(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389- شماره 19637

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
احمدي نژاد در كنفرانس نيويورك ، رشته هاي آمريكا را پنبه كرد
با اشاره به سفر احمدي نژاد به نيويورك جليلي: بايد با موضع مدعي وارد عرصه بين المللي شد
وزيرخارجه تركيه : با تحريم ايران مخالفيم
معاون وزير جهاد كشاورزي: توليد گندم امسال از حد خودكفايي فراتر خواهد رفت
مشتركان گاز خانگي بيمه مي شوند
كارگر بسيجي كرجي در كشور نمونه شد
اخراج خبرنگاران از جلسه بررسي مشكلات ناشي از سيل كارخانه مراغه
مسئول ستادهاي نماز جمعه كشور: نماز جمعه در 610 شهر كشور برقرار است
رئيس تشكل هاي بخش كشاورزي كشور: خانه شير در ايران تاسيس مي شود
پس از انجام تعميرات ژنراتور و توربين واحد سوم نيروگاه 2هزار مگاواتي مسجدسليمان وارد مدار شد
پايه سكوي گازي فاز 12 پارس جنوبي به آب انداخته شد
اخبار ادبي و هنري
پيكر استاد آواشناسي ايران در كلاردشت به خاك سپرده شد



بازتاب سخنان رئيس جمهور در اجلاس بازنگريNPT
 احمدي نژاد در كنفرانس نيويورك ، رشته هاي آمريكا را پنبه كرد

