(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 ارديبهشت 1389- شماره 19641

كوتاه اقتصادي
سازمان تامين اجتماعي صندوق شد
معاون اول رئيس جمهور: 100 ميليارد دلار در پارس جنوبي سرمايه گذاري مي كنيم
چرايي درخواست معافيت مالياتي اتاق بازرگاني
اكسپو زمينه ساز كاهش واردات و افزايش صادرات
آغاز مرحله جديد ثبت نام اطلاعات اقتصادي خانوار از امروز
واگذاري كليه عمليات بندري به بخش خصوصي تا 2 ماه ديگر
ايران به جمع توليدكنندگان سازه فلزي واگن مترو پيوست
آژير خطر در صنعت بيمه و بانك اروپا به صدا درآمد
توليد بنزين سوپر از ضايعات پالايشگاهي به نام ايران ثبت جهاني شد



كوتاه اقتصادي

¤ مسئول امور مسكن آزادگان از افزايش 170 درصدي هزينه نظارت ناظر و مجري ساختمان از سوي سازمان نظام مهندسي خبر داد.
¤ عضو هيئت رئيسه اتاق ايران هرگونه دخالت وزير بازرگاني در تهيه پيش نويس قانون اتاق ايران را تكذيب كرد.اين اظهارات «ابراهيم جميلي» در واكنش به برخي اخبار منتشر شده مبني بر دستور وزير بازرگاني در خصوص منتفي شدن بررسي قانون اتاق ايران صورت مي گيرد.
¤ بهروز عليشيري معاون وزير اقتصاد گفت: يكي از ضعفهاي جدي در كشور به ويژه در عرضه طرحهاي زيربنايي و توسعه اي، استفاده از مدلهاي ساده تامين مالي به شكل قرض يا فاينانس است.
¤ وزير تعاون با اشاره به امضاي تفاهم نامه وزارت تعاون با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، گفت: براساس اين تفاهم از طرح و ايده هاي نخبگان حمايت مالي به عمل آمده و به اين منظور 200 ميليارد ريال براي مرحله اول اجراي طرح در نظر گرفته شده است.
¤ با ابلاغ بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران، شركت هاي بيمه مستقر در مناطق آزاد مشمول اجراي مصوبات شورا عالي بيمه در زمينه استاندارد حسابداري شماره 28 شدند.
¤ مديرعامل سازمان بهره وري انرژي گفت: امسال نصب سامانه قرائت هوشمند كنتورها را به طور جدي پيگيري مي كنيم تا در هفت سال آينده 80 درصد از كنتورها،كنتورهاي هوشمند شود.
¤ رئيس كانون انجمنهاي صنفي كاريابيها و دفاتر مشاور شغلي كشور با بيان اينكه تاكنون هيچ يك از تصدي گريهاي زير مجموعه وزارت كار به كاريابيها واگذار نشده است، گفت: رشد اعزام نيروي كار به خارج در سال گذشته براي كشورهاي پركار منفي بود.
¤ مديرعامل نخستين كارخانه توليد آلومينيوم در ايران از افزايش توانمندي مهندسان كشورمان در راه اندازي واحدهاي توليد شمش اين فلز استراتژيك خبر داد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، محمد ابراهيم رازقي با اعلام مطلب فوق تصريح كرد: لوپ هاي 2 و 3 ايرالكو جديد توسط شركت هاي ايراني وارد مدار توليد شده اند اين در حاليست كه لوپ نخست توسط خارجي ها اجرا شده بود.
¤ عملكرد بانك تجارت در حمايت مالي از طرحها و پروژه هاي راهسازي كشور از سوي حميد بهبهاني وزير راه و ترابري مورد تقدير قرار گرفت.
¤ محمود بهمني شايعه بركناري اش از سمت رئيس كلي بانك مركزي را به شدت تكذيب كرد.محمود بهمني در جمع خبرنگاران در مورد رفتن وي از بانك مركزي و آمدن جهرمي به اين بانك اظهار داشت: اينجانب كارها را انجام داده ام و آماده تحويل تمامي امور هستم. اما شايعات بركناري بنده كذب محض است.

 



سازمان تامين اجتماعي صندوق شد

براساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي، سازمان تامين اجتماعي سابق از اين به بعد صندوق تامين اجتماعي ناميده مي شود.
مراسم توديع و معارفه هيئت مديره سابق و جديد صندوق تامين اجتماعي با حضور وزير رفاه و تامين اجتماعي برگزار شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، در اين مراسم صادق محصولي بر اعمال اصلاحاتي در زمينه هاي مختلف سياستگذاري و مديريت صندوق تامين اجتماعي با هدف بالا بردن بهره وري آن تاكيد كرد.
وزير رفاه و تامين اجتماعي، اصلاح روشها و قوانين و استفاده از مديران لايق و افزايش منابع از طريق جلوگيري از بيمه گريزي را از جمله اين اصلاحات دانست و تصريح كرد: ماموريت شركتهاي سرمايه گذاري زير مجموعه صندوق تامين اجتماعي بايد بازتعريف شود و شركت هاي ريز و زيان ده به سرعت تبديل به احسن شوند.
صادق محصولي با تشكر از تاكيد اخير رئيس جمهور مبني بر پرداخت همه بدهي هاي دولت به صندوق تامين اجتماعي كه از سي سال گذشته جمع شده است، گفت: بايد با اتخاذ برنامه ريزي و تدوين راهكارهاي مناسب حركت كنيم چرا كه اگر برنامه ريزي و محاسبات ما درست نباشد با افزايش منابع به جايي نخواهيم رسيد.

