(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 19 ارديبهشت 1389- شماره 19640

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سفر بي هنگام ! (يادداشت روز)
واشنگتن پست: تحريم كارساز نيست آمريكا فقط به دنبال حفظ آبروست
دندون (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
پس از آزادي كاكاوند: از آمريكا شكايت مي كنم
منوچهر متكي: گفت وگوها درباره تبادل سوخت ادامه مي يابد
شكار وطن فروش با اعطاي علني پول به مهره هاي سوخته (خبر ويژه)
گفتمان مشت و لگد در سربالايي فتنه سبز (خبر ويژه)
نقض فاحش و سيستماتيك حقوق بشر در كانادا (خبر ويژه)
شير يا روباه؟... اپوزيسيون شك دارد (خبر ويژه)
خاتمي در آن روزها: ولايت فقيه زيربناي مشروعيت جمهوري اسلامي است (خبر ويژه)



سفر بي هنگام ! (يادداشت روز)

«آذربايجان براي اسرائيل اهميت ويژه اي دارد و ما براي خود در اين كشور موقعيت ويژه اي قايل هستيم» اين گوشه اي از سخنان «اويگدور ليبرمن» رئيس حزب صهيونيستي «اسرائيل بيتنا» و وزير خارجه اين رژيم است كه در يك جلسه خصوصي با حضور بعضي از مقامات جمهوري آذربايجان بيان شده و توسط يكي از اعضاي اين جلسه به يك نشريه داخلي آذربايجان درز كرده است.
آذربايجان كشوري است با 10ميليون نفر جمعيت و حدود 84درصد شيعه و كاملا واضح است كه ميان باكو و تل آويو نمي تواند رابطه اي گرم برقرار شود چه رسد به اينكه به قول ليبرمن اين رابطه به «موقعيت ويژه» براي رژيم صهيونيستي بدل گردد اما متاسفانه همه شواهد و قرائن بيانگر آن است كه اين رابطه عليرغم احساسات شديد ضداسرائيلي مردم آذربايجان بصورتي «استراتژيك» وجود دارد و علي الظاهر دو طرف براي توسعه اين رابطه توافق كرده اند.
رابطه باكو- تل آويو بدون سركوب شديد مردم مظلوم آذربايجان ميسر نمي باشد و همه خبرها از سركوب شديد شيعيان حكايت مي كند. دولت باكو در تابستان سال گذشته دو مسجد شيعيان- مسجد حضرت رسول(ص) و مسجد نفت داشي- كه از معدود مساجد باقي مانده شيعيان در باكو بود را تخريب كرد و هم اكنون سرگرم تخريب مسجد حضرت فاطمه-س- است. جالب اين است كه اين مسجد جزو معدود مساجدي است كه در دوره رياست جمهوري حيدرعلي اف در باكو ساخته شده است. تاكنون شكايت مردم مسلمان اين كشور به جايي نرسيده و حتي دادگاه عالي باكو حكم تخريب مسجد توسط فرمانداري باكو را تنفيذ كرده است.
در خصوص آنچه در جمهوري آذربايجان مي گذرد گفتني هايي وجود دارد كه به بعضي از آنها اشاره مي شود:
1-مردم آذربايجان از سال 1924م- 1303ش- تا سال 1991 م-1370ش- در زير سلطه يك نظام الحادي قرار داشتند. در 30سال اخير يعني دهه هاي 70 تا 90 خاندان «علي اف» از طرف حزب كمونيست شوروي بر آذربايجان سيطره داشتند. حيدرعلي اف در دفتر سياسي حزب كمونيست شوروي- پوليت بورو- موقعيت برجسته اي داشت و سالها نفر اول اين دفتر و معاون نخست وزير روسيه بود. بعد از استقلال آذربايجان در 8 شهريور 1370 براي مدت كوتاهي جمهوري آذربايجان از سيطره خاندان علي اف خارج شد ولي به زودي و با استفاده از نفوذ خاندان و حمايت مشترك آمريكا و روسيه، حيدر علي اف ابوالفضل ايلچي بيگ را در ژوئن 1993 سرنگون كرد و خود زمام امور را به دست گرفت. او تا 31 اكتبر 2003 يعني تا زمان مرگش پست رياست جمهوري را در دست داشت و بعد از او فرزندش الهام علي اف به رياست جمهوري رسيد.
حيدرعلي اف در طول دوره رياست جمهوري اش وانمود مي كرد كه رابطه متوازني با روسيه و آمريكا دارد ولي نوعا به آمريكا بيشتر گرايش داشت از اين رو اين جمهوري اولين كشور تازه استقلال يافته اي بود كه پايگاههاي ثابتي را در اختيار آمريكا گذاشت، چتر اطلاعاتي رژيم صهيونيستي را در منطقه باز كرد و تا آنجا پيش رفت كه پايگاه اطلاعاتي-مخابراتي گابله-قبله- را براي بسط سيطره اطلاعاتي CIA در منطقه قفقاز به آمريكايي ها سپرد. در يك مقطع دولت علي اف تلاش كرد تا پاي ناوگان جنگي ناتو را به درياي بسته خزر باز كند كه با واكنش شديد روسيه و ايران از اين اقدام منصرف گرديد. حيدرعلي اف در 3 سال اول 01 سال رياست جمهوري خود دوبار با كودتا - از سوي روشن جواداف و صورت حسين اف- مواجه گرديد ولي با استفاده از اطلاعاتي كه CIA در اختيار او گذاشت توانست آنان را سركوب نمايد. در واقع خاندان علي اف با استفاده از كمك موثر آمريكا توانستند تاج و تخت خود را به قيمت حراج جمهوري آذربايجان حفظ نمايند بر اين اساس ستيز باكو با مذهب مردم و تبليغات ضدايراني اين رژيم، ماهيت سفارشي دارد.