سرويس سياسي-
سخنراني رئيس جمهور كشورمان در كنفرانس بازنگري ان.پي.تي مورد توجه بسياري از رسانه هاي بين المللي قرار گرفت. اين رسانه ها كه نشست نيويورك را صحنه رويارويي مستقيم ايران با آمريكا توصيف كرده اند به صراحت به برتري ايران در آغاز اين ماراتون سياسي اذعان داشتند.
در همين رابطه روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي به قلم «نيل مك فاركيو» نوشت: آمريكا و ايران از مراسم افتتاحيه نشست بازنگري براي بيان مواضع خود درباره برنامه هسته اي ايران استفاده كردند و نمايشي ناگهاني را به مراسم افتتاح كنفرانس بين المللي تجديدنظر در پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي كه معمولا در شرايطي آرام برگزار مي شود، افزودند.
روزنامه نيويورك تايمز در ادامه گزارش خود نوشت: احمدي نژاد گفت همه قدرت هاي هسته اي تلاش كرده اند كشورهاي فاقد تسليحات هسته اي را مرعوب كنند اما وي آمريكا را مهم ترين متهم در تشديد مسابقه تسليحات هسته اي دانست.
وي گفت به علت آن كه آمريكا اولين و تنها كشوري است كه بمب هسته اي بكار گرفته است به پيدايش تنفر در سراسر جامعه جهاني منجر شده است زماني كه احمدي نژاد اين اظهارات را مطرح كرد نمايندگان شماري از كشورها از جمله آمريكا و بسياري از كشورهاي اتحاديه اروپا محل سخنراني را ترك كردند.
شبكه تلويزيوني بي بي سي هم در گزارشي اعلام كرد: فضاي غالب در كنفرانس نبرد ميان ايران و آمريكا بود، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران اتهامات آمريكا را مبني بر تلاش مخفيانه تهران براي توليد سلاح هسته اي به شدت رد كرد و در سخنراني خود گفت مشكل اصلي شكاف ميان كشورهاي هسته اي و كشورهاي غيرهسته اي است. وي به شنوندگان يادآوري كرد كه فقط يك كشور در جهان از سلاح هسته اي استفاده كرده است.
خبرنگار بي بي سي افزود: احمدي نژاد با مطرح كردن خود به عنوان سخنگوي كشورهاي محروم هسته اي نشان داد كه اين نخستين راند از مبارزه در كنفرانس يك ماهه نيويورك خواهد بود.
پايگاه اينترنتي لوموند هم در گزارشي از كنفرانس بازنگري ان.پي.تي نوشت: احمدي نژاد حضور آمريكا در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي را زير سؤال برد.
گاردين نيز در همين زمينه گزارش داد: در حالي كه همزمان با سخنان احمدي نژاد هيئت هاي نمايندگي آمريكا، انگليس و ديگر دولت هاي اروپايي محل نشست را ترك مي كردند اظهارات رئيس جمهور ايران با تحسين و استقبال بسياري ديگر از هيئت هاي حاضر در كنفرانس روبرو شد كه از آن جمله برزيل و كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها بودند كه بيش از يكصد كشور را شامل مي شود.
جان بولتون نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل متحد نيز در گفت وگو با شبكه تلويزيوني فاكس نيوز در اين خصوص گفت: 192عضو سازمان ملل متحد در اين كنفرانس شركت داشتند، از اين رو تقريبا بيشتر كشورهاي جهان نمايندگانشان هنگام سخنراني احمدي نژاد در جلسه حضور داشتند و اين خود حمايت معنوي از احمدي نژاد را در اين كنفرانس نشان داد.
فايننشال تايمز هم با اشاره به سخنراني احمدي نژاد در اين كنفرانس نوشت: حضور رئيس جمهور ايران در كنفرانس، تلاش آمريكا براي جلب توجه بازرسان هسته اي سازمان ملل را پيچيده تر كرده است.
روزنامه وال استريت ژورنال نيز به سخنان احمدي نژاد و كلينتون درباره مساله هسته اي در اجلاس بازنگري ان.پي.تي اشاره كرد و نوشت: در اين مجمع كلينتون، ايران را به سرپيچي از قوانين معاهده ان.پي.تي متهم كرد و ادعا كرد كه اكنون زمان پاسخ محكم از سوي جامعه بين المللي به ايران است. رئيس جمهور ايران نيز با رد اين گونه اتهامات، گفت: آمريكا حتي يك مدرك قابل استناد در اين باره ندارد.
وال استريت ژورنال با اشاره به اينكه انجام هرگونه تغيير و بازنگري در معاهده ان. پي.تي نيازمند اجماع كل اعضاي معاهده است، ديدگاه و راي ايران در اين كنفرانس را حائز اهميت دانست.
آسوشيتدپرس هم با اشاره به اينكه محمود احمدي نژاد تنها رئيس جمهور در اين كنفرانس بود، به نقل از وي نوشت: آمريكا و متحدانش ايران را به انحراف در برنامه هسته اي اش متهم مي كنند در حالي كه حتي يك سند قابل اتكا در اين باره ندارند.
11پيشنهاد ايران
براي بازنگري ان.پي.تي
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در سخنان خود در اجلاس بازنگري معاهده منع گسترش تسليحات اتمي (NPT) كه در مقر سازمان ملل متحد در نيويورك برگزار شد، به ارائه پيشنهادات جمهوري اسلامي ايران در مورد بازنگري ان.پي.تي و مشكلات كنوني اين معاهده پرداخت.
احمدي نژاد اولين پيشنهاد خود را اصلاح و تكميل ان.پي.تي عنوان كرد و گفت: به اعتقاد ما بايد NPT به DNPT معاهده خلع سلاح و منع اشاعه سلاح هسته اي تغيير يابد و در واقع محور مأموريت و ساز و كارهاي روشن و با تضمين هاي لازم ديده شود.
رئيس جمهور دومين پيشنهاد را تشكيل يك گروه مستقل بين المللي براي تهيه دستورالعمل اجرايي ماده 6 معاهده و برنامه ريزي و نظارت كامل بر خلع سلاح اتمي و جلوگيري از اشاعه با اعطاي اختيارات كامل از سوي كنفرانس عمومي عنوان كرد و اظهار داشت: اين گروه به گونه اي عمل كند كه همه دولت ها و ملت هاي مستقل در مديريت كار مشاركت مأثر داشته باشند با تعيين يك ضرب الاجل يك برنامه زماني فوري و حداكثر تمام سلاح هاي هسته اي خنثي شود.
احمدي نژاد در سومين پيشنهاد خود ارائه تضمين هاي جامع امنيتي الزام آور حقوقي، بدون تبعيض و بدون شرط تا حصول خلع سلاح كامل هسته اي از ناحيه دارندگان سلاح هسته اي را ارائه كرد.
وي افزود: چهارمين پيشنهاد توقف فوري هرگونه تحقيق و توسعه و نوسازي سلاح هاي هسته اي و تأسيسات مربوطه و طراحي راستي آزمايي مندرج در پيشنهاد 2 است.
