(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 19 ارديبهشت 1389- شماره 19640
 

بررسي زرادخانه هاي هسته اي رژيم صهيونيستي در دستور كار آژانس اتمي قرار مي گيرد
درخواست مجمع جهاني اهل البيت از عربستان براي توقف آزار و اذيت شيعيان
آغاز رايزني چهره هاي سياسي براي تشكيل دولت ائتلافي در انگليس
جلسه اضطراري اتحاديه اروپا براي بررسي بحران يونان
حماس محمود عباس را از ادامه مذاكرات سازش برحذر داشت
1000 افسر بعثي به استخدام سيستم امنيتي عراق درآمدند
دور تازه نا آرامي هاي تايلند 2 كشته و 8 مجروح بر جاي گذاشت



بررسي زرادخانه هاي هسته اي رژيم صهيونيستي در دستور كار آژانس اتمي قرار مي گيرد

آژانس بين المللي انرژي اتمي براي اولين بار قصد دارد فعاليت هاي هسته اي رژيم صهيونيستي را مورد بررسي قرار دهد.
آژانس بين المللي انرژي اتمي نشست ماه ژوئن خود را با عنوان «توانمندي هاي هسته اي اسرائيل» برگزار مي كند.
52 سال است كه از فعاليت آژانس بين المللي انرژي اتمي مي گذرد اما اين اولين باري است كه فعاليت هاي هسته اي رژيم صهيونيستي در اين آژانس بررسي خواهد شد.
آژانس بين المللي انرژي اتمي در حالي قصد دارد به بررسي فعاليت هاي هسته اي مرموز رژيم صهيونيستي بپردازد كه پنج قدرت هسته اي جهان، آمريكا، روسيه، انگليس، فرانسه و چين اعلام كرده اند كه نقش پررنگ تري در راستاي دستيابي به خاورميانه عاري از تسليحات هسته اي ايفا خواهند كرد.

 



درخواست مجمع جهاني اهل البيت از عربستان براي توقف آزار و اذيت شيعيان

مجمع جهاني اهل البيت با انتقاد از دولت عربستان سعودي، از اين كشور خواست هرچه سريعتر به آزار و اذيت شيعيان پايان دهد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني «نهرين نت»، مجمع جهاني اهل البيت با صدور بيانيه اي از «اقدامات خودسرانه دولت سعودي در آزار و اذيت شهروندان شيعه» عربستان به شدت انتقاد و آن را محكوم كرد.
در اين بيانيه همچنين از مسئولان سعودي خواسته شده مانع از برپايي نماز و مراسم عبادي و اسلامي شيعيان اين كشور نشوند و آنها را تحت تعقيب قرار ندهند.كنترل نيروهاي تندرو (اعضاي هيئت امر به معروف و نهي از منكر) از ديگر درخواست هايي است كه در اين بيانيه از دولتمردان سعودي خواسته شده است.در بخش ديگري از اين بيانيه نسبت به عواقب اقدامات تبعيض آميز سعودي ها عليه شيعيان و افزايش روزافزون اين گونه اقدامات هشدار داده شد.

 