 



معاون اول رئيس جمهور: 100 ميليارد دلار در پارس جنوبي سرمايه گذاري مي كنيم

معاون اول رئيس جمهور از انجام يكهزار پروژه بزرگ ظرف امسال و سال آينده خبر داد و اعلام كرد 100 ميليارد دلار هم در منطقه پارس جنوبي قرارداد خواهيم بست.
محمدرضا رحيمي ديروز در همايش «تهديدات صادرات و سرمايه گذاري و بازتاب مناسب آنها» با اشاره به ضرورت حضور و تقويت بخش خصوصي در بازار كسب و كار، از حمايت جدي دولت از بخش غيردولتي در راستاي گسترش صادرات و توسعه سرمايه گذاري خبر داد.
وي گفت: امروز سياستهاي اصل 44 قانون اساسي به سرعت در حال اجراست و تاييد آن رشد 22 برابري ميزان واگذاري ها در دولت نهم و دهم است.
رحيمي با بيان اينكه در كشورهاي ديگر نيز راههايي براي توسعه صادرات طي شده است كه ما نبايد خود را از اين تجربيات بي نياز بدانيم، خاطرنشان كرد: بايد با همكاري همه بخش هاي مربوطه و برنامه ريزي جامع، صادرات و سرمايه گذاري را در راستاي مصالح نظام جمهوري اسلامي ايران گسترش دهيم.
رحيمي همچنين با اشاره به اتصال راه آهن چين به ايران و از ايران به اروپا كه در دستور كار دولت قرار دارد، از انجام هزار پروژه بزرگ ظرف امسال و سال آينده خبر داد.
وي ادامه داد: در منطقه پارس جنوبي نيز 100 ميليارد دلار قرارداد خواهيم بست و امسال در بخش سرمايه گذاري خارجي نيز كشور شاهد رشد مناسبي خواهد بود كه به درآمدزايي كشور كمك شاياني خواهد كرد. اين گزارش حاكي است، وزير امور اقتصادي و دارايي در اين همايش اعلام كرد: ذخاير ارزي جمهوري اسلامي ايران 4 برابر تعهدات ارزي است كه ريسك اقتصادي را در سطح جهاني كاهش مي دهد.
سيدشمس الدين حسيني، توليد واقعي و ايجاد ارزش افزوده را اساس و شالوده اقتصاد ملي دانست و گفت: توسعه صادرات غيرنفتي بايد هم سطح با جايگاه اقتصادي كشور در جهان باشد كه به رشد و توسعه اقتصاد ملي هم كمك مي كند.
حسيني تاكيد كرد: يكي از برنامه هاي ما استفاده از منابع آزاد شده از قانون هدفمند كردن يارانه ها و ايجاد جهش پايدار صادراتي است و بايد نسبت صادرات غيرنفتي به واردات به عدد مطلوبي برسد.
همچنين محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي در حاشيه اين همايش با بيان اينكه بيش از 50 درصد از ذخاير ارزي كشور يورو است، گفت: تا يكسال پس از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها قيمتها افزايش خواهد يافت و پس از سپري شدن اين مدت كاهش قيمتها را خواهيم داشت.
وي با اشاره به تبديل سبد ارزي از دلار به يورو گفت: در آن زمان نرخ دلار و يورو تقريبا برابر بود، بر همين اساس سود مناسبي عايد كشور شد كه در مجموع نتيجه اين تبديل مثبت بوده است.رئيس كل بانك مركزي در خصوص تغيير سبد ارزي از يورو به دلار نيز گفت: بانك مركزي در اين خصوص تدابيري را انديشيده اما تصميم گيري قطعي نكرده است.
وي با بيان اينكه نرخ ارز در كشور تقريبا آزاد است، افزود: اين نرخ از 977 تومان پايان سال گذشته امروز به يكهزار و 20 تا 28 تومان افزايش يافته است.بهمني گفت: اين افزايش اشكالي ندارد، زيرا نرخ برابري يورو در مقابل دلار تغيير كرده و پايين نگه داشتن نرخ دلار در ايران معنايي ندارد.بهمني در خصوص افزايش قيمت سكه در بازار گفت؛ بانك مركزي 5 ميليون قطعه سكه ضرب كرده و در ماه هاي گذشته با افزايش حبابي قيمتها اقدام به حراج سكه ها كرد به نحوي كه با اين حراج 13 هزار سكه به بازار وارد شد و قيمتها در بازار به تعادل رسيد.رئيس كل بانك مركزي گفت: هم اكنون قيمت جهاني طلا در حال افزايش است؛ به همين دليل لزومي براي كنترل قيمت سكه در بازار وجود ندارد.وي با بيان اينكه اگر نرخ سكه در بازار از قيمت جهاني بالاتر باشد واردات طلا براي بانك مركزي به صرفه خواهد بود، افزود: قيمت سكه در بازار نيز هم اكنون از قيمت آن در بانك مركزي كمتر است.

