم سيده حشمت موسوي كه دربرگيرنده غزلهايي است كه بيشتر جنبه مذهبي دارد و شعر عاشقانه در اين مجموعه كمتر گنجانده شده است.
حشمت موسوي سالهاست كه در حيطه غزلسرايي فعاليت مي كند و به همين واسطه در اين قالب شعري تسلط دارد.موسوي از انبوه كارهاي گذشته خود صرف نظر كرده است و اگر درست گفته باشد بيشتر كارهاي آئيني خود را انتخاب نموده، و به دست چاپ سپرده است.
موسوي مطالعات وسيعي را در ادبيات امروز و كهن دارد و تجربه ها اندوخته است، كه به عينه مي توان آثار آن را در شعرهايش جستجو كرد از ديگر مطالعاتي كه در جان و روح شاعر تأثير داشته است، تعقل و تدبر در عرفان اسلامي است كه روح اين شاعر را جلا بخشيده و صيقل داده است.
كتاب پيش رو نتيجه سالها تلاش پي گير شاعر در عرصه معرفت است و به همان قول معروف نتيجه عرق ريزي روح است.
تقريباً همه غزلها با يك مطلع زيبا و قوي آغاز مي شوند، ولي متأسفانه به همانگونه كه بايد ادامه نمي يابند و در پله هاي بعدي گاه به دنبال قافيه كشانده مي شوند.
علاوه بر هنرمنديهاي شاعرانه، عناصري از قبيل تفكر و تعهد در وجود شاعر و آثارش شخصيت هنري ويژه اي براي وي رقم زده است و حقير، توانائيها را ناديده نگرفته ام بلكه بيشتر به كاستي هايي كه در شعرهايشان ديده مي شود مي پردازم.
شاعر در بعضي اوقات توصيفات زيبا و نادري ارائه مي كند، مانند اين بيت:
شبها كه طغيان مي كند اين ناشكيب، اين چاه
مه مي شود، تا دور دست چشم ها، اي مرد
ص23
يا آنچنان غلبات وجد او را فرا مي گيرد و چنان جذبه هاي عارفانه و عاشقانه در وي اوج مي گيرد كه اينگونه در شعرش بروز مي يابد:
بيار، تارودوبيتي، دوباره با دل عاشق
بخوان كه مست شود ني، بخوان تو را به خدايت
ص25
شاعر اين مجموعه تصاويري زيبا و منسجم خلق كرده است مانند:
بايد سلام گرم تو را امسال با هفت سين سفره بيارايم
هفت آسمان ستاره شود شايد، در انعكاس آينه مهمانم
ص 13
يا
تا چشمه چشمه رود ببافم از اين كوير
رج مي زنم زلال تو را برنگاه جو
ص20
موسوي از تلميح و نكته هاي تاريخي يا ويژگيهاي مذهبي در شعر خود به احسن الوجه بهره مي برد، مانند بيت زير كه اشاره به شق القمر توسط حضرت ختمي مرتبت(ص) دارد:
اي بي نظير معجزه ي غربتم! بيا
با يك اشاره ماه دلم را دو پاره كن
ص 26
عنصر خيال، از آنگونه كه در سبك هندي ديده مي شود، در برخي از آثار اين شاعر به چشم مي خورد و مؤانست وي را با شعر سبك هندي مي رساند. مثال
پدرش زيرخاك مدفون شد و دلش زير بار آنهمه درد،
آسمان خم شد و گريست كمي، ابر اندوه در تراكم بود
ص41
و يا....