آغاز رايزني چهره هاي سياسي براي تشكيل دولت ائتلافي در انگليس

رهبر حزب ليبرال دموكرات بريتانيا روز گذشته در ديدار با نمايندگان اين حزب در پارلمان پيشنهاد ائتلاف با حزب محافظه كار را مورد بررسي قرار داد.
بي بي سي گزارش داد، به دنبال اعلام آمادگي «ديويد كامرون» رهبر حزب محافظه كار براي ائتلاف با حزب ليبرال دموكرات - كه در انتخابات با كسب 57 كرسي در رده سوم قرار گرفت- مذاكرات ميان نمايندگان دو حزب بر سر جزئيات توافق احتمالي آغاز شده است.
اما «گوردون براون»، نخست وزير فعلي انگليس و رهبر حزب كارگر كه در انتخابات عمومي با به دست آوردن 258 كرسي دوم شد هم براي مذاكره با حزب ليبرال دموكرات اعلام آمادگي كرده است.
سياست هاي حزب ليبرال دموكرات بيشتر به حزب كارگر نزديك است و به عقيده ناظران شريك شدن اين حزب در قدرت با حزب محافظه كار مي تواند خلاف ايدئولوژي و اصول اين حزب تعبير شود.
از سوي ديگر، حزب كارگر در اين انتخابات بيش از 90 كرسي پارلمان را از دست داده است و گوردون براون، رهبر اين حزب در حال حاضر در نزد افكار عمومي بريتانيا محبوب نيست.
حزب ليبرال دموكرات كه در انتخابات نتوانست موفقيتي را كه براساس نظرسنجي ها براي اين حزب پيش بيني مي شد به دست آورد، اكنون با انتخابي دشوار مواجه است.
ساختار حزب ليبرال دموكرات به گونه اي است كه كلگ» براي هر توافقي بر سر تقسيم قدرت يا حمايت از يكي از دو حزب اصلي براي تشكيل دولت، بايد از قبل موافقت نمايندگان حزب خود در پارلمان را به دست آورده باشد.
يكي از اهداف اصلي حزب ليبرال دموكرات كه اعضاي اين حزب سال هاي طولاني است به دنبال آن هستند، تغييرنظام انتخاباتي انگليس است؛ به گونه اي كه سهم هر حزب از كرسي هاي پارلمان معادل سهم آن حزب از كل آرا باشد.
در حال حاضر نحوه حوزه بندي انتخاباتي در انگليس به گونه اي است كه ميزان جمعيت در حوزه هاي مختلف بسيار متفاوت است و در نتيجه نامزدهاي انتخاباتي در برخي از حوزه ها براي ورود به پارلمان به آرايي بسيار كمتر از نامزدهاي حوزه هاي ديگر نياز دارند.
اين نظام انتخاباتي باعث مي شود كه سهم احزاب مختلف از كل آرا با سهمي كه از كرسي هاي پارلمان به دست مي آورند همخواني نداشته باشد.
به عنوان نمونه در انتخابات اخير حزب محافظه كار با كسب 1/36 درصد آرا 306 كرسي، حزب كارگر با كسب 29 درصد آرا 258 كرسي و حزب ليبرال دموكرات با كسب 23 درصد آرا 57 كرسي پارلمان را به دست آوردند.
اما اگر سهم احزاب از كرسي هاي پارلمان براساس سهم آنها از كل آرا در نظر گرفته مي شد، اكنون حزب ليبرال دموكرات 149 كرسي، حزب كارگر 188 كرسي و حزب محافظه كار 234 كرسي پارلمان را در اختيار داشت.
اين مقايسه نشان مي دهد كه اهميت تغيير نظام انتخاباتي بريتانيا براي حزب ليبرال دموكرات تا چه حد است.
پيش از انتخابات گفته مي شد كه در صورت تشكيل يك پارلمان معلق، حزب ليبرال دموكرات براي ائتلاف با هر يك از احزاب اصلي شرايطي خواهد داشت كه موافقت باتغيير نظام انتخاباتي يكي از مهم ترين آنها خواهد بود.اما حزب محافظه كار هنوز حاضر نشده است كه با برگزاري رفراندوم براي تغيير اين نظام موافقت كند و ديويد كامرون تنها به تشكيل كميته اي مشترك از احزاب مختلف براي بررسي موضوع رضايت داده است.

 



جلسه اضطراري اتحاديه اروپا براي بررسي بحران يونان

كشورهاي اروپايي براي جلوگيري از سرايت بحران يونان به كشورهاي خود، نشست اضطراري تشكيل دادند.
به گزارش بي بي سي، رهبران كشورهاي منطقه يورو جمعه شب در «بروكسل» جمع شدند تا درباره ارسال كمك هاي مالي به «يونان» كه چندي است به دليل اعمال سياست «رياضت اقتصادي» صحنه شورش هاي خياباني شده است، بحث و گفت وگو كنند.
نگراني از گسترش بحران سياسي - اقتصادي يونان و سرايت آن به ديگر كشورهاي منطقه يورو، از جمله مهم ترين دليل برگزاري اين نشست عنوان مي شود. يادآور مي شود، اين نشست پس از آن تشكيل شد كه پارلمان هاي اروپايي با كمك به يونان براي ايجاد ثبات اقتصادي موافقت كردند.
بر اساس اين گزارش، رهبران اتحاديه اروپا بيش از همه خواستار تقويت ساز وكارهايي براي ايجاد ثبات در سيستم مالي اتحاديه اروپا شدند.
گفتني است، اتحاديه اروپا در حالي براي مهار آتش بحران اقتصادي - سياسي يونان به تكاپو افتاده است كه بسياري از كارشناسان اين اتحاديه را به خاطر ناكارآمدي در حل بحران هاي منطقه به شدت مورد انتقاد قرار مي دهند.