 



چرايي درخواست معافيت مالياتي اتاق بازرگاني
تبعيض و قانون گريزي؟!

بابك اسماعيلي
اخيرا رئيس اتاق بازرگاني ايران در نامه اي خطاب به وزير امور اقتصاد و دارايي خواستار معافيت تشكل ها و اتاق هاي بازرگاني از ماليات برارزش افزوده شده است. اين درخواست غيرموجه و سؤال برانگيز، زماني قابل تأمل تر به نظر مي رسد كه نام تعدادي از افراد حقيقي و حقوقي وابسته به اتاق بازرگاني، در ليست بدهكاران به نظام بانكي كشور ديده مي شود.
به نظر مي رسد همانند سال هاي پيشين كه نوعي مقاومت غيرقانوني صنفي و تشكلي در مقابل اجراي قانون ماليات برارزش افزوده شكل گرفت و درنهايت مانع از اجراي آن شد، يك بار ديگر شاهد ايجاد چنين صف بندي هايي براي قانون گريزي و ايجاد تبعيض هستيم. در اين خصوص گفتني هايي وجود دارد:
1- رئيس اتاق ايران در نامه خود به وزير اقتصاد، به دو نكته براي توجيه معافيت مالياتي اشاره كرده اند. نخستين توجيه آقاي نهاونديان اين است كه «براساس مواد 19 و 20 قانون ماليات برارزش افزوده، ماليات مذكور از درآمد حاصل از عرضه (فروش) كالاها و خدمات قابل وصول است و سازمان هاي حرفه اي نظير اتاق ايران و شعب آن در شهرستان ها و نيز اتاق هاي مشترك و شوراهاي مشترك و نيز تشكل هاي فعالان بازرگاني، عرضه كننده يعني فروشنده هيچ كالا و خدمتي نيستند تا ارزش افزوده اي ايجاد و مشمول ماليات آن شوند.»
دومين توجيه نيز تأكيد بر اين موضوع است كه «درآمدهاي اشخاص حقوقي مذكور كه به موجب قانون اتاق و آيين نامه هاي مصوب شوراي عالي نظارت بر اتاق ايران وصول مي شود، حاصل از كسب و تجارت نيست تا مشمول هر نوع ماليات و از جمله ماليات برارزش افزوده شود.»
بايد از آقاي نهاونديان پرسيد كه فعاليت تشكل ها و اعضاي وابسته به اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران چيست؟ آيا اين اتاق، همان گونه كه رئيس آن ادعا مي كنند، عرضه كننده هيچ كالا و خدمتي نيست و صرفا يك نهاد مشورتي به بخش خصوصي به شمار مي رود؟ در اين صورت چرا در ليست 300 بدهكار كلان به نظام بانكي كشور، تعدادي از افراد حقيقي و حقوقي وابسته به اتاق ايران كه از ذكر نام آنها در اين يادداشت معذوريم، وجود دارند كه با فعاليت در امر صادرات و واردات، با گذشت سال ها از دريافت وام هاي ميلياردي از سيستم بانكي، از بازپرداخت آن به بيت المال خودداري مي ورزند.
در اين خصوص بايد به رئيس اتاق ايران متذكر شد كه متأسفانه درخواست معافيت مالياتي تشكل ها و اتاق هاي بازرگاني وابسته به اتاق ايران از سوي رئيس پارلمان بخش خصوصي ايران درحالي مطرح شده است كه اين ليست 300 نفره كه 100 نفر از آنان عمده وام هاي بالاي 100 ميليارد ريالي را دريافت كرده اند، با نفوذي كه در شبكه بانكي دارند، تاكنون در برابر سيستم بانكي، مردم و اراده عدالت خواهي دولت قدعلم كرده اند.
بهتر است دكتر نهاونديان براي روشن شدن اذهان عمومي، ليستي از افراد حقيقي و حقوقي اتاق كه در اين ليست قرار دارند و از بازپس دادن تسهيلات اخذ شده سرباز مي زنند را اعلام و در عين حال از چگونه هزينه شدن تسهيلات مذكور توسط اين افراد حقيقي و حقوقي سخن بگويند تا مشخص شود كه برخي افراد حقيقي و حقوقي وابسته به اتاق، عرضه كننده و فروشنده هيچ كالا و خدمتي نيستند، يا اينكه خود در زمره واردكنندگان انحصاري برخي كالاها مي باشند!
2- بايد پرسيد كه اتاق بازرگاني ايران كه همواره بر اجراي قوانين خصوصا در حوزه هاي اقتصاد و بازرگاني اصرار دارد، چرا اين بار درخواستي غيرموجه براي معافيت تشكل ها و اتاق هاي بازرگاني خود از ماليات برارزش افزوده كرده است؟ رئيس اتاق ايران، خود بهتر مي داند كه اجراي قانون ماليات برارزش افزوده به نفع چه كساني و به ضرر كدامين طبقه است. قانون ماليات برارزش افزوده به ضرر كساني است كه از شفافيت بازار گريزانند و منافعشان در بهره برداري از شايعات، رانت هاي اطلاعاتي و قاچاق است. اجراي اين قانون در درجه نخست به نفع توليدكننده داخلي است. در زمان اجراي قانون تجميع عوارض، توليدكنندگان ايراني ناچار بودند به طور سلسله وار براي يك كالا مكررا ماليات بپردازند. به عنوان مثال براي يك خودرو، هم توليد كننده مواد اوليه، هم قطعه ساز و هم كارخانه توليدكننده خودرو به طور جداگانه و هر كدام 3 درصد ماليات تجميع عوارض مي پرداختند. اما در عين حال بنگاه هاي فروش خودرو، دلالان خودرو و شركت هاي واردكننده خودرو، كه گاه بيشترين سود را كسب مي كردند، از پرداخت اين ماليات معاف بودند. با اجراي ماليات برارزش افزوده، سلسله مراتب توليد از پرداخت ماليات مضاعف (قانون تجميع عوارض) معاف مي شوند و درعوض اين توزيع كننده نهايي است كه بايد ماليات را محاسبه و از خريدار نهايي دريافت كند.