رئيس جمهور در پنجمين پيشنهاد «تدوين دستورالعمل الزام آور حقوقي براي ممنوعيت كامل توليد، توسعه، انباشت، ارتقاء، اشاعه و حفظ و نگهداري و استفاده از سلاح هسته اي» را مطرح كرد.
احمدي نژاد در ششمين پيشنهاد تعليق استفاده كنندگان و تهديدكنندگان به سلاح هسته اي از عضويت در آژانس بين المللي انرژي اتمي عنوان كرد و گفت: تاكنون حضور و فشار آنها و تسلط سياسي بر آژانس مانع از انجام وظايف قانوني خصوصاً در مواد 4 و 6 معاهده و موجب انحراف آژانس از انجام مأموريت هاي قانوني شده است و به خصوص دولت آمريكا كه علاوه بر اقدام اتمي عليه ژاپن در جنگ عراق نيز از اورانيوم ضعيف شده استفاده كرده چگونه مي تواند عضو شوراي حكام باشد.
وي قطع هرگونه همكاري هسته اي با كشورهاي غير عضو معاهده ان پي تي و تدوين اقدامات تنبيهي مأثر براي كشورهايي كه به همكاري خود با غير اعضاء ادامه مي دهند را به عنوان هفتمين پيشنهاد خود مطرح كرد.
رئيس جمهور در ادامه اظهار داشت: تهديد به حمله و يا هرگونه استفاده از سلاح هسته اي يا حمله به تأسيسات هسته اي به عنوان نقض صلح و امنيت بين المللي و لزوم واكنش سريع سازمان ملل و قطع همكاري كشورهاي عضو ان پي تي با كشور تهديد و يا حمله كننده هشتمين پيشنهاد ايران است.
احمدي نژاد در مورد نهمين پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران نيز گفت: اجراي هرچه سريعتر و بدون قيد و شرط قطعنامه كنفرانس 5199 درباره منطقه عاري از سلاح هسته اي در خاورميانه يكي ديگر از پيشنهادات ايران براي تحقق هدف انساني خلع سلاح هسته اي و جلوگيري از اشاعه و همچنين استفاده عمومي و صلح آميز از انرژي هسته اي است.
وي افزود: برچيده شدن سلاح هاي هسته اي در پايگاه هاي نظامي آمريكا و متحدانش مستقر در ساير كشورها از جمله آلمان، ايتاليا و ژاپن و در هلند دهمين پيشنهاد ايران است.
رئيس جمهوري يازدهمين پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران را تلاش جمعي براي اصلاح ساختار شوراي امنيت عنوان كرد و ادامه داد: ساختار فعلي به شدت ناعادلانه و ناكارآمد است و از عوامل اصلي اين ناكارآمدي حمايت از دارندگان سلاح هسته اي است.
بان كي مون خواستار
از سرگيري مذاكرات
ايران و 1+5 شد
بان كي مون، دبيركل سازمان ملل متحد در حاشيه برگزاري كنفرانس بازنگري ان.پي .تي، خواستار از سرگيري مذاكرات ميان ايران و اعضاي گروه 1+5 درباره برنامه هسته اي تهران شد.
وي در ديدار با احمدي نژاد اعلام كرد: مذاكرات ميان ايران و اعضاي 1+5 دوباره بايد از سر گرفته شود.
دبيركل سازمان ملل در ادامه گفت: «پيشنهاد آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص ارسال سوخت هسته اي، فرصت و شانسي براي جلب اعتماد است و من از ايران مي خواهم كه به قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل و شوراي حكام آژانس احترام بگذارد.»
بان كي مون همچنين مدعي شد: «من به عنوان يكي از مسئولان سازمان ملل از آقاي احمدي نژاد مي خواهم كه براي پيشرفت روند پيمان ان پي تي از خود انعطاف نشان دهد و به شيوه اي سازنده در خصوص مسائل منطقه اي، جهاني و منافع مشترك عمل كند.»
احمدي نژاد هم در اين ديدار با اشاره به برنامه هسته اي كشورمان و حق همه كشورها در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي گفت: جمهوري اسلامي ايران همچنان آمادگي دارد تا نقش مثبت و سازنده خود را در ايجاد گشايش تازه اي در مذاكرات مربوط به تبادل سوخت هسته اي ايفا كند.
رئيس جمهور همچنين با تاكيد بر اينكه ملت ايران اهل منطق، گفت وگو و تعامل سازنده است، از آمادگي ايران براي تعامل و همكاري با اتحاديه اروپا در خصوص مسائل گوناگون خبر داد.
اظهارات آشفته كلينتون
وزيرخارجه آمريكا هم در اين كنفرانس كه هيچ جوابي براي سخنان صريح رئيس جمهوري ايران نداشت، ايران را متهم به فرار از مسئوليت خود در قبال جامعه بين المللي كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هيلاري كلينتون در كنفرانس بازنگري ان.پي.تي، احمدي نژاد را به مطرح كردن ادعاهاي كهنه و دروغين عليه آمريكا متهم كرد.
وزير امورخارجه آمريكا همچنين مدعي شد: ايران تمامي تلاش خود را براي منحرف كردن اذهان از تلاش هاي خود براي فرار از مسئوليت خود در قبال جامعه بين الملل، به كار گرفته است.
وي در حالي كه تلاش كرد تا سخنان احمدي نژاد را عادي جلوه دهد، اعلام كرد كه اصلا شگفت زده نشد كه احمدي نژاد تلاش خود را براي منحرف كردن توجه جهان از نقض قوانين پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي توسط تهران، به كار گرفت.
كلينتون در حالي كه از سخنان احمدي نژاد به خشم آمده بود ادامه داد كه رئيس جمهور ايران نمي تواند كنفرانس بازبيني پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي را برهم زند و گفت؛ به نظر مي رسد كه رئيس جمهور ايران امروز بدون آنكه قصدي براي بهبود پيمان «ان پي تي» داشته باشد، به اينجا آمده بود. وي به اينجا آمد تا توجهات را از عدم تعهد دولت خود به تعهدات بين المللي منحرف كند و از مسئوليت خود فرار كند و تعهد مشترك ما براي تقويت اين پيمان را خدشه دار كند.
پيشنهادات 11 گانه ايران در كنفرانس بازنگري، دولت آمريكا را عملا به انزوا كشاند و اين موضوع در كنفرانس مطبوعاتي كلينتون هم كاملا آشكار شد.
وي در اين گفت وگو ناچار شد اعتراف كند كه كشورش و روسيه 59 درصد سلاح هاي اتمي دنيا را در اختيار دارند.
در همين حال خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد كه وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) در يك گزارش بي سابقه از زرادخانه هسته اي مخفي خود كه در دوران جنگ سرد به وجود آمد اعلام كرد كه آمريكا 3511 كلاهك هسته اي و چند هزار كلاهك هسته اي از رده خارج دارد كه در انتظار انهدام هستند.

