(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389- شماره 19637

جنگ نرم در پوشش ترويج بدحجابي قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب اجرا مي شود؟ -بخش نخست



جنگ نرم در پوشش ترويج بدحجابي قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب اجرا مي شود؟ -بخش نخست

پريسا جلالي
قانون راهكارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب 13 دي 1384 به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد، اما با گذشت چند سال هنوز گام جدي براي اجراي آن برداشته نشده است تا اينكه طي روزهاي اخير خبر مسرت بخشي از اجراي اين قانون نقل محافل خبري و رسانه ها شد.
اما اينكه فراهم كردن زمينه هاي لازم براي ترويج الگوهاي مناسب پوشش اسلامي توسط نهادهاي الگو ده و يا ايجاد مراكز و مؤسسات متعدد با هدف الگوسازي، ارائه مدل هاي مناسب و متنوع و ايجاد رقابت سالم بين افراد در كنار تذكر و توصيه اخلاقي يا حضور
گشت هاي ارشاد چطور محقق خواهد شد موضوعي است كه سعي داريم آن را در سه شماره گزارش روز كيهان بيشتر مورد بررسي قرار دهيم.
عفاف اصلي ترين پيش شرط تحقق جامعه سالم و به دور از انحرافات اخلاقي است.
جامعه اي كه در آن پويايي اجتماعي در سايه رعايت حرمتهاي انساني و اخلاقي صورت گيرد. به همين منظور دين مبين اسلام تاكيد خاصي نسبت به رعايت حجاب و پوشش در جوامع اسلامي دارد .
در جامعه كنوني ايران اسلامي نيز
بي حجابي و بدحجابي يكي از اصلي ترين معضلات اجتماعي و فرهنگي محسوب مي شود.
حجاب مصداق عفت عمومي
رعايت حجاب اسلامي از مهمترين مصاديق حيا و عفت در جامعه و رعايت آن از اصول قرآني است .
علاوه بر اينكه حجاب و عفاف حافظ حرمت زنان است رعايت آن هم به طور طبيعي سبب ايجاد مرزبندي مشخص ميان محرم و نامحرم گرديده و جامعه را از بسياري آفات و انحرافات محفوظ مي دارد .
بنابر همين مدعا ميان حيا در فرد و جامعه ارتباط مستقيمي وجود دارد و گفته مي شود حيا و عفت عمومي معلول رعايت حياي فرد فرد اعضاي جامعه است .
همانطور كه حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به روش هاي غلط و انحرافي دنياي فاسد غرب براي معرفي شخصيت زن همواره تأكيد مي كنند كه دنياي غرب تلاش دارد اينگونه القاء كند كه عظمت زن در كنار گذاشتن عفاف و حجاب و جلوه گري در مقابل مردان و هوسرانان است، در حاليكه اين روش، تحقير زن است .
اجراي يك قانون با همه تاخيرهايش
با گذشت بيش از چند سال از قانون راهكارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب هنوز گام جدي براي اجراي آن برداشته نشده است تا اينكه به تازگي اعلام شد اين قانون از سوي دولت اجرايي مي شود.
قانوني كه در سياست ها و راهكارهاي خود در اولويت قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه هاي دستگاه هاي اجرايي كشور براي مقابله با روند فزاينده بدحجابي، ابلاغ روش هاي اجرايي و تعيين ضوابط و هنجارهاي روشن در مورد نوع لباس و پوشش افراد در بخش هاي رسمي و اداري كشور را در خود جاي داده است.
البته در كنار اين موارد مي توان به سياست نظارت بر رعايت حريم حجاب و عفاف در سازمان هاي دولتي و عمومي و نظارت و تأكيد بر ضرورت رعايت سادگي و پوشش و فرم هاي اسلامي و حضور ساده و بي آرايش در محيط كار به دليل تأثير منفي بر مراجعان، همچنين تعريف استانداردهاي فرهنگي مناسب براي ترويج فرهنگ عفاف منطبق با فرهنگ ديني و ملي اشاره كرد.
ناگفته نماند در ديگر بندهاي قانون عفاف و حجاب به وضع قوانين و مقررات لازم براي اصلاح وضعيت پوشش در جامعه اشاره شده است، يعني همان خلأيي كه سال ها است جامعه از آن رنج مي برد.
به همين علت گسترش و تقويت مراجع قانوني براي ترويج پوشش اسلامي در جامعه ، رفع اشكالات قانوني در نحوه توليد، توزيع و عرضه پوشاك داخلي و خارجي، ارزيابي دقيق از اجراي طرح ها توسط دستگاه هاي فرهنگي، انتظامي و قضايي براي مقابله با مظاهر بدحجابي و يافتن راهكارهاي مناسب توسط كميته توسعه و ترويج فرهنگ عفاف و نظارت و ارزيابي عملكرد رسانه ها - خصوصاً صدا و سيما - در ارتباط با الگوهاي تبليغي آنها و تأثير آن در جامعه جزء بندهاي اصلي اين قانون تعريف شده است.