اما ازسوي ديگر با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، دو گروه از فعالان بازار به طور جدي احساس خطر كردند و فضا را براي اجراي آن ملتهب ساختند. دسته نخست افرادي بودند كه در خفا و پشت پرده به دلالي و واسطه گري مشغول هستند. افرادي كه بدون اينكه در زحمت توليد شريك باشند و يا درمقابل مصرف كنندگان تعهدي به عهده گيرند با قرارگرفتن درمسير توليد تا مصرف، با خريد و فروش هاي مكرر سبب عدم شفافيت و التهاب در بازار مي شوند. ضرر اين دسته از افراد بيشتر از اين بابت است كه براساس قانون ماليات برارزش افزوده، مسير تهيه و توزيع كالاها شفاف مي شود و در واقع گروهي كه بي جهت در مسير توليد تا مصرف قرارگرفته اند، شناسايي و به تدريج حذف مي شوند.
دومين گروه، قاچاقچيان و مفسدان اقتصادي هستند كه خارج از مسير قانوني و رسمي واردات، كالاهاي خارجي را از بازارهاي كشورهايي نظير امارات، چين، كردستان عراق آسياي ميانه و حتي افغانستان و پاكستان، به دور از چشم قانون به داخل ايران منتقل كرده و بازار كشورمان را مملو از كالاهاي بي كيفيت خارجي كرده اند. ويژگي اصلي اين دسته از افراد، عدم تعهد آنها در برابر مصرف كنندگان است. چرا كه نه گارانتي معتبري ارائه مي كنند و نه حتي در قبال صحت و سلامت كالايي كه ارائه مي كنند، مسئوليتي را مي پذيرند. با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، منافع اين دسته از مفسدان به شدت به خطر مي افتد.
3- اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده درسالهاي گذشته درحالي با مقاومت هاي معني دار برخي اصناف و گروهها مواجه شد كه به اذعان اقتصاددانان، ماليات ستاني بهترين روش تامين مخارج و هزينه هاي دولت ها به شمار مي رود چرا كه تامين مخارج و هزينه هاي دولت از طريق ماليات، سبب مي شود تا دولت در مقابل مطالبات مردم از خود حساسيت بيشتري نشان دهد و بيشتر پاسخگو باشد.
دركشورهاي توسعه يافته به دليل بزرگ بودن پايه مالياتي، نسبت ماليات به توليد ناخالص داخلي (GDP) بالاي 30 درصد است و اين كشورها تقريبا عمده بودجه عمومي خود را ازطريق مالياتهاي مستقيم تامين مي كنند. اين درحالي است كه در اقتصاد ايران به دليل كوچك بودن پايه مالياتي، نسبت ماليات به توليد ناخالص داخلي چيزي بين 7تا9 درصد مي باشد و در واقع كمتر از 35 درصد بودجه عمومي كشور به طور مستقيم از مالياتها تامين مي شود با نگاهي به پايه مالياتي درايران كه كوچك و محدود است به اين نتيجه مي رسيم كه افراد ثروتمند و متمولي كه از بيشترين امكانات، خدمات و خصوصا يارانه ها چون يارانه بخش انرژي استفاده مي كنند وسوداگران، واسطه گران و دلالاني كه سودهاي كلان و بادآورده اي را ازطريق واسطه گري و دلالي به دست آورده اند، از پرداخت ماليات فرار مي كنند. به جاي آنان كارمندان و كارگران و افرادي كه با حقوق و دستمزد مشخص ماهيانه كسب درآمد مي كنند هرماه و به صورت منظم به دولت ماليات مي پردازند. متاسفانه بخش عمده اي از معاملات تجاري، خريد و فروش ها، واردات و افرادي كه بيشترين توليد سود، ارزش افزوده و ثروت را دارند از پرداخت ماليات معاف هستند و يا با استفاده از ترفندهايي از پرداخت آن فرار مي كنند.
سيستم ماليات بر ارزش افزوده يكي از اصل ترين روش هاي بزرگ كردن پايه مالياتي است كه با ايجاد عدالت به جاي آنكه تنها كارمندان و اقشار با حقوق ثابت ماهيانه، ماليات بپردازند، سبب مي گردد تا همه افراد و با توجه به ميزان سود، ارزش افزوده و ثروت كسب كرده، ماليات بپردازند.
4- چند روز پيش فرمان 8 ماده اي رهبرمعظم انقلاب اسلامي براي مبارزه همه جانبه با مفاسد اقتصادي 9 ساله شد. بد نيست كه اين يادداشت را با يكي از مواد راهگشاي فرمان معظم له، كه بدون اغراق شاه كليد مبارزه با مفاسد اقتصادي به شمار مي رود، به پايان برسانيم. در ماده 7 فرمان هشت ماده اي مقام معظم رهبري تصريح شده است كه «در امر مبارزه با فساد نبايد هيچ تبعيضي ديده شود. هيچكس و هيچ نهاد و دستگاهي نبايد استثنا شود. هيچ شخص يا نهادي نمي تواند با عذر انتساب به اينجانب يا ديگر مسئولان كشور، خود را از حساب كشي معاف بشمارد. با فساد در هرجا و هر مسند بايد برخورد يكسان صورت گيرد.»
حال اين سؤال مطرح مي شود كه چرا يكبار ديگر، همزمان با زمزمه هاي فراگيرشدن اجراي قانونVAT برخي مقاومت ها در متوقف ساختن اجراي اين قانون را شاهديم و عجيب تر اينكه چرا تشكل قانونمند و قابل احترامي نظير اتاق بازرگاني ايران بايد آغازگر نافرماني و اشاعه تبعيض باشد؟