2- نفوذ رژيم صهيونيستي در اين كشور بيش از آن مقدار است كه به ظاهر تصور مي شود. اگر سفري به جمهوري آذربايجان داشته باشيد به يك روستاي بسيار پيشرفته مي رسيد كه نه تنها با ساير روستاهاي اين كشور كه حتي با شهرهاي اين كشور هم كاملاً متفاوت است. اسرائيلي ها روستاي يهودي نشين «قرمزي قصبه» را آنگونه ساخته اند كه آرزوي هر شهروند آذري اين كشور، سكونت در اين روستا باشد. اين روستا از نظر آباداني تنه به «باكو» مركز اين جمهوري مي زند و اين حركت كاملاً معنادار است. سيطره صهيونيست ها بر دولت باكو اين جمهوري را به سمت مقابله خشن با مردم خويش و معارضه با مهمترين همسايه خود -ايران- كه نزد مردمش «مام ميهن» به حساب مي آيد، كشانده است.
3- ماهيت لائيك دولت باكو، معارضه مردم با اين رژيم را تشديد كرده است براين اساس دولت علي اف هرگونه آزادي مذهبي در اين كشور را براي بقاء خود ويرانگر به حساب مي آورد. از نظر الهام علي اف كه اينك 7 سال است بدون مراجعه واقعي به آراء مردم بر اين كشور سيطره دارد، مسجد و مأذنه را بايد بدون ملاحظه ويران كرد چرا كه با ماهيت ضد مذهبي خاندان حاكم نمي سازد. اما با وجود همه فشارهاي حكومتي، رشد فعاليت هاي مذهبي در اين كشور چشمگير بوده است. روز عاشوراي سال گذشته، آذربايجان صحنه صف آرايي مردم عليه حكومت علي اف بود. مردم بخصوص از پخش جزوه هايي كه صهيونيست ها در آذربايجان با استفاده از همراهي دولت عليه اسلام و مذهب شيعه پخش مي كنند، عصباني و خواستار قطع رابطه آذربايجان با رژيم صهيونيستي بودند.
4- جمهوري آذربايجان در طول سال هاي گذشته تبليغات پان تركي خود را براي توقف فعاليت هاي اسلام گراها در اين كشور تشديد كرده است تا جايي كه در بعضي از كتب درسي ايران را به اشغال! «آذربايجان جنوبي»! متهم كرده و بر آن تاكيد مي كند اما اين تبليغات تاثير عمده اي بر جاي نگذاشته است وجود يك دولت اسلام گراي ايراني در تهران و وجود يك دولت اسلام گراي ترك در آنكارا چنين تبليغاتي را ناكارآمد كرده است. آذربايجان از ناحيه همسايگان خود در يك وضعيت انزوا بسر مي برد از يك طرف ايران و روسيه از روابط خاص باكو با دولت آمريكا ناراضي اند از سوي ديگر تركيه روابط آذربايجان با تل آويو را نمي پسندد. از سوي ديگر با جمهوري ارمنستان در شرايط جنگي به سر مي برد و ضعف دولت متحد باكو در گرجستان، دولت باكو را با بن بست مواجه كرده است. امروزه اين سؤال فرا روي تحليلگران قرار دارد كه با وجود تضاد رو به ازدياد دولت با مردم و با وجود گسست آذربايجان در محيط منطقه اي، آيا دولت علي اف دوام خواهد آورد؟
جمهوري آذربايجان براي فرار از اين سرنوشت، به ايدئولوژي پان تركي دامن مي زند و به رژيمي مشابه رژيم خود يعني اسرائيل- از نظر ستيز با شهروندان مسلمان و گسست در محيط منطقه اي- براي بقاء متوسل گرديده است! جالب اين است كه الهام علي اف نتوانسته وضع رو به فروپاشي رژيم صهيونيستي را درك كند و از مشابه شدن با آن اجتناب نمايد.
5- موضوع آذربايجان به كشور و ملت ما ربط دارد از يك طرف جمهوري آذربايجان همسايه ماست و وضع امنيتي آن بر امنيت ما اثر مي گذارد. از سوي ديگر مردم مظلوم اين كشور بيش از همه به مردم ما به دليل سابقه تاريخي چشم دوخته و از آن توقع حمايت دارند و نهايتاً ايران بعنوان ام القراي جهان اسلام نمي تواند اقدامات ضدمذهبي دولت هاي ديگر را ناديده بگيرد و حداقل به محكوم كردن زباني آن نپردازد.
اما متأسفانه درست در كشاكش بحث تخريب مساجد و آزار شيعيان و تبليغات وسيع ضدايراني محافل خبري و سياسي آذربايجان، وزير كشور ايران- آقاي مصطفي محمد نجار- به باكو سفر كرد و بر رو به توسعه بودن مناسبات دو كشور- كه واقعيت ندارد- تاكيد كرد. اين سفر بسيار نابهنگام بود و علي الظاهر به دليل عدم فعاليت جدي سفارتخانه ما در باكو، اطلاعات لازم به وزير كشور داده نشد. سفر آقاي نجار از يك سو دلخوري شيعيان مظلوم را در پي داشت و از سوي ديگر مي تواند اين توهم را در مقامات جمهوري آذربايجان پديد آورد كه نه تخريب مساجد! و نه آزار شيعيان و نه تبليغات ضدايراني تاثيري بر مناسبات ايران با آذربايجان نمي گذارد!
سفر محمدنجار بدون آنكه واقعاً با اين هدف تنظيم شده باشد، اين تلقي را در آذربايجان به وجود آورد كه ايران از سياست خود مبني بر حمايت از مظلومان فاصله گرفته است و حال آنكه اين سفر و نابهنگام بودن آن ارتباطي با سياست بنيادي جمهوري اسلامي ندارد.
اما به هر حال بنظر مي آيد ما در كنار احترام به حق حاكميت كشورها بر سرزمين خود بايد از رسالت ديني خود در قبال همنوعان و هم كيشان نيز غافل نباشيم. مسلماً منافع ملي درازمدت ما اقتضا مي كند كه از اهرم هاي خود براي دفاع از حقوق شناخته شده ملت ها استفاده نمائيم.
سعدالله زارعي