قانون حجاب، حافظ امنيت زنان
متاسفانه طي سال هاي اخير فعاليت رسانه هاي غربي در راستاي ترويج برهنگي و بي بندو باري و هرج و مرج اجتماعي افزايش يافته است و به دنبال اين معضل تشويق برنامه هاي توليدي اين رسانه ها علاوه بر آثار سوء سياسي و اقتصادي، عفاف و به دنبال آن اعتقادات مسلمانان را نشانه مي رود كه در همين راستا تصويب قانون حجاب و عفاف زمينه مبارزه با بدحجابي همينطور فرصت اجراي صحيح ارزش هاي اسلامي را پديد آورد.
موضوعي كه بسياري از عموم مردم بدان آگاهند اما در عين حال طي گفت و گو با گزارشگر كيهان نسبت به اقدام قاطع مسئولان و دولت در برخورد با مروجان هرج و مرج اجتماعي در كنار فرهنگ سازي ارزش هاي خودي و اجراي قانون عفاف و حجاب تاكيد مي كنند .
آزاده حكمت يكي از زنان محجبه اي كه گلايه زيادي از بدحجابي برخي زنان و حتي مردان در سطح شهر دارد توجه مسئولان را نسبت به جلوگيري از ادامه اين روند مهم ارزيابي مي كند .
وي كه كارشناس مسايل فرهنگي است در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان مدعي مي شود: در صورت ادامه چنين روندي ديگر ارزشي براي حجاب و عفاف در جامعه نمي ماند.
وي مي گويد: مصونيت ناشي از حجاب است پس اگر توجهي به اين موضوع نداشته باشيم يعني حجاب را دست كم و به قول معدودي از افراد سنتي و قديمي فرض كنيم امنيت زنان زير سوال مي رود و بايد شاهد خيلي از آسيب هاي اجتماعي باشيم .
مانتوهاي تنگ و چسبان، تيشرت هايي با تصاوير نامناسب از چهره زنان، عرضه لباس هاي نامناسب و انواع لوازم آرايش در بساط دوره گردها، توزيع تصاوير خوانندگان و هنرپيشه هاي هاليوودي در كوچه و خيابان ها و تقليد از ظاهر و پوشش و نحوه آرايش اين اشخاص توسط جوانان از جمله موارد نامناسبي است كه خانم حكمت به آن اشاره و نسبت به توجه دولت براي بهبود بخشي به اين وضعيت تاكيد مي كند .
اين كارشناس مسايل فرهنگي آزادي زنان را در بستر جامعه اي امن مي داند و ضمن تاكيد بر اين مساله ادامه مي دهد: پوشش نامناسب رواج يافته در اين سال ها به خصوص ايام تابستان زمينه بسياري از گنا هان را فراهم كرده، اگر دقت كنيم مي بينيم نگاه هاي حرام و گناه آلود زنان و مردان به هم ديگر زشت نيست نوع صحبت كردن و لحن سخن گفتن با محارم تفاوتي با افراد نامحرم ندارد و قبح خيلي از رفتارها ريخته شده است، خب اگر چنين رفتارهايي به نسل هاي ديگر القا شود هيچ ارزش و حجاب و عفافي باقي نمي ماند .
رشد بدحجابي و انتقادات وارده
اما رشد بي رويه پديده بدحجابي در كشور علاوه بر انتقادات مردمي، واكنش نمايندگان مجلس و بسياري از مسئولان را برانگيخته است.
جواد آرين منش نماينده مشهد و عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي يكي از وكلايي است كه در خصوص اجراي قانون حجاب وعفاف با وي مصاحبه كرده ايم.
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان مقوله حجاب را از ارزنده ترين نمودهاي فرهنگي و اجتماعي در تمدن ايران اسلامي
مي داند و تصريح مي كند: حجاب يك پديده ارزشمند در تعاليم اسلامي است و اشاعه آن يك واجب شرعي و باعث حفظ كيان خانواده و دوام آن مي شود.
آرين منش همچنين اظهار مي كند: نقش الگويي حجاب بسيار حائز اهميت است و ما بايد شرايط مساعد فرهنگي و اجتماعي را فراهم كنيم تا اين ارزش در جامعه ما نهادينه شود.
وي با اشاره به پيشينه قانون عفاف و حجاب معتقد است: شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي فرهنگ عمومي در سال 84 با تشكيل جلسات مكرري در نهايت موضوع پيگيري و ضرورت نظارت بر امر گسترش فرهنگ حجاب و عفاف را تصويب كردند. برهمين اساس و نيز طبق ماده 160 قانون برنامه چهارم توسعه راهكارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب نيز در بهمن سال 84 در شوراي فرهنگ عمومي به تصويب رسيد ومقرر شد ستاد وي ژه اي به رياست يكي از معاونين رييس جمهور براي تدوين آيين نامه ها و شيوه نامه هاي قانون مذكور اقدام كند.