 



اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي
اكسپو زمينه ساز كاهش واردات و افزايش صادرات

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران مي گويد: حضور ايران در اكسپو 2010 شانگهاي چين زمينه مناسبي است تا بجاي افزايش سيل واردات كالا از اين كشور به معرفي ظرفيت ها، توانمندي هاي تجاري و به تبع آن صادرات به چين و ديگر نقاط جهان بپردازيم. محمد نهاونديان در گفتگويي، از اكسپو به عنوان شرايطي بسيار مناسب و مهيا براي ارائه توانمندي هاي اقتصادي ايران نام برد و گفت: ايران مي تواند با ارائه پتانسيل هاي خود به بازديدكنندگان جهاني به توسعه روابط اقتصادي با ديگر كشورهاي جهان بپردازد.
وي با بيان اينكه چين بازاري بزرگ و بالقوه است و نبايد از آن به راحتي گذشت، تصريح كرد: هرچند بيشترين تعداد بازديدكنندگان از اين نمايشگاه شش ماهه مردم چين هستند، اما حضور بازديدكنندگان ديگر كشورها نيز براي معرفي توانمندي هاي كشورمان بسيار مفيد مي باشد.
رئيس اتاق ايران معتقد است: اكسپو 2010 شانگهاي چين تريبون مناسبي براي آشنا كردن مردم جهان با ايران است و مي توان از اين طريق نيز به معرفي فرهنگ، تمدن و ظرفيت هاي تجاري و اقتصادي كشور پرداخت.
نهاونديان تاكيد كرد: اكسپو فرصتي مناسب براي برقراري ارتباط مستقيم از سوي توليدكنندگان ايراني با مصرف كنندگان چيني و ساير كشورها به شمار مي آيد.
هيئت پارلماني ايران در اكسپو
هياتي از اعضاي گروه هاي دوستي پارلماني ايران و چين، عازم چين شده است. به گفته مسئولان سالن ايران در اكسپوي شانگهاي 2010، اين هيات روز دوشنبه از سالن ايران در اين نمايشگاه بازديد مي كند.
به گزارش شابا، اين هيات 6 نفره به رياست حجت الاسلام سبحاني نيا، نايب رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و چين و عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي به پكن سفر كرده است و طي اقامت 6 روزه در اين كشور، از پارك اكسپو 2010 در شانگهاي ديدن خواهد كرد.
گفتني است كه جواد آرين منش نماينده مشهد، محمدعلي رضايي نماينده تربت حيدريه، عليرضا سليمي نماينده محلات و دليجان، محمدكريم شهرزاد نماينده اصفهان و اسدالله عباسي نماينده رودسر، اعضاي اين هيات هستند كه با هدف گسترش روابط دوجانبه در زمينه هاي گوناگون به چين سفر كرده اند.
اقتدار و توانمندي ايران
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني صنايع و معادن تهران گفت: اكسپو محل مناسبي براي معرفي توانمندي ها و اقتدار ايران در تمامي عرصه هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي است و بايد از اين فرصت پيش آمده نهايت بهره را ببرد.
سيدحميد حسيني در گفتگويي با شابا، درباره نقش نمايشگاه اكسپو 2010 چين كه به مدت شش ماه در اين كشور برگزار مي شود، اظهار داشت: كشورهاي دنيا با حضور در اين نمايشگاه قصد دارند تا توانمندي هاي موجودشان را به ديگر كشورها نشان دهند.
وي ادامه داد: ايران نيز بايد از اين امكان به وجود آمده استفاده كند و توانمندي هاي خود در تمامي عرصه ها را به دنيا نشان دهد.
به گفته حسيني، اكسپو2010 چين محل مناسبي براي عرضه توانايي كشور در ابعاد توريسم، فرهنگ، گردشگري و صنايع دستي است.