 



واشنگتن پست: تحريم كارساز نيست آمريكا فقط به دنبال حفظ آبروست

سرويس سياسي-
يك روزنامه آمريكايي در گزارشي با اشاره به تلاش كاخ سفيد و برخي كشورهاي غربي براي اعمال دور جديدي از تحريم ها عليه ايران اعلام كرد كه تحريم ها هيچ تاثيري بر فعاليت هاي هسته اي اين كشور ندارد و آمريكا با اين اقدام تنها در پي حفظ آبروست.
روزنامه واشنگتن پست در اين گزارش ابتدا به دشوار بودن تصويب قطعنامه جديد عليه ايران پرداخت و نوشت: آمريكا راه دشواري براي اعمال دور جديدي از تحريم ها عليه ايران در پيش دارد چرا كه برخي اعضاي غيردائم شوراي امنيت سازمان ملل از جمله تركيه، برزيل و لبنان به طور آشكار مخالفت خود را با تحريم ها اعلام كرده اند.
براساس اين گزارش، برزيل و تركيه دو عضو غيردائم اين شورا سرسختانه در برابر تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران مقاومت مي كنند و همين مسئله باعث شده است كه تحريم ها آنطور كه باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا اميدوار بود، در ماه گذشته ميلادي تصويب نشدند.
براساس اين گزارش، همزمان فشارها و تهديدها عليه ايران در حالي صورت مي گيرد كه اين كشور همچنان به غني سازي اورانيوم ادامه مي دهد و نسل جديدي از دستگاه هاي سانتريفيوژ را براي افزايش غني سازي آماده كرده است.
در بخش ديگري از اين گزارش با اشاره به مطرح شدن بحث ميانجي گري تركيه و برزيل براي ازسرگيري گفت وگوها ميان ايران و طرف هاي خارجي درباره موضوع «تبادل سوخت» كه براساس آن ايران در ازاي ارسال مقاديري از ذخاير اورانيوم غني شده خود به خارج، سوخت مورد نياز راكتور تحقيقاتي تهران را دريافت مي كند، آمده است: تركيه و برزيل در تلاشند كه اولا موضوع مبادله سوخت ميان ايران و غرب به سرانجامي برسد و ثانيا در صورت عدم تحقق اين مسئله تحريم ها عليه تهران را به تعويق بياندازند.
واشنگتن پست در اين باره مي افزايد: ايران از زمان مطرح شدن بحث مبادله سوخت، نسخه هاي جديدي از توافق اوليه را ارائه كرد كه در نتيجه آن، از نظر غربي ها صورت مسئله كه هدف همان خارج كردن ذخاير اورانيوم از ايران بود را خنثي كرد.
براساس اين گزارش، آمريكا اكنون در برابر ايران ناتوان است و به خوبي مي داند كه تحريم ها عليه تهران كارساز نيست اما تنها براي حفظ آبرو دست به چنين اقدامي زده است.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: دولت و ملت ايران ثابت كرده اند كه هيچ هراسي از تحريم ها عليه كشورشان ندارند و از نظر آنان آمريكا همچنان مسير اشتباه گذشته را مي پيمايد چرا كه اكنون دوران بازگرداندن چندجانبه گرايي به كانون ديپلماسي آمريكا و ايجاد اجماع جهاني عليه ايران به سر آمده است.
ترس از قدرت سپاه پاسداران
روزنامه واشنگتن پست دو روز پيش نيز در مطلبي با اشاره به افزايش تلاش ها براي تحريم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران هشدار داده بود كه اين تحريم ها نه تنها باعث تضعيف سپاه نخواهد شد بلكه قدرت و نفوذ آن را افزايش خواهد داد.
روزنامه واشنگتن پست در مطلبي مي نويسد تحريم ها باعث تقويت حضور سپاه در بخش نفت ايران مي شود.
مديران اجرايي در بخش شركت هاي نفتي غربي مي گويند سپاه پاسداران با استفاده از تحريم هاي احتمالي عليه ايران، نقش برجسته اي را در بخش نفت ايران ايفا خواهد كرد.
براساس اين گزارش، شركت هاي فني مهندسي وابسته به سپاه پاسداران توانسته اند قراردادهاي سنگيني را از آن خود كنند تا بتوانند جايگزين شركت هاي نفت اروپايي شوند. شركت هايي كه بخش نفت ايران را ترك كرده اند.
كارشناسان غربي هشدار مي دهند تلاش هاي آمريكا براي منع سرمايه گذاري هاي بين المللي در بخش نفت ايران به تقويت قدرت سپاه كمك مي كند.
براساس اين گزارش يك مقام شركت بزرگ نفتي در كشورهاي غربي مي گويد: سپاه پاسداران ايده اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران را به سخره گرفته است. تحريم بخش نفتي ايران با منع شركت هاي خارجي از فروش بنزين به ايران يعني افزايش قدرت سپاه پاسداران است.
وي كه چند سالي را در ايران سپري كرده بود، درباره حضور پررنگ سپاه در بخش نفت ايران مي گويد: با توجه به توانايي سپاه پاسداران بخش نفت و گاز ايران به رغم تحريم ها و موانع بين المللي، رشد خود را ادامه خواهد داد.
اين گزارش ادامه مي دهد: پيش از اين نقش سپاه پاسداران در بخش نفت محدود به اجراي طرح هاي زيرساختي مانند راهسازي و كانال كشي بود اما در حال حاضر شركت هاي وابسته به سپاه بر توسعه بيشتر طرح هاي نفتي نظارت دارند. اين شركت ها همچنين توانستند طرح هاي مهمي را از پروژه مايع سازي گاز طبيعي در منطقه عسلويه را كسب كنند. البته نقش شركت هاي چيني به عنوان پيمانكاران فرعي نيز در بخش نفت ايران افزايش يافته است.
براساس اين گزارش كنگره آمريكا چندي پيش طرحي را از تصويب خود گذراند كه شركت هاي صادركننده بنزين به ايران مورد مجازات قرار مي گرفتند.
آمريكا همچنين هم اكنون در شوراي امنيت سازمان ملل متحد تلاش مي كند تا قطعنامه اي را براي تشديد تحريم ها عليه ايران به تصويب برساند.
آمريكا تلاش دارد تا بخش نفت ايران نيز شامل تحريم هاي شديدتري شود موضوعي كه با مقابله چين و روسيه روبه رو شده است.