 



حماس محمود عباس را از ادامه مذاكرات سازش برحذر داشت

سرويس خارجي-
جنبش حماس و ديگر گروه هاي فلسطيني درباره گفت وگوهاي سازش به تشكيلات خودگردان فلسطين هشدار دادند.
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه دلخوشي حكومت خودگردان فلسطين به ضمانت هاي خيالي آمريكا، بي اساس و معامله بر سر حقوق ملي فلسطين است.
در اين بيانيه از چراغ سبز كميته پيگيري طرح صلح عربي براي آغاز مذاكرات با اسرائيل انتقاد شده و درخواست شده است كه تشكيلات خودگرادن به منظور صيانت از اصول و حقوق ملي فلسطينيان راه وحدت ملي را در پيش گيرند و از پشت كردن به آرمان هاي فلسطين جدا خودداري كنند.«رمضان شلع» دبير كل جهاد اسلامي فلسطين نيز با هشدار نسبت به انجام مذاكرات با دشمن صهيونيستي اظهار داشت، كشورهاي عربي با موافقت با اين اقدام در برابر رژيم صهيونيستي عقب نشيني كرده اند.
وي تاكيد كرد، ملت فلسطين با معركه عظيمي رو به رو است و يهودي سازي بيت المقدس و شهرك سازي ها هيچ گونه چشم اندازي را براي برقراري صلح واقعي ايجاد نمي كند.
دبير كل جهاد اسلامي با هشدار به اعراب در مورد تجاوزات رژيم صهيونيستي و ادامه شهرك سازي و يهودي سازي گفت، اگر مسئله فلسطين نابود شود، تمام حكام عرب بايد بر اين امر گريه كنند.
گفتني است محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در حالي مذاكرات غيرمستقيم خود با رژيم صهيونيستي با وساطت فرستاده ويژه آمريكا به خاورميانه را آغاز مي كند كه يكي از رهبران جنبش فتح خواستار توقف مذاكرات غيرمستقيم با دولت صهيونيستي و آغاز مذاكرات مستقيم شده است.
«حسام خضر» اعلام كرد، مذاكرات غيرمستقيم فايده اي ندارد و بايد سلام فياض و تعدادي از كارشناسان به آغاز مذاكرات مستقيم مشغول شوند.
در همين رابطه «صائب عريقات» مذاكره كننده ارشد فلسطين نيز قبل از ديدار با جرج ميچل نماينده ويژه آمريكا در خاورميانه اظهار داشت، هنوز زود است كه از توافق نظر در مورد مذاكرات سخن بگوييم.
وي افزود، آمريكا طي دو روز آينده موضع خود در مورد ضمانت هايي كه فلسطيني ها براي آغاز مذاكرات با رژيم صهيونيستي خواستار شده اند را اعلام خواهد كرد.
عريقات تاكيد كرد، تحقق صلح بدون تحقق عقب نشيني اسرائيل تا خطوط چهارم ژوئن 1967 و تشكيل كشور مستقل فلسطين امكان پذير نيست.
جرج ميچل فرستاده ويژه اوباما به خاورميانه روز گذشته با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ديدار كرد. وي روز جمعه نيز با شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي در شهر قدس ديدار داشت.
پرز در ديدار با ميچل تاكيد كرده بود كه امنيت رژيم صهيونيستي مسئله بسيار مهمي است كه بايد در نظر گرفته شود.
ساير رويدادها
¤فرماندهي كل پليس دبي پنج اروپايي را به دست داشتن در ترور المبحوح فرمانده نظامي حماس متهم كرد، در ميان ليست متهمان دخالت در اين ترور نام يك ديپلمات رژيم صهيونيستي كه در نيوزيلند فعاليت مي كرد، وجود دارد.
¤مقامات اردن با سفر نخست وزير رژيم صهيونيستي به امان مخالفت كردند.
¤رژيم صهيونيستي كاروان هاي امدادرسان غزه را به حمله تهديد كرد.
¤هشتمين كنگره فلسطينيان اروپا با حضور هيئت هاي اروپايي روز گذشته در برلين برگزار شد.
¤يك مقام فلسطيني گفت، حزب الله الگوي خوبي براي مقاومت در منطقه است.