 



با اشاره به سفر احمدي نژاد به نيويورك جليلي: بايد با موضع مدعي وارد عرصه بين المللي شد

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان پيرامون علت حضور رئيس جمهور در اجلاس بازنگري معاهده NPT تاكيد كرد كه بايد با موضع مدعي وارد عرصه بين المللي شد.
به گزارش خبرگزاري ها «سعيد جليلي» در اين باره گفت: برخي مي پرسند چرا رئيس جمهور در چنين سطحي در اين اجلاس شركت كرده است؟ و يا مبناي برخي مناسباتي كه امروز صورت مي گيرد چيست؟ اين رفتار و نگاه را زماني مي توانيم داشته باشيم و درك كنيم كه قبل از همه چيز تفكر بسيجي ظهور كرده باشد و به آن باور داشته باشيم كه اين تفكر اصالت دارد.
وي افزود: بعد از انقلاب اسلامي به طور جدي اين مسئله در بسياري از مسائل مطرح شد كه كشورهاي قدرتمند خود را در موضع مدعي و ما را در موضع متهم قرار مي دادند. در گفتمان بين الملل اين مسئله را مطرح مي كردند كه خطري به نام سلاح هاي كشتار جمعي وجود دارد و متهم آن هم كشوري مثل ايران است و اين نگراني و خطر بايد رفع شود و يا در بحث تروريسم روند صلح و يا حقوق بشر ما را در جايگاه متهم مي شناسند و سوال اين است كه چه رويكردي بايد در اين باره داشته باشيم؟
جليلي گفت: اگر دچار انحراف و انفعال شويد، اگر فعال هم برخورد كنيد، فعال بودنتان اين گونه است كه مي خواهيد از خودتان رفع اتهام كنيد. تفكر بسيجي مي گويد شما بايد در موضع مدعي بنشينيد نبايد مقهور فضاسازي بين المللي از سوي چند قدرت خاص شويد.
وي با اشاره به سفر اخيرش به ژاپن، خاطر نشان كرد: در اين سفر اولين چيزي كه براي هيروشيما نوشتم اين بود كه پيام هيروشيما خلع سلاح آمريكاست. همين الان قدرت هاي هسته اي به دنبال ارتقاء سلاح هايشان هستند در حالي كه ايران را به خاطر چندين سانتريفيوژ متهم مي كنند. اين در حالي است كه رسما اعلام مي كنند كه چند هزار كلاهك هسته اي دارند. نه تنها اينها متهمند كه مجرم هسته اي هستند، اما در جايگاه مدعي نشسته اند و ما را براي مصرف صلح آميز انرژي هسته اي متهم مي كنند. بنابراين بايد با موضع مدعي وارد عرصه بين الملل شد. رژيم صهيونيستي رسما اعلام مي كند كه 200 كلاهك هسته اي در اختيار دارد و هيچ كس سوال نمي كند آنها را از كجا آورده و چه كساني در اختيارش قرار داده اند. امروز جاي متهم و مدعي بايد عوض شود. در كنفرانس خلع سلاح بين المللي در تهران پيام ما اين بود كه ما مدعي خلع سلاح هستيم نه شما و اين پرسش مطرح شد كه چرا ماده شش ان.پي.تي اجرا نشده است؟ از اين رو در كنفرانس بازنگري در ان.پي.تي در بالاترين سطح شركت كرديم كه بگوييم ما مدعي خلع سلاح هسته اي هستيم و مدعي اصلي آمريكاست و بايد پاسخگو باشد.
وي ادامه داد: بسياري از كشورهاي مستقل جهان با اين حركت ايران همنوايي مي كنند.
جليلي خاطر نشان كرد: نبايد مقهور تعاريف عده اي خاص شويم. مثلا در بحث تروريسم آنها تعريفي كه ارائه مي دهند در جهت منافع خودشان است؛ اگر كسي با منافع سلطه طلبانه برخي قدرت ها مبارزه كند به آن مي گويند تروريست و هركس آن را حمايت كند مي شود حامي تروريسم. اين در حالي است كه اگر بدون اجازه شوراي امنيت به كشوري مثل عراق حمله كنيد و يك ميليون نفر كشته شوند و كشوري تحت اشغال قرار گيرد اشكالي ندارد و تروريسم محسوب نمي شود. در حالي كه تروريسم در معناي عربي آن ارعاب يعني ترساندن. چه چيزي بالاتر از ترساندن يك ملت است؟
مذاكره كننده ارشد هسته اي كشورمان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اولين سفرش به همراه رئيس جمهور در شهريور 84 به نيويورك، گفت: 10 روز از دولت نهم مي گذشت كه به نيويورك سفر كرديم. در آنجا تيم مذاكره كننده قبلي هسته اي كشورهاي 1+5 از جمله سولانا و وزراي خارجه سه كشور انگليس، فرانسه و آلمان حضور داشتند و به صراحت گفتند كه شما (ايران) تعليقي كه تا آن روز انجام شده است را بايد ادامه دهيد و بعد تعطيل كنيد و بعد تمام دستگاه هايتان را تخريب كنند و اساسا شما نبايد دانش هسته اي داشته باشيد، اما وقتي از موضع مدعي وارد بحث شويم آثار خوبي به همراه خواهد داشت. امروز بعد از چند سال مي بينيد كه در چه ظرفيتي قرار داريم. الان بحث آنها اين است كه در خصوص تبادل سوخت چگونه عمل شود.
وي گفت: در يكي از گفت وگوهايم با سولانا عنوان مي كرد كه ما از ابتدا نمي خواستيم شما يك سانتريفيوژ داشته باشيد حالا سه هزار تا داريد. همين قدر كافي است و ديگر ادامه ندهيد. اما ما كار را متوقف نكرديم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به مقاومت در منطقه، گفت: زماني مطرح مي شد كه مقاومت پيروز نمي شود اما امروز اين تفكر شكل گرفته و آثار خود را نشان داده است.
جليلي در پاسخ به اينكه وظيفه امروز ما چيست؟ گفت: شناخت اين موقعيت، ارتقاء اين ظرفيت، حفظ و پيشبرد آن وظيفه ماست.