 



دندون (گفت و شنود)

گفت: خانم هاي برخي از عوامل فتنه به موسوي و كروبي و خاتمي اعتراض كرده و گفته اند؛ همسران ما به خاطر شما زنداني شده اند ولي شما با خيالي راحت در كنار خانواده هاي خود زندگي مي كنيد و به تفريح و مسافرت مي رويد.
گفتم: حرف حساب مي زنند. حالا جواب سران فتنه چه بوده است؟
گفت: ظاهرا به آنها گفته اند؛ بايد به شجاعت همسران خود افتخار كنيد! و يكي از خانم ها در پاسخ سران فتنه گفته است؛ چرا شما به زندان نمي رويد كه همسرانتان به شما افتخار كنند؟!
گفتم: يارو رفته بود دندانپزشكي و به دكتر گفت؛ من خيلي عجله دارم، لطفا از آمپول بي حسي استفاده نكنيد. دندانپزشك گفت؛ جداً كه شجاعت شما قابل تقدير است. حالا بفرمائيد كدام دندانتان را بايد بكشم؟ و يارو شاگردش را صدا كرد و گفت غلومي بشين آقاي دكتر دندونتو بكشه و بريم كه خيلي كار داريم!

 



كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ در تعجبم از كار زمانه كه براي شكايت دشمنان انقلاب، ضدانقلابيون و فتنه گران عليه فردي مثل آقاي شريعتمداري با سرعت دادگاه تشكيل مي شود ولي تازه ديروز در خبرها خواندم كه كميسيون ماده 10احزاب بعد از يك سال! اعلام كرده كه مستندات تخلف احزاب مشاركت و مجاهدين انقلاب اسلامي را بزودي به قوه قضاييه ارسال خواهد كرد!
غلامرضا دياني
¤ در ارتباط با شكوائيه ميرحسين موسوي و غيره عليه آقاي شريعتمداري مي خواستم عرض كنم چگونه است كه نزديك به 200 نماينده مجلس و قاطبه ملت از آقاي ميرحسين موسوي، خاتمي و ... در ايام بعد از انتخابات شكايت كردند و قوه قضاييه حتي حداقل براي پاسخ دادن به چند سؤال هيچ احضاريه اي براي آنها نفرستاد.
رضاقلي كرد- مينودشت
¤ ضمن عرض خسته نباشيد به مدير مسئول كيهان از اينكه اين برادر دلسوز را به قوه قضاييه مي كشانند ناراحتيم ولي خوشحاليم كه با دفاع جانانه پرونده سياه آنها را براي مردم روشن مي كنند.
معيدي از گرمسار
¤ پس از انتخابات 88 ياران فتنه ادعا مي كردند كه بخش ستون «خوانندگان كيهان» ساخته و پرداخته روزنامه است، حال بفرماييد كه آيا نقل قول سخنان شيرين عبادي دوره گرد هم در دادگاه توسط آقاي شريعتمداري نيز ساخته و پرداخته كيهان است؟
آينه چون نقش تو بنمود راست
خود شكن آينه شكستن خطاست
يك شهروند از مشهد مقدس
¤ در حالي كه استانداري تهران از عدم افزايش قيمت نان در تهران خبر مي دهد چطور نان ها با قيمتهاي مختلف حتي 700 توماني در تهران به دست مشتري مي رسد. آيا در پخش آرد و عدم جابجايي آنها و سردرآوردن از قنادي ها نظارتي صورت مي گيرد.
يك شهروند
¤ از شهردار محترم و وزير كار تقاضا مي شود مشكل عدم استخدام كارگران و دغدغه اجاره منزل و تامين معاش زندگي و... را مرتفع نمايند.
جمعي از كارگران شركتي شهرداري
¤ چرا قانون تشديد مجازات اسلامي در مورد سارقين مسلح، تجاوز به عنف و... اجرا نمي شود. متاسفانه گاهي متهم زودتر از ضابط قضايي به منزل مراجعه مي نمايد.
عليمرداني
¤ قرار بود از 15فروردين به بعد قيمت افزايش يافته بليت اتوبوس هاي بين شهري به قيمت قبلي برگردد اما ارديبهشت ماه از نيمه دوم عبور كرده هنوز هيچ كاهشي در قيمت بليت ها مشاهده نمي شود.
موسوي
¤ در تاريخ 15/5/87 با واريز پانزده ميليون تومان به شركت خودروسازي صنعت پارس «تاپ كو» براي خريد فيات (سينا) ثبت نام كردم كه قرار شد در اسفند 87 خودرو تحويل گردد ولي با گذشت قريب به 14ماه از تاريخ تحويل هيچكس پاسخگو نيست. در تاريخ 13/2/89 پس از فراخواني شركت در برابر مشتريان اعلام نمودند به خاطر تحريم نمي توانيم قطعات وارد كنيم در صورتي كه اين قطعات از برزيل و تركيه وارد مي شود و سپس اعلام شد تا سه ماه ديگر نه از خودرو خبري هست نه از پول؟! آيا مسئول و متولي برخورد با متخلفين كه صدها نفر را اين چنين سرگردان مي نمايند در كشور وجود دارد؟ وزارت صنايع و سازمان بازرسي كل كشور چه نقشي در اين خصوص دارند.
«جمعي از ثبت نام كنندگان تاپ كو»
¤ از نيروي انتظامي به خاطر دستگيري قاچاقچيان مواد مخدر كمال تشكر را دارم و از قوه قضاييه تقاضا مي كنم كه اينگونه مجرمين را به اشد مجازات برساند.
خانم فرهنگي- بابل
¤ با 23 سال سابقه كار وقتي براي پرداخت بيمه اختياري به اداره بيمه مراجعه كردم به خاطر يك روز تاخير در پرداخت اين مبلغ چهار ماه از سابقه ام كسر كردند و بيش از 20 هزار تومان هم به عنوان جريمه ديركرد پرداخت كردم.
طاهري- تهران
¤ ما از دست اندركاراني كه در حال شناسنامه دار كردن ساختمان ها در كشور هستند تشكر مي كنيم و اميدوارم كه اين كار زودتر عملي شود. اگرچه بايد اين كار خيلي زودتر از اينها صورت مي گرفت.
يك هموطن
¤ بازار تهران از قديم الايام شان و احترام خاص خودش را داشت و به همين دليل بدحجابان را داخل بازار راه نمي دادند و اين موضوع را با نصب دست نوشته هايي در سردر ورودي بازار اعلان علني كرده بودند. اما متاسفانه امروزه در اطراف بازار بخصوص ناصر خسرو و 15خرداد وضعيت طوري شده كه گاه مردان باغيرت از اينكه با خانواده شان در اين محدوده تردد كنند اجتناب دارند.
انتظار- تهران
¤ چرا 1888 شهرداري به مشكلات شركتي ها رسيدگي نمي كند گويا به آنها دستور عدم رسيدگي به مشكلات اين بخش از كارگران شهرداري صادر شده است.
جمعي از كارگران شركتي شهرداري
¤ از رئيس محترم بانك مركزي و روساي شعبه هاي بانكهاي مختلف تقاضا مي شود با توجه به گسترش جمعيت و لزوم مراجعات مكرر به بانكها نسبت به نصب و راه اندازي دستگاه خودپرداز در بانك هاي موجود در شهرستان جوشقان قالي شهر كاشان اقدام نمايند.
وصال