 



آغاز مرحله جديد ثبت نام اطلاعات اقتصادي خانوار از امروز

جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارهاي جامانده از سال 1387، از امروز آغاز شد.
مركز آمار ايران نحوه مراجعه و جدول زمانبندي درج اطلاعات اقتصادي خانوارها را در پايگاه اينترنتي خود به نشاني yaranehamar.org.ir اعلام كرده است.
به گفته عادل آذر رئيس مركز آمار ايران؛ دريافت اطلاعات اقتصادي خانوارها صرفا از طريق رايانه امكان پذير است و خانوارهاي جامانده، از امروز بيستم ارديبهشت تا دهم خرداد فرصت دارند براساس جدول زماني تعيين شده و با توجه به آخرين رقم سمت راست شماره ملي سرپرست خانوار، به پايگاه اينترنتي طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارهاي كشور مراجعه و پس از درج اطلاعات خود در فرم مخصوص، آن را به اين مركز ارسال كنند.
براي خانوارهاي جامانده اي كه رقم سمت راست كد ملي سرپرست خانوار آنان به شماره هاي 8 و 9 ختم مي شود بيستم تا 22 ارديبهشت (سه روز) در نظر گرفته شده است.
خانوارهايي كه آخرين رقم سمت راست كدملي سرپرست خانوار به شماره هاي 6 و 7 ختم مي شود بايد 32 تا 52 ارديبهشت به پايگاه اينترنتي مراجعه كنند.
براي خانوارهايي كه شماره ملي سرپرست خانوار جامانده به 4 يا 5 ختم شود 62 تا 82 ارديبهشت در نظر گرفته شده است و آنهايي كه آخرين رقم سمت راست كد ملي آنان شماره هاي 2 و 3 است بايد 92 تا 13 ارديبهشت به پايگاه اينترنتي اعلام شده مراجعه كنند.
خانوارهايي كه آخرين رقم سمت راست شماره ملي سرپرست خانوار ارقام صفر و يك است، براي درج اطلاعات اقتصادي خود در فرم يارانه اي، اول تا سوم خرداد به پايگاه اينترنتي اين مركز مراجعه كنند.
كساني كه در اين مدت هاي تعيين شده نتوانند وارد شوند و اطلاعات اقتصادي خانوار خود را وارد كنند نبايد در نوبت ديگر خانوارهاي جامانده وارد شوند و بايد در مهلت مجدد اقدام كنند.
بنابر اظهارات عادل آذر؛ از چهارم تا دهم خرداد ماه نيز فرصت مجددي براي خانوارهاي جامانده اي كه به هر علت نتوانند بر اساس جدول زمانبندي اعلام شده اطلاعات اقتصادي خود را ارائه كنند، در نظر گرفته شده است.
به خانوارهاي جامانده اي كه تمايل به ارائه اطلاعات اقتصادي خود دارند توصيه شده است پيش از درج اطلاعات در پايگاه جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار كشور از فرمي كه در اين پايگاه در نظر گرفته شده است كپي يا پرينت بگيرند و به عنوان پيش نويس از آن استفاده كنند و پس از اطمينان از دقت اطلاعات، آن را خود يا با همكاري افراد مطمئن وارد پايگاه اينترنتي مركز آمار كنند.
بنابراين گزارش همچنين كساني كه كد رهگيري خود را گم كرده اند يا اين كد اشكال دارد نبايد در اين دوره مراجعه كنند چون براي آنها نيز مهلت ويژه اي در نظر گرفته مي شود.
شهرونداني كه نام آنها به عنوان سرپرست يا عضو خانوار هنگام جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارها در سال 78 به مركز آمار ايران ارائه شده است ديگر نياز نيست در اين مرحله مراجعه كنند.
نرم افزار ورود اطلاعات اقتصادي خانوارها به گونه اي تعريف شده است كه اگر نام فردي در آن موجود باشد اجازه ثبت نام مجدد را به آن فرد نمي دهد.