 



وزيرخارجه تركيه : با تحريم ايران مخالفيم

وزيرامورخارجه تركيه گفت: نه فقط با تحريم بر ضد ايران بلكه بر ضد هر كشور ديگري مخالفيم.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه الحيات، احمد داود اوغلو در گفتگو با اين روزنامه اظهار داشت؛ دولتش در برابر سياستهاي تجاوز كارانه اسرائيل بويژه تجاوزات بر ضد ملت فلسطين سكوت نخواهد كرد.
اوغلو افزود: تحريمها ملتها و نه دولتها را آزار خواهد داد و كشورهاي همسايه ايران نيز آزار خواهند ديد.
وي همچنين تاكيد كرد كه هنوز به حل ديپلماتيك مساله هسته اي ايران اميدواريم.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي: توليد گندم امسال از حد خودكفايي فراتر خواهد رفت

معاون توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي گفت: توليد امسال گندم در ايران به بيش از 11 ميليون تن خواهد رسيد كه از حد خودكفايي هم بيشتر خواهد بود.
به گزارش ايرنا از بيرجند محمدرضا جهانسوز روز دوشنبه در مراسم معرفي رئيس جديد سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي افزود: سياست اصلي وزارت جهاد كشاورزي توليد زياد و ركوردشكني نيست بلكه حركت مداوم و پايدار در توليد است.
وي پايداري در توليد را داراي سه ركن توليد كافي و مقرون به صرفه، توام با حمايت و حفاظت از محيط زيست و منابع توليد و سلامتي غذا دانست.
او گفت: اجراي طرحهاي آرماني، آبياري تحت فشار، حفظ آب و خاك با استفاده از اجراي خاك ورزي حفاظتي از برنامه هاي محوري وزارت جهاد كشاورزي در طول برنامه پنجم توسعه است.
در اين مراسم غلامرضا هادربادي به عنوان رئيس جديد سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي معرفي شد.

 



مشتركان گاز خانگي بيمه مي شوند

شهركرد- خبرنگار كيهان:
كليه مشتركان گازخانگي در شهرها و روستاهاي سراسر كشور زير پوشش بيمه قرار مي گيرند.
مدير عامل شركت گاز استان چهارمحال و بختياري كه در گفت و گو با خبرنگاران سخن مي گفت افزود: براساس توافق به عمل آمده بين شركتهاي ملي گاز و يكي از شركت هاي بيمه اي مقرر شده ماهيانه در قبوض مشتركان گاز خانگي شهري هزار ريال و روستايي 500 ريال به عنوان حق بيمه حوادث ثبت و دريافت شود.
مهندس اسماعيل هيبتيان گفت: وجوه دريافتي به حساب شركت بيمه اي مزبور واريز و اين شركت متعهد مي شود كه هرگونه خسارات وارده ناشي از حوادث در منازل مسكوني كه داراي اشتراك گاز طبيعي هستند را پرداخت كند. همچنين كوروش محمدي مسئول هماهنگ كننده امور مشتركان شركت گاز استان چهارمحال و بختياري جزئيات تعهدات شركت بيمه مزبور را در قبال بيمه حوادث واحدهاي مسكوني در كشور به خبرنگاران اعلام كرد و گفت: پرداخت غرامت فوت، نقص عضو و از كار افتادگي دائم براي هر نفر در هر حادثه به مبلغ 86 ميليون و 500 هزار ريال، حداكثر تعهد پرداخت براي جبران هزينه هاي پزشكي ناشي از هر حادثه براي هر نفر 156 ميليون ريال و جبران خسارت هاي مالي به ازاي هر واحد مسكوني و مشاعات و اشخاص ثالث در هر حادثه تا مبلغ 105 ميليون ريال از جمله تعهدات شركت بيمه مذكور است.

 



كارگر بسيجي كرجي در كشور نمونه شد

كرج- خبرنگار كيهان:
يك كارگر بسيجي با طراحي و ساخت دستگاههاي كويل پيچ، عايق پيچ و دستگاه سيم لخت كن ترانسفورماتورهاي قدرت، به عنوان كارگر نمونه كشور انتخاب شد.
«علي طحان پور» متخصص فلزكار و جوشكار و طراحي ماشين آلات شركت تعميرات نيروگاهي ايران مستقر در فرديس كرج در گفت وگو با خبرنگار كيهان اظهار داشت: سال گذشته توسط كميته تشخيص و ارزيابي اداره كل كار و امور اجتماعي غرب استان تهران به عنوان كارگر نمونه استاني انتخاب شدم و در ارديبهشت ماه سال جاري در بيست و يكمين همايش معرفي كارگران نمونه كشور توسط اعضاي كميته فني وزارت كار و امور اجتماعي به عنوان كارگر نمونه كشور انتخاب شدم و در مراسمي كه با حضور رئيس جمهور و وزير كار برگزار شد، لوح تقدير دريافت كردم.
وي درباره طراحي و ساخت دستگاههاي كويل پيچ، عايق پيچ و دستگاه سيم لخت كن ترانسفورماتورهاي قدرت تصريح كرد: دستگاه سيم لخت ترانسفورماتورهاي قدرت مشابه خارجي ندارد و براي نخستين بار در كشور ساخته شده است.
طحان پور گفت: دستگاه عايق پيچ (استرند) قادر به عايق پيچي سيم ترانسفورماتور است كه با ساخت دستگاه جديد معايب فني و خطرات نيروي انساني كاملا رفع شده است.
كارگر نمونه كشور تصريح كرد: با توجه به بالا رفتن سرعت كار تعميرات طراحي و ساخت دستگاه كويل پيچ (كف گرد) انجام شد كه نمونه اوليه آن در سال 79 و نمونه ارتقاء يافته در سال 88 و طي 20 روز ساخته شد.
وي بيان كرد: ساخت اين سه دستگاه اصلي حدود 450 هزار يورو صرفه جويي ارزي به همراه داشته است.