 



پس از آزادي كاكاوند: از آمريكا شكايت مي كنم

مهندس كاكاوند كه به دلايل واهي از سوي آمريكا در فرانسه بازداشت شده بود از شكايت خود عليه مقام هاي آمريكايي خبر داد.
مجيد كاكاوند در بازگشت از فرانسه در فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: با توجه به اينكه مدت چهار ماه در فرانسه به اتهام واهي با نفوذ آمريكا در اين كشور در زندان بسر برده ام حق قانوني خود مي دانم كه در اولين فرصت عليه مقام هاي آمريكايي اقامه دعوي كنم.
وي با اشاره به حسن نيت قضات دادگاه فرانسه در طول محاكمه اش در رابطه با اينگونه رفتار مقام هاي آمريكايي گفت: آمريكايي ها تلاش مي كنند شكست هاي سياسي خود را با اتهام هاي واهي به شهروندان عادي جبران كنند تا از اين طريق شايد بتوانند همكاري طرف هاي خارجي با ايران را نيز قطع كنند كه البته اين سياست شكست خورده است.
كاكاوند در فرودگاه امام خميني(ره) مورد استقبال خانواده خود و شمار زيادي از هموطنان قرار گرفت.

 



منوچهر متكي: گفت وگوها درباره تبادل سوخت ادامه مي يابد

وزير امور خارجه كشورمان اعلام كرد كه گفت وگوها ميان ايران و طرف هاي خارجي در زمينه تبادل سوخت مورد نياز راكتور تحقيقاتي تهران از سر گرفته مي شود.
«منوچهر متكي» كه در جريان بازگشت از نيويورك عازم تركيه شده بود، پس از ديدار با همتاي ترك خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه بسياري از كشورها طرح البرادعي براي معاوضه سوخت راكتور تهران راتدبيري اعتمادساز ارزيابي كردند و سعي در آماده سازي زمينه اجرايي آن داشتند، گفت: تركيه و برزيل بيشترين رايزني ها را در اين زمينه انجام دادند و مذاكرات گسترده داوود اوغلو از دو ماه و نيم پيش زمينه ساز پيشنهادهاي شفافي بوده است.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران از گفتگوهاي برزيل و تركيه و پيشنهاد مطرح شده درباره گفتگو با اتحاديه اروپا استقبال مي كند و احتمالا در تاريخ نزديكي اين گفتگوها انجام خواهد شد.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه راكتور تهران به صد كيلوگرم سوخت نياز دارد، گفت: ايران آماده معاوضه سوخت 3/5درصدي است و اگر همه طرف ها و گروه وين (آمريكا، روسيه، آژانس و ايران) آمادگي خود را اعلام كنند مي توانيم مكانيزم آن را با اعتمادسازي درباره يك فرمول پيشنهاد كنيم.
وي با اشاره به روابط سازنده تركيه و ايران، آن را نشانه صميميت دو طرف دانست و گفت: اين مساله نشانگر روابط خوب دو كشور و نقش آفريني تركيه در مسائل منطقه اي و بين المللي است.
وزيرامور خارجه تركيه هم در اين كنفرانس خبري با تاكيد بر راه حل ديپلماتيك براي موضوع هسته اي ايران گفت: گفت وگو بهترين راه حل براي موضوع هسته اي ايران است و آنكارا از هرگونه همكاري لازم در اين زمينه دريغ نخواهد كرد.
وي تاكيد كرد: منطقه با دخالت بيگانگان دردهاي بيشماري را تحمل كرده است و اين مسئله ديگر قابل تحمل نيست.
مكان مبادله در تهران
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با بيان اين كه قابليت توافق و تفاهم در زمينه مقدار و زمان مبادله سوخت راكتور تحقيقاتي تهران به وجود آمده، تصريح كرد: محل مبادله مورد بحث بوده كه ما كماكان معتقديم اين مكان بايد در خاك ايران باشد.
رامين مهمان پرست درخصوص موضوع مبادله سوخت مورد نياز راكتور تحقيقاتي تهران، اظهار داشت: بعد از اينكه موضوع مبادله سوخت با گروه وين (آمريكا، فرانسه، روسيه و آژانس بين المللي انرژي اتمي) مطرح شد، آنها سعي كردند رويكردي تبليغاتي را داشته باشند كه نشانگر عدم جديت كافي آنها بود.
وي افزود: آنها عنوان كردند كه با اين روش مي خواهند در دسترسي ايران به سلاح هسته اي يك سال تاخير ايجاد كنند كه اين برخورد آنها نشانگر عدم صداقت و جديت كافي در انجام مبادله بود. پس از آن ما به آنها اعلام كرديم براي اينكه جديت خود را در انجام مبادله ثابت كنند، بايد تضمين عيني ايجاد كنيد و سه موضوع يعني مقدار سوخت قابل مبادله، همزماني با فاصله زماني بين آن و محل مبادله مورد بحث و تبادل نظر بين طرفين قرار گرفت.
سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه در اين فاصله فرمول ها و پيشنهادات جديدي توسط برخي كشورها از جمله برزيل و تركيه مطرح شد، خاطرنشان كرد: به نظر مي آمد برخي از اين فرمول ها قابليت عملياتي شدن را دارد.
مهمان پرست با ذكر اين نكته كه قابليت توافق و تفاهم در بحث مقدار و موضوع زمان مبادله به وجود آمده است، تصريح كرد: محل مبادله مورد بحث بوده كه ما كماكان معتقديم محل مبادله بايد در خاك ايران باشد.
وي در عين حال گفت: در مورد جزئيات فني طرح، راجع به هر 3 موضوع بر اين اعتقاديم كه اگر جلسات كارشناسي برگزار شود، مي توانيم به توافق نهايي برسيم.
مهمان پرست همچنين درباره آزادي مجيد كاكاوند تبعه ايراني بازداشت شده در فرانسه و برخي اخبار كه آزادي كاكاوند را به آزادي كلوتيد ريس ربط داده اند تاكيد كرد كه اين دو موضوع كاملا مستقل از هم و هيچ ارتباطي با يكديگر ندارند.