يك شب سوار تكه ابري شدم و بعد
آورده است حال، به دنياي ديگرم
ص75
موسيقي دروني و هم حروفي در شعرهاي شاعر مصاديقي دارد همچون ابيات زير:
اي دختر دار قالي، حوري وش شعر و شالي
اينجا و آنجا و هرجا، باز ي چه سرنوشتي
ص30
در آثار اين شاعر مسائلي نيز هست كه ضعف كار به شمار آمده و گوشزد مي شود از جمله ابياتي تصويري كه همانند يك تابلو زيباست اما راه به معنا نمي برد. مثال:
فنجان داغ معرفت هر صبح، پر مي شود از كاسه خورشيد
بايد بنوشم، تشنه ام آخر، هر تشنه اي مي نوشد از اين شير
ص19
و يا بيت ديگري كه هيچ تصوير واضح يامعناي گويائي از آن مستفاد نمي گردد:
گفتم شبي شكسته بيايم به ديدنت
آماده ام زلال! ترك خورده اين سبو
ص20
استفاده از تصاوير انتزاعي و تقريباً بي هدف مثل بيت زير:
صداي آتش عصيان دويده در خونش
چقدر شكل جنون مي شود از اين آهنگ
ص14
در بيت زير دقت فرمائيد:
يك پنجره براي سكوتم ترانه شو
لختي به آن حقيقت روشن اشاره كن
تركيب حقيقت روشن در متن تبيين نشده است و به طور كل در رابطه ميان دو مصراع استعاره از چيست؟
يا در بيتي ديگر بازهم رابطه ميان دو مصرع كه به گفته پيشينيان «بايد همانند دو لنگه در باشد» برقرار نيست و تركيب اضافي «هبوط بي هنگام» خارج از چارچوب است زيرا در زمينه هبوط و زمان آن خداوند متعال تصميم گيرنده بوده است. «و هو به كل شي عليم»
شهر وحشت زده، گرفتار است، مي وزد درد در تهاجم باد
غربت اين هبوط بي هنگام، عين تقدير سيب و گندم بود
ص35
تركيبات اضافي يا همان تتابع اضافات در شعرهاي اين شاعر فراوانند و گاه براي شعر حالتي تصنعي و نيز گاهي حالتي روحاني و معنوي ايجاد مي كنند اما بسامد بالاي تتابع اضافات صرف نظر از حسن يا قبح آن در شعر موسوي تبديل به يك شگرد زباني شده است مانند قناري خوشبختي- انفجار جنون- خنجر خونين- صداي آتش عصيان- باغ انار- آوازهاي سرخ- سايه سار سبز دستان- عابر شفاف- كوير عطشناك واژه ها- نهايت تنهايي- آواز غربت- لهجه آتش- حقيقت روشن- چشمه سپيد- روشن اميد- دستهاي سبز- دامان سبز- تنديس عرفان و تدبير دختر ماه- هبوط بي هنگام- گيسوي اندوه- بانوي معرفت- ركوعي سپيدتر- حديث روشني- بي نشان سبز- بانوي آسمان- كوه مرد- سبزبندي الهام- غزلي سبز- چشمه روشن- غزل نفس اين ها نمونه هاي تركيبات اضافي مورد استفاده شاعر است كه به نظر مي رسد، شاعر در استفاده و به كارگيري تتابع اضافات به افراط رسيده است و دست و پاي شعر گفتن خود را بسته است.
در غزل «گندم و انجير» شاعر از يك قافيه در دو بيت متوالي استفاده كرده است كه به آن شايگان يا ايطاع جلي گفته مي شود.
و يا در غزل تبسم ص35 در بيت:
بايد از ماهواره ها رد شد
تا خود ماه رفته رؤيايش
ديگر از ترس ها نمي ترسد
در ته چهره اش تبسم بود
در مصرع دوم فعل «نمي ترسد» ماضي استمراري است و فعل بعدي يعني «بود» ماضي است كه تقدم و تأخر زماني در آن رعايت نشده است.
در پايان تأكيد مي كنم آنچه بيش از همه در شعرهاي سيده حشمت موسوي ديده مي شود صفاي درون و معرفت الهي است، كه از اين نمونه ها در كتاب فراوانند و شما را به خواندن كتاب «آيه هاي مشرقي» رهنمون مي شوم.