 



واگذاري كليه عمليات بندري به بخش خصوصي تا 2 ماه ديگر

تمام عمليات بندري و فعاليت هاي راه آهن در بنادر ظرف حداكثر 2 ماه به بخش خصوصي واگذار مي شود.
دومين جلسه كميته بازرگاني حمل و نقل و كار شوراي عالي خليج فارس به رياست وزير بازرگاني تشكيل شد.
در اين جلسه كه نمايندگان وزارتخانه ها و سازمان هاي ذيربط، 5 مصوبه از جمله اعمال هرگونه تخفيف و تعديل در تعرفه هاي بندري توسط سازمان بنادر و دريانوردي براي تصويب به شوراي عالي خليج فارس پيشنهاد شد.
اين تفويض اختيار بمنظور استفاده حداكثري از ظرفيت بنادر تحت پوشش سازمان بنادر و دريانوردي جهت جابجايي كالا در سطح كشورهاي منطقه، استفاده بهينه از فرصت ها، انعطاف پذيري و رقابتي كردن تعرفه هاي بندري نسبت به كشورهاي حوزه خليج فارس و اعمال هرگونه تخفيف و تعديل در تعرفه هاي مذكور به سازمان بنادر و دريانوردي صورت مي گيرد.
همچنين در اجراي سياست هاي اصل 44 قانون اساسي وزارت راه و ترابري مكلف است تمام عمليات بندري و فعاليت هاي راه آهن در بنادر را بطور كامل به بخش غيردولتي و ظرف مدت حداكثر دو ماه عملياتي كند.
در ديگر مصوبه پيشنهادي آمده است: سازمان بنادر و دريانوردي موظف است ضمن برنامه ريزي و انجام اقدامات اجرايي لازم، مشوق ها و تسهيلات موردنياز جهت افزايش عمليات تخليه و بارگيري در بنادر كشور به ميزان 20 درصد نسبت به عملكرد فعلي را فراهم كند.
براساس اين گزارش: همچنين مقرر شد بمنظور ساماندهي و توسعه روابط اقتصادي جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي حوزه خليج فارس و در راستاي گسترش حضور فعال بخش خصوصي در بازارهاي هدف ياد شده، چارچوب همكاري هاي مشترك در قالب كميسيون هاي عالي به رياست معاون اول رئيس جمهوري و به مسئوليت وزارت بازرگاني تعيين شود.

 



ايران به جمع توليدكنندگان سازه فلزي واگن مترو پيوست

براي نخستين بار در خاورميانه و با تلاش متخصصان داخلي سازه فلزي واگن هاي مترو (بوژي) در ايران طراحي و توليد شد.
غلامرضا رزازي مديرعامل شركت واگن پارس با اشاره به اينكه تا قبل از اين، بوژي مورد نياز براي ساخت واگن هاي مخصوص مترو از كشورهاي خارجي تامين مي شد، اظهار داشت: با دست يابي متخصصان داخلي به دانش فني ساخت اين بوژي، ايران به جمع چند كشور دنيا كه تا قبل از اين انحصار توليد در اختيار آنها بود پيوست.رزازي با تاكيد بر اين كه هزينه خريد هر بوژي واگن مترو حدود 70 هزار دلار است، تصريح كرد: بر اساس برآوردهاي اوليه هزينه ساخت هر بوژي حدود 40درصد كمتر از مشابه خارجي است؛ به عبارتي حدود 42 هزار دلار خواهد شد كه پيش بيني مي شود با توليد انبوه هزينه هاي مربوطه از اين ميزان كمتر شود.
به گفته مديرعامل واگن پارس، پس از تست هاي مربوطه توليد انبوه بوژي به زودي آغاز مي شود.
رزازي با اشاره به صرفه اقتصادي ساخت بوژي واگن مترو در داخل خاطر نشان ساخت: قطعات مورد نياز ساخت اين بوژي نيز توسط صنايع داخلي تامين مي شود و هزينه تمام شده آن به مراتب كمتر از نمونه خارجي خواهد بود.

 