 



شكار وطن فروش با اعطاي علني پول به مهره هاي سوخته (خبر ويژه)

وزير خارجه آلمان به يك سلطنت طلب حامي سركوب ملت ايران در رژيم طاغوت جايزه مي دهد.
به گزارش دويچه وله، گيدو وستروله آخر ارديبهشت در بن، جايزه دموكراسي را به شيرين عبادي اهدا مي كند.
عبادي كه موسس گروهك كانون مدافعان حقوق بشر است، اواخر اسفندماه گذشته هم در گفت وگو با راديو فردا (ارگان رسمي سازمان) گفته بود «تحت هيچ شرايطي از هيچ دولتي حتي از جمهوري اسلامي كمكي دريافت نكرده ايم چه رسد به دولت هاي خارجي... در اين خلال كانون مدافعان حقوق بشر، برنده جايزه حقوق بشر از دولت فرانسه شد كه سال بعد هم خوشبختانه آقاي باقي اين جايزه را دريافت كرد و اين باعث افتخار است كه دو سال پياپي برنده جايزه مذكور از دولت فرانسه شديم. اين جايزه حدود 15هزار يورو وجه نقد همراه داشت». عبادي همان ايام با وزير خارجه فرانسه ملاقات كرده بود.
آنچه در تحليل پرداخت مبالغ علني به امثال عبادي بايد گفت اين است كه دولت هاي غربي تصور مي كنند اين قبيل افراد تاريخ مصرف مشخصي دارند و پس از آن مهره هاي سوخته اي محسوب مي شوند كه چندان كارايي ندارند مگر اينكه به عنوان طعمه براي خدمتكاران جديد استفاده شوند.
يكي از روش هاي طعمه گذاري سازمان هاي غربي، اعطاي پول و تحريك حس طمع در افرادي است كه به خاطر چند مشت دلار و پوند و يورو آماده همه نوع خيانتي هستند!




 



گفتمان مشت و لگد در سربالايي فتنه سبز (خبر ويژه)