 



اخراج خبرنگاران از جلسه بررسي مشكلات ناشي از سيل كارخانه مراغه

بناب - خبرنگار كيهان:
در جلسه اي كه با حضور مسئولان محلي براي بررسي مشكلات ناشي از سيل كارخانه كاوه سوداي مراغه ترتيب يافته بود، خبرنگاران اخراج شدند.
علي رغم اين كه بيش از يك هفته از شكسته شدن تعدادي از حوضچه هاي پساب كارخانه كاوه سوداي مراغه مي گذرد، هنوز اهالي روستاي تازه كند زوارق، بنگي كند خوشه مهر و خوشه مهر با مشكلاتي ناشي از سيل اخير كه به 10 هزار هكتار از باغات و مزارع كشاورزي و همچنين 20 خانه روستايي خسارت زده دست به گريبان هستند.
در كنار آن مسئولان منطقه و استان نيز با تشكيل جلسات و كارگروه هاي مختلف درصدد حل مشكلات اهالي و روستاييان منطقه هستند. در ادامه اين نشست بنا به دعوت مسئولان جهاد كشاورزي بناب از خبرنگاران براي تهيه گزارش از نتايج بازديد رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان، نماينده مردم بناب در مجلس شوراي اسلامي و مسئولان محلي و كارشناسان كشاورزي از آخرين وضعيت مناطق خسارت ديده در نشستي كه با حضور مسئولان فوق در محل جهاد كشاورزي بناب ترتيب يافته بود در ابتداي جلسه بنا به درخواست مدير جهاد كشاورزي بناب خبرنگاران رسانه هاي جمعي جلسه را ترك كردند.
خبرنگاران علت امر را جويا شدند ولي جواب قانع كننده اي هم از مدير جهاد كشاورزي بناب دريافت نكردند.
نكته اي كه حائز اهميت است علي رغم گذشت بيش از يك هفته از اين حادثه هنوز خسارات وارد شده به اهالي منطقه از سوي كارشناسان امر برآورد و اطلاع رساني نشده است، مبادا نتايج اين پرونده نيز مانند برخي پرونده ها در كشور مشمول مرور زمان شود.

 



مسئول ستادهاي نماز جمعه كشور: نماز جمعه در 610 شهر كشور برقرار است

رودسر- خبرنگار كيهان:
هم اكنون در 610 شهر كشور مراسم عبادي سياسي نماز جمعه برگزار مي شود.
مسئول ستادهاي نماز جمعه كشور گفت: همچنين 100 شهر ديگر كشور نيز متقاضي برگزاري نماز جمعه مي باشند. به گفته وي در حال حاضر بيش از 21هزار نفر عضو ستادهاي نماز جمعه كشور هستند.
حجت الاسلام والمسلمين سياح از اجرا و راه اندازي طرح مهد آدينه با همكاري بهزيستي در كشور خبر داد و گفت: اين طرح در 200 شهر كشور به صورت آزمايشي توسط خردسالان در محل ستادهاي نماز جمعه قبل از برگزاري مراسم نماز برگزار مي شود.

 



رئيس تشكل هاي بخش كشاورزي كشور: خانه شير در ايران تاسيس مي شود

رئيس هيئت مديره مجمع هماهنگي تشكل هاي بخش كشاورزي كشور گفت: در جلسات متعدد با مسئولان دولتي مقرر شد خانه شير تاسيس شود.
سيدموسي رهنمايي در گفت وگو با خبرنگار فارس در اصفهان افزود: براي خانه شير سه نفر از دامداران و سه نفر از طرف كارخانه هاي لبني حضور خواهند داشت كه در توليد، مصرف و فرآوري بسيار موثر است. وي با بيان اينكه دامداران در تحويل شير خام به كارخانه ها مشكل دارند، بيان داشت: كارخانه ها شير را از دامداران تحويل نمي گيرند و آنان نيز مشكلاتي مبني بر شير مازاد ارائه شده توسط دامداران بيان مي كنند.
رئيس هيئت مديره مجمع هماهنگي تشكل هاي بخش كشاورزي كشور تصريح كرد: با اضافه شدن 100 تومان به ازاي هر شير يارانه اي شاهد افزايش حجم شير توزيع شده در بين مردم و سطح استان خواهيم بود.
وي ادامه داد: اين اقدام موجب شده صف هاي طولاني در خيابان ها را كه منظره اي زشت ايجاد كرده بود برطرف كند و از طرفي سبب حفظ عزت نفس مشتريان شير شود.
وي با انتقاد از اينكه مصرف شير در كشور پايين است و بايد براي آن تبليغ شود، گفت: در حال حاضر مصرف شير در ايران يك دوم مصرف شير دنياست.
رهنمايي با اشاره به اينكه مقرر شده به ازاي افزايش قيمت 100 تومان براي هر پاكت شير يارانه اي 200 تن شير افزايش يابد، ادامه داد: مسئولان درصدد هستند. هر چه زودتر براي افزايش حجم اين مقدار شير اقدام كنند.