آرين منش با بيان اينكه شيوه نامه هاي اين قانون تدوين شده، ادامه مي دهد: رييس جمهور در دولت نهم به وزير ارشاد وقت قانون را ابلاغ كرد تا دبيرخانه اجراي اين قانون به منظور عملياتي كردن راهكارها در وزارت ارشاد تشكيل شود، متاسفانه از آن زمان تاكنون كه بيش از چهار سال سپري شده هنوز اقدام خاصي در اين باره صورت نگرفته و حتي بعد از اين كه
رييس جمهور پس از دو سال ماموريت تشكيل دبيرخانه را از وزارت ارشاد به وزارت كشور سپرد هم تاكنون هيچ گونه اقدام عملي در جهت اجراي قانون عفاف و حجاب انجام نشده است.
وي سپس به وظايف هر يك از دستگاه ها كه در قانون حجاب و عفاف به آنها تصريح شده اشاره كرده و مي گويد: اگر اين قانون صورت اجرايي پيدا كند تا حدود زيادي معضل
بي حجابي در كشور برطرف خواهد شد.
اجراي قانون عفاف، چگونه؟
جنگ نرم غرب ريشه هاي اعتقادي
ملت هاي مسلمان از جمله مردم ايران را مورد هدف قرار داده است ، از اين حيث لازم است آگاهي هاي لازم در اين ميدان نبرد نامحسوس به بدنه جامعه القا شود.
به اعتقاد كارشناسان يكي از راهكارهاي ترويج فرهنگ حجاب، راهكار آموزشي و پرورشي است.
در اين راستا لازم است ضمن تبيين فلسفه حجاب و اقناع ذهني دانش آموزان نسبت به اينكه «حفظ حجاب» مترادف با حفظ شخصيت فرد است، راهكارهاي علمي و آموزشي در خصوص گسترش فرهنگ حجاب در جامعه مورد توجه عميق قرار گيرد.
سيد حسين حاجي خليلي، دبير يك دبيرستان پسرانه در تهران تحقق اين هدف را نيازمند تعريف حجاب و عفاف در ميان زنان و مردان مي داند.
به عقيده وي كه در گفت و گو با گزارشگر كيهان سخن مي گويد تا زماني كه نياز در فردي احساس نشود شخص شناخت دقيقي نسبت به آن نياز ندارد تا خواسته اش را محقق كند. بنابراين اگر مي خواهيم حجاب و عفاف را در جامعه نهادينه كنيم بايد نياز به رعايت و حفظ آن را در جوانان ايجاد كنيم.
وي مي گويد: هنوز بسياري از زنان در جامعه حدود عفاف را نمي شناسند. حتي مرداني هم هستند كه حجاب و عفاف را مختص زنان
مي دانند و خود نسبت به آن بي توجهند.
اين دبير با سابقه در ادامه وظيفه
سازمان هاي متولي امور جوانان را مهم ارزيابي كرده و در تشريح ادعايش اينطور توضيح
مي دهد: همه قوا و وزارتخانه ها بايد دست در دست يكديگر داده تا بتوانند حافظ اين ميراث گرانبهاي اسلامي باشند اما ابتدا تعريف دقيقي از حجاب، مصونيت، آزادي فردي و جمعي داشته باشند، سپس مصاديق حجاب خوب را به همراه الگوها و طراحي هاي متنوع و زيبا ارايه دهند. قطعا با اين شرايط دست غرب از جنگ نرمي كه در پيش دارد كوتاه خواهد شد.
نكته مهم ديگر در خصوص فعاليت هاي رسانه اي كشورمان در زمينه «حجاب» است.
حاجي خليلي اصلاح فعاليت رسانه اي را نيز ديگر اقدام اصلاحي دولت در اين روند مهم برمي شمارد و تاكيد مي كند: اگرچه متاسفانه فعاليت هاي رسانه اي طي سالهاي اخير در الگو نشان دادن جوانان مومن و خوش لباس به مفهوم محجبه كاهش يافته است اما خوشبختانه احساس نياز به وجود آمده تا رسانه ملي هماهنگ با دولت در اجراي قانون حجاب و عفاف موثرتر عمل كند.
وي ادامه مي دهد: حجاب موضوعي نيست كه با برخوردهاي شديد و زننده بتوان در جامعه نهادينه اش كرد. تجربه حضور گشت هاي ارشاد فرصت خوبي بود تا نهادهاي فرهنگي و اجتماعي وظيفه خود را در اين راستا دريابند و به اين باور برسند كه ارشاد به همراه
فرهنگ سازي كارساز است.
همانطور كه آيت الله سيدمحمد علوي گرگاني نيز همانند ديگر مراجع تقليد و علماي ديني اهتمام وي ژه اي در بحث حجاب دارد و در سخناني با اشاره به تاكيد علما و بزرگان بر توجه به علم اخلاق، اظهار داشت: بايد اين كار در نهايت دقت صورت گيرد، نبايد در راستاي اين طرح برخوردهاي زننده صورت گيرد. در روايات هم آمده است كه ابتدا دو بار تذكر داده شود و اگر فرد عمل نكرد، آنگاه برخورد لازم صورت گيرد.
گزارش روز

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14