مواضع متناقض و فرصت طلبانه عطاء ا... مهاجراني وزير ارشاد دولت خاتمي، باعث اعتراض رسانه هاي ضدانقلاب شده است.
اصلاح طلبان مهاجراني را به هنگام وزارت و پيش از خروج از كشور، فخرالوزرا و زينت كابينه اصلاحات معرفي مي كردند. در اين ميان سخنان وي پس از علني شدن شكست پروژه آشوب و براندازي مبني بر لزوم پايبندي به قانون اساسي و اصلاحات در چارچوب آن با خشم رسانه هاي همپاي وي در پروژه حماقت اندود «اسب تروا» مواجه شده است.
شماري از همكاران سايت صهيونيستي بالاترين با اشاره به تذبذب فكري و عقب نشيني مهاجراني، ديدگاه هايي از اين قبيل را ذيل اظهارات وي منتشر كردند: اون قدر بقيه ساكت موندن كه حالا يكي مثل اين واسه ما بليط مي فروشه. من واقعاً موندم كه اين آدم شرم و حيا نداره؟... به صف ما بپيوند تا ازت يك مهاجراني بسازيم كه هزاران سال به احترامت تو كتاب ها كف بزننن!...
در عين حال برخي ديگر از كاربران، ذيل اظهارات مهاجراني نوشته اند: هر حرفي كه مهاجراني بزنه به عنوان اهداف جنبش سبز تعبير مي شه و اگر خلاف قانون اساسي حرف بزنه تاوانشو سبزها بايد در داخل بدن. شماها دلاوران كيبورد به دست هدفتون اينه كه مثل اپوزيسيون خارج نشين، جنبش رو بي اثر كنيد...
اما كاربر ديگر با اشاره به تناقض در مواضع اغلب فعالان در فتنه سبز نوشت«از سه حال خارج نيست 1- موسوي و كروبي قلباً طرفدار امام نيستند و دروغ مي گويند 2- سبزها قلباً طرفدار موسوي و كروبي نيستند و دروغ مي گويند 3- همگي به دنبال احياي آرمان هاي امام هستند. البته هيچ سبزي نمي گه كه من تناقض دارم، بلكه با هزار توجيه عجيب و غريب، سر خودش رو شيره مي ماله و توقع هم داره كه پيروز بشه. خب سبزن ديگه چيكارشون كنيم؟»
از سوي ديگر بابك داد كاتب خاتمي در روزگار اصلاحات كه بلافاصله پس از حوادث خياباني خرداد ماه سال گذشته از كشور گريخت و در فرانسه اقامت گزيد، با انتقاد از مهاجراني در سايت گويانيوز نوشت: مهاجراني سخنگوي جنبش سبز نيست.
وي بي آن كه توضيح دهد خود با چه شرايطي در فرانسه اقامت گرفته، به ترديد افكني درباره مهاجراني پرداخت و نوشت: حقيقت آن است كه مهاجراني اصلاحات خاتمي را هم با همين بندبازي هاي سياسي خود، به انحرافي هولناك كشاند و چون به نتيجه دلخواه خود نرسيد، به گوشه دنج اروپا پناه برد و به رمان نويسي پرداخت. اما هرگز به صراحت نگفت با چه شرايطي مقيم انگلستان شده است؟ تحصيلي؟ پناهندگي؟ يا ماموريت اداري؟ نزديك انتخابات عهد خود را شكست و باز وارد به زعم خودش «دنياي آلوده سياست» شد. فضاي اميدبخشي بود و ممكن بود «تغيير» به سود ايشان باشد! براي همين از محيط رمان نويسي به فضاي سياست برگشت و بعد از شروع اعتراضات، تلاش زيادي كرد تا به عنوان يكي از سخنگويان جنبش سبز شناخته شود. بعد مدعي شد بيش از همه فعالان، جغرافيا و محدوده جنبش سبز را مي شناسد و اوست كه تعيين مي كند «چه كساني سبز نيستند!» و سپس بسياري از هموطنان را با شيوه هاي انگ چسباني از دايره جنبش سبز بيرون نهاد و باز ادعا كرد اتاق فكر جنبش سبز را هم اوست كه تأسيس كرده و اداره مي كند.
«داد» در عبارتي كه حديث نفس خود وي هم هست مي نويسد: آقاي مهاجراني حتي صداي يك ترقه را نشنيده است. خوب است ايشان بگويد به جز چند سخنراني و مصاحبه چه قدم مثبتي برداشته است؟
در واكنش به مواضع سايت بالاترين عليه مهاجراني، سايت جرس به واكنش متقابل پرداخته و ادعا كرده است: لينك هاي بالاترين را دستگاه اطلاعاتي ايران مي فرستد و اصولاً بزرگ نمايي بالاترين در ميان رسانه هاي ايران نشان از رسوخ ماموران اطلاعاتي رژيم در اين سايت دارد.
به نوشته جرس «تعداد زيادي از كاربران بالاترين ماموران اطلاعاتي و امنيتي ايران هستند و اين سايت هيچ هويت روشني ندارد.»
معروف است اسب هاي درشكه به سربالايي كه مي رسند و در سينه كش كوه مي مانند همديگر را گاز مي گيرند، حالا حكايت بالاترين و جرس و گويانيوز است و كمدي تلخ درازگوش تروا.
شايان ذكر است سران فتنه در داخل هم با وجود سكوت چند ماهه در برابر حذف جمهوري اسلامي و جايگزيني آن با شعار جمهوري ايراني در برخي اغتشاشات همسو و نيز همراهي با هتاكان به حريم حضرت امام خميني و سپس مردان خداجو توصيف كردن حرمت شكنان عاشورا، قافيه را باخته يافتند و پس از آن مدعي شدند از قانون اساسي و جمهوري اسلامي طرفداري مي كنند. اما گويا همين ميزان تظاهر و تذبذب هم به مذاق عناصر ضددين و ضدانقلاب خوش نيامده است به نحوي كه ناسزاهاي غيرقابل درج را نثار اين طيف از عناصر راه گم كرده مي كنند.

 



نقض فاحش و سيستماتيك حقوق بشر در كانادا (خبر ويژه)

510 زن در طي 30 سال اخير در كانادا گم شده اند اما كسي پاسخگوي وضعيت آنها نيست.
به گزارش پايگاه اينترنتي «واشنگتن پريزم»، كميته ويژه «دفاع از تبعيض عليه زنان» در سازمان ملل مدت هاست خواستار گزارش دولت كانادا درباره چرايي معلوم نبودن علت ناپديد شدن يا قتل اين 510زن شده است اما سرنوشت آنها همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد.
براساس اين گزارش، نقض حقوق بشر در كانادا و از جمله از سوي دولت گسترده است به نحوي كه اين دولت حاضر نيست درباره شكنجه صدها زنداني بي گناه افغاني در فاصله سال هاي 2006 تا 2008 كه توسط نيروهاي كانادايي بازداشت شده اند توضيح دهد. همچنين 3 تن از اتباع سوريه (عبدالله الملكي، مويد نور الدين و احمد المعطي) به اتهام واهي ارتباط با القاعده و طالبان، سال ها از سوي پليس و دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي كانادا شكنجه شده بودند و سرانجام به دليل واهي بودن اتهامات آزاد شدند.
واشنگتن پريزم گزارش مي دهد: انتشار گزارش مربوط به «كميسيون حقوق بشر استان انتاريو»، بار ديگر افكارعمومي را تحت تاثير قرار داد. چرا كه نه تنها اين حقيقت تلخ را فاش ساخت كه اين حقوق همچنان به شكلي روشمند (سيستماتيك) ناديده گرفته و نقض مي شوند، بلكه نشان داد اين روند رو به افزايش دارد. بدتر اينكه حتي در زماني كه مورد اجحاف قرار گرفتگان تصميم مي گيرند لب به شكايت بگشايند، به آنها اجازه داده نمي شود به حقوق قانوني خود برسند. از 38 هزار و 579 شكايت، 16589 شكايت بدون پاسخ مانده است. بيشتر نقض حقوق ها در زمينه هاي نژادي و جنسيتي بوده است.
اين گزارش حاكي است كارگران به ويژه كارگران موقتي در معرض نقض فاحش حقوق بشر قرار دارند. به نحوي كه برخي از آنها با كمترين دستمزد در معرض خطرآلودگي به مواد شيميايي بيماري زا قرار مي گيرند و ناچارند در هر شرايط آب و هوايي كار كنند. آنها در صورت جرئت اعتراض با اخراج پيش از موعد قرار مي گيرند و اگر مهاجر خارجي باشند، ممكن است وادار به ترك كانادا شوند حتي اگر در حال بيماري به سر ببرند.