 



پس از انجام تعميرات ژنراتور و توربين واحد سوم نيروگاه 2هزار مگاواتي مسجدسليمان وارد مدار شد

اهواز- خبرنگار كيهان:
واحد سوم نيروگاه 2000 مگاواتي مسجدسليمان پس از انجام تعميرات ژنراتور و توربين براي نخستين بار توسط متخصصان داخلي، با حضور مديرعامل توانير وارد مدار شد.
اين واحد داراي مشكلاتي بوده كه در حال حاضر برطرف شده و به شرايط بسيار مطلوبي رسيده است.
نيروگاه مسجدسليمان تامين كننده انرژي بسيار بالايي است كه در پيك بار به پايداري شبكه كمك شاياني مي كند.
معاون بهره برداري سد و نيروگاه مسجدسليمان نيز گفت: تعميرات واحد سوم از آبان ماه گذشته آغاز و در ارديبهشت ماه جاري به اتمام رسيده است.
سيدحميد صالحي افزود: واحد سوم از لرزش بالايي برخوردار بوده كه باعث تريپ هاي مكرر شده و در نتيجه آسيب ژنراتور و توربين ها را به دنبال داشت.
وي ادامه داد: هم اكنون واحدهاي يك تا چهار وارد مدار هستند و واحدهاي پنج تا هشت نيز به دليل پاره اي تعميرات تا آخر ارديبهشت وارد مدار خواهند شد.

 



پايه سكوي گازي فاز 12 پارس جنوبي به آب انداخته شد

بندرعباس - خبرنگار كيهان:
پايه سكوي گازي فاز 12 پارس جنوبي در مجتمع كشتي سازي و صنايع فراساحل ايران به آب انداخته شد.
پروژه فاز 12 پارس جنوبي به صورت EPCI شامل مراحل مهندسي، خريد، ساخت و نصب به مجتمع كشتي سازي و صنايع فراساحل ايران (ISOICO) واگذار شد.
اين پروژه شامل سه عدد جاكت چهارپايه و پيله هاي (Pile) مربوطه به وزن 11 هزارتن است كه با تلاش 30 نفر از مهندسان و 200 نفر از كارگران ايراني ساخته شد.
سكوي گازي فاز 12 پارس جنوبي جهت نصب و بهره برداري به منطقه پارس جنوبي در آبهاي خليج فارس منتقل خواهد شد.اين جاكت كه ظرفيت و توانايي استخراج يك هزار ميليون فوت گاز در روز را دارد در عمق 74 متري دريا نصب مي شود. اين پايه سكو با ارتفاع 75 متر وزن يك هزار و 850 تن و با اعتبار 90 ميليون دلار ساخته شده است.

 