 



ويزيت

ناصر سيفي
هنوز كلينيك هنر شناخته نشده در همين يكي دو مطلب كه ويزيت كرديد يكي از مريضاي منظور يقه ام را گرفت كه آهاي ضدفرهنگ! اينها چيست كه مي نويسي؟ يعني چه؟ تو يا سواد نداري و يا در ورود به عالم هنر ناكام مانده اي. غرض ورز! هوچي! دروغگو! گفتم خيلي ممنون. ديگر فرمايشي، نسبتي نداريد كه به بنده آويزان كنيد؟ كمي آرامتر گفت آخر اين همه برخلاف حرفهاي تو سند هست حداقل برو بخوان. «هنر برتر از گوهر آمد پديد» و يا هنر آموز كز هنرمندي درگشايي نه دربندي. گفتم از كجا معلوم شاعر خطاب به هنر آموزي كه در طبقه پايين آنها ساكن بوده و از سر سهل انگاري بعد از ورود به آپارتمان در اصلي را نمي بسته و احياناً بقيه را مورد هجوم مغولها قرار داده است اين را نگفته كه يعني اي هنرآموز كه از هنرمندي تو در هميشه باز مي ماند و در را نمي بندي تا ما يك شكم راحت بخوابيم. مريض گفت: تو ديوانه اي، هنر يعني زيبايي، عشق، عظمت. تو اگر عاشق بودي اينهمه كينه ورز رفتار نمي كردي، بقول شاعر «گفتم آهندلي كنم چندي ندهم دل به هيچ دلبندي، سعديا دور نيكنامي رفت نوبت عاشقي است يك چندي» برو عشق بورز دوست داشته باش تا دوستت داشته باشند و نام نيك از خود باقي بگذار كه گفت «سعديا مرد نكونام نميرد هرگز مرده آن است كه نامش به نكويي نبرند». خجالت بكش! گفتم آخر اينها كه تو مي گويي مگر براي كسي نان و آب مي شود؟ گفت ماركسيست! ناشكر! شكم پرست! تو از هنر چه مي فهمي؟ گفتم اينقدر كه تو نمي داني. گفت چه را نمي دانم؟ گفتم از كجا معلومه طرف آهن زيادي به ارث برده بوده و دوست و آشنا و فاميل هركدام يك شاخه مي بردند و ديناري نمي دادند طرف هم شاكي شده و گفته بهتر است آهن فروشي كنم يعني سخت بگيرم و گرنه ارثم برباد مي رود و به هيچ كس نبشي و سپري مفت ندهم چه رسد به تيرآهن هجده عيار. چه فايده مفت بدهم و خلايق بگويند خيلي باحالي! و پشت سر ببويم بخوانند بابا بس است. ديگر دوره ي نيكنامي تمام. نوبت كاسبي است يك چندي. مريض مثل خشم چپي بايكوت غضب كرد دندانهايش را فشرد سبيل اش روي لب بالا لرزيد، ترسيدم گفتم بابا، عزيز پروفسور! ناراحت نشو نكونام كيست؟ گفت داري سر به سرم مي زاري گفتم نه نكونام الان در اسپانيا فوتبال بازي مي كند و اشاره شاعر به چند قرن بعد از خودش بوده چون مي دانسته كه بهترين شغل همين فوت و فن شوت از راه دور است كه از شعر و موسيقي و حتي حكمت، تأثير و طرفدار بيشتري دارد وجداناً اگر پشت رل باشي و مارادونا و ابوشكور بلخي دست بلند كنند كدام را سوار مي كني؟ با كمي تأمل گفت فكر نكن مارادونا را سوار مي كنم. گفتم راست مي گويي؟ مگر تو ابوشكور بلخي را مي شناسي؟ ديدم مي خواهد به من حمله كند گريختم، دنبالم كرد اما پشت صفحه ادب و هنر كه هم شلوغ است و هم كسي به كسي نيست پنهان شدم او رفت و من نفس راحتي كشيدم با يك آه بلند از سرترس و خستگي كه ديدم بيماري ديگر چشم در چشم من مي پرسد خوب بقيه اش؟ گفتم بله؟ بقيه چي گفت همين آه بلند، هميشه با همين شروع مي شود و كاغذي سپيد دستم داد كاغذ را برگردانده و گفتم ببخشيد من بيمار نيستم گفت چرا هستي خودت خبر نداري از آنجا بيرون آمدم از صفحه حوادث كه رد مي شدم با خود انديشيدم آيا من هم بيمارم.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14