 



شير يا روباه؟... اپوزيسيون شك دارد (خبر ويژه)

محافل معارض جمهوري اسلامي تحليل هاي دوگانه اي درباره عملكرد كروبي و موسوي ارائه مي كنند. برخي از آنها اين دو را به شجاعت مي ستايند اما برخي ديگر مي گويند آنها تله جمهوري اسلامي هستند.
ناصر محمدي معاون سردبير نشريه سلطنت طلبان (چاپ لندن) كه گويا از كروبي خيلي خوشش آمده، به صداي آمريكا گفت: آقاي كروبي واقعا تا به حال پايمردي كرده و ايستاده است. ما مي بينيم كه آقاي كروبي بسيار قرص و محكم در برابر رژيم ايستادگي كرده است.
وي كه از سلطنت طلبان فرتوت و از كار افتاده به شمار مي آيد، در عين حال در توجيه درماندگي كروبي و موسوي گفت: بايد به اين امر توجه كرد كه حكومت به شدت سركوب مي كند. شما ببينيد حكم اعدام دو نفر صادر شده، در يك چنين فضايي از آقاي كروبي چه انتظاري مي توان داشت. «آقاي كروبي در مسئله روز كارگر و در مصاحبه با اشپيگل گفت ايستادگي كنيد و در صحنه باشيد. به اعتقاد من شجاعت بسيار زيادي به خرج دادند و اگر اين راه باز باشد مي تواند گشايشي بشود. ولي فكر مي كنم آنچه از دست آقاي كروبي برآمده، انجام داده است.
گفتني است ناصر محمدي سال پيش به صداي آمريكا گفته بود مشكل اصلي، اسلامي بودن جمهوري اسلامي است و مخالفت با ولايت فقيه نقطه مشترك اپوزيسيون به شمار مي رود.
اين اظهارات در حالي است كه برخي رسانه هاي ضد انقلاب مدتي است تاكيد مي كنند جمهوري اسلامي عمدا كروبي و موسوي و ديگر سران فتنه را دستگير نمي كند تا به واسطه ناتواني هاي آنها، اپوزيسيون را همچنان در موقعيتي معطل و سردرگم مديريت كند. پيش از اين عباس عبدي در مصاحبه با روزنت تمركز روي نامزدها را آب در هاون كوبيدن توصيف كرده بود.

 



خاتمي در آن روزها: ولايت فقيه زيربناي مشروعيت جمهوري اسلامي است (خبر ويژه)

اكبر اعلمي عضو فراكسيون اصلاحات در مجلس ششم همچنان اصرار دارد به استناد اسناد مطبوعاتي، تلون مزاجي برخي مدعيان اصلاحات را به رخ بكشد.
اين عضو شوراي سردبيري روزنامه زنجيره اي سلام، پيش از اين سخنراني هاي ميرحسين موسوي در سال هاي اول انقلاب را منتشر كرد كه بر انجام كودتاي مخملين از سوي آمريكا در پوشش چهره هاي موجه (سيدكاظم شريعتمداري و صادق قطب زاده) تاكيد مي كرد. اعلمي به تازگي هم برخي اظهارات خاتمي حد فاصل سال هاي 59 تا 63 را در سايت خود منتشر كرده است، زماني كه وي در كيهان حضور داشته است. خاتمي 8 دي ماه 59 در سخناني مي گويد: «ولايت فقيه اصلي در كنار اصول ديگر نيست، بلكه زير بنا و بنياد نظامي است كه امت اسلامي اينك به سوي آن روان است... قانون اساسي اگر از اين اصل تهي گردد، نظامي اسلامي نخواهد بود... اين اصل اختصاص به يك نسل ندارد. متكي بر نقش تاريخ ساز و تاريخي رهبري در تاريخ اسلام و جامعه ماست. جاي آن در قراردادهاي عرفي نيست، بلكه در جان انسان هاي مسلمان است... در اين نظام، قانون مشروعيت خود را مرهون رهبري است... جمهوري مشروعيت و اعتبار خود را از اصل ولايت فقيه كسب مي كند.»
خاتمي 4 اسفند 1363 هم در جمع مردم گفته است: «در اسلام راي مردم، انساني را حاكم نمي گرداند. حكومت ملاكهاي واقعي دارد كه خدا بيان كرده... در زمان غيبت ملاك ها حاكمند. خدا و پيغمبر خدا و اولياء معصوم خدا، ملاك ها را مشخص كرده اند كه عبارت است از دانايي، تدبير و تقوي. در راس دانايي ها، دانايي به دين خدا است... در نظام اسلامي همين ملاك ها بايد بر مردم حاكم باشد. اين امور، اموري نيست كه به راي مردم ايجاد بشود.»
البته بايد متذكر شد كه در جمهوري اسلامي رأي ملت در طول احكام الهي قرار گرفته است اما مدعيان دروغين اصلاحات با انحطاط فكري و انحراف عملي در مسير سقوطي قرار گرفتند كه نه به احكام الهي تن دادند و نه به رأي مردم و كارشان به ياغي گري و ديكتاتوري كشيد. به اصطلاح حقوقدانان اعتراف العقلاء علي-انفسهم جائز.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14