 



1000 افسر بعثي به استخدام سيستم امنيتي عراق درآمدند

1000 افسر بعثي، با تصويب دولت عراق، به ادارات امنيتي اين كشور بازگشتند.
به گزارش خبرگزاري فارس، دولت عراق در اقدامي بي سابقه، با بازگشت 1000 افسر بعثي زمان صدام به دستگاه هاي امنيتي اين كشور موافقت كرد. بازگشت اين عناصر به داخل كادر امنيتي در حالي صورت مي گيرد كه طبق قانون كميته بعثي زدايي، ورود افراد بعثي سابق به داخل سيستم امنيتي عراق ممنوع اعلام شده است.
كميته مذكور اخيرا آرا 52 نامزد شركت كننده در انتخابات پارلماني اخير (16 اسفند) را باطل اعلام كرد.
كارشكني علاوي
به گزارش پايگاه اينترنتي «ايران ديپلماتيك»، فهرست «العراقيه» به رهبري «اياد علاوي» پيشنهاد «ائتلاف ملي عراق» را در مورد مشاركت در دولت آينده و تصدي وزارتخانه هاي كليدي را رد كرد. در نشست دو ائتلاف مذكور «طارق الهاشمي» يكي از رهبران العراقيه، گفت: موضوع انتخاب نخست وزير الان يك گره اساسي است و صحنه عراق همچنان با اين مشكل مواجه است. در پي ادغام ائتلاف هاي دولت قانون و ملي عراق و شكل گيري يك ائتلاف جديد، شيعيان، اين ائتلاف صاحب 159 كرسي در مجلس شده است. در صورت خودداري العراقيه از مشاركت در دولت جديد، احتمالا شكل گيري اين دولت با تاخير صورت خواهد گرفت.
ديدار طالباني با مبارك
به گزارش مهر، «جلال طالباني»، رئيس جمهور عراق، عصر ديروز با «حسني مبارك» در قاهره ديدار و در مورد آخرين تحولات عراق با وي گفت وگو كرد. اين گفت وگو در حالي صورت مي گيرد كه مبارك در داخل مصر با بي ثباتي و اعتراضات گسترده عليه خود مواجه است.
لزوم تعجيل در تشكيل دولت
به گزارش ايسنا، «عبدالمهدي الكربلايي»، نماينده آيت الله «سيدعلي سيستاني» و خطيب جمعه كربلا، گفت، تاخير در تشكيل دولت، باعث ايجاد شكاف مي شود و اعتماد را از بين مي برد. وي گفت همه گروه هاي سياسي بايد در اداره امور كشور مشاركت داشته باشند. تعدادي از خطيبان جمعه ديگر نيز در مورد تعلل در تشكيل دولت و بروز فتنه در عراق هشدار دادند.

 



دور تازه نا آرامي هاي تايلند 2 كشته و 8 مجروح بر جاي گذاشت

دور تازه نا آرامي هاي تايلند پس از آشتي طرفين، دو كشته و هشت مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش شبكه تلويزيوني «سي ان ان» كمتر از يك هفته پس از كسب توافق بين قرمزپوشان معترض و دولت تايلند بر سر انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات مجدد، جمعه شب و اوايل روز شنبه وقوع نا آرامي هايي در بانكوك به كشته شدن دو افسر پليس منجر شد.
بر اساس اين گزارش، افراد ناشناس با شليك گلوله و پرتاب نارنجك به سوي نيروهاي امنيتي و پليس ضد شورش مستقر در مناطق تجاري بانكوك، هشت افسر پليس را نيز راهي بيمارستان كردند.
يادآور مي شود، چهارم ماه مه (14 ارديبهشت ماه) پس از 54 روز خشونت و نا آرامي در بانكوك و كشته شدن دستكم 24 نفر، قرمزپوشان طرفدار «تاكسين شينا واترا»، نخست وزير مخلوع اين كشور و دولت موافقت كردند در آبانماه سالجاري اقدام به برگزاري انتخابات زودهنگام كنند. «شينا واترا» نيز از طرفداران خود خواست با ادامه حضور خود در خيابان ها، با پيشنهاد دولت موافقت شود.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14