اخبار ادبي و هنري

فرانسه تحمل فيلم انتقادآميز درباره استعمار را ندارد
سياستمداران كشور فرانسه، اجازه نمايش يك فيلم انتقادآميز درباره استعمار را ندادند. آن ها، فيلم «خارج از قانون» به كارگرداني رشيد بوشارب را توطئه اي عليه تاريخ و موجوديت فرانسه مي دانند!
اين فيلم محصول مشترك الجزاير و فرانسه است و با اين كه در جشنواره استعماري و سياسي «كن» نيز پذيرفته شده (و اين خودش گوياي غربگرا بودن اين فيلم است) بازهم به دليل درونمايه انتقادي اش نسبت به استعمار، وحشت دولتمردان و نمايندگان مجلس فرانسه را برانگيخته است.
آن ها قصد دارند براي ممانعت از نمايش اين فيلم، كه بخشي از هزينه آن را كشور خودشان فراهم كرده است، كميته تشكيل دهند و در اعتراض به آن تظاهرات برگزار كنند!
گفتني است، توليد و نمايش فيلم در انتقاد از استعمار در فرانسه ممنوع است و سياستمداران اين كشور حتي تحمل يك اثر معمولي كه حتي جشنواره كن نيز آن را پذيرفته ندارند.
تدوين «هنر براي حقيقت» در راستاي استراتژي هنر انقلاب
سازمان بسيج هنرمندان در راستاي منويات رهبر انقلاب در خصوص حركت هنرمندان به سمت هنر متعالي، اقدام به تاليف و تدوين كتاب تخصصي «هنر براي حقيقت» نموده است.
دكتر حسين قناديان رئيس سازمان بسيج هنرمندان ضمن اعلام اين مطلب افزود: رهبر حكيم انقلاب با بيان استراتژي هنر براي حقيقت به عنوان جهت گيري هنري جمهوري اسلامي، توجه هنرمندان متعهد را به سمت و سويي نوين و متعالي جلب نموده اند. بعد از طرح اين افق ديد متعالي، احساس مي شد كه خلأ تئوريكي كه براي تبيين و تشريح اين موضوع وجود دارد، به نحوي مورد توجه و توليد انديشه شود. بنا براين از همان نخستين روزهاي پس از اعلام اين موضوع، پروژه تاليف اين كتاب تخصصي كليد خورد رئيس سازمان بسيج هنرمندان با اشاره به اين كه براي تأليف اين كتاب مجموعه اي از كارشناسان و صاحب نظران سازمان بسيج هنرمندان را همراهي كرده اند، بيان داشت: اين كتاب، مجموعه اي است از مقالات، مصاحبه هاي اختصاصي، منبع شناسي و ميزگردهاي تخصصي كه تلاش دارد مفهوم هنر براي حقيقت را از لحاظ پيشينه بحث، سير تحولات مفهومي و الزامات و اقتضائات فكري و عملي تبيين و تشريح نمايد. گفتني است كتاب تخصصي «هنر براي حقيقت» مراحل نهايي تدوين خود را در سازمان بسيج هنرمندان سپري مي كند و به زودي به بازار نشر عرضه خواهد شد.
جشنواره تئاتر مقاومت برگزار مي شود
سيزدهمين جشنواره تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر امسال از 29 ارديبهشت ماه تا 2 خرداد در آبادان و خرمشهر برگزار مي شود.
دبير سيزدهمين جشنواره ملي تئاتر مقاومت يادواره فتح خرمشهر گفت: امسال در ارزيابي نمايش ها، ارزش هاي دفاع مقدس و شيوه دفاع از اين ارزش ها، معيار قرار گرفت. محمد جمالپور در گفت وگو با ايسنا در خوزستان اظهار داشت: نمايش ها بايد آثاري باشند كه ارزش هاي دفاع مقدس را بيان كنند و بيان اين ارزش ها بايد به گونه اي باشد كه به مردم جنگ ديده و مردم آبادان و خرمشهر توهين نباشد، ضمن اينكه بايد قابليت هاي دراماتيك و فني را در نمايش ها شاهد باشيم. وي افزود: جنگ يك پديده ناپسند و بد براي همه ملت هاست، اما دفاع براي ما مقدس است و به خاطر اين است كه وطن پرستي و عشق به وطن در آن وجود دارد.
جمالپور اضافه كرد: در نمايش ها بايد از سياه نمايي پرهيز شود؛ در بسياري از نمايش هاي اخير جنگ را با دفاع مقدس مختلط مي ديدند و بدبختي ها و سختي هاي جنگ را با دفاع مقدس يكي مي دانستند. با مشاهده اين نمايش ها متوجه نمي شويم كه اين اثر مي خواهد در موضوع دفاع مقدس كار كند يا پديده اي به نام جنگ؟ وي گفت: شخصيت پردازي در نمايش ها هم بايد طبق اين اصول باشد؛ كارگردان بايد به همه اصول كار خود در ساخت نمايش، از قبيل شخصيت پردازي، تعليق، انتخاب بازيگر و غيره آشنا باشد.
شاعران انقلاب بنياد شعر ايران را تشكيل مي دهند
«بنياد شعر ايران» توسط جمعي از شاعران انقلابي تشكيل مي شود.
مصطفي محدثي خراساني، در گفت وگو با فارس، از تشكيل «بنياد شعر ايران» خبر داد، و گفت: اين بنياد به دنبال تعميق و گسترش شعر در ايران است و هيئت مؤسس آن برآمده از جريان شعري پس از انقلاب هستند و به لحاظ سني در ميان نسل جوان و پيشكسوت قرار مي گيرند. مصطفي محدثي خراساني درباره اهداف راه اندازي اين بنياد نيز گفت: هدف از تشكيل «بنياد شعر ايران» پر كردن خلأهاي جدي است كه در عرصه شعر كشور وجود دارد و اصلي ترين و تنها دغدغه آن شعر خواهد بود. اين بنياد از فعاليت هايي كه مخل وظيفه اش باشد و بخواهد آن را به حاشيه ببرد پرهيز مي كند. وي با اشاره به تلاش هاي دولت نهم و دهم براي شكوفايي عرصه شعر افزود: با همه تلاش هاي انجام گرفته ما معتقديم كه سيستم اداري، كارآمدي لازم را براي پرداختن به كاستي هاي موجود در عرصه شعر ندارد و بايد تشكل هايي از اين دست اين وظيفه را بر عهده بگيرند.

 



پيكر استاد آواشناسي ايران در كلاردشت به خاك سپرده شد

پيكر شادروان علي محمد حق شناس استاد آواشناسي و از چهره هاي ماندگار زبان شناسي كشور در كلاردشت آرام گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس از كلاردشت، دكتر علي محمد حق شناس متخصص زبان شناسي و آواشناسي و از چهره هاي ماندگار زبان شناسي صبح روز جمعه 10 ارديبهشت در تهران درگذشت و عصر دوشنبه در ميان خيل عظيم دوستداران، همكاران و مردم ادب دوست كلاردشت در سنگسرك به خاك سپرده شد.
در مراسم تشييع و تدفين اين استاد برجسته زبان و ادبيات فارسي در كلاردشت، فرماندار شهرستان چالوس، شهردار، اعضاي شوراي بخش و تني چند از مسئولان كلاردشت حضور داشتند.
دكتر حق شناس سال 1319 در شهرستان جهرم متولد شده بود و در دانشگاه تهران و لندن در دو رشته ادبيات فارسي و زبان شناسي تحصيل كرده بود.
آنچه از 10 سال گذشته به اعتبار و شهرت او در محافل علمي افزوده بود تاليف فرهنگ انگليسي فارسي معروف به «هزاره» بود كه براساس شيوه هاي زبان شناسي نو تاليف شده بود.
حق شناس براي تاليف اين فرهنگ حدود 16 سال با همكاري چند تن از بهترين شاگردانش تلاش كرده بود.
ترجمه كتاب هايي مانند «تولستوي» و «رمان به روايت رمان» از جمله آثاري هستند كه علاقه او را به حوزه رمان و داستان نشان مي داد.
حق شناس همچنين در 20 سال گذشته نقدهاي تاثيرگذاري نيز در نشريات ايران منتشر كرد.
همچنين دكتر حق شناس در دوره بيستم انتخاب كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان نفر برگزيده، معرفي و در سال 85 از سوي صدا و سيما به عنوان چهره ماندگار بخش زبان شناسي انتخاب شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14