آژير خطر در صنعت بيمه و بانك اروپا به صدا درآمد

روزنامه فايننشال تايمز ضمن اشاره به ابعاد تازه بحران مالي و اقتصادي نوشت، بحران مالي اخير ضربه شديدي به صنعت بانكداري و بيمه اروپا وارد كرده است.
به گزارش خبرگزاري ها اين روزنامه افزود: ميزان ضرر و زيان سيستم بانكي و شركتهاي بيمه اروپا به بالاترين حد خود از زمان ورشكستگي موسسه لمن برادرز در سپتامبر 2008 رسيده است. گسترش بحران بدهي و كسري بودجه دولتهاي اروپايي موجب نگراني شديد سرمايه گذاران بين المللي شده است.
بحران اخير مالي موجب افزايش هزينه هاي جاري و ثابت شركت هاي بيمه، موسسه هاي مالي و بانكهاي اروپايي شده است. در واقع بحران اخير مالي موجب افزايش ريسك سرمايه گذاري و افزايش هزينه بيمه سرمايه گذاري در پروژه هاي مختلف و بازارهاي مالي اروپا شده است. سرمايه گذاران بين المللي نگران گسترش بحران بدهي و مالي يونان به ساير كشورهاي اروپايي هستند.
موسسه استاندارد اندپورز در تازه ترين گزارش خود ضمن كاهش رتبه اعتباري يونان و اسپانيا نسبت به گسترش بحران مالي در اروپا هشدار داده است.
براساس گزارش موسسه باركلي كاپيتال بانكهاي آلمان و فرانسه بيش از 80ميليارد يورو در يونان سرمايه گذاري كرده اند. موسسه مالي كرديت اگريكول فرانسه بيش از
8/3ميليارد يورو در يونان سرمايه گذاري كرده است.
موسسه هاي مالي بي ان پي پاريباس و سوسايت جنرال فرانسه نيز به ترتيب 5 و3 ميليارد يورو در يونان سرمايه گذاري انجام داده اند. رويال بانك اسكاتلند نيز اعلام كرد بيش از 5/1ميليارد يورو از دارايي هاي اين بانك در يونان در معرض خطر قرار دارد.
موسسه مالي اچ اس بي سي نيز اعلام كرد بيش از
5/1ميليارد يورو در يونان سرمايه گذاري كرده است.
فايننشال تايمز در خصوص تأثير منفي بحران مالي بر اعتماد سرمايه گذاران بين المللي نوشت، تشديد بحران بدهي منطقه يورو تاثير منفي شديدي بر سيستم بانكداري بين المللي و بازارهاي مالي جهان طي هفته گذشته داشته است.
شاخص سهام در بازارهاي مالي آمريكا روز پنجشنبه به شدت كاهش يافت. بحران بدهي منطقه يورو موجب كاهش شديد ارزش يورو، قيمت كالاها و شاخص سهام در بازارهاي جهاني شده است. اين بحران تأثير منفي زيادي بر اعتماد سرمايه گذاران بين المللي داشته است.
تنها در يك مورد شاخص صنعتي داوجونز آمريكا حدود1000 واحد كاهش يافت. يكي از مهمترين عوامل كاهش شديد شاخص سهام در بازارهاي آمريكا اين است كه سرمايه گذاران به سرعت اقدام به خارج كردن سرمايه هاي خود كرده اند.
دو تن از رؤساي بانكهاي بزرگ انگليس تاكيد كردند، به دقت تحولات مربوط به بحران مالي و بدهي هاي يونان و تأثيرات منفي آن بر صنعت بانكداري انگليس را بررسي مي كنند.
به گزارش روزنامه هرالد تريبون، گرچه صنعت بانكداري انگليس در مقايسه با ساير كشورهاي اروپايي تاثير منفي كمتري از بحران بدهي يونان پذيرفته است ولي زيرنظر داشتن تحولات مربوط به كشور بحران زده يونان به يكي از مهمترين اولويتهاي رؤساي بانكهاي بزرگ انگليس تبديل شده است.
رؤساي دو بانك بزرگ انگليس يعني اچ اس بي سي و رويال بانك اسكاتلند كه اخيراً گزارش عملكرد مالي خود در سه ماه نخست 2010 را منتشر كرده اند اعلام كردند، گرچه روند رشد و رونق اقتصادي انگليس آغاز شده ولي همچنان ريسكهاي زيادي اقتصاد انگليس و اروپا را تهديد مي كند.
رئيس بانك HSBC تاكيد كرد، قوانين جديد در خصوص محدود كردن فعاليت بانكهاي اروپايي موجب متوقف شدن اعطاي وام به مشتريان و وقوع بحران مالي و اعتباري ديگري خواهد شد.
به گزارش روزنامه گاردين، مايكل گئوگ هگان تصريح كرد، اگر روند محدودسازي فعاليت سيستم بانكي خيلي سريع و شتاب زده عملي شود اين مسئله موجب وقوع بحران مالي و اعتباري ديگري خواهد شد.
هشدار اين بانك بزرگ جهان در حالي است كه در سه ماه نخست 2010 براي نخستين بار از زمان آغاز بحران مالي و اقتصادي در سال 2007 با سود مالي روبرو شده است.ارزش سهام اچ اس بي سي طي روزهاي اخير به علت اخبار مربوط به بحران بدهي و مالي يونان به شدت نوسان داشته است.

 



توليد بنزين سوپر از ضايعات پالايشگاهي به نام ايران ثبت جهاني شد

طرح توليد بنزين از مجتمع هاي اروماتيكي و ضايعات پالايشگاهي به نام ايران در سازمان بين المللي مالكيت فكري WIPO به ثبت رسيد.
براي نخستين پتنت (مالكيت معنوي) بين المللي توليد بنزين از مجتمع هاي اروماتيكي و ضايعات پالايشگاهي در زمينه توليد نفت و گاز به نام جمهوري اسلامي ايران در سازمان بين المللي مالكيت فكري وابسته به سازمان ملل به ثبت رسيد.
اين اختراع به نام محمدرضا پيرچراغلي به شماره
001831/2009GB / PCTت در اين سازمان ثبت شده است.
به گزارش فارس، اولين خبر در مورد طرح توليد ضربتي بنزين از مجتمع هاي اروماتيكي و ضايعات پالايشگاهي در تاريخ 27 اسفند ماه سال 86 روي خروجي خبرگزاري فارس قرار گرفت.
پس از آن واكنش هاي مختلفي از سوي برخي مسئولان وزارت نفت در مورد فرد يا افراد دخيل در اين پروژه ابراز شد كه معتقد بودند فردي كه هم اكنون اختراع به نام وي ثبت شده، صحت ندارد و اختراع متعلق به افراد ديگر است.
اين در حالي است كه هم اكنون اين اختراع بين المللي به شماره فوق الذكر و به نام محمدرضا پيرچراغلي در سازمان بين المللي مالكيت فكري ثبت شده است.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14